-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015: 90520000-8 Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (Послуги зі збору, перевезення, зберігання та подальшої утилізації медичних відходів)
Завершена
3 658 050.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 36 580.50 UAH
мін. крок: 1% або 36 580.50 UAH
Період уточнення:
15.01.2025 09:05 - 06.02.2025 00:00
Відповідь надана
Вимога
Номер:
a68fbedc237c400babf6b868774f6de6
Дата опублікування:
16.01.2025 17:22
Опис:
Дорого дня! Звертаємо увагу замовника на практику оскарження схожої вимоги у тендерній документації, а саме за вимогою: 15. Висновок з оцінки впливу на довкілля, виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами».
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до всіх учасників ринку та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Просимо ознайомитися з практикою оскарження даної вимоги.
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-08-27-010027-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-25-007602-a
Відповідно до частини 3 статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля. Даний Закон вступив в силу 23.05.2017 року. Потенційному учаснику було видано еколого-експертну оцінку аналітичного опрацювання матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище від 13.12.2012 року, тобто до введення в дію Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». З огляду на норму частини 3 статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» видана учаснику еколого-експертна оцінка є чинною.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2023 No1278 затверджено
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ провадження господарської діяльності з управління небезпечними
відходами.
Документи, що подаються для отримання, переоформлення, анулювання ліцензії,
зупинення або відновлення дії ліцензії, про розширення або звуження виду господарської
діяльності з управління небезпечними відходами:
6. До заяви про отримання ліцензії або розширення провадження виду господарської
діяльності додаються засвідчені підписом здобувача ліцензії (ліцензіата) або іншої
уповноваженої особи такі документи, зокрема:
3) відомості про:
наявність документів дозвільного характеру за формою згідно з додатком 6.
Додатком 6 ЛІЦЕНЗІЙНИХ УМОВ провадження господарської діяльності з
управління небезпечними відходами передбачено форму ВІДОМОСТЕЙ про наявність
документів дозвільного характеру, зокрема:
Висновок з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про
оцінку впливу на довкілля".
Таким чином, просимо Замовника передбачити у вимогах тендерної документації можливість надання окрім Висновку з оцінки впливу на довкілля, виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України також висновків державної екологічної експертизи, які були одержані до введення в дію Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Відповідь:
Частиною 1 статті 3 Закону України від 23.05.2017 № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – Закон № 2059-VIII) встановлено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Відповідно до пункту 8 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII до першої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля відноситься управління відходами: об’єкти оброблення небезпечних відходів; об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю 100 тонн на добу або більше.
Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності (частина 4 статті 3 Закону № 2059-VIII).
Отже, здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим для провадження діяльності з управління відходами (для об’єктів оброблення небезпечних відходів; для об’єктів оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю 100 тонн на добу або більше), а провадження такої діяльності без здійснення оцінки – заборонено.
Відповідно до частини 9 статті 9 Закону № 2059-VIII висновок з оцінки впливу на довкілля втрачає силу через п’ять років у разі, якщо не було прийнято рішення про провадження планованої діяльності. Якщо до отримання рішення про провадження планованої діяльності внесено зміни до проектної документації чи зміни до законодавства, які вимагають зміни екологічних умов, визначених у висновку з оцінки впливу на довкілля, оцінка впливу на довкілля здійснюється повторно.
Частиною 3 статті 17 Закону № 2059-VIII закріплено, що висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.
Однак, частиною 2 статті 17 Закону № 2059-VIII передбачено, що дія цього Закону не поширюється на суб’єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону.
Згідно пункту 22 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII перша категорія видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, включає: розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності та об’єктів, зазначених у пунктах 1-21 цієї частини, крім тих, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України. До першої категорії відноситься управління відходами (пункт 8 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII).
Відтак, при оновленні умов провадження планованої діяльності з управління відходами (що включає в себе й внесення змін до законодавства, які вимагають зміни екологічних умов) оцінка впливу на довкілля здійснюється повторно. Дана вимога розповсюджується й на суб’єктів господарювання, які отримали висновки державної екологічної експертизи до введення в дію Закону «Про оцінку впливу на довкілля».
На момент набрання чинності Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» діяв Закон України від 05.03.1998 № 187/98-ВР «Про відходи».
09.07.2023 норми Закону України «Про відходи» втратили чинність й набув чинності Закон України від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами».
Протягом 2023 року набули чинності: Закон України «Про управління відходами» (09.07.2023), Порядок класифікації відходів та Національний перелік відходів (31.10.2023), та нові Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами (12.12.2023). У зв’язку з цим втратили чинність Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 446.
Законом України «Про управління відходами» було внесено фундаментальні зміни до законодавства України щодо відходів, в тому числі було змінено порядок класифікації відходів та перелік операцій з відходами, передбачено порядок класифікації операцій з видалення та оброблення відходів.
Саме внаслідок таких суттєвих змін пунктом 4 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про управління відходами» було зобов’язано суб’єктів господарювання у сфері управління небезпечними відходами, що здійснюють збирання та оброблення небезпечних відходів, отримати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами протягом шести місяців з моменту набрання чинності цим Законом – до 09.01.2024.
Відтак, після 09.01.2024 усі ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (на операції: збирання, зберігання, знешкодження, оброблення, утилізація, видалення) втратили чинність.
Підпунктом 3 пункту 6 Ліцензійних умов було встановлено, що до заяви про отримання ліцензії серед переліку документів здобувач ліцензії мав надати відомості про наявність документів дозвільного характеру, в тому числі й щодо висновку з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля».
З наведеного положення Ліцензійних вимог вбачається, що для отримання ліцензії на право здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами здобувач мав змогу надати або висновок з оцінки впливу на довкілля, або висновок державної екологічної експертизи (який було отримано до введення в дію Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» 18.06.2017 та який має статус висновку з оцінки впливу на довкілля на підставі частини 3 статті 17 вказаного Закону).
Крім того, здійснення суб'єктом господарювання на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами планової діяльності з управління відходами, передбаченої пунктом 8 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII, можливе лише за наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, оскільки розпочинати таку діяльність без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності заборонено (частина 4 статті 3 Закону № 2059-VIII).
Таким чином, в результаті набрання чинності вказаними нормативно-правовими актами та виконання суб’єктами господарювання у сфері управління небезпечними відходами законодавчого припису щодо отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами відбулось оновлення умов провадження планованої діяльності з управління відходами.
Згідно пункту 22 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII таке оновлення умов провадження планованої діяльності з управління відходами є підставою для обов’язкового здійснення оцінки впливу на довкілля планової діяльності.
Внаслідок наявності обставини, передбаченої пунктом 22 частини 2 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», даний Закон поширив свою дію на суб’єктів господарювання, які отримали висновки державної екологічної експертизи, на підставі положення частини 2 статті 17.
З урахуванням викладеного, суб’єкти господарювання, які здійснювали діяльність з поводження з небезпечними відходами на підставі висновків державної екологічної експертизи, у зв’язку із набранням чинності Законом України «Про управління відходами» та іншими пов’язаними з ним нормативно-правовими актами, та отриманням ліцензій на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, зобов’язані були повторно здійснити оцінку впливу на довкілля.
Частиною 4 статті 13 Закону № 2320-IX закріплено, що передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів.
З огляду на зазначене, провадженням планової діяльності згідно чинного законодавства – є саме управління небезпечними відходами. Таким чином, Замовником має право та зобов’язаний ставити вимогу щодо наявності у учасника Висновку з оцінки впливу на довкілля, виданого відповідним державним органом, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами».
Враховуючи зміни законодавства у сфері управління відходами, Замовник має право вимагати від Учасника Висновок з оцінки впливу на довкілля (або інший документ, що має такий статус), який підтверджує допустимість провадження діяльності з управління відходами щодо конкретних видів відходів, визначених у предметі закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції, із зазначенням конкретних видів операцій оброблення.
Крім того, здійснення суб’єктом господарювання на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами планової діяльності з управління відходами (небезпечними відходами та відходами, що не є небезпечними, у кількості 100 тонн на добу або більше), передбаченої пунктом 8 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII, можливе лише за наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, оскільки розпочинати таку діяльність без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності заборонено.
Дата відповіді:
17.01.2025 16:28
Відповідь надана
Звернення
Номер:
7fbc3e448d9542ae878121715135ba3b
Дата опублікування:
15.01.2025 14:40
Опис:
Доброго дня! Замовнику щодо вашої вимоги 15. Висновок з оцінки впливу на довкілля, виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами»
Дана вимога є дискримінаційною з наступних підстав:
1) Частиною 1 статті 3 Закону України від 23.05.2017 № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – Закон № 2059-VIII) встановлено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Відповідно до пункту 8 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII до першої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля відноситься управління відходами: об’єкти оброблення небезпечних відходів; об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю 100 тонн на добу або більше.
Потенційний учасник використовує обладнання оброблення відходів потужністю 200 т. на рік, відповідно це встановлено контролюючим органом - Міністерством та надавачем дозволу на оброблення відходів, що буде відповідним доказам у разі оскарження даної вимоги. Потенційний учасник не має значного впливу на довкілля.
Тобто потенційний учасник не підпадає під сферу дії Закону України від 23.05.2017 № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля».
Дана вимога підлягає оскарженню.
Просимо зберегти конкуренцію в даній закупівлі, зробити відповідні висновки за вимогами чинного законодавства та внести змни до тендерної документації. Надіємося замовник зацікавлений у конкуренції та максимальній економії.
Відповідь:
На Ваше звернення від 15.01.2025 повідомляємо наступне.
Згідно з п.1 статті 23 Закону, технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Додаток 1 «Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника» до Тендерної документації, відповідно до п.1 статті 23 Закону, містить опис усіх необхідних характеристик послуги, що закуповується Замовником, у тому числі її технічні, функціональні та якісні характеристики відповідно до вимог Замовника.
Частиною 1 статті 3 Закону України від 23.05.2017 № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля» встановлено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Відповідно до пункту 8 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII до першої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля відноситься управління відходами: об’єкти оброблення небезпечних відходів. Варто зазначити, що обмеження щодо потужності у 200 тонн на рік стосується лише відходів, що не є небезпечними. Для об'єктів оброблення небезпечних відходів оцінка впливу на довкілля є обов'язковою незалежно від потужності об'єкта.
Відповідно до пунктів 9, 10 частини 2 статті 17 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами» (далі – Закон № 2320-IX) суб’єкти господарювання у сфері управління відходами зобов’язані мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та/або письмову згоду (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів чи висновок на транскордонне перевезення відходів відповідно до закону.
Враховуючи, що предметом закупівлі є «ДК 021:2015: 90520000-8 Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (Послуги зі збору, перевезення, зберігання та подальшої утилізації медичних відходів) », вимога щодо наявності Висновку з оцінки впливу на довкілля, виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами». - повністю відповідає чинному законодавству та предмету закупівлі.
З огляду на вище зазначене, Тендерна документація, складена згідно з Законом, з урахуванням Особливостей, не містить дискримінаційних вимог та не підлягає зміні у частині технічної специфікації.
Дата відповіді:
16.01.2025 13:11