• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Завершена

815 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 4 075.00 UAH
Період уточнення: 23.05.2025 15:09 - 29.05.2025 00:00
Відповідь надана

щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації

Номер: 63d4664f79d140b5b553ec45420fdf87
Дата опублікування: 26.05.2025 16:07
Опис: Шановний Замовник, Ознайомившись із умовами тендерної документації за процедурою закупівлі, звертаємося до Вас щодо необхідності усунення дискримінаційних вимог, які суперечать принципам публічних закупівель, визначеним Законом України «Про публічні закупівлі». Зокрема, вважаємо дискримінаційними наступні положення тендерної документації: 1. Вимога про надання довідки щодо можливості отримання платіжних документів у м. Рівне або за місцем реєстрації Замовника Тендерною документацією встановлено обов’язок учасника надати довідку, що засвідчує можливість надання Замовнику платіжних документів безоплатно у центрі обслуговування клієнтів, представництві тощо у м. Рівне чи за місцем реєстрації Замовника, із зазначенням місця розташування, ПІБ, посади та контактного телефону відповідальної особи. Встановлення такої вимоги необґрунтовано звужує коло потенційних учасників, які не мають фізичних представництв у конкретному місті. Законодавство не вимагає надання таких документів саме за географічним принципом. Діяльність з постачання електроенергії дозволяє обмін документами в електронній формі або поштою, без обов’язкової присутності в регіоні Замовника. Порушується принцип пропорційності та недискримінації (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»). 2. Вимога надання гарантійного листа про відсутність статусу «дефолтного» або «переддефолтного» Учасник зобов'язаний надати гарантійний лист про те, що не набував та не перебував у статусі «дефолтного» або «переддефолтного», і що така інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ПрАТ «НЕК «Укренерго») та/або в інших відкритих джерелах. Така вимога не має законодавчого підґрунтя в сфері публічних закупівель. Вимога сформульована з посиланням на внутрішні документи ринку електроенергії, які не є універсально застосовними до всіх учасників процедури закупівлі. Відсутність чітких механізмів перевірки цієї інформації у відкритих джерелах створює ризик суб’єктивного тлумачення та дискримінації. 3. Вимога щодо наявності у учасника структурного підрозділу або посадової особи на території Рівненської області Така вимога є територіальною дискримінацією, яка суперечить законодавству. Наявність філії або працівника в певній області не є обов’язковою умовою для здійснення постачання електричної енергії. Створюється штучне обмеження для компаній, які ведуть діяльність дистанційно або на загальнонаціональному рівні. 4. Вимога надання сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 45005:2020, ISO 50001:2020, ISO 37001:2018 Зазначені стандарти не є обов’язковими згідно з чинним законодавством для діяльності з постачання електричної енергії. Обов’язковість одночасного надання повного переліку сертифікатів, що стосуються якості, безпеки, енергоефективності та антикорупційного управління — є надмірною та непропорційною умовою. Вимога призводить до необґрунтованого обмеження конкуренції, порушуючи принципи, передбачені частиною першою статті 5 Закону. 5. Вимога надання підписаних актів огляду точок комерційного обліку у кінцевого споживача (Замовника) Така вимога не передбачена чинним законодавством як обов’язкова умова участі в закупівлі. Вимагається документ, який може бути отриманий лише в результаті вже існуючих відносин із цим Замовником, що надає перевагу певному колу учасників. Крім того, вимога фактично зобов’язує учасника приїжджати до Замовника в іншу область лише з метою підписання акта огляду, що є необґрунтованим витрачанням ресурсів і порушенням принципу рівного доступу. 6. Вимога щодо засвідчення листа-відгуку КЕП/УЕП особи споживача Тендерною документацією встановлено вимогу, щоб лист-відгук був засвідчений кваліфікованим електронним підписом (КЕП/УЕП) особи споживача, що його підписала. Законодавство не вимагає засвідчення таких документів виключно кваліфікованим електронним підписом — достатньо власноручного підпису уповноваженої особи з контактними даними. Постачальник не має юридичного або фактичного впливу на третіх осіб (споживачів), зокрема щодо того, яким способом вони засвідчують документи. Нав'язування їм певного формату підпису (КЕП/УЕП) може бути технічно або організаційно неможливим. Вимога створює необґрунтовані бар’єри для подання відгуків від споживачів, які не використовують електронні підписи або не мають технічної можливості їх застосування. Це порушує принципи пропорційності та недискримінації, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», і необґрунтовано обмежує коло учасників. На підставі викладеного, відповідно до частини першої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», звертаємося з наполегливим проханням внести зміни до тендерної документації, виключивши вищезазначені дискримінаційні вимоги. У разі невнесення змін залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту своїх прав та законних інтересів у сфері публічних закупівель. Дякуємо за розгляд звернення.
Відповідь: Доброго дня! У відповідь на ваше звернення, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується так як тендерна документація сформовано до вимог Закону України «Про публічні закупівлі»(далі – Закон) з врахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) і є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації, до яких висунута вимога, є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії. Положеннями ч. 1-3 статті 22 Закону та вимогами Особливостей, закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації. Звертаємо увагу, що предметом закупівлі є Електрична енергія та супутні послуги, зокрема послуг з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу (ДК 021:2015:09310000-5). Отже, предметом закупівлі є не лише Електрична енергія, як товар, а і супутні послуги пов’язані з ним, без яких закупівля електричної енергії відповідно до вимог законодавства, зокрема Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії. Відповідно до Закону та вимог Особливостей, тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії. Зазначені посилання у Вимозі, що документ не передбачений чинним законодавством — є не вірним. Замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону та вимог Особливостей. А кожен Учасник має рівні можливості у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов тендеру та підтвердити можливість постачання електричної енергії на належному рівні. 1), 3) Пункт 8.3.6. Правил роздрібного ринку електричної енергії передбачає, що «Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником». Пункт 8.3.17. цих Правил передбачає, що «Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 100000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 100000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку». Таким чином, у відповідності до вимог вищезазначених положень п. 8.3.6 та п.8.3.17 «Правил роздрібного ринку електричної енергії» електропостачальник зобов‘язаний проводити особистий прийом споживачів. А споживач в свою чергу має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору про постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії, оскільки реалізація права споживача на оперативне отримання інформації та документів від електропостачальника потребуватиме виїзду у відрядження на значні відстані, значних витрат робочого часу та коштів. При цьому, будь-який електропостачальник має право та можливість відкрити свій територіальний підрозділ на території будь-якої області України. Вважаємо, що наш намір, як замовника торгів, реалізувати свої законодавчо закріплені права на проведення особистого прийому посадовими особами постачальника електричної енергії та оперативний розгляд і вирішення звернень, скарг і заяв, отримання необхідної передбаченої законодавством інформації безпосередньо у електропостачальника під час особистого прийому, не може вважатись дискримінаційною вимогою та жодним чином не порушує вимоги статті 5 Закону і не суперечить вимогам законодавчих актів України. Також вважаємо, що електропостачальник не має права позбавляти споживача можливості у зручний для споживача спосіб реалізувати свої права, передбачені «Правилами роздрібного ринку електричної енергії», а навпаки зобов’язаний вжити усіх необхідних заходів для реалізації цих прав. В тому числі шляхом створення на територіях, де від має намір обслуговувати споживачів електричної енергії власних структурних підрозділів. 2) По даному пункту вашого звернення будуть внесені зміни у тендерну документацію. 4) Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, InternationalOrganizationforStandardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. З метою вибору надійного, відповідального та добросовісного постачальника, діяльність якого відповідає вимогам чинного законодавства України, замовник зазначає інші вимоги до учасника закупівлі (майбутнього постачальника) згідно з абзацом першим частини третьої статті 22 Закону, зокрема, щодо необхідності підтвердження впровадження ним та підтвердження їхньої відповідності системам управління, а саме: - ISO 9001:2015, ISO 45005:2020, ISO 50001:2020, ISO 37001:2018. Окрім того зазначаємо, пройти відповідну сертифікацію на відповідність системи управління діяльністю учасника з постачання електричної енергії стандарту ISO може будь-який учасник. Жодних обмежень щодо проходження учасниками – постачальниками електричної енергії такої сертифікації не має. Звертаємо також вашу увагу, що дискримінаційними вважаються тільки ті вимоги, яким можуть відповідати лише один або не більше двох учасників / або якщо такі вимоги встановлюють переваги чи привілеїв окремим учасникам. Наша умова щодо надання учасниками підтвердження відповідності вимогам стандартів на системи управління не являється дискримінаційною, оскільки не встановлює жодних переваг чи привілеїв окремим учасникам. Окрім того, нами проаналізовано за допомогою відкритих джерел, зокрема через електронну систему закупівель ProZorro, вже проведені іншими замовниками процедури відкритих торгів на закупівлю електричної енергії. Також розглянули значну кількість поданих тендерних пропозицій учасників, що знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель ProZorro. Враховуючи проведений аналіз документів, ми дійшли висновку про наявність достатньої кількості учасників із наявними документами на підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління. Також, як вбачається із багатьох рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (рішення від 07.05.2019 № 5576-р/пк-пз; № 2309 -р/пк-пз від 06.02.2020; №19422-р/пк-пз від 27.12.2019; № 2165-р/пк-ск від 01.12.2016), Колегія схвально відноситься до умови тендерної документації щодо надання документів на підтвердження відповідності Учасників вимогам стандартів системи управління якістю. Таким чином, вважаємо дану вимогу тендерної документації правомірною та доцільною. Звертаємо вашу увагу, що вимоги тендерної документації щодо підтвердження учасниками впровадження та їхньої відповідності вищезазначеним системам управління (менеджменту) не є кваліфікаційним критерієм або вимогами до предмета закупівлі (вимогами щодо сертифікації електричної енергії) у розумінні Закону та цієї тендерної документації, а включені до тендерної документації керуючись абзацом першим частини третьої статті 22 Закону. 5) Стосовно законодавчих підстав надання актів огляду точок комерційного обліку у кінцевого споживача (Замовника), повідомляємо що відповідно до постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 розділ ІІІ «Постачання електричної енергії на роздрібному ринку» ч.3.1 «Договірні умови постачання електричної енергії на роздрібному ринку» п.3.1.6. «Постачання електричної енергії споживачу здійснюється, якщо - об’єкт споживача підключений до мереж оператора системи у встановленому законодавством порядку», а п.3.2.6. «Укладення споживачем договору про постачання електричної енергії споживачу або договору про постачання електричної енергії постачальником послуг відбувається шляхом приєднання споживача до договору на умовах обраної споживачем комерційної пропозиції, для чого споживач подає такому електропостачальнику заяву-приєднання». Відповідно, надання вищезазначеного актів, необхідно надати у складі пропозиції, щоб під час укладання договору або в період постачання електричної енергії не було підстав щодо його розірвання. Ми не вбачаємо вимогу надання актів огляду лічильників (точок комерційного обліку) у складі пропозиції дискримінаційною, бо усі Учасники, за бажанням, можуть оглянути лічильники та підписати акти. 6) Під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги", тобто тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений кваліфікований електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису учасника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, повноваження якої щодо підпису документів тендерної пропозиції підтверджуються відповідно до поданих документів, що вимагаються згідно документації. У зв’язку із виявленням випадків невідповідності листів-відгуків, для підтвердження досвіду виконання аналогічного договору недобросовісними учасниками, накладенням підписів та печаток, замовником прийнято рішення, що лист-відгук повинен бути засвідченим КЕП/УЕП особи споживача, що його підписала. Підписанням листа-відгука КЕП/УЕП дозволяє ідентифікувати автора та підписанта документа, фіксує час накладення підпису, забезпечує захист інформації викладеної у документах, та дозволяє переконатися кому саме належить цифровий ключ. Ураховуючи вимоги пункту 31 частини першої статті 1 Закону, тендерна документація розробляється та затверджується замовником і містить відомості, визначені частиною другою статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до частини третьої статті 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством, та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Таким чином, замовник не вважає встановлену вимогу дискримінаційною та такою, що обмежує коло учасників, а також те, що вимоги тендерної документації порушують законодавство у сферу публічних закупівель.
Дата відповіді: 27.05.2025 21:05