• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Основні неорганічні хімічні речовини

Завершена

6 802 560.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 34 012.80 UAH
Період оскарження: 03.02.2023 10:29 - 25.02.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником

СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (в порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі»)

Номер: 3ee1d8caf016436380c20be3b65e5a10
Ідентифікатор запиту: UA-2023-02-03-003462-a.b1
Назва: СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (в порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі»)
Скарга:
КП «ЧЕРНІВЦІВОДОКАНАЛ» (надалі за текстом – Замовник) 03 лютого 2023 року опубліковано оголошення (ідентифікатор закупівлі: UA-P-2023-02-03-001531-b ) щодо проведення відкритих торгів на закупівлю -ДК 021:2015: 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (коагулянти на основі гідроксихлориду алюмінія, гіпохлорит натрію марки “А”, хлор рідкий в балонах та контейнерах). Очікувана вартість закупівлі становить 6 802 560 грн з ПДВ. Оголошення про проведення процедури закупівлі містить документ «Тендерна документація. Для процедури закупівлі відкриті торги Найменування предмета закупівлі, код ДК 021:2015 — 24310000-0 - " Основні неорганічні хімічні речовини, (коагулянти на основі сполук алюмінію та заліза, хлор рідкий в балонах та контейнерах), що «ЗАТВЕРДЖЕНО» Рішенням тендерного комітету від «03» лютого 2023 року, протокол № 47. Товариство з обмеженою відповідальністю «ХІМЕФЕКТ» виявило бажання прийняти участь у даній закупівлі, однак, ознайомившись зі змістом тендерної документації Замовника, вважаємо, що вимоги тендерної документації до учасників є дискримінаційними та такими, які штучно обмежують конкуренцію, а тому фактично позбавляють можливості Скаржника бути обраним переможцем в даній закупівлі та порушують наші права як потенційного учасника. Відповідно до ч.2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі за текстом скарги – «Закон»), скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати установленої для подання тендерних пропозицій. Статтею 5 Закону встановлено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Відповідно до ч.4 ст.5 Закону замовники не мають права встановлювати жодні дискримінаційні вимоги до учасників. Ч.4 ст.22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. При цьому, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (ч.3 ст. 22 Закону). Вважаємо, що вимоги встановлені Замовником в тендерній документації порушують права ТОВ «ХІМЕФЕКТ» та унеможливлюють його участь у даній закупівлі. Дискримінаційні вимоги Замовника полягають у наступному: Зі змісту тендерної документації, вбачається що Замовник здійснює закупівлю коагулянтів гідроксихлориду алюмінія. Згідно додатку 2 “Технічні умови” предмет закупівлі коагулянт гідроксохлорид алюмінію містить вимогу, що учасник у складі тендерної пропозиції має надати: - Дослідження Товару в лабораторії Замовника протягом щонайменше двох різних періодів року, підтверджені промисловими випробуваннями протягом щонайменше двох різних періодів року (згідно ДБН В.2.5.-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування»); (подається переможцем аукціону, перед підписанням Договору). Скаржник має зазначити, що дана вимога тендерної документації є безпідставною, такою, що не відповідає діючому законодавству України, а тому має бути виключена зі складу тендерної пропозиції, з огляду на наступне: Нормативно-правовим актом, що регулює діяльність з виробництва питної води є Закон України «Про питну воду та питне водопостачання в Україні», який поширюється на всіх суб’єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об'єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення (стаття 2 Закону). Законодавство у сфері питної води та питного водопостачання складається з Водного кодексу України, Кодексу України про надра, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері. ПРАВИЛА технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30 встановлюють порядок технічної експлуатації систем і споруд водопостачання та водовідведення міст та інших населених пунктів України, є обов'язковими для всіх суб’єктів господарювання, у тому числі юридичних осіб, що здійснюють технічну експлуатацію систем водопостачання та водовідведення, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - виробники). Розділ 6 зазначених Правил - виробництво питної води. Очисні споруди систем водопостачання і встановлює вимоги до виробників питної води, яким є Замовник, в тому числі, і щодо порядку, строків, умов проведення та ін. лабораторних досліджень питної води). В п. 6.1.1. зокрема передбачено, що основними завданнями експлуатації очисних споруд систем водопостачання є: виробництво питної води, що відповідає вимогам державних санітарних норм та правил, забезпечує надійність очищення та знезараження води; забезпечення ефективної безперебійної та надійної роботи очисних споруд, зниження собівартості очищення та знезараження води, економія реагентів, електроенергії та води на власні потреби; систематичний лабораторно-виробничий і технологічний контроль роботи очисних споруд і якості води у джерелі водопостачання на всіх етапах очищення та на виході із станції; запобігання забрудненню навколишнього середовища скидами водоочисних споруд та контроль за цими скидами. 6.5.6. Кожну партію реагентів піддають контрольному аналізові на вміст активної частини реагента. А в п. 6.5.8. Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30, на який посилається Замовник, як на обґрунтування встановлення вимоги щодо проведення лабораторних досліджень на очисних спорудах Замовника в різні періоди року, зазначено, що режими реагентної обробки води у різні періоди року та види реагентів встановлюють на підставі даних фізико-хімічних, санітарно-бактеріологічних та технологічних аналізів і досвіду обробки води та затверджуються керівництвом виробника. При цьому визначають початок і кінець періоду застосування реагента, а також послідовність, інтервали часу між введенням окремих реагентів, місце і спосіб їх введення у воду. А до накопичення даних експлуатації концентрацію розчинів реагентів, їх дози, послідовність та інтервали часу між їх введенням у воду допускається приймання згідно з вимогами державних будівельних норм ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" (далі - ДБН В.2.5-74:2013). Таким чином, необхідності щодо проведення лабораторних та промислових випробувань в різні періоди року зазначені Правила не містять. А лише зазначено в п. 6.5.3. Правил - Для хімічної обробки питної води допускається вживати хімічні реагенти відповідно до державних санітарних норм та правил. 6.5.9. Дози реагентів визначають на підставі даних технологічних аналізів води. У процесі експлуатації очисних споруд ці дози уточнюють за результатами перевірки ефективності їх дії на воду, що обробляється, з урахуванням змін якості води у джерелі постачання. Згідно п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 марку і вид реагентів, розрахункові дози реагентів слід встановлювати на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик для різних періодів року в залежності від якості вихідної води та коригувати в період налагодження та експлуатації споруд. При цьому потрібно враховувати допустимі їх залишкові концентрації в очищеній воді, які встановлені ДСанПіН 2.2.4-171 або галузевими будівельними нормами та особливими вимогами споживачів. Реагенти, які застосовуються в процесі підготовки питної води, повинні відповідати вимогам 5.10. 5.10 При водопідготовці (обробці), транспортуванні та зберіганні питної води слід використовувати обладнання, матеріали, речовини та сполуки (коагулянти, флокулянти, реагенти для знезараження, мийні та дезінфекційні засоби, внутрішні антикорозійні та гідроізоляційні покриття, будівельні матеріали тощо), які мають дозвіл для застосування у цій сфері відповідно до вимог чинного законодавства (Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 р. № 4004-ХІІ; Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України ДБН В.2.5-74:2013 288 (Затверджено указом Президента України від 06.04.2011 р. № 400). Скаржник є підприємством, який пропонує до поставки коагулянти власного виробництва, які мають Висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи (згідно п. 6.5.3. Правил) – додаються, а тому можуть використовуватись Замовником під час здійснення процесу очищення питної води. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно- епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи. Замовник, згідно п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 має розрахувати розрахункові дози реагентів на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик, що зазначені виробником у відповідних технічних умовах, сертифікатах якості. Правила також визначають, яким чином Замовник має здійснити попередній розрахунок доз коагулянту, в залежності від їх видів та дієвої основної речовини. Тобто, з аналізу зазначених норм, видно, Правила не містять вимог до виробників питної води, здійснювати лабораторні та промислові випробування реагентів (нових чи аналогів до вже використовуваних), під час здійснення процесу очищення питної води. Правила містять вимогу щодо проведення лабораторних та промислових випробувань якості питної води, що виробляється, і це постійний процес, який повинен здійснювати виробник питної води, а не одноразово, в різні пори року. 2). Окрім цього, звертаємо увагу Орган оскарження, що оголошення про проведення даної процедури закупівлі було опубліковано 03.02.2023року. Яким чином, Учасник, в тому числі, скаржник, який має: договір з виробником, належним чином розроблені та затверджені технічні умови на виробництво коагулянтів, висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які видані у встановленому законодавством України порядку, відповідно до проведених лабораторних досліджень, за результатом яких, уповноваженим органом встановлено, що коагулянти на основі солей алюмінію для очищення води «Алюмофлок» можуть використовуватись під час здійснення процесу очищення питної води досвід постачання на інші підприємства водопровідно-каналізаційних господарств України документи, що підтверджують проведені лабораторні та промислові дослідження коагулянту на інших водопровідно-каналізаційних господарствах України повинен в термін до 12.02.2023 року (кінцевий строк подачі тендерної пропозиції) звернутись до Замовника, і отримати документи (протоколи та/або акти та/або звіти тощо) про проведення лабораторних та промислових випробувань реагенту. Дана вимога не може бути виконана жодним учасником процедури закупівлі, який пропонує аналог чи еквівалент коагулянтів. 3) Окрім зазначеного, звертаємо також увагу Орган оскарження, що жодним нормативно-правовим актом законодавства України не встановлено вимог чи правил, які б встановлювали процедуру проведення лабораторних та промислових випробувань на підприємствах водопровідно-каналізаційних господарств України виробниками чи постачальниками коагулянтів. За відсутності такої процедури, єдиного для всіх виробників/постачальників документу, потенційний Учасник, в тому числі і скаржник, не має можливості завчасно провести відповідні лабораторні та промислові дослідження протягом різних періодів року на водоочисній станції того Замовника, на об’єкти якого планує здійснювати реалізацію коагулянтів. Втім, за наявності такого нормативно-правового акту, дана процедура суттєво обмежувала конкуренцію на даному ринку товарів, та значно розширювала можливості розвитку корупції в цьому питанні, оскільки, працювати чи не працювати з тим чи іншим виробником/постачальником вирішував би, знову ж таки, виключно Замовник. Якщо Замовник, дійсно хоче бачити дію коагулянту під час процесу очищення питної води, протягом різних періодів року, він може передбачити можливість надання учасниками відповідних документів (протоколи та/або акти та/або звіти тощо) про проведення лабораторних та промислових випробувань реагенту протягом різних періодів року, на інших підприємствах водопровідно-каналізаційних господарствах України, не обмежуючи учасників проведенням таких випробувань лише водоочисній станції Замовника. 4) Окрім зазначеного, звертаємо увагу Орган оскарження на те, що Замовник наразі одночасно здійснює закупівлю рідкого хлору в балонах, контейнерах та гіпохлориту натрію Марки А при цьому, не висуває вимог щодо надання документів (протоколи та/або акти та/або звіти тощо) про проведення лабораторних та промислових випробувань рідкого хлору, гіпохлориту протягом різних періодів року, на водоочисній станції Замовника. Адже, судячи з логіки Замовника, кожен реагент який закуповує Замовник і використовує під час очищення питної води, повинен пройти лабораторні та промислові випробування протягом різних періодів року на комунальному підприємстві. На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація в цій частині містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і скаржника, а тому має бути виключена зі змісту тендерної пропозиції. Задля позбавлення можливості Замовника, маніпулювати долученими до складу тендерної пропозиції документами Учасником, в тому числі Скаржником, вимагаємо виключити зазначений пункт з тендерної документації. Додатки: Державний висновок СЕС на Технічні Умови, Державний висновок СЕС на коагулянт, Додаток 2 Тендерної документації, Скарга.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 16.02.2023 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 10.02.2023 14:31
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.02.2023 16:47
Дата виконання рішення Замовником: 23.02.2023 10:47
Коментар замовника щодо усунення порушень: У зв'язку із рішенням АМКУ прийнято рішення внести зміни у закупівлю до закупівлі ДК 021: 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини. А саме: В додатку №2: Видалити абзац: - Дослідження Товару в лабораторії Замовника протягом щонайменше двох різних періодів року, підтверджені промисловими випробуваннями протягом щонайменше двох різних періодів року (згідно ДБН В.2.5.-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування»); (подається переможцем аукціону, перед підписанням Договору). - Та доповнити абзацом: - підтвердження дослідження коагулянту, запропонованого до закупівлі (протоколи та/або акти та/або звіти тощо) про проведення лабораторних та промислових випробувань реагенту на підприємствах водопровідно-каналізаційних господарствах України, підписані представниками цих підприємств. Продовжити термін прийому пропозицій до 28.02.2023р 00.00 год.
Автор: ТОВ "ХІМЕФЕКТ", Єлизавета Саленкова +380676126052 xef2015@gmail.com https://xef.com.ua