-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Електрична енергія
Період подачі пропозицій
до закінчення періоду залишилося 3 дні (до 17.12.25 00:00)
6 337 500.00
UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
03
дн
16
год
38
хв
51
сек
Оплата за участь: 4 080.00 UAH
Період уточнення:
09.12.2025 17:02 - 14.12.2025 00:00
Відповідь надана
Надання листа від НЕК «Укренерго» з підтвердженням реєстрації представника на платформі Датахаб є такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників
Номер:
6545087c131a4b9f8f5dbf2a3f4e82d9
Дата опублікування:
10.12.2025 12:54
Опис:
Доброго дня! Звертаємо увагу Замовника на те, що в Додатку 1 до тендерної документації встановлено дискримінаційну, необґрунтовану та таку, що суперечить вимогам чинного законодавства України, умову щодо надання оригіналу або копію листа від НЕК Укренерго з підтвердженням реєстрації представника учасника на інформаційно-комунікаційній платформі Датахаб в ролі постачальника електричної енергії. Зазначена інформація є відкрито доступною та публічною, зокрема через офіційний вебсайт НЕК «Укренерго» (https://ua.energy/datahub/), на якому оприлюднюється перелік зареєстрованих на платформі Датахаб постачальників, включно з даними про відповідальних осіб. Таким чином, вимога щодо надання окремого листа від НЕК «Укренерго» дублює вже наявну у відкритому доступі інформацію, не має об’єктивного підґрунтя. Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не може містити вимог щодо подання документального підтвердження відомостей, які є відкрито доступними у державних реєстрах або оприлюднені у формі відкритих даних. Закон прямо забороняє встановлювати до учасників вимоги про надання документів, якщо така інформація доступна у вільному доступі. Крім того, згідно з пунктом 28 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, замовник не вимагає документального підтвердження інформації, якщо вона є публічною, оприлюднена у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», міститься у відкритих публічних електронних реєстрах з вільним доступом або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом автоматичного обміну з іншими державними інформаційними системами та реєстрами. Отже, встановлена у тендерній документації вимога про обов’язкове надання листа від НЕК «Укренерго» з підтвердженням реєстрації представника на платформі Датахаб є такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників. У зв’язку з викладеним, вимагаємо виключити відповідну вимогу з тендерної документації та привести її положення у відповідність до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, затверджених постановою КМУ № 1178.
Відповідь:
Повідомляємо, що тендерну документацію сформовано відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (зі змінами) (надалі – Постанова № 1178, Особливості). Вимоги тендерної документації, які висунуті відповідають статті 5 цього Закону є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях. Положеннями ч. ч. 1-3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації.
Встановлені Замовником вимоги відповідають положенням статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема — принципам добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Усі технічні та кваліфікаційні вимоги є обґрунтованими специфікою предмета закупівлі. Замовником додержано вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей, публічна закупівля відбувається з дотриманням принципів: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням. Замовник зазначає, що усі вимоги - є важливими, адже сфера публічних закупівель та особливості розпорядження державними коштами потребує певної надійності та досвідченості від Учасників, що поставляють товари. Дякуємо за звернення.
Дата відповіді:
13.12.2025 00:00
Відповідь надана
Звертаємо вашу увагу, щодо вашої вимоги в тендерній документації сертифікатів ISO
Номер:
ec48eec707cf4009a96ac8b8b201d951
Дата опублікування:
10.12.2025 12:53
Опис:
Звертаємо вашу увагу, щодо вашої вимоги в тендерній документації сертифікатів ISO. Надаємо приклади аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який уже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме: • № 6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (№ ID UA-2023-04-26-009178-a); • № 1117-р/пк-пз від 01.02.2023 (№ ID UA-2023-01-10-006734-a); • № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (№ ID UA-2023-08-17-012915-a); • № 11818-р/пк-пз від 30.07.2025 (№ ID UA-2025-07-15-003259-a); • № 12327-р/пк-пз від 11.08.2025 (№ ID UA-2025-07-28-000031-a); • № 12644-р/пк-пз від 15.08.2025 (№ ID UA-2025-08-01-009680-a); Крім того, аналіз практики Державної аудиторської служби України свідчить про аналогічний підхід. Зокрема, за результатами моніторингу UA-M-2023-10-31-000010 у закупівлі UA-2022-11-30-006578-a встановлено порушення, оскільки тендерна документація була складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей № 1178, зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії були застосовані положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону та встановлено вимоги до предмета закупівлі, не передбачені відповідним національним стандартом для електричної енергії. Також наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію щодо здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування. Зазначена примірна тендерна документація не містить жодних вимог щодо сертифікатів ISO, що ще раз підтверджує їхню дискримінаційність та протиправність. У разі невжиття Вами відповідних заходів ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України буде у нас з вами ще одне роз'яснення стосовно сертифікатів, якщо для вас зоконодавчі докази не є підставою для внесення змін. Дякую.
Відповідь:
Постачання електричної енергії - це діяльність, що здійснюється у сфері, яка належить до критичної інфраструктури. Електропостачальник повинен забезпечити: безперебійність постачання; надійність внутрішніх процесів; відповідність екологічним і енергетичним вимогам; управління ризиками та операційною стійкістю. Вказані стандарти ISO підтверджують наявність у компанії ефективно працюючих систем управління цими процесами.
Всі зазначені стандарти прийняті та чинні в Україні як національні (ДСТУ) шляхом впровадження міжнародних ISO відповідно до Закону України «Про стандартизацію». Стандарти були прийняті Національним органом стандартизації (ДП «УкрНДНЦ») наказами про прийняття їх як національних стандартів та є чинними національними стандартами відповідно до ст. 23 Закону України «Про стандартизацію».
Ці стандарти пов’язані з предметом закупівлі (електропостачанням):
ДСТУ EN ISO 9001:2018 – підтверджує наявність системи управління якістю послуг, що безпосередньо впливає на облік, взаємодію з DataHub, своєчасність розрахунків, коректність комерційного обліку та якість взаємодії зі споживачем;
ДСТУ ISO 14001:2015 - для енергетичного сектору питання впливу на довкілля є регульованими та безпосередньо пов’язаними з діяльністю постачальника енергії;
ДСТУ ISO 45001:2019 - електроенергетика належить до підвищеної небезпеки; постачальник повинен мати систему управління охороною праці;
ДСТУ ISO 22301:2021 - стандарт з управління безперервністю діяльності.
У сфері електропостачання безперебійність є критично важливою, а відсутність системи може призвести до збоїв у постачанні;
ДСТУ ISO 50001:2020 - енергетичний менеджмент є прямою вимогою міжнародної практики у компаніях, що працюють в енергетичному секторі; підтверджує раціональне управління енергоресурсами;
ДСТУ ISO 37001:2018 - підтверджує наявність системи управління протидією корупції. Для енергетичного сектору це гарантує прозорість взаємодії, недопущення зловживань у розрахунках та підвищує довіру до постачальника;
ДСТУ ISO 28001:2009 - стандарт управління безпекою ланцюгів постачання. Забезпечує контроль ризиків у взаємодії з ринком, операторами систем, контрагентами та споживачами, що є важливим для безперебійного енергопостачання;
ДСТУ 27001:2023 з урахуванням ISO/IEC 27701:2022 - підтверджує впровадження системи управління інформаційною безпекою та захистом персональних даних. У сфері електропостачання це гарантує захист даних споживачів, безпечну роботу з DataHub та мінімізацію кіберризиків, що напряму пов’язано з безперервністю постачання.
Зазначені стандарти є загальнодоступними та можуть бути впроваджені будь-яким учасником ринку. Їх наявність не залежить від юридичної форми чи розміру компанії. Більше того, більшість професійних електропостачальників, що працюють на ринку України, вже мають впроваджені ці системи або окремі з них. Електропостачання - критично важлива послуга, що не може бути перервана. Наявність сертифікованих систем управління мінімізує ризики: зриву постачання; неспроможності виконувати договір; технічних та організаційних помилок; неналежного управління інцидентами;екологічних та енергетичних втрат. Усі наведені стандарти спрямовані на забезпечення надійності, безпеки та стійкості постачальника. Враховуючи викладене, вимога Замовника щодо надання сертифікатів є законною, пов’язана з предметом закупівлі, обґрунтована особливостями енергетичного сектору, не містить дискримінаційних ознак, спрямована на забезпечення належної якості та безпеки електропостачання. У зв’язку з цим підстав для внесення змін до тендерної документації та вилучення відповідної вимоги немає.
Дата відповіді:
12.12.2025 23:59
Відповідь надана
Вимога в Додатку № 1 до тендерної документації обмежує конкуренцію та суперечить принципам Закону України «Про публічні закупівлі»
Номер:
276b86cefc874bc58a38cfc94c23627b
Дата опублікування:
10.12.2025 12:51
Опис:
Доброго дня, шановний Замовник! Встановлена Вами вимога втендерної документації, згідно з якою учасник процедури закупівлі повинен надати Оригінал довідки від оператора системи передачі НЕК «Укренерго» видану у поточному місяці публікації закупівлі про те, що Учасник з початку роботи ринку електричної енергії – з 01.07.2019 року не знаходився в статусі «Дефолтний» та зазначена інформація не оприлюднювалась на сайті оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»), відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (зі змінами). Звертаємо увагу, що зазначене питання врегульовано чинним законодавством. Так, відповідно до «Правил ринку», затверджених постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168, надання статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» відбувається виключно у разі настання визначених у пункті 1.7.1 Правил подій або обставин. У разі присвоєння такого статусу інформація про учасників ринку оприлюднюється адміністратором розрахунків – НЕК «Укренерго» – на офіційному вебсайті у відкритому доступі та оновлюється щоденно. Чинним законодавством передбачено, що учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною присвоєння статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний», і лише у випадку, якщо статус «переддефолтний» триває понад два робочі дні, він трансформується у статус «дефолтний». Статус «переддефолтний» носить виключно попереджувальний характер, анулюється після усунення підстав і жодним чином не впливає на постачання електричної енергії або здатність суб’єкта господарювання брати участь у процедурах закупівель чи виконувати договірні зобов’язання. Чинне законодавство України не передбачає обмежень у здійсненні господарської діяльності постачальників електричної енергії внаслідок надання їм статусу «дефолтний», за умови усунення причин, які до цього призвели. Таким чином, наявність у минулому статусу «дефолтний» не є юридичною підставою для відмови учаснику у праві на участь у публічних закупівлях та не впливає на його фінансову стабільність і добросовісність у виконанні договірних зобов’язань. Більше того, вимога надати оригінал довідки щодо відсутності такого статусу у попередні роки не гарантує Замовнику уникнення ризиків у майбутньому, оскільки наявність або відсутність зазначеного статусу не є об’єктивним показником фінансової стабільності постачальника. Зазначена умова фактично звужує коло потенційних учасників до тих, хто не набував статусу «дефолтний» у минулому, що суперечить принципам відкритості, недискримінації та добросовісної конкуренції, закріпленим статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та створює штучні бар’єри для участі у процедурі закупівлі. Також слід зазначити, що статус «переддефолтний» та/або «дефолтний» не визначений у жодному нормативно-правовому акті як ознака неналежного постачальника, а його наявність у минулому не позбавляє суб’єкта господарювання статусу учасника ринку електричної енергії та не обмежує його права і обов’язки, передбачені законодавством. Помилковість вимоги про надання гарантійного листа щодо ненабуття статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» підтверджується позицією Антимонопольного комітету України, викладеною у рекомендаціях від 05.03.2020 № 5-рк (пп. 45-48), якими визнано, що така вимога є необґрунтованим бар’єром для учасників закупівель електричної енергії. Відповідно до пункту 1.7.2 «Правил ринку» адміністратор розрахунків (НЕК «Укренерго») зобов’язаний публікувати на своєму офіційному вебсайті інформацію про учасників, які набули статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний», із зазначенням дати набуття такого статусу; ця інформація оновлюється щодня і є відкритою для перевірки. Отже, встановлення у документації вимоги про надання гарантійного листа є надмірним, дискримінаційним і створює необґрунтовані підстави для відхилення тендерних пропозицій. На момент проведення процедури закупівлі наше підприємство не має статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» і належним чином виконує свої зобов’язання, тому гарантійний лист не гарантує Замовнику відсутність ризиків, а лише штучно обмежує конкуренцію. У зв’язку з викладеним наполягаємо на внесенні змін до тендерної документації та виключенні дискримінаційної вимоги про надання гарантійного листа щодо ненабуття статусу «дефолтного» або «переддефолтного». У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження дій Замовника, а також звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації цієї закупівлі.
Відповідь:
3) Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», Правил ринку, Кодексу системи передачі та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, статус «Дефолтний» визначає учасника ринку, який порушив свої фінансові або інші визначені правилами зобов’язання перед оператором системи передачі або іншими учасниками ринку.
Перебування електропостачальника у такому статусі є однією з найбільш критичних ознак неналежної платоспроможності та невиконання учасником ринку базових фінансових обов’язків. Наслідки надання послуг електропостачання контрагентом, який перебував або перебуває у статусі «Дефолтний», можуть включати: Ризик примусового припинення його участі у ринку або обмеження функціонування, що може спричинити раптове припинення постачання електричної енергії Замовнику.
Неможливість забезпечення безперервності постачання у разі втрати постачальником статусу учасника ринку або накладення на нього санкцій.
Фінансові та організаційні ризики для Замовника, оскільки зміна постачальника в екстреному порядку відбувається з затримками та може впливати на планування закупівель.
Порушення принципу економічної безпеки, оскільки Учасник зі статусом «Дефолтний» фактично не є надійним контрагентом.
Враховуючи зазначене, вимога Замовника щодо надання довідки від НЕК «Укренерго» є такою, що: безпосередньо пов’язана з предметом закупівлі – постачанням електричної енергії;
спрямована на перевірку надійності та фінансової дисципліни Учасника за весь період функціонування нового ринку; не обмежує конкуренцію, оскільки не встановлює надмірних або дискримінаційних умов, а вимагає лише підтвердження того, що електропостачальник не порушував базові вимоги ринку; дозволяє мінімізувати ризики зриву або припинення постачання, що є критично важливим для Замовника як споживача.
НЕК «Укренерго» є єдиним органом, який володіє повною та офіційною інформацією про перебування чи неперебування учасників ринку в статусі «Дефолтний» з 01.07.2019 року. Отже, отримання відповідної довідки від оператора системи передачі є єдиним достовірним способом перевірки належної поведінки Учасника на ринку. З урахуванням викладеного, зазначена вимога є правомірною, обґрунтованою та такою, що забезпечує належний рівень надійності електропостачання.
Дата відповіді:
12.12.2025 23:58
Відповідь надана
просимо пояснити, якою саме нормою законодавства керувалася уповноважена особа Замовника при встановленні вимог Додатку 6 до тендерної документації
Номер:
c44ffa6c9144409c96419d9009c3f65d
Дата опублікування:
10.12.2025 12:50
Опис:
Доброго дня! Звертаємо увагу, що предметом даної закупівлі є електрична енергія, яка згідно з чинним законодавством України є стандартизованим товаром. Її якісні характеристики регламентуються виключно положеннями національного стандарту ДСТУ EN 50160:2023, затвердженого наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, який набрав чинності 01.03.2025. Зазначений стандарт, гармонізований з EN 50160, встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема допустимий діапазон відхилень напруги 207–253 В, і є єдиним нормативним документом, що визначає вимоги до якості електричної енергії як товару. Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено жодних норм щодо сертифікації електричної енергії. Так само Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу не містять вимоги щодо отримання або підтвердження будь-яких сертифікатів ISO. Отже, обов’язок учасників закупівлі надавати сертифікати ISO у контексті закупівлі електричної енергії не встановлений жодним актом законодавства. Додатково звертаємо увагу, що згідно з пунктом 29 Особливостей здійснення публічних закупівель у період дії воєнного стану, у разі закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», а також прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Таким чином, будь-які вимоги, що виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених ДСТУ EN 50160:2023, у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікатів ISO, є незаконними, дискримінаційними та такими, що суперечать принципу законності, недискримінації та пропорційності, передбаченому статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». У зв’язку з викладеним просимо пояснити, якою саме нормою законодавства керувалася уповноважена особа Замовника при встановленні вимог Додатку 1 до тендерної документації, оскільки зазначені вимоги не передбачені ні законодавством у сфері публічних закупівель, ні законодавством у сфері ринку електричної енергії та підлягають обов’язковому вилученню.
Відповідь:
Всі зазначені стандарти прийняті та чинні в Україні як національні (ДСТУ) шляхом впровадження міжнародних ISO відповідно до Закону України «Про стандартизацію». Стандарти були прийняті Національним органом стандартизації (ДП «УкрНДНЦ») наказами про прийняття їх як національних стандартів та є чинними національними стандартами відповідно до ст. 23 Закону України «Про стандартизацію».
Замовник зазначає, що кваліфікаційна вимоги - є важливими, адже сфера публічних закупівель та особливості розпорядження державними коштами потребує певної надійності та досвідченості від Учасників. Для всіх учасників, які якісно та добросовісно працюють, не є складним завданням надати тендерну пропозицію та відповідні підтверджуючі документи на виконання вимог відповідної тендерної документації. Вимоги тендерної документації не є дискримінаційними, не містять обмежень в участі. Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм мають можливість взяти участь у процедурі закупівлі на рівних умовах, забезпечений вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю. Замовником додержано вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей, публічна закупівля відбувається з дотриманням принципів: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням. Замовник зазначає, що усі вимоги - є важливими, адже сфера публічних закупівель та особливості розпорядження державними коштами потребує певної надійності та досвідченості від Учасників, що поставляють товари. Дякуємо за звернення.
Дата відповіді:
12.12.2025 23:58
Відповідь надана
Статуси «дефолтний» та «переддефолтний» є публічною інформацією, що оприлюднюється у відкритому доступі на офіційних веб-ресурсах, зокрема: НКРЕКП та оператора системи передачі (НЕК «Укренерго») https://wservice.ua.energy/entsoe/getdefault
Номер:
b36751d238274cf69c7dac48415651fa
Дата опублікування:
10.12.2025 12:48
Опис:
Шановний Замовнику! У Додатку № 1 до тендерної документації, у розділі, Ви вимагаєте надати Оригінал довідки від оператора системи передачі НЕК «Укренерго» видану у поточному місяці публікації закупівлі про те, що Учасник з початку роботи ринку електричної енергії – з 01.07.2019 року не знаходився в статусі «Дефолтний» та зазначена інформація не оприлюднювалась на сайті оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»), відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (зі змінами). Звертаємо Вашу увагу, що зазначена вимога прямо суперечить нормам чинного законодавства. Порушення частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Частина 4 статті 22 Закону встановлює, що тендерна документація не може містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є відкрито доступною у державних реєстрах або у формі відкритих даних. Статуси «дефолтний» та «переддефолтний» є публічною інформацією, що оприлюднюється у відкритому доступі на офіційних веб-ресурсах, зокрема: НКРЕКП та оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»), інформаційних сервісах ринку електричної енергії. Тобто ви може самостійно перевірити наявність чи відсутність відповідного статусу учасника, а тому вимога надання додаткового документального підтвердження є необґрунтованою. Відповідно до пункту 6 Положення, затвердженого наказом Міненерго № 148 від 13.04.2022, під час дії воєнного стану статуси «дефолтний» та «переддефолтний» не застосовуються до постачальників універсальних послуг. Це означає, що окремі учасники ринку опиняються у більш привілейованих умовах, що порушує принцип недискримінації, визначений частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Згідно з пунктами 1.7.1 та 1.7.4 Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП № 307 від 14.03.2018: статус «переддефолтний» є попереджувальним і тимчасовим; може бути скасований протягом двох робочих днів; не впливає на господарську діяльність учасника та не може обмежувати його участь у публічних закупівлях. Вимагаємо вилучити вимогу щодо надання довідки/гарантійного листа про відсутність статусу «дефолтний» або «переддефолтний» як таку, що порушує частину 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Забезпечити можливість участі всіх учасників на рівних умовах, без встановлення дискримінаційних бар’єрів. Проводити перевірку зазначеної інформації самостійно, користуючись відкритими державними джерелами. У разі невиконання вищевказаних вимог або ненадання належного обґрунтування у визначені строки ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України, Державної аудиторської служби України та інших контролюючих органів для надання правової оцінки Вашим діям щодо порушення вимог Закону та створення дискримінаційних умов участі у процедурі закупівлі. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників. Звертаємо увагу на необхідність більш уважного формування тендерної документації, оскільки уповноважена особа Замовника відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» несе персональну відповідальність за прийняті рішення та допущені порушення. Нагадуємо, що статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за порушення законодавства у сфері публічних закупівель, у тому числі за встановлення вимог, не передбачених законом, що може потягнути за собою накладення штрафу на уповноважену особу.
Відповідь:
Відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник має право визначати у тендерній документації перелік документів, які підтверджують відповідність Учасників кваліфікаційним критеріям, а також вимогам до предмета закупівлі. Це право надано саме для того, щоб Замовник міг встановлювати такі умови, які забезпечують досягнення мети закупівлі – отримання якісного результату.
Відповідно до мети Закону України «Про публічні закупівлі», якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, та принципів здійснення публічних закупівель, передбачених ст. 5 цього закону, Замовник під час проведення процедури закупівлі, керуєтся даними принципами, в тому числі і під час підготовки тендерної документації. Замовник зазначає, що усі вимоги - є важливими, адже сфера публічних закупівель та особливості розпорядження державними коштами потребує певної надійності та досвідченості від Учасників, що поставляють товари. Дякуємо за звернення.
Дата відповіді:
12.12.2025 23:57
Відповідь надана
Просимо надати обґрунтування, якими саме нормативно-правовими актами або вимогами чинного законодавства ви керувалися при встановленні в тендерній документації вимоги щодо надання сертифікатів
Номер:
488a0653046e4b8c99c4872d2c11330f
Дата опублікування:
10.12.2025 12:45
Опис:
Доброго дня. Просимо надати обґрунтування, якими саме нормативно-правовими актами або вимогами чинного законодавства ви керувалися при встановленні в тендерній документації вимоги щодо надання сертифікатів систем управління відповідно до стандартів ISO. Встановлені вами вимоги у своїй сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних сертифікатів або відповідають неправомірно сформованим критеріям. Такі умови фактично унеможливлюють участь інших потенційних учасників, що порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначаємо, що вимога щодо обов’язкової наявності сертифікатів ISO не передбачена жодним нормативно-правовим актом України у сфері публічних закупівель і створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників. Предметом закупівлі є електрична енергія (код ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, чинним національним стандартом, що регламентує технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електричної енергії, що постачається в електричних мережах загального призначення», який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт гармонізований із європейським EN 50160 і встановлює виключно фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема допустимі відхилення напруги в межах 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електричної енергії як товару. Водночас, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено обов’язку щодо сертифікації електричної енергії або вимог до постачальників щодо наявності сертифікатів ISO. Таким чином, обов’язок учасників процедури закупівлі надавати у складі тендерної пропозиції сертифікати відповідності ISO не встановлений ні профільним законом, ні Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом. Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (у редакції, чинній на дату оголошення закупівлі), у разі здійснення закупівлі електричної енергії ви не маєте права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону, а також не можете встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення вами вимоги щодо наявності сертифікатів ISO є таким, що виходить за межі ваших повноважень, суперечить імперативним нормам чинного законодавства та має дискримінаційний характер. У зв’язку з викладеним просимо внести відповідні зміни до тендерної документації. У разі невиконання цієї вимоги та неприведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства, буде подано скаргу до Антимонопольного комітету України в порядку, передбаченому статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідь:
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та чинних Правил роздрібного ринку електричної енергії, функціонування електропостачальників на ринку передбачає їх обов’язкову участь у взаємодії з інформаційною платформою DataHub, оператором якої є НЕК «Укренерго». Реєстрація уповноважених представників електропостачальника на цій платформі є обов’язковою передумовою для здійснення належного обміну даними, підтвердження фактичних обсягів споживання, коректного адміністрування комерційного обліку та забезпечення безперервності постачання електричної енергії.
З огляду на це, вимога Замовника щодо підтвердження такої реєстрації не виходить за межі законодавчих вимог та жодним чином не обмежує конкуренцію, оскільки стосується виключно відповідності Учасника статусу належного електропостачальника, здатного виконати предмет закупівлі у повному обсязі.
Надання листа-підтвердження від НЕК «Укренерго» дає можливість Замовнику упевнитися, що Учасник: Дійсно зареєстрований у DataHub та має технічну можливість взаємодії з платформою, що є необхідною умовою для здійснення постачання електричної енергії; Має доступ до сегментів платформи, необхідних для виконання функцій електропостачальника, включаючи облік, зміни постачальника та обмін даними; Забезпечить коректність процесів переходу споживача та подальше адміністрування постачання, що напряму впливає на безперервність та якість постачання електроенергії Замовнику; Не створить ризиків збоїв у розрахунках та обміні даними, що можуть виникнути у разі участі нерегуляризованого або технічно неготового постачальника.
Таким чином, вимога про надання листа від НЕК «Укренерго» є обґрунтованою, такою, що безпосередньо пов’язана з предметом закупівлі та спрямована на забезпечення надійного, безперебійного та законного постачання електричної енергії.
Дата відповіді:
13.12.2025 00:00