• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 2 дні назад

559 000.00 UAH з ПДВ
Період уточнення: 13.12.2025 09:43 - 18.12.2025 00:00
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги

Номер: 531a8f2f720b4cc688241e8840967b6d
Дата опублікування: 17.12.2025 16:50
Опис: Шановний Замовнику! Ми, як потенційний учасник процедури відкритих торгів з особливостями за ID UA-2025-12-13-000178-a (предмет закупівлі: електрична енергія, ДК 021:2015 09310000-5), звертаємося до Вас із вимогою внести зміни до тендерної документації. Наш аналіз базується на принципах чинного законодавства України, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 (далі — Закон № 922), Закону України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017 (далі — Закон № 2019), Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022 «Про особливості здійснення публічних закупівель на період дії воєнного стану» (далі — Особливості № 1178), Постанови НКРЕКП № 307 від 14.03.2018 «Про затвердження Правил ринку» та Постанови НКРЕКП № 310 від 14.03.2018 «Про затвердження Кодексу систем розподілу». Ми виявили у тендерній документації низку вимог, які є дискримінаційними, оскільки вони штучно обмежують конкуренцію, не пов’язані з предметом закупівлі (торгівля електричною енергією як біржовим товаром) та не передбачені законодавством. Дискримінація у публічних закупівлях проявляється у встановленні надмірних, суб’єктивних або непропорційних умов, які призводять до нерівного доступу учасників до процедури. Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 922, закупівлі повинні забезпечувати максимальну конкуренцію та недискримінацію. Частина 4 ст. 22 Закону № 922 прямо забороняє умови, що обмежують конкуренцію, а ч. 3 ст. 22 вимагає пропорційності вимог предмету закупівлі. Для постачання електричної енергії (ст. 66 Закону № 2019) достатньо ліцензії НКРЕКП, договорів з операторами ринку та відсутності боргів — усі інші вимоги, як-от сертифікації систем менеджменту чи екологічні дипломи, є надмірними та можуть бути «підігнаними» під конкретного учасника, що є класичним проявом дискримінації. Зазначене також підтверджуються моніторингами Державної аудиторської служби України, наприклад, UA-M-2023-12-21-000002, оголошення UA-2023-12-11-019833-a; UA-M-2023-12-27-000027, оголошення UA-2023-12-11-006590-a; UA-M-2023-12-20-000015, оголошення UA-2023-12-11-005694-a тощо, а також рішення АМКУ №3062 -р/пк-пз від 19.02.2024 (UA-2024-02-07-009838-a), № 9915-р/пк-пз від 04.07.2023 (UA-2023-06-13-010888-a), № 13539-р/пк-пз від 28.08.2023 (UA-2023-08-14-014436-a), № 14088-р/пк-пз від 05.09.2023 (UA-2023-08-17-012915-a), № 7313-р/пк-пз від 24.04.2024 (UA-2024-04-08-005328-a) тощо. Керуючись Вашим пунктом 9 до Додатку 1 до тендерної документації, зазначаємо що весь перелік несе собою дискримінаційні вимоги. Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)» та ДСТУ 3466-96. Оскаржувані нами документи, які вимагає надати Замовник, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96. Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в порушення пункту 29 Особливостей, За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині. Крім того, жодними іншими нормативно-правовим актами, ліцензійним умовами тощо, не передбачено обов’язку для постачальника електричної енергії отримувати зазначені вище документи. Учасником отримало ліцензію на постачання електричної енергії відповідно до Постанови НКРЕКП, проте не зобов’язане отримувати для здійснення постачання електричної енергії оскаржувані документи, у зв’язку з чим не може взяти участь у цій закупівлі. А тому зазначені вище вимоги тендерної документації мають бути вилучені із тексу тендерної документації Замовником. Вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги. Аналогічна практика органу оскарження, викладена рішенні № 12432-р/пк-пз від 12.08.2025 за результатами розгляду скарги № UA-2025-07-28-009326-a.a1; Аналогічна практика органу оскарження, викладена рішенні №20068-р/пк-пз від 17.12.2024 за результатами розгляду скарги № UA-2024-12-02-006916-a.b1. Тепер, знаючи сформовану практику моніторингу Державної аудиторської служби України та органу оскарження (Антимонопольного комітету України), у разі якщо Замовник не внесе відповідні зміни до тендерної документації, це буде свідчити про навмисне ігнорування норм чинного законодавства, свідоме порушення принципів прозорості, конкуренції та недискримінації, а також про можливе проведення нечесних торгів з метою фаворитизації конкретного учасника. Такі дії можуть призвести до оскарження процедури в установленому порядку, притягнення до відповідальності та визнання закупівлі недійсною. Просимо надати відповідь на це звернення у строки, передбачені законодавством, та внести необхідні зміни до тендерної документації для забезпечення рівних умов для всіх потенційних учасників.
Відповідь: Шановний учаснику! Тендерна документація розроблена Замовником з дотриманням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, а також з урахуванням норм законодавства у сфері ринку електричної енергії. Вимоги, встановлені тендерною документацією, зокрема вимоги, передбачені пунктом 9 Додатку 1, спрямовані на підтвердження належної організації діяльності учасника, його спроможності забезпечити безперебійне, надійне та якісне постачання електричної енергії Замовнику, а також мінімізацію ризиків неналежного виконання договору. Замовник зазначає, що положення пункту 29 Особливостей № 1178 обмежує застосування пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», проте не містить заборони на встановлення інших вимог до учасників, які не є кваліфікаційними критеріями у розумінні статті 16 Закону та не суперечать принципам здійснення публічних закупівель. Оскаржувані у зверненні вимоги не є кваліфікаційними критеріями, не встановлюють обмежень щодо організаційно-правової форми, форми власності, місцезнаходження або інших дискримінаційних ознак учасників, є однаковими для всіх потенційних учасників та відповідають принципу пропорційності предмету закупівлі. Наявність у предмета закупівлі національних стандартів ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96 не обмежує право Замовника встановлювати додаткові вимоги, пов’язані з організаційними, управлінськими та процесними аспектами діяльності постачальника, які не регламентуються зазначеними стандартами, але безпосередньо впливають на належне виконання договору. Практика органу оскарження та моніторингів Державної аудиторської служби України розглядається Замовником індивідуально з урахуванням конкретних обставин кожної закупівлі. Наведені у зверненні рішення та висновки стосуються інших процедур закупівель та не свідчать про автоматичну незаконність вимог, встановлених у тендерній документації цієї процедури. Таким чином, Замовник не вбачає порушень вимог чинного законодавства у сфері публічних закупівель та підстав для внесення змін до тендерної документації. Тендерна документація відповідає принципам відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників. Враховуючи викладене, вимога про внесення змін до тендерної документації задоволенню не підлягає.
Дата відповіді: 19.12.2025 15:18