• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія для потреб навчального корпусу

Завершена

50 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 250.00 UAH
Період уточнення: 30.06.2025 15:44 - 05.07.2025 00:00
Відповідь надана

Незаконна та дискримінаційна вимога в тендерній документації

Номер: 1fa64cf9a3884a1bb21fc30055b03f83
Дата опублікування: 01.07.2025 10:22
Опис: Шановний Замовнику! У складі тендерної документації щодо закупівлі Електричної енергії за ДК 021:2015 09310000-5 Вами висунуто вимогу щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема: • Закон України «Про публічні закупівлі»; • Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану); • ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання. Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації. Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі. Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства. Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог. Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії. Така практика є неприпустимою та буде предметом розгляду контролюючих органів. Практика АМКУ підтверджує незаконність подібних дій. Зокрема: • Рішення АМКУ №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (UA-2023-04-26-009178-a); • Рішення №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (UA-2023-08-17-012915-a); • Рішення №9405-р/пк-пз від 27.06.2023 (UA-2023-06-01-002051-a); • Рішення №10240-р/пк-пз від 05.07.2023 (UA-2023-06-12-000599-a) — у цьому рішенні АМКУ вкотре визнав вимогу щодо ISO для постачальників електроенергії дискримінаційною, зазначивши, що вона не пов’язана з предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію. Додатково звертаємо Вашу вагу на офіційне роз`яснення посилання НКРЕКП, розміщене за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel У ньому чітко зазначено: «Законом України “Про ринок електричної енергії” не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.» Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь: Замовник уважно розглянув Ваше звернення щодо наявності в тендерній документації вимоги про обов’язкове надання сертифікатів ISO при закупівлі електричної енергії (код ДК 021:2015: 09310000-5 — «Електрична енергія»). Повідомляємо, що Ваше зауваження враховано, а тендерну документацію було приведено у відповідність до вимог чинного законодавства України, зокрема: • Закону України «Про публічні закупівлі», • Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 р. зі змінами, • рішень Антимонопольного комітету України щодо недопустимості дискримінаційних вимог, не пов’язаних із предметом закупівлі. Справді, встановлення вимоги про обов’язкову наявність сертифікатів ISO у постачальника електроенергії не є обґрунтованою, оскільки: • електроенергія як товар не має технічних характеристик, які потребують сертифікації ISO від продавця, • діяльність постачальника регулюється НКРЕКП та вимагає ліцензування, а не ISO-сертифікації, • вимога не стосується безпосередньо технічних чи якісних характеристик предмета закупівлі. Вказану вимогу виключено з тендерної документації, що буде відображено в оновленій редакції та оприлюднено в електронній системі закупівель. Також повідомляємо, що строк подання тендерних пропозицій продовжено згідно з вимогами п. 36 Особливостей, що забезпечує рівні умови для всіх потенційних учасників. Висловлюємо вдячність за надане зауваження. Зміни внесено, виходячи з добросовісної позиції замовника, а також враховуючи, що технічну частину документації формувала особа, яка, на жаль, не володіла повною обізнаністю в частині нормативно-правових обмежень, що регулюють допуск до участі у відкритих торгах. Просимо вважати ситуацію виправленою, а відповідні дії замовника — такими, що спрямовані на забезпечення відкритості, прозорості та законності проведення процедури закупівлі. З повагою, Уповноважена особа замовника Петрова Анастасія Станіславівна e-mail: Erastovsky@ukr.net тел.: +38098 953 40 02
Дата відповіді: 01.07.2025 11:37