• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1
  • Скасування закупівлі

Електрична енергія (активна)

Період подачі пропозицій

період закінчився 4 дні назад

9 315 035.00 UAH з ПДВ
Період уточнення: 14.12.2025 21:15 - 19.12.2025 00:00
Відповідь надана

Інформація щодо набуття суб’єктом ринку статусу «дефолтного» або «переддефолтного» є відкритою, публічною та офіційно оприлюднюється на ресурсах оператора системи передачі — НЕК «Укренерго», зокрема за посиланням: https://wservice.ua.energy/entsoe/getdefault

Номер: 861ff8f9073a4ccbb3bdb94a31c4d6c0
Дата опублікування: 15.12.2025 17:37
Опис: Шановний Замовнику! У тендерній документації Ви встановили вимогу щодо надання учасником гарантійного листа про те, що протягом 2022, 2023 та 2024 років він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», а також що відповідна інформація не оприлюднювалась на офіційному вебсайті оператора системи передачі — ДП «НЕК «Укренерго», який виконує функції адміністратора розрахунків, та/або в інших відкритих джерелах інформації відповідно до «Правил ринку», затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 116). Звертаємо увагу, що Закон України «Про публічні закупівлі» прямо забороняє встановлювати вимоги до учасників щодо подання документів або інформації, якщо така інформація вже є у відкритому доступі. Крім того, відповідно до пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель, замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення, якщо така інформація:є публічною; оприлюднена у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації»; міститься у відкритих публічних електронних реєстрах із вільним доступом; або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами. Інформація щодо набуття суб’єктом ринку статусу «дефолтного» або «переддефолтного» є відкритою, публічною та офіційно оприлюднюється на ресурсах оператора системи передачі — НЕК «Укренерго», зокрема за посиланням: https://wservice.ua.energy/entsoe/getdefault Таким чином, Замовник має можливість самостійно та безперешкодно перевірити зазначену інформацію з офіційного джерела. У зв’язку з викладеним, вимога щодо надання учасником додаткового документа у вигляді гарантійного листа (довідки) про обставини, які вже підтверджуються відкритими державними та офіційними ресурсами, є безпідставною, надмірною та такою, що суперечить вимогам законодавства у сфері публічних закупівель, а також створює необґрунтований адміністративний бар’єр для учасників. Просимо виключити зазначену вимогу з тендерної документації та привести її у відповідність до норм чинного законодавства України.
Відповідь: Згідно п.1.7.1. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Переддефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. 1.7.2. При набутті статусу «Переддефолтний» АР на період існування такого статусу: 1) надсилає учаснику ринку та Регулятору повідомлення про набуття учасником ринку статусу «Переддефолтний»; 2) публікує на офіційному веб-сайті АР повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу; 3) призупиняє реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії учасником ринку; 4) кожного дня (о 18:00) скасовує реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії на післязавтра; 5) використовує фінансові гарантії, що надаються учасником ринку, для покриття його заборгованості перед ОСП; 6) установлює нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН та ВДР для такого учасника ринку; 7) якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника, після набуття ним статусу «Переддефолтний» кожного банківського дня (о 12:00) направляє до уповноважених банків довідку, що містить інформацію щодо повного та скороченого найменування учасника ринку або ПІБ (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа- підприємець), ЄДРПОУ або РНОКПП (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа - підприємець), розмір простроченої електропостачальником оплати вартості його небалансів електричної енергії.». Таким чином, статус «Переддефолтний» не «носить виключно попереджувальний характер», як стверджує учасник, а застосовується до недобросовісних учасників ринку, які неналежним чином виконують свої фінансові зобов‘язання. Крім того, статус «Переддефолтний» суттєво впливає на можливість постачання електричної енергії, оскільки для такого учасника установлюється нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН (ринку на добу наперед) та ВДР (внутрішньодобовому ринку). Згідно п. 1.7.4. р.1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Дефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) тривалість статусу «Переддефолтний» для учасника ринку становить більше двох робочих днів; 2) судом прийнято рішення про визнання учасника ринку банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або учасником ринку або його уповноваженими органами прийнято рішення про ліквідацію учасника ринку; 3) у випадку анулювання ліцензії учасника ринку.». Згідно п.п. 5 п. 1.7.5. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника (або споживача), після набуття ним статусу «Дефолтний» постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку (або такому учаснику ринку) здійснюється постачальником «останньої надії» відповідно до Правил роздрібного ринку. Тобто статус «Дефолтний» не просто «може ставити під сумнів постачання електричної енергії», а повністю унеможливлює постачання, внаслідок чого споживач переходить до постачальника «останньої надії», тарифи якого значно вище ринкових, що призведе до фінансових втрат замовника. Отже замовник не може укласти договір про постачання електричної енергії із недобросовісним учасником ринку електричної енергії, який допускав невиконання своїх фінансових зобов‘язань, оскільки це несе великі ризики для замовника та збільшення фінансових витрат для замовника. Враховуючи те, що за інформацією з сайту НКРЕКП в Україні видано більше ніж 800 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу, більшість учасників є добросовісними та здійснюють свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства, дана вимога не може звужувати конкуренцію серед учасників. Вважаємо, що вимога надати підтвердження, що учасник не перебував у статусі «переддефолтний » або «дефолтний» не суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та є обґрунтованою. Необхідно зауважити, що аналогічна позиція викладена в рішенні постійно діючої адміністративної колегії України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 09.10.2019 № 14553-р/пк-пз. Що стосується загальнодоступності вищевказаної інформації, то нагадуємо, що згідно Постанови КМУ від 12.03.2022 року №263, яка застосовується до припинення чи скасування воєнного стану встановлюється,, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати таких додаткових заходів: а саме зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів. Тобто замовнику не гарантовано отримання інформації саме з відкритих джерел, як стверджує Учасник.
Дата відповіді: 16.12.2025 17:32
Відповідь надана

Просимо внести відповідні зміни до тендерної документації та привести її у відповідність до норм чинного законодавства України.

Номер: ad2e53ec88784290abdccc5ae18e7f40
Дата опублікування: 15.12.2025 17:30
Опис: У пункті 5.15 Додатка № 4 до тендерної документації Замовником установлено вимогу щодо надання «копії(й) документу(ів), що підтверджують право власності (або оренди/користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи Учасника». Встановлена вимога прямо суперечить пункту 29 Особливостей, відповідно до якого під час здійснення закупівлі електричної енергії замовник не застосовує положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», а отже, не має права вимагати від учасників підтвердження наявності матеріально-технічної бази або кваліфікованих працівників. Законодавець свідомо та прямо передбачив виключення таких вимог саме для закупівель електричної енергії, що повністю унеможливлює їх встановлення замовником на власний розсуд, незалежно від формального розміщення таких вимог у структурі тендерної документації. Водночас стаття 16 Закону допускає застосування виключно двох кваліфікаційних критеріїв у таких закупівлях, а саме: • наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів; • фінансової спроможності учасника, підтвердженої відповідною фінансовою звітністю. Крім того, згідно з абзацом другим пункту 29 Особливостей, замовник не має права встановлювати будь-які вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, якщо такий стандарт існує. Щодо електричної енергії чинним національним стандартом є ДСТУ EN 50160:2023, затверджений наказом ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, який набрав чинності з 01.03.2025 та гармонізований з європейським стандартом EN 50160. Указаний стандарт є єдиним нормативним документом, що визначає фізико-технічні характеристики електричної енергії як товару, зокрема встановлює допустимі межі відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Таким чином, усі додаткові вимоги, що виходять за межі цього стандарту, є неправомірними. Відповідно до частини другої статті 22 Закону, замовник має право визначати в тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії та технічні, якісні й кількісні характеристики предмета закупівлі, які прямо передбачені законодавством. Частина четверта цієї ж статті забороняє включення до тендерної документації дискримінаційних вимог, що обмежують конкуренцію між учасниками. Наголошуємо, що відповідно до частини першої статті 5 Закону публічні закупівлі здійснюються на засадах добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного ставлення до них, пропорційності, відкритості та прозорості. Частина четверта статті 5 Закону прямо забороняє встановлення будь-яких дискримінаційних вимог до учасників. Таким чином, замовник не наділений повноваженнями самостійно визначати або застосовувати вимоги, не передбачені законодавством, у тому числі кваліфікаційні критерії, які прямо виключені із застосування відповідно до пункту 29 Особливостей. Будь-яке відхилення від установлених законом меж є неправомірним та порушує принципи здійснення публічних закупівель. Звертаємо увагу, що вимога, передбачена пунктом 5.15 Додатка № 4, незалежно від її формального розміщення поза розділом «Кваліфікаційні критерії», за своїм змістом та правовою природою є кваліфікаційною вимогою, встановлення якої заборонено законодавством у закупівлях електричної енергії. У зв’язку з викладеним просимо уповноважену особу Замовника — Репарюк Мирославу — належним чином ознайомитися з нормами законодавства, на які Замовник посилається у тендерній документації, та врахувати, що у сфері публічних закупівель уповноважена особа несе персональну відповідальність за дотримання вимог Закону. Просимо внести відповідні зміни до тендерної документації та привести її у відповідність до норм чинного законодавства України.
Відповідь: Відповідно до п. 8.3.17. Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. У разі, якщо створення кол-центру у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП «Про затвердження Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами» № 373 від 12.06.2018 р. не є обов‘язковим для учасника, такий учасник надає довідку в довільній формі з інформацією про засоби та порядок комунікації із споживачами, підрозділи на які учасником покладено обов‘язок здійснення комунікації із споживачами або про службову особу (осіб) учасника на яку(яких) покладено обов‘язок здійснення комунікації із споживачами (контактний телефон, посада прізвище, ім‘я по-батькові та графік роботи). Вимога в ТД Замовника надати «Копія(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (або оренди/користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи учасника» являється законодавчо обгрунтованою. ЇЇ метою є унебезпечення Замовника від недобросовісних учасників, які у своїх тендерних пропозиціях зазначають адресу та місце розташування своїх представництв, які не відповідають дійсності, що в свою чергу створює перешкоди Замовнику у своєчасному отриманню інформації, рахунків та інших документів по договору про постачання електричної енергії. Таким чином ця вимога Замовника стосується всіх учасників закупівлі та не являється дискримінаційною.
Дата відповіді: 16.12.2025 17:29
Відповідь надана

Вимога Додатку № 4 до тендерної документації порушує принципи законності, об’єктивності та недискримінації, встановлені статтею 5 Закону.

Номер: 1a7c2155d1aa46f4b88f40cb7c832665
Дата опублікування: 15.12.2025 17:06
Опис: Доброго дня! Змушені звернути Вашу увагу на грубе порушення законодавства у сфері публічних закупівель, допущене при формуванні тендерної документації. Вимога Додатку 4, якою Ви зобов’язуєте учасника надати «Лист керівника та підписанта про ознайомлення з кримінальною відповідальністю, встановленою Ст. 358. Кримінального кодексу України "Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів" та Ст. 366. "Службове підроблення" та гарантування, що всі завантажені для участі у процедурі закупівель документи не мають ознак документів, віднесених до ст.358, 366 КК України. Підтвердження (ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007 IDT) Системи управління безпекою ланцюга постачання .Вимоги)», є незаконною, дискримінаційною та такою, що прямо суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі». Наголошуємо, що частина друга статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» чітко визначає вичерпний перелік інформації, яка може міститися у тендерній документації. Будь-які інші вимоги, що не передбачені Законом, вважаються незаконними. Таким чином, Ваша вимога — не просто недоречна, а нікчемна за своєю правовою природою, адже порушує принципи законності, об’єктивності та недискримінації, встановлені статтею 5 Закону. Ви створили додатковий, необґрунтований бар’єр для учасників, що є класичним проявом дискримінації та вже неодноразово визнавалося органом оскарження — Антимонопольним комітетом України — порушенням законодавства. Більше того, звертаємо Вашу увагу, що уповноважена особа Замовника особисто несе відповідальність за незаконні дії при підготовці тендерної документації. Стаття 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення прямо встановлює адміністративну відповідальність за порушення законодавства у сфері публічних закупівель, включаючи встановлення вимог, не передбачених законом. Санкції за такі дії передбачають накладення штрафу на службову особу, і за наявності належних доказів цей штраф буде накладено. У зв’язку з цим вимагаємо невідкладно надати нормативне обґрунтування зазначеної вимоги із чіткою вказівкою на норму закону, на якій вона ґрунтується. Якщо такого обґрунтування не існує Ви зобов’язані вилучити незаконну вимогу з тендерної документації. У разі ігнорування цього звернення ми залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України з відповідною скаргою, що матиме наслідком притягнення уповноваженої особи до відповідальності та зупинення процедури закупівлі.
Відповідь: Оскільки процедури закупівель — це насамперед сфера відповідальності службових осіб замовників та учасників закупівель, тому в основному діяння відповідальних осіб за підроблення документів кваліфікуються за статтею 366 ККУ. Адже «левову частку» документів у закупівлях створюють службові особи з обох сторін. Згідно зі статтею 18 ККУ службова особа — це особа, яка здійснює організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції, або виконує такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною службовою особою підприємства, установи, організації, судом або законом. У сфері закупівель суб’єктом кримінального правопорушення виступають службові особи як учасників, так і замовників, які підписують, складають та подають документи для проведення та / або участі в процедурах закупівель. За статтею 358 ККУ дії відповідальної особи кваліфікуються в основному за частиною 4 цієї статті — використання завідомо підробленого документа. Має місце в тому випадку, коли службова особа безпосередньо не створювала документ, а скористалась документом, виданим іншою установою. Учасники публічних закупівель нерідко підробляють документи тендерних пропозицій. Підробка є найпростішим способом підтвердити свою відповідність вимогам замовника, і багато хто не втримується від такої спокуси. Фальсифікації зустрічаються у різних формах і проявах. Нечесні учасники підробляють підписи і печатки, накладають їх за допомогою графічних редакторів, змінюють або створюють документи в комп’ютерних програмах. Тому, Замовник для уникнення вищевказаної ситуації, вимагає від всіх потенційних учасників закупівлі надати інформацію у вигляді гарантійного листа про ознайомлення з кримінальною відповідальністю, встановленою Ст. 358. Кримінального кодексу України. Таким чином ця вимога Замовника стосується всіх учасників закупівлі та не являється дискримінаційною.
Дата відповіді: 16.12.2025 15:27
Відповідь надана

Відповідно до Додатку № 4 до тендерної документації, Вами встановлено безпідставну, таку, що не передбачена жодною нормою чинного законодавства, вимогу

Номер: 27d9d850f4e6420c9e2f6a7287e739a6
Дата опублікування: 15.12.2025 17:01
Опис: Відповідно до Додатку № 4 до тендерної документації, Вами встановлено безпідставну, таку, що не передбачена жодною нормою чинного законодавства, вимогу щодо надання листа керівника та підписанта про ознайомлення з кримінальною відповідальністю, встановленою статтею 358 Кримінального кодексу України «Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів» та статтею 366 «Службове підроблення», а також гарантування, що всі завантажені для участі у процедурі закупівель документи не мають ознак документів, віднесених до зазначених статей. Додатково у вимозі згадується підтвердження відповідності ISO 28000:2008, що стосується систем управління безпекою ланцюга постачання, яке взагалі не має жодного стосунку до предмета закупівлі — електричної енергії. Наголошуємо, що будь-які вимоги до керівника та підписанта учасника, пов’язані з їхньою відповідальністю чи правовим статусом, чітко регламентуються Законом України «Про публічні закупівлі» та пунктом 47 Особливостей, які встановлюють виключний перелік підстав для відмови в участі. Жодних положень, що зобов’язували б учасника надавати додаткові гарантійні листи про відсутність у поданих документах ознак кримінально караних діянь, законодавство не містить. Більше того, Замовник власноруч у тій же тендерній документації декларує, що не вимагає документального підтвердження публічної інформації, доступної у відкритих державних реєстрах, що саме по собі суперечить встановленій вимозі. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5) — стандартизований товар, якість якого визначається виключно ДСТУ EN 50160:2023. Цей стандарт не містить жодних вимог щодо надання учасником гарантійних листів про кримінальну відповідальність або будь-яких документів, пов’язаних із підробленням документів, службовим підробленням чи безпекою ланцюга постачання. Вимога Уповноважено особи, яка несе персональну відповідальність виходить далеко за межі предмета закупівлі, не має технічного чи правового обґрунтування та є прямим втручанням у діяльність господарюючих суб’єктів. Частина друга статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» однозначно встановлює, що Замовник має право вимагати у тендерній документації лише ті критерії та документи, які прямо передбачені Законом. Натомість встановлення вимог, не передбачених законодавством, є грубим порушенням принципу законності, визначеного статтею 5 Закону, та створює штучні дискримінаційні бар’єри, спрямовані на обмеження конкуренції та усунення небажаних учасників. Особливо звертаємо вашу увагу, що наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію для закупівлі електричної енергії, яка не містить і натяку на подібні вимоги. Тобто Ваші дії не тільки не відповідають законодавству, а й прямо суперечать офіційно затвердженим державою підходам до формування тендерної документації в енергетичній сфері. Це свідчить про перевищення повноважень, упередженість та навмисне створення перешкод для участі добросовісних постачальників у закупівлі. З огляду на викладене, вимагаємо негайно виключити зазначену вимогу з тендерної документації як незаконну, дискримінаційну та таку, що не має жодного правового підґрунтя. У разі невиконання даної вимоги залишаємо за собою право негайного звернення до Антимонопольного комітету України, уповноваженого здійснювати контроль у сфері публічних закупівель, із поданням відповідної скарги та вимогою притягнення відповідальних осіб до відповідальності за порушення законодавства.
Відповідь: Оскільки процедури закупівель — це насамперед сфера відповідальності службових осіб замовників та учасників закупівель, тому в основному діяння відповідальних осіб за підроблення документів кваліфікуються за статтею 366 ККУ. Адже «левову частку» документів у закупівлях створюють службові особи з обох сторін. Згідно зі статтею 18 ККУ службова особа — це особа, яка здійснює організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції, або виконує такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною службовою особою підприємства, установи, організації, судом або законом. У сфері закупівель суб’єктом кримінального правопорушення виступають службові особи як учасників, так і замовників, які підписують, складають та подають документи для проведення та / або участі в процедурах закупівель. За статтею 358 ККУ дії відповідальної особи кваліфікуються в основному за частиною 4 цієї статті — використання завідомо підробленого документа. Має місце в тому випадку, коли службова особа безпосередньо не створювала документ, а скористалась документом, виданим іншою установою. Учасники публічних закупівель нерідко підробляють документи тендерних пропозицій. Підробка є найпростішим способом підтвердити свою відповідність вимогам замовника, і багато хто не втримується від такої спокуси. Фальсифікації зустрічаються у різних формах і проявах. Нечесні учасники підробляють підписи і печатки, накладають їх за допомогою графічних редакторів, змінюють або створюють документи в комп’ютерних програмах. Тому, Замовник для уникнення вищевказаної ситуації, вимагає від всіх потенційних учасників закупівлі надати інформацію у вигляді гарантійного листа про ознайомлення з кримінальною відповідальністю, встановленою Ст. 358. Кримінального кодексу України. Таким чином ця вимога Замовника стосується всіх учасників закупівлі та не являється дискримінаційною.
Дата відповіді: 16.12.2025 15:27
Відповідь надана

Статуси «дефолтний» та «переддефолтний» є публічною інформацією, що оприлюднюється у відкритому доступі на офіційних веб-ресурсах, зокрема: НКРЕКП та оператора системи передачі (НЕК «Укренерго») https://wservice.ua.energy/entsoe/getdefault

Номер: d4c008426d6644ffb6bd6a3da934a2ea
Дата опублікування: 15.12.2025 16:54
Опис: Шановний Замовнику! У Додатку № 4 до тендерної документації, у розділі, Ви вимагаєте надати Довідку від оператора системи передачі НЕК «Укренерго» про те, що учасник процедури закупівлі з дати початку роботи на ринку електричної енергії і по 31.12.2024 р. не знаходився в статусі «Дефолтний» та зазначена інформація не оприлюднювалась на сайті оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»), видана не раніше жовтня 2025 р. Звертаємо Вашу увагу, що зазначена вимога прямо суперечить нормам чинного законодавства. Порушення частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Частина 4 статті 22 Закону встановлює, що тендерна документація не може містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є відкрито доступною у державних реєстрах або у формі відкритих даних. Статуси «дефолтний» та «переддефолтний» є публічною інформацією, що оприлюднюється у відкритому доступі на офіційних веб-ресурсах, зокрема: НКРЕКП та оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»), інформаційних сервісах ринку електричної енергії. Тобто ви може самостійно перевірити наявність чи відсутність відповідного статусу учасника, а тому вимога надання додаткового документального підтвердження є необґрунтованою. Відповідно до пункту 6 Положення, затвердженого наказом Міненерго № 148 від 13.04.2022, під час дії воєнного стану статуси «дефолтний» та «переддефолтний» не застосовуються до постачальників універсальних послуг. Це означає, що окремі учасники ринку опиняються у більш привілейованих умовах, що порушує принцип недискримінації, визначений частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Згідно з пунктами 1.7.1 та 1.7.4 Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП № 307 від 14.03.2018: статус «переддефолтний» є попереджувальним і тимчасовим; може бути скасований протягом двох робочих днів; не впливає на господарську діяльність учасника та не може обмежувати його участь у публічних закупівлях. Вимагаємо вилучити вимогу щодо надання від оператора системи передачі НЕК «Укренерго» довідку про те, що учасник процедури закупівлі з дати початку роботи на ринку електричної енергії і по 31.12.2024 р. не знаходився в статусі «Дефолтний» як таку, що порушує частину 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Забезпечити можливість участі всіх учасників на рівних умовах, без встановлення дискримінаційних бар’єрів. Проводити перевірку зазначеної інформації самостійно, користуючись відкритими державними джерелами. У разі невиконання вищевказаних вимог або ненадання належного обґрунтування у визначені строки ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України, Державної аудиторської служби України та інших контролюючих органів для надання правової оцінки Вашим діям щодо порушення вимог Закону та створення дискримінаційних умов участі у процедурі закупівлі. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників. Звертаємо увагу на необхідність більш уважного формування тендерної документації, оскільки уповноважена особа Замовника відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» несе персональну відповідальність за прийняті рішення та допущені порушення. Нагадуємо, що статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за порушення законодавства у сфері публічних закупівель, у тому числі за встановлення вимог, не передбачених законом, що може потягнути за собою накладення штрафу на уповноважену особу.
Відповідь: Доброго дня ! Згідно п.1.7.1. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Переддефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. 1.7.2. При набутті статусу «Переддефолтний» АР на період існування такого статусу: 1) надсилає учаснику ринку та Регулятору повідомлення про набуття учасником ринку статусу «Переддефолтний»; 2) публікує на офіційному веб-сайті АР повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу; 3) призупиняє реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії учасником ринку; 4) кожного дня (о 18:00) скасовує реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії на післязавтра; 5) використовує фінансові гарантії, що надаються учасником ринку, для покриття його заборгованості перед ОСП; 6) установлює нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН та ВДР для такого учасника ринку; 7) якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника, після набуття ним статусу «Переддефолтний» кожного банківського дня (о 12:00) направляє до уповноважених банків довідку, що містить інформацію щодо повного та скороченого найменування учасника ринку або ПІБ (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа- підприємець), ЄДРПОУ або РНОКПП (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа - підприємець), розмір простроченої електропостачальником оплати вартості його небалансів електричної енергії.». Таким чином, статус «Переддефолтний» не «носить виключно попереджувальний характер», як стверджує учасник, а застосовується до недобросовісних учасників ринку, які неналежним чином виконують свої фінансові зобов‘язання. Крім того, статус «Переддефолтний» суттєво впливає на можливість постачання електричної енергії, оскільки для такого учасника установлюється нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН (ринку на добу наперед) та ВДР (внутрішньодобовому ринку). Згідно п. 1.7.4. р.1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Дефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) тривалість статусу «Переддефолтний» для учасника ринку становить більше двох робочих днів; 2) судом прийнято рішення про визнання учасника ринку банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або учасником ринку або його уповноваженими органами прийнято рішення про ліквідацію учасника ринку; 3) у випадку анулювання ліцензії учасника ринку.». Згідно п.п. 5 п. 1.7.5. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника (або споживача), після набуття ним статусу «Дефолтний» постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку (або такому учаснику ринку) здійснюється постачальником «останньої надії» відповідно до Правил роздрібного ринку. Тобто статус «Дефолтний» не просто «може ставити під сумнів постачання електричної енергії», а повністю унеможливлює постачання, внаслідок чого споживач переходить до постачальника «останньої надії», тарифи якого значно вище ринкових, що призведе до фінансових втрат замовника. Отже замовник не може укласти договір про постачання електричної енергії із недобросовісним учасником ринку електричної енергії, який допускав невиконання своїх фінансових зобов‘язань, оскільки це несе великі ризики для замовника та збільшення фінансових витрат для замовника. Враховуючи те, що за інформацією з сайту НКРЕКП в Україні видано більше ніж 800 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу, більшість учасників є добросовісними та здійснюють свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства, дана вимога не може звужувати конкуренцію серед учасників. Вважаємо, що вимога надати підтвердження, що учасник не перебував у статусі «переддефолтний » або «дефолтний» не суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та є обґрунтованою. Необхідно зауважити, що аналогічна позиція викладена в рішенні постійно діючої адміністративної колегії України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 09.10.2019 № 14553-р/пк-пз. Що стосується загальнодоступності вищевказаної інформації, то нагадуємо, що згідно Постанови КМУ від 12.03.2022 року №263, яка застосовується до припинення чи скасування воєнного стану встановлюється,, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати таких додаткових заходів: а саме зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів. Тобто замовнику не гарантовано отримання інформації саме з відкритих джерел, як стверджує Учасник.
Дата відповіді: 16.12.2025 15:26
Відповідь надана

Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO

Номер: 66db339ff2f84e2a8aa92a36a091e9fa
Дата опублікування: 15.12.2025 16:49
Опис: Доброго дня. Просимо надати обґрунтування, якими саме нормативно-правовими актами або вимогами чинного законодавства ви керувалися при встановленні в тендерній документації вимоги щодо надання сертифікатів систем управління відповідно до стандартів ISO. Встановлені вами вимоги у своїй сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних сертифікатів або відповідають неправомірно сформованим критеріям. Такі умови фактично унеможливлюють участь інших потенційних учасників, що порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначаємо, що вимога щодо обов’язкової наявності сертифікатів ISO не передбачена жодним нормативно-правовим актом України у сфері публічних закупівель і створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників. Предметом закупівлі є електрична енергія (код ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, чинним національним стандартом, що регламентує технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електричної енергії, що постачається в електричних мережах загального призначення», який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт гармонізований із європейським EN 50160 і встановлює виключно фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема допустимі відхилення напруги в межах 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електричної енергії як товару. Водночас, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено обов’язку щодо сертифікації електричної енергії або вимог до постачальників щодо наявності сертифікатів ISO. Таким чином, обов’язок учасників процедури закупівлі надавати у складі тендерної пропозиції сертифікати відповідності ISO не встановлений ні профільним законом, ні Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом. Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (у редакції, чинній на дату оголошення закупівлі), у разі здійснення закупівлі електричної енергії ви не маєте права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону, а також не можете встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення вами вимоги щодо наявності сертифікатів ISO є таким, що виходить за межі ваших повноважень, суперечить імперативним нормам чинного законодавства та має дискримінаційний характер. У зв’язку з викладеним просимо внести відповідні зміни до тендерної документації. У разі невиконання цієї вимоги та неприведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства, буде подано скаргу до Антимонопольного комітету України в порядку, передбаченому статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідь: Доброго дня! Згідно частини 3 статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити”, також частиною 5 статті 23 ЗУ «Про публічні закупівлі», замовник може вимагати від учасників, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації. Тобто Закон: передбачає, що замовник може вимагати від учасників сертифікати; не забороняє вимагати саме сертифікат ISO. Стосовно рішень АМКУ, то завжди можна підібрати для прикладу такі, які будуть позитивними як для однієї сторони, так і для другої. Головним в торгах має бути доброчесна конкуренція, відсутність аномально низької ціни з її подальшим нарощуванням і інші відхилення від прозорого середовища у сфері публічних закупівель. Стосовно надання підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління ISO. Одним із доказів необхідного рівня якості товарів чи наданих послуг є підтвердження відповідності технічних і споживчих характеристик товару (послуги тощо) загальновизнаним вимогам (ДСТУ, ГОСТ, ТУ) шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації ISO. Звертаємо також вашу увагу, що дискримінаційними вважаються тільки ті вимоги, яким можуть відповідати лише один або не більше двох учасників / або якщо такі вимоги встановлюють переваги чи привілеїв окремим учасникам. Наша умова щодо надання учасниками підтвердження відповідності вимогам стандартів на системи управління ISO не являється дискримінаційною, оскільки не встановлює жодних переваг чи привілеїв окремим учасникам. Окрім того, ми проаналізували за допомогою відкритих джерел, зокрема через електронну систему закупівель ProZorro, вже проведені іншими замовниками процедури відкритих торгів на закупівлю електричної енергії. Також розглянули значну кількість поданих тендерних пропозицій учасників, що знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель ProZorro. Враховуючи проведений аналіз документів, ми дійшли висновку про наявність достатньої кількості учасників із наявними документами на підтвердження відповідності вимогам стандартів ISO . Окремо зазначаємо. що вимога щодо наявності сертифікатів ISO (ДСТУ) в Учасників дає впевненість Замовнику у тому, що надані Учасником послуги, відповідають вимогам нормативних актів, при цьому всі технічні, адміністративні та людські чинники, що впливають на надання таких послуг, знаходяться під контролем, проблеми негайно усуваються, а учасник постійно вживає відповідні заходи з поліпшення якості та безпечності своїх послуг. Замовник, має на меті працювати з Учасниками, які створюють безпечні і здорові умови праці шляхом введення умов, які дозволяють підприємству систематично виявляти та контролювати ризики безпеки і здоров'я, знижувати вірогідність потенційних аварій, надзвичайних ситуацій, тощо, не завдаючи при цьому шкоди навколишньому середовищу. Зазначені вище сертифікати передбачені законодавством України та їх вільно, без будь-яких перешкод може отримати будь який суб'єкт господарювання. Таким чином жодна із вищевказаних вимог щодо наявності сертифікатів не містить ознак дискримінаційності, оскільки: Замовник має право включати до тендерної документації вимоги, що не заборонені чинним законодавством. Враховуючи відсутність нормативно-правової заборони на включення до тендерної документації вимог щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікатів про відповідність міжнародним стандартам у різних галузях, Замовником було прийнято рішення про включення таких вимог до тендерної документації. Також, як вбачається із багатьох рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія) (рішення № 2309 -р/пк-пз від 06.02.2020; №19422-р/пк-пз від 27.12.2019)Колегія схвально відноситься до умови тендерної документації щодо надання документів на підтвердження відповідності Учасників вимогам стандартів ISO. Ще згідно з позицією Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, що викладена, зокрема, в рішеннях від 09.09.2020 № 16980-р/пк-пз, від 01.06.2020 № 10800-р/пк-пз, від 23.10.2019 № 15333-р/пк-пз та інших, не є дискримінацією встановлення умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікатів. Також колегія суддів Касаційного адміністративного суду Верховного суду в постанові від 24.06.2020 у справі № 826/15639/17 виклала позицію, що, хоча виробництво не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу (торгів).
Дата відповіді: 16.12.2025 15:24
Відповідь надана

Замовник не має права вимагати документального підтвердження інформації, що є публічною

Номер: 4e6c2fa0604246748c2bc2cb0b8d4536
Дата опублікування: 15.12.2025 16:32
Опис: Доброго дня! Повідомляємо про наявність дискримінаційної вимоги у тендерній документації Додатку № 4 до тендерної документації, а саме— Довідка від оператора системи передачі НЕК «Укренерго» про те, що учасник процедури закупівлі з дати початку роботи на ринку електричної енергії і по 31.12.2024 р. не знаходився в статусі «Дефолтний» та зазначена інформація не оприлюднювалась на сайті оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»), видана не раніше жовтня 2025 р. Інформація про суб’єктів ринку, які мають статус «дефолтний» або «переддефолтного», щоденно публікується на офіційному сайті НЕК «Укренерго» (https://wservice.ua.energy/entsoe/getdefault), є публічною та доступною у відкритому доступі. Відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник не має права вимагати документального підтвердження інформації, що є публічною, зокрема тієї, що оприлюднена у формі відкритих даних або міститься у відкритих державних реєстрах з вільним доступом. Також згідно з частиною четвертою статті 5 Закону встановлення такої вимоги суперечить принципу недискримінації учасників і створює штучні бар’єри для участі у процедурі закупівлі. Наголошуємо, що відповідно до пункту 28 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення, якщо така інформація є публічною, доступною у формі відкритих даних, у державних реєстрах або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами. Вимога про надання довідки від НЕК «Укренерго» щодо статусу «дефолтний» суперечить чинному законодавству та порушує права учасників. Наполягаємо на її виключенні з тендерної документації. У разі неврахування цього звернення залишаємо за собою право звернення до органу оскарження — Антимонопольного комітету України.
Відповідь: Доброго дня!Згідно п.1.7.1. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Переддефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. 1.7.2. При набутті статусу «Переддефолтний» АР на період існування такого статусу: 1) надсилає учаснику ринку та Регулятору повідомлення про набуття учасником ринку статусу «Переддефолтний»; 2) публікує на офіційному веб-сайті АР повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу; 3) призупиняє реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії учасником ринку; 4) кожного дня (о 18:00) скасовує реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії на післязавтра; 5) використовує фінансові гарантії, що надаються учасником ринку, для покриття його заборгованості перед ОСП; 6) установлює нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН та ВДР для такого учасника ринку; 7) якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника, після набуття ним статусу «Переддефолтний» кожного банківського дня (о 12:00) направляє до уповноважених банків довідку, що містить інформацію щодо повного та скороченого найменування учасника ринку або ПІБ (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа- підприємець), ЄДРПОУ або РНОКПП (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа - підприємець), розмір простроченої електропостачальником оплати вартості його небалансів електричної енергії.». Таким чином, статус «Переддефолтний» не «носить виключно попереджувальний характер», як стверджує учасник, а застосовується до недобросовісних учасників ринку, які неналежним чином виконують свої фінансові зобов‘язання. Крім того, статус «Переддефолтний» суттєво впливає на можливість постачання електричної енергії, оскільки для такого учасника установлюється нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН (ринку на добу наперед) та ВДР (внутрішньодобовому ринку). Згідно п. 1.7.4. р.1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Дефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) тривалість статусу «Переддефолтний» для учасника ринку становить більше двох робочих днів; 2) судом прийнято рішення про визнання учасника ринку банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або учасником ринку або його уповноваженими органами прийнято рішення про ліквідацію учасника ринку; 3) у випадку анулювання ліцензії учасника ринку.». Згідно п.п. 5 п. 1.7.5. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника (або споживача), після набуття ним статусу «Дефолтний» постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку (або такому учаснику ринку) здійснюється постачальником «останньої надії» відповідно до Правил роздрібного ринку. Тобто статус «Дефолтний» не просто «може ставити під сумнів постачання електричної енергії», а повністю унеможливлює постачання, внаслідок чого споживач переходить до постачальника «останньої надії», тарифи якого значно вище ринкових, що призведе до фінансових втрат замовника. Отже замовник не може укласти договір про постачання електричної енергії із недобросовісним учасником ринку електричної енергії, який допускав невиконання своїх фінансових зобов‘язань, оскільки це несе великі ризики для замовника та збільшення фінансових витрат для замовника. Враховуючи те, що за інформацією з сайту НКРЕКП в Україні видано більше ніж 800 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу, більшість учасників є добросовісними та здійснюють свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства, дана вимога не може звужувати конкуренцію серед учасників. Вважаємо, що вимога надати підтвердження, що учасник не перебував у статусі «переддефолтний » або «дефолтний» не суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та є обґрунтованою. Необхідно зауважити, що аналогічна позиція викладена в рішенні постійно діючої адміністративної колегії України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 09.10.2019 № 14553-р/пк-пз. Що стосується загальнодоступності вищевказаної інформації, то нагадуємо, що згідно Постанови КМУ від 12.03.2022 року №263, яка застосовується до припинення чи скасування воєнного стану встановлюється,, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати таких додаткових заходів: а саме зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів. Тобто замовнику не гарантовано отримання інформації саме з відкритих джерел, як стверджує Учасник.
Дата відповіді: 16.12.2025 15:22