• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія (з розподілом)

Завершена

210 590.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 2 105.90 UAH
Період оскарження: 14.04.2024 23:25 - 12.05.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

скарга

Номер: 95511641734e493a8cf6ce8358beff44
Ідентифікатор запиту: UA-2024-04-14-000354-a.b1
Назва: скарга
Скарга:
скарга на незаконні вимоги тендерної документації замовника
Дата розгляду скарги: 30.04.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.04.2024 17:46
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 03.05.2024 12:20
Дата виконання рішення Замовником: 10.05.2024 11:56
Коментар замовника щодо усунення порушень: рішення АМКУ виконано в повному обсязі
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Номер: 6d01da9471f9442084b9cae652d9cfe8
Заголовок пункту скарги: На нашу думку, умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, виходячи з наступного.
Опис заперечення: 1. Відповідно до Додатку 5 Тендерної документації:
«Розрахунок ціни відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону, за яку Учасник згоден виконати замовлення, повинен здійснюватися наступним чином:
Цфакт = (Цод*(1+К/100)+T+Р)*1,2; де:
Цфакт – вартість електричної енергії за розрахунковий період;
«Цод» – ціна за 1 кВт*год електричної енергії. «Цод» для даної процедури закупівлі не може бути нижчою прогнозованої ціни РДН ОЕС, яка для даної закупівлі становить середньозважену ціну на РДН у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України за березень 2024 року за даними ДП «Оператор ринку», розміщеними на його веб-сайті www.oree.com.ua, з урахуванням індикатора діапазону можливого коливання ціни в періоді постачання. Замовник встановлює величину цього індикатора однакову для всіх Учасників плюс десять відсотків в сторону збільшення. «Цод» не включає ПДВ, Т, К, Р.
«Т» – тариф на передачу електричної енергії встановлюється постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» від 09.12.2023 № 2322. «Т» є регульованою складовою ціни Договору.
«Р» – тариф на розподіл електричної енергії встановлюється постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» від 09.12.2023 № 2332 є регульованою складовою ціни Договору.
«1,2» - математичне вираження ставки податку на додану вартість (ПДВ – 20%), яке нараховується згідно Податкового кодексу України.
«К» – коефіцієнт прибутковості Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника), запропонований Учасником у відсотках від загальної ціни тендерної пропозиції (Цод), % *.
*Примітка: «К» – коефіцієнт прибутковості Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника), що визначається Учасником у ціні своєї тендерної пропозиції, не може бути величиною від’ємною, в тому числі за результатами аукціону. З метою запобігання демпінгу Учасників, Замовник буде відхиляти пропозиції Учасників, в яких величина маржі буде від’ємна, в тендерній пропозиції, а також за результатами аукціону. Учасник письмово гарантує (надає гарантійний лист), що показник маржі не буде від’ємним, у тендерній пропозиції, а також за результатами аукціону. У разі якщо маржа буде від’ємною, в тому числі за результатами аукціону, це буде вважатись відмовою від підписання договору про закупівлю, про що учасником також надається лист погодження».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1) Відповідно до Постанови КМУ № 382 від 02.04.2024 пункт 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), було доповнено абзацом такого змісту: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі».
Відповідно до Додатку 5 тендерної документації Замовник встановив формульний розрахунок ціни, який якраз і встановлює нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника і тим самим порушує зазначений вище абзац пункту 28 Особливостей.
Зокрема, відповідно до оскаржуваної формули однією зі складових визначення вартості електричної енергії за розрахунковий період (Цфакт) є «Цод» – ціна за 1 кВт*год електричної енергії. І тут же ж даючи тлумачення цій складовій Замовник встановлбє вимогу, що «Цод» для даної процедури закупівлі не може бути нижчою прогнозованої ціни РДН ОЕС, яка для даної закупівлі становить середньозважену ціну на РДН у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України за березень 2024 року за даними ДП «Оператор ринку», розміщеними на його веб-сайті www.oree.com.ua, що вже є прямим порушенням абзацу 9 пункту 28 Особливостей.
Також в примітці до формульного розрахунку ціни зазначено, що «К» – коефіцієнт прибутковості Постачальника (маржа, вартість послуг Учасника), що визначається Учасником у ціні своєї тендерної пропозиції, не може бути величиною від’ємною, в тому числі за результатами аукціону. І це ще раз доводить обмеження Замовником нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.
Замовник, встановивши формульний розрахунок визначення ціни тендерної пропозиції, який до того ж не передбачений жодним чинним нормативно-правовим актом, штучно, шляхом встановлення придуманих самим Замовником складових ціни і вимог до них, незаконно, порушуючи абзац 9 пункту 28 Особливостей, обмежив нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.
Отже, тендерна документація не узгоджується з абзацом 9 пункту 28 Особливостей в цій частині, тому Замовник повинен виключити оскаржувану вимогу з тексту тендерної документації.
2) Замовник для розрахунку ціни зобов’язує учасників враховувати прогнозовану ціну РДН, яка для даної закупівлі визначена як середньозважена ціна на РДН у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України за березень 2024 року за даними ДП «Оператор ринку», розміщеними на його веб-сайті www.oree.com.ua, з урахуванням індикатора діапазону можливого коливання ціни в періоді постачання.
При цьому, звертаємо Вашу увагу, що відповідно до підпункту 17 пункту 2.2 розділу 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469: "При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: … для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;…".
Тобто, чинні нормативно-правові акти не обмежують постачальника електричної енергії в купівлі електричної енергії виключно на ринку "на добу наперед" за відповідними встановленими цінами, а дають можливість купувати електричну енергію на чотирьох сегментах ринку електричної енергії в Україні, а саме
1) ринок двосторонніх договорів;
2) РДН;
3) внутрішньодобовий ринок;
4) балансуючий ринок.
Таким чином, на формування справедливої ціни електричної енергії повинні впливати всі ці сегменти ринку загалом, а не окремо вибраний Замовником.
Більше того, для здійснення ліцензійної діяльності з постачання електричної енергії взагалі відсутній обов’язок бути учасником РДН/ВДР. Так ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» отримало ліцензію на постачання електричної енергії відповідно до Постанови НКРЕКП №146 від 23.01.2024 року, що дозволяє постачати електричну енергію, проте так і не стало учасником РДН/ВДР, що підтверджується відповідним Реєстром (додається).
Тобто, встановлення Замовником обмеження щодо врахування ціни виключно із одного з чотирьох сегментів ринку електричної енергії обмежує Скаржника взяти участь в цій закупівлі через невідповідність порядку формування своєї ціни порядку, встановленому Замовником не у відповідності із чинним законодавством.
Тобто, Замовник, встановивши таку вимогу, віддав перевагу тим учасникам, які є учасниками РДН/ВДР та здійснюють купівлю електричної енергії саме на РДН/ВДР.
3) Також Замовником в Додатку 5 тендерної документації встановлено, що З метою запобігання демпінгу Учасників, Замовник буде відхиляти пропозиції Учасників, в яких величина маржі буде від’ємна, в тендерній пропозиції, а також за результатами аукціону. Учасник письмово гарантує (надає гарантійний лист), що показник маржі не буде від’ємним, у тендерній пропозиції, а також за результатами аукціону. У разі якщо маржа буде від’ємною, в тому числі за результатами аукціону, це буде вважатись відмовою від підписання договору про закупівлю, про що учасником також надається лист погодження.
Знову ж таки звертаємо увагу на порушення Замовником абзацу 9 пункту 28 Особливостей, адже встановленням вимоги про відхилення пропозиції Учасників, в яких величина маржі буде від’ємна, в тендерній пропозиції, а також за результатами аукціону Замовник тим самим обмежує нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.
До того ж така умова Тендерної документації абсолютно не відповідає чинному законодавству України в сфері публічних закупівель, оскільки відповідно поняття демпінгу не передбачено чинним Законом України «Про публічні закупівлі» та Особливостями, а міститься лише у ст. 1 Закону України «Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту», відповідно до якої демпінг — ввезення на митну територію України товару за цінами, нижчими від порівнянної ціни на подібний товар у країні експорту, що заподіює шкоду національному товаровиробнику подібного товару.
Таким чином, Замовник для обґрунтування вимоги про визначення порядку формування ціни використовує поняття «демпінг», яке не має жодного відношення до здійснення публічних закупівель.
Навпаки, у підпункті 2 частини 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» вказано, що одним з основних принципів здійснення публічних закупівель є принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності.

Якщо порівняти ці два взаємовиключні та протилежні за своїм змістом поняття, виходить:
Запобігання демпінгу Максимальна економія
ціна на товар не повинна бути нижчою від порівнянної ціни на подібний товар у країні експорту;
мінімальна межа ціни встановлена

поширюється на сферу експорту товару

потрібно купити товар за якнайнижчою ціною;

мінімальна межа ціни не може бути встановлена
поширюється на сферу публічних закупівель

Отже, виникає ситуація, за якої Замовник для обґрунтування свої незаконних вимог здійснив підміну понять і замість обов’язково принципу «максимальної економії» використав поняття «запобігання демпінгу», чим порушив Закон України «Про публічні закупівлі».

ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» здійснює купівлю електричної енергії за значно нижчими цінами на ринку двосторонніх договорів, аніж на ринку РДН/ВДР, а тому при розрахунку ціни своєї пропозиції повинен враховувати саме таку ціну.
4) Крім того, при застосуванні цієї формули можна стверджувати, що Замовником створено умови, за яких переможцем стає наперед визначений замовником учасник, який найшвидше подав пропозицію і по маржі не більше 0,00 грн. від ціни, визначеної замовником наперед. При цьому, інші учасники не мають можливості запропонувати більш конкурентну ціну. Тому, тут порушено принцип добросовісної конкуренції і порушено вимоги ст. 29 Закону України «Про публічні закупівлі», адже, учасник визначається переможцем не за економічно вигідною пропозицією, а за часом подання пропозиції.
Проте, відповідно до Тендерної документації встановлено, що оцінка тендерних пропозицій здійснюється на основі критерію «Ціна». Питома вага – 100, але на практиці виходить інша ситуація.
Відповідно до частини 3 статті 30 Закону України «Про публічні закупівлі» якщо учасники подали тендерні пропозиції/пропозиції з однаковим значенням ціни/приведеної ціни, першим в електронному аукціоні пониження ціни буде здійснювати учасник, який подав свою тендерну пропозицію/пропозицію пізніше, ніж інші учасники з аналогічним значенням ціни тендерної пропозиції/пропозиції.
Тобто, якщо учасники подали тендерні пропозиції з однаковим значенням ціни, що має місце якраз при встановленні замовниками таких формул, першим у списку стає учасник, який подав таку пропозицію найшвидше.
Таким чином, Замовник в основу визначення переможця обрав не критерій «ціна», а критерій «час подання пропозиції», що не відповідає вимогам чинного законодавства.

Отже, вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: d80f1d0268bc4f58b4e17f53c07cfe88
Заголовок пункту скарги: На нашу думку, умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, виходячи з наступного.
Опис заперечення: 2. Відповідно до Додатку 2 тендерної документації: «Учасник у складі пропозиції обов’язково повинен надати: ДСТУ ISO 9001:2015 (9001:2018) «Системи управління якістю. Вимоги». Сфера сертифікації: торгівля електричною енергією. Виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)» та ДСТУ 3466-96 .
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Крім того, жодними іншими нормативно-правовим актами, ліцензійним умовами тощо, не передбачено обов’язку для постачальника електричної енергії отримувати зазначені вище сертифікати.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» отримало ліцензію на постачання електричної енергії відповідно до Постанови НКРЕКП №146 від 23.01.2024 року, проте не має сертифікату про відповідність ДСТУ ISO 9001:2015 (9001:2018) «Системи управління якістю. Вимоги» через відсутність обов’язку його отримувати, у зв’язку з чим не може взяти участь у цій закупівлі.
Таким чином, Учасник, виконуючи усі норми законодавства щодо постачання електричної енергії, у будь-якому разі не може взяти участь у цій закупівлі через встановлення Замовником незаконних, дискримінаційних вимог.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації