• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Завершена

230 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 150.00 UAH
Період уточнення: 09.07.2025 14:39 - 14.07.2025 00:00
Відповідь надана

Щодо усунення дискримінаційних вимог ТД

Номер: c29e0301bfb841aab44be39612c1b762
Дата опублікування: 11.07.2025 16:03
Опис: Шановний Замовнику, ознайомившись із умовами тендерної документації за процедурою закупівлі, звертаємося до Вас щодо необхідності усунення дискримінаційних вимог (ДОДАТОК 1 до тендерної документації), які суперечать принципам публічних закупівель, визначеним Законом України «Про публічні закупівлі». Зокрема, вважаємо дискримінаційними наступні положення тендерної документації: 1. Вимога щодо надання сертифіката ISO 27001:2013 «Інформаційні технології. Методи захисту. Системи управління інформаційною безпекою. Вимоги». Обґрунтування дискримінаційності: Вимога щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема: • Закон України «Про публічні закупівлі»; • Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану); • ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання. Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифіката дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації. Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі. Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства. Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог. Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії. 2. Вимога про надання довідки/акта/листа НКРЕКП щодо відповідності функціонування веб-сайту Обґрунтування дискримінаційності: Законодавство не встановлює обов'язку для учасників отримувати такий документ для здійснення діяльності або участі у закупівлях; Замовник має можливість самостійно перевірити наявність актуальної інформації на веб-сайті учасника у відкритому доступі; Порушуються принципи, встановлені частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме принцип недискримінації учасників, добросовісної конкуренції та пропорційності. 3. Вимога щодо наявності у учасника статусу ППКО з функцією ОЗД Обґрунтування дискримінаційності: Відповідно до законодавства, наявність статусу ППКО (ОЗД) не є обов’язковою для здійснення діяльності з постачання електричної енергії. Комерційний облік організовується окремими операторами системи або операторами ринку відповідно до чинних правил ринку електричної енергії. Така вимога не відповідає принципу пропорційності (ч. 1 ст. 5 Закону) та обмежує коло потенційних учасників, що порушує принцип добросовісної конкуренції. 4. Вимога щодо надання листа з інформацією про статус «дефолтного» або «переддефолтного» Тендерною документацією встановлено вимогу: "Для підтвердження добросовісного виконання своїх фінансових зобов’язань, учасник у складі пропозиції повинен надати лист з інформацією про те, чи за період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції, учасник набував чи не набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного»." Обґрунтування дискримінаційності: Законодавство України у сфері публічних закупівель не передбачає визначення понять «дефолтний» або «переддефолтний» учасник, що створює правову невизначеність та можливість довільного трактування цієї вимоги. Встановлення такої вимоги виходить за межі передбаченого законом переліку критеріїв кваліфікації учасників. Дана вимога не базується на офіційних джерелах або загальновизнаних механізмах перевірки фінансової надійності. Це порушує принципи об'єктивності, прозорості, рівного доступу та недискримінації, закріплені у статті 5 Закону. На підставі викладеного, відповідно до частини першої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», звертаємося з наполегливим проханням внести зміни до тендерної документації, виключивши вищезазначені дискримінаційні вимоги. У разі невнесення змін залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту своїх прав та законних інтересів у сфері публічних закупівель. Дякуємо за розгляд звернення.
Відповідь: Шановний Учаснику, у відповідь на Вашу вимогу повідомляємо наступне: Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності Учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі», передбачені Розділом 1 Додатку №1 до тендерної документації, в якому міститься вимога лише про один кваліфікаційний критерій «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)». 1. ЩОДО СЕРТИФІКАТІВ ISO В першу чергу інформуємо, що тендерною документацією не вимагаються наступні сертифікати, що зазначені у Вашому зверненні: - сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги» виданого на ім‘я учасника закупівлі або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства. На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2018 (ISO 9001:2018, IDT) «Система управління якістю. Вимоги», який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі електричною енергією (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації. - оригінал або копію чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника. - надання сертифікату підтверджує відповідність вимогам ISO 27001:2023 «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги» Зазначений документ має бути виданий на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції - оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ISO 45001:2019 «Система управління охороною здоров’я та безпекою праці», виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Відповідно до пункту 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. В свою чергу, відповідно до частини третьої статті 22 Закону, документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації". Станом на сьогодні отримати сертифікат ISO може будь-яка фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, що організувала свою діяльність у відповідності до цього стандарту. В свою чергу, наприклад, впровадження системи екологічного менеджменту має забезпечити, зокрема, системний підхід до екологічного управління. При цьому згідно пункту 1 стандарту ISO 14001 стандарт ISO 14001 може бути застосований в любій організації незалежно від її розміру, типу або характеру діяльності. Отримання сертифікату про відповідність ISO 14001 не є обов’язковим при здійсненні господарської діяльності суб’єктами господарювання, але його наявність дозволить переконатися, що учасником будуть дотримані вказані вище положення. Стандарт ISO 9001:2015 є міжнародною системою управління якістю. В Україні цей стандарт має назву ДСТУ ISO 9001:2015 і є національним аналогом міжнародного. Цей стандарт визначає вимоги до систем управління якістю та спрямований на покращення роботи організацій, відповідність очікуванням клієнтів та демонстрацію прихильності якості. Сертифікація за цим стандартом підтверджує, що підприємство здатне випускати продукцію стабільної якості та постійно її покращувати. Стандарт ISO 27001:2022 (або еквівалент або сертифікат, що є більш новою версією) встановлює вимоги до створення, впровадження, підтримки та вдосконалення СМІБ в контексті організації, а також до постійної оцінки інформаційних ризиків і ризик-менеджменту. Таким чином, вимога тендерної документації щодо надання сертифікату про відповідність системи екологічного управління учасника вимогам ISO 14001:2015 (або еквівалент) встановлена замовником, керуючись чинним законодавством України, і відповідає положенню частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Звертаємо увагу, що отримати зазначений сертифікат може будь-яке підприємство (організація, установа), що організувало свою діяльність у відповідності до цього стандарту. Отже, враховуючи вище сказане, Замовником при оголошені закупівлі та формуванні тендерної документації, дотримано усі принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників. 2.ЩОДО надання довідки/акта/листа НКРЕКП щодо відповідності функціонування веб-сайту Щодо вимог, про які йде мова у Вашому зверненні, то вони відображені в Розділі 3 «Перелік інших документів та/або інформації, які встановлено відповідно до законодавства для Учасників» Додатку №1 до тендерної документації, а відтак, не мають жодного відношення до кваліфікаційних вимог, та повністю відповідають вимогам законодавства і не є дискримінаційними, оскільки відповідно до п. 8.3.6. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312, Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або Положенням про Центр розгляду скарг, який розробляється операторами систем та електропостачальниками на основі Примірного Положення про Центр розгляду скарг (додаток 19 до цих Правил). Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує Центр розгляду скарг, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником. Дискримінація передбачає створення нерівних умов для конкретної особи або груп осіб. Відповідно вимоги, встановлені Замовником у Додатку 1 до Тендерної документації поширювались не лише на певного суб’єкта або конкретну групу суб’єктів господарювання, а на всіх потенційних учасників процедури закупівлі і були обовʼязкові до виконання всіма потенційними учасниками. З метою забезпечення європейських стандартів обслуговування споживачів на всіх рівнях, надання оперативного зворотнього зв’язку та здійснення контролю якості наданих послуг для усіх споживачів функціонує центр обслуговування споживачів електричної енергії. Відповідно до Розділу 3 Додатку 1 до Тендерної документації учасник надає документ на підтвердження можливості забезпечення Постачальником реалізації права замовника (Споживача) на особистий прийом відповідною службовою (посадовою) особою постачальника електричної енергії, з метою можливості оперативного вирішення проблемних питань, які можуть виникати під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем, у відповідності до вимог п. 8.3.17 та п.8.3.6. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», а саме: 1. Довідку про створення Учасником на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів), згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів. Довідка надається за формою 1, тими учасниками, у яких створено власний центр обслуговування споживачів (клієнтів), у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312. або 2. Учасник, у якого не створено власний центр обслуговування споживачів (клієнтів), у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, оскільки ним обслуговується менше 50 000 тисяч споживачів і створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є для нього обов’язковим, надає довідку за формою 2 про наявність: - власного окремого структурного підрозділу на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, або - посадової особи, з робочим місцем на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів. Відповідно дана вимога не може вважатись дискримінаційною, оскільки Замовник надав диспозитивне право Учаснику надати підтвердження відповідності, встановивши сполучник «або», для того щоб Учасник, який не має власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів), мав змогу взяти участь у процедурі закупівлі шляхом надання вищезазначеної довідки. Отже, дана вимога не звужує коло потенційних Учасників процедури закупівлі, а, навпаки, розширює кількість та забезпечує рівні умови для всіх Учасників, що повністю відповідає принципам здійснення публічних закупівель. Інформуємо, що тендерна документація складена у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулює здійснення публічних закупівель, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Відповідно п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником згідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. У п. 3. ст. 22 Закону вказано, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. 3.ЩОДО наявності у учасника статусу ППКО з функцією ОЗД Наявність у учасника статусу ППКО з функцією ОЗД свідчить про його здатність не лише здійснювати комерційний облік електроенергії, але й забезпечувати безпеку та цілісність даних, що пов'язані з цим процесом.  Статус Постачальника Послуг Комерційного Обліку (ППКО) з функцією ОЗД, означає, що він відповідає за комерційний облік електроенергії, зокрема за облік спожитої електроенергії на об'єкті. Функція ОЗД, відноситься до "Об'єкту Захисту Даних", що вказує на те, що учасник може бути відповідальним за забезпечення безпеки та цілісності даних, пов'язаних з комерційним обліком. Це може включати в себе захист даних від несанкціонованого доступу, зміни або видалення. Учасник може отримати статус ППКО з функцією ОЗД (постачальника послуг комерційного обліку з функцією організації збору даних), необхідно виконати ряд кроків, пов'язаних з реєстрацією та отриманням відповідних дозволів від регуляторних органів та операторів ринку.  Враховуючи вище сказане, ця умова не є дискримінаційною для учасників закупівлі. 4. ЩОДО НАЯВНОСТІ СТАТУСУ ДЕФОЛТНОГО/ПЕРЕДДЕФОЛТНОГО Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу. Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку не забезпечив своєчасно, у строки, визначені цими Правилами, на рахунку ескроу ППБ/СВБ наявність коштів, вільних від інших зобов’язань з оплати поточної заборгованості ППБ/СВБ та погашення простроченої заборгованості ППБ/СВБ, в обсязі, достатньому для оплати відповідно до декадного звіту ППБ, місячного звіту ППБ, декадного звіту СВБ, місячного звіту СВБ, позапланового звіту СВБ та звіту про коригування, з урахуванням вимог цих Правил; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансову гарантію в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуги з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 01.01.2023 року по день подання пропозиції Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання! Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Звертаємо Увагу, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче з 01.01.2023 року по день подання пропозиції Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити. Отже, замовником при складанні цієї тендерної документації дотримано вимоги чинного законодавства, тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи вищезазначене, у замовника відсутні підстави та обов’язок внесення змін до тендерної документації. Враховуючи зазначене, Замовник торгів не вбачає необхідності у внесенні зазначених Вами змін.
Дата відповіді: 14.07.2025 13:58