-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Дизельне паливо; Бензин А-95 (Код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти)
Завершена
238 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 190.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 190.00 UAH
Період уточнення:
19.05.2025 22:08 - 24.05.2025 00:00
Відповідь надана
Щодо усунення дискримінаційних вимог щодо обов’язкової наявності власних або орендованих АЗС
Номер:
db19f7c9e2c4479a9a9fe4ac46afb3f2
Дата опублікування:
22.05.2025 15:42
Опис:
Шановний Замовнику!
Звертаємо Вашу увагу, що в АМКУ є усталена практика що визнання дискримінаційними вимогами наявності в Учасника лише власної або орендованої АЗС без можливості надання партнерської АЗС.
ПОВТОРНО наголошуємо, що відповідно до рекомендації Антимонопольного комітету України (надалі - АМКУ) від 09 квітня 2020 р. № 17-рк «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» п. 28 та 29 зазначено наступне: «(28) Разом із тим поставку замовнику нафтопродуктів суб’єкти господарювання можуть здійснювати з використанням карток, талонів тощо на пальне. У таких випадках продавець нафтопродуктів має право залучати необхідну кількість третіх осіб – підприємств, які мають відповідні права на експлуатацію АЗС (необхідних площ АЗС) і на виконання договірних відносин із продавцем забезпечують фактичну передачу (видачу) товару покупцю при пред’явленні останнім картки на пальне. ВІДТАК ПРОДАЖ НАФТОПРОДУКТІВ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ КАРТОК, ТАЛОНІВ ТОЩО НА ПАЛЬНЕ НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ НАЯВНОСТІ В ПРОДАВЦЯ РОЗГАЛУЖЕНОЇ МЕРЕЖІ САМЕ ВЛАСНИХ АБО ОРЕНДОВАНИХ АЗС, А ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ ЧЕРЕЗ ПАРТНЕРСЬКІ АЗС. Тобто, відпуск нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо, емітентом яких є потенційний учасник, не впливає на якість нафтопродуктів, а також на можливість та якість обслуговування на АЗС. (29) Отже, ВИМОГА ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ ЩОДО НАЯВНОСТІ В УЧАСНИКА САМЕ ВЛАСНОЇ АБО ОРЕНДОВАНОЇ МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОЇ БАЗИ (АЗС, ПАЛЬНО-МАСТИЛЬНИХ СКЛАДІВ ТОЩО) ЗВУЖУЄ КОЛО ПОТЕНЦІЙНИХ УЧАСНИКІВ АУКЦІОНУ ТА ПРИЗВОДИТЬ ДО УСУНЕННЯ З РИНКУ ТИХ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ, ЯКІ МОЖУТЬ НАДАВАТИ ВІДПОВІДНІ ПОСЛУГИ ІЗ ЗАЛУЧЕННЯМ ПАРТНЕРСЬКОЇ МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОЇ БАЗИ.» Зазначене підтверджується, в т.ч., практикою Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, рішенням від № 18908-р/пк-пз від 26.11.2024, прийнятим за результатами розгляду скарги, поданої щодо закупівлі № UA-2024-11-11-015670-a, Просимо виключити зазначені дискримінаційні умови з тендерної документації.
Варто також зазначити, що наявність власної чи орендованої АЗС не є 100% гарантією вчасного та повного виконання зобов’язань постачальником чи постачання якісних нафтопродуктів. Водночас, встановлення такої дискримінаційної вимоги буде сприяти зменшенню конкуренції на ринку та як наслідок збільшенню вартості товару, що є предметом закупівлі.
Проаналізувавши попередні закупівлі нами було встановлено, що частина попередніх закупівель не містили такої дискримінаційної вимоги. Водночас, в іншій закупівлі були порушення, які можуть привести до оскарження рішень уповноваженої особи до АМКУ, а також бути підставою для моніторингу ДАСУ.
Зокрема, ст. 164-14 КУпАП передбачено що за «невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону; відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення)» тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто ШТРАФ ВІД 25 500 грн до 51 000грн.
З огляду на вище викладене, ПРОСИМО ПОВТОРНО розглянути дане звернення та внести зміни в документацію щодо участі в закупівлі учасників, які мають партнерській АЗС у звязку з цим, викласти пунт Додатку № 2 в наступній редакції: «До учасника ставиться вимога щодо наявності власної або орендованої або ПАРТНЕРСЬКОЇ АЗС в межах 15 кілометрової зони навколо с. Поповичі, Львівської області. (в складі пропозиції учасником надаються підтверджуючі документи щодо власності або оренди АЗС АБО НАЯВНОСТІ ДІЮЧОГО ПАРТНЕРСЬКОГО ДОГОВОРУ з АЗС.).
Відповідь:
Шановний Учаснику!
Дякуємо за звернення та висловлену позицію. Замовником повторно проаналізовано надані Вами аргументи, зокрема посилання на рекомендації Антимонопольного комітету України №17-рк від 09.04.2020 р., а також відповідну практику розгляду скарг у сфері публічних закупівель. Разом з тим, повідомляємо наступне.
Встановлена вимога щодо наявності власної або орендованої АЗС не є дискримінаційною, оскільки обґрунтована специфікою предмета закупівлі та логістичними потребами Замовника.
Замовником закуповується паливо для потреб службового автотранспорту, який використовується для оперативного та безперервного обслуговування осіб, що перебувають у закладі соціального захисту в с. Поповичі. Для забезпечення належного функціонування закладу важливе гарантоване, безперебійне та оперативне отримання пального в межах чітко визначеної зони (15 км).
Саме наявність у Учасника власної або орендованої АЗС, а не лише договору з третьою особою, забезпечує:
Безпосередній контроль постачальника за дотриманням режиму роботи АЗС, технічного стану обладнання, якості пального та відповідності умовам договору;
Гарантовану доступність АЗС у визначеній зоні обслуговування (включно в нічний час та у вихідні), що особливо важливо для соціальних установ;
Можливість оперативного реагування на скарги чи форс-мажори, що неможливо у випадку користування партнерською мережею, де фактичним постачальником послуги є третя особа, яка не несе договірних зобов’язань перед Замовником.
Використання партнерських АЗС не гарантує належного виконання договору, а також не виключає ризиків зриву поставки.
Звертаємо увагу, що договори з "партнерськими" АЗС є договорами субпостачання, контроль за виконанням яких фактично не здійснюється Учасником. У разі припинення або припинення доступу до такої АЗС, Замовник не матиме змоги своєчасно отримати паливо, що може поставити під загрозу життєдіяльність закладу.
Практика АМКУ дійсно має прецеденти щодо заборони дискримінаційних вимог, однак у кожному конкретному випадку оцінюється їх пропорційність і обґрунтованість.
Так, у рішенні АМКУ №18908-р/пк-пз від 26.11.2024 Комісія виходила з обставин, за яких така вимога не мала функціонального або логістичного обґрунтування. У нашому випадку Замовник надає вичерпне технічне та організаційне обґрунтування, чому саме така вимога є доцільною і не має на меті обмеження конкуренції.
Щодо ризиків притягнення посадових осіб до відповідальності за дискримінаційні умови:
Замовник діє в межах Закону України "Про публічні закупівлі" та статті 5 цього Закону, яка дозволяє встановлювати вимоги до учасників, якщо вони обґрунтовані предметом закупівлі, не є дискримінаційними та забезпечують досягнення мети закупівлі. Таким чином, зазначена вимога є пропорційною та об’єктивно необхідною, що знижує правові ризики.
З огляду на вищевикладене, Замовник вважає за необхідне залишити в тендерній документації вимогу щодо наявності в учасника саме власної або орендованої АЗС у межах 15 км від с. Поповичі. Зазначена умова є обґрунтованою, прямо пов’язаною з особливостями виконання предмета закупівлі та забезпечує безперервність і якість надання послуг у соціально чутливій сфері.
Дата відповіді:
24.05.2025 10:48
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги щодо обов’язкової наявність власних або орендованих АЗС (АЗК)
Номер:
6ea32eafbb284d22abbd96237b7ab4e5
Дата опублікування:
20.05.2025 14:49
Опис:
Шановний замовнику! Відповідно до умов додатку 2 Документації, До учасника ставиться вимога щодо наявності власної або орендованої АЗС вмежах 15-кілометрової зони навколо с.Поповичі, Львівської області, обслуговуючої талони (штрих-карти). Вбачається, що згідно з цією умовою Замовник допускатиме для участі у закупівлі учасників, які є власниками запропонованих АЗС, та/або є орендарями запропонованих АЗС. Зазначений пункт Документації не передбачає можливості участі у закупівлі учасників, які не є власниками та/або орендарями запропонованих АЗС, однак залучають АЗС на підставі договорів іншого правового характеру, зокрема, договорів користування, партнерських договорів, договорів поставки тощо. Законодавство, яке регулює сферу роздрібної торгівлі нафтопродуктами і його обігу на ринку, зокрема, Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 № 1442, а також Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927, не вимагає обов’язкової наявності у розповсюджувачів палива (в т.ч. потенційного учасника), АЗС саме у власності та/або в оренді. Потенційний учасник має, зокрема, партнерський договір. Відповідно до умов зазначеного договору, потенційний учасник не отримує у власність або в оренду АЗС, однак отримує можливість здійснювати заправку автомобільного транспорту (на підставі талонів (штрих-карт)) на АЗС, перелік яких наведено у додатку до зазначеного Договору. Зазначений договір є чинним та укладеним з дотриманням вимог Цивільного, Господарського кодексів, а також інших законодавчих актів України. Не зважаючи на це, вказаний договір не відповідає протиправним тат дискримінаційним вимогам Документації. Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси потенційного учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, 5 відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Відповідно до рекомендації Антимонопольного комітету України (надалі - АМКУ) від 09 квітня 2020 р. № 17-рк «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» п. 28 та 29 зазначено наступне: «(28) Разом із тим поставку замовнику нафтопродуктів суб’єкти господарювання можуть здійснювати з використанням карток, талонів тощо на пальне. У таких випадках продавець нафтопродуктів має право залучати необхідну кількість третіх осіб – підприємств, які мають відповідні права на експлуатацію АЗС (необхідних площ АЗС) і на виконання договірних відносин із продавцем забезпечують фактичну передачу (видачу) товару покупцю при пред’явленні останнім картки на пальне. Відтак продаж нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо на пальне не передбачає наявності в продавця розгалуженої мережі саме власних або орендованих АЗС, а здійснюється через партнерські АЗС. Тобто, відпуск нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо, емітентом яких є потенційний учасник, не впливає на якість нафтопродуктів, а також на можливість та якість обслуговування на АЗС. (29) Отже, ВИМОГА ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ ЩОДО НАЯВНОСТІ В УЧАСНИКА САМЕ ВЛАСНОЇ АБО ОРЕНДОВАНОЇ МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОЇ БАЗИ (АЗС, ПАЛЬНО-МАСТИЛЬНИХ СКЛАДІВ ТОЩО) ЗВУЖУЄ КОЛО ПОТЕНЦІЙНИХ УЧАСНИКІВ АУКЦІОНУ ТА ПРИЗВОДИТЬ ДО УСУНЕННЯ З РИНКУ ТИХ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ, ЯКІ МОЖУТЬ НАДАВАТИ ВІДПОВІДНІ ПОСЛУГИ ІЗ ЗАЛУЧЕННЯМ ПАРТНЕРСЬКОЇ МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОЇ БАЗИ.» Зазначене підтверджується, в т.ч., практикою Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, рішенням від № 18908-р/пк-пз від 26.11.2024, прийнятим за результатами розгляду скарги, поданої щодо закупівлі № UA-2025-05-19-014152-a, Просимо виключити зазначені дискримінаційні умови з тендерної документації.
Відповідь:
Шановний учаснику! У відповідь на ваше звернення щодо вимоги наявності у учасника власної або орендованої автозаправної станції (АЗС) у межах 15 км від с. Поповичі Львівської області уважно розглянута замовником. Повідомляємо наступне. Щодо правомірності вимоги Встановлення вимоги щодо власності або оренди АЗС на конкретній відстані від визначеного населеного пункту (с. Поповичі) не є дискримінаційним, оскільки ця вимога обґрунтована конкретними логістичними потребами замовника, пов’язаними з оперативністю та безперервністю постачання пального для забезпечення діяльності установи в надзвичайних або термінових ситуаціях (враховуючи близькість до прикордонної зони та потреби транспорту). Зокрема: Установа розташована у віддаленому сільському населеному пункті з обмеженою доступністю до інфраструктури, тому оперативність дозаправки транспорту є критично важливою. Використання віддалених або партнерських АЗС, розташованих за межами зазначеної зони, унеможливлює гарантовану та безперебійну логістику, особливо у випадках виникнення термінових виїздів. Наявність АЗС саме у власності або в оренді дозволяє замовнику мати гарантії реального контролю за виконанням договору у визначеному периметрі та в потрібний час. Щодо форми володіння АЗС Наявність у постачальника власної або орендованої АЗС на відміну від "партнерських" або таких, що використовуються на підставі інших договорів (про співпрацю, користування, агентських тощо), надає замовнику достатні юридичні гарантії: безперешкодного доступу до об'єкта постачання (АЗС), стабільності та передбачуваності виконання зобов’язань, уникнення ризиків, пов’язаних із третім суб’єктом (партнерською АЗС), яка не є стороною договору із замовником. Використання штрих-карток або талонів на АЗС, які не перебувають у власності або оренді учасника, не виключає ризиків відмови у наданні пального або зміни умов обслуговування, оскільки така заправка напряму залежить від волі третьої сторони. Щодо дотримання принципів Закону Замовник при складанні тендерної документації діяв у межах, визначених Законом України "Про публічні закупівлі" та пунктом 28 Особливостей, дотримуючись принципів: досягнення цілей закупівлі — а саме, забезпечення своєчасного, безперебійного, гарантованого постачання пального у межах 15 км від с. Поповичі; ефективного використання бюджетних коштів — шляхом запобігання зриву договору внаслідок неоперативного доступу до пального; недискримінації учасників — оскільки вимога є однаковою для всіх учасників, передбачає два рівноправні варіанти (власність або оренда) і не ставить жодного суб’єкта в привілейоване становище. Щодо рекомендацій АМКУ Зазначена рекомендація АМКУ від 09.04.2020 №17-рк, а також окремі рішення Комісії, наведені учасником, не мають обов’язкової сили та розглядають інші випадки з іншими обставинами (зокрема щодо електронних карток або талонів у межах міст, із широкою мережею доступних АЗС). Ситуація замовника не є типовою, і вимагає індивідуального підходу з урахуванням розташування, реального доступу до АЗС та потреб установи. Вимога щодо наявності власної або орендованої АЗС у межах 15 км від с. Поповичі: є обґрунтованою з точки зору забезпечення безперервної логістики та інтересів установи; не є дискримінаційною, оскільки передбачає альтернативні форми володіння (власність або оренда); не суперечить Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки прямо не обмежує конкуренцію, а відповідає реальним потребам предмета закупівлі. У зв’язку з вищевикладеним, замовник не вбачає підстав для внесення змін до тендерної документації в цій частині.
Дата відповіді:
22.05.2025 12:16