• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

09130000-9 Нафта і дистиляти (Бензин А-95 (підвищеної якості) та дизельне паливо (підвищеної якості) для утримання автотранспорту Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області)

Завершена

7 500 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 37 500.00 UAH
Період оскарження: 03.05.2024 15:08 - 13.06.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації, невиконання рішення Органу оскарження.

Номер: 0fdabbb31c0e45f885760d4310bb7e2d
Ідентифікатор запиту: UA-2024-05-03-007576-a.c2
Назва: Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації, невиконання рішення Органу оскарження.
Скарга:
ТОВ «Укрнафта-Постач» було оскаржено умови тендерної документації щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a, як такі, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними. За результатами розгляду скарги UA-2024-05-03-007576-a.a1, Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель прийняла рішення від 17.05.2024 № 8733-р/пк-пз, яким зобов'язала Замовника внести зміни до тендерної документації щодо закупівлі № UA-2024-05-03-007576-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення. 27.05.2024 Замовник оприлюднив Тендерну документацію та Додаток 4 до неї, викладені у новій редакції, затвердженій Протоколом уповноваженої особи замовника від 27.05.2024 № 14-3-2024 (далі – Тендерна документація). Аналіз змін, внесених до Тендерної документації свідчить про те, що замовник виконав рішення органу оскарження від 17.05.2024 № 8733-р/пк-пз НЕ ПОВНОЮ МІРОЮ, а також додав у Тендерну документацію низку нових вимог, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «Укрнафта-Постач» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «Укрнафта-Постач» незаконно позбавлене можливості перемогти у Процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «Укрнафта-Постач», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами Процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 06.06.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 30.05.2024 15:07
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 10.06.2024 18:22
Дата виконання рішення Замовником: 11.06.2024 16:09
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ замовником викононо . Внесені зміни до тендерної документації
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a52b8429114b481caff9cd412f96e46a
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a (у новій редакції) містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Опис заперечення: Найменування замовника, рішення, дії або бездіяльність якого оскаржуються: Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області.
Найменування, місцезнаходження суб’єкта оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрнафта-Постач»; 04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480.
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a містить умови, згідно з якими:
1. Предметом закупівлі є Бензин марки А-95 (підвищеної якості), вимоги щодо наявності та характеристики яких не встановлені чинним Технічним регламентом.
2. Унеможливлено належне підтвердження відповідності встановленому кваліфікаційному критерію.
3. Встановлено необґрунтовані вимоги щодо наявності АЗС.
4. Унеможливлюється участь у торгах учасників, які пропонують більше, ніж одну мережу АЗС.
5. Сертифікати відповідності на товар, що є предметом закупівлі, мають бути видані Учаснику, а також (разом з паспортами якості) - завірені третіми особами.
6. Учасник має надати копію діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
7. Учасник має підтвердити право власності на АЗС.
Зазначені умови не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач». Крім того, включення деяких з зазначених вимог свідчить про факт невиконання попереднього рішення органу оскарження, якими такі вимоги були визнані дискримінаційними.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: 1. Щодо бензину марки А-95 (підвищеної якості).
Відповідно до оголошення про здійснення закупівлі UA-2024-05-03-007576-a, а також Тендерної документації, предметом закупівлі є, зокрема, «Бензин марки А-95 (підвищеної якості).
У Додатку № 3 «Технічне завдання» до Тендерної документації зазначено, що предметом закупівлі є:
Бензин А-95 (підвищеної якості (MUSTANG, PULLS, VENTUS тощо або еквівалент) – Бензин А-95 має містити додаткові спеціальні добавки (присадки), які підвищують його якісні характеристики (надати діючі сертифікат відповідності та/або декларацію про відповідність та/або копію паспорту якості), де вказана дана інформація).
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати ВИМОГИ до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до бензину, який є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
З метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту, розроблено, зокрема, стандарт ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови.
Згідно з Додатком № 3 до Тендерної документації,
- Бензин А-95 підвищеної якості повинен відповідати вимогам ДСТУ 7687:2015, та/або ТУ, та/або технічним регламентам.
Відповідно до вимог пункту 4.3.2. ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови», введення добавок (присадок) для покращення експлуатаційних показників бензинів ДОЗВОЛЕНО, однак НЕ Є обов’язковим.
Отже, зазначені Технічний регламент та ДСТУ НЕ МІСТЯТЬ ВИМОГ, відповідно до яких бензину ПОВИНЕН містити добавки (присадки).
За таких умов, учасники, які пропонують бензин який відповідає вимогам Технічного регламенту, ДСТУ 7687:2015 однак, не містить добавок (присадок), та у найменуванні яких відсутні слова «підвищеної якості», «MUSTANG», «PULLS», «VENTUS» тощо, не зможуть взяти участі у цій закупівлі.
Отже, зазначені вимоги тендерної документації суперечать принципам здійснення закупівель, встановленим частиною 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частина 4 Закону забороняє законнику встановлювати будь-які дискримінаційні вимоги до учасників. Такі вимоги є БЕЗПІДСТАВНИМИ ТА НЕЗАКОННИМИ.
ТОВ «Укрнафта-Постач» реалізує зокрема, Бензин автомобільний «А-95-Євро5-Е0», якість яких та відповідність вимогам ДСТУ 7687:2015 підтверджена відповідними документами, а саме, Сертифікатом відповідності № UA.056.П.00080-24. Зазначений сертифікат є чинними та отриманий з дотриманням вимог Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності».
Бензин автомобільний «А-95-Євро5-Е0», який пропонується ТОВ «Укрнафта-Постач», не містить жодних добавок (присадок), однак його об’єктивні показники якості повною мірою відповідають вимогам ДСТУ 7687:2015, що підтверджується Паспортом якості № 204 від 26.04.2024:
- показники, для яких ДСТУ 7687:2015 встановлені мінімальні значення – не є нижчими за встановлені мінімуми;
- показники, для яких ДСТУ 7687:2015 встановлені максимальні значення – не перевищують таких максимумів;
- показники, для яких ДСТУ 7687:2015 встановлені допустимі проміжки значень – знаходяться в межах допустимих значень.
Не зважаючи на це, бензин автомобільний «А-95-Євро5-Е0», який пропонує ТОВ «Укрнафта-Постач», не відповідатиме оскаржуваній незаконній вимозі тендерної документації.
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Згідно з частиною 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
2. Щодо умов тендерної документації (в оновленій редакції), які унеможливлюють належне підтвердження відповідності встановленому кваліфікаційному критерію.
Відповідно до вимог підпункту 1 пункту 1 Додатку 1 до Тендерної документації, На підтвердження відповідності учасника встановленому кваліфікаційному критерію у складі тендерної пропозиції надається, зокрема, Довідка про виконання Учасником аналогічного договору […]. При цьому встановлено, що аналогічним договором буде вважатись договір на закупівлю товару: бензину А-95 та дизельного палива на АЗС/АЗК у вигляді універсальних бланків-дозволів (талонів, тощо) для проведення обліку операцій по одержанню Покупцем товару на АЗС/АЗК, укладений в 2023 або 2024 рр.
У той же час, згідно з вимогами підпункту 2 пункту 1 Додатку 1 до Тендерної документації, учасник повинен надати «Оригінал позитивного листа-відгука (всіх листів-відгуків), ДАТОВАНИЙ (-І) 2023 Р., від Замовника (Замовників), з яким (якими) укладено аналогічний договір (аналогічні договори), зазначеного (зазначених) в довідці, (лист-відгук (листи-відгуки) повинен (повинні) містити контактні дані осіб, які б могли підтвердити інформацію, наведену в даних документах, також повинен(повинні) містити посилання на номер та дату договору, суму договору, інформацію про якісне виконання договору (зазначеного учасником у даній довідці) та відсутність пред’явлених позовів та претензій у зв’язку з неналежним виконанням зобов’язань. На оригінал(и) листа(ів) накладається кваліфікований електронний підпис (КЕП) уповноваженої особи, що його підписала у форматі, що дає можливість перевірити цей електронний підпис».
За таких умов, вбачається, що замовник не вважатиме належними позитивні листи-відгуки, датовані 2024 роком. При цьому, учасники, які мають досвід виконання аналогічних договорів, а також мають позитивні листи-відгуки щодо таких договорів, датовані 2023 роком, але які надані без накладення КЕП, та/або які не містять вичерпного переліку інформації, наявність якої вимагає замовник, не матимуть можливості отримати відповідний відгук у 2024 році, який би був датований 2023 роком – При використанні КЕП завжди відображається поточна дата та час його накладення.
Так, ТОВ «Укрнафта-Постач» має позитивний лист-відгук щодо виконаного аналогічного договору від 26.10.2023 № 69-97-94, виданий Івано-Франківським національним технічним університетом нафти і газу, який не містить накладеного КЕП та частково – інформації, наявність якої вимагає замовник, зокрема, щодо суми договору. Такий лист-відгук не відповідатиме вимогам замовника, що призведе до відхилення пропозиції, поданої ТОВ «Укрнафта-Постач».

3. Щодо вимоги щодо наявності АЗС.
Відповідно до вимог пункту 4 Додатку № 3 до Тендерної документації (в оновленій редакції), учасник має надати «Інформаційну довідку (відповідно до Таблиці 2) із зазначення адрес розташування АЗС, які мають бути, як мінімум:
- не менше 10-ти АЗС по м. Києву (не менше, чим в 9-ти адміністративних районах міста);
- не менше 15 АЗС по території Київської області (обов’язкова наявність АЗС або партнерів у наступних містах:
- м. Переяслов;
- м. Біла Церква
- м. Бровари
- м. Бориспіль та/або Бориспільський р-н;
- м. Березань;
- м. Яготин;
- м. Васильків;
- м. Вишневе;
- м. Ірпінь та/або Бучанський р-н;
- м. Вишневе;
- м. Вишгород».
З цього приводу слід зазначити, що зазначені вимоги є дискримінаційними та суперечать вимогам статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них.
Так, відповідно до статті 173 Земельного кодексу України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць, які розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.
Отже, встановлені замовником межі, у яких мають бути наявні АЗС, є абстрактним поняттям. При цьому вбачається, що діяльність Замовника охоплює і інші території, не охоплені конкретними містами, зазначеними замовниками.
Більше того, такі вимоги щодо наявності АЗС не забезпечують раціонального та ефективного витрачання коштів замовника. Адже, не враховують фактичної відстані до найближчої до замовника АЗС.
Так, наприклад, «АЗС 1» може знаходитись у безпосередній близькості до місця знаходження замовника або його транспортних засобів, але формально – знаходитись поза територією міста (розташованою на під’їзній дорозі до міста, околицях міста тощо). При цьому, інша «АЗС 2» може знаходитись в протилежній, віддаленій частині міста, і шлях від замовника до неї буде довшим, ніж до «АЗС 1».
Таким чином, зазначена вимога тендерної документації здатна обмежити участь у закупівлі для учасників, які мають АЗС, розташовані у безпосередній близькості до міст, перелічених замовником, але які не знаходяться в межах відповідних міст.


4. Щодо умов, які унеможливлюють участь у торгах учасників, які пропонують більше, ніж одну мережу АЗС.
Відповідно до вимог пункту 7 Додатку № 3 до Тендерної документації (в оновленій редакції), «Обслуговування Замовника на АЗС/АЗК повинно здійснюватися за талоном єдиного зразка, єдиного бренду, який може бути прийнятий на будь-якій АЗС/АЗК, що зазначена Учасником у складі тендерної пропозиції. На підтвердження зазначеного Учасник надає єдиний зразок талонів на всі АЗС/АЗК, на яких можливо отримати Товар (згідно наданого переліку АЗС/АЗК). БРЕНД ТАЛОНУ ПОВИНЕН ВІДПОВІДАТИ НАЗВІ БРЕНДУ АЗС/АЗК […]».
З цього приводу слід зазначити, що єдиний порядок організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів встановлений Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155.
Згідно з вимогами пункту 1 зазначеної Інструкції, «талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому».
Згідно з пунктом 10.3.3.1 Інструкції, «форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери».
Інших вимог щодо інформації, яка має бути зазначена на талоні, Інструкція не містить.
Таким чином, законодавство не вимагає нанесення на талон інформації про «бренд» або «назву бренду».
Більше того, зазначена вимога обмежує можливість участь у закупівлі для учасників, які для виконання вимог Тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС мають намір залучити більше, ніж одну мережу АЗС. Адже, такі мережі можуть працювати під різними брендами, назви яких не співпадають.
Так, до прикладу, ТОВ «Укрнафта-Постач» має партнерські угоди, які передбачають отоварювання талонів, емітентом яких є ТОВ «Укрнафта-Постач», на мережах АЗС, які працюють під брендом «URKNAFTA» (згідно з Договором № 13/748-МТР, укладеним з ПАТ «Укрнафта»), під брендом «Marshal» (згідно з Договором № МТ1412/02/24, укладеним з ТОВ «МАРШАЛ-КРД») тощо.
На талонах, емітентом яких є ТОВ «Укрнафта-Постач», на розсуд емітента зазначено назву бренду основної мережі АЗС, на яких можна отоварити ці талони «URKNAFTA», однак, не зазначено назви брендів інших АЗС, які визнають та отоварюють такі талони на підставі укладених договорів.
Враховуючи наведене, що вимога, відповідно до якої «БРЕНД ТАЛОНУ ПОВИНЕН ВІДПОВІДАТИ НАЗВІ БРЕНДУ АЗС/АЗ» є незаконною та дискримінаційною.

5. Щодо Сертифікатів відповідності та паспортів якості на товар.
Відповідно до вимог пункту 2.1. проекту договору, наведеного у Додатку 4 до Тендерної документації (в оновленій редакції), Продавець повинен поставити Покупцю Товар, якість якого повинна відповідати вимогам законодавства та підтверджуватися сертифікатами відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» на бензини автомобільні та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» на паливо дизельне, ВИДАНИМИ ПРОДАВЦЮ уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності.
При цьому вбачається, що продавцем є саме Учасник, якого буде визнано переможцем процедури закупівлі.
Таким чином, згідно з умовами Тендерної документації, учасник повинен мати сертифікати відповідності на товар, які ВИДАНІ САМЕ НА ЙОГО ІМ’Я.
З цього приводу слід зауважити, що зазначене питання вже розглядалося Органом оскарження під час розгляду скарги UA-2024-05-03-007576-a.a1, за результатами якого, у рішенні від 17.05.2024 № 8733-р/пк-пз було встановлено, що зазначена вимога Документації є дискримінаційною, а також постановив зобов'язав Замовника внести зміни до тендерної документації в цій частині.
ВСУПЕРЕЧ РІШЕННЮ Органу оскарження від 17.05.2024 № 8733-р/пк-пз, замовник НЕ ВИКЛЮЧИВ зазначену вимогу з тендерної документації.
Також, пункт 15 Додатку № 3 до Тендерної документації (в новій редакції) містить вимогу, відповідно до якої «Діючі сертифікати відповідності та паспорти якості. Ці документи мають бути завірені власником, орендарем (суборендарем), партнером АЗС/АЗК, або постачальником нафтопродуктів».
Зазначена вимога (за виключенням доданого у новій редакції Тендерної документації слова «партнером») також була визнана рішенням Органу оскарження від 17.05.2024 № 8733-р/пк-пз такою, що суперечить положенням пункту 29 Особливостей. Замовник також був зобов’язаний внести зміни до тендерної документації в цій частині.
Однак, зміни, внесені замовником до Тендерної документації в цій частині є формальними (лише додано слово «партнером») не усунули зазначеної вимоги, що свідчить про ще один факт невиконання рішення Органу оскарження.

6. Щодо надання копії діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Відповідно до вимог пункту 14 Додатку № 3 до Тендерної документації, учасник має надати, зокрема, копію діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
З цього приводу слід зауважити, що зазначене питання вже розглядалося Органом оскарження під час розгляду скарги UA-2024-05-03-007576-a.a1, за результатами якого, у рішенні від 17.05.2024 № 8733-р/пк-пз було встановлено, що зазначена вимога Документації є дискримінаційною, а також постановив зобов'язав Замовника внести зміни до тендерної документації в цій частині.
ВСУПЕРЕЧ РІШЕННЮ Органу оскарження від 17.05.2024 № 8733-р/пк-пз, замовник НЕ ВИКЛЮЧИВ зазначену вимогу з тендерної документації. Зазначене свідчить про ще один факт невиконання рішення Органу оскарження.

7. Щодо вимоги про підтвердження часником права власності на АЗС.
Відповідно до вимог пункту 4 Додатку № 3 до Тендерної документації, учасник має надати, зокрема, «Документи, що підтверджують право власності на АЗС/АЗК». Також, згідно з вимогами пункту 4 Додатку № 3 до Тендерної документації, учасник має надати «Копії діючих договорів (угод чи інших правочинів), які підтверджують право власності на власну мережу заправних станцій (АЗС)/(АЗК).».
Зазначені вимоги є дискримінаційними, оскільки обмежують можливість участі у закупівлі для учасників, які не є власниками запропонованих АЗС.
Так, ТОВ «Укрнафта-Постач» не є власником АЗС, які воно пропонує. Отоварювання паливних талонів, емітентом яких є ТОВ «Укрнафта-Постач» здійснюється на партнерських АЗС, на підставі партнерських договорів. ТОВ «Укрнафта-Постач» не є власником, а отже, не має документів, які б підтверджували право власності на пропоновані ним АЗС.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація (оновлена редакція) щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a, затверджена Протоколом уповноваженої особи замовника від 27.05.2024 № 14-3-2024.
2. Додаток 4 до Тендерної документації (оновлена редакція).
3. Сертифікат відповідності № UA.056.П.00080-24 та Паспорт якості № 204 від 26.04.2024.
4. Лист-відгук щодо виконаного аналогічного договору від 26.10.2023 № 69-97-94.
5. Договір № 13-748-МТР з ПАТ Укрнафта.
6. Договір № МТ 1412-02-24 з ТОВ Маршал-Кард.pdf
7. Зразки талонів.pdf
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: a06244edfef5496e920adbf32defb750
Ідентифікатор запиту: UA-2024-05-03-007576-a.a1
Назва: Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a, затвердженій Протоколом уповноваженої особи замовника від 03.05.2024 № 14-2-2024 (далі – Тендерна документація), встановлено низку умов, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «Укрнафта-Постач» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «Укрнафта-Постач» незаконно позбавлено можливості перемогти у Процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «Укрнафта-Постач», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами Процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 17.05.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.05.2024 16:04
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 21.05.2024 18:03
Дата виконання рішення Замовником: 27.05.2024 17:26
Коментар замовника щодо усунення порушень: Виконано пішення (внесено зміни до тендерної документації)
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 228faeebbda74a398499cb6ca58eba15
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Опис заперечення: Найменування замовника, рішення, дії або бездіяльність якого оскаржуються: Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області.
Найменування, місцезнаходження суб’єкта оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрнафта-Постач»; 04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480.
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a містить умови, згідно з якими:
1. Предметом закупівлі є Бензин марки А-95 (преміум) та дизельне паливо (преміум), наявність та вимоги до яких не встановлені чинним Технічним регламентом.
2. Сертифікати відповідності на товар, що є предметом закупівлі, мають бути видані Учаснику, а також (разом з паспортами якості) - завірені третіми особами.
3. Учасник має підтвердити відповідність кваліфікаційному критерію «Наявність обладнання та матеріально - технічної бази».
4. Учасник має надати копію діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
5. Встановлений суперечливий опис предмету закупівлі.
Зазначені умови не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: 1. Щодо бензину марки А-95 (преміум) та дизельного палива (преміум).
Відповідно до оголошення про здійснення закупівлі UA-2024-05-03-007576-a, а також Тендерної документації, предметом закупівлі є «Бензин марки А-95 (преміум)» та «Дизельне паливо (преміум)».
У Додатку № 3 «Технічне завдання» до Тендерної документації зазначено, що предметом закупівлі є:
- Бензин А-95 (преміум класу (MUSTANG, PULLS, VENTUS тощо або еквівалент) – Бензин А-95, має містити додаткові спеціальні добавки (присадки), які підвищують його якісні характеристики (надати діючі сертифікат відповідності та/або декларацію про відповідність та/або копію паспорту якості), де вказана дана інформація);
- Дизельне паливо (преміум класу (MUSTANG, PULLS, VENTUS, тощо або еквівалент) –Дизельне паливо має містити додаткові спеціальні добавки (присадки), які підвищують його якісні характеристики (надати діючі сертифікат відповідності та/або декларацію про відповідність та/або копію паспорту якості), де вказана дана інформація).
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до бензину та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
З метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту, розроблено стандарти ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови».
Зазначені Технічний регламент та ДСТУ не передбачають бензину та дизельного палива «преміум», «преміум класу».
Натомість, згідно з Додатком № 3 до Тендерної документації:
- Бензин А-95 преміум класу повинен відповідати вимогам ДСТУ 7687:2015, та/або ТУ, та/або технічним регламентам;
- Дизельне паливо преміум класу повинно відповідати вимогам ДСТУ 7688:2015, та/або ТУ, та/або технічним регламентам.
Відповідно до вимог пункту 4.3.2. ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови», введення добавок (присадок) для покращення експлуатаційних показників бензинів ДОЗВОЛЕНО, однак НЕ Є обов’язковим.
Відповідно до вимог пункту 4.3.3. ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови», додавання інших добавок (присадок) для покращення експлуатаційних показників якості дизельного палива ДОЗВОЛЕНО, однак НЕ Є обов’язковим.
За таких умов, учасники, які пропонують бензин та дизельне паливо, яке відповідає вимогам Технічного регламенту, ДСТУ 7687:2015 та ДСТУ 7688:2015, однак, у найменуванні яких відсутнє слово «преміум», або «преміум клас», або «MUSTANG», «PULLS», «VENTUS», не зможуть взяти участі у цій закупівлі.
Отже, зазначені вимоги тендерної документації суперечать принципам здійснення закупівель, встановленим частиною 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частина 4 Закону забороняє законнику встановлювати будь-які дискримінаційні вимоги до учасників. Такі вимоги є БЕЗПІДСТАВНИМИ ТА НЕЗАКОННИМИ.
ТОВ «Укрнафта-Постач» реалізує зокрема, Бензин автомобільний «А-95-Євро5-Е0», Дизельне паливо «Energy ДП-З-Євро5-В0» та «Energy ДП-Л-Євро5-В0», якість яких та відповідність вимогам ДСТУ 7687:2015 та ДСТУ 7688:2015 підтверджена відповідними документами, а саме, Сертифікатом відповідності № UA.056.П.00080-24, Сертифікатом відповідності № UA.1О190.00070.24, Сертифікатом відповідності № UA.056.П.00076-24. Зазначені сертифікати є чинними та отримані з дотриманням вимог Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності». Не зважаючи на це, бензин автомобільний «А-95-Євро5-Е0», дизельне паливо «Energy ДП-З-Євро5-В0» та «Energy ДП-Л-Євро5-В0», яке пропонує ТОВ «Укрнафта-Постач», не відповідатимуть оскаржуваній незаконній вимозі тендерної документації.
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Згідно з частиною 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

2. Щодо Сертифікатів відповідності на товар.
Відповідно до вимог пункту 2.1. проекту договору, наведеного у Додатку 4 до Тендерної документації, Продавець повинен поставити Покупцю Товар, якість якого повинна відповідати вимогам законодавства та підтверджуватися сертифікатами відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» на бензини автомобільні та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» на паливо дизельне, ВИДАНИМИ ПРОДАВЦЮ уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності.
При цьому вбачається, що продавцем є саме Учасник, якого буде визнано переможцем процедури закупівлі.
Таким чином, згідно з умовами Тендерної документації, учасник повинен мати сертифікати відповідності на товар, які ВИДАНІ САМЕ НА ЙОГО ІМ’Я.
З цього приводу слід зауважити, що вимоги до здійснення оцінки відповідності пального вимогам технічних регламентів (результати яких оформлюються у формі Сертифікатів відповідності) визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності». Відповідно до вимог частини 2 статті 25 зазначеного Закону, процедури оцінки відповідності вимогам технічних регламентів застосовуються ВИРОБНИКАМИ, а у випадках, в яких згідно з відповідними технічними регламентами обов’язки виробників покладаються на імпортерів, розповсюджувачів або інших осіб, - імпортерами, розповсюджувачами чи іншими особами.
При цьому, Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ необхідності/можливості здійснення повторної процедури оцінки відповідності продукції, оцінку відповідності якої ВЖЕ БУЛО ЗДІЙСНЕНО в порядку, встановленим зазначеним законом, та яка вже введена в обіг (надається) на ринку України, та має чинний сертифікат відповідності.
Відповідно, і Технічний регламент, прийнятий на виконання зазначеного Закону, також НЕ ЗОБОВ’ЯЗУЄ інших учасників ринку, ніж виробники (імпортерів, розповсюджувачів), замовляти здійснення оцінки відповідності пального вимогам Технічного регламенту, за умов наявності чинного сертифіката відповідності, виданого ВИРОБНИКУ у законодавчо встановленому порядку.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції Сертифікату відповідності, ВИДАНОГО ПРОДАВЦЮ (УЧАСНИКУ), є безпідставною та незаконною.
Крім того, згідно з вимогами пункту 15 Додатку № 3 до Тендерної документації, встановлено вимогу, згідно з якою діючі сертифікати відповідності та паспорти якості МАЮТЬ БУТИ ЗАВІРЕНІ власником або орендарем (суборендарем) АЗС/АЗК, або постачальником нафтопродуктів.
Встановлення такої вимоги не ґрунтується на положеннях жодного нормативно-правового акту, не має впливу на законність та чинність сертифікатів відповідності та паспортів якості, а лише ставить учасника у залежність від рішень третіх осіб, які можуть відмовитися виконувати не передбачені для них законом вимоги щодо завірення копій документів, не виданих ними.
ТОВ «Укрнафта-Постач» має, зокрема, чинний Сертифікат відповідності № UA.056.П.00080-24, виданий ПАТ «Укртатнафта»; чинний Сертифікат відповідності № UA.1О190.00070.24, виданий ПАТ «Укртатнафта»; чинний Сертифікат відповідності № UA.056.П.00076-24, виданий ПАТ «Укртатнафта»; чинний Паспорт якості № 204 від 26.04.2024; чинний Паспорт якості № 32 від 06.03.2024, чинний Паспорт якості № 15 від 26.04.2024.
Зазначені сертифікати відповідності та паспорти якості є чинними та отримані з дотриманням вимог Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності». Не зважаючи на це, вказані сертифікати та паспорти не відповідають оскаржуваним незаконним вимогам тендерної документації.

3. Щодо підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «Наявність обладнання та матеріально - технічної бази».
Відповідно до вимог Додатку 1 до тендерної документації, учасник повинен надати документи, які підтверджують його відповідність, зокрема, кваліфікаційному критерію «Наявність обладнання та матеріально - технічної бази».
З цього приводу слід зазначити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей, у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі, зокрема, бензину, дизельного пального, положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону ЗАМОВНИКОМ НЕ ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ.
Нагадуємо, що пункт 1 частини другої статті 16 Закону – це саме те положення, яке передбачало застосування кваліфікаційного критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій».
Таким чином, при закупівлі бензину та дизельного пального, замовник НЕ МОЖЕ застосовувати зазначені кваліфікаційні критерії.
Застосування таких кваліфікаційні критеріїв при закупівлі бензину та дизельного пального, у період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, Є НЕЗАКОННИМ.
Крім того, для підтвердження учасником відповідності зазначеному кваліфікаційному критерію, встановленому незаконно, замовник вимагає від учасника надання документів, що підтверджують право власності на АЗС/АЗК. Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до учасників, які не є безпосередніми власниками запропонованих АЗС/АЗК, та відповідно, не мають запитуваних замовником документів. Більше того, документи, що підтверджують право власності на АЗС/АЗК жодним чином не стосуються предмету закупівлі (бензин автомобільний А-95 та дизельне паливо) та його об’єктивних технічних характеристик та споживчих властивостей.
ТОВ «Укрнафта-Постач» не є власником АЗС, через які здійснюється відпуск бензину автомобільного А-95 та дизельного палива.
Встановлення в тендерній документації будь-яких дискримінаційних вимог, є протизаконним.

4. Щодо надання копії діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Відповідно до вимог пункту 14 Додатку № 3 до тендерної документації, учасник має надати, зокрема, копію діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Зазначена вимога у такій редакції обмежує можливість участі у закупівлі для учасників, які мають ідентичні за сферою дії, діючі сертифікати відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Так, ТОВ «Укрнафта-Постач» має Сертифікат на систему управління якістю, який підтверджує відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», який є чинним, однак який не відповідає оскаржуваній вимозі Тендерної документації.

5. Щодо суперечливого опису предмету закупівлі.
Відповідно до оголошення про здійснення закупівлі UA-2024-05-03-007576-a, а також Тендерної документації (переважної її частини), предметом закупівлі є саме ТОВАР, який відповідає коду ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти.
У той же час, у підпункті 4.3. пункту 4 Розділу 1 Тендерної документації вказано наступне: «Місце, де повинні бути НАДАНІ ПОСЛУГИ: Автозаправні станції у м. Києві та у Київській області за універсальними бланками - дозволами (талонами)».
Також, у пункті 1 Розділу 5 Тендерної документації вказано, зокрема, що «Учасник визначає ціни на ПОСЛУГИ, що він пропонує надати за договором про закупівлю, з урахуванням податків і зборів (в тому числі податку на додану вартість (ПДВ), у разі якщо учасник є платником ПДВ, крім випадків коли предмет закупівлі не оподатковується), що сплачуються або мають бути сплачені, усіх інших витрат, передбачених для ПОСЛУГ даного виду».
Зазначена невідповідність створює умови для порушення принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, встановленого у частині 1 статті 5 Закону. Адже, по-перше, Тендерна документація стосується закупівлі саме ТОВАРУ, і по-друге, не містить жодних пояснень щодо того, які ж саме послуги (їх зміст, вимоги до їх характеристик тощо) має на увазі замовник у підпункті 4.3. пункту 4 Розділу 1 Тендерної документації.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-03-007576-a, затверджена Протоколом уповноваженої особи замовника від 03.05.2024 № 14-2-2024.
2. Додаток 4 до Тендерної документації.
3. Сертифікат відповідності № UA.056.П.00080-24 та Паспорт якості № 204 від 26.04.2024.
4. Сертифікат відповідності № UA.1О190.00070.24 та Паспорт якості № 32 від 06.03.2024.
5. Сертифікат відповідності № UA.056.П.00076-24 та Паспорт якості № 15 від 26.04.2024.
6. Сертифікат на систему управління якістю, який підтверджує відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації