• Відкриті торги з особливостями
  • Мультилотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія

Торги не відбулися

1 331 698.80 UAH з ПДВ
Період уточнення: 31.10.2025 15:34 - 05.11.2025 00:00
Відповідь надана

Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника

Номер: fee1cafcb7a14eceb44a7ba427bfc233
Дата опублікування: 03.11.2025 17:07
Опис: Встановлення Вами у Додатку № 4 до тендерної документації «Формування цінової пропозиції» положення, за яким торговельна надбавка/знижка, що встановлюється учасником (переможцем) у ціні тендерної пропозиції, не може бути від’ємною величиною, є дискримінаційною та такою, що безпідставно обмежує право учасників формувати конкурентну та економічно обґрунтовану ціну, чим порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону. Зазначена вимога прямо суперечить пункту 28 Особливостей, згідно з яким тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника. Відповідно до частини другої статті 29 Закону, оцінка тендерної пропозиції здійснюється електронною системою закупівель автоматично за критерієм найнижчої ціни, а завдання Замовника полягає у перевірці відповідності пропозиції вимогам тендерної документації без втручання у структуру ціни. Встановлення обмеження щодо маржі на рівні, вищому за нуль, не відповідає принципам, передбаченим статтею 5 Закону, зокрема принципам недискримінації учасників, добросовісної конкуренції, пропорційності, ефективності та максимальної економії бюджетних коштів. ВАШІ дії дискримінаційні, штучно обмежують конкуренцію, виключають можливість подання цінових пропозицій із мінімальними або нульовими прибутками, що може бути економічно виправданим для учасників, та порушують право учасника самостійно визначати фінансову модель своєї господарської діяльності. Предметом закупівлі є електрична енергія, до якої застосовується ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який визначає лише технічні характеристики якості електроенергії, та ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», які також не містять положень щодо структури ціноутворення або допустимості рівня маржі постачальника. Таким чином, вимоги щодо обмеження ціни через формулу з фіксованим позитивним значенням маржі не передбачені національним стандартом та є такими, що суперечать вимогами чинного законодавства. Оцінка тендерної пропозиції здійснюється автоматично електронною системою закупівель, відповідно до критеріїв та методики оцінки, встановлених Замовником у тендерній документації згідно з частиною другою статті 29 Закону. Відповідно до частини другої статті 29 Закону, найбільш економічно вигідною визнається та тендерна пропозиція, ціна або приведена ціна якої є найнижчою, а Замовник розглядає її на відповідність вимогам тендерної документації. Закон надає Замовнику право лише розглядати найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, яка визначена системою, на предмет відповідності технічним, кваліфікаційним та іншим вимогам, але не надає права самостійно формувати критерії відхилення пропозицій через відсутність прибутковості у структурі ціни. Підпункт 1 пункту 45 вказаних Особливостей передбачає, що у разі ненадання або надання неналежного обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою, Замовник має право відхилити таку пропозицію, зазначивши відповідну аргументацію в електронній системі закупівель. Законодавець встановив механізм реагування на занижені ціни, реалізація якого покладається на електронну систему закупівель та виключно на підставі автоматизованого виявлення аномально низької ціни. Водночас будь-які інші підходи до оцінки економічної обґрунтованості тендерних пропозицій, у тому числі запровадження обмеження на подання пропозицій із від’ємною складовою маржі постачальника, не передбачені чинним законодавством і є незаконними. Звертаємо окрему увагу на правозастосовчу практику, яка підтверджує неправомірність відхилення тендерних пропозицій на підставі суб’єктивної оцінки рівня прибутковості учасника. Зокрема, рішення Антимонопольного комітету України від 29.11.2023 № 19236 у процедурі закупівлі UA-2023-09-27-012478-a, а також рішення від 14.12.2023 № 20202 у процедурі UA-2023-11-20-016150-a, однозначно засвідчують, що таке відхилення є порушенням вимог законодавства. АМКУ наголошує: рішення Замовника щодо оцінки рівня ціни тендерної пропозиції мають ґрунтуватися виключно на об’єктивному аналізі наданого учасником обґрунтування, у випадках, коли ціна визнана аномально низькою відповідно до вимог законодавства. Практика органів державного фінансового контролю також підтверджує факт порушення законодавства у випадках безпідставного відхилення тендерних пропозицій, коли аномально низька ціна не була визначена електронною системою, або коли учасник належним чином обґрунтував свою пропозицію. Аналогічну правову позицію викладено в постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2025 року у справі № 280/9439/24, в якій суд чітко зазначає, що обґрунтування, надане учасником щодо аномально низької цінової пропозиції, відповідало вимогам пункту 37 Особливостей, а отже, підстави для її відхилення були відсутні. Таке втручання Замовника призводить до необґрунтованого визначення переможцем учасника з вищою ціною, що тягне за собою надмірне витрачання бюджетних коштів та є ознакою неефективного їх використання. Встановлення Замовником у тендерній документації вимоги щодо заборони подання тендерної пропозиції з нульовою або від’ємною маржею постачальника є протиправним втручанням у структуру ціни учасника, що прямо суперечить чинному законодавству України у сфері публічних закупівель та не передбачене жодним нормативно-правовим актом. Замовник фактично створює нову незаконну підставу для відхилення учасників — встановлення нижньої межі ціни на власний розсуд. Такі дії є дискримінаційними, штучно обмежують конкуренцію та повинні бути розцінені як грубе порушення законодавства у сфері публічних закупівель Вимагаємо внесення змін. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України та звернемо увагу контролюючих органів на ваші неправомірні дії.
Відповідь: Дякуємо за Ваше звернення щодо положення, що міститься в Додатку № 4 до тендерної документації щодо торговельної надбавки/знижки. Ми ознайомились з Вашими зауваженнями і ретельно їх розглянули. Однак, хочемо зазначити, що встановлені вимоги щодо торговельної надбавки / знижки не суперечать законодавству та мають на меті забезпечення ефективної і безпечної конкуренції в рамках закупівлі. Водночас ми враховуємо правову позицію, наведеною у Вашому зверненні, і з повагою відносимось до вашої аргументації щодо принципів конкуренції та недискримінації. Ваша позиція стосовно безпідставного обмеження формування ціни виглядає обґрунтованою, і ми прагнемо дотримуватись вимог законодавства. У зв’язку з цим, ми розглянемо можливість внесення змін до відповідних положень тендерної документації для того, щоб забезпечити ще більшу прозорість процесу закупівель і уникнути будь-яких обмежень, які могли б негативно вплинути на конкуренцію. Просимо дати нам додатковий час для проведення необхідних змін. Ми готові врахувати Ваші зауваження і, у разі необхідності, коригувати вимоги щодо торговельної надбавки/знижки.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:44
Відповідь надана

Кричущі порушення

Номер: 117b2d896dd24ed7baf5cf9467f7390c
Дата опублікування: 03.11.2025 14:06
Опис: Добрий день, в тендерній документації в додатку 4, у Вас вказано: "Торговельна надбавка / знижка, що встановлюється учасником/переможцем у ціні своєї тендерної пропозиції, не може бути від’ємною величиною.", тобто не має сенсу проводити аукціон, адже хто перший подав пропозицію з нульовою торговельною надбавкою, той і переможець
Відповідь: Дякуємо за Ваше звернення щодо положення Додатку 4 тендерної документації щодо торговельної надбавки / знижки. Повідомляємо, що встановлення умови про неможливість від’ємної торговельної надбавки у тендерній документації відповідає вимогам чинного законодавства та забезпечує прозорість та безпеку проведення закупівлі. Зазначене положення не суперечить принципам конкурентності, оскільки аукціон проводиться з урахуванням інших критеріїв оцінки, визначених тендерною документацією. Таким чином, перша пропозиція з нульовою торговельною надбавкою не гарантує автоматичного визначення переможця, а аукціон залишається дієвим механізмом підвищення економії бюджетних коштів.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:39
Відповідь надана

Розподіл

Номер: 448933f6b0974e5fa71a6f47ae591717
Дата опублікування: 03.11.2025 13:54
Опис: В Додатку 4 невірно вказаний розподіл.Внесіть зміни
Відповідь: Дякуємо за Ваше звернення. Повідомляємо, що розподіл, вказаний у Додатку 4 тендерної документації, був підготовлений на основі даних, наданих відповідними підрозділами замовника на момент складання документації. Разом із тим, ураховуючи Ваше зауваження, замовник розгляне можливість внесення уточнень до Додатку 4 та, у разі необхідності, повідомить про оновлену версію документації в установленому законом порядку. Звертаємо увагу, що будь-які зміни до Додатку 4 будуть внесені до завершення строку подання пропозицій, щоб не порушити принципи рівності та недискримінації учасників.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:29
Відповідь надана

Господарський кодекс

Номер: 245eb0d8a1bf434787995db461a48d1b
Дата опублікування: 03.11.2025 13:44
Опис: Шановний замовнику! Господарський кодекс втратив чинність.Внесіть зміни
Відповідь: Дякуємо за Ваше звернення. Повідомляємо, що при формуванні тендерної документації та проекту договору ми керувалися чинним законодавством України на момент їх підготовки, включно з нормами, що діяли до втрати чинності Господарського кодексу України. Разом із тим, враховуючи Ваше зауваження, повідомляємо, що замовник наразі не планує вносити зміни до посилань на Господарський кодекс України в тендерній документації та проекті договору, оскільки вважає їх такими, що не впливають на зміст та умови предмета закупівлі, права та обов’язки сторін, а також не порушують принципи добросовісної конкуренції та недискримінації учасників.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:22
Відповідь надана

Не враховані зміни до Особливостей

Номер: 21c0f07ef356495a80b019efd5e6fb91
Дата опублікування: 03.11.2025 13:37
Опис: Доброго дня! Постановою КМУ від 01.09.2025 № 1067 внесено зміни до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178. 04.09.2025 постанова № 1067 набула чинності. На підставі вищевикладеного, просимо привести свою тендерну документацію та проект договору у відповідність до внесених змін до Особливостей .
Відповідь: Дякуємо за Ваше звернення щодо приведення тендерної документації та проекту договору у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 01.09.2025 № 1067. Повідомляємо, що тендерна документація розроблена відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови КМУ від 12.10.2022 № 1178, з урахуванням особливостей, визначених на момент її підготовки. Наразі проведено аналіз внесених змін Постановою № 1067. Згідно з цим аналізом, зміни не вносять істотних коригувань до вимог, що містяться у чинній тендерній документації щодо предмета закупівлі. Відповідно, на даному етапі замовником не передбачено внесення змін до тендерної документації та проекту договору. У разі виникнення необхідності внесення змін до документації у майбутньому, ми будемо керуватися чинним законодавством України та забезпечимо своєчасне повідомлення всіх учасників закупівлі.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:09
Відповідь надана

Зміни щодо передачі

Номер: 61513ee7e7ca485a9589233afc1e8c05
Дата опублікування: 03.11.2025 13:35
Опис: Шановний замовник! В додатку 4 Ви зазначаєте стару передачу. Внесіть зміни
Відповідь: Шановний Учаснику! Дякуємо за уважність та зауваження. Замовником проведено перевірку інформації, викладеної у Додатку 4 до тендерної документації, щодо зазначених даних про передачу електричної енергії. Повідомляємо, що виявлену неточність (застаріле формулювання) буде усунуто шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації. Оновлена редакція Додатку 4 буде оприлюднена в електронній системі закупівель у встановленому порядку.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:05
Відповідь надана

порушення принципів добросовісної конкуренції

Номер: 5853e4d66d744422b2709bf598127661
Дата опублікування: 03.11.2025 12:03
Опис: Встановлення ВАМИ вимог пункт 5.17 Додаток № 2 до тендерної документації щодо надання листа від керівника та підписанта про ознайомлення зі ст. 358 та ст. 366 Кримінального кодексу України і гарантування, що всі подані документи не мають ознак підроблення, є дискримінаційною та такою, що суперечить принципам здійснення публічних закупівель, визначеним статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Закон не містить обов’язку учасника надавати окремі гарантії про ознайомлення з кримінальною відповідальністю, а підписання тендерної пропозиції вже підтверджує достовірність поданої інформації та покладає на посадових осіб відповідальність, передбачену чинним законодавством. Таким чином, зазначена вимога є надмірною, не пов’язаною з предметом закупівлі та створює необґрунтовані бар’єри для участі в процедурі, що порушує принципи добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації учасників.
Відповідь: Щодо зауваження учасника про дискримінаційність вимоги, викладеної у пункті 5.17 Додатку № 2 до тендерної документації, повідомляємо наступне. Встановлення вимоги про надання листа від керівника та підписанта про ознайомлення зі статтями 358 та 366 Кримінального кодексу України та гарантування, що подані документи не мають ознак підроблення, не є дискримінаційною і не порушує принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначена вимога має інформаційно-запобіжний характер і спрямована виключно на забезпечення достовірності та автентичності документів, що подаються у складі тендерної пропозиції. Її метою є попередження можливих випадків подання підроблених документів або документів, що містять неправдиві відомості, що, у свою чергу, впливає на законність та об’єктивність оцінки пропозицій. Вимога не обмежує коло потенційних учасників, не вимагає надання документів, які неможливо отримати чи які створюють переваги окремим суб’єктам господарювання. Лист може бути складений у довільній формі самим учасником, без необхідності залучення сторонніх установ або витрат додаткових ресурсів. Таким чином, вимога є пропорційною, обґрунтованою та пов’язаною з предметом закупівлі, оскільки спрямована на дотримання принципів законності, добросовісності та забезпечення належної перевірки достовірності документів учасників. Підстав для внесення змін до тендерної документації у цій частині немає.
Дата відповіді: 04.11.2025 10:40
Відповідь надана

Дискримінаційна вимога

Номер: 1f1e9e91a64243c3a0c4979b1b358d03
Дата опублікування: 03.11.2025 11:33
Опис: Доброго дня. Щодо дискримінаційної вимоги надання сертифікатів ISO у процедурі закупівлі електричної енергії Звертаємо Вашу увагу, що предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту. Відповідно до наказу Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, чинним національним стандартом, що встановлює технічні параметри якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025 року. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює допустимі фізико-технічні характеристики електричної енергії, зокрема межі відхилення напруги в межах 207–253 В. Саме ДСТУ EN 50160:2023 є єдиним чинним нормативним документом, що прямо регламентує вимоги до якості електричної енергії як товару. При цьому він не містить жодних положень про необхідність наявності у постачальника сертифікатів відповідності ISO (наприклад, ISO 9001 чи ISO 14001). Крім того, відповідно до офіційної позиції НКРЕКП, викладеної в публічному повідомленні від 24 квітня 2024 року, у відповідь на численні звернення постачальників та споживачів, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії для цілей публічних закупівель. Також відсутні вимоги щодо обов’язкової сертифікації ISO в ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії. Згідно з частиною другою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» , замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законодавством. Установлення додаткових вимог, які не ґрунтуються на положеннях закону або чинних національних стандартах щодо предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та недискримінації учасників. Така практика обмежує коло потенційних учасників, оскільки участь у процедурі можуть взяти лише ті, хто вже має відповідні сертифікати, або ті, хто змушений понести додаткові витрати на їх отримання виключно для участі в конкретній закупівлі. Це створює нерівні умови конкуренції та суперечить основним принципам здійснення публічних закупівель, визначеним статтею 5 Закону, а саме — добросовісній конкуренції, недискримінації учасників та максимальної економії бюджетних коштів. У разі ігнорування нашого зауваження залишаємо за собою право звернутися з офіційною скаргою до Антимонопольного комітету України.
Відповідь: Замовник здійснює закупівлю відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням положень Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів після його припинення або скасування» (далі – Особливості). Вимога щодо надання сертифікатів ISO, зазначена у пунктах тендерної документації, не є кваліфікаційним критерієм у розумінні статті 16 Закону та не є вимогою до предмета закупівлі (тобто не стосується якості електричної енергії як товару). Зазначена вимога встановлена на підставі абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, яким замовнику надано право включати до тендерної документації іншу інформацію, яку він вважає за необхідне, з метою підтвердження належного рівня організаційного, якісного, екологічного та антикорупційного управління майбутнього постачальника. Наявність відповідних сертифікатів ISO (зокрема ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 тощо) не впливає на фізико-технічні характеристики електричної енергії, а лише підтверджує, що постачальник здійснює діяльність у відповідності до міжнародних стандартів управління якістю, безпекою, енергоменеджментом, екологією та запобігання корупції. Такі вимоги спрямовані на вибір надійного та добросовісного контрагента, що забезпечить стабільне постачання електричної енергії та належне виконання умов договору. Вони застосовуються однаково до всіх учасників і, відповідно до практики Антимонопольного комітету України (рішення №19004-р/пк-пз від 20.12.2019, №7185-р/пк-пз від 14.04.2020, №11184-р/пк-пз від 21.05.2021 тощо), не є дискримінаційними, якщо мають об’єктивне обґрунтування та не стосуються технічних параметрів товару. Крім того, пунктом 28 Особливостей №1178 передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Отже, вимоги щодо підтвердження наявності впроваджених систем менеджменту є законними, обґрунтованими та такими, що не порушують принципів конкуренції.Встановлені вимоги щодо надання сертифікатів ISO не є дискримінаційними, не обмежують коло потенційних учасників, відповідають положенням Закону та Особливостей №1178. Підстав для внесення змін до тендерної документації в цій частині немає.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:03
Відповідь надана

Щодо вимог надання сертифікатів ISO

Номер: 4d22ac01c49a4c88a5f7d3a48ffeadd3
Дата опублікування: 03.11.2025 11:29
Опис: Звертаємо вашу увагу, щодо вашої вимоги в тендерній документації сертифікатів ISO. Надаємо приклади аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який уже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме: • № 6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (№ ID UA-2023-04-26-009178-a); • № 1117-р/пк-пз від 01.02.2023 (№ ID UA-2023-01-10-006734-a); • № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (№ ID UA-2023-08-17-012915-a); • № 11818-р/пк-пз від 30.07.2025 (№ ID UA-2025-07-15-003259-a); • № 12327-р/пк-пз від 11.08.2025 (№ ID UA-2025-07-28-000031-a); • № 12644-р/пк-пз від 15.08.2025 (№ ID UA-2025-08-01-009680-a); Крім того, аналіз практики Державної аудиторської служби України свідчить про аналогічний підхід. Зокрема, за результатами моніторингу UA-M-2023-10-31-000010 у закупівлі UA-2022-11-30-006578-a встановлено порушення, оскільки тендерна документація була складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей № 1178, зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії були застосовані положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону та встановлено вимоги до предмета закупівлі, не передбачені відповідним національним стандартом для електричної енергії. Також наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію щодо здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування. Зазначена примірна тендерна документація не містить жодних вимог щодо сертифікатів ISO, що ще раз підтверджує їхню дискримінаційність та протиправність. У разі невжиття Вами відповідних заходів ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України буде у нас з вами ще одне роз'яснення стосовно сертифікатів, якщо для вас зоконодавчі докази не є підставою для внесення змін. Дякую.
Відповідь: Шановний Учасник! Замовник здійснює цю закупівлю відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням положень Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів після його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом закупівлі є ДК 021:2015 – 09310000-5 “Електрична енергія”, яка є специфічним товаром, постачання якого нерозривно пов’язане з наданням відповідних послуг електропостачальником споживачу. Звертаємо увагу, що вимоги щодо надання сертифікатів ISO, визначені у пунктах 5.13–5.16 Додатку №2 до тендерної документації, встановлені не як кваліфікаційні критерії та не як вимоги до предмета закупівлі, а як додаткові умови, передбачені абзацом першим частини третьої статті 22 Закону. Метою зазначених вимог є підтвердження належного рівня організації управління діяльністю учасника, його спроможності забезпечити стабільне та якісне постачання електричної енергії, а також дотримання принципів екологічної безпеки, антикорупційної політики та інформаційної безпеки. Наявність сертифікатів ISO свідчить про впровадження на підприємстві систем менеджменту якості, енергоменеджменту, екологічного управління тощо, що є додатковим підтвердженням надійності постачальника, і не обмежує участь суб’єктів господарювання, оскільки такі сертифікати є добровільними і доступними для всіх охочих на ринку. Щодо наведеної вами практики Замовник ознайомився з наведеними вами рішеннями АМКУ та прикладами моніторингів Держаудитслужби. Водночас зазначаємо, що у кожному конкретному випадку АМКУ оцінює умови тендерної документації з урахуванням предмета закупівлі, контексту, формулювань вимог та обґрунтування замовника. Вимоги, встановлені у нашій тендерній документації, не суперечать положенням пунктів 28 та 29 Особливостей №1178, оскільки: не стосуються технічних характеристик електричної енергії, визначених національним стандартом ДСТУ EN 50160:2023; не є вимогою щодо сертифікації самої електричної енергії; мають інформаційно-запобіжний та організаційний характер, спрямований на забезпечення належного виконання договору постачання. Крім того, правомірність встановлення замовниками вимог щодо сертифікатів ISO вже неодноразово підтверджувалася рішеннями Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ, зокрема: №19004-р/пк-пз від 20.12.2019 (UA-2019-11-20-002217-b); №7185-р/пк-пз від 14.04.2020 (UA-2020-03-17-001400-c); №2309-р/пк-пз від 06.02.2020 (UA-2020-01-10-001583-c); №19422-р/пк-пз від 27.12.2019 (UA-2019-11-25-003122-b); №11184-р/пк-пз від 21.05.2021 (UA-2021-03-26-014987-c). У вказаних рішеннях АМКУ дійшов висновку, що вимога щодо наявності сертифікатів ISO не є дискримінаційною, якщо вона застосовується до всіх учасників однаково та пов’язана із забезпеченням належної якості процесів управління постачальника. Вимоги тендерної документації сформовано відповідно до Закону та Особливостей №1178, вони мають обґрунтований і пропорційний характер, не обмежують коло потенційних учасників та не суперечать чинному законодавству. Підстав для внесення змін до тендерної документації в цій частині немає.
Дата відповіді: 04.11.2025 11:00
Відповідь надана

Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO

Номер: 406cd9d0c9e34311b9309eda2a307edd
Дата опублікування: 03.11.2025 11:28
Опис: Встановлення Вами в пункті 5.13, 5.14, 5.15, 5.16 Додатку № 2 до тендерної документації вимоги щодо надання Учасником сертифікату ISO, не передбачена чинним законодавством України та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару. Звертаємо увагу, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії. Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. Крім того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення вимоги щодо наявності сертифікату ISO виходить за межі повноважень, порушує імперативні приписи законодавства та є дискримінаційним по суті. Таким чином, будь-які вимоги, які виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку — ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікату ISO, є незаконним, дискримінаційним та такими, що порушую норми чинного законодавства. Згідно з частиною другою статті 22 Закону, замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників. Крім того, зазначена вимога є дискримінаційною не лише з точки зору її невідповідності чинному законодавству у сфері публічних закупівель, а й у зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено обов’язку для постачальників електричної енергії мати такі сертифікати. Як наслідок, взяти участь у закупівлі можуть лише ті учасники, які вже мають відповідні документи або понесуть додаткові витрати на їх отримання виключно з метою участі в конкретній процедурі закупівлі. Це значно звужує конкуренцію та ставить потенційних учасників у нерівні умови. Така вимога порушує принципи публічних закупівель. На підтвердження викладеного наводимо приклади аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який вже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме: • №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 № ID: UA-2023-04-26-009178-a; • №1117-р/пк-пз від 01.02.2023 № ID: UA-2023-01-10-006734-a; • №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 № ID: UA-2023-08-17-012915-a; • № 11818-р/пк-пз від 30.07.2025 № ID UA-2025-07-15-003259-a; • № 12327-р/пк-пз від 11.08.2025 № ID UA-2025-07-28-000031-a;. • № 12644-р/пк-пз від 15.08.2025 № ID UA-2025-08-01-009680-a. Вимагаємо внесення змін. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України та звернемо увагу контролюючих органів на ваші неправомірні дії.
Відповідь: Шановний Учасник! Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу. Функції національного органу стандартизації виконує Державне підприємство “Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості” відповідно до Розпорядження КМУ від 26.11.2014 р. № 1163-р «Про визначення державного підприємства, яке виконує функції національного органу стандартизації». З метою вибору надійного, відповідального та добросовісного постачальника, діяльність якого відповідає вимогам чинного законодавства України, замовник зазначає інші вимоги до учасника закупівлі (майбутнього постачальника) згідно з абзацом першим частини третьої статті 22 Закону, зокрема, щодо необхідності підтвердження впровадження ним та підтвердження їхньої відповідності системам управління (менеджменту), а саме: - ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» (ДСТУ прийнято та введено в дію з 01.07.2016 року відповідно до наказу Державного підприємства "Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості" від 21.12.2015 № 203); - ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» (ДСТУ прийнято та введено в дію з 01.07.2016 року відповідно до наказу Державного підприємства "Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості" від 21.12.2015 № 203); - ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ДСТУ прийнято та введено в дію з 01.01.2021 року відповідно до наказу Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 26.12.2019 р. № 502); - ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» (ДСТУ прийнято та введено в дію з 15.09.2020 року відповідно до наказу Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 03.06.2020 р. №104); - ISO/ІЕС 27001:2023 (ISO/ІЕС 27001:2022) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Система керування інформаційною безпекою. Вимоги» (ДСТУ прийнято та введено в дію з 01.01.2017 року відповідно до наказу Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 18.12.2015 р. №193); - ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» (ДСТУ прийнято та введено в дію з 01.01.2020 року відповідно до наказу Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 18.12.2018 р. №507); - ДСТУ ISO 28000:2008 «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» (ISO 28000:2007) (ДСТУ прийнято та введено в дію з 01.01.2009 року відповідно до наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 04.08.2008 р. №268); Звертаємо вашу увагу, що вимоги тендерної документації щодо підтвердження учасниками впровадження та їхньої відповідності вищезазначеним системам управління (менеджменту) не є кваліфікаційним критерієм або вимогами до предмета закупівлі (вимогами щодо сертифікації електричної енергії) у розумінні Закону та цієї тендерної документації, а як зазначено вище, включені до тендерної документації керуючись абзацом першим частини третьої статті 22 Закону. Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Отже, замовником при складанні цієї тендерної документації дотримано вимоги чинного законодавства, тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Це також підтверджує практика Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель: рішення № 19004-р/пк-пз від 20.12.2019 р. (UA-2019-11-20-002217-b), рішення № 7185-р/пк-пз від 14.04.2020 р. (UA-2020-03-17-001400-c), рішення № 2309 -р/пк-пз від 06.02.2020 р. (UA-2020-01-10-001583-c), рішення №19422-р/пк-пз від 27.12.2019 р. (UA-2019-11-25-003122-b), рішення № 11184-р/пк-пз від 21.05.2021 р. UA-2021-03-26-014987-c), рішення № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021 р. (UA-2021-03-19-000685-c), рішення № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021 р. (UA-2021-03-19-000685-c). Враховуючи вищезазначене, у замовника відсутні підстави та обов’язок внесення змін до тендерної документації в цій частині.
Дата відповіді: 04.11.2025 10:54