-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Дрон камікадзе 10 дюймів» (дві модифікації)
Період подачі пропозицій
до закінчення періоду залишилося 4 дні (до 29.11.25 16:00)
1 062 000.00
UAH без ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
04
дн
02
год
08
хв
28
сек
Оплата за участь: 2 040.00 UAH
Період уточнення:
21.11.2025 15:06 - 26.11.2025 00:00
Відповідь надана
Щодо усунення дискримінаційних вимог в тендерній документації
Номер:
4d7fbbf786c247c3ab859d2d271313a1
Дата опублікування:
21.11.2025 17:10
Опис:
Замовником у тендерній документації встановлено вимоги про обов’язкове надання:
Підтвердження наявності персоналу, який володіє досвідом роботи саме за аналогічним видом закупівлі, із конкретизованими характеристиками, що не є необхідними для виконання предмета закупівлі.
Сертифікату ISO 37301:2021 “Compliance Management Systems — Requirements with guidance for use”, виданого саме акредитованим органом сертифікації.
Ці вимоги створюють дискримінаційні бар’єри, не пов’язані з об’єктивною необхідністю виконання договору, та необґрунтовано звужують коло потенційних учасників.
1. Порушення законодавства про публічні закупівлі
Вимоги документації повинні відповідати ч.3 ст.5 Закону України “Про публічні закупівлі”, яка прямо забороняє встановлювати дискримінаційні вимоги та створювати перешкоди для участі у процедурі закупівлі.
Ч.4 ст.22 Закону забороняє вимоги, що не є необхідними та прямо не випливають з предмета закупівлі. Жодна норма законодавства не вимагає наявності сертифікату ISO 37301:2021 для надання послуг/поставки товарів у межах предмета закупівлі, і тим більше – не вимагає, щоб такий сертифікат був виданий саме акредитованим органом, якщо це не передбачено законом або технічним регламентом.
2. Практика Європейського суду з прав людини
ЄСПЛ у справах “Бочан проти України №2”, “Суомінен проти Фінляндії”, “Гірвісаарі проти Фінляндії” наголошує, що орган влади зобов’язаний:
розглядати аргументи сторони по суті;
надавати належне, мотивоване обґрунтування своїх рішень;
не допускати формального або вибіркового підходу.
Отже, Замовник має юридичний обов’язок надати мотивовану відповідь на вимогу учасника, а не відмовляти формально або без аналізу наведених доводів.
3. Чому вимога про ISO 37301:2021 є незаконною
Цей стандарт є добровільним, він не належить до жодного обов’язкового технічного регламенту України.
Він регулює внутрішні системи комплаєнсу, а не якість товарів чи послуг, що є предметом закупівлі.
Вимога щодо “акредитованого органу сертифікації” не має правової основи, оскільки Закон не вимагає акредитованої сертифікації для цього стандарту.
Замовник не довів, яким чином відсутність ISO 37301:2021 робить неможливим або неналежним виконання договору.
Антимонопольний комітет у численних рішеннях (наприклад, №… ти можеш вставити конкретні, якщо маєш) вже неодноразово вказував, що вимога наявності добровільних сертифікатів є дискримінаційною, якщо вона не обґрунтована предметом закупівлі.
Вимагаю:
Вилучити з тендерної документації вимогу про надання сертифікату ISO 37301:2021.
Вилучити або привести у відповідність вимоги щодо підтвердження досвіду персоналу, які наразі виходять за межі розумної необхідності та не пов’язані з предметом закупівлі.
Привести документацію у відповідність до ст.5 та ст.22 Закону України “Про публічні закупівлі”.
Надати мотивовану відповідь відповідно до принципів, визначених практикою ЄСПЛ.
Відповідь:
Дякуємо за проявлену зацікавленість до закупівлі та надаємо роз’яснення щодо законності вимоги сертифікації.
Закупівля здійснюється для потреб оборони, тому важливо отримати продукцію, виготовлену та поставлену з дотриманням контрольованих процедур якості та правомірності походження компонентів. FPV-дрони, що застосовуються у бойових умовах, вимагають надійності, простежуваності та виключення контрафактного або небезпечного оснащення. Наявність зазначених сертифікатів підтверджує, що на підприємстві діють внутрішні процедури управління якістю і комплаєнсом, а персонал має підтвердженні компетенції для роботи з продукцією оборонного призначення.
Відповідно до абзацу третього пункту 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Сертифікація доступна будь-яким суб’єктам господарювання, не обмежує учасників за формою власності, місцем реєстрації чи іншим критерієм. Також, у тендерній документації відсутня вимога отримання сертифікату саме у певного органу сертифікації (відсутнє зазначення способу акредитації та прив’язка до конкретної юрисдикції).
Практика АМКУ свідчить, що подібні вимоги є правомірними у разі їх зв’язку з предметом закупівлі, наприклад, рішення №9066-р/пк-пз від 26.04.2021.
Відповідно до статей 16 і 22 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник має право встановлювати вимоги щодо наявності кваліфікованого персоналу та систем управління, необхідних для належного виконання договору. Умови документації відповідають цим нормам та спрямовані на мінімізацію ризиків неналежної якості продукції, що може вплинути на безпеку підрозділів, які її застосовують.
З огляду на наведене, такі вимоги сертифікації не є дискримінаційними, а тому підстави для внесення змін до тендерної документації відсутні, і зазначені вимоги залишаються чинними.
Таким чином, вимога щодо вилучення з документації умов про наявність сертифіката ISO 37301:2021 на підприємство та персональних сертифікатів менеджера з комплаєнсу (ISO 37301) і менеджера систем якості за стандартами AQAP 2110/2131 не підлягає задоволенню.
Дата відповіді:
22.11.2025 19:16