-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Послуги із розробки, друку та доставки розрахункових документів для Замовника за кодом ДК 021:2015 79810000-5 – «Друкарські послуги»
Торги відмінено
3 000 000.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 30 000.00 UAH
мін. крок: 1% або 30 000.00 UAH
Період оскарження:
24.05.2021 12:01 - 16.07.2021 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
Оскарження умов тендерної документації
Номер:
c99a424e01cb4fce9a51780c3c28c2ee
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-05-24-005549-b.b3
Назва:
Оскарження умов тендерної документації
Скарга:
Вих. № 1407/1-01 від 14.07.2021
Орган оскарження: Постійно діючій адміністративній колегії
Антимонопольного комітету України з розгляду
скарг про порушення законодавства у сфері
публічних закупівель
вул. Митрополита Василя Липківського (Урицького), 45, м. Київ, 03035
Суб’єкт оскарження:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Український мейлінговий центр»
ЄДРПОУ: 36473018
Адреса: буд. 8-А, вул. Терьохіна, м. Київ, 04080.
Замовник:
АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (далі – АТ «КИЇВГАЗ»),
код за ЄДРПОУ: 03346331
Адреса: Україна, м. Київ, 01103, м. Київ, вул. Михайла Бойчука 4Б.
Ідентифікатор закупівлі: UA-2021-05-24-005549-b
СКАРГА
на умови тендерної документації
24.05.2021 року Акціонерним товариством «Київгаз», код за ЄДРПОУ: 03346331 (надалі – Замовник) було оголошено проведення закупівлі Послуги із розробки, друку та доставки розрахункових документів для Замовника за кодом ДК 021:2015 79810000-5 – «Друкарські послуги», код за ДК 021:2015 (CPV): 79810000-5 за процедурою відкритих торгів, ідентифікатор закупівлі UA-2021-05-24-005549-b, з очікуваною вартістю 3 000 000,00 грн. без ПДВ.
Товариство з обмеженою відповідальністю: «УКРАЇНСЬКИЙ МЕЙЛІНГОВИЙ ЦЕНТР», надалі – Скаржник, є досвідченим учасником ринку, постійно бере участь в конкурсних торгах, загалом було переможцем конкурсних торгів понад 25 разів, в результаті чого має 70 виконаних договорів, де замовниками є бюджетні установи, підприємства та організації.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія), розглянувши скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Український мейлінговий центр» від 04.06.2021 № UA-2021-05-24-005549-b.a1 винесла рішення Рішення №13759-р/пк-пз від 17.06.2021 щодо задоволення скарги та постановила зобов'язати акціонерне товариство "КИЇВГАЗ" внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Послуги із розробки, друку та доставки розрахункових документів для Замовника за кодом ДК 021:2015 79810000-5 – "Друкарські послуги", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2021-05-24-005549-b, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині рішення, а саме:
В своїй скарзі від 04.06.2021 № UA-2021-05-24-005549-b.a1 Скаржник вказував, що відповідно до додатку 4 договір про надання послуг, п. 4.2. Договору Замовник визначає, що "Виконавець повинен надавати Замовнику послуги, зазначені в розділі 1 цього Договору, які відповідають умовам специфікації, технічним та якісним характеристикам послуг, визначеним в Додатку №2 до цього Договору". Додатком 2 Замовник визначає Технічні та якісні характеристики послуг до предмета закупівлі: ДК 021:2015: 79810000-5 Друкарські послуги, (послуги з друку розрахункових документів споживачів АТ "Київгаз").
Скаржник вказував, що повнокольорова персоналізація призводить до значного зростання вартості Предмету закупівлі.
Тож, Суб’єкт оскарження вимагав надати чітку інформацію про те, яка саме інформація має персоналізуватися, надати макет рахунку для ознайомлення. Визначити кількість символів та розмір шрифту для персоналізації, кількість фарб, що використовується. В обґрунтування своїх уточнень Суб’єкт оскарження вказував, що дана інформація є дуже важливою для коректного розрахунку ціни, оскільки кольорова персоналізація значно збільшує вартість виготовлення, відповідно ціну пропозиції, що не дає можливості сформувати цінову пропозицію.
Крім того, в самому договорі буде зазначено більше позицій, ніж в пропозиції, поданій Учасником. Таким чином, вимоги до предмету закупівлі відрізняються від вимог, встановлених в технічному завданні Документації, Суб’єкт оскарження не має можливості визначати ціну послуг в Додатку № 1 Договору, кількість/обсяг послуг, які бажає отримати Замовник, вид таких послуг, та відповідно здійснити розрахунок вартості послуг, який надається учасником при подачі Пропозиції.
Варто наголосити на тому, що Колегією вже було встановлено, що відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Документації Пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, вимогам визначеним у статті 17 Закону, та іншим вимогам згідно з розділом І додатку 2 до цієї Документації.
Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ Документації учасники Процедури закупівлі повинні надати в складі Пропозиції документи, які підтверджують відповідність Пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі згідно з пунктом третім частиною другою статті 22 Закону, викладеним у Додатку 3 до цієї Документації.
Додатком 4 Документації передбачено проект договору надання послуг, який включає в себе додаток № 1, в якому зазначено, зокрема:
1. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
4
2. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
3. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
4. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
5. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+0, у вигляді "self-mailer"
6. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+1, у вигляді "self-mailer"
7. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+0, у вигляді "self-mailer"
8. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+1, у вигляді "self-mailer".
2. Розбіжності у формулюванні предмета закупівлі.
Відтак, Колегією було встановлено, що Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації в наведені вище редакції.
Враховуючи викладене, Документація містить розбіжності в частині надання відповідних послуг, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Колегією було встановлено, що дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Відтак, Замовника було зобов’язано усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
За результатами прийняття вказаного рішення Колегії, Замовником було внесено деякі зміни до Тендерної документації, проте внесення таких змін мало формальний характер, адже порушеного принципу не дискримінації учасників умовами Тендерної документації в новій редакції відновлено не було з наступних причин:
Пунктом 13 Додатку №2 до договору (Додаток 4 до тендерної документації) Замовник встановлює: «Специфікація на виготовлення рахунків:
№ п/п Найменування послуг Кількість рахунків, шт
1. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 8 дюймів (210мм*203,2мм) з двосторонньою повнокольоровою персоналізацією
(Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer”) 4 620 000
2. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 12 дюймів (210мм*304,8мм) з двосторонньою повнокольоровою персоналізацією
(Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer”) 770 000
В той самий час, в Додатку № 1 проекту договору зазначено, що: «Сторони погодили ціну на послуги:
№ зп Найменування робіт (послуг) Одиниця виміру кількість Ціна за одиницю (без ПДВ), грн. Ціна за одиницю (з ПДВ), грн.
1. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
2. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
3. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
4. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
5. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+0, у вигляді “self-mailer” шт.
6. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+1, у вигляді “self-mailer” шт.
7. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+0, у вигляді “self-mailer” шт.
8. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+1, у вигляді “self-mailer” шт.
Тобто, в самому договорі буде зазначено більше позицій, ніж в пропозиції поданій Учасником.
Таким чином, вимоги до предмету закупівлі відрізняються від вимог встановлених в технічному завданні тендерної документації, Суб’єкт оскарження не має можливості визначати ціна послуг в Додатку № 1 Договору, кількість/обсяг послуг, які бажає отримати Замовник, вид таких послуг та відповідно здійснити розрахунок вартості послуг, який надається учасником при подачі тендерної пропозиції.
Тож, Суб’єкт оскарження вимагає надати чітку інформацію про те, яка саме інформація має персоналізуватися. Визначити кількість символів та розмір шрифта для персоналізації, кількість фарб що використовується. В обґрунтування своїх уточнень Суб’єкт оскарження вказував, що дана інформація є дуже важливою, для коректного розрахунку ціни, оскільки кольорова персоналізація значно збільшує вартість виготовлення, відповідно ціну пропозиції, що не дає можливості сформувати цінову пропозицію.
Замовник притримується позиції, що протягом строку дії договору про закупівлю, він буде змінювати вимоги до предмету закупівлі, в залежності від його потреб, однак, така позиція Замовника створює дискримінаційні умови для Скаржника та унеможливлює формування справедливої, конкурентоздатної пропозиції.
3. Вимоги щодо документального підтвердження досвіду виконання аналогічного договору.
Відповідно до ст. 1.1. Розділу 1 Тендерної документації, - Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), Замовник на підставі п. 1.1.3. ст. 1 Розділу 1 вимагає у складі свої пропозиції від Учасника надати: Довідку (складена в довільній формі), про наявність або відсутність в учасника досвіду неналежного виконання договірних зобов’язань із Замовником (із зазначенням предмету договору, суми (ціни) договору, його № та дати, найменування, адреси та контактних даних замовника та опис); у разі відсутності договірних відносин із Замовником – зазначити про це у довідці.
По-перше, наявність будь-яких договірних відносин між Учасником і Замовником жодним чином не впливає на визначення переможця, встановлення/визначення можливості/не можливості виконання учасником аналогічного за предметом закупівлі договору. Відтак, зазначена вимога Замовника, щодо надання довідки з підтвердженням наявності факту договірних відносин з Замовником не стосується такого критерію як – наявність досвіду виконання аналогічних договорів.
По-друге, вимога надання підтверджень наявності факту договірних відносин між учасником та Замовником є дискримінаційним та суттєво обмежує конкуренцію під час участі в торгах.
Нормативно-правове обґрунтування:
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до п. 31 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», - тендерна документація розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель і повинна містити перелік складових, визначених частиною другою статті 22 Закону, зокрема інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі).
Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент".
Разом з тим, фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз'яснення на звернення та оприлюднити його на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону.
Поряд з цим замовник має право зокрема за результатами звернень або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Водночас тендерна пропозиція подається учасником відповідно до вимог тендерної документації.
Таким чином, зважаючи на зазначенні неточності в тендерній документації, у Суб’єкта оскарження відсутня можливість надати тендерну пропозицію у відповідності до вимог тендерної документації Замовника.
Вважаємо, так вказані вимоги тендерної документації Замовника порушують положення п . 4 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Проте вказані вимоги тендерної документації Замовника, завчасно вказують на можливість Замовника збільшувати ціну тендерної пропозиції, що буде неможливим без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до п. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», - істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Таким чином, відсутність конкретики в технічних вимогах до предмету закупівлі унеможливлює підготовку та подачу цінової пропозиції у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», - закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», - тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Згідно з ч. 18 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», - за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
На підставі зазначеного, керуючись ст. 5, ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО:
1. Прийняти цю скаргу до розгляду Постійно діючої адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
2. Прийняти рішення про встановлення порушення процедури закупівлі Замовником АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (код за ЄДРПОУ: 03346331) порушення ним статей 5 та 18 Закону України «Про публічні закупівлі» у процедурі закупівлі UA-2021-05-24-005549-b шляхом встановлення в тендерній документації вимог щодо:
- невідповідності формулювання предмета закупівлі в специфікації до проекту договору до вимог тендерної документації. .
- способу підтвердження виконання аналогічних договорів в частині надання підтверджень, що не стосуються аналогічного досвіду чи аналогічного предмету закупівлі, а саме відповідно до п.1.1.3. ст. 1.1. Розділу 1 Тендерної документації.
- розрахунку вартості послуг, на підставі відсутності точних вимог до предмету закупівлі
3. Зобов’язати Замовника АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (код за ЄДРПОУ: 03346331) внести зміни до тендерної документації Процедури закупівлі UA-2021-05-24-005549-b з метою усунення дискримінаційних умов, зазначених в п. 2 прохальної частини цієї скарги та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами до чинного законодавства.
Пов'язані документи:
Учасник
- скарга АМКУ вих. №1407_1-01 від 14.07.2021.pdf 14.07.2021 11:42
- рішення від 16.07.2021 №16261.pdf 19.07.2021 12:09
Дата прийняття скарги до розгляду:
14.07.2021 12:48
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
19.07.2021 12:10
Скарга
Скасована
Скарга щодо ДД UA-2021-05-24-005549-b
Номер:
5efbc7b2dd4849b2b2853ce7e7895b69
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-05-24-005549-b.b2
Назва:
Скарга щодо ДД UA-2021-05-24-005549-b
Скарга:
СКАРГА
на умови тендерної документації
24.05.2021 року Акціонерним товариством «Київгаз», код за ЄДРПОУ: 03346331 (надалі – Замовник) було оголошено проведення закупівлі Послуги із розробки, друку та доставки розрахункових документів для Замовника за кодом ДК 021:2015 79810000-5 – «Друкарські послуги», код за ДК 021:2015 (CPV): 79810000-5 за процедурою відкритих торгів, ідентифікатор закупівлі UA-2021-05-24-005549-b, з очікуваною вартістю 3 000 000,00 грн. без ПДВ.
Товариство з обмеженою відповідальністю: «УКРАЇНСЬКИЙ МЕЙЛІНГОВИЙ ЦЕНТР», надалі – Скаржник, є досвідченим учасником ринку, постійно бере участь в конкурсних торгах, загалом було переможцем конкурсних торгів понад 25 разів, в результаті чого має 70 виконаних договорів, де замовниками є бюджетні установи, підприємства та організації.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія), розглянувши скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Український мейлінговий центр» від 04.06.2021 № UA-2021-05-24-005549-b.a1 винесла рішення Рішення №13759-р/пк-пз від 17.06.2021 щодо задоволення скарги та постановила зобов'язати акціонерне товариство "КИЇВГАЗ" внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Послуги із розробки, друку та доставки розрахункових документів для Замовника за кодом ДК 021:2015 79810000-5 – "Друкарські послуги", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2021-05-24-005549-b, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині рішення, а саме:
В своїй скарзі від 04.06.2021 № UA-2021-05-24-005549-b.a1 Скаржник вказував, що відповідно до додатку 4 договір про надання послуг, п. 4.2. Договору Замовник визначає, що "Виконавець повинен надавати Замовнику послуги, зазначені в розділі 1 цього Договору, які відповідають умовам специфікації, технічним та
якісним характеристикам послуг, визначеним в Додатку №2 до цього Договору". Додатком 2 Замовник визначає Технічні та якісні характеристики послуг до предмета закупівлі: ДК 021:2015: 79810000-5 Друкарські послуги, (послуги з друку розрахункових документів споживачів АТ "Київгаз").Відповідно до додатку 3, Опис та основні вимоги до предмету закупівлі, - Замовником вимагалася: "7. Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) або 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією".
Скаржник вказував, що повнокольорова персоналізація призводить до значного зростання вартості Предмету закупівлі.
Тож, Суб’єкт оскарження вимагав надати чітку інформацію про те, яка саме інформація має персоналізуватися, надати макет рахунку для ознайомлення. Визначити кількість символів та розмір шрифту для персоналізації, кількість фарб, що використовується. В обґрунтування своїх уточнень Суб’єкт оскарження вказував, що дана інформація є дуже важливою для коректного розрахунку ціни, оскільки кольорова персоналізація значно збільшує вартість виготовлення, відповідно ціну пропозиції, що не дає можливості сформувати цінову пропозицію.
Крім того, в самому договорі буде зазначено більше позицій, ніж в пропозиції, поданій Учасником. Таким чином, вимоги до предмету закупівлі відрізняються від вимог, встановлених в технічному завданні Документації, Суб’єкт оскарження не має можливості визначати ціну послуг в Додатку № 1 Договору, кількість/обсяг послуг, які бажає отримати Замовник, вид таких послуг, та відповідно здійснити розрахунок вартості послуг, який надається учасником при подачі Пропозиції.
Варто наголосити на тому, що Колегією вже було встановлено, що відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Документації Пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, вимогам визначеним у статті 17 Закону, та іншим вимогам згідно з розділом І додатку 2 до цієї Документації.
Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ Документації учасники Процедури закупівлі повинні надати в складі Пропозиції документи, які підтверджують відповідність Пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі згідно з пунктом третім частиною другою статті 22 Закону, викладеним у Додатку 3 до цієї Документації.
Додатком 3 Документації передбачено опис та основні вимоги до предмету закупівлі.
Пунктом 7 додатку 3 Документації зазначено, що друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) або 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією.
Пунктом 13 додатку 3 Документації передбачена специфікація на виготовлення рахунків:
1. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 8 дюймів
(210мм*203,2мм)
2. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 12 дюймів
(210мм*304,8мм)
Додатком 4 Документації передбачено проект договору надання послуг, який включає в себе додаток № 1, в якому зазначено, зокрема:
1. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
4
2. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
3. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
4. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді "self-mailer"
5. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+0, у вигляді "self-mailer"
6. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 8", друк 1+1, у вигляді "self-mailer"
7. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+0, у вигляді "self-mailer"
8. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних
матеріалів формату 12", друк 1+1, у вигляді "self-mailer".
Відтак, Колегією було встановлено, що Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації в наведені вище редакції.
Враховуючи викладене, Документація містить розбіжності в частині надання відповідних послуг, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Колегією було встановлено, що дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Відтак, Замовника було зобов’язано усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
За результатами прийняття вказаного рішення Колегії, Замовником було внесено деякі зміни до Тендерної документації, проте внесення таких змін мало формальний характер, адже порушеного принципу не дискримінації учасників умовами Тендерної документації в новій редакції відновлено не було з наступних причин:
1. Визначення предмету закупівлі та вимог до нього. Умова щодо Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) та 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією
Так, Замовником було уточнено, що останній планує здійснити закупівлю послуги, відповідно до пункт 7 у Розділі I Додатку 3 до Тендерної документації: «Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) та 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією».
Таке формулювання як «АБО» найменування послуги, а отже і визначення предмету закупівлі, не дає можливості для розрахунку вартості послуг та відповідного формулювання тендерної пропозиції. Про що було вказано під час подання скарги Суб’єктом оскарження від 04.06.2021 № UA-2021-05-24-005549-b.a1, та що зобов’язано Замовника органом оскарження змінити.
Крім того, відповідно
Однак, Замовник створює ілюзію виконання рішення Колегії, вносячи до тендерної документації зміни, які не усувають встановлені Колегією порушення.
2. Умови щодо розрахунку вартості послуг, на підставі відсутності точних вимог до предмету закупівлі
Відповідно до вимог документації, учасник повинен надати «Розрахунок вартості послуг, на основі даних вказаних в Додатку 3 цієї тендерної документації, який підтверджує стартову суму аукціону, із зазначенням загальної вартості тендерної пропозиції в гривнях без ПДВ та з урахуванням ПДВ.» Додаток 3 містить наступні послуги, що мають надаватися:
№ п/п Найменування послуг Кількість рахунків, шт
1. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 8 дюймів (210мм*203,2мм) з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією 4620000
2. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 12 дюймів (210мм*304,8мм) з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією 770000
Як вже зазначалось, Скаржник не має можливості визначити вартість послуги, а отже і вартість пропозиції для Змовника, зважаючи на те, що останній не визначає конкретно предмет закупівлі, яким саме має бути друк: з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією
Пунктом 7 Додатку №2 до договору (Додаток 4 до тендерної документації) Замовник встановлює, що Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) та 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією.
Пунктом 13 Додатку №2 до договору (Додаток 4 до тендерної документації) Замовник встановлює: «Специфікація на виготовлення рахунків:
№ п/п Найменування послуг Кількість рахунків, шт
1. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 8 дюймів (210мм*203,2мм) з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією 4 620 000
2. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 12 дюймів (210мм*304,8мм) з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією 770 000
В той самий час, в Додатку № 1 проекту договору зазначено, що: «Сторони погодили ціну на послуги:
№ зп Найменування робіт (послуг) Одиниця виміру кількість Ціна за одиницю (без ПДВ), грн. Ціна за одиницю (з ПДВ), грн.
1. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
2. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
3. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
4. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
5. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+0, у вигляді “self-mailer” шт.
6. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+1, у вигляді “self-mailer” шт.
7. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+0, у вигляді “self-mailer” шт.
8. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+1, у вигляді “self-mailer” шт.
Тобто, в самому договорі буде зазначено більше позицій, ніж в пропозиції поданій Учасником. Таким чином, вимоги до предмету закупівлі відрізняються від вимог встановлених в технічному завданні тендерної документації, Суб’єкт оскарження не має можливості визначати ціна послуг в Додатку № 1 Договору, кількість/обсяг послуг, які бажає отримати Замовник, вид таких послуг та відповідно здійснити розрахунок вартості послуг, який надається учасником при подачі тендерної пропозиції.
Відповідно о Додатку 4 – Договір про надання послуг, п. 4.2. Договору Замовник визначає, що «Виконавець повинен надавати Замовнику послуги, зазначені в розділі 1 цього Договору, які відповідають умовам специфікації, технічним та якісним характеристикам послуг, визначеним в Додатку №2 до цього Договору.» Додатком 2 Замовник визначає Технічні та якісні характеристики послуг до предмета закупівлі: ДК 021:2015: 79810000-5 Друкарські послуги, (послуги з друку розрахункових документів споживачів АТ «Київгаз), саме: Інформацію про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Так, п. 7 Додатку 2 вказує таку вимогу, як Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) та 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією.
Відповідно до Додатку 3, Опис та основні вимоги до предмету закупівлі, - Замовником вимагається: «7. Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) та 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією».
Однак, повнокольорова персоналізація призводить до значного зростання вартості Предмету закупівлі.
Тож, Суб’єкт оскарження вимагає надати чітку інформацію про те, яка саме інформація має персоналізуватися. Визначити кількість символів та розмір шрифта для персоналізації, кількість фарб що використовується. В обґрунтування своїх уточнень Суб’єкт оскарження вказував, що дана інформація є дуже важливою, для коректного розрахунку ціни, оскільки кольорова персоналізація значно збільшує вартість виготовлення, відповідно ціну пропозиції, що не дає можливості сформувати цінову пропозицію.
Замовник притримується позиції, що протягом строку дії договору про закупівлю, він буде змінювати вимоги до предмету закупівлі, в залежності від його потреб, однак, така позиція Замовника створює дискримінаційні умови для Скаржника та унеможливлює формування справедливої, конкурентоздатної пропозиції.
3. Вимоги щодо докуентального підтвердження досвіду виконання аналогічного договору.
Відповідно до ст. 1.1. Розділу 1 Тендерної документації, - Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), Замовник на підставі п. 1.1.3. ст. 1 Розділу 1 вимагає у складі свої пропозиції від Учасника надати: Довідку (складена в довільній формі), про наявність або відсутність в учасника досвіду неналежного виконання договірних зобов’язань із Замовником (із зазначенням предмету договору, суми (ціни) договору, його № та дати, найменування, адреси та контактних даних замовника та опис); у разі відсутності договірних відносин із Замовником – зазначити про це у довідці.
По-перше, наявність будь-яких договірних відносин між Учасником і Замовником жодним чином не впливає на визначення переможця, встановлення/визначення можливості/не можливості виконання учасником аналогічного за предметом закупівлі договору. Відтак, зазначена вимога Замовника, щодо надання довідки з підтвердженням наявності факту договірних відносин з Замовником не стосується такого критерію як – наявність досвіду виконання аналогічних договорів.
По-друге, вимога надання підтверджень наявності факту договірних відносин між учасником та Замовником є дискримінаційним та суттєво обмежує конкуренцію під час участі в торгах.
Нормативно-правове обґрунтування:
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до п. 31 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», - тендерна документація розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель і повинна містити перелік складових, визначених частиною другою статті 22 Закону, зокрема інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі).
Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент".
Разом з тим, фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз'яснення на звернення та оприлюднити його на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону.
Поряд з цим замовник має право зокрема за результатами звернень або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Водночас тендерна пропозиція подається учасником відповідно до вимог тендерної документації.
Таким чином, зважаючи на зазначенні неточності в тендерній документації, у Суб’єкта оскарження відсутня можливість надати тендерну пропозицію у відповідності до вимог тендерної документації Замовника.
Вважаємо, так вказані вимоги тендерної документації Замовника порушують положення п . 4 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Проте вказані вимоги тендерної документації Замовника, завчасно вказують на можливість Замовника збільшувати ціну тендерної пропозиції, що буде неможливим без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до п. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», - істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Таким чином, відсутність конкретики в технічних вимогах до предмету закупівлі унеможливлює підготовку та подачу цінової пропозиції у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», - закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», - тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Згідно з ч. 18 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», - за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
На підставі зазначеного, керуючись ст. 5, ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО:
1. Прийняти цю скаргу до розгляду Постійно діючої адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
2. Прийняти рішення про встановлення порушення процедури закупівлі Замовником АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (код за ЄДРПОУ: 03346331) порушення ним статей 5 та 18 Закону України «Про публічні закупівлі» у процедурі закупівлі UA-2021-05-24-005549-b шляхом встановлення в тендерній документації вимог щодо:
- Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) та 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією
- способу підтвердження виконання аналогічних договорів в частині надання підтверджень, що не стосуються аналогічного досвіду чи аналогічного предмету закупівлі, а саме відповідно до п.1.1.3. ст. 1.1. Розділу 1 Тендерної документації.
- розрахунку вартості послуг, на підставі відсутності точних вимог до предмету закупівлі
3. Зобов’язати Замовника АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (код за ЄДРПОУ: 03346331) внести зміни до тендерної документації Процедури закупівлі UA-2021-05-24-005549-b з метою усунення дискримінаційних умов, зазначених в п. 2 прохальної частини цієї скарги та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами до чинного законодавства.
Пов'язані документи:
Учасник
- платіжне доручення.pdf 09.07.2021 19:18
- скарга АМКУ вих. №14122 від 04.06.2021.pdf 09.07.2021 19:18
Причина:
Період оскарження закінчився
Дата скасування:
10.07.2021 00:01
Скарга
Виконана замовником
Оскарження умов тендерної документації
Номер:
505f7142c848408e99334d509d81c05c
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-05-24-005549-b.a1
Назва:
Оскарження умов тендерної документації
Скарга:
Орган оскарження:
Постійно діючій адміністративній колегії
Антимонопольного комітету України з розгляду
скарг про порушення законодавства у сфері
публічних закупівель
вул. Митрополита Василя Липківського (Урицького), 45, м. Київ, 03035
Суб’єкт оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю
«УКРАЇНСЬКИЙ МЕЙЛІНГОВИЙ ЦЕНТР»
ЄДРПОУ: 36473018
Адреса: буд. 8-А, вул. Терьохіна, м. Київ, 04080
Замовник: АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (далі – АТ «КИЇВГАЗ»),
код за ЄДРПОУ: 03346331
Адреса: Україна, м. Київ, 01103, м. Київ, вул. Михайла Бойчука 4Б.
Ідентифікатор закупівлі: UA-2021-05-24-005549-b
СКАРГА на умови тендерної документації
24.05.2021 року Акціонерним товариством «Київгаз», код за ЄДРПОУ: 03346331 (надалі – Замовник) було оголошено проведення закупівлі Послуги із розробки, друку та доставки розрахункових документів для Замовника за кодом ДК 021:2015 79810000-5 – «Друкарські послуги», код за ДК 021:2015 (CPV): 79810000-5 за процедурою відкритих торгів, ідентифікатор закупівлі UA-2021-05-24-005549-b, з очікуваною вартістю 3 000 000,00 грн. без ПДВ.
Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКИЙ МЕЙЛІНГОВИЙ ЦЕНТР», надалі – Скаржник, є досвідченим учасником ринку, постійно бере участь в конкурсних торгах, загалом було переможцем конкурсних торгів понад 25 разів, в результаті чого має 70 виконаних договорів, де замовниками є бюджетні установи, підприємства та організації.
Ознайомившись з тендерною документацією Замовника, проектом договору, вивчивши технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також кваліфікаційні критерії для учасників процедури закупівлі, Скаржником було встановлено, що він відповідає кваліфікаційним та іншим критеріям, встановленим умовами Тендерної документації, має виробничо обґрунтовану можливість виконати договір про закупівлю, поставивши Замовникові предмет закупівлі із відповідними технічними, якісними та кількісними характеристиками. Така можливість може бути підтверджена угодами, укладеними Суб’єктом оскарження, що є аналогічними договорами до предмету закупівлі.
Ознайомившись із оголошенням про проведення Процедури закупівлі та Тендерною документацією Процедури закупівлі, Суб’єкт оскарження прийняв рішення взяти участь в Процедурі закупівлі.
Разом із тим, ознайомившись із Тендерною документацією Процедури закупівлі, Суб’єктом оскарження було виявлено вимоги, які перешкоджають його участі у Процедурі закупівлі, безпідставно обмежують коло потенційних учасників Процедури закупівлі, порушують принцип недискримінації учасників та суперечать Закону України «Про публічні закупівлі».
Зокрема, з метою врегулювання спірних та дискримінаційних умов тендерної документації, Суб’єкт оскарження звертався до Замовника з Запитанням щодо уточненням до технічного завдання та тендерної документації 28.05.2021 року. Однак, з відповіді Замовника вбачається протидія Суб’єкту оскарження щодо надання роз’яснень вимог тендерної документації, адже Замовника не надає відповіді на конкретні запитання, лише посилання на Закон України «Про публічні закупівлі».
1. Умова щодо Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) або 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією
Відповідно до Додатку 4 – Договір про надання послуг, п. 4.2. Договору Замовник визначає, що «Виконавець повинен надавати Замовнику послуги, зазначені в розділі 1 цього Договору, які відповідають умовам специфікації, технічним та якісним характеристикам послуг, визначеним в Додатку №2 до цього Договору.» Додатком 2 Замовник визначає Технічні та якісні характеристики послуг до предмета закупівлі: ДК 021:2015: 79810000-5 Друкарські послуги, (послуги з друку розрахункових документів споживачів АТ «Київгаз), саме: Інформацію про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Так, п. 7 Додатку 2 вказує таку вимогу, як Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) або 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією.
Відповідно до Додатку 3, Опис та основні вимоги до предмету закупівлі, - Замовником вимагається: «7. Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) або 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією».
Однак, повнокольорова персоналізація призводить до значного зростання вартості Предмету закупівлі.
Тож, Суб’єкт оскарження вимагає надати чітку інформацію про те, яка саме інформація має персоналізуватися, надати макет рахунку для ознайомлення. Визначити кількість символів та розмір шрифта для персоналізації, кількість фарб, що використовується. В обґрунтування своїх уточнень Суб’єкт оскарження вказував, що дана інформація є дуже важливою для коректного розрахунку ціни, оскільки кольорова персоналізація значно збільшує вартість виготовлення, відповідно ціну пропозиції, що не дає можливості сформувати цінову пропозицію.
У відповіді Замовник зазначив, що протягом строку дії договору про закупівлю, Замовник буде змінювати вимоги до предмету закупівлі, в залежності від його потреб.
2. Умова щодо способу підтвердження виконання аналогічних договорів
Відповідно до Додатку 2, на підтвердження відповідності Учасника встановленим кваліфікаційним критеріям, від учасника вимагається: «1.1.1. Довідка (складена в довільній формі), про наявність в учасника досвіду виконання договору аналогічного предмету закупівлі, повністю виконаного у період з 2017 по 2021 роки (із зазначенням предмету договору, суми(ціни) договору, його № та дати, найменування, адреси та контактних даних замовника). 1.1.2. Документ(и), підтверджуючий(і) повне виконання договору аналогічного предмету закупівлі, та на який є посилання у довідці, що вимагається відповідно до пп. 1.1.1. Розділу І цього Додатку, а саме: лист-відгук* чи інший документ (видаткова накладна, або акт приймання-передачі, або інший фінансовий документ).»
Однак, рахунки з повнокольоровою персоналізацією на території України в таких об’ємах впродовж 2017-2021 не виготовлялися, тому надати копії аналогічних договорів неможливо. Крім того, невстановлення конкретних технічних вимог до предмету закупівлі не дає можливості визначити, яким саме критеріям має відповідати предмет аналогічних договорів. Як вказує Замовник у відповіді на запитання Суб’єкта оскарження: на підтвердження відповідності Учасника встановленим вимогам тендерної документації він має надати інформацію, яка буде підтверджувати відповідний досвід виконання робіт, аналогічний предмету закупівлі. Аналогічним договором слід вважати такий договір, який відповідає запропонованому за видом та за предметом.
Таким чином, з тендерної документації та відповіді на запитання Замовника неможливо встановити, якого саме виду має бути предмет закупівлі.
3. Умови щодо розрахунку вартості послуг, на підставі відсутності точних вимог до предмету закупівлі
Відповідно до вимог документації, учасник повинен надати «Розрахунок вартості послуг, на основі даних вказаних в Додатку 3 цієї тендерної документації, який підтверджує стартову суму аукціону, із зазначенням загальної вартості тендерної пропозиції в гривнях без ПДВ та з урахуванням ПДВ.» Додаток 3 містить наступні послуги, що мають надаватися:
№ п/п Найменування послуг Кількість рахунків, шт
1. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 8 дюймів (210мм*203,2мм) 4620000
2. Послуги з виготовлення рахунків побутовим споживачам, 12 дюймів (210мм*304,8мм) 770000
В той самий час, в Додатку № 1 проекту договору зазначено, що: « Сторони погодили ціну на послуги:
№ зп Найменування робіт (послуг) Одиниця виміру Кількість Ціна за одиницю (без ПДВ), грн. Ціна за одиницю (з ПДВ), грн.
1. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
2. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
3. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+0, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
4. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+1, з виділеним кольором, у вигляді “self-mailer” шт.
5. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+0, у вигляді “self-mailer” шт.
6. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 8”, друк 1+1, у вигляді “self-mailer” шт.
7. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+0, у вигляді “self-mailer” шт.
8. Виготовлення та доставка до Замовника друкованої продукції із власних матеріалів формату 12”, друк 1+1, у вигляді “self-mailer” шт.
Тобто, в самому договорі буде зазначено більше позицій, ніж в пропозиції, поданій Учасником. Таким чином, вимоги до предмету закупівлі відрізняються від вимог, встановлених в технічному завданні тендерної документації, Суб’єкт оскарження не має можливості визначати ціну послуг в Додатку № 1 Договору, кількість/обсяг послуг, які бажає отримати Замовник, вид таких послуг, та відповідно здійснити розрахунок вартості послуг, який надається учасником при подачі тендерної пропозиції.
Нормативно-правове обґрунтування:
Відповідно до п. 31 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», - тендерна документація розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель і повинна містити перелік складових, визначених частиною другою статті 22 Закону, зокрема інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі).
Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент".
Разом з тим, фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз'яснення на звернення та оприлюднити його на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону.
Поряд з цим замовник має право, зокрема, за результатами звернень або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Водночас тендерна пропозиція подається учасником відповідно до вимог тендерної документації.
Таким чином, зважаючи на зазначенні неточності в тендерній документації, у Суб’єкта оскарження відсутня можливість надати тендерну пропозицію у відповідності до вимог тендерної документації Замовника.
Вважаємо, так вказані вимоги тендерної документації Замовника порушують положення п . 4 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Проте вказані вимоги тендерної документації Замовника завчасно вказують на можливість Замовника збільшувати ціну тендерної пропозиції, що буде неможливим без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до п. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», - істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Таким чином, відсутність конкретики в технічних вимогах до предмету закупівлі унеможливлює підготовку та подачу цінової пропозиції у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», - закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», - тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Згідно з ч. 18 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», - за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
На підставі зазначеного, керуючись ст. 5, ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО:
1. Прийняти цю скаргу до розгляду Постійно діючої адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
2. Прийняти рішення про встановлення порушення процедури закупівлі Замовником АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (код за ЄДРПОУ: 03346331) порушення ним статей 5 та 18 Закону України «Про публічні закупівлі» у процедурі закупівлі UA-2021-05-24-005549-b шляхом встановлення в тендерній документації вимог щодо:
- Друкування рахунків формату 8 (210мм*203,2мм) або 12 (210мм*304,8мм) дюймів з односторонньою або двосторонньою повнокольоровою персоналізацією
- способу підтвердження виконання аналогічних договорів
- розрахунку вартості послуг, на підставі відсутності точних вимог до предмету закупівлі
3. Зобов’язати Замовника АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «КИЇВГАЗ» (код за ЄДРПОУ: 03346331) внести зміни до тендерної документації Процедури закупівлі UA-2021-05-24-005549-b з метою усунення дискримінаційних умов, зазначених в п. 2 прохальної частини цієї скарги та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами до чинного законодавства.
Пов'язані документи:
Учасник
- скарга АМКУ вих. №59 від 04.06.2021.pdf 04.06.2021 10:51
- доповнення до скарги №59.1 від 17.06.21.pdf 17.06.2021 15:17
- рішення від 08.06.2021 № 12815 + лист Замовнику + лист Скаржнику.pdf 09.06.2021 11:37
- Інформація про резолютивну частину рішення від 17.06.2021 № 13759.pdf 18.06.2021 18:59
- рішення від 17.06.2021 № 13759.pdf 23.06.2021 19:13
- Відповідь_на_запит.docx 11.06.2021 16:04
- Відповідь_на_запит.pdf 11.06.2021 16:04
Дата прийняття скарги до розгляду:
04.06.2021 13:04
Дата розгляду скарги:
17.06.2021 17:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
09.06.2021 11:41
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
23.06.2021 19:13
Дата виконання рішення Замовником:
12.07.2021 16:57
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Внесено відповідні зміни до тендерної документації.