-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія (з розподілом)
Торги відмінено
1 799 996.80
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 8 999.98 UAH
мін. крок: 0.5% або 8 999.98 UAH
Період уточнення:
09.01.2025 13:13 - 14.01.2025 00:00
Відповідь надана
дискримінаційні вимоги
Номер:
757e4551850c497cbc8dfb82f41c1051
Дата опублікування:
11.01.2025 13:22
Опис:
Звертаємо вашу увагу, що в результаті аналізу закупівель, оголошених замовниками Харківської області, а конкретніше, державними установами, що являються виправними колоніями, було виявлено схожість вимог до потенційних учасників закупівель. Наявність однотипної тендерної документації з однаковими дискримінаційними вимогами у багатьох замовників є підозрілою та такою, що, можливо, формується відповідно до рекомендацій місцевої влади.
Таким чином, внаслідок застосування дискримінаційних вимог до учасників та обмеження в такий спосіб конкуренції може бути завищення ціни на електроенергію постачальником, що може призвести до розтрати бюджетних коштів, та, як наслідок цього, до кримінального провадження.
Ваша тендерна документація переобтяжена специфічними та надмірними вимогами до учасника. Вимагається велика кількість документів, що не впливають на потенційне якісне виконання постачальником електричної енергії своїх обов’язків. Зверніть увагу, що для запобігання масовим зловживанням у сфері закупівель, з метою мінімізації корупційних ризиків у сфері публічних закупівель та дотримання замовниками та учасниками принципів здійснення публічних закупівель в Україні працює Тимчасова слідча комісія. Вимагаємо внести зміни до вашої Тендерної документації та прибрати всі дискримінаційні вимоги для проведення прозорої та конкурентної процедури закупівлі.
Відповідь:
ДШановний учасник! Відповідно до пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей. Частиною другою статті 22 Закону визначено перелік складових, які повинна містити тендерна документація. Частиною третьою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
Вимоги замовника формуються виходячи зі специфіки предмета закупівлі та застосовуються з метою забезпечення максимальної ефективності при здійсненні публічних закупівель. Встановлені замовником у тендерній документації вимоги та критерії не мають на меті дискримінацію або обмеження кола учасників закупівлі.
Дата відповіді:
15.01.2025 12:43
Відповідь надана
дискримінаційні вимоги
Номер:
018f7f99a810471cb676d5c548d1152f
Дата опублікування:
11.01.2025 13:12
Опис:
Шановний замовнику, ваша тендерна документація містить наступну вимогу «На підтвердження формування вартості цін за одиницю товару до середньоринкових цін на електричну енергію по країні, учасник закупівлі зобов’язаний надати також в складі тендерної пропозиції довідку або експертний висновок від уповноваженого органу зі зрізом (діапазоном) цін який повинен бути датований не пізніше ніж за 30 днів до дати подання учасниками своїх тендерних пропозицій.»
Маємо зазначити, що середньозважені ціни, що склалися на ринку «на добу наперед» в режимі реального часу оприлюднюються на офіційному сайті Оператора ринку за посиланням https://www.oree.com.ua/. Ознайомтеся, будь ласка, також з частиною 6 статті 67 Закону України «Про ринок електричної енергії». Таким чином, підтвердженням середньозважені ціни, що склалися на ринку «на добу наперед» за будь-який період потенційний учасник може підтвердити скріншотом з сайту https://www.oree.com.ua/.
Також зазначаємо, що будь які довідки/експертні висновки можна отримати лише за гроші, що збільшує витрати постачальника і які, відповідно, будуть закладатися у вартість його послуг при розрахунку тендерної пропозиції по вашій закупівлі. Тоді постає питання – наскільки раціонально ваша установа витрачає бюджетні кошти? Крім того, вимагаючи певні довідки/експертні висновки (які не несуть жодного корисного навантаження) з певними часовоми діапазонами видачі відносно дати оголошення закупівлі/подачі пропозиції ви штучно обмежуєте коло потенційних учасників та втрачаєте можливість отримати вигіднішу пропозицію. Хоча, можливо, ви намагаєтеся протягнути свого постачальника? У випадку залишення нашої вимоги без позитивного рішення залишаємо за собою право звернути увагу на вашу закупівлю органу оскарження та контролюючих органів. Вимагаємо виключити вимогу щодо надання в складі тендерної пропозиції довідки або експертного висновоку від уповноваженого органу зі зрізом (діапазоном) цін, який повинен бути датований не пізніше ніж за 30 днів до дати подання учасниками своїх тендерних пропозицій.
Відповідь:
Доброго дня, шановний учасник! Відповідно до пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей. Частиною другою статті 22 Закону визначено перелік складових, які повинна містити тендерна документація. Частиною третьою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
Вимоги замовника формуються виходячи зі специфіки предмета закупівлі та застосовуються з метою забезпечення максимальної ефективності при здійсненні публічних закупівель. Встановлені замовником у тендерній документації вимоги та критерії не мають на меті дискримінацію або обмеження кола учасників закупівлі.
Так, вимога щодо надання довідки або експертного висновоку від уповноваженого органу зі зрізом (діапазоном) цін, який повинен бути датований не пізніше ніж за 30 днів до дати подання учасниками своїх тендерних пропозицій, яка підтверджує формування вартості цін за одиницю товару до середньоринкових цін на електричну енергію по країні у складі тендерної пропозиції ні яким чином не є неправомірною, є повністю можливою для виконання будь-яким учасником процедури закупівлі. Необхідність встановлення вказаної вимоги тендерної документації обумовлена бажанням замовника уникнути спотворення добросовісної конкуренції потенційними учасниками процедури закупівлі, штучного завищення чи заниження цін порівняно з середньоринковими і, як наслідок, укладення договору про закупівлю за цінами, які будуть критично нижчими за середньоринкові.
Дякуємо за запитання!
Дата відповіді:
15.01.2025 08:21
Відповідь надана
дискримінаційні вимоги
Номер:
65462b93744f41e8b957b0177bcf9ff4
Дата опублікування:
11.01.2025 12:45
Опис:
Шановний замовнику, Тендерна документація містить вимогу щодо наступних документів: Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) із зазначенням дати формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі; Інформацію (довідку) від ДПС України та/або його територіального органу видану (надану) Учаснику про систему оподаткування такого Учасника, дана довідка повинна видана не раніше ніж за 30 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель; Інформацію від Державної податкової служби України про відсутність або виключення Учасника закупівлі у(з) переліку суб’єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податків. Така інформація повинна бути видані не раніше ніж за 45 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель.
Дані вимоги в частині дати видачі/формування «дата формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі/ не раніше ніж 30 календарних днів/ не раніше ніж за 45 календарних днів» відносно дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про дану закупівлю» підлягають виключенню з вимог тендерної документації як дискримінаційні та такі, що суперечить вимогам чинного законодавства. Документ є чинним, якщо інше не зазначено у самому документі або строк його дії прямо не встановлено у нормативно-правових актах. В Україні встановлена «презумпція дійсності документів», що підтверджується також судовою практикою (Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26.03.2020 року у справі № 299/3616/16-а). Наголошуємо, що наявність завідомо дискримінаційної вимоги надання документу виданого «не раніше дати оголошення закупівлі/не раніше «х» днів» суттєво обмежує коло учасників, які будуть мати доступ до участі у закупівлі, оскільки потребує оформлення частіше за все платного та зайвого документу на певну обмежену дату (який насправді є чинними безстроково). Крім того, термін видачі документів може суттєво перевищувати строки подання тендерної пропозиції і тому потенційний учасник не матиме можливості взяти участь в закупівлі. В цьому вбачається бажання замовника штучно звузити коло потенційних учасників та провести до перемоги свого постачальника, який завбачливо отримав всі необхідні документи. Частиною 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено: «Тендерна документація не повинна містити вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників», крім того в частині 3 статті 5 передбачено, що замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Враховуючи вищезазначене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації і виключити вимоги щодо дати видачі/формування вищенаведених документів.
Відповідь:
Шановний Учаснику у відповідь на Ваше запитання до процедури закупівлі повідомляємо наступне. Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені Постановою КМУ № 1178 від 12 жовтня 2022 р., тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Згідно ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Умови тендерної документації є однаковими для усіх потенційних учасників, які мають намір прийняти участь у цих відкритих торгах без виключення. Стосовно вимог визначених у тендерній документації: Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) із зазначенням дати формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі; Інформацію (довідку) від ДПС України та/або його територіального органу видану (надану) Учаснику про систему оподаткування такого Учасника, дана довідка повинна видана не раніше ніж за 30 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель; Інформацію від Державної податкової служби України про відсутність або виключення Учасника закупівлі у(з) переліку суб’єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податків. Така інформація повинна бути видані не раніше ніж за 45 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель. Замовник вправі врахувати можливі ризики у своєчасному отриманні товару, що є предметом закупівлі. Запитувана інформація від ДПС України або від її територіальних органів є формою центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що свідчить про рівні можливості для всіх, без винятку, учасників закупівлі отримати запитувану інформацію. Стосовно вимоги щодо надання Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) із зазначенням дати формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі, повідомляємо, що згідно листа від 03.01.2025 № 3323-04_861-06 «Щодо обмежень функціонування єдиних державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України» доступ до Єдиного державного реєстру тимчасово припинено, а також зупинено реєстраційні дії у сфері нерухомості та бізнесу. Крім цього, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 20.12.2024 № 1445 “Про зупинення строків адміністративного провадження у зв’язку з тимчасовим обмеженням доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції”, якою, зокрема, зупинено строки адміністративного провадження, надання публічних (електронних публічних) послуг, що відповідно до законодавства надаються з використанням єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, до відновлення доступу до зазначених реєстрів, а також установлено, що датою відновлення доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, є перший робочий день, що настає за днем оприлюднення відповідного повідомлення на офіційному веб сайті Міністерства юстиції України.
Тому, під час проведення процедури закупівлі, за відсутності вільного доступу замовника до публічної інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, перевірка замовником інформації щодо відсутності підстав, визначених у підпунктах 8 і 9 пункту 47 Особливостей, здійснюється з урахуванням наявних тимчасових обмежень у вільному доступі до такої інформації.
Під час проведення процедури закупівлі замовник самостійно з урахуванням вимог законодавства правового режиму воєнного стану та інформації, поширеної Міністерством юстиції України, визначає спосіб підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у відкритих торгах, передбачених у підпунктах 8 і 9 пункту 47 Особливостей.
Так, до відновлення доступу до Єдиного державного реєстру, для уможливлення участі суб’єктів і забезпечення їх рівних прав, замовник в залежності від етапу проведення процедури закупівлі, термінової необхідності у здійсненні закупівлі товарів, робіт та послуг тощо, може самостійно обрати спосіб перевірки інформації щодо відсутності підстави, визначеної у підпункті 9 пункту 47 Особливостей, скориставшись інформацією, яка є публічною і доступною в електронній системі закупівель. При цьому слід врахувати, що така інформація, що була надана в інших відкритих торгах, які проводились до 19.12.2024, має бути актуальною, сформованою на дату, найближчу до дати подання тендерної пропозиції.
При цьому будь-які рішення щодо публічної закупівлі приймаються замовником самостійно з урахуванням ситуації, що склалася, не призводячи своїми діями до штучного або умисного обмеження кола учасників процедури закупівлі.
Дата відповіді:
15.01.2025 08:23
Відповідь надана
дискримінаційні вимоги
Номер:
5eeb163942274074bddc3419ee981395
Дата опублікування:
11.01.2025 12:44
Опис:
Шановний замовнику, Тендерна документація містить вимогу щодо наступних документів: Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) із зазначенням дати формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі; Інформацію (довідку) від ДПС України та/або його територіального органу видану (надану) Учаснику про систему оподаткування такого Учасника, дана довідка повинна видана не раніше ніж за 30 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель; Інформацію від Державної податкової служби України про відсутність або виключення Учасника закупівлі у(з) переліку суб’єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податків. Така інформація повинна бути видані не раніше ніж за 45 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель.
Дані вимоги в частині дати видачі/формування «дата формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі/ не раніше ніж 30 календарних днів/ не раніше ніж за 45 календарних днів» відносно дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про дану закупівлю» підлягають виключенню з вимог тендерної документації як дискримінаційні та такі, що суперечить вимогам чинного законодавства. Документ є чинним, якщо інше не зазначено у самому документі або строк його дії прямо не встановлено у нормативно-правових актах. В Україні встановлена «презумпція дійсності документів», що підтверджується також судовою практикою (Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26.03.2020 року у справі № 299/3616/16-а). Наголошуємо, що наявність завідомо дискримінаційної вимоги надання документу виданого «не раніше дати оголошення закупівлі/не раніше «х» днів» суттєво обмежує коло учасників, які будуть мати доступ до участі у закупівлі, оскільки потребує оформлення частіше за все платного та зайвого документу на певну обмежену дату (який насправді є чинними безстроково). Крім того, термін видачі документів може суттєво перевищувати строки подання тендерної пропозиції і тому потенційний учасник не матиме можливості взяти участь в закупівлі. В цьому вбачається бажання замовника штучно звузити коло потенційних учасників та провести до перемоги свого постачальника, який завбачливо отримав всі необхідні документи. Частиною 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено: «Тендерна документація не повинна містити вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників», крім того в частині 3 статті 5 передбачено, що замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Враховуючи вищезазначене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації і
Відповідь:
Шановний Учаснику у відповідь на Ваше запитання до процедури закупівлі повідомляємо наступне. Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені Постановою КМУ № 1178 від 12 жовтня 2022 р., тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Згідно ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Умови тендерної документації є однаковими для усіх потенційних учасників, які мають намір прийняти участь у цих відкритих торгах без виключення. Стосовно вимог визначених у тендерній документації: Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) із зазначенням дати формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі; Інформацію (довідку) від ДПС України та/або його територіального органу видану (надану) Учаснику про систему оподаткування такого Учасника, дана довідка повинна видана не раніше ніж за 30 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель; Інформацію від Державної податкової служби України про відсутність або виключення Учасника закупівлі у(з) переліку суб’єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податків. Така інформація повинна бути видані не раніше ніж за 45 календарних днів, що передують даті оприлюднення оголошення про закупівлю в електронній системі закупівель. Замовник вправі врахувати можливі ризики у своєчасному отриманні товару, що є предметом закупівлі. Запитувана інформація від ДПС України або від її територіальних органів є формою центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що свідчить про рівні можливості для всіх, без винятку, учасників закупівлі отримати запитувану інформацію. Стосовно вимоги щодо надання Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) із зазначенням дати формування витягу не раніше дати оголошення закупівлі, повідомляємо, що згідно листа від 03.01.2025 № 3323-04_861-06 «Щодо обмежень функціонування єдиних державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України» доступ до Єдиного державного реєстру тимчасово припинено, а також зупинено реєстраційні дії у сфері нерухомості та бізнесу. Крім цього, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 20.12.2024 № 1445 “Про зупинення строків адміністративного провадження у зв’язку з тимчасовим обмеженням доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції”, якою, зокрема, зупинено строки адміністративного провадження, надання публічних (електронних публічних) послуг, що відповідно до законодавства надаються з використанням єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, до відновлення доступу до зазначених реєстрів, а також установлено, що датою відновлення доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, є перший робочий день, що настає за днем оприлюднення відповідного повідомлення на офіційному веб сайті Міністерства юстиції України.
Тому, під час проведення процедури закупівлі, за відсутності вільного доступу замовника до публічної інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, перевірка замовником інформації щодо відсутності підстав, визначених у підпунктах 8 і 9 пункту 47 Особливостей, здійснюється з урахуванням наявних тимчасових обмежень у вільному доступі до такої інформації.
Під час проведення процедури закупівлі замовник самостійно з урахуванням вимог законодавства правового режиму воєнного стану та інформації, поширеної Міністерством юстиції України, визначає спосіб підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у відкритих торгах, передбачених у підпунктах 8 і 9 пункту 47 Особливостей.
Так, до відновлення доступу до Єдиного державного реєстру, для уможливлення участі суб’єктів і забезпечення їх рівних прав, замовник в залежності від етапу проведення процедури закупівлі, термінової необхідності у здійсненні закупівлі товарів, робіт та послуг тощо, може самостійно обрати спосіб перевірки інформації щодо відсутності підстави, визначеної у підпункті 9 пункту 47 Особливостей, скориставшись інформацією, яка є публічною і доступною в електронній системі закупівель. При цьому слід врахувати, що така інформація, що була надана в інших відкритих торгах, які проводились до 19.12.2024, має бути актуальною, сформованою на дату, найближчу до дати подання тендерної пропозиції.
При цьому будь-які рішення щодо публічної закупівлі приймаються замовником самостійно з урахуванням ситуації, що склалася, не призводячи своїми діями до штучного або умисного обмеження кола учасників процедури закупівлі.
Дата відповіді:
15.01.2025 08:24
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги
Номер:
13d5956dcf3f401b82264466c47dedf8
Дата опублікування:
09.01.2025 14:55
Опис:
Доброго дня! Відповідно до вимог тендерної документації учасник у складі пропозиції повинен надати:
- сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги» виданого на ім‘я учасника закупівлі або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства. На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2018 (ISO 9001:2018, IDT) «Система управління якістю. Вимоги», який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі електричною енергією (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації.
- оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції, або іншого сертифікату відповідності національному стандарту, що установлює вимоги до системи управління якістю та виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції.
- оригінал або копію чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника.
- надання сертифікату підтверджує відповідність вимогам ISO 27001:2023 «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги» Зазначений документ має бути виданий на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції
- оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ISO 45001:2019 «Система управління охороною здоров’я та безпекою праці», виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції.
Зазначені вимоги є незаконними та безпідставними і жодним чином не забезпечить постачання Замовнику «найякіснішої продукції», оскільки електрична енергія НЕ ОБИРАЄТЬСЯ ПОСТАЧАЛЬНИКОМ, а за її якість відповідає Оператор системи розподілу. Отримання вище описаних вимог не є обов'язковим. Це добровільна справа будь-якого постачальника. Діяльність постачальників електроенергії регулюють низка законів та підзаконних нормативно-правових актів, зокрема, Закон України «Про ринок електричної енергії»; Правила роздрібного ринку електричної енергії (затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312) та інші нормативно-правові акти, прийняті на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії», які не встановлюють обов'язкову наявність ЖОДНОГО сертифікату ISO у постачальників електричної енергії. Дана вимога є дискримінаційною, оскільки суттєво зменшує коло можливих учасників аукціону, а наявність таких документів в учасника жодним чином не впливає на якість, своєчасність та ефективність при здійсненні постачання електроенергії . Так, відповідно до частини 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Разом з тим, втановлення таких вимог порушує основні принципи здійснення публічних закупівель (стаття 5 Закону) , а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Ураховуючи викладене та мету Закону, якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі, необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників. Слід зазначити, що відповідно до ч.4 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до ч.1 ст.5 Закону, закупівлі здійснюються з дотриманням принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції серед учасників. Згідно з ч.4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Електрична енергія не входить до Переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні (відповідно до затверджених Правил сертифікації однорідних видів продукції (послуг). Також додатково повідомляємо, що чинним законодавством не передбачено такого документу, як “паспорт якості/сертифікат відповідності електричної енергії”. Відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу", п. 11.4.1, Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), та інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відповідальним за якість електричної енергії – є Оператор системи розподілу. Просимо врахувати, що у випадку відсутності належного реагування на дане звернення ми залишаємо право звертатися до Антимонопольного комітету України та/або інших контролюючих чи правоохоронних органів. Просимо Вас усунути порушення норм законодавства в сфері публічних закупівель шляхом виключення (видалення) з тендерної документації вищезазначої дискримінаційної вимоги. Також до вище зазначеного є роз'яснення НКРЕКП, ознайомитись із яким можна по посиланню нижче. На підставі вище викладеної інформації, просимо внести зміни до ТД та прибрати дискримінаційні вимоги. https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel
Відповідь:
Сертифікат — це документ, що виданий для підтвердження того, що продукція, система якості, система управління якістю, система управління довкіллям, персонал відповідає встановленим вимогам конкретного стандарту чи іншого нормативного документу, визначеного чинним законодавством. Згідно з частиною 5 статті 23 Закону № 922 замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Так, виходячи зі змісту цієї норми, для підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі замовник може вимагати від учасника надання у складі його пропозиції сертифікатів відповідності, сертифікатів якості тощо. Сертифікація в Україні здійснюється відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01.2015 № 124-VIII (далі — Закон № 124).Кожен учасник має рівні можливості отримати зазначені сертифікати або аналогічні із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов тендерної документації та підтвердити можливість постачання електричної енергії на належному рівні. Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO,InternationalOrganizationfor Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних закупівлях електричної енергії найчастіше використовуються ISO 14001, 27001, 45001, 9001.Для підтвердження якості процесу постачання електроенергії необхідно отримати сертифікати ISO, а саме для підтвердження відповідності процесів в здійснені його діяльності для виконання договору про постачання електричної енергії в інтересах Замовника. Учасник також може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації. З метою вибору надійного, відповідального та добросовісного постачальника, діяльність якого відповідає вимогам чинного законодавства України, замовник зазначає інші вимоги до учасника закупівлі (майбутнього постачальника) згідно з абзацом першим частини третьої статті 22 Закону. ДСТУ EN ISO 9001:2018 "Системи управління якістю. Вимоги" містить обґрунтування важливості принципів управління якістю для організації, деякі приклади вигод, пов’язаних з принципом, а також приклади типових дій для поліпшення дієвості організації під час застосовування принципу. Принципи управління якістю: орієнтація на замовника; лідерство; задіяність персоналу; процесний підхід; поліпшення; прийняття рішень на підставі фактичних даних; керування взаємовідносинами. Розуміння та керування взаємопов’язаними процесами як системою сприяє результативності та ефективності організації в досягненні її запланованих результатів. Цей підхід дає змогу організації контролювати взаємозв’язки та взаємозалежності процесів системи з тим, щоб уможливити підвищення загальної дієвості організації. Аудит за ДСТУ ISO 45001:2019 перевіряє встановлення відповідності сертифікованої системи управління охороною здоров’я та безпекою праці; визначення результативності діючої системи управління охороною здоров’я та безпекою праці; визначення спроможності системи управління охороною здоров’я та безпекою праці забезпечувати відповідність Підприємства застосовним законодавчим, регулюючим та договірним вимогам. Застосування системи управління охороною здоров’я і безпекою праці (ОЗіБП) спрямоване на те, щоб дати змогу організації забезпечити безпечні та здорові умови праці на робочому місці, запобігти виробничим травмам і погіршенню стану здоров’я, а також постійно удосконалювати показники у сфері ОЗіБП. Мета системи управління ОЗіБП полягає в тому, щоб забезпечити середовище для управління ризиками у сфері ОЗіБП. Очікуваними результатами функціювання системи ОЗіБП є запобігання травмам і шкоді для здоров’я працівників, а також забезпечення безпечних і здорових умов праці на робочому місці. Відповідно для організації важливо унеможливити або зменшити ризики у сфері ОЗіБП за допомогою проведення результативних запобіжних заходів. З приводу ДСТУ ISO 14001:2015 необхідно зазначити, що під час здійснення аудиторської перевірки здійснюється аналіз відповідності системи менеджменту підприємства вимогам норм щодо захисту довкілля і забезпечення впевненості в тому, що підприємство здатне надавати послуги, відповідає вимогам діючих нормативних документів, продукція/послуга незадовільної якості завчасно виявляється та вживаються заходи щодо запобігання випуску такої продукції/надання такої послуги. Відповідність даному стандарту в тому числі підтверджує раціональне використання ресурсів; захист біорізноманіття та екосистем; уповільнення зміни клімату; запобігання забруднень навколишнього середовища. Аудит ДСТУ ISO 27001:2023 показує всім зацікавленим сторонам, що діяльність суб’єкту господарювання відповідає встановленим вимогам щодо створення, впровадження, моніторингу, обслуговування та вдосконалення системи менеджменту інформаційної безпеки від спроб несанкціонованого доступу. Таким чином, з метою отримання відповідних сертифікатів суб’єкт господарювання не повинен підтверджувати відповідність будь-яким вимогам саме товару, реалізація якого здійснюється, підтверджується лише відповідність порядку здійснення діяльності постачальників. Вимога Замовника щодо надання сертифікатів стосується саме учасників процедури закупівлі, а не предмету закупівлі.
Вимога надання сертифікату ISO 37001 в закупівлі електричної енергії цілком виправдана, оскільки фактично жодна господарська діяльність не може бути вільною від ризиків, пов’язаних із корупційними виплатами. Стандарт ISO 37001 може допомогти організації впровадити необхідні заходи для запобігання, виявлення та реагування на випадки хабарництва. Організації, які отримали сертифікацію і дотримуються цієї системи мають більше можливостей для виявлення ризиків хабарництва; застосовують ефективні механізми запобігання та реагування на ризики хабарництва; загалом покращують оцінку ризиків; завойовують довіру ринку; покращують свою репутацію та імідж; ефективно управляють своїми бізнес-ризиками, включно з тими, які стосуються третіх сторін; проводять дослідження випадків корупції всередині організації до того, як вони стануть відомі широкому загалу. Впровадження системи сприяє зростанню доходів та економії витрат, корпоративній соціальній відповідальності. Стандарт ISO 50001 визначає вимоги для системи енергетичного менеджменту, що дозволяє підприємству або організації зробити системний підхід до безперервного покращення енергоефективності і енергетичних параметрів. Для досягнення бажаних результатів у сфері
енергозбереження недостатньо лише вживати відповідних заходів, потрібно також систематично здійснювати управління енергоспоживанням, основна задача якого полягає у зниженні витрат на енергоресурси за необхідної їх кількості та якості. Для досягнення ефективного зниження витрат паливно-енергетичних ресурсів промислові підприємства повинні приділяти особливу увагу заходам з підвищення енергетичної ефективності їх використання. На відміну від енергозбереження, спрямованого головним чином на зменшення енергоспоживання, енергоефективність – це ефективне використання енергії. Ефективне використання енергії – це використання меншої кількості енергії для забезпечення того ж рівня енергетичного забезпечення технологічних процесів на виробництві.Енергетика є системоутворюючою, базовою галуззю, основою національної економіки, найважливішим чинником її розвитку. Від сталої роботи та розвитку паливно-енергетичного комплексу сьогодні залежить доля реформ і майбутнього розвитку будь-якої країни, зокрема України.
В отриманні сертифікату ДСТУ ISO 28000:2008 зацікавлені організації, які бажають зменшити ризики, та які розуміють важливість ідентифікації та управління ризиками у своєму ланцюгу постачання, організації, що працюють з критичними інфраструктурами. Такі сектори господарювання, як енергетика, транспорт, телекомунікації, які мають критичну інфраструктуру, можуть знайти цей стандарт особливо корисним. Сертифікація за ISO 28000 може покращити довіру клієнтів, забезпечити конкурентні переваги та сприяти загальному управлінню ризиками та безпекою в організації. Із зазначеного можна дійти висновку, що вимога тендерної документації щодо надання сертифікатів на системи управління стосується лише порядку здійснення діяльності постачальника, не підпадає під регулювання ДСТУ EN 50160:2023. "Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT) та вимоги тендерної документації стосовно підтвердження учасниками впровадження та їхньої відповідності вищезазначеним системам управління (менеджменту) не є кваліфікаційним критерієм або вимогами до предмета закупівлі (вимогами щодо сертифікації електричної енергії) у розумінні Закону та цієї тендерної документації, а, як зазначено вище, включені до тендерної документації, керуючись абзацом першим частини третьої статті 22 Закону на підставі діючого законодавства. Замовник має право включати до тендерної документації вимоги, що не заборонені чинним законодавством. Враховуючи відсутність нормативно-правової заборони на включення до тендерної документації вимог щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікатів про відповідність міжнародним стандартам у різних галузях.
Дата відповіді:
10.01.2025 13:38