Номер:
8603988a47bd4769b94a354cbcd051aa
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
19.08.2025 12:20
Опис:
Шановний Замовнику!
Ознайомившись із умовами тендерної документації за процедурою закупівлі, звертаємось до Вас щодо необхідності усунення дискримінаційних вимог, які суперечать принципам здійснення публічних закупівель та безпідставно обмежують конкуренцію серед учасників.
Під час аналізу документації виявлено наступні вимоги, які є надмірними та такими, що звужують коло потенційних учасників:
Вимога щодо надання діючого договору про врегулювання небалансів або договору про участь у балансуючій групі (або повідомлень про приєднання до них) з накладеним КЕП.
Така вимога є необґрунтованою, оскільки: Замовник вимагає документи, підписані КЕП третьої сторони (Оператора системи передачі або сторони, відповідальної за баланс), на що учасник не має впливу; відсутність саме такого формату документів із КЕП не свідчить про відсутність у учасника права здійснювати постачання електричної енергії; вимога створює ризик безпідставного відхилення пропозицій учасників через фактор, який від них не залежить.
Вимога надати договори з Оператором ринку про купівлю-продаж електроенергії на РДН та ВДР у електронному вигляді з накладеними КЕП.
Вважаємо цю умову дискримінаційною, оскільки: договори з Оператором ринку є типовими та укладаються всіма учасниками ринку, однак вимога надати їх саме з КЕП Оператора створює додаткову залежність від третьої сторони; учасник не може примусити Оператора ринку надати чи підписати копії документів у форматі, який вимагає Замовник.
Вимога довідки (листа) від НЕК «Укренерго» або сторони, відповідальної за баланс, про відсутність заборгованості за небаланси з накладеним КЕП.
Зазначена вимога є надмірною, адже: учасник не має впливу на те, коли і в якому вигляді третя сторона видасть довідку та накладе КЕП; відсутність такої довідки з КЕП не свідчить про наявність заборгованості; вимога ставить участь у закупівлі в залежність від дій сторонніх організацій, що не відповідає принципам рівної конкуренції.
Вимога надати документи, що підтверджують оплату послуг Оператора ринку (фіксований платіж).
Така умова створює дискримінаційні умови, адже: це господарські документи, які не впливають на якість виконання предмета закупівлі; Замовник вимагає підтвердження у форматі, залежному від третьої сторони (Оператора ринку), чим безпідставно обмежує участь.
Вимога щодо акта звірки або інформації від НЕК «Укренерго» про відсутність заборгованості за договором надання послуг з передачі з накладеним КЕП.
Подібна вимога є зайвою, оскільки: учасник не може впливати на строки та порядок надання таких документів із КЕП від НЕК «Укренерго»; відсутність такого акта із КЕП не свідчить про наявність заборгованості; вимога фактично перекладає на учасника обов’язок отримувати документи від сторонньої організації, що не передбачено законом.
Вимога довідки від оператора системи розподілу про відсутність заборгованості за договором про надання послуг з розподілу з накладеним КЕП.
Ця умова створює необґрунтовані перешкоди, адже: учасник не може впливати на порядок видачі таких довідок ОСР; наявність чи відсутність КЕП на довідці не впливає на право учасника постачати електроенергію; вимога фактично обмежує доступ до закупівлі через дії третіх осіб.
У тендерній документації передбачено обов’язкове подання реєстру документів з зазначенням назви документа, файлу, дати, реєстраційного індексу та адресата. Вважаємо таку вимогу надмірною та недоцільною з наступних причин: Необґрунтована трудомісткість.
Підготовка такого реєстру потребує додаткового часу та ресурсів від учасника, при цьому ця інформація не впливає на якість або зміст пропозиції і не є критичною для оцінки предмета закупівлі.
Дублювання вже наявної інформації. Всі документи учасника завантажуються у систему електронних закупівель (Prozorro), де автоматично відображаються назва файлу, дата завантаження та КЕП. Тобто система вже забезпечує повну ідентифікацію документів, а складання додаткового реєстру є зайвим формалізмом.
Відсутність впливу на результат закупівлі. Реєстр не додає жодної нової інформації, що впливала б на оцінку кваліфікації учасника або на якість пропозиції. Його наявність або відсутність не змінює предмет закупівлі та не підвищує прозорість процесу.
Недоцільність для учасників та замовника. Складання реєстру створює додаткові адміністративні кроки для учасників, а перевірка такого реєстру замовником потребує додаткового часу, що не сприяє ефективності проведення закупівлі.
Таким чином, перелічені вимоги є надмірними, дублюють функції державних органів або покладають на учасників обов’язки отримання документів від третіх сторін у форматі з КЕП, що не підлягає їх контролю. Це суттєво обмежує конкуренцію, що суперечить принципам відкритості, прозорості та недискримінації, визначеним статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі», наполягаємо на внесенні змін до тендерної документації шляхом виключення зазначених дискримінаційних вимог.
У разі невнесення відповідних змін залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту своїх прав та законних інтересів у сфері публічних закупівель.
Відповідь:
Шановний Учаснику, дякуємо за Ваше звернення. Повідомляємо, що дані вимоги щодо надання учасником вищевказаної інформації встановлені у відповідності до пункту 28 Особливостей, а саме: "тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей", відповідно до вищезгаданої статті: "тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації". Дані вимоги не є дискримінаційними, встановлені для всіх учасників і всі учасники процедури закупівлі можуть їх виконати. Крім того, вимога щодо наявності КЕП на документах не є порушенням. Відповідно до пункту 27 частини 1 статті 1 Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису. Частиною 6 статті 18 даного Закону передбачено, що кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису. Відповідно до пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, що затверджений наказом Мінекономіки від 11.06.2020 року № 1082 (далі – Порядок), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником/ ЦЗО/ учасником/ постачальником/ органом оскарження / органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника/ ЦЗО/ учасника/ постачальника/ органу оскарження/ органів державного фінансового контролю. У разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів. Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Тобто даним нормативним актом чітко прописано, що замовник/ ЦЗО/ учасник/ постачальник/ орган оскарження / орган державного фінансового контролю після внесення інформації в електронні поля накладає саме кваліфікований електронний підпис. Тобто Замовником не встановлено жодних дискримінаційних вимог. Такої ж думки дотримується Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель згідно Рішення від 28.02.2024 № 3734-р/пк-пз. Крім того, відповідно до листа Мінцифри щодо використання КЕП № 1/06-11-984 від 22.01.2024: «Використання кваліфікованих електронних підписів та печаток забезпечує високий рівень довіри до засобів електронної ідентифікації, з використанням яких створюються такі електронні підписи та печатки, а також до схем електронної ідентифікації, в рамках яких видаються відповідні засоби електронної ідентифікації». Дана вимога покликана забезпечити достовірність наданих потенційним Учасником даних. Крім того порядок підписання документів шляхом накладання КЕП передбачений нормативно, наприклад відповідно до інформації зазначеній на офіційному сайті АТ «Оператор ринку»: «Після набуття статусу учасника РДН/ВДР, такому учаснику необхідно укласти договори про купівлю-продаж електричної енергії на РДН та на ВДР. Ці договори укладаються в електронному вигляді в програмному забезпеченні оператора ринку XMtrade®/PXS. З роз’ясненням щодо процедури укладання договорів можна ознайомитись на вебсайті ОР за посиланням https://www.oree.com.ua/index.php/web/7013 ». Відповідно до процедури укладення відповідних договорів: «4.8. Після отримання від Учасника РДН/ВДР пропозицій щодо укладення договорів про купівлю-продаж електричної енергії на РДН та ВДР, Оператор ринку перевіряє коректність інформації та заповнення полів в договорах та ПІДПИСУЄ ЇХ ШЛЯХОМ НАКЛАДЕННЯ КЕП УПОВНОВАЖЕНОЇ ОСОБИ Оператора ринку зі свого боку. Відповідний ДОГОВІР про купівлю-продаж електричної енергії на РДН та ВДР НАБИРАЄ ЧИННОСТІ з МОМЕНТУ його ПІДПИСАННЯ ШЛЯХОМ НАКЛАДЕННЯ КЕП УПОВНОВАЖЕНИМИ ОСОБАМИ СТОРІН. З вищевикладеного слідує що дані договори можуть бути укладені лише в електронному вигляді і лише шляхом накладення на них КЕП. Документи, які передбачені у додатку 2 тендерної документації є необхідними, вони встановлюють механізм підтвердження відповідності пропозиції вимогам замовника. Таким чином, зміст інформації, яку необхідно підтвердити, а також перелік документів, якими учасники повинні підтвердити свою відповідність вимогам, встановленим у тендерній документації, визначена згідно із законодавством, виходячи зі специфіки предмета закупівлі з урахуванням принципів, закріплених у статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі". Щодо надання документів які підтверджують відсутність заборгованості у потенційного Учасника, то наявність у потенційного Учасника заборгованості перед НЕК Укренерго або ОСР, призводить до набуття ним статусу переддефолтного/дефолтного, що унеможливлює таким Учасником здійснювати постачання електричної енергії та ставить під загрозу діяльність Замовника, оскільки наявність заборгованості перед НЕК «УКРЕНЕРГО» або ОСР, може бути підставою для набуття потенційного учасника статусу «дефолт», в результаті чого постачання Замовнику буде здійснювати постачальник «останньої надії». Дана вимога встановлена, щоб уберегтись від недобросовісних Учасників. Стосовно реєстру, то даний реєстр спрощує підготовку документів для Учасника а також спрощує для Замовника послідуючу перевірку документів, які були надані у складі тендерної пропозиції таким Учасником. Дякуємо за звернення.
Дата відповіді:
20.08.2025 14:09