-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Технічне обслуговування та поточний ремонт автомобілів
Торги не відбулися
250 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 250.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 250.00 UAH
Період оскарження:
31.01.2023 14:46 - 08.02.2023 00:00
Скарга
Розгляд припинено
СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Номер:
d969aebad3c84000bec02725a2e7208b
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-01-31-010954-a.b1
Назва:
СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
№ 1_23.М від 03.02.2023 р До Антимонопольного комітету України
вул. Митрополита Василя Липківського, буд. 45, м. Київ, 03035
СКАРЖНИК:
Фізична особа-підприємець Мінін Олександр Олександрович
вул. Бєлова, буд. 18, кв. 33, м. Чернігів, 14032
тел. + (063) 611 52 22
e-mail:minin.cars@gmail.com
ЗАМОВНИК ТОРГІВ:
Чернігівський обласний центр зайнятості
вул. Коцюбинського, буд. 40, м. Чернігів, 14000
ЄДРПОУ 03491464
тел.: (0462) 675-138
email: voytina@oczcn.gov.ua
ідентифікатор закупівлі: UA-2023-01-31-010954-а
«Технічне обслуговування та поточний ремонт автомобілів
ДК 021:2015: 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання»
скарга подається в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі»
СКАРГА
про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
UA-2023-01-31-010954-а.
Чернігівським обласним центром зайнятості (далі – Замовник) в електронній системі закупівель Prozorro оголошено про проведення відкритих торгів щодо закупівлі «Технічне обслуговування та поточний ремонт автомобілів ДК 021:2015: 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання», ідентифікатор закупівлі: UA-2023-01-31-010954-а (далі – Закупівля).
Фізична особа-підприємець Мінін Олександр Олександрович (далі – Скаржник) є потенційним учасником вищезазначеної процедури.
За результатами ознайомлення з тендерною документацією щодо Закупівлі (далі – ТД) Скаржник вважає, що ТД містить вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, зокрема, Скаржника, а також суперечать вимогам законодавства за наступних обставин.
Частиною другою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено:
«У тендерній документації зазначаються такі вимоги:
1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби).
Додаток 4 до ТД, який є невід’ємною частиною ТД, містить Інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (далі – Інформація).
Пунктом 3 Інформації передбачено:
3. Обладнання СТО повинно відповідати встановленим стандартам та нормам допуску, що діють в Україні та відповідати критеріям атестації в державній метрологічній системі (зазначені документи необхідно надати в складі тендерної пропозиції), а саме:
- Сертифікат про визнання вимірювальних можливостей обладнання СТО, яке видане ДП «Укрметртестстандарт» або іншою організацією, уповноваженою на проведення такої сертифікації, що має бути чинним станом на дату подання пропозиції, та з усіма додатками, на які є посилання у такому сертифікаті.
Я вважаю, що зазначені норми ТД обмежують конкуренцію, є непрозорими, створюють можливості до корупційних ризиків та призводять до дискримінації учасників, у тому числі Скаржника, суперечать вимогам законодавства за наступного.
1. Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність» регулює відносини, що виникають в процесі провадження метрологічної діяльності.
До сфери законодавчо регульованої метрології (абзац другий частини першої статті 3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність») належать такі види діяльності:
1) забезпечення захисту життя та охорони здоров’я громадян;
2) контроль якості та безпечності харчових продуктів і лікарських засобів;
3) контроль стану навколишнього природного середовища;
4) контроль безпеки умов праці;
5) контроль безпеки дорожнього руху та технічного стану транспортних засобів;
6) топографо-геодезичні, картографічні та гідрометеорологічні роботи, роботи із землеустрою;
7) торговельно-комерційні операції та розрахунки між покупцем (споживачем) і продавцем (постачальником, виробником, виконавцем), у тому числі під час надання транспортних, побутових, комунальних, електронних комунікаційних послуг, послуг поштового зв’язку, постачання та/або споживання енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів тощо);
8) обчислення сум податків і зборів, податковий та митний контроль;
9) роботи, пов’язані з визначенням параметрів будівель, споруд і території забудови;
10) роботи із забезпечення технічного захисту інформації згідно із законодавством;
11) роботи з використання апаратури глобальних супутникових навігаційних систем;
12) роботи, що виконуються за дорученням органів досудового розслідування, органів прокуратури та судів;
13) реєстрація національних і міжнародних спортивних рекордів.
Даний перелік видів діяльності є обмеженим.
Таким чином, діяльність з надання послуг з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання до сфери законодавчо регульованої метрології не належить.
Також, з огляду на вищезазначене, законодавство України не передбачає обов’язкової сертифікації вимірювальних можливостей обладнання СТО.
Водночас, відповідно до частини третьої статті 16 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» оцінка відповідності засобів вимірювальної техніки, які не застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології, проводиться на добровільних засадах.
Замовник у пункті 3 Інформації чітко не зазначив, яке обладнання СТО учасника повинно відповідати встановленим стандартам та нормам допуску, що діють в Україні та відповідати критеріям атестації в державній метрологічній системі, та які конкретно стандарти та норми допуску мають застосовуватися.
Порядком проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року № 137, визначено процедуру проведення обов’язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, зареєстрованих уповноваженими органами МВС, за результатами якої встановлюється їх придатність до експлуатації або неможливість експлуатації, крім визначених Порядком транспортних засобів – предмет регулювання Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (пункт 5 абзацу другого частини першої статті 3 цього Закону).
ТД Замовника стосується замовлення послуги «Технічне обслуговування та поточний ремонт автомобілів ДК 021:2015: 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання» та не стосується проведення обов’язкового технічного контролю та перевірки технічного стану транспортного засобу (предмету регулювання Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність»).
В електронній системі закупівель Prozorro розміщено вимогу до Замовника про усунення порушень Закону України «Про публічні закупівлі», а саме – виключення з ТД вищезазначеної вимоги, визначеної пунктом 3 додатку 4 до ТД.
Згідно відповіді Замовника:
«Станом на сьогоднішній день сертифікація вимірювальних можливостей СТО здійснюється на добровільних засадах і не заборонена жодним законодавчим актом України».
«Кожен Учасник, для доведення свого технічного потенціалу та у разі наявності потужної необхідної матеріально-технічної бази, має можливість на рівних засадах здійснити таке оцінювання та сертифікацію. Отримання Учасниками Сертифікатів свідчить про добровільне відповідальне ставлення до стану засобів вимірювальної техніки з вимірювальними функціями, що перебувають в експлуатації у Учасника, а також про контроль зносу та технічного стану обладнання, яке необхідне для надання якісних послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів».
Таким чином, Замовник підтвердив, що будь-який суб’єкт господарювання вправі надавати послуги «Технічне обслуговування та поточний ремонт автомобілів ДК 021:2015: 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання» (предмет закупівлі UA-2023-01-31-010954-а) без будь-якої сертифікації вимірювальних можливостей СТО.
При цьому, її відсутність не може свідчити про недосконалість «вимірювальних можливостей СТО».
2.Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі – Закон України) визначені правові та організаційні засади розроблення, прийняття та застосування технічних регламентів і передбачених ними процедур оцінки відповідності, а також здійснення добровільної оцінки відповідності.
Відповідно до статті 1 Закону України сертифікація - підтвердження відповідності третьою стороною, яке стосується продукції, процесів, послуг, систем або персоналу. Система оцінки відповідності включає правила, процедури та управління для проведення оцінки відповідності. Технічні вимоги, яким повинна задовольняти продукція, процес або послуга встановлюються технічною специфікацією. Технічний регламент - нормативно-правовий акт, в якому визначено характеристики продукції або пов’язані з ними процеси та методи виробництва, включаючи відповідні адміністративні положення, додержання яких є обов’язковим. Він може також включати або виключно стосуватися вимог до термінології, позначень, пакування, маркування чи етикетування в тій мірі, в якій вони застосовуються до продукції, процесу або методу виробництва.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 94 затверджено Технічний регламент законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки (далі – Регламент), який встановлює вимоги, яким повинні відповідати засоби вимірювальної техніки, які призначені для застосування у сфері законодавчо регульованої метрології (далі - засоби вимірювальної техніки), коли вони надаються на ринку та/або вводяться в експлуатацію для виконання завдань, пов’язаних з вимірюваннями.
Дія цього Технічного регламенту поширюється на засоби вимірювальної техніки, перелік яких наведено у додатку 1 (пункт 2 Регламенту).
Слід зазначити, що в додатку 1 до Регламенту відсутні засоби вимірювальної техніки – обладнання (вимірювальні можливості) СТО.
Інші нормативно-правові акти, які регламентують вимоги, яким повинні відповідати вимірювальні засоби (обладнання, техніка, засоби, вимірювальні можливості тощо), застосовувані в роботі СТО («встановлені стандарти та нормам допуску – у редакції Замовника в ТД»), в Україні відсутні.
В Україні все ще не має національних стандартів, які б регламентували загальні вимоги до використання вимірювальної техніки та оцінювання точності результатів вимірювання. З цього приводу є слушною стаття «Аналіз вимог до обладнання та методик за ISO|IEC 17025:2017 (посилання https://science.lpnu.ua/uk/istcmtm/vsi-vypusky/volume-80-no1-2019/analiz-vymog-do-obladnannya-ta-metodyk-za-isoiec-170252017).
Таким чином, сертифікація вимірювальних засобів, використовуваних СТО та одержання відповідного сертифікату Скаржником (в тому числі) на даний час не виявляється можливою.
Слід також зазначити, що статтею 1 Закону України визначено презумпцію відповідності - припущення, яке визнається достовірним, поки не буде доведено інше, про те, що продукція, пов’язаний з нею процес або метод виробництва чи інший об’єкт відповідає вимогам відповідного технічного регламенту, що визначені в ньому, а орган з оцінки відповідності відповідає спеціальним вимогам до призначених органів з оцінки відповідності (далі - призначений орган) чи визнаних незалежних організацій.
3. Замовник зазначив у ТД: «Обладнання СТО повинно відповідати встановленим стандартам та нормам допуску, що діють в Україні та відповідати критеріям атестації в державній метрологічній системі (зазначені документи необхідно надати в складі тендерної пропозиції), а саме:
- Сертифікат про визнання вимірювальних можливостей обладнання СТО, яке видане ДП «Укрметртестстандарт» або іншою організацією, уповноваженою на проведення такої сертифікації, що має бути чинним станом на дату подання пропозиції, та з усіма додатками, на які є посилання у такому сертифікаті.
Виходячи з положень Закону України «Про стандартизацію» стандарти є нормативними документами, заснованими на консенсусі, прийняті визнаним органом, що встановлює для загального і неодноразового використання правила, настанови або характеристики щодо діяльності чи її результатів, та спрямований на досягнення оптимального ступеня впорядкованості в певній сфері. Вони можуть містити вимоги до термінології, позначення, упаковки, маркування та / або етикетці, які застосовуються до певної продукції, процесу чи послуги.
Статтею 1 Закону України визначено:
документ про відповідність - декларація (в тому числі декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності.
Таким чином, за наявності підстав, відповідність вимірювальних можливостей СТО (обладнання, засобів тощо) може підтверджуватися будь-яким документом про відповідність, перелік яких законодавством не обмежено.
СТО Скаржника обладнано обладнанням світових виробників, які відповідають загальновизнаним (у тому числі, в Україні) світовим стандартам, у тому числі стандартам та методикам за ISO|IEC 17025:2017. Інше вимірювальне обладнання, у тому числі «кустарного» (власного) виробництва Скаржником не використовується.
Отже, Замовник, передбачивши у ТД цю надмірну вимогу, яка є дискримінаційною, обмежив коло потенційних учасників у публічній закупівлі.
Таким чином, вимога Замовника «обладнання СТО повинно відповідати встановленим стандартам та нормам допуску, що діють в Україні та відповідати критеріям атестації в державній метрологічній системі (зазначені документи необхідно надати в складі тендерної пропозиції), а саме:
- Сертифікат про визнання вимірювальних можливостей обладнання СТО, яке видане ДП «Укрметртестстандарт» або іншою організацією, уповноваженою на проведення такої сертифікації, що має бути чинним станом на дату подання пропозиції, та з усіма додатками, на які є посилання у такому сертифікаті» є дискримінаційною та суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі».
Статтею 5 Закону передбачено:
1. Закупівлі здійснюється за такими принципами:
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
4. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (частина третя статті 22 Закону).
Крім того, згідно частини одинадцятої статті 26 Закону документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Скаржником упродовж тривалого часу надаються послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання, при цьому використовується сучасне обладнання визнаних зарубіжних виробників. Жодних нарікань з боку замовників щодо якості наданих послуг не надходило.
Сумніви щодо відповідності засобів вимірювальної техніки відсутні.
Таким чином, у Скаржника відсутні підстави для проведення оцінки відповідності засобів вимірювальної техніки виробниками цих засобів, призначеними органами з оцінки відповідності та іншими суб’єктами, визначеними у відповідних технічних регламентах або передбачених процедурах оцінки відповідності.
Слід зазначити, що дана вимога Замовника (пункт 3 додатку 4 до ТД) не містить конкретного переліку обладнання, на яке Скаржник має надавати сертифікат про визнання вимірювальних можливостей обладнання СТО, яке видане ДП «Укрметртестстандарт» або іншою організацією, уповноваженою на проведення такої сертифікації, що має бути чинним станом на дату подання пропозиції, та з усіма додатками, на які є посилання у такому сертифікаті.
Дана неконкретність надає можливості Замовнику «причепитися» до небажаного учасника (лобіювати інтереси певних учасників) щодо ненадання ним певних сертифікатів та необґрунтовано відхилити його тендерну пропозицію.
Фізична особа – підприємець Мінін Олександр Олександрович не має відповідних сертифікатів про визнання вимірювальних можливостей обладнання СТО, яке видане ДП «Укрметртестстандарт» або іншою організацією, уповноваженою на проведення такої сертифікації, так як їх наявність не передбачено законодавством з підстав, зазначених вище.
Проте, Скаржник спроможний якісно та у повному обсязі виконати весь комплекс робіт для Замовника, передбачений закупівлею UA-2023-01-31-010954-а.
Водночас, дискримінаційна, на мою думку, вимога Замовника щодо надання у складі тендерної пропозиції «відповідних сертифікатів про визнання вимірювальних можливостей обладнання СТО, яке видане ДП «Укрметртестстандарт» або іншою організацією, уповноваженою на проведення такої сертифікації» обмежує участь Скаржника в закупівлі, ставить його в нерівні умови порівняно з іншими учасниками.
На мою думку, Замовник, зазначаючи у пункту 3 додатку 4 до ТД необґрунтовану дискримінаційну вимогу, напевно, знає «потенційного учасника», який вже має зазначені сертифікати, а, отже, «бажає бачити його переможцем», таким чином створюючи дискримінаційні умови для інших учасників та небажаючи їх перемоги..
В умовах воєнних дій та вкрай важкого фінансового становища в Україні наведені дискримінаційні умови Замовника не покликані досягненню економічного зиску від публічної закупівлі – обрання найбільш вигідної пропозиції учасника за найменшу (найвигіднішу) ціну.
У результаті зазначених дій Скаржник понесе збитки – неодержаний прибуток (упущена вигода), на одержання якого розраховує Скаржник у разі належного виконання Замовником зобов’язань зі свого боку.
.
Вищенаведеними діями Замовник порушує головні принципи здійснення публічних закупівель, передбачені
статтею 5 Закону, а саме:
максимальної економії, ефективністі та пропорційності (пункт 2);
відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель (пункт 3);
недискримінації учасників та рівного ставлення до них (пункт 4);
об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (пункт 5);
запобігання корупційним діям і зловживанням (пункт 6).
та передбачених статтею 22:
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (частина 4)
Ураховуючи викладене, вважаю, що вищевказані вимоги пункту 3 додатку 4 до Тендерної документації суперечать вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та мають бути вилучені з ТД.
Права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника внести зміни до тендерної документації.
На підставі вищевикладеного, з метою неупередженого та ефективного захисту моїх прав та законних інтересів, керуючись статтями 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,-
ПРОШУ:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду.
2. Встановити порушення Замовником процедури закупівлі.
3. Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови, що порушують чинне законодавство України, зазначені вище, шляхом виключення абзаців першого та другого пункту 3 додатку 4 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до ТД.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону додаємо до скарги перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження (ФОП Мініна О.О ) порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
Перелік доданих документів (доказів), наданих як документальне підтвердження наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів ФОП Мініна О.О.:
Додатки:
1) скріншот витягу з Додатку 4 до Тендерної документаці;
2) скріншот витягу з Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність»
.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга, підписана КЕП 04.02.2023 14:46
- Скарга ПДФ 04.02.2023 14:46
- Додаток до скарги 04.02.2023 14:46
- Додаток до скарги 04.02.2023 14:46
- скарга 04.02.2023 14:46
- Перелік змін до ТД.docx 06.02.2023 16:39
- Тендерна документація_ТО та ремонт автомобілів_зі змінами.doc 06.02.2023 16:41
- Пояснення АМКУ.docx 08.02.2023 10:05
- Пояснення АМКУ.pdf 08.02.2023 10:05
- рішення від 07.02.2023 № 1350.pdf 07.02.2023 16:17
- Інформація про резолютивну частину рішення від 15.02.2023 № 1777.pdf 16.02.2023 12:04
- рішення від 15.02.2023 № 1777.pdf 17.02.2023 16:32
Дата прийняття скарги до розгляду:
04.02.2023 14:49
Дата розгляду скарги:
15.02.2023 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
07.02.2023 16:18
Причина:
Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
17.02.2023 16:33
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
17.02.2023 16:33