• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»

Завершена

7 272 500.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 72 725.00 UAH
Період оскарження: 09.02.2024 11:30 - 14.02.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на незаконні рішення, дії та бездіяльність Замовника в порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178

Номер: e2cef83a3616413cb51cb14e2a1f7ea7
Ідентифікатор запиту: UA-2024-02-09-004271-a.c1
Назва: Скарга на незаконні рішення, дії та бездіяльність Замовника в порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 13.03.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 05.03.2024 16:28
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 18.03.2024 11:09
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішенням Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 13.03.2024р №4628-р/пк-пз зобов’язано Комунальне некомерційне підприємство «Тернопільську комунальну міську лікарню №2» скасувати Рішення. Відповідно до частини 22 статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. 18.03.2024 р. Замовником скасовано рішення від 26.02.2024р.про відхилення пропозиції учасника ТОВ "ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ".
Автор: ТОВ "ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ", Наталія М +380935956194 tender1@energyoperator.com.ua

Пункт скарги

Номер: 444497a7a91b44fb9344d8995d844b5e
Заголовок пункту скарги: Відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей як такої, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону
Опис заперечення: 1. За результатами розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» Замовник опублікував Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 26.02.2024 року (далі - протокол), згідно з яким було прийняте рішення відхилити тендерну пропозицію ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей як таку, що не відповідає встановленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону вимогам.
Замовник зазначає в протоколі, зокрема, наступну інформацію:
«…Учасником ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» не дотримано вищезазначених вимог щодо розрахунку цінової пропозиції. Зокрема, аналізуючи цінову пропозицію Учасника встановлено, що при проведенні перерахунку ціни за одиницю, випливає, що середньозважена ціна не відповідає фактичній ціні, яка склалася на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України» на день оголошення закупівлі (09.02.2024р.) за даними приведеними ДП «Оператор ринку» (3,93326 грн./кВт*год.), а є меншою за дану ціну. Окрім того, в даному випадку надбавка Постачальника буде величиною від’ємною. Перерахунок згідно з встановленим механізмом визначення ціни та з врахуванням наданої Учасником Форми «Цінова пропозиція» № Т-2024/02/17 від 16.02.2024 року:
(6 825 000,00/1,2/1300000)-0,52857 = 3,84643
Учасником надано Гарантійний лист-підтвердження №Т-2024/02/10 від 16.02.24 наступного змісту «Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергетичний Оператор України» гарантує, що уся інформація, яка викладена у тендерній документації Замовника, є зрозумілою та не вимагає додаткових роз’яснень.»
Отже, Учасником не дотримано вимог розрахунку ціни за одиницю встановлених вимогами тендерної документації. Правовим наслідком, пов’язаним з недотриманням вимог розрахунку вартості електроенергії, є відхилення пропозиції поданої до участі в закупівлі.
Таким чином, тендерна пропозиція Учасника не відповідає встановленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону вимогам…»

ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» не погоджується з рішенням Замовника виходячи з наступного.
Відповідно до вимог частини першої розділу 3 тендерної документації:
Тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Вартість тендерної пропозиції розраховується учасником включно із затвердженим у встановленому законодавством порядку тарифу на послуги з передачі електричної енергії.
З метою анти демпінгу цін, під час проведення закупівлі, Замовник визначає наступний механізм визначення ціни.
Ціна за одиницю включає в себе: середньозважену ціну на ринку «на добу наперед» (РДН) у торговій зоні «ОЕС України» за даними приведеними ДП «Оператор ринку», тариф на послуги з передачі електричної енергії, надбавка Постачальника пов’язана з постачання електричної енергії та всі інші витрати, що стосуються предмету закупівлі.
При формуванні цінової пропозиції учасник розраховує її з урахуванням фактичної ціни, що склалася на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України» на день оголошення закупівлі за даними приведеними ДП «Оператор ринку». За результатами редукціону вартість даної складової не може бути меншою за фактичну ціну, що склалась на ринку на день оголошення закупівлі.
Тариф на послуги з передачі електричної енергії визначається до відповідної Постанови Регулятора на період, у якому буде здійснюватися постачання електричної енергії .
Надбавка Постачальника пов’язана з постачанням електричної енергії та всі інші витрати, що стосуються предмету закупівлі не можуть складати «0» та бути від’ємною, (встановлюється в копійках)* .
Учасник підтверджує, усвідомлює та гарантує дотримання вимог розрахунку закупівельної ціни на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України» за даними приведеними ДП «Оператор ринку». Претензії та зауваження до порядку розрахунку вартості кожного кВт електричної енергії відсутні. Учасник усвідомлює, що правовим наслідком, пов’язаним з недотриманням вимог розрахунку вартості електроенергії, є відхилення пропозиції поданої до участі в закупівлі.
*Примітка: Ціна 1 кВт*год., складових кожного кВт електроенергії зазначена в комерційній пропозиції, а також в рахунках та Акті приймання-передачі спожитої електроенергії повинна мати не більше 6 (шести) десятинних знаків після коми.

Звертаємо увагу, що відповідно до інформації, оприлюдненої на офіційному веб сайті АТ «Оператор ринку» (раніше – ДП «Оператор ринку») за посиланням https://www.oree.com.ua/, середньозважена ціна електричної енергії на ринку «на добу наперед» (далі - РДН) в торговій зоні «ОЕС України» на день оголошення закупівлі (09.02.2024 року), а саме за період з 01.02.2024 по 09.02.2024 року, склала 3502,12 грн./МВт*год (або 3,50212 грн. за 1 кВт*год) без ПДВ:



Як зазначено вище, відповідно до умов тендерної документації ціна за одиницю включає в себе: середньозважену ціну на ринку «на добу наперед» (РДН) у торговій зоні «ОЕС України» за даними приведеними ДП «Оператор ринку», тариф на послуги з передачі електричної енергії, надбавка Постачальника пов’язана з постачання електричної енергії та всі інші витрати, що стосуються предмету закупівлі.
Оскільки тендерна документація не містить власне окремого визначення поняття «фактична ціна», а також порядку її врахування (наприклад, не зазначено, що цінова пропозиція не має перевищувати, не має бути нижчою за фактичну ціну тощо), ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» під час визначення своєї цінової пропозиції та ціни за одиницю товару виходив з даних про середньозважену ціну електричної енергії на РДН, яка склалася станом на день оголошення закупівлі (09.02.2024 року), а саме за період з 01.02.2024 по 09.02.2024 року.
Замовник відповідно до вимог тендерної документації не встановлював умов, що для розрахунку фактичної ціни, яка склалася на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України», учасниками мала бути застосована середньозважена ціна електричної енергії на РДН саме за певний торговий день.
До того ж, відповідно до умов проекту договору, який є додатком 3 до тендерної документації, передбачено, що у разі коливання ціни товару на ринку в розрахунковому періоді, до розрахунку береться інформація про середньозважену ціну на електроенергію на ринку за 10 днів місяця/20 днів місяця/місяць, оприлюднену відповідними підприємствами/установами/організаціями, які уповноважені оприлюднювати відповідну інформацію, щодо ціни товару на ринку. Інформація про коливання ціни, що відбулася у окремі дні місяця до уваги не береться.
Таким чином, Замовник передбачив, що при визначенні у майбутньому коливання ціни товару на ринку застосовуватимуться дані саме за певні періоди, а не в окремі дні місяця.
Отже, враховуючи вищенаведене, саме середньозважена ціна електричної енергії на РДН за період з 01.02.2024 по 09.02.2024 року є фактичною ціною, що склалася на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України» на день оголошення закупівлі за даними, приведеними АТ «Оператор ринку».
Наводимо розрахунок ціни за одиницю електричної енергії та, відповідно, вартості тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ»:

Складові ціни Ціна (тариф),
грн. за 1 кВт*год без ПДВ
середньозважена (фактична) ціна електричної енергії на РДН, яка склалася станом на день оголошення закупівлі (09.02.2024 року) за період з 01.02.2024 по 09.02.2024 року 3,50212
тариф на послуги з передачі електричної енергії, затверджений постановою НКРЕКП від 09.12.2023 року № 2322 0,52857
надбавка Постачальника пов’язана з постачанням електричної енергії та всі інші витрати, що стосуються предмету закупівлі 0,34431
(або 34,431 копійок)
Всього ціна без ПДВ 4,375
Нарахування на всі складові ціни ПДВ (20%) 0,875
Разом ціна з ПДВ 5,25
Вартість тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» становить:
1300000 кВт*год х 5,25 грн. = 6 825 000,00 грн. з ПДВ.
Зазначене вище підтверджується інформацією, що оприлюднена в електронній системі закупівель, зокрема, даними стосовно початкової та остаточної цінової пропозиції (6 825 000,00 грн. з ПДВ), а також у Формі «Цінова пропозиція» від 16.02.2024 року №Т-2024/02/17.
Як видно з розрахунків, значення показника надбавка Постачальника, пов’язана з постачанням електричної енергії, та всі інші витрати, що стосуються предмету закупівлі, запропонованого у тендерній пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ», становить 0,34431 грн. за 1 кВт*год. без ПДВ, а отже, не складає «0» та не є від’ємним.
Хочемо наголосити, що висновок Замовника, який він робить у протоколі від 26.02.2024 року про те, що «…середньозважена ціна не відповідає фактичній ціні, яка склалася на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України» на день оголошення закупівлі (09.02.2024р.) за даними приведеними ДП «Оператор ринку» (3,93326 грн./кВт*год.), а є меншою за дану ціну…», також є хибним та абсурдним з огляду на наступне.
Відповідно до статті 67 Закону України «Про ринок електричної енергії» купівля-продаж електричної енергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку здійснюється за правилами ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку.
Ціна купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" визначається для кожного розрахункового періоду оператором ринку за принципом граничного ціноутворення на основі балансу сукупного попиту на електричну енергію та її сукупної пропозиції, а на внутрішньодобовому ринку - за принципом ціноутворення "по заявленій (пропонованій) ціні" відповідно до правил ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку.
Ціни на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку є вільними (ринковими) цінами.
За результатами торгів відповідно до правил ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку оприлюднюються ціна та обсяги купівлі-продажу електричної енергії для кожного розрахункового періоду та інші показники.
Ні Закон України «Про ринок електричної енергії», ні Правила ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 308 зі змінами, не встановлюють норм, що саме середньозважена ціна має відповідати фактичній ціні, яка склалася на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України». Так само і тендерна документація не встановлює зазначених умов. Відповідно до тендерної документації передбачено, що при формуванні цінової пропозиції учасник розраховує її з урахуванням фактичної ціни, що склалася на ринку «на добу наперед» у торговій зоні «ОЕС України» на день оголошення закупівлі за даними приведеними ДП «Оператор ринку». За результатами редукціону вартість даної складової не може бути меншою за фактичну ціну, що склалась на ринку на день оголошення закупівлі.
Звертаємо увагу, що Законом, Особливостями та тендерною документацією цієї закупівлі не передбачено проведення редукціону. Редукціон в даній закупівлі не проводився.
Також станом на дату подання тендерної пропозиції, на дату прийняття рішення Замовником про відхилення тендерної пропозиції та станом на дату подання цієї скарги ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» не набув статусу «постачальник» для даного Замовника (споживача).
Таким чином, твердження Замовника, що надбавка Постачальника буде величиною від’ємною, є таким, що не відповідає дійсності.
Отже, ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» у повній мірі дотримано вимоги розрахунку ціни за одиницю та вартості пропозиції, встановлені вимогами тендерної документації.
Обґрунтована позиція Скаржника також підтверджується рішеннями Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення
законодавства у сфері публічних закупівель №19885-р/пк-пз від 11.12.2023 та № 19905-р/пк-пз від 11.12.2023.
З огляду на вищезазначене, відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей як такої, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.

Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей як такої, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Рішення Замовника щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» з вищенаведених підстав, що не передбачені умовами пункту 44 Особливостей, порушує принципи здійснення публічних закупівель, закріплені у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», і як наслідок, порушує його права та законні інтереси.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника

Номер: 679ba97563c34a87bacbb697debba4fc
Заголовок пункту скарги: Відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» як такої, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей
Опис заперечення: 2. Хочемо звернути увагу, що в електронній системі закупівель, а саме в протоколі розкриття тендерних пропозицій Замовник вказав таку підставу для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ»: «Тендерна
пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей Учасником не дотримано вимог розрахунку ціни за одиницю встановлених вимогами тендерної документації. Правовим наслідком, пов’язаним з недотриманням вимог розрахунку вартості електроенергії, є відхилення пропозиції поданої до участі в закупівлі».
Відповідно до п.46 Особливостей інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Таким чином, оприлюднена в електронній системі закупівель інформація не відповідає інформації, що зазначена у протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 26.02.2024 року, а саме в частині підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ».
Замовник в електронній системі закупівель та в оприлюдненому протоколі жодним чином не обґрунтував та не довів, у чому полягає невідповідність тендерної
пропозиції учасника ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
З огляду на умови тендерної документації, зокрема і додатку 2 до тендерної документації, недотримання на думку Замовника вимог розрахунку ціни за одиницю, встановлених вимогами тендерної документації, не є та не може бути визнане недотриманням умов технічної специфікації чи інших вимог щодо предмета закупівлі тендерної документації.
ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» у складі своєї тендерної пропозиції надав усі необхідні документи та інформацію для підтвердження відповідності своєї тендерної пропозиції технічним вимогам тендерної документації, зокрема, але не виключно:
- Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі - технічні вимоги до предмета закупівлі. Технічна специфікація від 16.02.2024 р. № Т-2024/02/15;
- Технічна специфікація від 16.02.2024 р. № Т-2024/02/16;
- Гарантійний лист щодо відповідності технічним вимогам від 16.02.2024 р. № Т-2024/02/11;
- Довідка щодо місця провадження господарської діяльності від 16.02.2024 р. № Т-2024/02/12;
- Інформація щодо технічних вимог та захисту довкілля від 16.02.2024 р. № Т-2024/02/13;
- Постанова НКРЕКП від 14.06.2023 року № 1046 про видачу ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу;
- Гарантійний лист щодо договорів розподілу від 16.02.2024 р. № Т-2024/02/11;
- Гарантійний лист щодо стандартів якості від 16.02.2024 р. № Т-2024/02/14;
- Довідка щодо маркувань, протоколів випробувань від 15.02.2024р. № Т-2024/02/5.
Отже, відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» як такої, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.

Рішення Замовника щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» з вищенаведених підстав, що не передбачені умовами пункту 44 Особливостей, порушує принципи здійснення публічних закупівель, закріплені у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», і як наслідок, порушує його права та законні інтереси.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: Відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» як такої, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Рішення Замовника щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ» з вищенаведених підстав, що не передбачені умовами пункту 44 Особливостей, порушує принципи здійснення публічних закупівель, закріплені у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», і як наслідок, порушує його права та законні інтереси.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника