• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Хліб пшеничний; Хліб житньо - пшеничний

Завершена

760 910.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1.5% або 11 413.65 UAH
Період оскарження: 08.02.2024 16:08 - 06.03.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 011e56dd6e454514a4901c5f6639e99f
Ідентифікатор запиту: UA-2024-02-08-012292-a.a1
Назва: Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
Дата розгляду скарги: 23.02.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.02.2024 17:18
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 28.02.2024 15:15
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення Комісії оприлюдненого 28.02.2024р., 15:14, від 23.02.2024р. № 3433-р/пк-пз, Уповноваженою особою Замовника прийняте рішення про необхідність внесення змін до тендерної документації: затвердити нову редакцію тендерної документації на закупівлю Хліб пшеничний; Хліб житньо-пшеничний за кодом ДК 021:2015 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби, № UA-2024-02-08-012292-a. та перелік змін, що вносяться в окремому документі, оприлюднити нову редакцію тендерної документації на закупівлю Хліб пшеничний; Хліб житньо-пшеничний за кодом ДК 021:2015 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби, № UA-2024-02-08-012292-a. та перелік змін, що вносяться в окремому документі протягом одного дня з дати прийняття даного рішення , а саме: 04.03.2024р.
Автор: ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ТЕРЕМНО ХЛІБ", Іван Бабінець 380966480369 ivan.babinets@hlibinvest.com.ua

Пункт скарги

Номер: e189dd6404de4f76a101a882fe9910ec
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні вимоги щодо акту обстеження потужностей виданого не раніше грудня 2023 року
Опис заперечення: У Тендерної документації на закупівлю Хліб пшеничний; Хліб житньо-пшеничний за кодом ДК 021:2015 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби, зокрема у додатку №1 «Назва кваліфікаційного критерію 1.Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій*» вказується про необхідність надання учасником «- акт обстеження потужності Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти затверджений Наказом Міністерства економіки України виданого на Учасника процедури не раніше грудня 2023 року;»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: 16 стаття
Ідентифікатор класифікації: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Тип порушення: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Опис суті пункту скарги: 1. Дискримінаційні вимоги щодо надання акту обстеження потужностей виданого не раніше грудня 2023 року.
Замовник вимагає надання учасником:
«- акт обстеження потужності Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти затверджений Наказом Міністерства економіки України виданого на Учасника процедури не раніше грудня 2023 року;»
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Дії Замовника в частині встановлення наведених вище вимог порушують принципи здійснення закупівель – недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), та вимоги частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Включення таких вимог у тендерну документацію порушує норми чинного законодавства у сфері публічних закупівель, та такі дії замовника є неправомірними, оскільки здійснюють вплив на кількість учасників та їх склад.
Виконати дану умову зможуть лише ті учасники, які зможуть надати у складі пропозиції Акт обстеження потужності Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти затверджений Наказом Міністерства економіки України виданого на Учасника процедури не раніше грудня 2023 року, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Форма документу «Акту складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти», затверджувалася Наказами Мінекономіки від 21.01.2022 № 143-22, та від 08.08.2023 № 1503.

Оскільки, в учасника (скаржника) ПрАТ «ТЕРЕМНО ХЛІБ» наявний чинний акт складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу обстеження державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти виданого Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), однак складений 26.07.2023 року, а замовником вимагається надання документу не раніше грудня 2023 року.
Пунктом 8 Порядку визначення періодичності здійснення планових заходів державного контролю відповідності діяльності операторів ринку (потужностей) вимогам законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин, які здійснюються Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, та критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від її провадження, затв. Постановою КМУ №896 від 31.10.2018 р. Планові заходи державного контролю здійснюються з такою періодичністю: з низьким ступенем ризику - інспектування - не більше одного разу на рік, аудит - не більше одного разу на два роки. Інспектування з низьким ризиком (саме такий індикатор має ПрАТ «ТЕРЕМНО ХЛІБ») може проводитися один раз на рік. Таке інспектування було проведено 26.07.2023 року, тобто близько 6 місяців тому. Відповідно до ч. 5. ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів. Отже, отримання нового «акту обстеження» є неможливим в строки подання тендерної пропозиції (08.02.2024 по 18.02.2024 року, є меншими за 10 робочих днів).
Аналогічну позицію викладено у рішення ПОСТІЙНО ДІЮЧОЇ АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ №1604-р/пк-пз від 27.01.2020 року, №1619-р/пк-пз від 27.01.2020 року.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: 607bd068f9d94376892fd8c348d4018b
Заголовок пункту скарги: 2. Дискримінаційні вимоги щодо надання сертифікатів виданих організацією акредитованою НААУ та обмеження подання сертифікації на систему управління якістю
Опис заперечення: У Тендерної документації на закупівлю Хліб пшеничний; Хліб житньо-пшеничний за кодом ДК 021:2015 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби, зокрема Додаток № 3 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі»
«3. У складі тендерної пропозиції учасник повинен надати:
- скан-копії сертифікатів на систему управління якістю та безпечністю харчових продуктів, видані органом із сертифікації акредитованим Національним агентством з акредитації України, на ім’я учасника, та дійсні на момент подання пропозиції:
- ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT);
- ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT);
- ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
* відповідно до абзацу 2 частини 6 статті 23 Закону України "Про публічні закупівлі": " Якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством."»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: 1. Дискримінаційні вимоги щодо надання сертифікатів виданих організацією акредитованою НААУ та обмеження подання сертифікації.
Замовник вимагає надання учасником:
- скан-копії сертифікатів на систему управління якістю та безпечністю харчових продуктів, видані органом із сертифікації акредитованим Національним агентством з акредитації України, на ім’я учасника, та дійсні на момент подання пропозиції:
- ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT);
- ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT);
- ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
Вважаємо, що вимоги щодо акредитації органу сертифікації Національним агентством з акредитації України (НААУ) є дискримінаційним положенням та таким що унеможливлює участь ПрАТ "ТЕРЕМНО ХЛІБ" (скаржник) у даній закупівлі, оскільки сертифікати, в т.ч. ДСТУ ISO 14001, наявні у скаржника, однак, сертифікат ДСТУ ISO 14001 - без акредитації НААУ.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Дії Замовника в частині встановлення наведених вище вимог порушують принципи здійснення закупівель – недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), та вимоги частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Включення таких вимог у тендерну документацію порушує норми чинного законодавства у сфері публічних закупівель, та такі дії замовника є неправомірними, оскільки здійснюють вплив на кількість учасників та їх склад.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» діяльність з акредитації базується на принципі добровільності акредитації. Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» добровільна оцінка відповідності здійснюється на добровільних засадах, у будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, та на відповідність будь-яким заявленим вимогам.
Сертифікація за ISO 14001:2015 є добровільною в Україні та може проводитись іншими не акредитованими НААУ органами з оцінки відповідності. Так, скаржник має сертифікат відповідності за ISO 14001:2015 виданий ДП "ВОЛИНЬСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ", але умови тендерної документації ставлять його в нерівне становище, оскільки унеможливлюють подання вже наявного рівноцінного документа, вимагаючи без обґрунтування такий самий документ, але складений акредитованим органом НААУ.

Замовником вимагається сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT), натомість у скаржника наявний рівнозначний діючий сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT). Даний сертифікат є діючим відповідно до Наказу ДП "УКРАЇНСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ І НАВЧАЛЬНИЙ ЦЕНТР ПРОБЛЕМ СТАНДАРТИЗАЦІЇ, СЕРТИФІКАЦІЇ ТА ЯКОСТІ" від 31.12.2015 № 221 Про внесення змін до наказу № 203 від 21.12.2015 року.

Однак, положення тендерної документації однозначно не дають стверджувальної відповіді про можливість подання учасником сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT) на заміну ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT), що викликає не визначеність для учасників (в т.ч. скаржника) та може призвести до порушення таких принципів публічних закупівель як недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
За запитання скаржника, Замовником не надано однозначної стверджувальної відповіді щодо можливості подання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT) як рівнозначного документу сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT).

Питання на prozorro:
ISO EN 9001:2018.
Дата подання: 09 лютого 2024 15:09
Дата відповіді: 09 лютого 2024 15:30
Замовником вимагається надання учасником сертифікату ДСТУ ISO EN 9001:2018. Чи вважатиметься порушенням вимог замовника надання учасником замість сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2018, сертифікат "ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT)" ?
Відповідь: відповідно до абзацу 2 частини 6 статті 23 Закону України "Про публічні закупівлі": " Якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством."


Отже, вимога замовника надати саме сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT), є дискримінаційними по відношенню до учасників, в т.ч., скаржника, які мають рівнозначний сертифікат на Системи управління якістю, однак не ДСТУ «EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT)», а ДСТУ «ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT)»
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: 970d06ee07a345f4bf87839e64ea3d2e
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні вимоги щодо надання учасником сертифікатів щодо гігієнічних вимог згідно принципів HACCP на підприємстві, виданий працівникам учасника не пізніше 2023 року.
Опис заперечення: У Тендерної документації на закупівлю Хліб пшеничний; Хліб житньо-пшеничний за кодом ДК 021:2015 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби, зокрема у додатку №1 «Назва кваліфікаційного критерію 1.Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій*» вказується про необхідність надання учасником: «На підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід учасник процедури закупівлі має надати довідку за формою 2. Для підтвердження інформації наведеної у довідці учасник має надати скановані копії наступних документів: наказів про призначення працівників або трудових книжок або цивільно-правових договорів, медичних книжок (з чинним медоглядом) працівників задіяних в процес поставки товару, які будуть супроводжувати постачання предмету закупівлі, та водійських посвідчень водіїв, сертифікатів про проходження профілактичного наркологічного огляду працівників задіяних в процес поставки товару, сертифікатів щодо гігієнічних вимог згідно принципів HACCP на підприємстві, виданий працівникам учасника не пізніше 2023 року.»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: 16 стаття
Ідентифікатор класифікації: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Тип порушення: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Опис суті пункту скарги: 1. Дискримінаційні вимоги щодо надання сертифікатів щодо гігієнічних вимог згідно принципів HACCP на підприємстві, виданий працівникам учасника не пізніше 2023 року.
Замовник вимагає надання учасником на працівників задіяних в процес поставки товару сертифікатів щодо гігієнічних вимог згідно принципів HACCP на підприємстві, виданий працівникам учасника не пізніше 2023 року.


Відповідно до пункт 16 частини першої статті 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» гігієнічні вимоги - заходи та умови, необхідні для управління небезпечними факторами і забезпечення придатності харчових продуктів для споживання людиною з урахуванням їх використання за призначенням, у тому числі, але не виключно, заходи та умови для:
первинної продукції;
харчових продуктів;
процесів виробництва, у тому числі для постачання води, а також обробки, переробки, пакування харчових продуктів;
обладнання та інвентарю;
потужностей, окремих видів приміщень, у тому числі для агропродовольчих ринків, закладів громадського харчування;
транспортування харчових продуктів та відповідних транспортних засобів;
поводження з харчовими відходами;
персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами;
боротьби із шкідниками і гризунами;

Разом з тим, ні Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», ні іншими нормативно-правовими актами, методичними настановами, правилами, принципами НАССР не вказується порядок отримання та взагалі необхідність отримання сертифікату працівникам щодо гігієнічних вимог згідно принципів HACCP.
Враховуючи, що сертифікація працівників, щодо гігієнічних вимог не встановлена та не передбачена чинним законодавством України/ принципами НАССР вважаємо, надання такого сертифікату є дискримінаційним положенням, оскільки його неможливо виконати взагалі та зокрема скаржником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації