-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015 – 33140000-3 Медичні матеріали (Атравматичний шовний матеріал: стальна хірургічна проволока (монофіламентна нитка), розмір USP 5, колючо-ріжуча голка 45-55 мм, 1/2 кола, довжина 45-50 см, металевий)
НК 13904 Шовний хірургічний матеріал із неіржавкої сталі, полінитка
Завершена
300 314.50
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 501.57 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 501.57 UAH
Період оскарження:
16.06.2023 16:14 - 30.07.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
Скарга про усунення порушень в тендерній документації UA-2023-06-16-012304-a
Номер:
94ec6d2d4fc649a58b8c99c835594ec5
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-06-16-012304-a.b1
Назва:
Скарга про усунення порушень в тендерній документації UA-2023-06-16-012304-a
Скарга:
Я, фізічна особа-підприємець Степаненко Ірина Федорівна, маю намір прийняти участь закупівлі № UA-2023-06-16-012304-a, яку оголосило Державне підприємство «Медичні закупівлі України» за предметом закупівлі ДК 021:2015 – 33140000-3 Медичні матеріали (Атравматичний шовний матеріал: стальна хірургічна проволока (монофіламентна нитка), розмір USP 5, колючо-ріжуча голка 45-55 мм, 1/2 кола, довжина 45-50 см, металевий).
Вважаю, що тендерна документація порушує вимоги законодавства щодо принципу відкритості та прозорості, з дотриманням якого повинна проводитися закупівля.
На підтвердження своїх вимог хочу звернути увагу на наступне:
1. Відповідно до абзацу 1 п. 3.4. Додатку 4 «ДОГОВІР МВ 2023 2301400 стандартний МВ», який є частиною Тендерною документації, передбачено, що оплата здійснюється на умовах передплати, якщо інше не передбачено Договором: «3.4. Якщо інше не передбачено цим Договором, за загальним правилом, оплата Продукції за цим Договором здійснюється ЗАМОВНИКОМ на умовах попередньої оплати з урахуванням положень бюджетного законодавства та нормативно-правових актів, що регулюють питання здійснення попередньої оплати». Інше в договорі не передбачено.
Однак, в абзацах 3-4 п. 3.4. Додатку 4 «ДОГОВІР МВ 2023 2301400 стандартний МВ» Замовник передбачив: «ЗАМОВНИКОМ може здійснюватись оплата Продукції за цим Договором на умовах попередньої оплати у формі безвідкличного документарного акредитива, відкритого банком-виконавцем. Платіж за акредитивом здійснюється в безготівковій формі шляхом переказу коштів відповідно до умов акредитива (Додаток №5)».
Як слідує з Додатку 5 умовами акредитиву, які регулюють фактичне отримання коштів учасником/постачальником є:
«2.5. Виконання акредитивів шляхом платежу за пред’явленням документів:
- оригінал видаткової накладної та/або Акту приймання-передачі продукції у 2 екз. (лише ЗАМОВНИКУ), що підписаний уповноваженими представниками Сторін;
- оригінал рахунку із зазначенням суми до сплати».
Тобто, хоч оплата передбачена як «попередня», але здійснюватися вона МОЖЕ так, що кошти постачальник отримує лише після поставки. Така оплата вже не є попередньою.
Оплата шляхом акредитиву передбачена на цілковитий розсуд замовника, а як саме розсудить замовник – не відомо, не залежить від чітких, визначених факторів. Тобто, один постачальник може отримати кошти наперед, а інший, за розсудом замовника – шляхом видачі акредитиву.
Без розуміння ж коли саме будуть отримуватися кошти неможливо сформувати цінову пропозицію, тому що треба ще до початку подання пропозиції знати на яких умовах замовляти товар у виробника чи імпортера, по якій вартості і коли перераховувати кошти виробнику чи імпортеру, яка буде вартість зберігання, логістики, і коли саме будуть кошти на покриття всіх цих витрат.
2. Крім того, оскільки згідно наведених умов Договору акредитив названий «передплатою», то діє ще і п. 3.6. Додатку 4 «ДОГОВІР МВ 2023 2301400 стандартний МВ»:
«3.6. ПОСТАЧАЛЬНИК протягом 15 (п’ятнадцяти) робочих днів з дати укладення цього Договору зобов’язаний надати ЗАМОВНИКУ забезпечення повернення попередньої оплати у формі Банківської гарантії, наданої обслуговуючим банком ПОСТАЧАЛЬНИКА, вказаним у п. 16 цього Договору, при цьому сума Банківської гарантії забезпечення повернення попередньої оплати повинна дорівнювати сумі такої попередньої оплати або її еквіваленту в умовних одиницях, що зазначені у Специфікації (Додаток № 1) за замовлений Товар на відповідний календарний рік. Наданий ПОСТАЧАЛЬНИКОМ оригінал безвідкличної і безумовної Банківської гарантії забезпечення повернення попередньої оплати повинен бути виконаний у формі автентичного повідомлення системою SWIFT та/або на паперовому носії з урахуванням примірної форми згідно з Додатком 4 до Договору».
Тобто, на учасника покладається зобов’язання при наданні тендерної пропозиції врахувати додаткові витрати (вартість банківської гарантії розраховується банками від вартості договору) для гарантування повернення коштів, які учасник/постачальник чи то дійсно отримає, чи то отримає лише після поставки.
Якщо передплата здійснюватиметься коштами, то така банківська гарантія може бути доцільною, якщо оплата акредитивом з оплатою після поставки – то повернення чого може гарантувати учасник?
Знову вимоги Тендерної документації можуть дати можливість тому учаснику, який точно знає, що замовник здійснить передплату саме коштами, а не акредитивом, по іншому готувати цінову пропозицію, зробити її більш привабливою.
3. Згідно п. 3.2. Додатку 4 «ДОГОВІР МВ 2023 2301400 стандартний МВ»: «3.2. Ціна продукції включає ціну матеріалів, виробництва, та інші витрати, безпосередньо пов’язані з продукцією, витрати пов’язані із забезпеченням схоронності, транспортуванням та доставкою продукції до пункту призначення за цим Договором. У ціну продукції включені всі витрати ПОСТАЧАЛЬНИКА, які він може понести у зв’язку із виконанням ним обов’язків за цим Договором».
Однак, замовник на власний розсуд може залучити до прийому продукції якихось третіх осіб (яких саме – невідомо), які можуть проводити якісь оцінки і випробування (які саме – невідомо, як саме – невідомо), і вартість цих робіт теж буде покладена на учасника/постачальника (яка саме – невідомо).
Так, умовами п. 6.4. Додатку 4 «ДОГОВІР МВ 2023 2301400 стандартний МВ», який, як вже було зазначено, є частиною Тендерної документації закупівлі UA-2023-06-16-012304-a, передбачено: «6.4. Приймання продукції здійснюється після перевірки ЗАМОВНИКОМ особисто та/або із залученням третьої особи продукції на: відповідність технічним вимогам до даного виду продукції та вимогам нормативної документації, та проведення ЗАМОВНИКОМ особисто та/або із залученням третьої особи вхідного контролю якості продукції, у т.ч. перевірки товаросупровідних документів, визначених п. 6.7. Договору, візуального огляду кожної серії продукції щодо зовнішнього вигляду, відповідності, цілісності, неушкодженості пакування, дотримання температурних умов транспортування продукції, проведення повного кількісного контролю-перерахунку (інвентаризації) продукції на складі ЗАМОВНИКА, випробувань (за наявності підстав). Вхідний контроль якості проводиться упродовж 10 (десяти) робочих днів, без урахування терміну, відведеного для випробувань (у разі проведення таких)».
В п. 6.4.1. Договору уточнено: «6.4.1. Враховуючи специфіку продукції, що поставляється за цим Договором, ЗАМОВНИК для прийняття її за якістю може залучати третіх осіб за власним вибором, без погодження з ПОСТАЧАЛЬНИКОМ».
Крім того, умовами п. 6.4.8. передбачено: «6.4.8. ПОСТАЧАЛЬНИК зобов’язаний протягом 15 (п’ятнадцяти) календарних днів від дати отримання повідомлення ЗАМОВНИКА, направленого засобами електронної пошти, безоплатно надати третій стороні, залученій ЗАМОВНИКОМ у порядку, передбаченому п. 6.4.1. цього Договору, технічну документацію, передбачені системою управління якістю дані, що стосуються виробництва, зокрема протоколи перевірки, результати випробувань, дані про проведення калібрувань, кваліфікаційні звіти персоналу, випробувальне обладнання тощо, необхідні для проведення випробувань продукції, та/або протягом 10 (десяти) календарних днів від дати отримання повідомлення ЗАМОВНИКА, направленого засобами електронної пошти, відшкодувати ЗАМОВНИКУ їх вартість».
Тобто, на учасника/постачальника покладається додатковий обов’язок отримати у виробника документи виробника про те як саме слід перевіряти продукцію, отримати у виробника випробувальне обладнання, і все це надати невідомій третій особі або відшкодувати вартість документів і обладнання, яке самостійно отримає замовник. Які саме документи і обладнання забажає отримати третя особа – не вказано, що знову не дає змогу розрахувати суму цінової пропозиції.
У випадку встановлення замовником чи цими третіми особами якоїсь невідповідності вступає в силу п. 6.5. Договору: «6.5. У випадку відмови ЗАМОВНИКА прийняти продукцію з підстав невідповідності вимогам та положенням, визначеним п.п. 6.1., 6.3. (у т.ч. підпунктами цього пункту), 6.4. (у т.ч. підпунктами цього пункту), 6.6., 6.7. цього Договору або порушення ПОСТАЧАЛЬНИКОМ термінів поставки продукції, передбачених цим Договором, ПОСТАЧАЛЬНИК повинен у строк до 10 календарних днів (або в інший строк, погоджений Сторонами) від дати направлення засобами електронної пошти повідомлення ЗАМОВНИКА про повернення та/або утилізацію продукції здійснити вивезення продукції або здійснити процедуру її утилізації (за домовленістю Сторін). У разі виявлення невідповідності фактично поставленої продукції або її частини ЗАМОВНИК має право зменшити суму оплати пропорційно вартості продукції невідповідної якості, пошкодженої продукції та/або пропорційно кількості недопоставленої продукції, а ПОСТАЧАЛЬНИК зобов'язаний у строк до 10 (десяти) календарних днів від дати отримання повідомлення ЗАМОВНИКА, направленого засобами електронної пошти, відшкодувати усі понесені та документально підтверджені ЗАМОВНИКОМ прямі витрати, що виникли у зв’язку із поставкою такої продукції. При цьому строк поставки продукції та інші обов'язки ПОСТАЧАЛЬНИКА згідно направленої ЗАМОВНИКОМ заявки на поставку продукції не змінюються».
Тобто, якщо якась третя особа скаже, що на її думку товар невідповідний (при цьому невідомо чи вповноважена ця третя особа робити подібні висновки), то замовник відмовляється від продукції, а учасник зобов’язаний відшкодувати вартість роботи цієї третьої особи
Справа в тому, що виробництво медичних виробів здійснюється відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», а також відповідно до «Технічного регламенту щодо медичних виробів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 713 від 02.10.2013 р.
Згідно з вказаними нормативними актами оцінку відповідності медичних виробів здійснюють незалежні акредитовані органи з оцінки відповідності перед наданням виробникам дозволів на випуск продукції в обіг шляхом видачі Сертифіката відповідності.
Якщо замовник бажає перевірити продукцію – це цілком законно, правильно і нормально, однак для цього замовник повинен передбачити яка ж саме установа може здійснювати перевірки медичних виробів, визначити/пояснити/перевірити на підставі чого дана установа має компетенцію і повноваження на перевірку даного виду продукції, передбачити яка чітка вартість цих робіт для врахування учасником майбутнього залучення третьої особи вже при подачі тендерної пропозиції.
А в даному випадку замовник вказує, що третю особу обере сам, при цьому ця третя особа може не мати документів і обладнання, які дозволяють їй самостійно здійснити перевірку продукції, вартість її послуг є таємницею при формуванні цінової пропозиції.
Через цю незрозумілість Тендерної документації замовнику було поставлено питання: «1. Які саме треті особи будуть здійснювати перевірку медичних виробів на відповідність технічним вимогам до даного виду продукції?
2. На якому саме обладнанні ці треті особи будуть здійснювати перевірку медичних виробів на відповідність технічним вимогам до даного виду продукції?
3. Які саме треті особи будуть здійснювати вхідний контроль якості медичних виробів?
4. Які саме треті особи будуть здійснювати випробування медичних виробів?
5. На якому саме обладнанні ці треті особи будуть здійснювати випробування медичних виробів?
6. На підставі яких документів вказані треті особи мають право здійснювати перевірку, вхідний контроль та випробування медичних виробів?
7. Оскільки постачальник зобов’язаний відшкодувати зазначені витрати згідно п. 6.4.9 Договору, а тому зобов’язаний розрахувати вартість пропозиції до моменту її подання, то яка саме вартість послуг кожної із зазначених третіх осіб (прейскурант)?»
Однак, станом на дату подачі скарги замовник не відповів на ці запитання.
Замовник начебто передбачив, що витрати замовника учасник/постачальник може перевірити, принаймні щось подібне прописане в абз. 2 п. 7.5. Договору: «У разі, коли ПОСТАЧАЛЬНИК не погоджується з вартістю пред'явлених ЗАМОВНИКОМ витрат до відшкодування, він має право ініціювати проведення звірки розрахунків та/або незалежної експертизи, про що повинен повідомити ЗАМОВНИКА в термін, що не перевищує 10 (десяти) робочих днів після отримання претензії ЗАМОВНИКА. Витрати ЗАМОВНИКА, підтверджені висновком експертизи, вважаються доведеними та підлягають відшкодуванню ПОСТАЧАЛЬНИКОМ протягом 10 (десяти) календарних днів від дати отримання повідомлення ЗАМОВНИКА, направленого засобами електронної пошти».
Однак, така «експертиза розрахунків» перевіряє лише оплату, тобто будь-яка «експертиза розрахунків» скаже, що замовник оплатив згідно рахунків і учасник зобов’язаний відшкодувати. Але подібна «експертиза» не надасть учаснику закупівлі до підготовки пропозиції інформацію чому залучатиметься саме ця третя особа, не надасть інформацію про вартість послуг цієї третьої особи до подачі тендерної пропозиції.
Тобто, знов Тендерна документація написана таким чином, що учасник, який володіє однозначно інформацією про залучення третіх осіб, має пріоритет, може сформувати кращу пропозицію.
4. Все наведене особливо стає важливим для розуміння, оскільки, як слідує з умов договору поставки по минулорічній закупівлі UA-2022-10-07-010825-a (п. 4. Таблиці п. 2. Додатку 1, копія договору додається), вказаний «Атравматичний шовний матеріал: стальна хірургічна проволока (монофіламентна нитка), розмір USP 5, колючо-ріжуча голка 45-55 мм, 1/2 кола, довжина 45-50 см, металевий» закуповувався в учасника ТОВ «Сана Мед» українського виробника ТОВ «Голнит» по ціні 205,97 грн за штуку.
А дана закупівля оголошена з очікуваною вартістю 300 314,50 грн за 1745 штук, тобто в цьому році закупівля чомусь здійснюється по ціні 172,1 грн за штуку.
Чим керувався замовник, визначаючи очікувану вартість закупівлі на 20% нижче за минулорічну, покладаючи додаткові витрати на учасників і не вказуючи чіткі умови оплати, чіткі майбутні витрати, чіткі умови приймання товару – не зрозуміло.
Все наведене свідчить про непрозорість закупівлі.
Згідно п. 59 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178: «59. Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації».
На підставі викладеного, прошу встановити порушення законодавства замовником Державне підприємство «Медичні закупівлі України» у вигляді внесення до Тендерної документації відкритих торгів нечітких умов, наслідок чого тендерна документація не відповідає принципам прозорості та відкритості;
2. Зобов’язати Державне підприємство «Медичні закупівлі України» внести зміни до Тендерної документації
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга про усунення порушень в тендерній документації UA-2023-06-16-012304-a.pdf 22.06.2023 15:39
- Dohovir pro zakupivliu 09-542-11-2022 vid 04.11.2022 (2).pdf 22.06.2023 15:39
- Скарга про усунення порушень в тендерній документації UA-2023-06-16-012304-a.docx 22.06.2023 15:39
- Доповнення до скарги_МЗУ_дріт USP5_Степаненко_ТД містить акредитив і перевірку якимось третіми особами.docx 06.07.2023 15:08
- Доповнення до скарги_МЗУ_дріт USP5_Степаненко_ТД містить акредитив і перевірку якимось третіми особами.pdf 06.07.2023 15:08
- Рішення від 26.06.2023 № 9289.pdf 26.06.2023 18:31
- Інформація про резолютивну частину рішення від 10.07.2023 № 10278.pdf 11.07.2023 18:24
- Рішення від 10.07.2023 № 10278.pdf 13.07.2023 16:05
- Пояснення за скаргою № UA-2023-06-16-012304-a.b1.pdf 28.06.2023 18:59
- Пояснення за скаргою UA-2023-06-16-012304-a.b1.docx 28.06.2023 18:59
- Протокол УО № 1546 від 27.07.2023 виконання рішення АМКУ (зміни у проект договору).docx 27.07.2023 17:44
- Додаток 4 проєкт договору МВ 2023 2301400 - зі змінами 27.07.2023.docx 27.07.2023 17:44
Дата прийняття скарги до розгляду:
22.06.2023 17:10
Дата розгляду скарги:
10.07.2023 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
26.06.2023 18:32
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
13.07.2023 16:06
Дата виконання рішення Замовником:
27.07.2023 17:44
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 10278-р/пк-пз від 10.07.2023 відповідні зміни внесено