Номер:
e11338c8693048349eff2dd1e49b67d6
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
06.08.2020 19:02
Опис:
Відповідно до ч.4 Ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Порушуючи зазначену законодавчу норму, Ви, як Замовник, в п. 6.1 Розділ ІІІ Тендерної документації вказали вимогу надати у складі тендерних пропозицій лист від імпортера щодо можливості постачання автомобілів та повноважень Учасника на здійснення переобладнання автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями.
Ця вимога є дискримінаційною з огляду на те що:
1. учасник може бути імпортером автомобілів для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями, тому йому не потрібно надавати лист про погодження, повноваження та можливості імпортера
2. учасник може мати на складі готові імпортовані або раніше переобладнанні ним автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями, які він може відвантажити без будь яких погоджень або запиту повноважень і можливостей у імпортера
А отже, зазначена вимога виключає участь будь яких інших учасників, з, можливо, більш вигідними пропозиціями, які привели б до економії та ефективному використанню бюджетних коштів.
Так, згідно з зазначеними вимогами та принципами Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник, з метою здійснення закупівлі для державних потреб з максимальною економією та ефективністю, повинен допустити до публічної закупівлі якомога більшу кількість учасників, для чого документація не повинна містити конкретних технічних вимог до предмета закупівлі.
В той же час, Замовник, зловживаючи наданими йому правами та вносячи на свій розсуд до Документації додаткові вимоги, що не можуть ніяким чином сприяти законності їх проведення, фактично порушує права будь-якого учасника на дотримання принципів запобігання зловживанням неупередженості і прозорості публічної закупівлі.
Вважаємо, що встановлення Замовником вимоги надати у складі тендерних пропозицій лист від імпортера є зловживанням наданими йому правами з боку Замовника та порушенням принципів, викладених у статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», таких як добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність використання бюджетних коштів, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Вимагаємо внести зміни в Тендерну документацію, виключивши з документації дискримінаційну вимогу щодо надання у складі тендерних пропозицій лист від імпортера.
Потенційний учасник буде вимушений звернутися зі скаргою до АМКУ і, в разі задоволення скарги, буде поданий позов до суду з вимогою компенсації плати за подання скарги та судовий сбір з відповідальних осіб тендерного комітету. Є судовий прецедент по подібним спорам http://reyestr.court.gov.ua/Review/72544594
Згідно з статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема передбачено штраф у розмірі сто неоподатковуваних мінімумів доходів громадян накладається на службових (посадових) та уповноважену особу замовника у разі невідповідності тендерної документації до вимог законодавства.
Відповідь:
Розглянувши Ваше запитання до процедури щодо «дискримінаційних ознак в документації та вимоги внесення змін», повідомляємо наступне.
Відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
За результатами розгляду Замовник зазначає, що вимоги тендерної документації щодо надання Учасником закупівлі листа від імпортера щодо можливості постачання автомобілів та повноважень Учасника на здійснення переобладнання автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями не містять дискримінаційних ознак, а містять вимоги до предмета закупівлі з метою придбання якісного товару.
Одночасно з метою розширення переліку потенційних учасників закупівлі Замовником прийнято рішення виключити з тендерної документації вимогу щодо «надання Учасником листа від імпортера щодо можливості постачання автомобілів», виходячи з того, що статус Учасника та його повноваження передбачають за фактом такі взаємовідносини з імпортером щодо постачання автомобілів.
Враховуючи наведені Вами приклади, коли Учасник одночасно є імпортером та/або має в розпорядженні готові до відвантаження раніше переобладнані спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями, Замовником доповнено тендерну документацію та передбачено надання Учасником:
«листа від імпортера щодо повноважень Учасника на здійснення переобладнання автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями.
У разі, якщо Учасник одночасно є імпортером, надається лист-підтвердження повноважень імпортера на здійснення переобладнання автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями.
Якщо Учасник імпортує готові переобладнані автомобілі у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями, такий лист Учасником не надається. В цьому випадку Учасник надає у складі пропозиції лист-пояснення про те, що він є імпортером готових переобладнаних автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями».
Дана вимога тендерної документації не є дискримінаційною, оскільки якщо Учасник офіційно співпрацює чи співпрацював з імпортером щодо погодження переобладнання, він може отримати лист щодо повноважень на переобладнання автомобіля у свого контрагента. Більше того, Замовник не ставить вимог у тендерній документації стосовно дати такого листа від імпортера. Враховуючи це, за наявності договірних відносин з імпортером Учасник може підтвердити свої повноваження, отримавши такий лист від імпортера протягом періоду підготовки тендерної пропозиції. Такий лист імпортера щодо повноважень Учасника на здійснення переобладнання автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями свідчитиме про рівень технічного, кадрового, документального забезпечення рівня цих робіт, що погоджений імпортером.
Підтвердження повноважень щодо переобладнання автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями є важливою гарантійною складовою предмета закупівлі. Товар, що придбавається, має тривалий гарантійний термін, протягом якого Замовник має пред’явити права щодо його якості та безпеки, визначені законодавством. Несанкціоноване та не передбачене повноваженнями втручання Учасника в конструкцію імпортованого товару, його технічні характеристики може слугувати причиною ускладнення реалізації гарантійних прав Замовником.
При переобладнанні автомобіля будуть порушені його стандартні заводські характеристики, зміниться комплектація пасків безпеки, пасажирських сидінь/крісел колісних відповідно, вмонтується гідравлічний підйомник, можливість зняття пасажирських крісел для перевезення додаткових пасажирів на кріслах колісних, встановлені алюмінієві профілі з кріпленням до підлоги тощо. При встановленні додаткового обладнання, як гідравлічний підйомник, автономний обігрівач, зміні комплектації крісел, їх кількості зміниться вага автомобіля. Все вищеперераховане та інші етапи переобладнання автомобіля можуть впливати на гарантійні зобов’язання виробника та імпортера на вказаний автомобіль, а отже, і на гарантійні зобов’язання Учасника.
Претензії щодо втрати якості товару протягом гарантійного терміну мають пред’являтись Замовником Учаснику-переможцю торгів, а той, в свою чергу, виробнику (імпортеру). Оскільки в Житомирській міській об’єднаній територіальній громаді існує нагальна потреба в перевезенні осіб з інвалідністю на даних автомобілях, припинення надання таких послуг до вирішення питання щодо гарантійних ремонтів або заміни товару, проведення експертиз причини втрати якості між імпортером та Учасником-переможцем торгів може спричинити невдоволення пільгової категорії. Замовник повинен перевірити повноваження Учасника щодо можливостей такого переобладнання, виконання гарантійних зобов’язань, зокрема, ремонту та комплектації саме оригінальними запчастинами та в терміни, передбачені договором.
Таким чином, Замовник не вважає вимогу щодо про підтвердження повноважень Учасника на здійснення переобладнання автомобілів у спеціальні автомобілі для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями дискримінаційною. Оскільки основними принципами здійснення публічних закупівель є не тільки максимальна економія, а і ефективність та пропорційність, дана вимога Замовника цілком виправдана необхідністю закупівлі якісного товару, з необхідними гарантійними термінами щодо обслуговування та ремонту автомобіля, гарантією якості та безпеки, що дозволить максимально ефективно використовувати транспортний засіб для задоволення потреб громадян з обмеженими фізичними можливостями.
Замовником 10.08.2020 року внесено вказані зміни до тендерної документації за предметом закупівлі Спеціальний автомобіль для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями, обладнаний підйомником (код за ДК 021:2015-34110000-1 Легкові автомобілі).
Пропонуємо Вам ознайомитись зі змінами до Тендерної документації згідно предмету закупівлі Спеціальний автомобіль для перевезення громадян з обмеженими фізичними можливостями, обладнаний підйомником (код за ДК 021:2015-34110000-1 Легкові автомобілі), що оприлюднені в електронній системі закупівель.
Щодо принципів публічних закупівель, на які Ви посилаєтесь у своєму зверненні, просимо ознайомитись з Законом України «Про публічні закупівлі» в редакції Закону № 114-IX від 19.09.2019. Відповідно до вказаної редакції Закону, принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників викладені у статті 5.
Стосовно звернення потенційних учасників до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель зі скаргою на умови тендерної документації, та в разі задоволення такої скарги, подання позову до суду з вимогою компенсації плати за подання скарги та судовий сбір з відповідальних осіб тендерного комітету повідомляємо. Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» в редакції Закону № 114-IX від 19.09.2019, скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. За подання скарги до органу оскарження справляється плата через електронну систему закупівель в день подання скарги, після чого скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом зі скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель.
Відповідно до ч. 6 ст. 18 Закону, у разі якщо орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає рішення про задоволення або часткове задоволення такої скарги, залишає її без розгляду у випадку, якщо замовником відповідно до цього Закону усунено порушення, зазначені в скарзі, або приймає рішення про припинення розгляду скарги у випадку, якщо замовником відповідно до цього Закону усунено порушення, зазначені в скарзі, плата за подання скарги повертається суб’єкту оскарження, а в інших випадках - перераховується до Державного бюджету України.
Рішення Господарського суду міста Києва від 02.03.2018 (Справа № 910/23510/17) було прийняте судом відповідно до старої редакції Закону України «Про публічні закупівлі», на даний час, відповідно до ст. 18 Закону – в разі задоволення скарги плата за подання скарги повертається суб’єкту оскарження.
Одночасно повідомляємо Вам, що при проведенні закупівель тендерний комітет Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради дотримується вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та дотримується принципів публічних закупівель щодо добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії, ефективності та пропорційності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та запобігання корупційним діям і зловживанням. Учасники закупівлі, як суб’єкти оскарження, мають право звертатись до органу оскарження – Антимонопольного комітету України відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата відповіді:
10.08.2020 18:07