-
Відкриті торги з особливостями
-
Мультилотова
-
КЕП
- 1
09310000-5 – «Електрична енергія» (Електрична енергія)
Електрична енергія на 2025 рік
Завершена
11 590 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.1% або 8 500.00 UAH
мін. крок: 0.1% або 8 500.00 UAH
Період уточнення:
01.05.2025 16:25 - 12.05.2025 00:00
Відповідь надана
Дискримінаційна вимога
Номер:
60ad6f2e49bf474992017fa91d256894
Дата опублікування:
05.05.2025 16:41
Опис:
Ознайомившись із тендерною документацією, зокрема з Додатком 1, повідомляємо, що вона містить вимогу, яка є необґрунтованою та суперечить основоположним засадам публічних закупівель.
Йдеться про встановлення обов’язку надати інформацію від Державної податкової служби України (ДПС) про відсутність або виключення учасника процедури закупівлі з переліку суб’єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. При цьому документ має бути виданий не пізніше ніж за 120 днів до дати його подання.
Просимо зазначити, якою саме нормою закону України чи іншим нормативно-правовим актом Ви керувалися при встановленні обмеження щодо строку дії цього документа? Закон України «Про публічні закупівлі» не містить вимог щодо строку дійсності довідки від ДПС.
Установлення вимоги щодо давності документа у межах не більше ніж 120 днів створює бар’єри для участі у закупівлі, надає перевагу тим учасникам, які вже володіють відповідною довідкою на момент подання пропозиції, та обмежує доступ інших суб’єктів господарювання, що є прямою дискримінацією.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», закупівлі повинні здійснюватися на засадах недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Частина четверта цієї ж статті прямо забороняє встановлювати дискримінаційні вимоги.
Крім того, відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до статті 22 Закону з урахуванням зазначених особливостей. Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також не повинна містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих державних реєстрах, до яких надано вільний доступ.
Таким чином, дії Замовника порушують норми частин четвертої статті 5 та четвертої статті 22 Закону, а також права та законні інтереси потенційних учасників, що є підставою для внесення відповідних змін до тендерної документації.
Практика Антимонопольного комітету України з цього питання є сталою: у рішенні №13484-р/пк-пзт від 08.08.2024 року у межах розгляду закупівлі № UA-2024-07-25-004018-a Комітет прямо вказав на незаконність обмеження строку дійсності довідки з ДПС та визнав відповідну вимогу дискримінаційною.
З огляду на викладене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації. У разі ігнорування цієї вимоги, ми будемо змушені звертатися зі скаргою до Антимонопольного комітету України з метою оскарження ваших дій як замовника.
Відповідь:
Доброго дня, будуть внесені зміни до тендерної документації.
Дата відповіді:
07.05.2025 15:17
Відповідь надана
Незаконна та дискримінаційна вимога
Номер:
7ad1996bb8ab4162b36ab8f0fd810968
Дата опублікування:
04.05.2025 17:59
Опис:
Шановний Замовнику. В розділі 4 Додатку 1 до тендерної документації передбачено надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема: •Закон України «Про публічні закупівлі»;• Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану);• ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання.Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації.
Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі.
Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом.
Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства.
Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог.
Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії.
Така практика є неприпустимою та буде предметом розгляду контролюючих органів.
Практика АМКУ підтверджує незаконність подібних дій. Зокрема:• Рішення АМКУ №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (UA-2023-04-26-009178-a);• Рішення №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (UA-2023-08-17-012915-a);• Рішення №9405-р/пк-пз від 27.06.2023 (UA-2023-06-01-002051-a);• Рішення №10240-р/пк-пз від 05.07.2023 (UA-2023-06-12-000599-a) — у цьому рішенні АМКУ вкотре визнав вимогу щодо ISO для постачальників електроенергії дискримінаційною, зазначивши, що вона не пов’язана з предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію.
Додатково звертаємо Вашу вагу на офіційне роз`яснення посилання НКРЕКП, розміщене за посиланням:
https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel
У ньому чітко зазначено:
«Законом України “Про ринок електричної енергії” не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.»
Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь:
Доброго дня, будуть внесені зміни до тендерної документації.
Дата відповіді:
07.05.2025 15:16
Відповідь надана
Незаконна та дискримінаційна вимога
Номер:
e3b0156c5a8d4726b5a1a50ce21f4b2d
Дата опублікування:
04.05.2025 17:55
Опис:
Шановний Замовнику. У пункті 13, розділу 4 Додатку 1 до тендерної документації передбачена: « Інформація/лист від Адміністратора розрахунків (НЕК «Укренерго»), що учасник не має заборгованості по договору (договорам) з передачі електричної енергії та про відсутність спорів та судових справ щодо виконання договірних зобов’язань на ринку електричної енергії, між НЕК «УКРЕНЕРГО» та Учасником.»
Повідомляємо, що дана вимога є незаконною, адже національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)» не передбачає отримання: ««інформації або акт звірки від оператора системи передачі (НЕК Укренерго) з інформацією щодо відсутності заборгованості учасника за договором електропостачальника про надання послуг з передачі електричної енергії, з накладеним КЕП оператора системи передачі (НЕК Укренерго)».
До того ж, отримання такої довідки не передбачено жодним законодавчим актом. А відповідно до чинного законодавства НЕК Укренерго розглядає запити на отримання довідок протягом 30 днів, отже, вимагаючи даний документ Замовником штучно звужується коло потенційних учасників – що є дискримінацією.
Також, звертаємо увагу, що відповідно до частини 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Повідомляємо, що у разі заборгованості перед НЕК Укренерго, учасники автоматично набувають статусу переддефолтного /дефолтного і цю і нформацію замовник самостійно може подивитись на сайті НЕК «Укренерго» за посиланням ua.energy.
Отже, Замовник неправомірно встановив дану вимогу до предмета закупівлі, та не повинен вимагати підтвердження такої інформації, оскільки вона є відкритою та публічною.
Для уникнення порушень у сфері закупівельного законодавства видаліть дану вимогу та внесіть зміни до тендерної документації.
Відповідь:
Доброго дня, будуть внесені зміни до тендерної документації.
Дата відповіді:
08.05.2025 09:18
Відповідь надана
Незаконна та дискримінаційна вимога
Номер:
d2dc70a90e184f488ca770dfb76bc675
Дата опублікування:
04.05.2025 17:49
Опис:
Шановний Замовнику. У пункті 6, розділу 4 Додатку 1 до тендерної документації передбачена довідка в довільній формі, щодо дотримання ним вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469.
Повідомляємо Вас, що зазначена вище вимога Замовника є необґрунтованою, дискримінаційною, а відтак незаконною.
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає надання вищевказаної довідки, що вимагає надати Замовник.
Отже, Замовник неправомірно встановив вимогу до предмета закупівлі, в порушення пункту 29 Особливостей та за таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині.
Окрім того, що ця вимога Тендерної документації є незаконною та такою, що порушуює Особливості, хочемо додатково звернути увагу на наступному:
Чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі наявності застережень та певних видів штрафів НКРЕКП. Такі застереження та штрафи ніяким чином не впливають на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Більше того, наявність таких застережень та штрафів в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2025 році, адже суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо.
А відтак, вимога про надання вказаної довідки знову ж таки носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника.
Зважаючи на наведене, просимо Замовника внести відповідні зміни до Оголошення та виключити вищевказану вимогу, в інакшому випадку будем змушені звернутися до органу оскарження.
Додатково, Повідомляємо, що з даного питання є практика АМКУ, згідно з якою Замовників зобов’язують вносити зміни до ТД: 1.рішення від 17.12.2024 № 20072,оголошення UA-2024-12-03-012921-a. 2.рішення від 17.12.2024 № 20071,оголошення UA-2024-12-04-008473-a. 3. Оголошення UA-2024-12-03-015025-a. 4. оголошення UA-2024-12-27-010436-a., де АМКУ зобов’язує замовника внести зміни до тендерної документації і де чітко сформульване заключення Антимонопольного комітету, що:
1. «наявність у суб'єкта господарювання, зокрема, порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, застережень щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, штрафів, та за умови усунення суб'єктом господарювання підстав, що стали причиною для зупинення дії ліцензії, а також відсутність рішень НКРЕКП, зокрема, щодо анулювання дії ліцензії не позбавляє можливості суб'єкта господарювання здійснювати відповідну господарську діяльність, зокрема щодо постачання електричної енергії»
2. «Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним»
Відповідь:
Доброго дня, будуть внесені зміни до тендерної документації.
Дата відповіді:
07.05.2025 15:16
Відповідь надана
Тариф на розподіл
Номер:
a4b642b78fe14974a95256b3fc9513bb
Дата опублікування:
04.05.2025 17:39
Опис:
Добрий день замовнику, чи включений тариф на розподіл електричної енергії?
Відповідь:
Доброго дня, ні, постачання електроенергії без розподілу.
Дата відповіді:
07.05.2025 15:15
Відповідь надана
дискримінаційні вимоги
Номер:
8e10202372fa48ab819760a095b3b37e
Дата опублікування:
02.05.2025 17:16
Опис:
Шановний Замовнику, Вами встановлено дискримінаційні вимоги, а саме: Відповідно до Додатку 1 до тендерної документації в розділі 4. від учасників відкритих торгів вимагається надати оригінали або копії сертифікатів відповідності вимогам ДСТУ ISO/ІЕС 27001:2023) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги»; ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» ;ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування»; ДСТУ ISO 28000:2008 «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги»; ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування»; ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування».
Відповідно до п. 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету міністрів України № 1178 від 12.10.2022 р. (далі – Особливості), у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є Електрична енергія (ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія). Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). Вказані вище документи, які вимагає Замовник, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023. Встановлення Замовником вимог у тендерній документації щодо надання у складі тендерної пропозиції учасника сертифікатів відповідності не відповідає вимогам діючого законодавства України, прямо суперечить пункту 29 Особливостей, а відтак порушує наші права, як Учасника, та порушує принципи здійснення публічних закупівель та недискримінацію учасників, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». З огляду на зазначене вище, просимо внести зміни до тендерної документації та виключити вказані вище вимоги щодо надання сертифікатів ISO.
А також Замовником встановлена вимога: « Інформація/лист від Адміністратора розрахунків (НЕК «Укренерго»), що учасник не має заборгованості по договору (договорам) з передачі електричної енергії та про відсутність спорів та судових справ щодо виконання договірних зобов’язань на ринку електричної енергії, між НЕК «УКРЕНЕРГО» та Учасником.», яка обмежує коло учасників, так як на отримання даного листа потрібен певний час, термін надання відповіді від НЕК «УКРЕНЕРГО» на звернення не залежить від Учасника, таким чином Учасники які заздалегіть не отримали даного листа не зможуть прийняти участь у закупівлі.
Зазначені вище вимоги є необґрунтовані і дискримінаційні, а відтак незаконні та такі, що обмежує коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі. З огляду на зазначене вище, просимо внести зміни до тендерної документації та виключити вказані вимоги.
Відповідь:
Доброго дня.
1. Закупівля проводиться у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та з врахуванням Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» №1178 від 12.10.2022 року, зі змінами та доповненнями (надалі – Особливості). Згідно пункту 1 Особливостей, ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (надалі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі” (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Згідно з пунктом 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною 2 статті 22 Закону містить невичерпний перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Відповідно до пункту 31 Особливостей, Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме Відповідно до Додатку 1 до тендерної документації в розділі 4. від учасників відкритих торгів вимагається надати оригінали або копії сертифікатів відповідності вимогам ДСТУ ISO/ІЕС 27001:2023) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги»; ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» ;ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування»; ДСТУ ISO 28000:2008 «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги»; ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування»; ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування».. Беручи до уваги той факт що предметом закупівлі є ДК 021:2015 : 09310000-5-Електрична енергія (електрична енергія), яка враховуючі ситуацію у країні наразі перебуває на межі дефіцитності, відтак, з метою забезпечення мінімальної стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Окрім того, Сертифікати є необхідними документами для підтвердження технічних характеристик товару та гарантією надійності постачальника. Частиною 1 ст.1 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» встановлено, що сертифікація це підтвердження відповідності третьою стороною, яке стосується продукції, процесів, послуг, систем або персоналу. Також, колегія судів Касаційного адміністративного суду Верховного суду з постановою від 24.06.2020 у справі №826/15639/17 виклала позицію, що хоча виробництво не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу (торгів). Зазначені в тендерній документації нормативні документи (ДСТУ ISO), є затвердженими діючими Державними стандартами України, а система сертифікації є загальнодоступною для будь яких суб’єктів господарювання і добровільна сертифікація залежить виключно від бажання таких суб’єктів вдосконалювати власні бізнес-процеси, до яких можуть бути застосовані вимоги ДСТУ, що спростовує твердження щодо дискримінаційності вимог. Щодо посилання на пункт 29 Особливостей, яким визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. В Україні відсутній національний стандарт «Електрична енергія». В тендерній документації зазначено: «5. Якість електричної енергії, що постачається Споживачу, має відповідати вимогам встановленим чинним законодавством України, національним стандартам України, іншим нормативно-технічним документам, в тому числі ДСТУ:EN 50160-2023.». Постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 затверджено «ПОРЯДОК забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання» (далі – Порядок) та відповідно до пункту 1.1. глави 1, цей Порядок визначає перелік загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання і регулює відносини, пов’язані з електропостачанням відповідно до загальних та гарантованих стандартів якості, захистом прав споживачів та наданням електропостачальником або оператором системи розподілу (далі - ОСР), або оператором системи передачі (далі - ОСП) компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості електропостачання споживачам або замовникам (у випадку недотримання гарантованих стандартів якості під час приєднання до електричних мереж електроустановок, призначених для споживання електричної енергії). Порядком визначено 22 гарантовані стандарти для оператора системи розподілу (далі – ОСР), 17 гарантованих стандартів для оператора системи передачі (далі – ОСП) та 6 гарантованих стандартів для електропостачальника. Підпунктом 1 пункту 2.3 глави 2 Порядку, визначено 22 гарантовані стандарти для ОСР, в тому числі: «2.3. До гарантованих стандартів якості надання послуг ОСР належать: 1) дотримання показників змінення напруги, встановлених Кодексом систем розподілу;» Відповідно до пункту 11.4.6. глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення» (далі - ДСТУ EN 50160:2023). Таким чином Порядком чітко визначено, що дотримання вимог ДСТУ EN 50160:2023 належить виключно до зони відповідальності та відноситься до гарантованих стандартів якості надання послуг ОСР, який не є учасником процедури закупівлі та не відноситься до зони відповідальності електропостачальника, якими є Учасники процедури закупівлі. Більше того, відповідно до частини 6 статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії», ОСР не має права здійснювати діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на ринку електричної енергії, тобто не може бути навіть потенційним учасником процедури закупівлі за предметом – Електрична енергія. Пунктом 4.3 глави 4 Порядку визначено перелік Стандартів якості надання послуг електропостачальника, а саме: «4.3. До гарантованих стандартів якості надання послуг електропостачальником належать: 1) надання даних про споживання електричної енергії у строк 5 робочих днів з дня отримання звернення споживача; 2) розгляд звернень/скарг/претензій споживачів з дня отримання звернення/скарги/претензії споживача: у строк 30 днів; у строк 45 днів, якщо під час розгляду звернення необхідно здійснити технічну перевірку або провести експертизу засобу комерційного обліку; 3) розгляд звернень споживачів щодо перевірки правильності рахунка за електричну енергію у строк 5 робочих днів з дати отримання звернення; 4) урахування суми відповідної компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг оператором системи в кінцевому рахунку споживача за електричну енергію (якщо постачання електричної енергії споживачу здійснюється постачальником універсальних послуг або якщо відповідно до комерційної пропозиції електропостачальника плату за надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії забезпечує електропостачальник) у строк 30 днів з дня отримання повідомлення від оператора системи щодо виплати компенсації; 5) виставлення рахунка електропостачальником (у паперовій або електронній формі) у строки, визначені договором про постачання електричної енергії та/або ПРРЕЕ; 6) виставлення рахунка електропостачальником з правильними даними про ціну, вартість та обсяг спожитої електричної енергії. З вищевикладеного видно, що до зони відповідальності електропостачальника віднесено стандарти, які стосуються обліку та інформаційного обміну, а не забезпечення виконання технічних стандартів. Аргументація посиланням на норми пункту 29 Особливостей, неможливості встановлення вимог, щодо надання зазначених в тендерній документації сертифікатів, наявністю ДСТУ EN 50160:2023 некоректна. З вищевикладеного видно, що ДСТУ EN 50160:2014 не є національним стандартом, який стандартизує процес постачання предмету закупівлі – Електричної енергії електропостачальниками, якими є Учасники процедури закупівлі, а визначає та стандартизує виключно технічні параметри напруги електропостачання за дотримання яких несе відповідальність ОСР, який не є і не може бути учасником процедури закупівлі. Окрім цього, правомірність наявності вищенаведених ISO сертифікатів підтверджена практикою Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема у рішеннях № 13161-р/пк-пз від 10.06.2021 року (щодо сертифікату ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування»), № 16218-р/пк-пз від 15.07.2021 року (щодо сертифікату ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги»), № 5362-р/пк-пз від 09.08.2022 року (щодо сертифікату ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання»), № 19485-р/пк-пз від 27.08.2021 (щодо сертифікатів у ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги») та ISO/ІЕС 27001:2015 "Інформаційні технології. Методи захисту. Системи менеджменту інформаційної безпеки. Вимоги"). Враховуючи вищевикладене, встановлення Замовником вимоги, яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації, норми пункту 29 Особливостей не порушує. Таким чином, Замовник має на меті співпрацювати з добросовісним учасником, який керується у своїй діяльності міжнародними стандартами. Зважаючи на усе вищевикладене з метою забезпечення стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації, адже остання складена у відповідності до вимог законодавства.
2. Закупівля проводиться у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та з врахуванням Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» №1178 від 12.10.2022 року, зі змінами та доповненнями (надалі – Особливості). Згідно пункту 1 Особливостей, ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (надалі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі” (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Згідно з пунктом 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною 2 статті 22 Закону містить невичерпний перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Відповідно до пункту 31 Особливостей, Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме в Тендерній документації містяться вимоги щодо надання : « Інформація/лист від Адміністратора розрахунків (НЕК «Укренерго»), що учасник не має заборгованості по договору (договорам) з передачі електричної енергії та про відсутність спорів та судових справ щодо виконання договірних зобов’язань на ринку електричної енергії, між НЕК «УКРЕНЕРГО» та Учасником.», відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року №307 (зі змінами).», Беручи до уваги той факт що предметом закупівлі є ДК 021:2015 : 09310000-5-Електрична енергія (електрична енергія), яка враховуючі ситуацію у країні наразі перебуває на межі дефіцитності, відтак, з метою забезпечення мінімальної стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Таким чином, Замовник має на меті співпрацювати з добросовісним учасником, який не набував статусу дефолтний, що напряму може впливати на постачання електричної енергії. Ця вимога жодним чином не обмежує конкуренцію, оскільки отримати таку довідку вільно може будь-який учасник та не вбачається як дискримінаційною. Зважаючи на усе вищевикладене з метою забезпечення стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації, адже остання складена у відповідності до вимог законодавства.
Дата відповіді:
05.05.2025 16:37