-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник, код 34920000-2– Дорожнє обладнання (дорожня сіль для промислового переробляння)
Завершена
1 490 833.33
UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 14 908.33 UAH
мін. крок: 1% або 14 908.33 UAH
Період уточнення:
16.07.2025 20:59 - 24.07.2025 00:00
Відповідь надана
Усунення дискримінаційних вимог
Номер:
f60973c076ba403a94cc33fa1aa07804
Дата опублікування:
18.07.2025 15:34
Опис:
Шановний Замовнику! На підставі ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка передбачає рівне ставлення до всіх учасників, добросовісну конкуренцію, недискримінацію та пропорційність вимог до учасників, просимо Вас усунути з тендерної документації дискримінаційні вимоги, що штучно звужують коло потенційних учасників, створюють бар'єри для участі та порушують принципи відкритості й економічної доцільності.
1) Обмеження у визначенні аналогічного договору: У вимозі Замовника зазначено, що аналогічним є лише договір, предметом якого є саме «поставка дорожньої солі для промислового переробляння». Такий підхід є дискримінаційним, оскільки: ДК 021:2015: 34927100-2— Дорожня сіль охоплює всю дорожню сіль незалежно від специфіки використання; формулювання предмету договору може відрізнятись залежно від структури контрагента (наприклад: «технічна сіль», «сіль дорожня», «технічна сіль для промислового переробляння» тощо); головне — це відповідність товару технічним характеристикам та класифікатору, а не конкретна назва предмета договору. Просимо допустити аналогічні договори, предмет яких стосується поставки солі, що відноситься до кодів ДК 021:2015: 34927100-2 — Дорожня сіль незалежно від точного формулювання назви.
2) Обмеження лише виробниками, офіційними дилерами, дистриб’юторами, представниками:
Вимога надати підтвердження прямого представництва або договору з виробником (авторизаційний лист, дилерська угода тощо) штучно звужує коло потенційних учасників. На ринку функціонує велика кількість посередників, які законно та легально реалізують товар через інші канали поставки. Вони мають змогу запропонувати кращу ціну, але не завжди мають прямі стосунки з виробником. Просимо передбачити можливість участі учасників, які не мають прямого представництва та партнерства з виробниками, але можуть запропонувати якісний товар за економічно вигідною ціною.
3) Надання довіреності від виробника на отримання сертифікатів: Вимога надати кольорову довіреність від виробника щодо права отримання сертифікатів якості порушує права учасника, оскільки: законодавство України не передбачає обов'язкову наявність такої довіреності; сертифікати відповідності видаються на продукцію, а не на замовлення беспосереднього виробника; не всі учасники мають доступ до виробників або комунікацію з ними, особливо при закупівлі через кілька рівнів дилерів. Просимо скасувати вимогу щодо довіреності від виробника на отримання сертифікатів, якщо учасник подає сертифікати відповідності, що відповідають предмету закупівлі.
4) Посилання на неактуальний ДСТУ: У тендерній документації зазначено ДСТУ 8853:2016, проте чинна версія стандарту — ДСТУ 8853:2019. Просимо внести зміни в документацію, вказавши актуальний стандарт.
5) Вимоги щодо документів з радіологічного контролю: Вимоги надати окремо сертифікати відповідності, протоколи радіологічного контролю, сертифікати відповідності ГН 6.6.1.1-130-2006 та НРБУ-97 є надмірними, оскільки: відповідність цим нормам зазвичай вже входить до складу сертифікату відповідності за ДСТУ 4246:2003; додаткові витрати на проведення окремих випробувань і отримання дублюючих документів створюють надмірний фінансовий тягар; вимога подавати документи, видані лише на ім'я учасника або його представника, виключає можливість використання чинних документів на партію товару. Просимо внести до тендерної документації уточнення: якщо відповідність нормам ГН 6.6.1.1-130-2006 та НРБУ-97 підтверджена у сертифікаті відповідності та протоколі випробувань ДСТУ 4246:2003, то додаткові документи не вимагаються.
6) Ліцензійна угода з лабораторією: Вимога надати копію ліцензійної угоди з органом з проведення досліджень не є обов’язковою згідно чинного законодавства, оскільки: Учасник надає діючий договір з лабораторією, що підтверджує надання послуг випробування товару, такий договір є юридично чинним документом, що підтверджує право учасника звертатися до лабораторії за необхідності. Просимо виключити дану вимогу з тендерної документації.
7) Митна декларація: Вимога надати митну декларацію або документ, що її замінює, штучно обмежує участь суб’єктів, які не є імпортерами, а купують товар на внутрішньому ринку. Такі учасники фізично не мають змоги надати митні документи. Просимо передбачити можливість підтвердження походження товару за допомогою надання інформаційної довідки про виробника товару і країну його походження, а також виробник і країна походження вказуються у сертифікатах відповідності.
8) Сертифікати ISO: Вимога надати сертифікати на систему управління охорони здоров’я та безпеки праці ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT), систему управління якістю (ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT), на систему екологічного управління (ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) для участі в тендері на постачання технічної солі є необ’єктивною та дискримінаційною, зокрема: ДСТУ ISO сертифікація є бажаною для великих промислових компаній, але не є обов’язковою для постачальників технічної солі/дорожньої солі для промислового переробляння; їх наявність не впливає на якість товару або можливість його постачання; вартість сертифікації значна, і вимога її наявності може усунути з тендеру добросовісних учасників малого та середнього бізнесу. Окремо хочемо повідомити, що Антимонопольний Комітету України неодноразово у своїх рекомендаціях про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобіганням порушення законодавства про захист економічної конкуренції вказує, що Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінації учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасників торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вживаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов Замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам (виконавцям, підрядникам), які спроможні виконати умови договору, брати участь в процедурі закупівлі. Просимо зробити цю вимогу не обов’язковою або дозволити подання таких сертифікатів за бажанням учасника. Замість неї учасник може надати гарантійний лист щодо передбачення заходів захисту довкілля щодо запропонованого товару (дана вимога наявна в інших публічних закупівлях аналогічного товару, і є достатньою для замовників) або інший подібний документ від Учасника в довільній формі.
9) Сертифікат походження товару: Вимога про обов’язкову наявність сертифіката походження для товару, країною виробництва якого є не Україна, є дискримінаційною, оскільки: не всі учасники є імпортерами; не всі мають доступ до документації виробника чи митних брокерів; це звужує коло потенційних постачальників і порушує принцип відкритості. Просимо надати можливість підтвердження країни походження товару іншими документами: інформаційною довідкою від учасника, також в сертифікатах відповідності вказуються виробник та країна походження товару.
10) Документи щодо зважування: Вимога надати довідку про наявність/оренду вагового комплексу та скан повірки такого обладнання є надмірною, оскільки: Учасник може здійснювати зважування на території третіх осіб: логістичних компаній, складів, перевізників; Зважування можна підтвердити виданими актами або протоколами зважування; Договір оренди чи власності на ваговий комплекс не є визначальним для якісного надання послуги постачання солі.
Просимо вилучити цю вимогу або дозволити надавати документи про факту зважування перед безпосередньою поставкою товару без обов’язкової наявності власного або орендованого вагового комплексу при подачі пропозиції, аде це порушує принципи проведення публічних закупівель, а саме ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка передбачає максимальну економію, ефективність та пропорційність; рівне ставлення до всіх учасників, добросовісну конкуренцію, недискримінацію та пропорційність вимог до учасників.
Просимо уважно розглянути зазначені вимоги та внести відповідні зміни до тендерної документації для забезпечення рівних прав усіх учасників та уникнення дискримінаційних обмежень, які суперечать Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідь:
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що дане Запитання взято до уваги та будуть прийняті рішення про внесення змін до тендерної документації шляхом оприлюднення її у новій редакції в електронній системі закупівель.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що Замовник при розробці тендерної документації в п. 2.3.2. передбачив, що Учасник закупівлі при завантаженні в електронну систему закупівель тендерної пропозиції повинен надати документальне підтвердження, що підтверджує представницькі повноваження від виробника товару (авторизаційний лист або довіреність від виробника, або дилерська угода, або дистриб’юторський договір, або договір комісії тощо), що підтверджує повноваження та право учасника постачати товар.
Тобто, якщо учасник тендеру пропонує товар, що належать іншій компанії (наприклад, дистриб’ютор чи постачальник), важливо підтвердити, що Учасник має дозвіл діяти від імені цієї компанії в звязку з чим вважаємо, що дана вимога не може відноситься до дискримінаційної.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що Учасник закупівлі повинен підвердити про наявність у нього довіреності від виробника товару, що є одним із критеріїв наявності офіційних відносин Учасника закупівлі з виробником товару та дозволу виробника товару на проведення всіх необхідних аналізів товару на його відповідність вимогам чинного законодавства України.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що у звязку з допущенням Замовником арифметичної помилки при написання ДСТУ будуть прийняті рішення про внесення змін до тендерної документації шляхом оприлюднення її у новій редакції в електронній системі закупівель.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що Замовник самостійно визначає необхідні технічні характеристики предмета закупівлі виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням законодавства України. Також, звертаємо Вашу увагу, що відповідність нормам ГН 6.6.1.1-130-2006 та НРБУ-97 не входять до фізико-хімічних показників визначених в ДСТУ 4246:2003, а отже мають бути підтверджені сертифікатом відповідності та протоколом випробувань. Крім того, Замовник не вимагає окремих сертифікатів відповідності та протоколів випробувань на кожне ДСТУ, Учасник в складі пропозиції може надати один сертифікат якості та протокол випробувань в якому буде зазначено відповідність товару ДСТУ 4246:2003, ДСТУ 8853:2019, ГН 6.6.1.1-130-2006 та НРБУ-97.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що ліцензійна угода підтверджує, що орган з оцінки відповідності буде проводити відповідний технічний нагляд, інформування про зміни в чинних нормативних документах, на відповідність вимогам яких була проведена сертифікація продукції та інформування про чинність ліцензії та сертифікату відповідності, а учасник в свою чергу підтверджує виконання вимог сертифікації та забезпечення відповідності товару усім вимогам нормативних документів на продукцію, що наведена в сертифікаті відповідності, а також зразкам, що пройшли випробовування з метою сертифікації. Ліцензійна угода видається органом з сертифікації на кожен сертифікат відповідності, який було видано органом з проведення досліджень. Тож, даний документ є невід’ємною частиною сертифікату відповідності та договору з органом сертифікації.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що митна декларація є одним із пунктів підтвердження саме ПОХОДЖЕННЯ товару та ввезення товару на територію України згідно чинного законодавства.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що керуючись частиною 1 статті 23 Закону ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) - технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Крім того, частиною 3 статті 23 Закону встановлено, що технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. Також, згідно частини 5 статті 23 Закону - Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що запропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги Замовник має право в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що сертифікат походження товару є підтвердження того, що товар не відноситься до Переліку товарів, заборонених до ввезення на митну територію України, що походять з російської федерації/республіки білорусь згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з російської федерації» зі змінами чинними на момент подачі пропозиції, Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування”).
“Шановний Учаснику, при розгляді Вашого питання, повідомляємо, що наявність повіреного вагового комплексу є однією із необхідних критеріїв щодо поставки даного товару та підтвердженням того, що вказана вага поставленого товару буде відповідати дійсності, оскільки ваговий комплекс підтверджує, що даний виріб пройшов всі відповідні перевірки згідно чинного законодавства та механізм є в робочому стані, а отже кількість товару, вказана в супроводжувальних документах буде вважатись вірною.
Дата відповіді:
21.07.2025 21:05