-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Картриджі (ДК 021:2015 30120000-6: Фотокопіювальне та поліграфічне обладнання для офсетного друку)
Торги відмінено
191 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 955.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 955.00 UAH
Період уточнення:
01.05.2025 17:05 - 06.05.2025 00:00
Відповідь надана
дискримінаційна вимога
Номер:
f257c8f0d63d4891a933791a81aec7dd
Дата опублікування:
05.05.2025 17:11
Опис:
Під час аналізу Тендерної документації було виявлено ряд вимог, що суперечать положенням ст. 3 і 5 Закону України (далі – ЗУ) «Про публічні закупівлі» № 922-VIII» від 25.12.2015 року та спричиняють дискримінацію учасників процедури закупівлі.
На вимогу Замовника до Учасника щодо «На підтвердження оригінальності запропонованого товару та офіційного ввезення на територію України Учасник у складі своєї пропозиції надає інформаційного листа від офіційного представництва компанії Canon Inc. в Україні із зазначенням найменування Учасника, а також згідно тендерної документації найменування Замовника, найменування запропонованого Товару, номера і дати оприлюднення оголошення на веб-порталі Уповноваженого органу, який підтверджує повноваження Учасника щодо можливості поставки запропонованого ним Товару» повідомляємо наступне:
Головним принципом підприємницької діяльності згідно П.1 Ст. 44.ГКУ є вільний вибір підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вільного вибору постачальників продукції, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом. Відповідно до п.2. Ст. 43 ГКУ та п. 2 ст. 3 Закону України № 698-XII «Про підприємництво» — Редакції від 11.02.2022 року, особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами. Для здійснення господарської діяльності за кодом КВЕД, що відповідає даній закупівлі 46.51 Оптова торгівля комп'ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням законодавством України не передбачена необхідність отримання дозволу на право постачання Товару у виробника цього товару, або його офіційного представника, документальним засвідченням якого є «Сертифікат дистриб'ютора», або «лист від виробника» та згідно статті 4. Закону України № 698-XII «Про підприємництво» — Редакції від 11.02.2022- торгівля даним предметом закупівлі не відноситься до переліку видів діяльності, щодо яких застосовуються обмеження у здійсненні підприємницької діяльності.
Окремо звертаємо увагу на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель за № 4521 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), якими визнано дискримінаційними вимоги щодо надання листа від виробника запропонованого обладнання, який підтверджує повноваження учасника щодо розповсюдження товарів цього виробника, оскільки за висновком органу оскарження вказані вимоги є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, так як за таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають договірні тощо стосунки саме з виробником.
Також, предмет закупівлі за законодавством України, не є об’єктом спеціалізованого державного регулювання та відносно нього не встановлені будь-які обмеження щодо кола осіб, які мають права здійснювати їх продаж. Норми ГКУ, Закону України «Про підприємництво», Закону України «Про публічні закупівлі», ані норми інших Законів України, що регулюють господарську діяльність підприємницва не містять положення стосовно того, що оптова торгівля даним предметом закупівлі лише з дозволу виробника товару, або його офіційного представника в країні та при пред’явленні «листа від виробника».
Стаття 19. Конституції України проголошує: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Пункт 11.ст 26 Закону України «Про публічні закупівлі», стверджує: документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб -підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. 12 листопада 2019 року президент України Володимир Зеленський підписав закон №202-ІХ , про внесення змін до Митного кодексу України щодо захисту прав інтелектуальної власності при переміщенні товарів через митний кордон України, який має на меті наблизити митне законодавство України до стандартів та практики Європейського Союзу. Це є одним з обов’язків України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. За даним Законом в нашій країні законодавчо визнається міжнародний принцип вичерпання прав, якого де-факто дотримувалися і до введення даного закону, і який означає, що правом на реалізацію продуктів має будь-хто, хто офіційно придбав легальний товар. Цим Законом підтверджується можливість ввезення оригінальної продукції і товарів офіційної торгової марки на територію держави не лише самим виробником, або його офіційним дистриб'ютором, а будь ким, хто здійснює легальне ввезення товару в країну. У ст. 15 Закону України № 2210-III «Про захист економічної конкуренції», — Редакції від 31.03.2023 року зазначено: не передбачені законами України заборони та обмеження самостійності підприємств, у тому числі щодо придбання чи реалізації товарів, … …визначаються антиконкурентними узгодженими діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, згідно п.3. ч. 2 Ст 6. антиконкурентними узгодженими діями суб’єктів господарювання, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються: розподілу ринків чи джерел постачання за колом продавців, що відповідно Ст 50. є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Гарантія успішного виконання договору, у разі акцепту, забезпечується не листом від виробника, а умовами договору та Господарським кодексом України.
Відповідно ч. 4. ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Вказаний лист є дискримінаційною та неправомірною вимогою і суперечить положенням ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015р. (зі змінами). Згідно загальних принципів господарювання за ст. 6 Господарського кодексу України та ст. 627 Цивільного кодексу України, суб’єкт господарювання вільний у виборі контрагентів за договорами для досягнення своїх господарських цілей та отримання прибутку. Встановлення вимоги щодо надання вищевказаного листа обмежує коло можливих учасників закупівлі лише тими, що мають безпосередні правовідносини із виробником продукції та дискримінує тих потенційних учасників, хто таких відносин на пряму із підприємствами не мають. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Вимагаємо виключити зазначену дискримінаційну вимогу.
Відповідь:
Доброго дня. Дякуємо Вам за проявлений інтерес до нашої закупівлі, і щодо вашого звернення повідомляємо наступне.
Так, відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством, та яку замовник вважає необхідно включити до тендерної документації.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про захист прав споживачів», Продавець (виробник, виконавець) зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію. Під продукцією розуміється будь-які виріб (товар), робота чи послуга, що виготовляються, виконуються чи надаються для задоволення суспільних потреб (пункт 19 статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів»).
Тому Замовник для підтвердження оригінальності запропонованого товару та офіційного ввезення на територію України встановив вимогу щодо надання у складі своєї пропозиції інформаційного листа від офіційного представництва компанії Canon Inc. в Україні із зазначенням найменування Учасника, а також згідно тендерної документації найменування Замовника, найменування запропонованого товару, номера і дати оприлюднення оголошення на веб-порталі Уповноваженого органу, який підтверджує повноваження Учасника щодо можливості поставки запропонованого ним товару.
Справа в тому, що на ринку України окрім оригінальної продукції присутня також продукція контрафактна, підроблена та така, що була у вжитку (відновлена), зокрема і картриджі, що виготовлені з порушенням патенту виробників оригінальних пристроїв для друку та фотокопіювальної розмножувальної техніки. Відрізнити підроблену або відновлену продукцію від оригінальної не завжди можливо, лише після проведення відповідних експертиз, які потребують додаткових фінансових витрат.
Близько 99% парку друкуючих пристроїв Замовника складають пристрої від компанії Canon. Відповідно до технічної документації до пристроїв друку під час їх експлуатації необхідно використовувати витратні матеріали (картриджі), що дозволені до використання виробником даної техніки. Також деяка частина з друкуючих пристроїв, для яких здійснюється закупівля товару, на даний час перебуває на гарантійному обслуговуванні, що в свою чергу потребує використання або оригінальних витратних матеріалів (картриджів) від того ж самого виробника або еквівалентних, використання яких підтверджено виробником друкуючих пристроїв.
Слід враховувати, що використання оригінальних картриджів для пристроїв з лазерною технологією друку компанії Canon забезпечує гарантовану якість друку, оскільки вони розроблені виробником для конкретної моделі, та запобігає проблемам з пошкодженням техніки, які можуть виникнути при використанні неоригінальних картриджів. Крім того, оригінальні картриджі мають кращу продуктивність і дозволяють уникнути необхідності частої заміни, що в кінцевому підсумку може бути вигідніше з точки зору довгострокових витрат.
Відносно вимоги, визначеної Вами дискримінаційною, зазначаємо, що Замовник не порушує законодавство України у сфері публічних закупівель і не створює дискримінаційних умов і перешкод для участі в процедурі закупівель жодному з потенційних учасників. Інформаційний лист свідчить лише про офіційність товару та належне митне оформлення, відповідність його характеристик вказаним в вимогах Замовником, і про повну сумісність з наявним у Замовника обладнанням з лазерною технологією друку.
Окремо, звертаємо увагу, що в юридичній практиці поняття дискримінації визначено як умисне обмеження або позбавлення прав певних юридичних та фізичних осіб.
Верховний суд у своєму рішенні http://reyestr.court.gov.ua/Review/78715900 дійшов до висновку, що в контексті принципів тендерних закупівель, дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників.
Крім того, вимоги тендерної документації про надання таких листів, також були предметом розгляду Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) в інших публічних закупівлях, та за результатами розгляду було відмовлено у задоволенні скарг учасників на такі вимоги тендерної документації, наприклад:
1. Рішення АМКУ від 07 лютого 2024 року за № 2370-р/пк-пз (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-11-020921-a);
2. Рішення АМКУ від 23 жовтня 2024 року за № 17291-р/пк-пз (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-10-09-013065-a);
3. Рішення АМКУ від 02 грудня 2024 року за № 19113-р/пк-пз (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-11-19-017505-a);
4. Рішення АМКУ від 23 квітня 2025 року № 6493 -р/пк-пз (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-04-07-012880-a).
Враховуючи вище зазначене у Замовника відсутні підстави для внесення змін до Тендерної документації.
Дата відповіді:
07.05.2025 16:59