-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з благоустрою населених пунктів: догляд за деревами, догляд за кущами, догляд за газонами, догляд за квітниками, косіння трав в м. Шостка Сумської області
Торги не відбулися
2 480 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 12 400.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 12 400.00 UAH
Період уточнення:
20.05.2025 19:06 - 25.05.2025 00:00
Відповідь надана
Загальне запитання щодо оголошення
Номер:
a39d64d2f61b44bba506c02762720217
Дата опублікування:
22.05.2025 08:37
Опис:
У зв’язку з оприлюдненням Управлінням тендерної документації на закупівлю послуг з озеленення територій у межах м. Шостка (код ДК 021:2015 – 77310000-6), в межах процедури відкритих торгів з особливостями відповідно до Постанови КМУ № 1178, вважаємо за необхідне висловити серйозне занепокоєння щодо обґрунтованості, доцільності та законності такої закупівлі з урахуванням об’єктивних обставин, а саме:
1. Місто Шостка розташоване на відстані близько 40 км від кордону з державою-агресором РФ та входить до прикордонної зони з підвищеним ризиком артилерійських обстрілів та терористичних загроз. Відповідно до національних підходів до бюджетної політики під час війни, всі витрати повинні відповідати критеріям пріоритетності та оборонної доцільності.
2. Згідно зі статтею 3 Бюджетного кодексу України (далі — БКУ), бюджетна система України базується на принципах ефективності, результативності, цільового використання бюджетних коштів, прозорості та публічності. Згідно зі статтею 7 Закону України «Про публічні фінанси» № 3248-IX, розпорядники бюджетних коштів зобов’язані забезпечувати раціональне та обґрунтоване використання ресурсів, що, в умовах воєнного стану, набуває статусу обов’язку, а не дискреції.
3. Відповідно до пункту 28 Особливостей, затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (зі змінами), закупівлі в умовах дії воєнного стану здійснюються з урахуванням пріоритетності товарів, робіт і послуг, які спрямовані на підтримання функціонування критичної інфраструктури, медичних, оборонних, безпекових, соціальних та гуманітарних потреб населення. Озеленення територій, включаючи садіння квітів, формування газонів, декоративний догляд за клумбами та деревами, безумовно, не може бути кваліфіковане як критична послуга, необхідна для забезпечення життєдіяльності громади в умовах війни.
4. Практика Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ) прямо вказує на неприпустимість здійснення витрат на заходи естетичного характеру в умовах дефіциту бюджетних коштів. Зокрема:
• у Висновку Північного офісу ДАСУ № 04-14/220 від 02.08.2023 р. зазначено: «Фінансування озеленення, декоративного садіння та благоустрою, яке не має ознак аварійності або критичної необхідності, в умовах воєнного стану є проявом неефективного використання бюджетних ресурсів та порушенням принципу економності».
• у Висновку Східного офісу ДАСУ № 05-15/192 від 21.06.2023 р. чітко констатовано: «Декоративне озеленення в громадах, що перебувають у зоні підвищеної безпекової загрози, не відповідає вимогам законодавства щодо пріоритетності публічних витрат».
5. Зміст технічного завдання (Додаток 2 до тендерної документації) передбачає виконання робіт з влаштування газонів, садіння квітів, а також висадження дерев-саджанців з відкритою кореневою системою в період травня–червня 2025 року.
Зазначаємо, що проведення таких робіт у вказаний період суперечить основним агротехнічним вимогам, зокрема:
• садіння дерев із відкритою кореневою системою за нормами агротехніки (ДСТУ 8829:2019, ДБН Б.2.2-12:2019) дозволено виключно у період весняного або осіннього спокою рослин (березень – початок квітня або жовтень – листопад);
• посів газонних трав без внесення родючого ґрунту в травні-червні зазвичай вимагає регулярного поливу та інтенсивного догляду, який у випадку обмеженого доступу до територій через військову небезпеку може виявитися неможливим, що призведе до загибелі посівів.
Таким чином, заплановані дії мають ознаки нераціонального планування, що унеможливлює досягнення цілей закупівлі, тобто надання реальної послуги з довготривалим ефектом.
Крім того, в умовах підвищеної воєнної загрози (м. Шостка знаходиться у 40 км від зони активних бойових дій) значно зростає ризик фізичного знищення результатів робіт (насаджень, газонів, квітників) внаслідок обстрілів або надзвичайних ситуацій, що підриває доцільність та цільовість витрачання бюджетних коштів, що прямо суперечить вимогам:
• статті 3 та 7 Бюджетного кодексу України щодо результативного, ефективного та цільового використання публічних фінансів;
• частини 1 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», яка зобов’язує замовника забезпечувати законність і обґрунтованість витрачання бюджетних коштів у межах закупівельної процедури.
6. Відповідно до статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник несе обов’язок забезпечити законність та обґрунтованість здійснення закупівель. Моніторинг процедур закупівлі, які містять ознаки порушення вимог щодо ефективності та цільовості, є прерогативою ДАСУ, що може ініціювати відповідні перевірки з подальшим накладенням приписів, а у разі ігнорування — складанням протоколів про адміністративні правопорушення за статтею 164-14 КУпАП.
З огляду на вищевикладене, з метою недопущення порушень вимог законодавства та принципів бюджетної політики під час воєнного стану, вимагаємо:
1. Надати публічне та мотивоване обґрунтування доцільності закупівлі озеленювальних послуг у м. Шостка у поточній безпековій ситуації.
2. Переглянути умови тендерної документації із вилученням з обсягу закупівлі робіт, що мають переважно декоративний або сезонний характер.
3. У разі відсутності документально підтвердженої нагальної потреби — скасувати відповідну процедуру закупівлі відповідно до частини 1 статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі».
У разі залишення даного звернення без розгляду по суті або ненадання відповіді у визначені законодавством строки, залишаємо за собою право звернутись до Державної аудиторської служби України з вимогою здійснити моніторинг зазначеної закупівлі, а також до Національного агентства з питань запобігання корупції щодо можливої наявності ознак неефективного управління публічними фінансами.
Відповідь:
Керуючись пунктом 54 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – постанова №1178, Особливості) надаємо відповідь на Ваше звернення:
1. Місто Шостка знаходиться на відстані понад 50 км від державного кордону України.
2. Посилання на статтю 3 Бюджетного кодексу України не відповідає змісту цієї статті.
Закону України «Про публічні фінанси» №3248-ІХ взагалі не існує.
Частина 1 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) не зобов’язує замовника забезпечувати законність і обґрунтованість витрачання бюджетних коштів у межах закупівельної процедури. Стаття 8 Закону визначає порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель.
3. Щодо закупівель, які спрямовані на підтримання функціонування критичної інфраструктури, медичних, оборонних, тощо, повідомляємо, що в пункті 28 Особливостей зазначається зовсім інша інформація, а саме: що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Крім того, з набуттям чинності постанови №1178, яка прийнята відповідно до пункту 3-7 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про публічні закупівлі”, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих Особливостей.
Отже, закупівлю «Послуги з благоустрою населених пунктів: догляд за деревами, догляд за кущами, догляд за газонами, догляд за квітниками, косіння трав в м. Шостка Сумської області (Код згідно ДК 021:2015 – 77310000-6 - Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень) замовник здійснює відповідно до Закону з урахуванням Особливостей.
4. Вказані висновки Державної аудиторської служби України не є порушенням в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі».
5. Дійсно, зміст технічного завдання (Додаток 2 до тендерної документації) передбачає надання певного обсягу послуги, але термін виконання окремих видів робіт у складі послуги, які потрібно виконати протягом травня-червня 2025 року не зазначається. В технічному завданні вказано, що послуга надається по 31.12.2025 року, в т.ч. і щодо садіння дерев-саджанців з оголеною кореневою системою та посіву газонів. Тому такі роботи можливо і передбачається виконати в осінній період, відповідно до цього норми та вимоги агротехніки для забезпечення успішного приживання та росту дерев та газонів ніяким чином не порушуються.
Також повідомляємо, що у вказаному Вами ДСТУ 8829:2019 «Пожежовибухонебезпечність речовин і матеріалів. Номенклатура показників і методи їхнього визначення. Класифікація» не зазначаються строки, норми та вимоги агротехніки щодо садіння деревних рослин та посіву газонів.
6. Наголошуємо, що стаття 8 Закону визначає порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель. Відповідно до цієї статті єдиний обов’язок Замовника - це надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
На Вашу вимогу повідомляємо:
Закон України "Про благоустрій населених пунктів" визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Закупівля послуг з благоустрою населених пунктів є важливою складовою розвитку і підтримки рівня життя для мешканців територіальної громади. Ця категорія закупівель охоплює широкий спектр послуг, спрямованих на поліпшення умов проживання у населених пунктах, включаючи благоустрій територій, ландшафтний дизайн, облаштування парків, скверів, тощо.
Озеленення міста має безліч переваг, які важливі не тільки в часи миру, але й під час війни.
По-перше, зелені насадження сприяють очищенню повітря від шкідливих речовин, що має важливе значення для здоров'я мешканців міста.
По-друге, зелені зони створюють комфортні умови для життя мешканців, допомагаючи їм відновлювати енергію. Розміщення зелених насаджень біля доріг та вулиць допомагає знижувати рівень шуму.
По-третє, зелені насадження є хорошим засобом боротьби зі стресом та втомою, що надзвичайно важливо в умовах війни, коли психологічний стан громади погіршується. Без сумніву, озеленення не є першочерговим завданням в умовах війни, проте все ж важливість цього питання не можна недооцінювати. Озеленення міста під час війни може бути вирішальним фактором для створення комфортних та безпечних умов для мешканців. Тому, кожне нове дерево, квітка чи кущ, посаджене у місті, матиме важливе значення для його жителів.
Тендерна документація складена у відповідності до вимог, які встановлені статтею 22 Закону з урахуванням пункту 28 Особливостей.
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначені відповідно до існуючої потреби у надані послуг з благоустрою населених пунктів: догляд за деревами, догляд за кущами, догляд за газонами, догляд за квітниками, косіння трав в м. Шостка Сумської області 2025 рік, тому підстави для перегляду обсягів закупівлі відсутні.
Враховуючи вищезазначене у Замовника відсутні підстави у задоволенні Вашої вимоги.
Дата відповіді:
24.05.2025 23:49