«КОД ДК 021:2015 24310000-0 - ОСНОВНІ НЕОРГАНІЧНІ ХІМІЧНІ РЕЧОВИНИ (КОАГУЛЯНТ ДЛЯ ОЧИЩЕННЯ ПИТНОЇ ВОДИ (ГІДРОКСИХЛОРИД АЛЮМІНІЮ))»
Джерело фінансування закупівлі: власні кошти Замовника. КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДНІПРОВОДОКАНАЛ" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ, місцезнаходження Замовника: 49001, м.Дніпро, вул.Троїцька, 21А, Категорія Замовника - юридичні особи та/або суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, згідно п.4 частини 1 статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі". Мова, якою повинні готуватися тендерні пропозиції: Документи або копії документів, що надаються Учасниками у складі їх тендерних пропозицій (у тому числі видані іншими установами, організаціями, підприємствами), повинні надаватися разом із їх автентичним перекладом на українську мову. У разі, якщо документ чи інформація, надання яких передбачено цією тендерною документацією, складені іншою(ими) мовою(ами), ніж передбачено умовами цієї тендерної документації, у складі тендерної пропозиції надається документ мовою оригіналу з обов’язковим перекладом українською мовою, (у розумінні цієї документації автентичним перекладом на українську мову виконується наступним чином: бюро перекладів та/або з перекладом українською мовою з нотаріальним засвідченням підпису перекладача). Визначальним є текст, викладений українською мовою.
Торги відмінено
115 200 000.00UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 1 152 000.00 UAH
Період оскарження:21.08.2023 13:26 - 14.10.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
Скарга на порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі
Номер:740f5751ee7a4f10bc4c8ec4335ca84f
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2023-08-21-006195-a.b2
Назва:Скарга на порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі
Скарга:
СКАРГА
на порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі
Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями від 21.08.2023 р., ідентифікатор № UA-2023-08-21-006195-a (далі – Закупівля), КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДНІПРОВОДОКАНАЛ" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (далі – Замовник) здійснює закупівлю, предметом якої є: код ДК 021:2015 - 24310000-0 - Основні неорганічні хімічні речовини (коагулянт для очищення питної води (гідроксихлорид алюмінію)).
Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Відповідно до преамбули Закону України "Про публічні закупівлі" метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Згідно з нормами ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) принципами здійснення закупівель є: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною 4 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
14 вересня 2023 року Замовником у зв'язку з рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Комісія) від 06.09.2023 р. № 14208-р/пк-пз до тендерної документації даної Закупівлі були внесені зміни.
ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ" має намір взяти участь у Закупівлі, але вважає, що тендерна документація Замовника в частині внесених змін містить положення та вимоги, які порушують встановлені Законом принципи здійснення публічних закупівель щодо недискримінації учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, що вбачається з наступного.
Підстави подання скарги та фактичні обставини, що це підтверджують
1. В додатку 4 до тендерної документації міститься вимога, відповідно до якої для підтвердження якості запропонованого товару учасник в складі тендерної пропозиції, в тому числі, повинен надати:
- технічну довідку (або Акт лабораторних досліджень, тощо) Товару, щодо проведення лабораторних або промислових випробувань запропонованого товару на очисних спорудах питної води.
Обов'язковими вимогами до такого документу (ів) є:
- зазначення параметрів вхідної води: кольоровість (не менше 100 град), температура (не вище 10°С), каламутність (не нижче 7 НОК);
- зазначення параметрів води після обробки коагулянтом: кольоровість (не менше 20 град), перманганатна окиснюваність (менше 5 мгО2/л), залишковий алюміній (менше 0,5 мг/л), каламутність (2 НОК і нижче);
- рекомендація подальшого промислового застосування товару;
- підпис представника замовника.
Скаржник вважає вищезазначені вимоги дискримінаційними, оскільки вони обмежують коло потенційних учасників виключно тими учасниками, які заздалегідь мають зазначені в тендерній документації документи з необхідними параметрами вхідної води та параметрами води після обробки коагулянтом.
Скаржник має звіт та протокол лабораторних і промислових випробувань (копії додаються) на очисних спорудах питної води КП "ЧЕРКАСИВОДОКАНАЛ" (р. Дніпро, як і у Замовника), але з іншими параметрами вхідної води, що є підставою для відхилення його тендерної пропозиції.
Треба зазначити, що параметри вхідної води постійно змінюються залежно від хімічного складу води, пори року та погодних умов. У зв'язку з цим навіть в одному місці знаходження очисних споруд ці показники будуть постійно змінюватись. В залежності від параметрів вхідної води будуть змінюватись і параметри води після обробки коагулянтом.
Тому очевидно, що Замовник орієнтується на тих учасників, які проводили лабораторні або промислові випробування на його очисних спорудах у той час, коли параметри вхідної води та параметри води після обробки коагулянтом були саме такими.
Таким чином, зазначені в тендерній документації вимоги щодо надання документів про лабораторні або промислові випробування з установленими Замовником параметрами води є дискримінаційними до тих учасників, які мають документи про випробування коагулянту на очисних спорудах питної води, але з іншими параметрами.
Також вважаємо за потрібне зазначити, що чинне законодавство не вимагає проведення лабораторних або промислових випробувань до проведення закупівлі.
Нормативно-правовим актом, що регулює діяльність з виробництва питної води є Закон України "Про питну воду та питне водопостачання в Україні", який поширюється на всіх суб’єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об'єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення (стаття 2 Закону).
Законодавство у сфері питної води та питного водопостачання складається з Водного кодексу України, Кодексу України про надра, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері.
Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30, встановлюють порядок технічної експлуатації систем і споруд водопостачання та водовідведення міст та інших населених пунктів України, є обов'язковими для всіх суб’єктів господарювання, у тому числі юридичних осіб, що здійснюють технічну експлуатацію систем водопостачання та водовідведення, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - виробники).
Розділ 6 зазначених Правил - виробництво питної води. Очисні споруди систем водопостачання і встановлює вимоги до виробників питної води, яким є Замовник, в тому числі, і щодо порядку, строків, умов проведення та ін. лабораторних досліджень питної води. В п. 6.1.1., зокрема, передбачено, що основними завданнями експлуатації очисних споруд систем водопостачання є:
• виробництво питної води, що відповідає вимогам державних санітарних норм та правил, забезпечує надійність очищення та знезараження води;
• забезпечення ефективної безперебійної та надійної роботи очисних споруд, зниження собівартості очищення та знезараження води, економія реагентів, електроенергії та води на власні потреби;
• систематичний лабораторно-виробничий і технологічний контроль роботи очисних споруд і якості води у джерелі водопостачання на всіх етапах очищення та на виході із станції;
• запобігання забрудненню навколишнього середовища скидами водоочисних споруд та контроль за цими скидами.
п. 6.5.6. Кожну партію реагентів піддають контрольному аналізові на вміст активної частини реагента.
п. 6.5.8. Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30, передбачає, що режими реагентної обробки води у різні періоди року та види реагентів встановлюють на підставі даних фізико-хімічних, санітарно-бактеріологічних та технологічних аналізів і досвіду обробки води та затверджуються керівництвом виробника. При цьому, визначають початок і кінець періоду застосування реагента, а також послідовність, інтервали часу між введенням окремих реагентів, місце і спосіб їх введення у воду.
А до накопичення даних експлуатації концентрацію розчинів реагентів, їх дози, послідовність та інтервали часу між їх введенням у воду допускається приймання згідно з вимогами державних будівельних норм ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" (далі - ДБН В.2.5-74:2013).
Таким чином, необхідності щодо проведення лабораторних та промислових випробувань на очисних спорудах підприємств водопровідно-каналізаційного господарства України які в якості джерела водопостачання використовують поверхневі водойми, зазначені Правила не містять.
В п. 6.5.3. Правил лише зазначено - Для хімічної обробки питної води допускається вживати хімічні реагенти відповідно до державних санітарних норм та правил.
6.5.9. Дози реагентів визначають на підставі даних технологічних аналізів води. У процесі експлуатації очисних споруд ці дози уточнюють за результатами перевірки ефективності їх дії на воду, що обробляється, з урахуванням змін якості води у джерелі постачання.
Згідно з п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 марку і вид реагентів, розрахункові дози реагентів слід встановлювати на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик для різних періодів року в залежності від якості вихідної води та коригувати в період налагодження та експлуатації споруд. При цьому, потрібно враховувати допустимі їх залишкові концентрації в очищеній воді, які встановлені ДСанПіН 2.2.4-171 або галузевими будівельними нормами та особливими вимогами споживачів. Реагенти, які застосовуються в процесі підготовки питної води, повинні відповідати вимогам пункту 5.10.
Пункт 5.10 ДБН В.2.5-74:2013 визначає, шо при водопідготовці (обробці), транспортуванні та зберіганні питної води слід використовувати обладнання, матеріали, речовини та сполуки (коагулянти, флокулянти, реагенти для знезараження, мийні та дезінфекційні засоби, внутрішні антикорозійні та гідроізоляційні покриття, будівельні матеріали тощо), які мають дозвіл для застосування у цій сфері відповідно до вимог чинного законодавства (Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 № 4004-ХІІ; Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України ДБН В.2.5-74:2013 288 (Затверджено указом Президента України від 06.04.2011 № 400).
Замовник, згідно з п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 має розрахувати розрахункові дози реагентів на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик, що зазначені виробником у відповідних технічних умовах, сертифікатах якості.
Правила також визначають, яким чином Замовник має здійснити попередній розрахунок доз коагулянту, в залежності від їх видів та дієвої основної речовини.
Тобто, з аналізу зазначених норм видно, що Правила не містять вимог до виробників питної води, здійснювати лабораторні та промислові випробування реагентів (нових чи аналогів до вже використовуваних), під час здійснення процесу очищення питної води. Так само і не містять вимог до виробників чи постачальників хімічних реагентів провести лабораторні та промислові випробування на об’єкті водопровідно-каналізаційного господарства.
Правила містять вимогу щодо проведення лабораторних та промислових випробувань якості питної води, що виробляється, і це постійний процес, який повинен здійснювати виробник питної води, а не одноразово, в різні пори року.
Скаржник звертає також увагу, що жодним нормативно-правовим актом законодавства України не визначено вимог чи правил, які б встановлювали процедуру проведення лабораторних та промислових випробувань на підприємствах водопровідно-каналізаційних господарств України виробниками чи постачальниками коагулянтів, та відповідно не встановлено форми та змісту звіту та /або акту та/або протоколу та/або будь-якого іншого документу, який складається за результатами таких випробувань.
До того ж чинним законодавством України також не визначено, хто саме має складати документи за результатами таких випробувань постачальник коагулянту або підприємство водопровідно-каналізаційного господарства. Також не визначені кваліфікаційні вимоги до осіб відповідальних за проведення таких випробувань та складання відповідних звітів та /або актів та/або протоколів, тощо.
Оскільки питання проведення лабораторних та промислових випробувань на підприємствах водопровідно-каналізаційних господарств України виробниками чи постачальниками коагулянтів нормативно не врегульовано, це дозволить Замовнику вільно, без застосування будь-яких об’єктивних критеріїв та обмежень на власний розсуд оцінювати тендерні пропозиції учасників.
Скаржник має намір взяти участь у даній закупівлі та пропонувати товар, вироблений в Європейському Союзі з дотриманням вимог Європейського стандарту EN 17034, якість та безпечність якого підтверджується відповідними документами (копія сертифікату якості додається).
Крім того, в Рішенні від 06.09.2023 р. № 14208-р/пк-пз щодо розгляду пункту 3 Скарги ТОВ "СТОУНСЕНД" від 25 серпня 2023 № UA-2023- 08-21-006195-a.b1 Комісія дійшла висновку:
"Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації. За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, мають технічну довідку (або Акт лабораторних досліджень, тощо) товару, щодо проведення лабораторних випробувань товару в лабораторії Замовника або документ, що підтверджує проведення лабораторних та промислових випробувань запропонованого товару на очисних спорудах питної води, що використовують воду саме з р. Дніпро із зазначенням обов'язкових параметрів за підписом представника замовника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у то
Дата прийняття скарги до розгляду:15.09.2023 19:14
Дата розгляду скарги:27.09.2023 10:30
Місце розгляду скарги:Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:19.09.2023 17:02
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:02.10.2023 11:17
Коментар замовника щодо усунення порушень:Виконання рішення АМКУ
Автор:ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ
", Станіслав Сергєєв +380671005376 krtender8@gmail.com
resolved
Скарга
Виконана замовником
СКАРГА на порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі
Номер:b178b20c257d4e66be9e4cae7ffacff3
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2023-08-21-006195-a.b1
Назва:СКАРГА на порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі
Скарга:
Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями від 21.08.2023 р., ідентифікатор № UA-2023-08-21-006195-a (далі – Закупівля), КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДНІПРОВОДОКАНАЛ" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (далі – Замовник) здійснює закупівлю, предметом якої є: код ДК 021:2015 - 24310000-0 - Основні неорганічні хімічні речовини (коагулянт для очищення питної води (гідроксихлорид алюмінію)).
Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Відповідно до преамбули Закону України "Про публічні закупівлі" метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Згідно з нормами ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) принципами здійснення закупівель є:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія та ефективність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників;
- об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною 4 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
ТОВ "СТОУНСЕНД" (далі також – Скаржник) має намір взяти участь у Закупівлі, але вважає, що тендерна документація Замовника містить положення та вимоги, порушують встановлені Законом принципи здійснення публічних закупівель щодо недискримінації учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, що вбачається з наступного.
ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ, ПОСИЛАННЯ НА ПОРУШЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ ТА ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ, ЩО ЦЕ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ
1. Пунктом 6 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" Розділу ІІІ тендерної документації встановлена наступна вимога до учасників:
З метою підтвердження можливості вчасного та належного постачання товару та фінансової спроможності учасників, учасники у складі своєї тендерної пропозиції мають надати довідку з обслуговуючого банку з залишком коштів не менш ніж 3% очікуваної вартості предмету закупівлі.
Перш за все вважаємо за потрібне зазначити, що вимога тендерної документації щодо підтвердження фінансової спроможності учасника є кваліфікаційним критерієм і не має ніякого відношення до характеристик предмета закупівлі. Тому не зрозуміло, яким чином довідка з обслуговуючого банку з залишком коштів не менш ніж 3% очікуваної вартості предмету закупівлі може підтвердити можливість вчасного та належного постачання товару. Також невідомо з яких причин Замовник помістив цю вимогу у пункт "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та які саме характеристики предмету закупівлі має підтверджувати банківська довідка.
Крім того, вимога про підтвердження фінансової спроможності учасника шляхом надання довідки з обслуговуючого банку з залишком коштів не менш ніж 3% очікуваної вартості предмету закупівлі є порушенням вимог законодавства у сфері закупівель.
Пунктом 28 Особливостей встановлено: тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
У тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Пункт 4 ч. 2 ст. 16 Закону України "Про публічні закупівлі" містить імперативну норму, відповідно до якої кваліфікаційний критерій "наявність фінансової спроможності" підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 "Про публічні закупівлі" тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Таким чином, умова тендерної документації щодо підтвердження фінансової спроможності учасника шляхом надання довідки з обслуговуючого банку з залишком коштів не менш ніж 3% очікуваної вартості предмету закупівлі не тільки не передбачена законодавством, але й є прямим порушенням п. 4 ч. 2 ст. 16 Закону України "Про публічні закупівлі" в частині визначення документа, яким має підтверджуватись наявність фінансової спроможності учасників закупівлі.
ТОВ "СТОУНСЕНД" має достатні фінансові спроможності для здійснення постачання товару, що підтверджується фінансовою звітністю за останній звітний період (копія додається), згідно з якою дохід від реалізації товарів становить суму, що перевищує очікувану вартість закупівлі.
2. Пунктом 3 Додатку 3 "Кваліфікаційні критерії" тендерної документації встановлено, що для підтвердження кваліфікаційного критерію "досвід виконання аналогічного договору" учасники повинні надати:
Нотаріально засвідчену копію договору укладеного в 2022-2023 роках з поставок гідроксихлориду алюмінію, який використовувався при підготовці води для побутових потреб у процесі її очищення, на підприємствах України, основною діяльністю яких є надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення з виробничою потужністю не менше 100 000 куб.м/добу.
Скаржник вважає, що надмірна деталізація найменування товару – гідроксихлорид алюмінію, та сфери застосування – при підготовці води для побутових потреб, - які мають міститися в аналогічному договорі, є дискримінаційними умовами по відношенню до тих учасників, в тому числі до Скаржника, які мають досвід постачання в 2022-2023 роках коагулянта, який використовувався при підготовці води для питного централізованого водопостачання на підприємства України, основною діяльністю яких є надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення з виробничою потужністю не менше 100 000 куб.м/добу, але у яких відсутні договори, за якими поставлявся саме гідроксихлорид алюмінію та сфера застосування (використання) товару.
Скаржник має багаторічний досвід постачання коагулянтів та інших товарів за кодом ДК 021:2015 — 24310000-0 - "Основні неорганічні хімічні речовини" на підприємства України, основною діяльністю яких є надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, але не має досвіду постачання саме гідроксихлориду алюмінію та в наявних у Скаржника аналогічних договорах не зазначається сфера застосування - підготовка води для побутових потреб.
Копії аналогічного договору та листа-відгуку додаються до даної скарги.
Скаржник вважає, що викладаючи зміст тендерної документації в такій редакції, Замовник намагається обмежити участь в закупівлі виключно тими учасниками, які мають аналогічні договори, відповідно до яких постачався оскільки прийняти участь у даній закупівлі зможуть лише ті учасники, які мали досвід постачання саме гідроксихлориду алюмінію для підготовки води для побутових потреб.
Згідно з наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» від 15.04.2020 р. № 708 замовник визначає предмет закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», що затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 р. № 1749 (далі — Єдиний закупівельний словник, ДК 021:2015, класифікатор).
Замовник має право визначити предмет закупівлі (для окремих частин, лотів) за четвертою-восьмою цифрою ДК 021:2015, за обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг (якщо можливо здійснити такий поділ у межах однієї процедури закупівлі). Учасники зобов’язані виконати лише ті вимоги, які зазначені в тендерній документації замовника.
Наказом Мінекономіки «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» від 11.06.2020 р. № 1082 передбачено внесення замовниками інформації в окремих полях назви предмета закупівлі та код предмета закупівлі.
Для товарів та послуг предмет закупівлі визначається згідно з пунктами 21 і 34 статті 1 Закону та за класом (тобто за показником четвертої цифри ДК 021:2015).
Таким чином, предметом даної закупівлі згідно з вищезазначеними вимогами законодавства, в тому числі щодо визначення товару в аналогічному договорі є ДК 021:2015: 24310000-0 - Основні неорганічні хімічні речовини.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація, в цій частині, містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і скаржника, а тому Замовник має внести зміни до тендерної документації в цій частині, зазначаючи вимоги, які б надавали можливість учасникам які мають досвід постачання основних неорганічних хімічних речовин прийняти участь у даній процедурі закупівлі.
3. В додатку 4 до тендерної документації міститься вимога, відповідно до якої для підтвердження якості запропонованого товару учасник в складі тендерної пропозиції, в тому числі, повинен надати:
- технічну довідку (або Акт лабораторних досліджень, тощо) товару, щодо проведення лабораторних випробувань товару в лабораторії Замовника. В разі відсутності в учасника такого документу, учасник має надати документ (и), що підтверджує (ють) проведення лабораторних та промислових випробувань запропонованого товару на очисних спорудах питної води, що використовують воду з р. Дніпро. Обов'язковими вимогами до такого документу (ів) є:
- зазначення параметрів вхідної води: кольоровість (не менше 100 град), температура (не вище 10°С), перманганатна окиснюваність (не менше 16 мгО2/л);
- зазначення параметрів води після обробки коагулянтом: кольоровість (не менше 20 град), перманганатна окиснюваність (менше 5 мгО2/л), залишковий алюміній (менше 0,5 мг/л);
- рекомендація подальшого промислового застосування товару;
- підпис представника замовника.
Скаржник вважає вищезазначені вимоги дискримінаційними, оскільки вони обмежують коло потенційних учасників виключно тими учасниками, які заздалегідь мають зазначені в тендерній документації документи з необхідними параметрами води та мали відносини із Замовником або іншими водоканалами, які в своїй діяльності використовують воду з р. Дніпро. Скаржник таких відносин та документів не має, що робить неможливим його участь у даній закупівлі.
Нормативно-правовим актом, що регулює діяльність з виробництва питної води є Закон України "Про питну воду та питне водопостачання в Україні", який поширюється на всіх суб’єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об'єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення (стаття 2 Закону).
Законодавство у сфері питної води та питного водопостачання складається з Водного кодексу України, Кодексу України про надра, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері.
Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30, встановлюють порядок технічної експлуатації систем і споруд водопостачання та водовідведення міст та інших населених пунктів України, є обов'язковими для всіх суб’єктів господарювання, у тому числі юридичних осіб, що здійснюють технічну експлуатацію систем водопостачання та водовідведення, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - виробники).
Розділ 6 зазначених Правил - виробництво питної води. Очисні споруди систем водопостачання і встановлює вимоги до виробників питної води, яким є Замовник, в тому числі, і щодо порядку, строків, умов проведення та ін. лабораторних досліджень питної води. В п. 6.1.1., зокрема, передбачено, що основними завданнями експлуатації очисних споруд систем водопостачання є:
• виробництво питної води, що відповідає вимогам державних санітарних норм та правил, забезпечує надійність очищення та знезараження води;
• забезпечення ефективної безперебійної та надійної роботи очисних споруд, зниження собівартості очищення та знезараження води, економія реагентів, електроенергії та води на власні потреби;
• систематичний лабораторно-виробничий і технологічний контроль роботи очисних споруд і якості води у джерелі водопостачання на всіх етапах очищення та на виході із станції;
• запобігання забрудненню навколишнього середовища скидами водоочисних споруд та контроль за цими скидами.
6.5.6. Кожну партію реагентів піддають контрольному аналізові на вміст активної частини реагента.
п. 6.5.8. Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30, передбачає, що режими реагентної обробки води у різні періоди року та види реагентів встановлюють на підставі даних фізико-хімічних, санітарно-бактеріологічних та технологічних аналізів і досвіду обробки води та затверджуються керівництвом виробника. При цьому, визначають початок і кінець періоду застосування реагента, а також послідовність, інтервали часу між введенням окремих реагентів, місце і спосіб їх введення у воду.
А до накопичення даних експлуатації концентрацію розчинів реагентів, їх дози, послідовність та інтервали часу між їх введенням у воду допускається приймання згідно з вимогами державних будівельних норм ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" (далі - ДБН В.2.5-74:2013).
Таким чином, необхідності щодо проведення лабораторних та промислових випробувань на очисних спорудах підприємств водопровідно-каналізаційного господарства України які в якості джерела водопостачання використовують поверхневі водойми, зазначені Правила не містять.
В п. 6.5.3. Правил лише зазначено - Для хімічної обробки питної води допускається вживати хімічні реагенти відповідно до державних санітарних норм та правил.
6.5.9. Дози реагентів визначають на підставі даних технологічних аналізів води. У процесі експлуатації очисних споруд ці дози уточнюють за результатами перевірки ефективності їх дії на воду, що обробляється, з урахуванням змін якості води у джерелі постачання.
Згідно з п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 марку і вид реагентів, розрахункові дози реагентів слід встановлювати на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик для різних періодів року в залежності від якості вихідної води та коригувати в період налагодження та експлуатації споруд. При цьому, потрібно враховувати допустимі їх залишкові концентрації в очищеній воді, які встановлені ДСанПіН 2.2.4-171 або галузевими будівельними нормами та особливими вимогами споживачів. Реагенти, які застосовуються в процесі підготовки питної води, повинні відповідати вимогам пункту 5.10.
Пункт 5.10 ДБН В.2.5-74:2013 визначає, шо при водопідготовці (обробці), транспортуванні та зберіганні питної води слід використовувати обладнання, матеріали, речовини та сполуки (коагулянти, флокулянти, реагенти для знезараження, мийні та дезінфекційні засоби, внутрішні антикорозійні та гідроізоляційні покриття, будівельні матеріали тощо), які мають дозвіл для застосування у цій сфері відповідно до вимог чинного законодавства (Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 № 4004-ХІІ; Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України ДБН В.2.5-74:2013 288 (Затверджено указом Президента України від 06.04.2011 № 400).
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи.
Замовник, згідно з п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 має розрахувати розрахункові дози реагентів на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик, що зазначені виробником у відповідних технічних умовах, сертифікатах якості.
Правила також визначають, яким чином Замовник має здійснити попередній розрахунок доз коагулянту, в залежності від їх видів та дієвої основної речовини.
Тобто, з аналізу зазначених норм видно, що Правила не містять вимог до виробників питної води, здійснювати лабораторні та промислові випробування реагентів (нових чи аналогів до вже використовуваних), під час здійснення процесу очищення питної води. Так само і не містять вимог до виробників чи постачальників хімічних реагентів провести лабораторні та промислові випробування на об’єкті водопровідно-каналізаційного господарства.
Правила містять вимогу щодо проведення лабораторних та промислових випробувань якості питної води, що виробляється, і це постійний процес, який повинен здійснювати виробник питної води, а не одноразово, в різні пори року.
Скаржник звертає також увагу, що жодним нормативно-правовим актом законодавства України не визначено вимог чи правил, які б встановлювали процедуру проведення лабораторних та промислових випробувань на підприємствах водопровідно-каналізаційних господарств України виробниками чи постачальниками коагулянтів, та відповідно не встановлено форми та змісту звіту та /або акту та/або протоколу та/або будь-якого іншого документу, який складається за результатами таких випробувань.
До того ж чинним законодавством України також не визначено, хто саме має складати документи за результатами таких випробувань постачальник коагулянту або підприємство водопровідно-каналізаційного господарства. Також не визначені кваліфікаційні вимоги до осіб відповідальних за проведення таких випробувань та складання відповідних звітів та /або актів та/або протоколів, тощо.
Оскільки питання проведення лабораторних та промислових випробувань на підприємствах водопровідно-каналізаційних господарств України виробниками чи постачальниками коагулянтів нормативно не врегульовано, це дозволить Замовнику вільно, без застосування будь-яких об’єктивних критеріїв та обмежень на власний розсуд оцінювати тендерні пропозиції учасників.
Крім того, Скаржник 23.08.2023 року на офіційну електронну пошту Замовника направив запит на проведення лабораторних випробувань для участі у даній закупівлі, але станом на дату подання цієї скарги, так і не отримав відповіді Замовника.
Скаржник має намір взяти участь у даній закупівлі та пропонувати товар, вироблений в Європейському Союзі з дотриманням вимог Європейського стандарту EN 17034, якість та безпечність якого підтверджується відповідними документами (в тому числі сертифікатом аналізу виробника та висновком Державної санітарно-епідеміологічної експертизи).
Копії сертифікату аналізу виробника та висновком Державної санітарно-епідеміологічної експертизи додаються до даної скарги.
З огляду на викладене, дана вимога Замовника, що міститься в тендерній документації є дискримінаційною та такою, що не відповідає діючому законодавству України, а тому має бути виключена з тендерної документації.
4. В додатку 4 до тендерної документації міститься вимога, відповідно до якої для підтвердження якості запропонованого товару учасник в складі тендерної пропозиції, в тому числі, повинен надати:
- на підтвердження можливості проведення аналізів виробником/учасником запропонованого товару, учасник у складі пропозиції має надати свідоцтво про технічну компетентність хімічної лабораторії учасника або виробника продукції, що видана в установленому порядку відповідно до ДСТУ ISO 10012:2005 "Система керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання". Свідоцтво має підтверджувати можливість проведення аналізу запропонованого товару на всі показники, встановлені в цій технічній специфікації та документації, у відповідності з якою виготовляється товар.
Скаржник вважає вищезазначені вимоги дискримінаційними, оскільки вони обмежують коло потенційних учасників виключно тими учасниками, які заздалегідь або мають власні лабораторії або співпрацюють з виробниками предмета закупівлі, що мають такі лабораторії.
Крім того, вищезазначена вимога є дискримінаційною з огляду на те, що ДСТУ ISO 10012:2005 "Система керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання" є національним стандартом і його дія не розповсюджується на іноземних виробників товару, які не можуть отримати документ про технічну компетентність своєї лабораторії відповідно до вимог нормативно-технічних документів України. Скаржник має намір взяти участь у даній закупівлі та пропонувати товар, вироблений в Європейському Союзі з дотриманням вимог Європейського стандарту EN 17034, якість та безпечність якого підтверджується відповідними документами (в тому числі сертифікатом аналізу виробника та висновком Державної санітарно-епідеміологічної експертизи). Оскільки ТОВ "СТОУНСЕНД" не є виробником і не має власної лабораторії.
За таких обставин вимога тендерної документації щодо надання свідоцтва про технічну компетентність хімічної лабораторії згідно з чинним законодавством України є дискримінаційною для ТОВ "СТОУНСЕНД", яке має намір пропонувати товар іноземного виробництва.
Крім того, положення національного стандарту ДСТУ ISO 10012:2005 "Система керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання" не містять порядку підтвердження технічної компетентності лабораторій та видачі свідоцтва, як зазначено в тендерній документації.
З огляду на викладене, дана вимога Замовника, що міститься в тендерній документації є дискримінаційною та такою, що не відповідає діючому законодавству України, а тому має бути виключена з тендерної документації.
5. В додатку 4 до тендерної документації міститься вимога, відповідно до якої для підтвердження якості запропонованого товару учасник в складі тендерної пропозиції, в тому числі, повинен надати:
- копію сертифіката управління якістю виробника згідно вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015 в області розробки виробництва і продажу коагулянтів на основі солей алюмінію для очищення води питного і промислового призначення, що засвідчують якість продукції та її безпечність з доказами щорічного підтвердження, що видані органом сертифікації (якщо така вимога передбачена сертифікатом);
- копію сертифіката екологічного менеджменту виробника відповідно до вимог міжнародного стандарту ISO 14001:2015 в області розробки виробництва і продажу коагулянтів на основі солей алюмінію з доказами щорічного підтвердження, що видані органом сертифікації (якщо така вимога передбачена сертифікатом);
- копію сертифікату ISO 45001:2018 виробника товару в області розробки виробництва і продажу коагулянтів на основі солей алюмінію для очищення води питного і промислового призначення з доказами щорічного з доказами щорічного підтвердження, що видані органом сертифікації (якщо така вимога передбачена сертифікатом).
Скаржник вважає, що надмірна деталізація та звуження області застосування в сертифікатах ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 в редакції, викладеній в тендерній документації, є дискримінаційними по відношенню до тих учасників, в тому числі до Скаржника, які мають копії сертифікатів від виробників товару, який вони мають намір запропонувати, але область застосування в таких сертифіката викладена в дещо іншій редакції, ніж це зазначено в тендерній документації.
Так, Скаржник має намір прийняти участь в даній закупівлі з пропозицією товару, виробником якого є компанія Кемкрістал СРЛ, Румунія. Зазначеною компанією Скаржнику надані копії сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, в яких область застосування сформульована більш ширше в наступній редакції: Виробництво та продаж коагулянтів, флокулянтів, полімерів, піногасників та інших хімічних речовин для очищення питної води, стічних вод і осаду, що утворюється в результаті очищення стічних вод. Внутрішні та міжнародні перевезення вантажів загального призначення та небезпечних вантажів.
Як вбачається з сертифікатів ISO компанії Кемкрістал СРЛ, в області застосування відсутня область розробки, слова "на основі солей алюмінію", а також промислового призначення. Компанія Кемкрістал СРЛ здійснює виробництво коагулянтів не тільки на основі солей алюмінію, тому така деталізація в сертифікатах відсутня. Замовник здійснює свою діяльність в області централізованого питного водопостачання, тому коагулянт, закупівля якого здійснюється призначений саме для використання в очищенні води питного призначення, вимоги до якого більш жорсткіші, аніж до очищення води господарського призначення. Областей застосування "виробництво" та "продаж" цілком достатньо для виконання поставок коагулянту в даній закупівлі.
Тобто, із сертифікатів ISO компанії Кемкрістал СРЛ вбачається, що вони є належними та допустимими документами для підтвердження якості товару, що виробляється зазначеним виробником. Але формально, а не за змістом, область застосування в сертифікатах ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 компанії Кемкрістал СРЛ відрізняється від редакції області застосування, яка міститься в тендерній документації, що може стати формальною підставою для відхилення тендерної пропозиції Скаржника.
В свою чергу, Скаржник не має можливості змінити область застосування сертифікатів або змусити зробити це виробника.
За таких обставин надмірна деталізація та звуження області застосування в сертифікатах ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 в редакції, викладеній в тендерній документації позбавляє Скаржника приймати участь у процедурі Закупівлі на рівних умовах з тими учасниками, які будуть пропонувати товар виробників в сертифікатах ISO яких область застосування викладена саме так, як в тендерній документації.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація, в цій частині, містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і скаржника, а тому Замовник має внести зміни до тендерної документації в цій частині, зазначаючи вимоги, які б надавали можливість учасникам які мають досвід постачання основних неорганічних хімічних речовин прийняти участь у даній процедурі закупівлі.
6. В додатку 4 до тендерної документації міститься вимога, відповідно до якої для підтвердження якості запропонованого товару учасник в складі тендерної пропозиції, в тому числі, повинен надати:
У разі, якщо учасник закупівлі буде постачати товар іноземного виробництва, на виконання вимог ст. 21 Закону України "Про охорону праці", він додатково надає копію експертного висновку, що підтверджує пройдену на території України експертизу товару на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, який виданий уповноваженою експертною організацією. В підтвердження повноважень експертної організації, учасник повинен надати копію документу, що підтверджує чинну акредитацію експертної організації.
Вважаємо зазначену вище вимогу ТД дискримінаційною по відношенню до тих потенційних учасників Закупівлі, які мають намір пропонувати до постачання Замовнику предмет Закупівлі іноземного виробництва.
Вищезазначена умова ТД стосується тільки тих потенційних учасників, які будуть поставляти товар імпортного виробництва, що є очевидно дискримінаційною умовою, оскільки постачальники вітчизняного товару не повинні надавати експертних висновків, тобто Замовником заздалегідь визначені різні (нерівні) умови для учасників з товарами імпортного та вітчизняного походження.
Крім того, об'єкти експертизи на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, визначені статтею 21 Закону України "Про охорону праці". Зокрема, зазначеною нормою Закону України "Про охорону праці" встановлено, що технологічні процеси, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, хімічні речовини і їх сполуки та інша небезпечна продукція, придбані за кордоном, допускаються в експлуатацію (до застосування) лише за умови проведення експертизи на відповідність їх нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України.
Тобто, Законом визначено, що експертиза на відповідність придбаних за кордоном хімічних речовин та їх сполук нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, проводиться виключно в тому випадку, якщо такі речовини (їх сполуки) відносяться до небезпечної продукції згідно з вимогами чинного в Україні законодавства.
Наразі, норми чинного законодавства України, що визначають небезпечність хімічної продукції (в тому числі наказ МНС України від 22.03.2012 р. № 627 "Про затвердження Вимог до роботодавців щодо захисту працівників від шкідливого впливу хімічних речовин", постанова Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 р. № 1287 "Про затвердження переліку особливо небезпечних хімічних речовин, виробництво яких підлягає ліцензуванню", постанова Кабінету Міністрів України від 13.09.2022 р. № 1030 "Деякі питання ідентифікації об'єктів підвищеної небезпеки") не відносять предмет Закупівлі (поліалюміній хлорид гідроксид сульфат) до небезпечної продукції.
Також, на виконання вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці" наказом Міністерства соціальної політики України від 07.11.2008 р. № 1654 був затверджений виключний перелік форм висновків експертиз стану охорони праці та безпеки промислового виробництва. Відповідно до вищезазначеного наказу № 1654 згідно з вимогами ст. 21 Закону України "Про охорону праці" проводяться наступні види експертиз з охорони праці:
- експертиза стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання під час виконання робіт підвищеної небезпеки;
- експертиза стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання під час експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки;
- експертиза щодо відповідності машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки.
Таким чином, Законом України "Про охорону праці" не передбачено проведення інших видів експертиз органами державної служби з охорони праці, а в Тендерній документації відсутні посилання на будь-які інші нормативні документи з охорони праці, які встановлюють вид та порядок проведення експертизи хімічних речовин, зокрема предмету Закупівлі (поліалюміній хлорид гідроксид сульфат) на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці
За таких обставин предмет Закупівлі іноземного походження не є об'єктом експертизи на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України в розумінні Закону України "Про охорону праці".
Крім того, хочемо зазначити, що об'єктом експертизи на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в даному випадку є не сама хімічна продукція, а умови праці працівників, які цю хімічну продукцію застосовують – тобто умови праці працівників саме Замовника. А таку експертизу учасник замовити та провести не має можливості, оскільки створення безпечних умов праці для своїх працівників є сферою відповідальності самого Замовника.
Крім того, слід зазначити, що учасники у складі своїх тендерних пропозицій повинні надати:
- сертифікат або паспорт безпечності речовини/матеріалу (material safety data sheet, MSDS) або карту даних небезпечного фактору або інший Документ, який за структурою та змістом відповідає вимогам Постанови МОЗ України за №19 від 20.05.2002 р
Документи за структурою та змістом, які відповідають Постанові МОЗ України за №19 від 20.05.2002 р. містять усю необхідну інформацію з описом хімічної речовини, основних характеристик і можливої небезпеки, яка може виникнути при її використанні, зберіганні або транспортуванні. Основним завданням таких документів є захист працюючих і населення від негативного впливу небезпечних речовин хімічного та біологічного походження на всіх етапах їх обігу в народному господарстві, поступової гармонізації санітарного законодавства України з міжнародною практикою, створення інформаційної системи щодо запобігання несприятливого впливу небезпечних речовин хімічного та біологічного походження, уніфікації заходів щодо зменшення або виключення їх впливу на організм людини, вдосконалення державного санітарно-епідеміологічного нагляду за використанням небезпечних факторів хімічної та біологічної природи.
Сертифікат або паспорт безпечності містить узгоджену, однозначну, доступну та стислу інформацію про речовину або суміш у контексті прийняття необхідних мір щодо захисту здоров’я та дотримання безпеки на робочому місці, а також захисту навколишнього середовища. В тому числі у цих документах зазначаються умови безпечності промислового використання, зберігання, транспортування та утилізації хімічної продукції, а також оптимальні міри з управління ризиками, пов’язаними із впливом речовини або суміші на людину чи навколишнє середовище.
Тобто, надання сертифікату або паспорту безпечності є необхідною і достатньою умовою для забезпечення безпеки обігу (транспортування, зберігання, використання, утилізація) хімічних речовин. В той же час Замовником не обґрунтована необхідність включення до Тендерної документації вимоги щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції експертного висновку, що підтверджує пройдену на території України експертизу товару на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці.
Тому умови ТД щодо надання експертних висновків Держпраці України щодо коагулянтів іноземного виробництва були прописані Замовником виключно в інтересах українського виробника (виробників) коагулянтів та з метою штучно виключити з процедури Закупівлі потенційних учасників, що поставляють коагулянти іноземного виробництва.
7. В додатку 4 до тендерної документації міститься вимога, відповідно до якої для підтвердження якості запропонованого товару учасник в складі тендерної пропозиції, в тому числі, повинен надати:
На підтвердження можливості учасника здійснювати постачання товару, відповідно до потреб Замовника учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати:
- довідку про наявність на складі учасника або постачальника (-ів) учасника не менше 250 тонн гідроксихлориду алюмінію (якісні показники згідно технічної специфікації, вміст AL2O3 15,0-15,5%, основність 65-75%) та інвентаризаційний опис запасів складений не раніше оголошення дати проведення закупівлі у відповідності з Наказом Міністерства фінансів України "Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації" від 17.06.2015 № 572 за підписом керівника учасника або постачальника (виробника). Якщо учасник не є виробником запропонованого товару, він повинен підтвердити вищевказану кількість запропонованого товару на складі в учасника або постачальника учасника шляхом надання видаткових накладних та/або актів приймання-передачі товару або у разі надання продукції імпортного походження, товар має бути розмитненим, на підтвердження чого надати митну(і) декларацію(ї) та транспортні накладні (CMR);
- на підтвердження наявності складу в учасника або постачальника учасника придатного для зберігання хімічних речовин надається документ на право власності та/або договір користування (оренди) на приміщення (складу) придатного для зберігання хімічних речовин разом з Повідомленням про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП з квитанцією про отримання ДПС України про включення даного складу як об'єкту оподаткування платника податків.
Замовник залишає за собою право виїзду на склад для перевірки наявності продукції.
Скаржник вважає, що така вимога Документації є дискримінаційною по відношенню до інших учасників, в тому числі, і до Скаржника, оскільки ставить його в залежність від свого постачальника, якщо учасник не є виробником, під час участі в процедурі закупівлі.
За таких обставин, взяти участь у закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які заздалегідь мають документи, що надасть їм постачальник коагулянту.
Дії Замовника в частині встановлення наведених вище умов Документації порушують один з принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме – максимальна економія та ефективність, недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), які мають можливість запропонувати до постачання продукцію відповідно до предмету закупівлі, проте не мають в наявності на складі 250 тон коагулянту, щоб підтвердити це документально, як того бажає Замовник.
Відповідно до зазначеної вимоги, учасник для участі в даній закупівлі має підтвердити наявність на власному складі або наявність на складі у свого постачальника коагулянту, в кількості не менше 250 тон і на підтвердження цього надати:
- інвентаризаційний опис про наявність на складі учасника або постачальника такої кількості коагулянту, складений не раніше оголошення дати проведення закупівлі;
- видаткові накладні або акти що свідчать про передачу товару;
- у разі продукції імпортного походження додатково надати митні декларації та транспортні накладні.
ТОВ "СТОУНСЕНД" має достатню спроможність для роботи з замовниками, але внаслідок включення Замовником до тендерної документації вищезазначених дискримінаційних вимог позбавлений можливості прийняти участь у даній закупівлі, з огляду на наступне.
Скаржник закуповує продукцію та здійснює її поставку безпосередньо до визначеного замовниками місця призначення без поміщення товарів на власний склад. За таких умов Скаржнику немає необхідності складувати продукцію на власних складах, оскільки продукція зі складу постачальника безпосередньо відправляється до покупців. За умови додаткового складування коагулянту на своїй території, Скаржник мав би нести додаткові витрати на транспортування товару зі складу постачальника на власні склади, витрати на зберігання продукції, що вплинуло б на собівартість продукції.
Таким чином, Скаржник не зберігає товари на складі та не може надати інвентаризаційні відомості на підтвердження знаходження на складі 250 тон товару. Тобто в такому випадку, Скаржник, який безпосередньо не є виробником товару та будує логістику без завезення товару на власні склади, буде позбавлений можливості прийняти участь у даній процедурі закупівлі, як результат Скаржник не зможе бути обраний переможцем. За таких умов, прийняти участь уданій закупівлі зможуть лише ті учасники, які зберігають постійний запас товару на складі, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
Крім того, звертаємо увагу взагалі на саму вимогу та доцільність кожним з потенційних учасників, в тому числі, Скаржником, придбавати 250 тон коагулянту, імпортувати його з-за кордону, задля виконання вимоги Замовника щодо участі у даній закупівлі. Наявність чи відсутність на складі (в постачальника, чи навіть у виробника) коагулянту, в будь-якій кількості, не може гарантувати виконання учасником своїх зобов’язань з поставки товару. Така наявність на складі в учасника, чи постачальника, чи виробника продукції лише підтверджує, що така продукція є на складі на певну дату, але наступного дня, а тим більше до моменту укладання договору з Замовником, така продукція може бути реалізована зовсім іншому покупцеві. Наявність таких дискримінаційних вимог значно звужує коло потенційних учасників процедури закупівлі, оскільки переважна кількість потенційних учасників мають можливість здійснювати постачання коагулянтів безпосередньо від своїх виробників чи постачальників за місцем знаходження покупців.
Відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; запобігання корупційним діям і зловживанням та ін.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 цього Закону під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи. Скаржник вважає, що зазначені вимоги в тендерній документації значно обмежують кількість потенційних учасників торгів, що є суттєвим порушенням законодавства про публічні закупівлі.
Стосовно надання документів на підтвердження наявності складу в учасника або постачальника придатного для зберігання хімічних речовин Скаржник вважає за потрібне зазначити наступне.
Відповідно до зазначеної вимоги, учасник для участі в даній закупівлі має підтвердити:
- наявність власного складу або складу у постачальника; - документи на право власності чи оренди складу (власні чи свого постачальника);
- повідомлення по об’єкти оподаткування за формою №20-ОПП з квитанцією про отримання ДПС України;
- окрім цього, учасник має гарантувати забезпечення доступу до складу товару для огляду.
Скаржник вважає, що така вимога тендерної документації є дискримінаційною по відношенню до тих потенційних учасників, в тому числі, і Скаржника, які, як зазначалося вище здійснюють поставки замовникам, без здійснення складування та зберігання продукції на власних складах. Скаржнику, немає необхідності складувати продукцію на власних складах, оскільки продукція зі складу постачальника безпосередньо відправляється до Замовника. За умови додаткового складування коагулянту на території Скаржника, Скаржник мав нести додаткові витрати на транспортування товару зі складу постачальника на власні склади, витрати на зберігання продукції, що вплинуло б на собівартість продукції та конкурентноспроможність Скаржника на даному ринку товарів. Скаржник має в наявності складські приміщення, що придатні для зберігання, однак у Скаржника відсутня така необхідність – зберігати коагулянт на своїх складах.
Скаржник також переконаний в тому, що наявність чи відсутність Повідомленням про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф№20-ОПП з квитанцією про отримання ДПС України про включення даного складу як об’єкту оподаткування платника податків, у потенційного учасника чи його постачальника, не може свідчити про спроможність чи неспроможність потенційного учасника виконати взяті на себе зобов’язання.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати довідку в довільній формі, яка містить інформацію про наявність на території України на складі учасника або постачальника (-ів) не менше 250 тон сірчанокислого алюмінію (сульфату алюмінію); інвентаризаційний опис запасів складений не раніше оголошення дати проведення закупівлі у відповідності з Наказом Міністерства фінансів України "Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації" від 17.06.2015 № 572 за підписом керівника учасника або постачальника; видаткові накладні та/або акти приймання-передачi товару; у разi надання продукції імпортного походження митну(і) декларацію(ї) та транспортні накладні (CMR); документ на право власності та/або договір користування (оренди) на приміщення (складу) придатного для зберiгання хiмiчних речовин разом з Повідомленням про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП з квитанцією про отримання ДПС України про включення даного складу як об’єкту оподаткування платника податків, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
З огляду на викладене, дана вимога Замовника, що міститься в тендерній документації є дискримінаційною та такою, що не відповідає діючому законодавству України, а тому має бути виключена з тендерної документації.
ОБҐРУНТУВАННЯ НАЯВНОСТІ ПОРУШЕНИХ ПРАВ ТА ОХОРОНЮВАНИХ ЗАКОНОМ ІНТЕРЕСІВ СКАРЖНИКА
Як вбачається з наведених вище обставин, Замовником допущені порушення процедури закупівлі, а саме ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" в частині недискримінації учасників та рівного ставлення до них; участі у процедурах закупівель на рівних умовах; запобігання корупційним діям і зловживанням, та вимог статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" в частині вимог Замовником інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені чинним законодавством України.
Таким чином, зазначені вище вимоги тендерної є дискримінаційними по відношенню до нашого підприємства, яке не має можливості виконати викладені в Скарзі вимоги тендерної документації, та позбавляють ТОВ "СТОУНСЕД" можливості взяти участь у Закупівлі, а також порушують права та інтереси ТОВ "СТОУНСЕД", пов'язані з його участю у Закупівлі з дотриманням принципів недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
ВИМОГИ СУБ’ЄКТА ОСКАРЖЕННЯ ТА ЇХ ОБҐРУНТУВАННЯ
Усунення зазначених в даній Скарзі порушень процедури Закупівлі можливе шляхом покладення на Замовника зобов'язання внесення змін до Тендерної документації, перелік яких наведений нижче в прохальній частині даної Скарги
Враховуючи викладене вище, на підставі ст.ст. 5, 18, 22, Закону України "Про публічні закупівлі",
ПРОШУ:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду.
2. Прийняти рішення про наявність порушень Замовником процедури Закупівлі № UA-2023-08-21-006195-a.
3. Зобов’язати КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДНІПРОВОДОКАНАЛ" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ усунути допущені порушення процедури Закупівлі шляхом виключення з тендерної документації наступних умов і вимог в редакції, викладеної Замовником:
3.1. З метою підтвердження можливості вчасного та належного постачання товару та фінансової спроможності учасників, учасники у складі своєї тендерної пропозиції мають надати довідку з обслуговуючого банку з залишком коштів не менш ніж 3% очікуваної вартості предмету закупівлі;
3.2. Нотаріально засвідчену копію договору укладеного в 2022-2023 роках з поставок гідроксихлориду алюмінію, який використовувався при підготовці води для побутових потреб у процесі її очищення, на підприємствах України, основною діяльністю яких є надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення з виробничою потужністю не менше 100 000 куб.м/добу;
3.3. - технічну довідку (або Акт лабораторних досліджень, тощо) товару, щодо проведення лабораторних випробувань товару в лабораторії Замовника. В разі відсутності в учасника такого документу, учасник має надати документ (и), що підтверджує (ють) проведення лабораторних та промислових випробувань запропонованого товару на очисних спорудах питної води, що використовують воду з р. Дніпро. Обов'язковими вимогами до такого документу (ів) є:
- зазначення параметрів вхідної води: кольоровість (не менше 100 град), температура (не вище 10°С), перманганатна окиснюваність (не менше 16 мгО2/л);
- зазначення параметрів води після обробки коагулянтом: кольоровість (не менше 20 град), перманганатна окиснюваність (менше 5 мгО2/л), залишковий алюміній (менше 0,5 мг/л);
- рекомендація подальшого промислового застосування товару;
- підпис представника замовника;
3.4. - на підтвердження можливості проведення аналізів виробником/учасником запропонованого товару, учасник у складі пропозиції має надати свідоцтво про технічну компетентність хімічної лабораторії учасника або виробника продукції, що видана в установленому порядку відповідно до ДСТУ ISO 10012:2005 "Система керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання". Свідоцтво має підтверджувати можливість проведення аналізу запропонованого товару на всі показники, встановлені в цій технічній специфікації та документації, у відповідності з якою виготовляється товар.
3.5. - копію сертифіката управління якістю виробника згідно вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015 в області розробки виробництва і продажу коагулянтів на основі солей алюмінію для очищення води питного і промислового призначення, що засвідчують якість продукції та її безпечність з доказами щорічного підтвердження, що видані органом сертифікації (якщо така вимога передбачена сертифікатом);
- копію сертифіката екологічного менеджменту виробника відповідно до вимог міжнародного стандарту ISO 14001:2015 в області розробки виробництва і продажу коагулянтів на основі солей алюмінію з доказами щорічного підтвердження, що видані органом сертифікації (якщо така вимога передбачена сертифікатом);
- копію сертифікату ISO 45001:2018 виробника товару в області розробки виробництва і продажу коагулянтів на основі солей алюмінію для очищення води питного і промислового призначення з доказами щорічного з доказами щорічного підтвердження, що видані органом сертифікації (якщо така вимога передбачена сертифікатом).
3.6. У разі, якщо учасник закупівлі буде постачати товар іноземного виробництва, на виконання вимог ст. 21 Закону України "Про охорону праці", він додатково надає копію експертного висновку, що підтверджує пройдену на території України експертизу товару на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, який виданий уповноваженою експертною організацією. В підтвердження повноважень експертної організації, учасник повинен надати копію документу, що підтверджує чинну акредитацію експертної організації.
3.7. На підтвердження можливості учасника здійснювати постачання товару, відповідно до потреб Замовника учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати:
- довідку про наявність на складі учасника або постачальника (-ів) учасника не менше 250 тонн гідроксихлориду алюмінію (якісні показники згідно технічної специфікації, вміст AL2O3 15,0-15,5%, основність 65-75%) та інвентаризаційний опис запасів складений не раніше оголошення дати проведення закупівлі у відповідності з Наказом Міністерства фінансів України "Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації" від 17.06.2015 № 572 за підписом керівника учасника або постачальника (виробника). Якщо учасник не є виробником запропонованого товару, він повинен підтвердити вищевказану кількість запропонованого товару на складі в учасника або постачальника учасника шляхом надання видаткових накладних та/або актів приймання-передачі товару або у разі надання продукції імпортного походження, товар має бути розмитненим, на підтвердження чого надати митну(і) декларацію(ї) та транспортні накладні (CMR);
- на підтвердження наявності складу в учасника або постачальника учасника придатного для зберігання хімічних речовин надається документ на право власності та/або договір користування (оренди) на приміщення (складу) придатного для зберігання хімічних речовин разом з Повідомленням про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП з квитанцією про отримання ДПС України про включення даного складу як об'єкту оподаткування платника податків.
Замовник залишає за собою право виїзду на склад для перевірки наявності продукції.
Додатки:
1. Аналогічний договір.
2. Лист-відгук на виконання аналогічного договору.
3. Сертифікат аналізу з перекладом від виробника на пропонований товар.
4. Висновок Державної санітарно-епідеміологічної експертизи на пропонований товар.
5. Фінансова звітність ТОВ "СТОУНСЕНД" за 6 міс. 2023 р.
6. Копія сертифікату ISO 9001:2015, виданий виробнику товару.
7. Копія сертифікату ISO 14001:2015, виданий виробнику товару.
8. Копія сертифікату ISO 45001:2018, виданий виробнику товару.
9. Запит на проведення лабораторних випробувань від 23.08.2023 р., скріншот відправки запиту електронною поштою.