-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з заправки та відновлення картриджів (код ДК 021:2015: 50310000-1 - Технічне обслуговування і ремонт офісної техніки)
Торги не відбулися
103 229.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 1 000.00 UAH
мін. крок: 1% або 1 000.00 UAH
Період уточнення:
10.07.2025 17:51 - 15.07.2025 00:00
Відповідь надана
Вимога про усунення дискримінаційної умови тендерної документації (відповідно до ст. 24 Закону України «Про публічні закупівлі»)
Номер:
cf56030964454f68bbde0e9dddf553fa
Дата опублікування:
14.07.2025 13:01
Опис:
Шановний Замовнику!
Вважаємо, що вимога тендерної документації про обов’язкове надання лише сертифікатів походження товарів на витратні матеріали (тонери, фотоциліндри, леза, вали, чіпи тощо) є дискримінаційною та порушує норми законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 Митного кодексу України, документами, що підтверджують країну походження товару, є не лише сертифікат про походження товару, а також засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару або сертифікат про регіональне найменування товару.
Також згідно з ч. 2 ст. 41 МКУ, країна походження товару заявляється митному органу у митній декларації, яка містить відповідні відомості.
Вимога Замовника про надання виключно сертифіката походження обмежує коло учасників та не відповідає законодавству, оскільки не враховує можливість підтвердження країни походження альтернативними документами, прямо передбаченими законом.
Нагадуємо, що відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник не має права встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Відповідно до практики АМКУ, подібні вимоги визнавалися дискримінаційними. Зокрема:
Рішення № 1437-р/пк-пз від 17.07.2023 — вимога про надання лише сертифіката походження була визнана дискримінаційною.
Рішення № 3120-р/пк-пз від 24.12.2021 — Комітет визнав правомірним подання митних декларацій для підтвердження країни походження.
Враховуючи наведене, керуючись ч. 4 ст. 5, ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 28 Особливостей, затверджених Постановою КМУ № 1178, та ст. 41 Митного кодексу України, вимагаємо:
Внести зміни до тендерної документації, виклавши відповідну вимогу у такій редакції:
«На підтвердження країни походження витратних матеріалів учасник може надати сертифікат про походження товару, митну декларацію, інвойс або інший документ, що підтверджує країну походження товару відповідно до ст. 41 Митного кодексу України.»
У разі невнесення змін залишаємо за собою право звернутися зі скаргою до АМКУ відповідно до ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідь:
Вітаємо! Дякуємо за інтерес до закупівлі та зазначаємо наступне (зокрема те, що вже зазначалося вище у відповідь на аналогічне питання/звернення).
Відповідно до пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей.
В той же час, згідно зі статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже, замовник самостійно у тендерній документації установлює вимоги, які передбачені законодавством, з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону.
Частиною 1 статті 41 Митного кодексу України визначено наступне «ДОКУМЕНТАМИ, ЩО ПІДТВЕРДЖУЮТЬ КРАЇНУ ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ, Є СЕРТИФІКАТ ПРО ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ або засвідчена декларація про походження товару, або декларація про походження товару, або сертифікат про регіональне найменування товару.». Виходячи з зазначеного, вимога Замовника про надання сертифіката походження відповідає законодавству, а отже Ваше твердження, що дана вимога не відповідає законодавству є безпідставним та маніпулятивним. Тобто, можна констатувати, що встановлення вимоги про надання сертифікату про походження товару повністю відповідає чинному законодавству, зокрема частині 1 статті 41 Митного кодексу України.
Разом з тим, частиною 3 статті 41 Митного кодексу України визначено наступне «СЕРТИФІКАТ ПРО ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ - ЦЕ ДОКУМЕНТ, ЯКИЙ ОДНОЗНАЧНО СВІДЧИТЬ ПРО КРАЇНУ ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ і виданий компетентним органом цієї країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару». Виходячи з зазначеного (та положень статті 41 Митного кодексу України, в цілому), з переліку, який визначено частиною 1 статті 41 Митного кодексу України, єдиним документом, який ОДНОЗНАЧНО свідчить про країну походження товару є саме СЕРТИФІКАТ ПРО ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ. Тобто, можна констатувати, що сертифікат про походження товару є тим документом, який максимально унеможливлює будь-які фальсифікації, маніпуляції тощо щодо фактичної країни походження товару.
В той час як, частиною 2 статті 41 Митного кодексу України визначено наступне «КРАЇНА ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ ЗАЯВЛЯЄТЬСЯ (декларується) митному органу ШЛЯХОМ ЗАЗНАЧЕННЯ назви країни походження товару та ВІДОМОСТЕЙ ПРО ДОКУМЕНТИ, що підтверджують походження товару, У МИТНІЙ ДЕКЛАРАЦІЇ, крім випадків, якщо обов’язкове подання оригіналу такого документа для цілей визначення країни походження товару передбачено законами України або міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.». Виходячи з зазначеного, з метою визначення/зазначення країни походження товару в митній декларації, необхідний інший документ (відомості про нього), а, виходячи з зазначеного вище, з метою ОДНОЗНАЧНОГО визначення/зазначення країни походження товару, необхідний сертифікат про походження товару. Тобто, як вбачається, з метою внесення в митну декларацію ОДНОЗНАЧНОЇ інформації щодо походження товару, необхідний сертифікат про походження товару.
Враховуючи викладене вище та керуючись нормами та положеннями зазначеними вище, Замовником, зокрема з метою максимальної мінімізації ризиків використання підсанкційних товарів під час виконання договору (у разі його укладання за результатами даної процедури закупівлі), в тендерній документації встановлено вимогу щодо надання документу, який ОДНОЗНАЧНО свідчить про країну походження товару, а не документ, згідно якого заявляється країна походження товару.
Узагальнюючи викладене вище, вимога щодо надання виключно сертифікату про походження товару є такою, що повністю відповідає чинному законодавству, та є такою, що максимально забезпечує дотримання Замовником санкційних НПА та максимально мінімізує ризики використання підсанкційних товарів під час виконання договору (у разі його укладання за результатами даної процедури закупівлі), в тому числі, максимально мінімізує будь-які маніпуляції та/або фальсифікації щодо країни походження товарів. Акцентуємо увагу на тому, що станом на сьогодні питання санкцій є досить гострим та важливим та несе за собою досить вагомі наслідки та відповідальність.
Разом з тим, стосовно Ваших посилань на практику АМКУ слід зазначити наступне.
Щодо «Рішення № 3120-р/пк-пз від 24.12.2021 — Комітет визнав правомірним подання митних декларацій для підтвердження країни походження.». Рішення не було знайдено, проте, виходячи з написаного, в будь-якому випадку, будь-які заперечення стосовно правомірності подання митних декларацій для підтвердження країни походження – відсутні, оскільки митні декларації передбачені законодавство (більш детально розглядалось вище), але:
- дане рішення було прийнято в 2021 році, коли питання санкцій, зокрема мало інший характер, наслідки та відповідальність;
- як вже зазначалося вище, вимога щодо надання виключно сертифікату про походження товару станом на сьогодні є такою, що максимально забезпечує дотримання Замовником санкційних НПА та максимально мінімізує ризики використання підсанкційних товарів під час виконання договору (у разі його укладання за результатами даної процедури закупівлі).
Щодо «Рішення № 1437-р/пк-пз від 17.07.2023 — вимога про надання лише сертифіката походження була визнана дискримінаційною». Відсутні будь-яку коментарі, оскільки:
- рішення № 1437-р/пк-пз є рішенням від 08.02.2023 та стосується закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-01-23-013526-a, але жодним чином не стосується питання, що порушено Вами;
- рішення від 17.07.2023 мають порядковий номер в районі 10693 (як встановлено за результатами моніторингу та виявлено за процедурою закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-16-013888-a).
Тобто, неможливо ідентифікувати рішення про яке йде мова.
В будь-якому випадку, слід зазначити, що відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» право на оскарження є законним правом суб’єкта оскарження.
Дата відповіді:
14.07.2025 20:23
Відповідь надана
щодо сертифікатів походження товарів
Номер:
4b097459d35347b9b1086346d5bcfaa7
Дата опублікування:
10.07.2025 19:57
Опис:
Шановний Замовнику! Відповідно до п.5 та п.5.1 Додатку 6 до тендерної документації Учасник повинен надати: "Документи щодо витратних матеріалів та запчастин. Витратні матеріали (тонери, фотоциліндри, очищувальні та дозуючі леза, вали магнітні та первинного заряду, чіпи картриджів та інші основні комплектуючі), які використовуватимуться при наданні послуг, повинні бути новими, не перебувати під забороною відчуження, арештом, не бути предметом застави, а також не бути предметом будь-якого іншого обтяження чи обмеження, передбаченого чинним в Україні законодавством, щодо походження товарів з країн стосовно яких діє Закон України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII та тимчасово окупованих територій. На підтвердження учасник надає: Сертифікати походження товарів (в разі імпорту додати копію інвойсу з переліком товарів) на витратні матеріали, які будуть використані для виконання робіт (тонери, фотоциліндри, очищувальні та дозуючі леза, вали магнітні та первинного заряду, чіпи картриджів), видані уповноваженою установою виробнику зазначених витратних матеріалів, відповідно до законодавства країни походження". Чи будуть Вами розглядатись (чи може потенційний Учасник надати для підтвердження того, що витратні матеріали, які будуть використані при виконанні робіт, є новими, не перебувають під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави, а також не є предметом будь-якого іншого обтяження чи обмеження, передбаченого чинним в Україні законодавством, щодо походження товарів з країн стосовно яких діє Закон України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII та тимчасово окупованих територій) у разі імпорту вантажні митні декларації на витратні матеріали? Враховуючи те, що метою даної вимоги є виявлення країни походження витратних матеріалів та відповідно до ст. 41 Митного кодексу України одним із документів, що підтверджують походження товару є митні декларації.
Відповідь:
Вітаємо! Дякуємо за інтерес до закупівлі та зазначаємо наступне.
Відповідно до пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей.
В той же час, згідно зі статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже, замовник самостійно у тендерній документації установлює вимоги, які передбачені законодавством, з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону.
Частиною 1 статті 41 Митного кодексу України визначено наступне «Документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару або засвідчена декларація про походження товару, або декларація про походження товару, або сертифікат про регіональне найменування товару.»
Разом з тим, частиною 3 статті 41 Митного кодексу України визначено наступне «СЕРТИФІКАТ ПРО ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ - ЦЕ ДОКУМЕНТ, ЯКИЙ ОДНОЗНАЧНО СВІДЧИТЬ ПРО КРАЇНУ ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ і виданий компетентним органом цієї країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару»
В той час як, частиною 2 статті 41 Митного кодексу України визначено наступне «КРАЇНА ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРУ ЗАЯВЛЯЄТЬСЯ (декларується) митному органу шляхом зазначення назви країни походження товару та відомостей про документи, що підтверджують походження товару, У МИТНІЙ ДЕКЛАРАЦІЇ, крім випадків, якщо обов’язкове подання оригіналу такого документа для цілей визначення країни походження товару передбачено законами України або міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.»
Враховуючи викладене вище та керуючись нормами та положеннями зазначеними вище, замовником в тендерній документації встановлено вимогу щодо надання документу, який ОДНОЗНАЧНО свідчить про країну походження товару, а не документ, згідно якого заявляється країна походження товару.
Узагальнюючи викладене вище, замовником будуть розглядатись лише ті документи, які визначені в зазначеній вимозі.
Дата відповіді:
11.07.2025 16:39
Відповідь надана
щодо встановлення дискримінаційних вимог
Номер:
fbb84b8bb1dd437f86f3287a124a7299
Дата опублікування:
10.07.2025 19:52
Опис:
Шановний Замовнику! Просимо звернути увагу на дискримінаційні вимоги в тендерній документації, а саме: У п.4 додатка 6 до Тендерної документації зазначено, що учаснику потрібно надати: " Копію висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на станцію очистки картриджів, яка використовується для очистки лазерних картриджів від залишків тонеру під час робіт пов’язаних із заправкою/відновленням картриджів, дійсний на момент розкриття пропозицій" та п.5.2 цього ж додатку зазначено «Копії висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи на витратні матеріали запропонованих виробників, відповідно сертифікату походження (тонери, фотоциліндри, очищувальні та дозуючі леза, вали магнітні та первинного заряду, чіпи картриджів та інші основні комплектуючі) які використовуються при наданні послуг з заправки/відновлення тонерних картриджів, є безпечними для застосування за призначенням та оточуючого персоналу, дійсні на момент розкриття пропозицій». Ці вимоги є дискримінаційними, у зв'язку з тим, що з 01 жовтня 2023 року отримання висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які видавала раніше виключно Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, більше не передбачене чинним законодавством (і відповідно не здійснюється єдиним уповноваженим на те державним органом), оскільки набули чинності зміни, внесені: - на підставі Закону № 2573-ІХ від 06.09.2022, відповідно до якого втратив чинність Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", статтями 10-12 якого саме й передбачалося отримання висновків державної санітарно- епідеміологічної експертизи; - введеним, натомість, в дію з 01.10.2023 Законом України "Про систему громадського здоров’я" від 06.09.2022, яким не передбачене складання висновків державної санітарно- епідеміологічної експертизи. У зв’язку з цими змінами законодавства Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на дату оголошення даної закупівлі НЕ видає висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, тому їх неможливо отримати під вищезазначену вимогу. Тобто, взяти участь у даній закупівлі можуть тільки учасники, на пропоновану якими продукцію наявні раніше видані висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які було видано в порядку, що передбачений вже нечинним законодавством України. Пропонуємо переглянути Вам рішення АМКу по закупівлі UA-2024-02-06-005585-a, в якому оскаржувальний орган визнав не правоправною таку вимогу, яка суперечить законодавству України. Просимо внести зміни до Тендерної документації шляхом виключення вищевказаних вимог.
Відповідь:
Вітаємо! Дякуємо за інтерес до закупівлі та зазначаємо, що за результатами розгляду Вашого звернення будуть внесені відповідні зміни до тендерної документації.
Дата відповіді:
11.07.2025 16:36