• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

ДК 021:2015 - 09130000-9 «Нафта і дистиляти» (Бензин А-95, Дизельне паливо)

Завершена

7 997 976.60 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 39 989.88 UAH
Період оскарження: 25.04.2024 16:57 - 03.05.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: 842d3137d66340b18931a7077742d45b
Ідентифікатор запиту: UA-2024-04-25-011573-a.a1
Назва: Дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Замовником встановлена дискримінаційна вимога, а саме: учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати сертифікат відповідності на Товар, виданий на ім’я Учасника закупівлі.
Дата розгляду скарги: 09.05.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 01.05.2024 16:58
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 14.05.2024 11:34
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 14.05.2024 11:34
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРПЕТРОЛЦЕНТР", Менеджер 2 380944401884 manager2.ukrpetrol@gmail.com

Пункт скарги

Номер: 51466203cdbf49d7b1b00d7b72ae0a03
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні вимоги тендерної документації щодо надання учасником сертифікат відповідності на Товар, виданий на ім’я Учасника закупівлі
Опис заперечення: Відповідно до пункту 3.7. Додатку 4 до тендерної документації (додаток до скарги, файл - ТД Бензин 24.docx), Учасник повинен надати Сертифікат відповідності на Товар, виданий на ім’я Учасника закупівлі.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: Вимога, що встановлена пунктом 3.7. Додатку 4 до тендерної документації, відповідно до якої Учасники даної закупівлі повинні надати сертифікати відповідності на товар, видані на їх ім’я, є дискримінаційною та штучно зменшує конкуренцію в даній закупівлі. Предметом даної закупівлі є Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по Довірчім документам (літрові карти, талон із системою захисту), про що зазначено в розділі ІІ. «Технічні, якісні та інші вимоги до предмету закупівлі» додатку 4 до тендерної документації. Пунктом 3.4 розділу ІІІ. «Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати» Додатку 4 до тендерної документації, передбачено, що приймати участь у даній закупівлі можуть учасники з партнерськими АЗС. Слід зазначити, що кожна така партнерська АЗС обов’язково має документи якості на паливо яке вона відпускає. Причому відповідно до чинного законодавства вимоги до здійснення оцінки відповідності пального вимогам технічних регламентів (результати яких оформлюються у формі Сертифікатів відповідності) визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (додаток до скарги, файл - Про технічні регламенти.pdf). Відповідно до вимог частини 2 статті 25 зазначеного Закону, процедури оцінки відповідності вимогам технічних регламентів застосовуються виробниками, а у випадках, в яких згідно з відповідними технічними регламентами обов’язки виробників покладаються на імпортерів, розповсюджувачів або інших осіб, - імпортерами, розповсюджувачами чи іншими особами. При цьому, вимоги до бензину та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (додаток до скарги, файл - Постанова КМУ 927.pdf). Зазначений Технічний регламент не зобов’язує інших учасників ринку, ніж виробники (імпортерів, розповсюджувачів), замовляти здійснення оцінки відповідності пального вимогам технічних регламентів, за умов наявності чинного Сертифіката відповідності, виданого виробнику. Отже навіть більшість АЗС не повинні мати сертифікати відповідності видані на їх ім’я, оскільки переважна більшість АЗС на території України не являються імпортерами, розповсюджувачами в розумінні вище вказаного регламенту та Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності».
Скаржник, здійснює свою діяльність через договірні відносини з партнерськими АЗС (копії партнерських договорів додаються), та має можливість постачати паливо третім особам через талони або паливні карти які емітує самостійно (партнерські АЗС здійснюють відпуск паливо по талонам Скаржника). Тобто Скаржник взагалі не має ніякого відношення до постачання палива на АЗС та до виробника товару якщо цей товар вироблений в іншій країні або іноземним постачальником, який постачає паливо для АЗС. А тому Скаржнику не потрібно мати ніяких документів на паливо видане на його ім’я, що завозиться та відпускається на АЗС. Скаржнику достатньо мати договір на реалізацію по талонам, картам палива через АЗС. Паливо на АЗС потрапляє через договірні відносини власників/орендарів з виробниками, дилерами, дистриб’юторами або іншими посередниками. Різні партнерські АЗС можуть реалізовувати паливо різних виробників за наявності відповідних дозвільних документів та документів якості в межах законодавства України. Тобто якщо Скаржник здійснює свою діяльність на підставі партнерських договорів з 15 мережами, для реалізації пального по талонах чи картках емітентом яких він є, Скаржник не повинен отримувати сертифікат відповідності на товар виданий на його ім’я. Таким чином, вимога замовника щодо надання сертифікату відповідності, виданого на ім’я Учаснику, штучно обмежує можливість участі у торгах для учасників, в тому числі Скаржника , які мають відповідний Сертифікат відповідності, однак який (згідно з вимогами Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності») виданий на ім’я виробника чи імпортера.
ТОВ «УКРПЕТРОЛЦЕНТР» є реальним учасником паливного ринку та має досвід виконання аналогічних договорів в електронній системі закупівель Прозорро у відкритих торгах з особливостями. Вже реалізовано або перебувають у стадії виконання понад 600 договорів щодо реалізації палива (переважно з державними замовниками в тому числі серед замовників є Верховна Рада України, Кабінет міністрів України), при цьому не маючи сертифікати відповідності видані на його ім’я. На підтвердження надаються успішно виконані аналогічні договори, (додаток до скарги, файл - АД Автобаза ДУС талони.pdf, АД МДУ.pdf, АД Грабовецько-Дулібівська с.р..pdf, АД Новомосковськ+відгук.pdf). Скаржник має усі дозвільні документи на право здійснення діяльності з реалізації бензину, дизельного пального, проте, зазначеними вище умовами документації штучно створено дискримінаційні умови, які порушують право Скаржника на участь у закупівлі та які суперечать діючому законодавству. Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини першої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) якою передбачена відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників, частини 4 статті 22 Закону, відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Так, відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі), а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі.
Отже, вимога щодо надання Сертифікатів відповідності на Товар, виданий на ім’я Учасника закупівлі - є дискримінаційною та такою, що унеможливлює здорову конкуренцію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації