• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з організації харчування учнів закладів загальної середньої освіти Приморського району м. Одеси, код 55510000-8 Послуги їдалень за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 2 дні назад

103 665 607.50 UAH без ПДВ
Період уточнення: 09.12.2025 23:35 - 19.12.2025 00:00
Відповідь надана

Приведення переліку документів у відповідність до умов закупівлі щодо відсутності вимоги про забезпечення тендерної пропозиції

Номер: c508a57b07ff49c7b474537589f8883d
Дата опублікування: 17.12.2025 19:40
Опис: У тендерній документації Замовника виявлено суперечливі вимоги, які унеможливлюють належну підготовку тендерної пропозиції: 1. В основній частині документації та в оголошенні про закупівлю зазначено, що забезпечення тендерної пропозиції не вимагається. 2. Водночас у Додатку [вказати номер додатка, де перелік документів] міститься вимога про надання у складі пропозиції банківської гарантії (забезпечення тендерної пропозиції). Вважаємо наявність такої вимоги у переліку документів незаконною та такою, що підлягає виключенню, з огляду на наступне: 1. Порушення принципу визначеності: Згідно з ч. 1 ст. 25 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник має право вимагати забезпечення, але не зобов'язаний. Якщо Замовник прийняв рішення не вимагати забезпечення, наявність посилання на нього в інших розділах документації є технічною помилкою, яка вводить Учасників в оману. 2. Ризик безпідставного відхилення: Залишення посилання на банківську гарантію в переліку обов'язкових документів дозволяє Замовнику формально відхилити будь-якого Учасника на підставі «невідповідності пропозиції вимогам тендерної документації» (відсутність документа). 3. Необґрунтовані витрати Учасників: Отримання банківської гарантії є платною послугою банків та потребує часу. Вимога надати цей документ у переліку, коли він фактично не передбачений умовами закупівлі, змушує Учасників нести зайві фінансові витрати. ВИМАГАЄМО: Усунути суперечності в тендерній документації шляхом повного виключення з переліку документів пункту щодо надання банківської гарантії (забезпечення тендерної пропозиції) та будь-яких посилань на неї. Привести Додатки до документації у повну відповідність до розділу «Забезпечення тендерної пропозиції», де вказано, що таке забезпечення не вимагається.
Відповідь: Дякуємо за звернення! ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачено, що забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції - надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції/пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія. Така вимога не дискримінаційною, оскільки під час здійснення цієї закупівлі відповідно до Особливостей застосовуються положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 Особливостей. Банківська гарантія повинна бути оформленою відповідно до вимог постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 639 та форма забезпечення пропозиції повинна відповідати Наказу «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції» від 14.12.2020 р. № 2628 із змінами, затвердженого МІНІСТЕРСТВОМ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:48
Відповідь надана

щодо надання довідки від ДПС про відсутність заборгованості у складі тендерної пропозиції

Номер: 03d60dd0056248d5b6502fe12d692566
Дата опублікування: 17.12.2025 19:40
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо надання «відповідного документа (довідки про відсутність заборгованості з платежів) від контролюючого органу (ДПСУ) дійсного станом на кінцевий термін подання тендерної пропозиції». Вважаємо дану вимогу незаконною та такою, що підлягає повному виключенню, з огляду на наступне: 1. Порушення ч. 3 ст. 17 Закону «Про публічні закупівлі» (та/або п. 47 Особливостей №1178): Спосіб підтвердження відсутності підстав для відмови в участі (зокрема щодо заборгованості з податків) визначається виключно для Переможця процедури закупівлі. Вимога надання довідки від ДПС від усіх Учасників на етапі подання тендерних пропозицій суперечить закону. 2. Автоматична перевірка системою: Інформація про відсутність заборгованості Учасника перевіряється Замовником самостійно шляхом доступу до відкритих державних реєстрів або через електронну систему закупівель. Замовнику заборонено вимагати від учасників документи, що підтверджують інформацію, яка міститься у відкритих єдиних державних реєстрах. 3. Технічна неможливість виконання: Довідка про відсутність заборгованості видається органами ДПС протягом 5 робочих днів. Вимога про її «дійсність на кінцевий термін подання» є абсурдною, оскільки Учасник не може знати точний момент закінчення терміну (який може переноситися) і фізично не може отримати довідку «день у день». 4. Дублювання вимог: Дана вимога дублюється в різних розділах тендерної документації, що створює плутанину та призводить до зайвого навантаження на Учасників, змушуючи їх надавати паперові довідки там, де працює автоматичний державний сервіс. ВИМАГАЄМО: Повністю виключити вимогу щодо надання документа (довідки) від контролюючого органу (ДПСУ) у складі тендерної пропозиції для всіх Учасників. Відповідно до законодавства, надання такої довідки (в електронному або паперовому вигляді) має вимагатися виключно від Переможця процедури закупівлі протягом терміну, визначеного ст. 17 Закону (Особливостями).
Відповідь: Дякуємо за звернення! Вимога щодо надання «відповідного документу (довідки про відсутність заборгованості з платежів) від контролюючого органу (ДПСУ) дійсного станом на кінцевий термін подання тендерної пропозиції» аргументована тим, що зараз діють відкриті реєстри для безкоштовного запиту такої довідки через кабінет платника податку або через безпосередній запит в ДПСУ. Термін видачі такого документу до 5 робочих днів. Отже, отримати таку довідку можна в вільному доступі та в мінімальні терміни (такі терміни є відповідними термінам подання тендерних пропозицій).
Дата відповіді: 19.12.2025 16:47
Відповідь надана

Забезпечення можливості використання Удосконаленого електронного підпису (УЕП) поряд із КЕП

Номер: 40859c0e655346a08da5627aca560159
Дата опублікування: 17.12.2025 19:39
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо обов’язкового накладання на тендерну пропозицію саме Кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Вважаємо дану вимогу такою, що обмежує конкуренцію та суперечить чинному законодавству, з огляду на наступне: 1. Порушення Постанови КМУ № 1149: Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17 березня 2022 р. № 300 (із змінами, внесеними Постановою № 1149), на період дії воєнного стану в Україні дозволено використання удосконалених електронних підписів (УЕП) для підписання документів, якщо законом не встановлено обов'язкового використання саме КЕП. 2. Технічна рівнозначність: Удосконалений електронний підпис (УЕП) базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа і забезпечує належний рівень ідентифікації підписувача та цілісності документа. Вимога використання виключно КЕП на захищеному носії (токені) створює додаткові бар’єри для учасників, які використовують УЕП. 3. Практика АМКУ: Постійно діюча адміністративна колегія АМКУ неодноразово (зокрема у рішеннях 2023-2024 рр.) зазначала, що вимога про накладання виключно КЕП є дискримінаційною, якщо Замовник не надав належного обґрунтування неможливості прийняття пропозиції, підписаної УЕП. 4. Спрощення доступу до закупівель: Враховуючи особливості воєнного стану та цифровізацію, Учасники повинні мати право обирати вид електронного підпису, який відповідає вимогам чинного законодавства. ВИМАГАЄМО: Внести зміни до тендерної документації, передбачивши можливість підписання тендерної пропозиції як Кваліфікованим електронним підписом (КЕП), так і Удосконаленим електронним підписом (УЕП). Викласти відповідний пункт у наступній редакції: «Тендерна пропозиція повинна бути підписана шляхом накладання електронного підпису (Кваліфікованого електронного підпису (КЕП) або Удосконаленого електронного підпису (УЕП)), що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» та з урахуванням норм Постанови КМУ від 17.03.2022 № 300 (зі змінами)».
Відповідь: Дякуємо за звернення! Кваліфікований електронний підпис (КЕП) — це вид електронного підпису, який має таку ж юридичну силу, як власноручний підпис і використовується для ідентифікації підписувача та підтвердження цілісності електронних документів, досягається завдяки криптографічному перетворенню та перевіреним надавачам довірчих послуг. Його можна отримати через державні застосунки (Дія) або банки (ПриватБанк, Ощадбанк), а до 2018 року він був відомий як ЕЦП (електронний цифровий підпис). Удосконалений електронний підпис (УЕП) — це тип електронного підпису, що використовує криптографію для ідентифікації особи та перевірки цілісності даних, але зберігає ключ на менш захищених носіях (флешці, комп'ютері), на відміну від Кваліфікованого електронного підпису (КЕП), який зберігається на захищеному носії (токені) і має вищий рівень довіри та юридичну силу для значних юридичних операцій, хоча УЕП широко використовується у "Дії" та для внутрішніх цілей ФОП. Керуючись чинним законодавством, зокрема ЗУ «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» в публічних закупівлях використовують кваліфікований електронний підпис (КЕП). Просимо ознайомитися з нормами ЗУ «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Дата відповіді: 19.12.2025 16:47
Відповідь надана

Виключення вимоги про наявність доходу у розмірі 100% очікуваної вартості та скасування вимоги щодо надання внутрішніх документів про затвердження звітності.

Номер: e24b10109cc445caa3d64112b1f3d2d5
Дата опублікування: 17.12.2025 19:39
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено критерій фінансової спроможності, згідно з яким обсяг річного доходу (чистого доходу від реалізації або загального доходу ФОП) має бути не менше 100% очікуваної вартості предмету закупівлі. Також вимагається надання «документа, яким фінансову звітність було затверджено». Вважаємо дані вимоги незаконними та дискримінаційними з огляду на наступне: 1. Порушення ст. 16 Закону «Про публічні закупівлі»: Хоча Замовник має право встановлювати критерій фінансової спроможності, абз. 3 ч. 2 ст. 16 Закону чітко вказує, що такий критерій не може бути встановлений у розмірі, що перевищує очікувану вартість закупівлі. Проте встановлення порогу саме у 100% є граничним та таким, що штучно обмежує конкуренцію. Це створює умови, за яких учасник з доходом 99% від вартості тендеру (що є абсолютно достатнім для виконання контракту) буде дискваліфікований. 2. Дискримінація за розміром бізнесу: Вимога про 100% доходу перешкоджає розвитку малого та середнього бізнесу. Компанія може мати достатньо обладнання та персоналу для виконання цього конкретного тендеру, але мати нижчий сукупний дохід за попередній рік. Така вимога суперечить ст. 5 Закону щодо забезпечення максимальної економії та ефективності. 3. Неправомірність вимоги про «документ, яким звітність було затверджено»: Для приватних підприємств та ФОП законодавство не передбачає обов’язкового складання окремого формалізованого документа (протоколу/рішення) про «затвердження» звітності спеціально для тендеру. Факт прийняття звітності податковим органом (наявність квитанції №2) вже є достатнім і остаточним підтвердженням її достовірності та офіційності. 4. Практика АМКУ: Постійно діюча адміністративна колегія АМКУ неодноразово приймала рішення (зокрема № 16551-р/пк-пз), якими зобов'язувала замовників змінити або скасувати вимогу про 100% фінансову спроможність, якщо замовник не може довести технічну необхідність саме такого високого показника. ВИМАГАЄМО: 1. Виключити вимогу про те, що дохід учасника має складати не менше 100% очікуваної вартості. У разі залишення критерію — встановити його на рівні, що не перевищує 10% від очікуваної вартості, що відповідає принципам розумності та конкуренції. 2. Скасувати вимогу щодо надання «документа, яким дану фінансову звітність було затверджено», оскільки належним підтвердженням є Квитанція №2 про прийняття звітності ДПС. 3. Вилучити вимогу щодо надання звітності за «останній звітний період 2025 року», оскільки на момент проведення закупівлі звітний рік ще не завершився, а проміжна звітність може бути відсутня у суб'єктів мікропідприємництва та ФОП (які звітують раз на рік).
Відповідь: Дякуємо за звернення! Керуючись статтею 16. «Кваліфікаційні критерії процедури закупівлі» Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема п.2., Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 2) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Вимога щодо фінансової спроможності, згідно з яким обсяг річного доходу (чистого доходу від реалізації або загального доходу ФОП) має бути не менше 100% очікуваної вартості предмету закупівлі стосується наявності фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Зокрема, з урахуванням вартості та предмету закупівлі Замовник повинен впевнитися в професійній спроможності та досвіді учасника закупівлі. Більше того, п.3 статті 22. «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:46
Відповідь надана

Щодо аналогічного договору

Номер: 4ad4363e4c15422991796623620bfc37
Дата опублікування: 17.12.2025 19:39
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Вважаємо умови, викладені у цьому розділі, дискримінаційними (або такими, що підлягають виключенню) з огляду на наступне: 1. Порушення принципу недискримінації нових учасників: Встановлення жорстких вимог до аналогічного досвіду (особливо якщо Замовник вимагає досвід саме в бюджетних установах або закладах освіти) штучно обмежує ринок. Суб'єкт господарювання, який успішно надавав послуги харчування у приватному секторі (ресторани, кейтеринг для великих компаній), має достатню кваліфікацію, проте може бути відхилений через відсутність досвіду роботи з «бюджетом». Це порушує ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі». 2. Надмірність вимог до документів (ст. 22 Закону): Якщо Замовник вимагає надання разом із договором великої кількості супутніх документів (відгуки з конкретними формулюваннями, актами виконаних робіт, накладними, актами звіряння), це є надмірним бюрократичним тягарем. Підтвердженням виконання договору є сам факт його укладання та відгук від контрагента. 3. Обмеження конкуренції (ч. 4 ст. 22 Закону): Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують коло учасників лише тими, хто вже надавав послуги конкретним закладам у минулому. Це створює закрите коло постачальників і перешкоджає економії державних коштів. ВИМАГАЄМО: 1. Скасувати вимогу щодо надання копій всіх актів виконаних робіт, накладних, замінивши їх лише копією договору та одним позитивним відгуком від контрагента.
Відповідь: Дякуємо за звернення! Керуючись статтею 16. «Кваліфікаційні критерії процедури закупівлі» Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема п.2., Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Вимога щодо підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) стосується наявності в учасника процедури закупівлі документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Зокрема, з урахуванням вартості та предмету закупівлі Замовник повинен впевнитися в професійній спроможності та досвіді учасника закупівлі. Більше того, п.3 статті 22. «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:46
Відповідь надана

щодо надання окремих документів (сертифікатів/посвідчень) про гігієнічне навчання працівників

Номер: 65099de69c1042229952634365ac12b9
Дата опублікування: 17.12.2025 19:39
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо надання «Оригіналу або копії діючого документу, що підтверджують проходження гігієнічного навчання працівників...». Вважаємо дану вимогу незаконною та такою, що підлягає повному виключенню, з огляду на наступне: 1. Відсутність нормативно встановленої форми документа: Чинне законодавство України, зокрема Закон № 771/97 та Наказ МОЗ № 246, не передбачає видачу спеціального «документа (посвідчення/сертифіката) про гігієнічне навчання» встановленого зразка для кожного працівника. Знання гігієнічних вимог є складовою частиною обов’язкового медичного огляду (санітарний мінімум) та внутрішнього інструктажу на підприємстві в межах системи НАССР. 2. Дублювання вимог: Підтвердженням того, що персонал має право працювати з харчовими продуктами та знає санітарні норми, є особова медична книжка (або довідка про медогляд) та інформація про впроваджену систему НАССР на підприємстві Учасника, що підтверджується сертифікатом ISO. Вимога надати ще один окремий документ про «гігієнічне навчання» є надмірною та не має під собою правового підґрунтя. 3. Дискримінаційний характер: Оскільки законодавство не визначає, хто саме має проводити таке навчання та видавати документ (Держпродспоживслужба, приватні центри чи сам роботодавець), Замовник отримує можливість суб’єктивно відхиляти учасників, чиї документи йому «не сподобаються». Це створює умови для корупційних зловживань та обмеження конкуренції. 4. Порушення ст. 5 та ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі»: Замовник вимагає документ, обов'язковість якого для даного виду діяльності не визначена законом. Це створює додаткові фінансові та адміністративні витрати для Учасника, які не впливають на якість надання послуг. ВИМАГАЄМО: Повністю виключити з тендерної документації вимогу щодо надання документів про проходження гігієнічного навчання працівників. Для підтвердження кваліфікації персоналу вважати достатнім надання Довідки про наявність працівників, які пройшли обов’язкові медичні огляди.
Відповідь: Дякуємо за звернення! Керуючись статтею 23. «Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності» Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема 3., технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. Вимога щодо надання в складі тендерної пропозиції оригіналу або належним чином завіреної копії діючого документу, що підтверджує проходження гігієнічного навчання працівників, які будуть залучені до постачання предмету закупівлі аргументована тим, що при наданні послуг з організації шкільного харчування, постачальники, а зокрема їх працівники, які будуть залучені до процесу виготовлення та доставки продуктів харчування та готових страв зобов’язані дотримуватися вимог НАССР та Санітарного регламенту. Дані документи щодо гігієнічного навчання видаються відповідними акредитованими на це установами. Більше того, п.3 статті 22. «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:46
Відповідь надана

щодо надання сертифікатів навчання членів групи НАССР за добровільними стандартами

Номер: a268fe4e15e04cf49dd57b8a64c8a06c
Дата опублікування: 17.12.2025 19:38
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо обов'язкового надання у складі пропозиції «Сертифікатів щодо всіх членів групи НАССР, які пройшли навчання проведенню внутрішніх аудитів відповідно до вимог і положень стандартів ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 22000:2019, ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 19011:2019». Вважаємо дану вимогу незаконною, дискримінаційною та такою, що підлягає повному виключенню з огляду на наступне: 1. Невідповідність профільному законодавству: Згідно зі ст. 21 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», оператори ринку зобов’язані впроваджувати процедури НАССР. Проте цей Закон не вимагає від персоналу наявності сертифікатів внутрішніх аудиторів за міжнародними стандартами. Належна підготовка персоналу може підтверджуватися дипломами про спеціальну освіту, проходженням інструктажів на підприємстві або досвідом роботи. 2. Нав’язування добровільних та нерелевантних стандартів: * ISO 14001:2015 стосується системи екологічного менеджменту, що жодним чином не впливає на якість приготування страв чи безпечність харчових продуктів у школі. o ISO 9001:2015 є загальним стандартом менеджменту якості, який не є обов’язковим для галузі громадського харчування. o ISO 19011:2019 визначає настанову щодо проведення аудитів систем менеджменту. Вимога, щоб кожен член групи НАССР (кухар, технолог тощо) був сертифікованим аудитором, є абсурдною та надмірною. 3. Штучне обмеження конкуренції: Вказана вимога змушує Учасника нести значні витрати на платне навчання всього персоналу у приватних сертифікаційних центрах. Це створює умови, за яких участь у тендері можуть взяти лише ті суб'єкти, які заздалегідь отримали саме ці специфічні сертифікати, що є ознакою «заточки» під конкретного Учасника. 4. Порушення ч. 4 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі»: Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Вимога щодо наявності чотирьох різних сертифікатів на кожного члена групи НАССР не має жодного обґрунтованого підґрунтя для предмета закупівлі (послуги з харчування). ВИМАГАЄМО: Повністю виключити з тендерної документації вимогу щодо надання сертифікатів навчання членів групи НАССР за стандартами ISO 9001:2015, ISO 22000:2019, ISO 14001:2015 та ISO 19011:2019.
Відповідь: Дякуємо за звернення! Керуючись статтею 23. «Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності» Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема 3., технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. Вимога щодо надання в складі тендерної пропозиції Сертифікатів щодо всіх членів групи НАССР, які пройшли навчання проведенню внутрішніх аудитів відповідно до стандартів ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 22000:2019, ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 19011:2019 аргументована тим, що при наданні послуг з організації шкільного харчування, постачальники зобов’язані дотримуватися вимог НАССР, Санітарного регламенту та ЗУ «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Для цього постачальники повинні створювати спеціальні групи осіб, які за це несуть відповідальність та мають відповідну кваліфікацію. Більше того, п.3 статті 22. «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:45
Відповідь надана

щодо надання сертифікатів навчання членів групи НАССР за стандартами ISO 9001, 22000, 14001, 19011

Номер: f354f5b6cfbc43748e52033269c83d2a
Дата опублікування: 17.12.2025 19:38
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо надання «Сертифікатів щодо всіх членів групи НАССР, які пройшли навчання проведенню внутрішніх аудитів відповідно до стандартів ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 22000:2019, ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 19011:2019». Вважаємо дану вимогу незаконною та такою, що підлягає повному виключенню, з огляду на наступне: 1. Порушення ст. 21 Закону № 771/97: Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» вимагає від операторів ринку лише розробки та застосування процедур НАССР. Закон не містить вимог щодо обов’язкової сертифікації членів групи НАССР як внутрішніх аудиторів, тим паче за стандартами, що не стосуються безпечності харчових продуктів безпосередньо. 2. Нав’язування сторонніх стандартів (ISO 9001 та ISO 14001): Стандарт ISO 9001 (менеджмент якості) та ISO 14001 (екологічний менеджмент) є добровільними. Їх наявність або навчання персоналу за цими стандартами не є обов'язковим для надання послуг з організації харчування в закладах освіти. Вимога щодо надання сертифікатів за цими стандартами є штучним обмеженням конкуренції (ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»). 3. Дискримінаційна вимога щодо «всіх членів групи»: Згідно з методичними настановами, група НАССР може складатися з фахівців різних профілів (технологів, кухарів, адміністраторів). Вимога, щоб кожен з них мав сертифікат внутрішнього аудитора за чотирма різними стандартами, є абсурдною та надмірною. Це призводить до необґрунтованих фінансових витрат Учасника, які не впливають на якість харчування учнів. 4. Практика АМКУ: Постійно діюча адміністративна колегія АМКУ неодноразово вказувала (наприклад, рішення № 16821-р/пк-пз), що вимога щодо навчання персоналу за добровільними стандартами ISO або надання сертифікатів на кожного члена робочої групи є дискримінаційною, оскільки вона виходить за межі необхідної кваліфікації для виконання предмета закупівлі. ВИМАГАЄМО: Повністю виключити вимогу щодо надання сертифікатів навчання членів групи НАССР за стандартами ISO 9001:2015, ISO 22000:2019, ISO 14001:2015 та ISO 19011:2019. Для підтвердження кваліфікації персоналу вважати достатнім надання Довідки про наявність персоналу.
Відповідь: Відповідь: Дякуємо за звернення! Керуючись статтею 23. «Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності» Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема 3., технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. Вимога щодо надання в складі тендерної пропозиції Сертифікатів щодо всіх членів групи НАССР, які пройшли навчання проведенню внутрішніх аудитів відповідно до стандартів ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 22000:2019, ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 19011:2019 аргументована тим, що при наданні послуг з організації шкільного харчування, постачальники зобов’язані дотримуватися вимог НАССР, Санітарного регламенту та ЗУ «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Для цього постачальники повинні створювати спеціальні групи осіб, які за це несуть відповідальність та мають відповідну кваліфікацію. Більше того, п.3 статті 22. «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:45
Відповідь надана

щодо надання копії наказу про призначення осіб, відповідальних за контроль процедур НАССР

Номер: cc227b433eea4af1b01bfd878d8eb0d6
Дата опублікування: 17.12.2025 19:38
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо надання «Копії наказу... про призначення осіб відповідальних за контроль за застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР)...». Вважаємо дану вимогу незаконною та такою, що підлягає повному виключенню, з огляду на наступне: 1. Надмірність вимоги та втручання в господарську діяльність: Згідно зі ст. 21 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», обов’язком оператора ринку є розробка, введення в дію та застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах НАССР. Проте Закон не встановлює обов’язку для Учасника надавати Замовнику внутрішні розпорядчі документи (накази про призначення відповідальних осіб) як доказ дотримання цих процедур. Факт впровадження системи НАССР підтверджується наявністю відповідних сертифікатів (наприклад, ISO 22000), які вже вимагаються Замовником в інших розділах документації. 2. Порушення принципу мінімальної достатності документів: Вимога щодо надання копії наказу є вимогою надання первинного кадрово-адміністративного документа. Замовник не є контролюючим органом у сфері безпечності харчових продуктів (яким є Держпродспоживслужба) і не наділений повноваженнями перевіряти внутрішню структуру робочої групи НАССР Учасника. 3. Обмеження конкуренції (ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»): Встановлення вимог щодо надання специфічних внутрішніх документів, які не мають прямого відношення до спроможності надати послуги, створює додаткове бюрократичне навантаження та може бути використане для формального відхилення Учасника через відсутність у наказі певних формулювань, які Замовник може вважати «необхідними». 4. Захист персональних даних: Наказ містить прізвища, імена, по батькові та посади працівників. Оприлюднення таких наказів у відкритому доступі без нагальної потреби суперечить принципам захисту персональних даних, якщо ці дані не є критично необхідними для оцінки пропозиції. ВИМАГАЄМО: Повністю виключити вимогу щодо надання копії наказу про призначення осіб, відповідальних за контроль за застосуванням процедур НАССР. Для підтвердження відповідності вимогам щодо безпечності харчових продуктів вважати достатнім надання Сертифікату на систему управління безпечністю харчових продуктів (ISO 22000) або Гарантійного листа про впровадження та застосування Учасником процедур НАССР на підприємстві.
Відповідь: Дякуємо за звернення! Керуючись статтею 23. «Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності» Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема 3., технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. Вимога щодо надання в складі тендерної пропозиції Копії наказу... про призначення осіб відповідальних за контроль за застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) аргументована тим, що при наданні послуг з організації шкільного харчування, постачальники зобов’язані дотримуватися вимог НАССР, Санітарного регламенту та ЗУ «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Для цього постачальники повинні створювати спеціальні групи осіб, які за це несуть відповідальність. Більше того, п.3 статті 22. «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:44
Відповідь надана

щодо надання копій трудових книжок та наказів про прийняття на роботу

Номер: 667a3a139baa4efa94c7921e04abb2f1
Дата опублікування: 17.12.2025 19:37
Опис: Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо надання «копій документів, що підтверджують наявність трудових відносин... (копії трудових книжок, наказів про прийняття на роботу, договорів тощо)». Вважаємо дану вимогу незаконною та такою, що підлягає повному виключенню, з огляду на наступне: 1. Порушення законодавства про захист персональних даних: Трудові книжки та накази про прийняття на роботу містять великий обсяг конфіденційної інформації про фізичну особу (паспортні дані, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків, відомості про попередні місця роботи, причини звільнення, нагороди, стягнення тощо). Публікація таких документів у відкритому доступі в системі Prozorro поширення саме цих документів є прямим порушенням Закону України «Про захист персональних даних» та Конституції України. 2. Надмірність вимоги (ч. 4 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі»): Замовник вимагає документи на «всіх працівників», що є надмірним бюрократичним навантаженням. Для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію (ст. 16 Закону) достатньо надання Довідки про наявність працівників (персонал), де Учасник підтверджує наявність штату працівників та їх кваліфікацію під власний підпис та печатку. Вимога надання первинної кадрової документації на кожного кухаря чи підсобного робітника є необґрунтованою. 3. Невідповідність трудовому законодавству: Згідно із Законом № 1217-IX, в Україні запроваджено електронний облік трудової діяльності. Паперові трудові книжки можуть не вестися або зберігатися у самих працівників. Вимога надати скан-копію «сторінки трудової книжки» дискримінує учасників, які перейшли на електронний документообіг або приймають на роботу молодих спеціалістів, що взагалі не мають паперових книжок. 4. Практика АМКУ: Постійно діюча адміністративна колегія АМКУ неодноразово зазначала, що вимога надання наказів про прийняття на роботу або трудових книжок на весь персонал є дискримінаційною, оскільки достатнім підтвердженням є інформація, викладена у довідці Учасника. ВИМАГАЄМО: Повністю виключити вимогу щодо надання копій сторінок трудових книжок, наказів про прийняття на роботу та інших первинних кадрових документів. Для підтвердження наявності персоналу вважати достатнім надання Довідки про наявність працівників відповідної кваліфікації за формою, встановленою Замовником, за підписом уповноваженої особи Учасника.
Відповідь: Дякуємо за звернення! Керуючись статтею 16. «Кваліфікаційні критерії процедури закупівлі» Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема п.2., Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 12) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Вимога щодо копій документів, що підтверджують наявність трудових відносин... (копії трудових книжок, наказів про прийняття на роботу, договорів тощо) стосується наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Зокрема, при виробництві та доставці готових страв вимагається дотримання трудових норм та правил персоналу, який підтверджується відповідними документами щодо оформлення працівників на роботу. Більше того, п.3 статті 22. «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді: 19.12.2025 16:44