-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Код ДК 021:2015 - 85140000-2 Послуги у сфері охорони здоров’я різні (Послуги з проведення лабораторних досліджень)
Завершена
3 128 997.90
UAH з ПДВ
Період уточнення:
18.11.2025 20:14 - 23.11.2025 00:00
Відповідь надана
Дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
807a5fd7fc92439e8e9095533707e98f
Дата опублікування:
22.11.2025 23:56
Опис:
Доброго дня шановний Замовник. Ознайомившись із тендерною документацією, маємо зауваження щодо наявності дискримінаційних умов данної тендерної документації та відповідно наявних порушень при проведенні закупілі
1. Суть порушення
У тендерній документації Замовника, підпункт 4.1 пункту 4 Кваліфікаційних критеріїв додатку 1 та пункт 13 Загальних вимог додатку 1-1 до тендерної документації, встановлено обов’язок учасника надати Атестат про акредитацію на відповідність стандарту ISO 1589:2022.
Зазначена вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, такою, що порушує принципи рівної конкуренції, а також суперечить Закону України «Про публічні закупівлі».
2. Аргументація незаконності вимоги
2.1. Вимога про наявність атестата акредитації ISO 1589:2022 не відповідає законодавству України
Закон України «Про публічні закупівлі», ст. 5, чітко забороняє дискримінацію учасників та встановлює принцип добросовісної конкуренції.
Замовник може вимагати документи, що підтверджують якість товарів / робіт / послуг, але не вправі вимагати акредитацію, оскільки акредитація є добровільною у відповідності до Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності».
В Україні національним стандартом ISO 1589:2022 не є обов’язковим, і його застосування — виключно добровільне (ст. 23 Закону «Про стандартизацію»).
2.2. Вимога про атестат акредитації є дискримінаційною
Лише вузьке коло організацій володіє атестатом акредитації ISO 1589:2022, що обмежує коло учасників і створює умови для участі заздалегідь визначеного постачальника.
Встановлення вимоги, яка не є необхідною для предмета закупівлі, штучно звужує конкуренцію, що є прямим порушенням ст. 3 та ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник не обґрунтував, яким чином саме атестат акредитації ISO 1589:2022 впливає на якість чи безпеку предмета закупівлі.
2.3. Відсутність зв’язку вимоги із предметом закупівлі
Замовник не надав жодного технічного чи нормативного обґрунтування, чому саме стандарт ISO 1589:2022 є критично необхідним для виконання предмета закупівлі.
Усі технічні показники предмета закупівлі можуть бути підтверджені іншими документами, сертифікатами відповідності, деклараціями, звітами випробувань, що є загальноприйнятою та правомірною практикою.
2.4. Антимонопольна практика
АМКУ неодноразово наголошував, що:
вимога про обов’язкову наявність акредитації ISO є обмежувальною,
замовник повинен надати альтернативні способи підтвердження якості,
акредитація не може бути вимогою для участі у закупівлі, оскільки це не є вимогою до учасника, а є характеристикою органу оцінки відповідності.
3. Порушення принципів закупівель
Вимога суперечить:
ст. 5 Закону: недискримінація учасників, добросовісна конкуренція;
ст. 22 Закону: тендерна документація не може містити вимог, що обмежують конкуренцію;
ст. 3 Закону: максимальна економія та ефективність — при дискримінаційних вимогах економія неможлива;
ст. 23 Закону «Про стандартизацію»: стандарти є добровільними.
4. Прохання
На підставі наведеного ПРОСИМО:
Внести зміни до тендерної документації та виключити дискримінаційні вимоги про наявність атестата акредитації ISO 1589:2022 у всіх трьох положеннях документації.
Дозволити учасникам підтверджувати якість товарів/послуг будь-якими еквівалентними документами, що відповідають законодавству.
Забезпечити дотримання принципів відкритості, конкуренції та недискримінації
Відповідь:
Шановний Учаснику!
Згідно з пунктом 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Частина 2 статті 22 Закону містить невичерпний перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації.
Відповідно до частини 3 статті 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до додатку 1, 1-1 до тендерної документації, Лабораторія Учасника має бути акредитована на відповідність вимогам стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності», що має бути підтверджено у складі тендерної пропозиції відповідною копією Атестату про акредитацію як медичної лабораторії відповідно до вимог ISO 15189:2022, що є чинним на весь період надання послуг.
Необхідність встановлення вказаної вимоги тендерної документації обумовлена бажанням Замовника отримати якісні послуги, що є предметом закупівлі, гарантії високої затребуваності послуг що пропонує Замовник.
Акредитація на відповідність ISO 15189 необхідна лабораторії учасника для визначення правильності досліджень, що виконуються, та ступеня їх відповідності стандартам у сфері клініко-діагностичних досліджень. Якість роботи медичної лабораторії полягає в точності, надійності та своєчасності результатів, що видаються. Результати мають бути точними, що дозволить ефективно використовувати їх у лікувально-діагностичних чи інших цілях.
Акредитована Лабораторія Учасника на відповідність вимогам стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»- це здатність отримувати технічно обґрунтовані результати.
Процедура проводиться уповноваженим органом з акредитації Національним агентством з акредитації України, що є єдиним органом, який має право провадити таку діяльність.
Отримати Атестат про акредитацію як медичної лабораторії відповідно до вимог ISO 15189:2022, може будь-який суб’єкт господарювання, що організував свою діяльність у відповідності до цього стандарту. Правова позиція АМКУ викладена в рішенні постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, №19457-р/пк-пз від 27.08.2021.
Враховуючи вищевикладене, відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації.
Дата відповіді:
24.11.2025 18:24