• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Завершена

95 000.00 UAH з ПДВ
Період уточнення: 27.10.2025 10:22 - 01.11.2025 00:00
Відповідь надана

Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO

Номер: 0067c0cf17e7471bae55ff4f169615b0
Дата опублікування: 28.10.2025 15:48
Опис: Доброго дня. Просимо надати обґрунтування, якими саме нормативно-правовими актами або вимогами чинного законодавства ви керувалися при встановленні в тендерній документації вимоги щодо надання сертифікатів систем управління відповідно до стандартів ISO. Встановлені вами вимоги у своїй сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних сертифікатів або відповідають неправомірно сформованим критеріям. Такі умови фактично унеможливлюють участь інших потенційних учасників, що порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначаємо, що вимога щодо обов’язкової наявності сертифікатів ISO не передбачена жодним нормативно-правовим актом України у сфері публічних закупівель і створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників. Предметом закупівлі є електрична енергія (код ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, чинним національним стандартом, що регламентує технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електричної енергії, що постачається в електричних мережах загального призначення», який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт гармонізований із європейським EN 50160 і встановлює виключно фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема допустимі відхилення напруги в межах 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електричної енергії як товару. Водночас, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено обов’язку щодо сертифікації електричної енергії або вимог до постачальників щодо наявності сертифікатів ISO. Таким чином, обов’язок учасників процедури закупівлі надавати у складі тендерної пропозиції сертифікати відповідності ISO не встановлений ні профільним законом, ні Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом. Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (у редакції, чинній на дату оголошення закупівлі), у разі здійснення закупівлі електричної енергії ви не маєте права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону, а також не можете встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення вами вимоги щодо наявності сертифікатів ISO є таким, що виходить за межі ваших повноважень, суперечить імперативним нормам чинного законодавства та має дискримінаційний характер. У зв’язку з викладеним просимо внести відповідні зміни до тендерної документації. У разі невиконання цієї вимоги та неприведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства, буде подано скаргу до Антимонопольного комітету України в порядку, передбаченому статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідь: Дякуємо за звернення, в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Дата відповіді: 29.10.2025 10:31
Відповідь надана

Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації

Номер: ec4d2ad171624e76bad0074e3fbbcd18
Дата опублікування: 28.10.2025 15:47
Опис: Шановний Замовнику, наполягаємо на внесення змін до тендерної документації (Додаток № 4), а саме - усунути дискримінаційні вимоги, зокрема: Довідку про створення Учасником на території Сумської області Центру обслуговування споживачів, згідно з вимогами "Правил роздрібного ринку", затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами) Відповідно до пунктів 8.3.6 та 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії(далі — ПРЕЕ), затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312, є неправомірним та дискримінаційним. Зазначена вимога ґрунтується на посиланні на пункти 8.3.6 та 8.3.17 ПРЕЕ, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, однак є хибним тлумаченням та порушує норми чинного законодавства. Зокрема, відповідно до пункту 8.3.17 ПРЕЕ, обов’язок створення Центру обслуговування споживачів, Центру розгляду скарг та кол-центру покладається виключно на учасників роздрібного ринку, які обслуговують не менше 100 000 споживачів. Для учасників, які обслуговують менше 100 000 споживачів, створення Центру обслуговування споживачів не є обов’язковим. Таким учасникам надано право самостійно визначати форму реалізації відповідних функцій, зокрема через призначення відповідального працівника або створення окремого структурного підрозділу. Аналогічну правову конструкцію містить і пункт 8.3.6 ПРЕЕ, який наголошує на обов’язку виконання функцій Центру розгляду скарг незалежно від факту створення такого центру. Тобто ПРЕЕ прямо передбачає можливість забезпечення відповідної функції без створення ЦОК. Таким чином, нормативне регулювання надає учасникам роздрібного ринку вибір щодо організаційної форми реалізації вказаних функцій, що прямо спростовує позицію Замовника про обов’язкову наявність ЦОК. Встановлення вимоги про обов’язкове створення саме Центру обслуговування споживачів є неправомірним розширенням змісту законодавчих норм і таким, що не відповідає дійсному змісту нормативно-правових актів. Ні ПРЕЕ, ні будь-який інший нормативний акт не містить вимог щодо обов’язкового функціонування ЦОК як умови провадження ліцензованої діяльності або участі у процедурі публічної закупівлі. Крім того, відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право визначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, які прямо передбачені законодавством. Частина четверта тієї ж статті забороняє встановлювати у тендерній документації дискримінаційні вимоги, які обмежують конкуренцію. Також відповідно до статті 5 цього ж Закону, публічні закупівлі здійснюються на засадах добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного ставлення до них, пропорційності, відкритості та прозорості. Таким чином, вимога щодо обов’язкової наявності ЦОК є юридично необґрунтованою, не передбаченою чинним законодавством, такою, що створює безпідставні бар’єри для участі у закупівлі та суперечить нормам пункту 8.3.17 ПРЕЕ, частині другій та четвертій статті 22, а також статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Звертаємо окрему увагу, що відповідно до чинної ліцензії, виданої відповідному суб’єкту господарювання, постачальник електричної енергії має право здійснювати господарську діяльність на всій території України, без жодних територіальних або адміністративних обмежень. Жодна норма ПРЕЕ не встановлює обов’язку створення ЦОК у кожному регіоні або за місцезнаходженням конкретного замовника. Відсутність фізично розташованого ЦОК у певному регіоні не має жодного впливу на якість надання послуг з постачання електричної енергії, а технічні характеристики предмета закупівлі регламентуються виключно положеннями національного стандарту ДСТУ EN 50160:2023. Таким чином, вимога щодо обов’язкової наявності ЦОК є юридично необґрунтованою, не передбаченою чинним законодавством, такою, що створює безпідставні бар’єри для участі у закупівлі та суперечить нормам пункту 8.3.17 ПРЕЕ, частині другій та четвертій статті 22, а також статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь: Дякуємо за звернення, в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Дата відповіді: 29.10.2025 10:31
Відповідь надана

вимога щодо надання копій документів, що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно суперечить чинному законодавству України у сфері публічних закупівель

Номер: 89d53f371d8e4328b38d1189949ceb95
Дата опублікування: 28.10.2025 15:46
Опис: Шановний Замовнику! Звертаємо вашу увагу, що тендерна документація, зокрема Додаток 4 до неї — «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», — містить вимогу щодо надання копія(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений у п.1 Довідки підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи учасника. Відомості щодо вартісних показників даного майна (оренди даного майна) можуть бути приховані Учасником. Зазначена вимога суперечить чинному законодавству України у сфері публічних закупівель, а саме положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178. Встановлена Замовником вимога прямо суперечить пункту 29 Особливостей, відповідно до якого під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», тобто не може вимагати від учасників підтвердження наявності матеріально-технічної бази або кваліфікованих працівників. Законодавець чітко встановив виключення таких вимог саме для закупівель електричної енергії, що повністю виключає можливість їх визначення замовником на власний розсуд. Водночас стаття 16 Закону дозволяє застосовувати лише два інші кваліфікаційні критерії — 1. наявність досвіду виконання аналогічних договорів; 2. фінансову спроможність учасника, підтверджену фінансовою звітністю. Крім того, відповідно до абзацу другого пункту 29 Особливостей № 1178, замовник не має права встановлювати будь-які вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, якщо такий стандарт існує. Щодо предмета закупівлі — електричної енергії — чинним національним стандартом є ДСТУ EN 50160:2023, затверджений наказом ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, який набрав чинності з 01.03.2025 та гармонізований з європейським стандартом EN 50160. Цей стандарт є єдиним нормативним документом, що визначає фізико-технічні характеристики електричної енергії як товару, зокрема встановлює допустимі межі відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Таким чином, будь-які додаткові вимоги, які виходять за межі положень цього стандарту, є неправомірними. Відповідно до частини другої статті 22 Закону, замовник має право визначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, які прямо передбачені законодавством, тоді як частина четверта цієї ж статті забороняє включення до тендерної документації дискримінаційних вимог, що обмежують конкуренцію між учасниками. Згідно з частиною першою статті 5 Закону, публічні закупівлі здійснюються на засадах добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного ставлення до них, пропорційності, відкритості та прозорості, а частина четверта цієї ж статті прямо забороняє встановлення будь-яких дискримінаційних вимог до учасників. Таким чином, замовник не має права самостійно визначати або застосовувати вимоги, не передбачені законодавством, зокрема кваліфікаційні критерії, які прямо виключені із застосування відповідно до пункту 29 Особливостей. Будь-яке відхилення від установлених законом меж є неправомірним і порушує принципи публічних закупівель, визначені Законом. Отже, законодавством чітко встановлено, які саме вимоги може висувати замовник, а встановлення додаткових, не передбачених законодавством або національним стандартом, вимог є незаконним. У зв’язку з викладеним вимагаємо усунути виявлені порушення та виключити із тендерної документації вимогу щодо надання копій документів, що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, привівши її у відповідність до норм чинного законодавства. У разі невжиття відповідних заходів і відмови від внесення змін до тендерної документації будемо змушені звернутися з офіційною скаргою до Антимонопольного комітету України, а також до Державної аудиторської служби України з вимогою здійснити моніторинг дотримання законодавства під час проведення цієї закупівлі. Сподіваємося на оперативне та правомірне вирішення зазначеного питання в межах чинного законодавства.
Відповідь: Дякуємо за звернення, в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Дата відповіді: 29.10.2025 10:31
Відповідь надана

Щодо вимог надання сертифікатів ISO

Номер: 31ec4b0c9d4d4730945c7ce2b97c1e5a
Дата опублікування: 28.10.2025 15:44
Опис: Звертаємо вашу увагу, щодо вашої вимоги в тендерній документації сертифікатів ISO. Надаємо приклади аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який уже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме: • № 6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (№ ID UA-2023-04-26-009178-a); • № 1117-р/пк-пз від 01.02.2023 (№ ID UA-2023-01-10-006734-a); • № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (№ ID UA-2023-08-17-012915-a); • № 11818-р/пк-пз від 30.07.2025 (№ ID UA-2025-07-15-003259-a); • № 12327-р/пк-пз від 11.08.2025 (№ ID UA-2025-07-28-000031-a); • № 12644-р/пк-пз від 15.08.2025 (№ ID UA-2025-08-01-009680-a); Крім того, аналіз практики Державної аудиторської служби України свідчить про аналогічний підхід. Зокрема, за результатами моніторингу UA-M-2023-10-31-000010 у закупівлі UA-2022-11-30-006578-a встановлено порушення, оскільки тендерна документація була складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей № 1178, зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії були застосовані положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону та встановлено вимоги до предмета закупівлі, не передбачені відповідним національним стандартом для електричної енергії. Також наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію щодо здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування. Зазначена примірна тендерна документація не містить жодних вимог щодо сертифікатів ISO, що ще раз підтверджує їхню дискримінаційність та протиправність. У разі невжиття Вами відповідних заходів ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України буде у нас з вами ще одне роз'яснення стосовно сертифікатів, якщо для вас зоконодавчі докази не є підставою для внесення змін. Дякую.
Відповідь: Дякуємо за звернення, в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Дата відповіді: 29.10.2025 10:30
Відповідь надана

Дискримінаційна вимога щодо ЦОК (окремий структурний підрозділ або посадову особу) безпосередньо на території Сумської області

Номер: 4e72465825834de38055d14c31beef53
Дата опублікування: 28.10.2025 15:44
Опис: Доброго дня! Звертаємо ВАШУ Увагу, що відповідно до чинної ліцензії на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, виданої НКРЕКП, постачальник має право здійснювати діяльність на всій території України без будь-яких територіальних чи адміністративних обмежень. Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку створення ЦОК (окремого структурного підрозділу або посадової особи) у кожному регіоні чи за місцезнаходженням конкретного Замовника. Відсутність фізично розташованого ЦОК у певному регіоні жодним чином не впливає на якість постачання електричної енергії, оскільки технічні характеристики електропостачання регламентуються виключно положеннями національного стандарту ДСТУ EN 50160:2023. Ваша вимога щодо обов’язкової наявності ЦОК (окремого структурного підрозділу або посадової особи) саме на території на території Сумської області є юридично необґрунтованою, такою, що не передбачена жодним нормативно-правовим актом України, створює безпідставні бар’єри для участі суб’єктів господарювання у процедурі закупівлі та суперечить положенням пункту 8.3.17 ПРРЕЕ, частинам другій і четвертій статті 22, а також статті 5 Закону. Пункти 8.3.6 та 8.3.17 ПРРЕЕ не передбачають обов’язку створення ЦОК у конкретному населеному пункті, а лише визначають загальні вимоги до організації роботи з обслуговування споживачів. Таким чином, ВАШІ дії порушують норми чинного законодавства України та принципи недискримінації учасників. Зазначена вимога звужує коло потенційних учасників процедури закупівлі та фактично створює переваги окремим суб’єктам господарювання, які мають ЦОК (окремий структурний підрозділ або посадову особу) безпосередньо на території Сумської області. Вимагаємо внесення змін. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України та звернемо увагу контролюючих органів на ваші неправомірні дії.
Відповідь: Дякуємо за звернення, в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Дата відповіді: 29.10.2025 10:30