-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Бензин А 95 або еквівалент, Дизельне паливо або еквівалент
Завершена
7 135 120.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 35 675.60 UAH
мін. крок: 0.5% або 35 675.60 UAH
Період оскарження:
28.12.2022 16:34 - 04.01.2023 00:00
Вимога
Вирішена
Вимога щодо порушення законодавства та встановлення замовником дискримінаційних вимог у документації конкурсних торгів
Номер:
c31004e4a1a246a6bdfe3d72dda4efa1
Ідентифікатор запиту:
UA-2022-12-28-014179-a.a1
Назва:
Вимога щодо порушення законодавства та встановлення замовником дискримінаційних вимог у документації конкурсних торгів
Вимога:
Вимога щодо порушення законодавства та встановлення замовником
дискримінаційних вимог у документації конкурсних торгів
Ознайомившись з Тендерною документацією Замовника (далі — «ТД»), у процесі підготовки тендерної пропозиції, ми виявили в ній дискримінаційні вимоги, які не відповідають чинним стандартам і законодавству та обмежують конкуренцію, а саме:
Додаток № _2_ до тендерної документації
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
Наявність офіційного представництва, місцезнаходження якого повинно бути у м.Стрию та/або на відстані не більше 30 км. від меж м.Стрия.
- Учасник подає довідку в довільній формі, яка має містити адресу представництва, режим роботи, ПІБ представника, контактний номер телефону.
Вимагаючи від учасників наявність офіційного представництва на території м.Стрию – Замовник обмежує учасників, які здійснюють свою діяльність по всій території України, проте не мають офіційного представництва на території м.Стрию, що жодним чином не заважає таким учасникам здійснювати відпуск палива для потреб Замовника. Вказана вимога суттєво обмежує та унеможливлює участь значного кола учасників, які, незважаючи на те, що здатні виконати умови ТД по термінам поставки та якості товару та мають великий досвід виконання аналогічних договорів у різних містах України – не зможуть взяти участь у торгах.
Звертаємо увагу, що більшість суб’єктів господарювання мають своїх регіональних представників, які мешкають в різних містах України та покликані якраз для швидкого редагування та вирішення питань за викликом Замовника. Також зазначаємо, що наявність офіційного представництва на території м.Стрию вимагає безпосередньо наявності офісу в цьому місті, що в свою чергу зумовлює для Учасників виникнення додаткових витрат на його утримання, а отже і збільшення ціни на поставку товару, що є нераціональним використанням коштів зі сторони, як Замовника, так і Учасника. Тому вказана вимога суперечить, насамперед, принципу максимальної економії здійснення публічних закупівель (ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» , далі – «Закон»)
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у ТД наведеної вище вимоги у вказаній редакції. Разом з тим, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які мають офіційного представництва на території м.Стрию
Дії Замовника при встановленні вищезазначених умов тендерної документації суперечать принципам публічних закупівель, зазначених в ст. 5 ЗУ « Про публічні закупівлі», дотримання яких є загальнообов’язковим усіма суб’єктами публічних закупівель, а саме: відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; максимальна економія, ефективність та пропорційність.
Закон України «Про публічні закупівлі» установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Одним із принципів здійснення публічних закупівель є принцип недискримінації учасників, встановлений в п. 4 ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі». Дотримання даного принципу означає, що Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Крім цього, згідно ч. 4 ст. 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Згідно із ч.5 ст.13 Цивільного кодексу України, не допускаються використання цивільних прав з метою неправомірного обмеження конкуренції, зловживання монопольним становищем на ринку, а також недобросовісна конкуренція. Усунення дискримінаційної вимоги сприятиме конкуренції серед учасників та максимальній економії коштів, тож
ВИМАГАЄМО Замовника внести зміни до тендерної документації.
Вимагаємо видалити пункт п.3 Технічні вимоги.
- Учасник у складі пропозиції надає оригінал документу (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю» підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної) пальним (паливом), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надає копію документу (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації. Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні відповідати заходам із захисту довкілля.
- Документ що підтверджує впровадження системи менеджменту екологічного управління впровадженої Учасником з метою забезпечення захисту від техногенних ризиків при поставці товару, виданого акредитованим органом відповідно до чинного законодавства України.
За таких умов, участь у Процедурі закупівлі зможуть взяти лише Учасники, які зможуть надати вищезазначений сертифікат, що є дискримінаційним до Учасників, у т.ч. тих, що не зобов’язані мати та/або не мають сертифікат на систему управління якістю.
Має усі документи, що підтверджують саме якість предмету закупівлі, а не якість системи управління менеджменту, відповідно до яких ми маємо можливість поставити товар належної якості Замовнику в строки визначені Документацією.
Отже, відсутність на сьогодні в Україні системи обов’язкової та добровільної сертифікації продукції, у тому числі, припинення реєстрації документів державної системи сертифікації, не дає змогу учасникам виконати зазначену умову Документації.
Таким чином, участь в аукціоні може прийняти лише учасник, який отримав сертифікат на систему управління якістю виробництва раніше відміненої системи обов’язкової та добровільної сертифікації продукції.
Отже, вимога щодо надання учасником Сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015 IDT) встановлена Замовником з метою підтвердження технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, проте зазначений сертифікат підтверджує саме систему управління якістю, щодо менеджменту компанії а не самого товару. Скаржник звертає увагу, що предметом закупівлі в даному аукціоні є товар. Управління якістю згідно з ДСТУ 180 9001:2015 надається не стосовно конкретного предмета закупівлі/ товару, а щодо управління діяльністю організації з метою забезпечення її результативності, тобто в цілому на діяльність організації/компанії.
ISO 9001 - це процес оцінювання системи менеджменту в тій чи іншій компанії на відповідність вимогам стандарту. Для того, щоб отримати сертифікат відповідності ISO 9001, на підприємстві потрібно створити систему документації, яка регулює всі дії, що стосуються якості продукції. Простою мовою, цей сертифікат допомагає керівництву компанії правильно побудувати бізнес-процеси та приймати найбільш оптимальні управлінські рішення, які впливатимуть на якість продукції.
Тобто, безпосередньо на Замовника такий сертифікат жодним чином не впливає, оскільки стосується внутрішнього розпорядку учасника.
В Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати підприємство.
Підтвердженям якості менеджменту компанії слугує наявність досвіду виконання аналогічного договору. У складі пропозиції буде надано копію аналогічного договору, а також відгук від Замовника по аналогічному договору про вчасність та якість наданих нами послуг із постачання Товару.
Вважаємо, що наданням підтверджуючих документів щодо досвіду виконання аналогічного договорру учасником може бути підтверджено наявність у учасника показників ефективності провадження ним господарської діяльності.
У зв'язку з цим, дана вимога Замовника в частині надання учасниками сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 впровадженої системи менеджменту з управління якістю стосовно даного предмета закупівлі не підтверджує якісні характеристики товару, а якісні характеристики бізнес-процесу може бути підтверджено наданням у складі пропозиції аналогічного договору та відгуку від Замовника за таким договором.
Закупівля повинна полягати у створенні конкуренції серед великої кількості учасників та усувати орієнтацію Замовника на певного учасника. Таким чином, вищезазначені оскаржувані вимоги значно обмежують коло учасників та знижують шанси на економію бюджетних коштів заради певного учасника, що свідчить про відсутність у Замовника законних підстав на дану вимогу. Таким чином, Замовник цілеспрямовано встановив дискримінаційні вимоги, що дає підстави вважати схильність Замовника до певного учасника.
Дії Замовника суперечить принципам публічних закупівель, зазначених в ст. 5 ЗУ « Про публічні закупівлі», дотримання яких є загальнообов’язковим усіма суб’єктами публічних закупівель, а саме: відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; максимальна економія, ефективність та пропорційність.
Документальне підтвердження наявності права в Учасника на використання об’єктів права інтелектуальної власності (знаків для товарів і послуг)(ліцензійний договір), які мають місце на документах, що є засобом отримання нафтопородуктів (талони – скретч-карти).
Вимагаючи наявність права в Учасника на використання об’єктів права інтелектуальної власності (знаків для товарів і послуг) (ліцензійний договір) - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема «недискримінація учасників».
Ми, як постачальник палива, не маємо ліцензійного договору на використання об’єктів інтелектуальної власності, проте маємо партнерські договори, які дозволяють нам здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів. За всю історію нашої діяльності відсутність права на використання об’єктів інтелектуальної власності – не перешкоджала нам виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом проведених аналогічних закупівель, а отже вважаємо таку умову тенденої документації надмірною та такою, що обмежує нас в праві на участь.
Очевидно, що вищезазначені вимоги штучно звужують коло учасників, що суперечить принципам статті 5 Закону, які передбачають: добросовісну конкуренцію серед учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінацію учасників та рівне ставлення до них, запобігання корупційним діям і зловживанням.
У разі вилучення дискримінаційних вимог, взяти участь у закупівлі Замовника зможе більша кількість учасників, які здатні створити конкуренцію постійним постачальникам Замовника, а отже значно по меншій ціні робити поставки, що призведе до економії бюджетних коштів Замовника. Таким чином, відбудеться дотримання одного із основоположних принципів здійснення публічних закупівель, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність (п. 2 ч.1 ст. 5 Закону).
Закон України «Про публічні закупівлі» установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Одним із принципів здійснення публічних закупівель є принцип недискримінації учасників, встановлений в п. 4 ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі». Дотримання даного принципу означає, що Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Крім цього, згідно ч. 4 ст. 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Вилучити вимогу, щодо наявності права в Учасника на використання об’єктів права інтелектуальної власності (знаків для товарів і послуг) (ліцензійний договір).
Виходячи з умов тендерної документації Замовника можно зробити висновок, що ТД прописана під конкретного учасника, що суперечить принципам «Про публічні закупівлі»
З практикою Антимонопольного комітету України можна ознайомитеся за посиленнями
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-15-004873-c
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-15-006620-c
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-15-005561-c
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-08-31-000904-a
З метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів , повідомляємо, що якщо Замовником не буде приведено тендерну документацію у відповідність до вимог Закону України, а саме ст.5 про недискримінацію учасників – будемо звернутися до АМКУ за оскарженням умов документації.
Пов'язані документи:
Замовник
- Лист-відповідь на вимогу (скаргу) 02.01.2023 12:29
Дата подачі:
29.12.2022 12:58
Вирішення:
Вимога щодо порушення законодавства та встановлення замовником
дискримінаційних вимог у документації конкурсних торгів частково задоволена. Технічна документація приведена у відповідність до вимог Закону України, а саме ст.5 про недискримінацію учасників
Статус вимоги:
Задоволено