Послуга з оцінки вартості основних засобів ДП «ММТП» станом на 01.07.2021 р.
Категорія замовника: згідно з п.4.ч.1 Закону України «Про публічні закупівлі» - юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання . Інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі. Вимоги до предмета закупівлі – вказано в однойменному файлі, який додається. Оцінка пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі одного критерію - ціна пропозиції (питома вага критерію – 100%). Надання забезпечення пропозицій учасників- забезпечення пропозиції, у вигляді електронної банківської гарантії на суму 24400,00 грн. Строк дії забезпечення пропозиції – протягом 90 днів із дати кінцевого строку подання пропозицій. Електронна банківська гарантія надається одночасно з поданням пропозиції. Реквізити замовника (для оформлення банківської гарантії) : Державне підприємство «Маріупольський морський торговельний порт», 87510, Донецька обл., м.Маріуполь, проспект Адмірала Луніна, будинок 99, п/р № UA143223130000026003000000060 у відділенні в м. Маріуполі філії АТ "Державний експортно-імпортний банк України" у м. Запоріжжі, код банку 322313, код за ЄДРПОУ 01125755, ІПН 011257505192, Витяг 1528034500036, тел./факс (0629) 40-86-60, (0629) 40-87-04, e-mail:all@marport.net. Надання забезпечення виконання договору не передбачається.
Торги не відбулися
813 700.00UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 4 068.50 UAH
Період оскарження:09.07.2021 09:59 - 15.07.2021 00:00
Вимога
Відхилено
Вимога
Номер:715a70f935d8446380c7d71490043fd0
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2021-07-09-000835-a.b1
Назва:Вимога
Вимога:
Відповідно до інформації розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, Замовником ДП "Маріупольський морський торговельний порт" 09 липня 2021 було оголошено закупівлю ID UA-2021-07-09-000835-a на Послугу з оцінки вартості основних засобів ДП «ММТП» станом на 01.07.2021 р. (ДК 021:2015: 79410000-1 — Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління).
Допорогові закупівлі були запровадженні з метою отримання максимальної економії та гнучкості процедури закупівлі для забезпечення потреби в товарах, послугах ,роботах за значно менші строки ніж за процедурою «відкриті торги». Крім того, допорогові закупівлі покликані мінімізувати вимоги до учасників закупівлі. Відповідно до ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі» «Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору». Серед принципів закупівель, зокрема, є принцип об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій, недискримінація учасників та запобігання корупційним діям і зловживанням.
Разом з цим, тендерна документація містить ряд умов, що порушують принцип рівних прав учасників, а саме:
1. Тендерна документація містить мають ознаки антиконкурентних узгоджених дії суб’єктів господарювання, відповідно до ст. 6. Закону України "Про захист економічної конкуренції" та містять в собі дискримінаційні кваліфікаційні вимоги до учасників, що звужують коло потенційних учасників тендеру згідно норм Відповідно до ст 16 та п.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (на даний Закон є посилання у тендерній документації Замовника).
Відповідно до 4.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Відповідно до ст. 16 Закону, Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
1.1 пп 2. "Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід" додатку документації встановлено наступні документи, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним критеріям:
1) Документальне підтвердження інформації про наявність у штаті Учасника не менше 7 (сім) оцінювачів, які працюють у штатному складі учасника та з якими укладений трудовий договір не менше ніж за 180 календарних днів до дати оголошення закупівлі, у т.ч. не менше 4 (чотирьох) оцінювачів, що працюють на умовах повної зайнятості.
Принаймні один з наведених спеціалістів повинен мати документальне підтвердження ґрунтовних знань в сфері МСФЗ, що засвідчується проходження сертифікації з бухгалтерського обліку та аудиту в одній з організацій, що є членом Міжнародної федерації бухгалтерів (IFAC), а саме Асоціацією присяжних сертифікованих бухгалтерів (ACCA), Американським інститутом сертифікованих громадських бухгалтерів (AICPA), Інститутом присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ICAEW) чи організаціями у їх складі.
Так вимоги Тендерної документації щодо кількості працівників були зазначені Замовником без обґрунтування та в порушення вимог ч. 4 ст. 22 Закону, ці умови звужують коло потенційних учасників тендеру і, як наслідок, обмежують конкуренцію виходячи з наступного:
Відповідно до положень статті 5 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», суб’єктами оціночної діяльності є суб'єкти господарювання, зареєстровані в установленому законодавством порядку фізичні осіб - суб’єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від їх організаційно - правової форми та форми власності, які здійснюють господарську діяльність, у складі яких працює хоча б один оцінювач, та які отримали сертифікат суб'єкта оціночної діяльності відповідно до Закону про оцінку. Вимогами статті 6 Закону про оцінку задекларовано, що оцінювачами можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача відповідно до вимог Закону про оцінку.
Згідно зі статтею 18 Закону про оцінку сертифікат суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання є документом, що засвідчує право суб’єкта оціночної діяльності на внесення його до Державного реєстру суб’єктів оціночної діяльності, які здійснюють оціночну діяльність у формі практичної діяльності з оцінки майна та, які визнані суб’єктами оціночної діяльності за напрямами оцінки майна, що в ньому зазначені.
Відповідно до вимог статті 19 Закону про оцінку та Положення про видачу сертифікатів суб’єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду від 14.03.2002 № 479 (надалі - Положення), Фонд видає суб’єктам господарювання сертифікат суб’єкта оціночної діяльності та веде Державний реєстр оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності.
Фонд є регулятором оціночної діяльності та неодноразово в своїх роз’ясненнях зазначав, що будь-які суб’єкти оціночної діяльності мають право здійснювати практичну діяльність з оцінки майна в межах напрямків, незалежно від мети проведення оцінки.
Згідно з Положенням, для можливості здійснення оцінки майна суб’єкт оціночної діяльності - суб’єкт господарювання повинен мати сертифікат суб’єкта оціночної діяльності за такими напрямами оцінки:
а)«Оцінка об’єктів у матеріальній формі» та спеціалізаціями в межах цього напряму: 1.1 «Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості) у тому числі земельних ділянок, та майнових прав на них»; 1.2 «Оцінка машин і обладнання»; 1.3 «Оцінка колісних транспортних засобів»; 1.4 «Оцінка літальних апаратів»; 1.5 «Оцінка судноплавних засобів»; 1.7 «Оцінка рухомих речей, крім таких, що віднесені до машин, обладнання, колісних транспортних засобів, літальних апаратів, судноплавних засобів, та тих, що становлять культурну цінність» та за напрямом;
б)«Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об’єкти інтелектуальної власності» та спеціалізаціями в межах цього напряму: 2.1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об’єкти інтелектуальної власності)»; 2.2 «Оцінка прав на об’єкти інтелектуальної власності».
Відповідно до зазначеного вище закону кваліфікаційне свідоцтво оцінювача є документом, який підтверджує достатній фаховий рівень підготовки оцінювача за програмою базової підготовки для самостійного проведення оцінки майна, а право на отримання кваліфікаційного свідоцтва набувають фізичні особи, які мають закінчену вищу освіту, пройшли навчання за програмою базової підготовки та стажування протягом одного року у складі суб'єкта оціночної діяльності разом з оцінювачем, який має не менше, ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна, отримали його позитивну рекомендацію та успішно склали кваліфікаційний іспит.
Виходячи із вищевикладеного, для повного та належного виконання суб’єктом оціночної діяльності послуг з оцінки (предмет закупівлі), достатньо мати в штаті 1 (одного) оцінювача. В свою чергу, наявність у цього оцінювача Кваліфікаційного свідоцтва або Сертифікату (Кваліфікаційних свідоцтв або Сертифікатів) за такими напрямами оцінки:
а)«Оцінка об’єктів у матеріальній формі» та спеціалізаціями в межах цього напряму: 1.1 «Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості) у тому числі земельних ділянок, та майнових прав на них»; 1.2 «Оцінка машин і обладнання»; 1.3 «Оцінка колісних транспортних засобів»; 1.4 «Оцінка літальних апаратів»; 1.5 «Оцінка судноплавних засобів»; 1.7 «Оцінка рухомих речей, крім таких, що віднесені до машин, обладнання, колісних транспортних засобів, літальних апаратів, судноплавних засобів, та тих, що становлять культурну цінність» та за напрямом;
б)«Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об’єкти інтелектуальної власності» та спеціалізаціями в межах цього напряму: 2.1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об’єкти інтелектуальної власності)»; 2.2 «Оцінка прав на об’єкти інтелектуальної власності», вже підтверджує його достатній фаховий рівень, необхідні знання та досвід.
Так вимоги Тендерної документації щодо кількості працівників були зазначені Замовником без обґрунтування та в порушення вимог Закону, ці умови звужують коло потенційних учасників тендеру і, як наслідок, обмежують конкуренцію.
1.2 пп. 3. "Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів" передбачена Довідка (із додаванням належним чином засвідчених копій першої сторінки та сторінки з підписами сторін договорів, актів приймання - передавання послуг або рецензій) про виконання протягом 2017-2020 років на території України самостійно або із залученням інших суб’єктів оціночної діяльності у якості субпідрядників, не менше 5 (п’яти) договорів з оцінки за Міжнародними стандартами оцінки (для цілей складання фінансової звітності згідно з Міжнародними стандартами фінансової звітності) за якими проводилась оцінка не менше десяти тисяч інвентарних одиниць необоротних активів (без урахування нематеріальних активів), ринкова вартість яких за результатами оцінки перевищувала 0,7 млрд. грн. (окремо по кожному договору).
Так вимоги Тендерної документації щодо кількості Договорів були зазначені Замовником без обґрунтування та в порушення вимог Закону, враховуючи що Орієнтовна кількість об’єктів основних засобів, які підлягають оцінці: 6500 одиниць
Аналогічні вимоги про усунення порушень в Тендерній документації було задоволено Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у наступних рішеннях:
Рішення № 1182-р/пк-ск від 20.07.2015 р.
Рішення № 9941 -р/пк-пз від 26.09.2018 р.
Рішення № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018 р.
Рішення № 13221-р/пк-пз від 18.09.2019 р.
Рішення № 17087-р/пк-пз від 20.11.2019, та інш.
Тому, встановлені Замовником кваліфікаційні критерії до учасників є прямим порушенням Закону України "Про захист економічної конкуренції" та Закону України «Про публічні закупівлі».
У зв'язку з тим, що дані умови однозначно звужують потенційне коло учасників тендеру, та відповідно, порушують діюче законодавство про публічні закупівлі, вони підлягають відміні.
Вимагання документів на підтвердження даних кваліфікаційних вимог є порушенням ст. ЗУ Про публічні закупівлі, оскільки відповідно до ст. 16 Закону, відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником. Проте, тендерною документацією прямо передбачена можливість відхилення пропозиції у разі неподання учасником.
На нашу думку, вимоги Замовника мають ознаки антиконкурентних узгоджених дії суб’єктів господарювання, оскільки, відповідно до ст. 6. Закону України "Про захист економічної конкуриенції", заборонено встановлення цін чи інших умов придбання або реалізації товарів;спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів; усунення з ринку або обмеження доступу на ринок (вихід з ринку) інших суб’єктів господарювання, покупців, продавців.
Зокрема, встановлення кваліфікаційних вимог, зазначених вище, обмежує доступ на ринок суб'єктів господарювання, які не відповідають вимогам, вказаних Замовником .
Цифрові показники щодо кваліфікаційних вимог, зазначені Замовником, позбавлені правового, арифметичного, та взагалі, логічного сенсу. Таким чином, зазначення даних показників обумовлено визначенням заздалегідь обраного переможця, який має дані показники діяльності.
Вказані вище вимоги можуть відповідають лише одному учаснику, що підтверджується результатом торгів (Закупівля Код ДК 021:2015 79210000-9 Бухгалтерські та аудиторські послуги (Незалежна оцінка основних засобів для цілей ведення бухгалтерського обліку та підготовки фінансової звітності за Міжнародними стандартами фінансової звітності, UA-2019-11-21-001337-b ● 717b866611ee42cfb34af8ae49514872, Замовник ДП "Одеський морський торговельний порт", дата 21 листопада 2019).
А дії Замовника фактично не пускають на ринок оціночних послуг інших суб'єктів господарської діяльності.
Враховуючи вищевикладене, в разі не надання обґрунтованої відповіді, або скасування даного аукціону, ми будемо змушені вказати на той факт, що такі схеми отримання необхідних для вас виконавців послуг, є корупційними, і їм обов'язково буде дана оцінка правоохоронними органами, оскільки всі Ваші дії такого роду будуть нами оскаржені.
У зв'язку з викладеним, просимо провести перевірку, за наслідками якої вжити заходів, спрямованих на приведення у відповідність до вимог діючого законодавства тендерної документації.
В разі залишення наших Вимог без розгляду, ми будемо змушені вказати на той факт, що такі схеми отримання необхідних для вас виконавців послуг, є корупційними, і їм обов'язково буде дана оцінка правоохоронними органами, оскільки всі Ваші дії такого роду будуть нами оскаржені.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:14.07.2021 10:42
Вирішення:Шановний запитувачу! У відповідь на вимогу повідомляємо, що відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» одним із принципів публічних закупівель є рівне ставлення до учасників, що означає заборону необґрунтованого відмінного ставлення, що виражено у встановленні розрізнень, винятків, обмежень чи переваг до учасників закупівель, які знаходяться в однаковій ситуації. Звертаємо вашу увагу, що згідно технічного завдання метою проведення закупівле є надання послуг з оцінки вартості основних засобів ДП «ММТП» для цілей ведення бухгалтерського обліку та підготовки фінансової звітності за Міжнародними стандартами фінансової звітності. Оцінка повинна проводитись відповідно до Міжнародних стандартів оцінки (МСО) та МСФЗ. Виконавець повинен надати Замовнику Послугу, якість якої відповідає Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Міжнародним стандартам з оцінки, нормативно-правовим актам з оцінки майна. Послуга повинна бути надана на максимально можливому високому професійному рівні для всебічного та повного забезпечення інтересів Замовника, забезпечивши при цьому найвищий рівень професіоналізму, який вимагається для надання такої послуги. Оскільки оцінка проводиться для цілей складання фінансової звітності за МСФЗ, яка в подальшому підлягатиме аудиту, Замовник зацікавлений у закупівлі послуг у суб’єкта господарювання, який має досвід проведення такої оцінки, має працівників, які обізнані з вимогами як Міжнародних стандартів оцінки , так і Міжнародних стандартів фінансової звітності, та результати проведеної оцінки в подальшому будуть належним чином представлені суб’єкту аудиторської діяльності під час аудиту.
Оскільки Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено право Замовника самостійно визначати документальне підтвердження вимог до учасників закупівель згідно цього Закону, в т.ч. документи, що підтверджують кваліфікаційні вимоги, а також враховуючи вимоги Національного стандарту №1, повідомляємо, що ДП "Маріупольський морський торговельний порт", визначило критерії для оціночної послуги, які відповідають чинному законодавству та враховують особливості надання послуги, що закуповується з метою проведення оцінки об’єктів основних засобів (6500 одиниць), строки виконання такої роботи, а також необхідність економії бюджетних коштів.
Також звертаємо увагу, що відповідно до Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» суб’єкти аудиторської діяльності можуть надавати послуги з оцінки.
Таким чином, в закупівлі можуть приймати участь будь-які суб’єкти господарювання, які відповідають кваліфікаційним критеріям.
До написання вимог щодо проведення даної процедури закупівлі Замовником було здійснено моніторинг ринку оціночних послуг, та зроблено висновок, що більш ніж два суб’єкти господарювання мають змогу здійснити оцінку основних засобів для цілей ведення бухгалтерського обліку та підготовки фінансової звітності за Міжнародними стандартами фінансової звітності відповідно до запропонованих критеріїв. Отже вимоги до виконання оціночних послуг згідно даної процедури закупівлі складено максимально враховуючи потребу Замовника та можливості забезпечення їх виконання з урахуванням створення конкурентного середовища.
Для забезпечення максимальної економії та ефективності при проведенні закупівлі головний акцент при встановленні кваліфікаційних вимог до учасників торгів на закупівлю послуг, що є предметом закупівлі, забезпечують споживчі очікування Замовника послуг, при цьому оцінюючи якість результатів наданих оціночних послуг з позиції відносин між замовником та виконавцем таких послуг. З позиції проведення оцінювання реальної якості, що визначається ступенем задоволення потреб Замовника, враховується економічно оптимальна якість, під якою розуміється співвідношення якості та витрат. Для Замовника високоякісна послуга за розумною ціною представляється більш якісною, ніж така сама ціна послуги за більш високою ціною, що могла скластися завдяки відмінностям у витратах різних потенційних учасників торгів.
При проведенні закупівлі Замовник дотримується Закону України Про публічні закупівлі таких як: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням, а також інших нормативних документів в сфері публічних закупівель, а отже вимоги до даної закупівлі не потребують додаткових перевірок з метою вжиття заходів приведення у відповідність.