-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Газ скраплений (пропан-бутан)
Завершена
393 200.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1.5% або 5 898.00 UAH
мін. крок: 1.5% або 5 898.00 UAH
Період уточнення:
02.04.2025 16:35 - 07.04.2025 00:00
Відповідь надана
Дискримінаційна вимога щодо видання сертифікатів ISO акредитованими органами виданих на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України
Номер:
5d093082f488463ebf165a17a43a65d0
Дата опублікування:
04.04.2025 16:31
Опис:
Замовник у Додатку № 4 до Тендерної документації вимагає надання учасниками перелік сертифікатів ISO виданий акредитованим Національним агентством з акредитації України.
Учасник як потенційний учасник не погоджується з даними вимогами та зазначає, що встановлюючи дані вимоги Замовник порушує підпункт 1, 3, пункту 1 та пункт 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Вищевказані порушення стосуються вимоги надання сертифікатів ISO виданими акредитованим органами сертифікації. Варто зазначити, що в Україні діє система оцінки відповідності (сертифікації) регулюється Законом України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" (далі – Закон № 124-VIII) (додаток до скарги, файл - Про технічні регламенти від 15.01.2015 № 124-VIII.pdf), відповідно до якого оцінка відповідності (сертифікація) поділяється на обов’язкову (передбачена технічними регламентами) та добровільну (яка не вимагається технічними регламентами). Відповідно до Закону № 124-VIII: - документ про відповідність це - декларація (в тому числі декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності; - орган з оцінки відповідності - орган (підприємство, установа, організація чи їх структурний підрозділ), що здійснює діяльність з оцінки відповідності, включаючи калібрування, випробування, сертифікацію та інспектування; - сертифікація - підтвердження відповідності третьою стороною, яке стосується продукції, процесів, послуг, систем або персоналу.
Чинними на сьогодні в Законами України не передбачена обов’язкова сертифікація вимогам міжнародного стандарту ISO які вимагаються замовником у даній закупівлі.
Статтею 24 Закону № 124-VIII встановлено, що добровільна оцінка відповідності здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, та на відповідність будь-яким заявленим вимогам на умовах, визначених договором між заявником і таким органом з оцінки відповідності. Законом № 124-VIII передбачено, що для виконання завдань з оцінки відповідності вимогам технічних регламентів (обов’язкова оцінка відповідності) у випадка, визначених у відповідних технічних регламентах чи передбачених ними процедур оцінки відповідності, повинні або можуть бут залучені, зокрема призначені органи з оцінки відповідності, які повинні бути акредитовані національним органом України з акредитації. Ураховуючи зазначене, якщо технічними регламентами передбачено оцінку відповідності систем менеджменту (систем управлінь якістю), то така оцінка відповідності здійснюється призначеними органами з оцінки відповідності, які повинні бути акредитовані.
Також Законом № 124-VIII передбачається можливість здійснення добровільної оцінки відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, та на відповідність будь-яким заявленим вимогам. ПРИ ЦЬОМУ, ЗАКОНОМ № 124-VIII НЕ ВСТАНОВЛЕНО ВИМОГИ ЩОДО ОБОВ’ЯЗКОВОЇ АКРЕДИТАЦІЇ В ОРГАНУ З ОЦІНКИ ВІДПОВІДНОСТІ, ЯКИЙ ПРОВОДИТЬ ДОБРОВІЛЬНУ ОЦІНКУ ВІДПОВІДНОСТІ.
Таким чином, ОРГАНИ З ОЦІНКИ ВІДПОВІДНОСТІ, У ТОМУ ЧИСЛІ ЯКІ НЕ АКРЕДИТОВАНІ, МАЮТЬ ПРАВО ПРОВОДИТИ ДОБРОВІЛЬНУ ОЦІНКУ ВІДПОВІДНОСТІ СИСТЕМИ МЕНЕДЖМЕНТУ (СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ) НА ВІДПОВІДНІСТЬ БУДЬ-ЯКИМ ВИМОГАМ, ЗАЗНАЧЕНИМ У ДОГОВОРІ МІЖ НИМИ ТА ЗАЯВНИКОМ ТАКИХ РОБІТ.
Зазначаємо, що сертифікати ISO які вимагаються Замовником є добровільними для будь якого суб’єкта господарювання в Україні. Жоден нормативний акт не визначає їх обов’язковими для здійснення господарської діяльності, в тому числі для реалізації пального. Також вище вказаним Законом № 124-VIII та іншими Законами України не передбачено видачу вказаних Замовником сертифікатів ISO виключно державним органом сертифікації. Тобто Законодавство України передбачає видачу вище вказаних сертифікатів ISO органами сертифікації будь якої форми власності.
Відповідь:
Відповідно до вимог пункту 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що запропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством».
Враховуючи вищезазначене внесення змін в тендерну документацію в цій частині є недоцільним.
Дата відповіді:
07.04.2025 16:39
Відповідь надана
Дискримінаційна вимога щодо наявності свідоцтва внутрішнього аудитора
Номер:
ac4fd5cd4627444f96f40333054cb3a5
Дата опублікування:
04.04.2025 16:31
Опис:
Шановний Замовник, прошу внести зміни в тендерну документацію з метою усунення дискримінаційних вимог.
Так, умовами тендерної документації містять умови, згідно з якими: Учасник повинен надати свідоцтво внутрішнього аудитора.
Згідно з умовами Додатку № 4 до Тендерної документації, Учасники також повинні мати Надати копії діючих сертифікатів відповідності вимогам сертифікати відповідності учасника вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», сертифікат внутрішнього аудитора Учасника, що пройшов навчання за програмою «ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018, IDT) «Настанови щодо проведення аудитів систем управління» ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», виданих на ім’я учасника, та копію документу (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує сферу акредитації органу з сертифікації, який видав такі сертифікати відповідності
Варто зазначити, що наведені вище вимоги Тендерної документації, які зобов'язують учасника долучати до складу пропозиції разом із переліченими сертифікатами додатково долучати свідоцтво внутрішнього аудитора, - є дискримінаційними вимогами, такими, що обмежують конкуренцію між потенційними учасниками, а також такими, що не стосуються (не відносяться) до предмету закупівлі. Учасник має, зокрема: - сертифікати відповідності учасника вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування».
Отже, беручи до уваги наявність в Учасника зазначених чинних сертифікатів, Учасник відповідає вимогам, встановленим зазначеними ДСТУ, та свідчать про його відповідність умовам Тендерної документації в цій частині. Замовником не зазначено обґрунтованої необхідності долучення до тендерних пропозицій учасників свідоцтва внутрішнього аудитора, у тому числі не зазначено, яку законну мету Замовник переслідує, вимагаючи відповідні документи. Поруч з цим, НАЯВНІСТЬ/ВІДСУТНІСТЬ В УЧАСНИКА АБО Ж ПОДАННЯ/НЕПОДАННЯ УЧАСНИКАМИ СВІДОЦТВА ВНУТРІШНЬОГО АУДИТОРА, - НЕ СТВОРЮЄ ДЛЯ ЗАМОВНИКА ЖОДНИХ ЮРИДИЧНИХ НАСЛІДКІВ ТА У БУДЬ-ЯКОМУ ВИПАДКУ НЕ МАЄ НА МЕТІ ДОВЕДЕННЯ МОЖЛИВОСТІ НАЛЕЖНОГО ПОСТАЧАННЯ ТОВАРІВ, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ЗАКУПІВЛІ. При цьому участь у закупівлі зможуть взяти лише учасники, які матимуть можливість надати відповідні свідоцтва внутрішнього аудитора. З огляду на зазначене, Потенційний учасник вважає умови Тендерної документації надмірними, такими, що не мають легітимної мети, та направлені на обмеження конкуренції під час здійснення закупівлі.
Усунувши ці дискримінаційні умови участь в тендері візьме більша кількість учасників за наслідками якого може сформуватися ринкова ціна.
Відповідь:
Шановний учасник! Сертифікат ISO — документ, який підтверджує відповідність систем управління та якості продукції підприємства державним або міжнародним стандартам. Для замовника наявність сертифікату відповідності в постачальника є одним зі способів підтвердження якості товарів і послуг.
В тендерній документації наведенні, вимоги які конкретизують високий (надійний) рівень Учасника, виконувати свою професійну діяльність. Відповідні сертифікати ДСТУ ISO, в тому числі сертифікат ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018 ITD) «Настанови щодо проведення аудитів систем управління» внутрішнього аудитора, є без перебільшення показником високого професійного рівня та ні в якому разі не є дискримінаційною вимогою, та не має на меті зменшувати кількість інших Учасників. В більш детальному розрізі вказаного питання зі сторони Замовника наявність вказаного вище сертифіката внутрішнього аудитора дає змогу, впевнитись, що Учасник відповідає всім відповідним вимогам, наприклад, законодавчим та регламентувальним вимогам, прийнятим зобов’язанням, вимогам сертифікації за стандартом на систему управління, отримувати та підтримувати впевненість у можливостях учасника та оцінити спроможність Учасника визначати ризики та можливості, а також визначати та виконувати результативні дії, пов’язані з ними.
Враховуючи вищезазначене внесення змін в тендерну документацію в цій частині є недоцільним.
Дата відповіді:
07.04.2025 16:39
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги, що прописані під єдину мережу АЗС
Номер:
31fc769fd9fa48b4a92792cef8619173
Дата опублікування:
04.04.2025 16:30
Опис:
Шановний Замовник прошу обгрунтувати наявність дискримінаційних вимог, що фактично прописані під учасників, які є представниками відомої мережі АЗС.
Виглядає досить дивним, коли у Ваші торги ЗАХОДИТЬ ЯК ПРАВИЛО ЛИШЕ ОДИН УЧАСНИК. При цьому, КІНЦЕВА ВАРТІСТЬ ДОГОВОРУ БУЛА НЕЗНАЧНО НИЖЧА ВІД ОЧІКУВАНОЇ ВАРТОСТІ ЗАКУПІВЛІ. Якщо заходить інший учасник, то переможець завжди одна мережа АЗС, яка укладає договір. Наприклад,
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-11-07-012882-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-03-09-007693-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-13-009556-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-04-01-010102-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-08-22-009578-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-10-12-008681-a
У випадку не усунення дискримінаційних вимог в тендерній документації, що викладені в наступних питаннях, ми змушені будемо повідомити контролюючі та правоохоронні органи про можливі порушення, а також надати розголосу в засобах масової інформації.
Відповідь:
Шановний Учасник! Тендерна документація складена Замовником відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, встановлених ст. 5 Закону.
Рівний доступ усіх учасників до закупівель реалізований для всіх учасників (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм на рівних умовах. Замовник забезпечив вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбачених Законом. Під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи, відповідно до ч. 2 та 3 ст. 5 Закону.
Додаткові вимоги тендерної документації встановлюються відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону: «Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації», ст. 23 Закону: «Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством».
Відповідно до п. 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами): «Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дати їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення шляхом оприлюднення його в електронній системі закупівель».
У заданому питанні відсутня інформація з тендерної документації, на які Замовник мав би надати роз’яснення, а також інформація щодо порушень під час проведення процедур закупівель.
Дата відповіді:
07.04.2025 16:38