Номер:
d9e2e4f4b9e84092bdb410f3678e966c
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
25.03.2025 12:07
Опис:
Шановний замовник, ви просити сертифікати на учасника тендера:" На підтвердження відповідності даній вимозі надати скановану копію Атестату про акредитацію, виданого НААУ органу, що видав сертифікат, з усіма додатками. Надати скановану копію Процедури аналізу найвищим керівництвом запровадженої в організації системи управління якістю відповідно до вимог ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» або ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги». А також відповідний звіт/звіти за результатами аудиту з даного сертифікату; Прошу внести зміни до тендерной документації, додати, що ці вимоги стосуютьця тільки виробника.
Відповідь:
Вітаємо, шановний учаснику, у відповідь на Ваше звернення замовником надається наступна інформація.
Щодо встановлення власне вимог надання сертифікатів ISO повідомляємо, що частиною 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. Водночас, Закон не містить визначення дискримінація. А тому, як Замовники, так і Учасники скоріш усього за пошуком цього визначення звертаються до відповідних джерел. Для Замовника цієї закупівлі, таким джерелом серед інших, є численна та незмінна практика Антимонопольного комітету України, який визнає дискримінацію учасників публічних закупівель як обмеження прав когось із них шляхом встановлення у тендерній документації вимог, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників, як приклад: Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021, оголошення № UA-2021-03-19-000685-c згідно з цим рішеннями прийнято наступне: «Скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації (надання сертифікатів ISO) порушує права та законні інтереси скаржника, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині». Також, Колегія суддів Касаційного адміністративного суду Верховного суду згідно з постановою від 24.06.2020 у справі № 826/15639/17 (далі — постанова №826/15639/17) виклала позицію, що, хоча суб’єктів господарювання, не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу торгів. Вищезазначені сертифікати мають бути видані на Учасника торгів. Так, як саме з Учасником торгів планується заключати договір, а не з виробником товару, та має бути доведена надійність та потенціал учасника, як майбутнього виконавця робіт. Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. А тому, вимога щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікату(ів) є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та національним стандартам якості у розумінні Закону. Пунктом 4 частини 2 статті 22 закону передбачено можливість зазначення в тендерній документації “інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби)”. Звертаємо увагу потенційного Учасника, що Замовник має бути впевненим, що Постачальник здійснює ефективне управління якістю, організовує системи внутрішніх процесів на високому рівні, що підтверджуватиметься саме такими сертифікатами. Отож, встановлені вимоги тендерної документації у цій закупівлі, виходячи з вищенаведеного не є дискримінаційними, оскільки не обмежують прав потенційних учасників закупівлі в отриманні відповідних сертифікатів, а також встановлення цих вимог також не свідчить і не може свідчити, що цій вимозі може відповідати лише один або декілька учасників, оскільки прямих заборон щодо отримання таких сертифікатів в чинному законодавстві не міститься. У зв’язку із чим оцінювання потенційних ризиків Замовником, пов’язаних із внутрішніми факторами в організації Постачальника зводитимуться до мінімальних, адже послуги мають бути надані належної якості. Окрім цього, жоден з учасників не обмежений у праві отримати сертифікат якості. Останній може отримати будь-яка організація, що працює у відповідності до стандартів.
Дякуємо за звернення.
Дата відповіді:
31.03.2025 10:29