-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015 Код 45454000-4 Реконструкція (Реконструкція будівлі дитячого відділення ЦРЛ по вул.Успенсько-Троїцькій, 51 в м.Конотоп Сумської області)
Завершена
75 555 925.60
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 377 779.63 UAH
мін. крок: 0.5% або 377 779.63 UAH
Період оскарження:
11.01.2024 17:07 - 19.01.2024 00:00
Вимога
Відхилено
Вимагаємо усунити дискримінаційні вимоги тендерної документації
Номер:
03e73ee3229b44e8ad936f8da852d95b
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-01-11-010314-a.a1
Назва:
Вимагаємо усунити дискримінаційні вимоги тендерної документації
Вимога:
Уповноваженою особою на здійснення публічних закупівель Управління житлово-комунального господарства Конотопської міської ради Сумської області було оголошено закупівлю за предметом: «ДК 021:2015 Код 45454000-4 Реконструкція (Реконструкція будівлі дитячого відділення ЦРЛ по вул.Успенсько-Троїцькій, 51 в м.Конотоп Сумської області)» (UA-2024-01-11-010314-a).
Уважно проаналізувавши умови тендерної документації, співставивши їх з нормами законодавства України, у нас виникла необхідність надати Замовнику цю Вимогу.
Відповідно до Інструкції зі складання тендерних пропозицій Замовником було виставлено наступну вимогу «5.3.Наявність документально підтвердженого відповідного досвіду виконання аналогічних договорів:
5.3.1. Інформаційну довідку про виконання аналогічних договорів згідно Додатку 7 цієї документації.
5.3.2. Завірені копії підтверджуючих документів, а саме: аналогічних договорів з додатковими угодами та актів виконаних робіт на всю суму договору). У випадку коли сума актів виконаних робіт не відповідає вказаній вартості договору – надати пояснення.
5.3.3. Оригінали листів-відгуків від контрагентів, зазначених в довідці про виконання аналогічних договорів, з зазначенням інформації про належне виконання договору, з додаванням підтверджуючих документів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів.
Відповідний досвід роботи: не менше 2 виконаних аналогічних договорів протягом останніх 4 років без урахування періоду дії військового стану із вартістю кожного договору не менше 30% від очікуваної вартості закупівлі.
Відповідність поданої пропозиції за цим критерієм підтверджується наданням у складі пропозиції коректно оформленої довідки згідно Додатку 7 та сканами підтвердних документів, зазначених у підпунктах 5.3.2-.5.3.3.»
В свою чергу вважаємо вимогу щодо наявності не менше 2 виконаних аналогічних договорів протягом останніх 4 років без урахування періоду дії військового стану із вартістю кожного договору не менше 30% від очікуваної вартості закупівлі дискримінаційною зважаючи на наступне.
Відповідно до п.28 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12 жовтня 2022 року № 1178 у тендерній документації зазначаються:
один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством;
Відповідно до ч.3 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Одним із фундаментальних принципів здійснення публічних закупівель на території України є принцип недискримінації учасників та рівне ставлення до них.
Натомість вимога щодо наявності не менше 2 виконаних аналогічних договорів протягом останніх 4 років без урахування періоду дії військового стану із вартістю кожного договору не менше 30% від очікуваної вартості закупівлі є протилежною від фундаментальних засад та принципів публічних закупівель.
Видається незрозумілим, яким чином встановлення вимог щодо періоду виконання (протягом останніх 4 років без урахування періоду дії військового стану) та суми аналогічних договорів (вартістю кожного договору не менше 30% від очікуваної вартості закупівлі) можуть підтверджувати досвід їх виконання.
Оскільки потенційні учасники закупівлі при наявності досвіду виконання аналогічних робіт за предметом закупівлі, проте на суму меншу, ніж це зазначено в ТД не зможуть взяти участь в закупівлі.
Натомість така вимога є дискримінаційною, оскільки навмисно звужує коло потенційних учасників. Наявність такої вимогу наштовхує на думку, що Замовник створює сприятливі умови для «свого учасника» та напроти несприятливі умови для всіх інших учасників. Такі дії Замовника є недопустимим та корелюють зі ст. 364 Кримінального кодексу України.
Зокрема Антимонопольним комітетом України в рішенні № 9621-р/пк-пз від 18.09.2018 було сформовано позицію: «За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають досвід виконання аналогічних договорів, вартість яких становить не менше 50% від вартості пропозиції учасника (що є дискримінаційним по відношенню до інших потенційних учасників, зокрема, Скаржника).»
В рішенні №13019-р/пк-пз від 16.09.2019 Антимонопольний комітет зазначив наступне: «за таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають довідки по формі № КБ-3 (загальна сума виконання* аналогічного (их) договору (ів), зазначених в таблиці за 1 (один) календарний рік, повинна бути не менше ніж 40% від очікуваної суми., а також копії форм № КБ-2в "Акт приймання виконаних будівельних робіт (з зазначеними обсягами згідно з Документацією), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.»
Аналогічну позицію Антимонопольним комітетом України було висвітлено в рішеннях № 826/11824/18;826/15546/18; 826/17786/18
Окрім цього вважаємо абсурдною вимогу передбачену в.5.3.3. ТД: «з додаванням підтверджуючих документів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів». Оскільки обов’язок щодо введення об’єкта в експлуатацію лежить саме на замовнику, це можна зрозуміти із системного аналізу «Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461. Тобто за таких обставин учасник може виконати всі роботи передбачені договором підряду, але замовник може не здійснити необхідні заходи щодо введення об’єкта в експлуатацію. Проте чи сам факт не введення замовником об’єкта в експлуатацію може говорити про невиконання підрядником робіт за договором ? Чи ці обставини можуть свідчити про відсутність досвіду виконання аналогічних договорів?
Саме тому вважаємо цю вимогу дискримінаційною та такою, що навмисно звужує коло потенційних учасників.
Отже, замовником було встановлено наступні дискримінаційні вимоги:
- відповідний досвід роботи: не менше 2 виконаних аналогічних договорів протягом останніх 4 років без урахування періоду дії військового стану із вартістю кожного договору не менше 30% від очікуваної вартості закупівлі
- з додаванням підтверджуючих документів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів
За таких обставин вимагаємо:
1 Усунути дискримінаційну вимогу, зазначену в пункті 5.3. Інструкції зі складання тендерних пропозицій шляхом внесення змін до тендерної документації
У випадку не задоволення наших законних вимог будемо вимушені звернутися за захистом наших прав до Антимонопольного комітету. Також будемо вимушені повідомити орган державного фінансового контролю про порушення, допущенні Замовником в тендерній документації.
Пов'язані документи:
Учасник
- вимога0001.PDF 17.01.2024 11:22
Дата подачі:
17.01.2024 11:22
Вирішення:
Добрий день!
Протоколом засідання Групи управління і підтримки проєктів «Надзвичайна кредитна програма для відновлення України» та «Програма з відновлення України" від 05 жовтня 2023 року розглянуто і схвалено індивідуальні тендерні документації на виконання робіт, як такі, що відповідають додатковим вимогам і особливостям, які встановлені Керівними принципами імплементації програми для Програми з відновлення України.
В тому числі проект «Реконструкція будівлі дитячого відділення ЦРЛ по вул.Успенсько-Троїцькій, 51 в м.Конотоп Сумської області», що реалізується у рамках Програми з відновлення України.
Відповідно до пункту 1 Розділу І Загальні положення тендерної документації на закупівлю робіт за предметом закупівлі ДК 021:2015 Код 45454000-4 Реконструкція (Реконструкція будівлі дитячого відділення ЦРЛ по вул.Успенсько-Троїцькій, 51 в м.Конотоп Сумської області) визначено:
«Тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Терміни, які використовуються в цій документації, вживаються у значенні в Законі та Особливостях.
У тендерній документації відповідно до частини 3 статті 22 Закону та абзацу 10 пункту 3 Особливостей також відображені певні додаткові обов'язкові умови), встановлення яких передбачено Фінансовою угодою (далі – Фінансова Угода) між Україною та Європейським інвестиційним банком щодо реалізації Програми з відновлення України (далі – ПВУ), ратифікованою Законом України від 14 липня 2021 р. № 1645-IX, та які описані у Керівних принципах імплементації Програми, схвалених ЄІБ як такі, що відповідають Керівництву ЄІБ із закупівель.
Такі додаткові обов’язкові умови можуть відрізнятися від норм Закону і Особливостей, проте підлягають застосування для цього тендеру.».
Програма Відновлення України (далі – ПВУ) реалізується на підставі міжнародного договору (Фінансової Угоди) між Україною та Європейським інвестиційним банком, ратифікованою Законом України від 14 липня 2021 р. № 1645-IX.
Згідно з статтею 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України. А частиною другою статті 19 Закону України «Про міжнародні договори» встановлено, що «… Якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору.».
Таке ж положення міститься у статті 6 Закону України «Про публічні закупівлі», а частина друга цієї статті прямо зазначає використання правил і процедур Європейського інвестиційного банку для закупівель за кошти позик цього Банку – як власне і ПВУ.
Тобто положення даної Фінансової угоди, ратифікованої Верховною Радою України, є обов’язковими для застосування суб’єктами цієї угоди, зокрема Кінцевими Бенефіціарами – отримувачами коштів за ПВУ при здійсненні ними закупівель. Кінцевим Бенефіціаром в даній закупівлі являється Управління житлово-комунального господарства Конотопської міської ради Сумської області.
У розвиток цього підходу у новій редакції постанови 1178 від 12.10.2022 щодо Особливостей закупівель під час воєнного стану, затвердженій Кабінетом Міністрів України постановою від 12 травня 2023 року №471, з’явився абзац 10 пункту 3 Особливостей такого змісту:
«Закупівля товарів (робіт, послуг) за кошти кредитів (позик, грантів), що надані відповідно до міжнародних договорів України Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями, що здійснюється згідно з правилами і процедурами, встановленими цими організаціями, якими передбачається можливість застосування законодавства України у сфері публічних закупівель, може здійснюватися відповідно до цих особливостей з урахуванням додаткових вимог і умов, схвалених відповідною організацією, зокрема у спеціальному процедурному посібнику щодо відповідного кредиту (позики, гранту), наданого згідно з міжнародним договором».
Фінансова Угода встановила у п.6.4, що процедура закупівель повинна відповідати спеціальному документу Банку з питань закупівель, пункт 3.4.1 якого дозволяє використання національних процедур закупівель за умови використання додаткових закупівельних вимог та умов Банку. На виконання цього положення Банк схвалив спеціальний процедурний Посібник із закупівель за ПВУ у розумінні зазначеного вище абзацу 10 пункту 3 Особливостей.
Пунктом 5.1 Посібника із закупівель за ПВУ передбачено, Мінрегіон/ГУПП розробляє Примірну тендерну документацію та Примірний договір у її складі, яка після погодження відповідною Робочою групою при Мінрегіоні надається для використання в роботі замовникам. Тендерна документація Замовника перед початком тендеру повинна отримати схвалення Робочою групою Мінрегіону на відповідність критеріям ЄІБ. Замовник після схвалення Робочою групою Мінрегіону тендерної документації на відповідність критеріям ЄІБ проводить процедуру закупівлі.
Обов’язкове застосування Примірних тендерних документацій та спеціального Посібника із закупівель ПВУ зумовлене вимогами ЄІБ як кредитора за Програмою відновлення України та має на меті уніфікувати документообіг щодо закупівель за ПВУ задля:
- уникнення помилок та суб’єктивних підходів замовників для зменшення ризиків результатів закупівлі та забезпечення підтвердження надійності суб’єктів господарювання, які можуть стати виконавцями договорів на виконання робіт за цією Програмою, яка займає вагоме місце у співпраці України та Європейського Союзу та власне у відбудові України;
- спрощення здійснення Робочою групою Мінінфраструктури схвалення чисельних індивідуальних документацій та, згодом, Банком заходів Ex-post аудиту результатів торгів.
Хоча в цілому поняття «примірна документація» не означає повний дубляж її положень, проте має бути забезпечене врахування положень, які є обов’язковими та важливими згідно Посібника із закупівель за ПВУ, зокрема це стосується кваліфікаційних критеріїв, додаткових обов’язкових підстав для відмови в участі у торгах, використання Пактів ЄІБ, змісту і структури проекту договору у складі документації.
Тобто, положення Примірної тендерної документації не можуть бути змінені Замовниками при підготовці власної тендерної документації в частині умов і вимог, зазначених у Посібнику, та в частині обов’язкових норм законодавства України, застосовного під час проведення тендеру.
Крім того, зазначені параметри кваліфікаційного критерію щодо виконання аналогічних договорів були ретельно проаналізовані та схвалені ЄІБ, ПРООН та Мінінфраструктури як збалансований універсальний показник, що водночас спрямований на доброчесність і якісну прогнозовану кваліфікацію учасників торгів та їх широке залучення до ефективної конкуренції. Слід зазначити, що правомірність такого формулювання зокрема і даного критерію в цілому підтверджена Верховним Судом у Постанові від 05 серпня 2021 року у справі №910/1520/20.
Таким чином, вказані вище норми спеціального законодавства, зокрема стаття 6 Закону України «Про публічні закупівлі» та абзац 10 пункту 3 Особливостей закріплюють правомірність включення додаткових обов’язкових умов, встановлення яких передбачено у даному випадку Фінансовою Угодою щодо реалізації Програми з відновлення України (ПВУ) та які описані у Посібнику із закупівель ПВУ. При цьому, навіть якщо такі додаткові обов’язкові умови відрізняються від положень законодавства про закупівлі (наприклад, кваліфікаційні критерії, обов’язкове використання спеціальних Пактів ЄІБ – як зазначено вище), вони підлягають застосуванню для тендерів за ПВУ.
Статус вимоги:
Відхилено