-
Відкриті торги з публікацією англійською мовою
-
Безлотова
-
КЕП
Повне технічне обслуговування ліфтів
Торги відмінено
16 245 847.29
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 162 458.47 UAH
мін. крок: 1% або 162 458.47 UAH
Період оскарження:
17.11.2021 08:43 - 09.01.2022 00:00
Скарга
Виконана замовником
дискримінаційні вимоги у тендерній документації
Номер:
39df4babc46b48daba477a457c6f2a11
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-11-17-000107-b.b1
Назва:
дискримінаційні вимоги у тендерній документації
Скарга:
Комунальним підприємством «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва» (далі по тексту – «Замовник») було розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з публікацією англійською мовою) ідентифікатор UA-2021-11-17-000107-b. Предмет закупівлі: ДК 021-2015 – 50750000-7 Послуги з технічного обслуговування ліфтів (Послуги з повного технічного обслуговування ліфтів), що зазначено у оголошенні та Тендерній документації (далі по тексту – «ТД»).
Товариство з обмеженою відповідальністю «СП УКРСХІДЛІФТ» (далі по тексту – «Скаржник») виявив бажання взяти участь у закупівлі UA-2021-11-17-000107-b. При цьому, в ході ознайомлення з ТД, Скаржник виявив в ній вимоги та положення, які не відповідають чинному законодавству України, є дискримінаційними та обмежують конкуренцію, що безпосередньо порушує право скаржника на участь у торгах у відповідності до умов та положень, визначених Законом України «Про публічні закупівлі». Визначення Замовником дискримінаційних умов у ТД робить недоцільним прийняття Скаржником участі у торгах, оскільки виконати встановлені Замовником окремі умови зможе лише обмежена кількість учасників ринку (не більше чотирьох, які обслуговують муніципальний сектор м. Києва). При цьому, Скаржник має всі можливості надати заявлені у ТД послуги в необхідному обсязі, в строк та належної якості, проте через встановлені у ТД необґрунтовані «бар’єри» чи пак «фільтри» в частині кваліфікаційних вимог, які не базуються на вимогах діючого законодавства України та є дискримінаційними, не зможе прийняти участь у закупівлі. Тобто, ТД орієнтована на конкретних учасників, що безпосередньо порушує право та охоронюваний законом інтерес Скаржника.
Дана скарга обґрунтовується наступним:
Підпунктами 3.1. та 3.2. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 ТД (наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), заявлено наступну вимогу:
«3.1. Довідка в довільній формі, з інформацією про виконання аналогічного за предметом закупівлі договору .
Аналогічним вважається договір слід вважати такий договір, який відповідає запропонованому за видом та за предметом.
3.2. На підтвердження досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору Учасник має надати:
- 1 копії договору, зазначеного у довідці у повному обсязі (з усіма укладеними додатковими угодами, додатками та специфікаціями до договору) (Копія договору укладеного протягом 2018-2020 років на виконання аналогічних послуг Учасником з кількістю ліфтів не менше 500 шт)
- копії документів на підтвердження виконання договору зазначеного в наданій Учасником довідці (акти виконаних робіт).»
Тобто, в якості підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію, визначеного пункту 3 частини 1 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі по тексту – «Закон»), Замовник визначає такі обов’язкові вимоги:
1) Аналогічний договір має бути укладений протягом 2018-2020 року;
2) Аналогічний договір має бути укладений на послуги з повного технічного обслуговування ліфтів в кількості не менше 500 штук.)
В цій частині Замовник порушує принципи здійснення закупівель, визначений пунктом 4 частини 1 статті 5 Закону, оскільки визначені замовником критерії по кількості ліфтів (не менше 500 ліфтів)).) та роком укладення (протягом 2018-2020 року), не є визначальними критеріями під час виконання аналогічних послуг, так як визначальним критерієм є досвід виконання аналогічних послуг, відповідно до предмету закупівлі згідно з оголошенням.
Встановлені Замовником вимоги до аналогічного договору по своєму змісту є дискримінаційними вимогами, оскільки значною мірою звужують коло потенційних учасників. Виходячи з аналізу ринку, таким вимогам відповідають лише ТОВ «МАЙСТЕР ЛІФТ», ТОВ «ЮНІТ-Л», ТОВ «МАЛЕ ПІДПРИЄМСТВО «ПРОМКОМЛЕКС», та ТОВ «ЕЛЕВЕЙТОР СЕРВІС», які обслуговують муніципальний сектор м. Києва, на яких і орієнтована ТД.
В той самий час, всі ті учасники, в тому числі і Скаржник, які не обслуговують муніципального сектора м. Києва, але мають відповідний досвід з виконання аналогічних послуг, що відповідають предмету цієї закупівлі, наприклад, надають послуги з технічного обслуговування ліфтів в будинках, які знаходяться під управлінням Об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), позбавлені можливості прийняти участь у цій закупівлі через встановлення Замовником штучних обмежень -«бар’єрів», які за своїм змістом є дискримінацією учасників, а саме: «копії договору та встановлення вимоги до аналогічного договору - інформації про виконання аналогічного договору в період з 2018 по 2020 рр.», При цьому Замовник встановлює чіткий критерій аналогічності договору: - «1 копії договору, зазначеного у довідці у повному обсязі (з усіма укладеними додатковими угодами, додатками та специфікаціями до договору) (Копія договору укладеного протягом 2018-2020 років на виконання аналогічних послуг Учасником з кількістю ліфтів не менше 500 шт)».
Окрім цього, встановлення Замовником вимоги щодо підтвердження відповідного досвіду договором, який укладений протягом 2018-2020 року, ще більше загострює дискримінаційний характер ТД, оскільки прив’язка до строку укладення аналогічного договору жодним чином не ототожнюється з об’єктивним наміром підтвердити наявність такого досвіду, так як строк укладення договору не свідчить про наявність або відсутність необхідного досвіду, а лише ще більше звужує коло потенційних учасників.
Також необхідно врахувати, що Замовник в цій частині пов’язує заявлену вимогу в єдиний цикл («один крок»), відповідно до чого учасник має надати лише один договір на кількість ліфтів в понад 500 шт., і обов’язково такий договір має бути укладеним протягом 2018-2020 року.
Таким чином, встановлені Замовником вимоги в цій частині призводять до того, що відповідати абсолютно усім вимогам одночасно (лише один договір на не менше 500 ліфтів, укладений протягом 2018-2020 років) не можуть усі договори (наприклад: декілька договорів на загальну суму понад 500шт.) Скаржника, що позбавляє Скаржника можливості належним чином підготувати свою пропозицію та прийняти участь у закупівлі.
Звертаємо увагу, що дані питання неодноразово розглядалися Антимонопольним комітетом України, який встановлював наявність дискримінаційних умов як по строку укладення аналогічного договору, так і по визначенню чітких меж по одиниці виміру послуг/робіт або ціні.
Зокрема, в межах закупівлі UA-2020-10-19-001338-с по предмету послуг з повного технічного обслуговування ліфтів, Замовник встановив наступну вимогу: в якості підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію, визначеного пункту 3 частини 1 статті 16 Закону, Замовник визначає такі обов’язкові вимоги:
1) Аналогічний договір має бути укладений протягом 2018-2020 року;
2) Аналогічний договір має бути укладений на послуги з технічного обслуговування ліфтів в кількості не менше 500 шт. Дана вимога була оскаржена. Орган оскарження дійшов висновку у рішення від 26.11.2020 року №21959-р/пк-пз, що встановивши зазначену вимогу Замовник обмежив коло потенційних учасників процедури закупівлі лише тими, які уклали договір щодо повного технічного обслуговування щонайменше 500 ліфтів протягом 2018-2020 років, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників, зокрема, Скаржника. Відтак АМКУ наголосив, що зазначені дії Замовника є порушенням принципів здійснення публічних закупівель, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасників, пов'язані з їх участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
В межах закупівлі UA-2018-01-19-001433-а по предмету послуг з повного технічного обслуговування ліфтів, Замовник встановив наступну вимогу: аналогічним договором вважається договір з повного технічного обслуговування ліфтів з кількістю ліфтів, що обслуговувалися не менше 700 шт., і такий договір має бути укладений протягом останнього звітного року. Дана вимога була оскаржена. Орган оскарження дійшов висновку у рішенні від 06.03.2018 року №2075-р/пк-пз, що встановивши зазначену вимогу Замовник обмежив коло потенційних учасників процедури закупівлі лише тими, які уклали договір щодо повного технічного обслуговування щонайменше 500 ліфтів протягом останнього звітного року, до дня розкриття тендерних пропозицій, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників, зокрема, Скаржника. Відтак АМКУ наголосив, що зазначені дії Замовника є порушенням принципів здійснення публічних закупівель, зокрема, дискримінації учасників.
Аналогічна позиція була відображена і в інших рішеннях АМКУ по предмету послуг з технічного обслуговування ліфтів, зокрема в рішенні АМКУ від 05.03.2019 року №2407-р/пк-пз (UA-2019-02-07-000833-a).
Підсумовуючи вищевикладене повідомляємо, що Скаржник не має аналогічного договору на кількість ліфтів не менше 500 шт., який укладений протягом 2018-2020 року, однак має тривалий та успішний досвід надання послуг з технічного обслуговування ліфтів, що є цілком достатнім для підтвердження такого кваліфікаційного критерію як наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору за предметом закупівлі, зокрема Договір підряду на виконання послуг з технічного обслуговування ліфтів в кількості 20 шт., від 2019 року; Договір про закупівлю №25 від 27.01.2021 року на послуги ДК 021-2015 – 50750000-7 Послуги з технічного обслуговування ліфтів в кількості 53 одиниці; Договір на послуги з технічного обслуговування ліфтів №3/22 від 08.12.2021 року в кількості 32 одиниці, та ще ряд договорів з аналогічним предметом закупівель виконаних в період з 2018 по 2020 роки, в період до та період після зазначених часових рамок. Тобто загальний досвід і об’єм ліфтів, що обслуговувались Скаржником у різних Замовників за різними договорами в різні проміжки часу є вагомим і достатнім для підтвердження досвіду та належної кваліфікації. Наразі Скаржник з моменту укладення аналогічного договору (що додається) розширив штат кваліфікованих працівників, матеріально-технічну базу та готовий приймати участь в закупівлі Замовника, надавати обсяги послуг, що потребує Замовник, у разі внесення змін до ТД Замовника та видалення звідти дискримінаційних вимог.
З огляду на вищевикладене, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до ТД, а саме до підпунктів 3.1. та 3.2. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 ТД (наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), виключивши наступні уточнюючі (дискримінаційні) вимоги:
«3.1. Довідка в довільній формі, з інформацією про виконання аналогічного за предметом закупівлі договору .
Аналогічним вважається договір слід вважати такий договір, який відповідає запропонованому за видом та за предметом.
3.2. На підтвердження досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору Учасник має надати:
- 1 копії договору, зазначеного у довідці у повному обсязі (з усіма укладеними додатковими угодами, додатками та специфікаціями до договору) (Копія договору укладеного протягом 2018-2020 років на виконання аналогічних послуг Учасником з кількістю ліфтів не менше 500 шт)
- копії документів на підтвердження виконання договору зазначеного в наданій Учасником довідці (акти виконаних робіт).» та замінивши їх на кваліфікаційні вимоги, які відповідають ст.16 ЗУ «Про публічні закупівлі» та не дискримінують Учасників, виклавши п.3.1., 3.2. Додатку 1 Тендерної документації в наступній редакції:
«3.1. Довідка в довільній формі, з інформацією про виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) .
Аналогічним (аналогічними) слід вважати такий договір (договори), який (які) відповідає (відповідають) запропонованому за предметом.
3.2. На підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору Договорів) Учасник має надати:
- копії договору (договорів), зазначеного (зазначених) у довідці у повному обсязі (з усіма укладеними додатковими угодами, додатками та специфікаціями до договору)
- копії документів на підтвердження виконання договору (договорів) зазначеного (зазначених) в наданій Учасником довідці (акти виконаних робіт).»
Відповідно до статті 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Частина 4 статті 5 Закону передбачає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у ТД наведених вище вимог у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачених статтею 5 Закону. Виходячи з вищевикладеного та керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Прийняти рішення про встановлення порушень процедури закупівлі.
3. Зобов’язати Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва» привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства та усунути дискримінаційні умови, зазначені у скарзі та зобов’язати Замовника внести зміни в Тендерну документацію.
Пов'язані документи:
Учасник
- Договір ТО ліфти 22-19.pdf 14.12.2021 14:29
- Договір ТО ліфти 25.PDF 14.12.2021 14:30
- Договор ТО ліфти 3-22.pdf 14.12.2021 14:30
- Київ скарга.pdf 14.12.2021 14:30
- Рішення від 05.03.2019 № 2407.pdf 14.12.2021 14:30
- Рішення від 26.11.2020 №21959.pdf 14.12.2021 14:30
- Рішення від 06.03.2018 № 2075.pdf 14.12.2021 14:30
- Скарга СП УКРСХІДЛІФТ (002).docx 14.12.2021 14:30
- тд_то ліфти зі змінами _10_12 (1).docx 14.12.2021 14:30
- Київ скарга.pdf.p7s 14.12.2021 14:43
- рішення від 17.12.2021№27861.pdf 17.12.2021 16:44
- Інформація про резолютивну частину рішення від 29.12.2021№28625.pdf 30.12.2021 13:07
- рішення від 29.12.2021№28625.pdf 04.01.2022 10:17
Дата прийняття скарги до розгляду:
14.12.2021 15:54
Дата розгляду скарги:
29.12.2021 12:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
17.12.2021 16:45
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
04.01.2022 10:17
Дата виконання рішення Замовником:
05.01.2022 14:54
Коментар замовника щодо усунення порушень:
внесено зміни до ТД