-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Поточний ремонт дорожнього покриття по вул. Незалежності в селищі Диканька Полтавського району Полтавської області
Завершена
5 140 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 51 400.00 UAH
мін. крок: 1% або 51 400.00 UAH
Період уточнення:
22.05.2025 15:26 - 03.06.2025 00:00
Відповідь надана
Робітники
Номер:
ae69d40abb6949beaa1cc4f0eeea9126
Дата опублікування:
02.06.2025 15:43
Опис:
5. Шановний Замовнику! В п. 2 вимагається до подання учасниками: додатково на усіх дорожніх робітників та машиністів дорожньо – будівельних машин, надати свідоцтва про присвоєння робітничої кваліфікації з додатком:
- дорожні робітники – не нижче 5-го розряду;
- машиністи дорожньо – будівельних – машин – не нижче 6-го розряду.
Відповідно до розділу 11 випуску 64 Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, до кваліфікаційних вимог дорожнього робітника входять базова або неповна базова загальна
середня освіта. Одержання професії безпосередньо на виробництві.
Без вимог до стажу роботи.
Просимо врахувати, що в умовах військового стану і мобілізації існує значний дефіцит працівників робітничих професій, тому вказання розрядів працівників та надання свідоцтв про присвоєння робітничої кваліфікації з додатком звужує конкуренцію.
Розрядність працівників у приватному підприємстві не є обов'язковою. Відповідно до КЗпП України, роботодавець має право встановлювати розряди для посад, якщо це передбачено посадовими інструкціями та оплатою праці.
Роботодавець приватного підприємства самостійно вирішує, чи варто це робити, залежно від розміру та структури компанії, а також від потреб оплати праці та управління персоналом.
В зв’язку з вищевикладеним, просимо внести зміни до умов тендерної документації.
Відповідь:
У відповідності до ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Такий кваліфікаційний критерій як наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, повністю узгоджується з вимогами тендерної документації в цій частині. Зокрема, дорожні робітники повинні мати відповідну кваліфікацію не нижче 5-го розряду.
Вами наведено порівняння вимог до освіти щодо дорожнього робітника 1 розряду без стажу, тобто без досвіду - «Базова або неповна базова загальна середня освіта. Одержання професії безпосередньо на виробництві. Без вимог до стажу роботи».
З огляду на характер робіт за предметом закупівлі, кваліфікація та досвід дорожнього робітника 5-го розряду з підтверджуючими документами про присвоєння відповідної кваліфікації та отримання професійно-технічної освіти є прийнятною умовою для якісного виконання дорожніх робіт. В той же час, на думку замовника, дорожній робітник без належної освіти та без досвіду роботи не буде спроможний у відповідності до будівельних норм якісно виконувати дорожні роботи.
Таким чином, умова тендерної документації щодо кваліфікації дорожніх робітників не є дискримінаційною, а наявна з метою гарантування/запевнення замовника у якісному виконанні робіт/наданні послуг. Замовник повинен бути впевненим, що роботи, виконані підрядником/виконавцем, будуть належної якості.
Те ж саме стосується і машиністів дорожньо – будівельних машин.
Враховуючи викладене, внесення змін до тендерної документації в цій частині є недоцільним.
Дата відповіді:
05.06.2025 14:28
Відповідь надана
Спеціаліст з техногенної безпеки
Номер:
6739947463d149d69e7bc324958cf5b3
Дата опублікування:
02.06.2025 14:53
Опис:
Шановний Замовнику! Вами були внесені зміни до закупівлі. Та від потенційних учасників, на підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію вимагається наявність у штаті працівника, який пройшов функціональне навчання та має відповідні знання з техногенної безпеки у сфері цивільного захисту та діям у надзвичайних ситуаціях. На підтвердження цього учасник надати копії відповідних посвідчень та протоколів (витягів з протоколів).
Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, обов’язкова наявність у штаті працівника, який пройшов функціональне навчання та має відповідні знання з техногенної безпеки у сфері цивільного захисту та діям у надзвичайних ситуаціях передбачена для підприємств, які мають об'єкти підвищеної небезпеки та об'єкти, де існує загроза надзвичайних ситуацій. Крім того, такий працівник може бути необхідним у великих організаціях та підприємствах з численним персоналом.
Підприємства та організації, які ведуть діяльність з високим рівнем ризику для техногенної безпеки (наприклад, енергетика, хімічна промисловість та інші) повинні мати у штаті спеціалістів з питань цивільного захисту. Об'єкти підвищеної небезпеки: об'єкти, де існує ризик виникнення надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру (наприклад, атомні електростанції, хімічні заводи, газопроводи, водоналивних станцій) та ін.
В зв’язку з вищевикладеним, знову ж таки Замовник не дотримується принципу пропорційності і прописує додаткові вимоги у своїй тендерній документації, тому, з метою недопущення обмеження конкуренції, просимо внести зміни до умов тендерної документації та виключити вищезазначену вимогу з умов тендерної документації.
Відповідь:
В умовах військового стану кількість надзвичайних ситуацій є в рази більшою, ніж у мирний час. Реалії сьогодення вимагають прийняття оперативних рішень у сфері цивільного захисту та при виникненні надзвичайних ситуацій. Замовник встановив вимогу про наявність в учасника відповідальної особи, яка пройшла функціональне навчання та має відповідні знання з техногенної безпеки у сфері цивільного захисту та діям у надзвичайних ситуаціях, у відповідності до ст. 40 Кодексу цивільного захисту України, згідно з якою навчання працюючого населення діям у надзвичайних ситуаціях є обов’язковим і здійснюється за рахунок коштів роботодавця за програмами підготовки населення діям у надзвичайних ситуаціях. Разом з тим, Кодекс цивільного захисту України не містить вказівки, що навчання з техногенної безпеки у сфері цивільного захисту передбачене лише або виключно для працівників підприємства та організацій, які ведуть діяльність з високим рівнем ризику для техногенної безпеки (наприклад, енергетика, хімічна промисловість та інші).
Таким чином, замовник не вбачає, що зазначена у Вашому зверненні умова тендерної документації є дискримінаційною.
Враховуючи викладене, внесення змін до тендерної документації в цій частині є недоцільним.
Дата відповіді:
05.06.2025 14:27
Відповідь надана
Навчання головного інженера
Номер:
9c727cc022574faa8c1815ce72fe442c
Дата опублікування:
02.06.2025 14:52
Опис:
Шановний Замовнику! Вами були внесені зміни до закупівлі. Та від потенційних учасників, на підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію вимагається подання:
- копія свідоцтва, що підтверджує проходження головним інженером учасника навчання на тему «Проведення внутрішніх аудитів систем менеджменту (ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ENISO 9001:2018, ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015, ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019, ISO 45001:2018)» відповідно до вимог ДСТУ ISO19011:2019 «Настанови щодо проведення аудитів систем управління».
Вважаємо вищезазначену вимогу про наявність у головного інженера учасника свідоцтва, що підтверджує проходження навчання на тему «Проведення внутрішніх аудитів систем менеджменту (ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ENISO 9001:2018, ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015, ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019, ISO 45001:2018)» відповідно до вимог ДСТУ ISO19011:2019 «Настанови щодо проведення аудитів систем управління» дискримінаційною, такою яка ускладнює участь в тендері одних учасників, порівняно з іншими без обґрунтування. Замовник ставить Учасників у різне становище: одних в гірше (той учасник, що має головного інженера без свідоцтва про проходження навчання, і до того ж не зобов’язаний його отримувати), а інших – у вигідніше становище (той учасник, що має головного інженера зі свідоцтвом про проходження навчання), автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини надав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.
Дана вимога є неправомірною та не відповідає принципу пропорційності. Відповідно до чинного законодавства головний інженер (код Класифікатора професій - 1223.1). Відповідно до розділу 8 випуску 64 Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, головний інженер повинен знати: Конституцію України, закони України, постанови та рішення Кабінету Міністрів України, що є визначальними для капітального будівництва; постанови, розпорядження, накази та інші керівні й нормативні матеріали, що стосуються діяльності будівельної організації; перспективи
технічного й економічного розвитку галузі й організації; технологію будівельного виробництва; організацію виробництва, праці й управління; порядок укладання та виконання контрактів і угод; будівельні норми й правила, державні стандарти й технічні умови; досягнення науки і техніки та передовий вітчизняний і зарубіжний досвід у галузі технології й організації будівельного виробництва; етику ділового спілкування та ведення переговорів; основи економіки, цивільного та трудового законодавства; правила та норми охорони праці, виробничої санітарії, протипожежного
захисту та охорони навколишнього середовища.
Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Післядипломна освіта в галузі управління. Стаж роботи за професією керівників нижчого рівня: для магістра - не менше 2 років, спеціаліста - не менше 3 років.
Як зазначено вище, у кваліфікаційних вимогах до головного інженера не зазначено обов’язок проходження головним інженером навчання на тему «Проведення внутрішніх аудитів систем менеджменту (ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ENISO 9001:2018, ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015, ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019, ISO 45001:2018)» відповідно до вимог ДСТУ ISO19011:2019 «Настанови щодо проведення аудитів систем управління».
Тому вищезазначена вимога Замовника є незаконною, законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України, ЗУ «Про публічні закупівлі» та ЗУ «Про захист економічної конкуренції», які визначають недопустимість дискримінації суб’єктів господарювання, обмеження конкуренції, правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції і спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин.
В зв’язку з вищевикладеним, з метою недопущення обмеження конкуренції, просимо внести зміни до умов тендерної документації та виключити вищезазначену вимогу з умов тендерної документації.
Відповідь:
Вимогами тендерної документації передбачено подання учасниками у складі тендерної пропозиції: копії чинного сертифікату на систему управління якістю учасника ДСТУ EN ISO 9001:2018, який підтверджує, що система управління якістю учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (сертифікат має бути чинним на дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ), копії чинного сертифікату на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці учасника ДСТУ ISO 45001:2019, який підтверджує, що система управління охороною здоров'я та безпекою праці учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (сертифікат має бути чинним на дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ), копії сертифікату на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT), який підтверджує, що система екологічного управління учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) (сертифікат має бути чинним на кінцеву дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ).
Між тим, відповідно до вимог ДСТУ ISO19011:2019 «Настанови щодо проведення аудитів систем управління» аудит проводиться першою стороною, тобто внутрішнім аудитом.
З огляду на положення тендерної документації в частині надання учасниками сертифікатів ДСТУ ISO, замовником на підтвердження можливості здійснення учасниками внутрішнього аудиту систем управління та відповідності кваліфікаційному критерію: наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід було додано вимогу про наявність в учасника внутрішнього аудитора зі свідоцтвом, що підтверджує проходження навчання на тему «Проведення внутрішніх аудитів систем менеджменту (ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ EN ISO 9001:2018, ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015, ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019, ISO 45001:2018)» відповідно до вимог ДСТУ ISO19011:2019 «Настанови щодо проведення аудитів систем управління».
Також, повідомляємо, що вищевказана вимога стосується саме головного інженера та підтверджує його знання, а не освіту чи кваліфікацію. Зрештою, на думку замовника, особа яка здійснює нагляд та керівництво на об’єкті замовника, повинна відповідати за якість, охорону здоров'я, безпеку праці та екологію під час виконання робіт/надання послуг. Такою особою є головний інженер, тому саме у нього мають бути відповідні знання. Таким чином, замовник не вважає, що зазначена у Вашому зверненні умова тендерної документації є дискримінаційною.
Враховуючи викладене, внесення змін до тендерної документації в цій частині є недоцільним.
Дата відповіді:
05.06.2025 14:27
Відповідь надана
Лабораторія
Номер:
6208a0c1da3244c78d01ca793867dd26
Дата опублікування:
02.06.2025 14:52
Опис:
Шановний Замовнику! Вами були внесені зміни до закупівлі. Та від потенційних учасників, на підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:
….
- Копії документа (ів) про відповідність лабораторії вимогам чинного законодавства України, а саме: свідоцтва (рішення) про атестацію (сертифікацію) або атестату про акредитацію або сертифікату про відповідність, тощо, яке (ий) підтверджує компетентність випробувальної лабораторії або випробувального центру вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT), з додатком де вказано галузь атестації (сертифікації), сферу акредитації, тощо, яке дійсне (чинне) на дату його подання учасником. Атестат про акредитацію повинен бути виданий Національним агентством з акредитації України або іншим національним органом України з акредитації органів з оцінки відповідності. Свідоцтво (рішення) про атестацію (сертифікацію) або сертифікат про відповідність повинні бути видані органом з оцінювання відповідності акредитованим Національним агентством з акредитації України або іншим національним органом України з акредитації органів з оцінки відповідності (надати відповідне підтвердження акредитації). У разі відсутності в органу з оцінки відповідності атестату акредитації, до сертифікату відповідності або свідоцтва (рішення) про атестацію необхідно додати результати рівноправного до акредитації оцінювання органу з оцінки відповідності.
Прописуючи вимогу таким чином Замовник, знову обмежує коло потенційних учасників.
У багатьох лабораторій свідоцтва (рішення) про атестацію (сертифікацію) лабораторію, видане по ДСТУ ISO 10012:2005 Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання. Додатками до свідоцтв є перелік вимірювань/випробувань, які лабораторія має право проводити. Тобто, знову таки вимога є дискримінаційною, такою яка ускладнює участь в тендері одних учасників, порівняно з іншими без обґрунтування. Замовник ставить Учасників у різне становище: одних в гірше (той учасник, що має лабораторію сертифіковану по ДСТУ ISO 10012:2005 Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання) а інших – у вигідніше становище (той учасник, що має лабораторію сертифіковану по ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT), автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Проте і та лабораторія, яка сертифікована за ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT, і та, яка сертифікована за ДСТУ ISO 10012:2005 Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання відповідають вимогам чинного законодавства і обидві лабораторії можуть проводити вимірювання/випробування, які стосуються предмету закупівлі.
А вимога замовника з конкретним прописуванням яким чином повинна бути сертифікована лабораторія, без обґрунтування чому саме таким чином дає підстави вважати, що вимога прописана під певного учасника.
З метою недопущення обмеження конкуренції, просимо внести зміни до умов тендерної документації (стосовно наявності лабораторії) відповідно до вимог чинного законодавства (!!!без зазначення відповідно до якого ISO, і ким саме повинен бути акредитований орган, який видав свідоцтво на лабораторію!!!).
Відповідь:
Стандарти ISO 10012:2005 та ISO/IEC 17025:2019 є різними. Так, стандарт ISO 10012:2005 стосується оцінки відповідності процесу вимірювання, а стандарт ISO/IEC 17025:2019 – загальних вимог до компетентності випробувальних та калібрувальних лабораторій. Стандарт ISO 10012:2005 спрямований на забезпечення надійності та точності процесу вимірювання, встановлюючи вимоги до управління процесом, контролю якості, моніторингу та удосконалення, а стандарт ISO/IEC 17025:2019 має дещо ширший спектр критеріїв, встановлює загальні вимоги до лабораторії, щоб забезпечити її компетентність та надійність результатів та включає вимоги до системи управління, включаючи планування, контроль, документоуправління та внутрішні аудити, він містить вимоги до персоналу, обладнання, умов та процедур, що застосовуються в лабораторії, чого не передбачає стандарт ISO 10012:2005.
З огляду на зазначене, замовник, додавши до тендерної документації умову щодо відповідності випробувальної лабораторії або випробувального центру вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT), діяв з метою необхідності належного проведення лабораторних випробувань матеріалів, конструкцій тощо, із забезпеченням компетентності і надійності результатів, включаючи планування, контроль, документоуправління та внутрішні аудити лабораторії. Жодним чином дана вимога не є дискримінаційною. Крім того, учасники мають можливість залучати випробувальні лабораторії або випробувальні центри, які сертифіковані відповідно до ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT). Перелік акредитованих ООВ НААУ можна переглянути за посиланням: https://naau.org.ua/userfiles/files/17025-VL_15_06_2023.pdf.
Враховуючи викладене, внесення змін до тендерної документації в цій частині є недоцільним.
Дата відповіді:
05.06.2025 14:26
Відповідь надана
Сертифікати
Номер:
16701ccbfc2a4b448496af0f4e7ed04b
Дата опублікування:
02.06.2025 14:51
Опис:
Шановний Замовнику! Вами були внесені зміни до закупівлі. Та від потенційних учасників, на підтвердження відповідності Технічному завданню вимагається подання наступних документів:
«- копія чинного сертифікату на систему управління якістю учасника ДСТУ EN ISO 9001:2018, який підтверджує, що система управління якістю учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (сертифікат має бути чинним на дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ);
- копія чинного сертифікату на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці учасника ДСТУ ISO 45001:2019, який підтверджує, що система управління охороною здоров'я та безпекою праці учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (сертифікат має бути чинним на дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ);
- копія чинного сертифікату на систему управління безпекою ланцюга постачання учасника ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT), який підтверджує, що система управління безпекою ланцюга постачання стосовно укладання поверхонь доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) (сертифікат має бути чинним на дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності);
- копія чинного сертифікату, що підтверджує відповідності системи управління безпеки дорожнього руху учасника вимогам ДСТУ ISO 39001:2015 у сфері будівництва доріг та/або надання послуг з ремонту автомобільних доріг (сертифікат має бути чинним на дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності);
- копія сертифікату на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT), який підтверджує, що система екологічного управління учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) (сертифікат має бути чинним на кінцеву дату подання тендерної пропозиції; виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ).»
Вважаємо вищезазначену вимогу про наявність в учасника сертифікатів ISO дискримінаційною, такою яка ускладнює участь в тендері одних учасників, порівняно з іншими без обґрунтування. Замовник ставить Учасників у різне становище: одних в гірше (ті учасники, що не мають 5 вищезазначених сертифікатів, і до того ж не зобов’язані їх отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини надав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.
Дана вимога надто перевантажує учасників: є надмірно складною та обтяжливою для учасників та не відповідає принципу пропорційності.
Сертифікація ISO є добровільною, жодним нормативно – правовим актом не передбачено обов’язкової наявності сертифікатів ISO для здійснення господарської діяльності, та не може вимагатись замовником від учасника закупівлі в обов’язковому порядку.
ISO - це міжнародна організація зі стандартизації, метою якої є ратифікація розроблених стандартів.
Сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, а приблизна вартість отримання одного з вищезазначених сертифікатів може становити 30 000,00 грн. Оскільки Замовником вимагається отримання п’яти сертифікатів, їх вартість сягатиме 150 000,00 грн., що у військовий час надто затратно для учасників.
Окрім цього, оформлення сертифікатів відбувається від 15-30 днів, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 календарних днів з моменту внесення змін Замовником до закупівлі, тому потенційний учасник, який не має даних сертифікатів ISO фізично не зможе їх отримати, а тому і взяти участь в даній закупівлі.
Тому вимога Замовника про надання учасниками сертифікатів ISO є незаконною, законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та ЗУ «Про публічні закупівлі» та ЗУ «Про захист економічної конкуренції», які визначають недопустимість дискримінації суб’єктів господарювання, обмеження конкуренції, правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції і спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин.
22.02.2024 р. АМКУ опублікував узагальнену практику розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель у сфері послуг зі встановлення та/або обслуговування систем пожежної сигналізації, які стосуються також питання вимог Замовників щодо подання сертифікатів ISO. В даній практиці АМКУ зазначив, що надмірні вимоги, що висувають замовники в тендерній документації, значно ускладнюють процес підготовки учасниками процедур закупівель своїх тендерних пропозицій та процес здійснення закупівель в цілому, а також порушують основні принципи здійснення закупівель, визначені статтею 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» та рекомендував Замовникам: під час проведення процедур закупівель насамперед слід керуватись визначеними Законом принципами здійснення публічних закупівель.
В зв’язку з вищевикладеним, з метою недопущення обмеження конкуренції, просимо внести зміни до умов тендерної документації та виключити вимогу про подання учасниками сертифікатів ISO.
Відповідь:
Кожен стандарт ISO у тендерній документації підтверджує певну систему управління учасників.
Так, ДСТУ EN ISO 9001:2018 підтверджує, що система управління якістю учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018.
ДСТУ ISO 45001:2019 підтверджує, що система управління охороною здоров'я та безпекою праці учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці».
ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT), який підтверджує, що система управління безпекою ланцюга постачання стосовно укладання поверхонь доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT).
ДСТУ ISO 39001:2015 підтверджує відповідність системи управління безпеки дорожнього руху учасника вимогам у сфері будівництва доріг та/або надання послуг з ремонту автомобільних доріг.
ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) підтверджує, що система екологічного управління учасника стосовно будівництва доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
З огляду на зазначене, надання учасниками копій вищевказаних сертифікатів у своїй тендерній пропозиції підтверджуватиме, що системи управління якістю, охороною здоров'я та безпекою праці, безпекою ланцюга постачання, безпеки дорожнього руху та екологічного управління учасників щодо будівництва доріг і автострад та/або укладання поверхонь доріг і автострад, підготовчих робіт на будівельному майданчику, інших будівельно-монтажних робіт відповідають державним стандартам України. Кожен з наведених сертифікатів підтверджує певний процес або сукупність необхідних умов для належного виконання робіт/надання послуг за предметом закупівлі. Тому для підтвердження технічних та якісних характеристик предмету закупівлі замовником у тендерній документації було встановлено вимогу про надання учасниками вищевказаних сертифікатів.
Таким чином, замовник не вбачає, що зазначені у Вашому зверненні умови тендерної документації є дискримінаційними.
Враховуючи викладене, внесення змін до тендерної документації в цій частині є недоцільним.
Дата відповіді:
05.06.2025 14:25
Відповідь надана
технічне завдання
Номер:
5737929b650f4af7a5ee04c4b28df7c0
Дата опублікування:
26.05.2025 16:22
Опис:
Доброго дня, шановний Замовнику, вкажіть будь-ласка тип асфальтобетону, що буде використовуватися при викоананні робіт
Відповідь:
В зв’язку з тим, що проводиться закупівля послуг з поточного ремонту, зазначені послуги будуть надаватися у відповідності до дефектного акта.
Перелік робіт та їх кількість згідно дефектного акта зазначені у таблиці 1 «Кількісні характеристики предмета закупівлі» (Додаток № 4 до тендерної документації).
Дефектним актом не передбачено, які тип і марка афсальтобетонної суміші повинні використовуватися при наданні послуг за предметом закупівлі. Тому рекомендуємо для визначення необхідних для якісного надання послуг за предметом закупівлі характеристик асфальтобетонної суміші користуватися ДСТУ Б В.2.7-119:2011 «Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Технічні умови».
Дата відповіді:
28.05.2025 08:50