-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія з розподілом
Завершена
1 999 800.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 9 999.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 9 999.00 UAH
Період уточнення:
17.12.2024 18:06 - 22.12.2024 00:00
Відповідь надана
Вимога усунути порушення щодо антикорупційного звіту!
Номер:
8c96c766c8ec415a9b868dc9e16c6c05
Дата опублікування:
18.12.2024 16:28
Опис:
Доброго дня. Шановний Замовнику!
Ми є учасником, який планує та розглядає можливу потенційну участь у Вашій закупівлі. Але звернули нашу увагу, що у тендерній документації Вами зазначено наступне:
Розділ V. Оцінка тендерної пропозиції 3 Інша інформація
Учасник у складі пропозиції надає висновок (звіт) про проведення антикорупційного аудиту в учасника, що свідчить, зокрема, про наявність та дотримання антикорупційної політики в учасника та дотримання ним антикорупційного законодавства та міжнародних стандартів у сфері запобігання корупції, зокрема, Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 173) та Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції, Цивільної конвенції про боротьбу з корупцією, що ратифіковані Україною, статей 61, 62, 64 Закону України «Про запобігання корупції», у тому числі: відсутність фактів вчинення (участі у вчиненні) посадовими та службовими особами учасника, іншими особами, які виконують роботу та перебувають з учасником у трудових відносинах, корупційних правопорушень, пов’язаних з діяльністю юридичної особи (учасника), відсутність фактів поведінки, яка може бути розціненою як готовність вчинити корупційне правопорушення, пов’язане з діяльністю юридичної особи (учасника); підтвердження наявності в антикорупційних документах учасника вичерпного переліку та опису антикорупційних заходів, стандартів, процедур та порядку їх виконання (застосування), зокрема, порядку проведення періодичної оцінки корупційних ризиків у діяльності юридичної особи (учасника), а також порядку регулярного звітування уповноваженої особи, відповідальної за реалізацію антикорупційної програми учасника перед засновниками (учасниками) юридичної особи (учасника).
Висновок (звіт) про проведення антикорупційного аудиту має бути виданий учаснику не раніше 2022 року в результаті реалізації діяльності з надання правової допомоги адвокатським об'єднанням або адвокатом України або адвокатським бюро учаснику, у розумінні Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», на підтвердження чого у складі пропозиції учасника повинен бути наданий відповідний документ, передбачений пунктом 4 частини першої статті 1 вказаного закону, оформлений належним чином і у відповідності до вимог законодавства України.
У разі надання висновку (звіту) про проведення антикорупційного аудиту адвокатським бюро (надалі – АБ) у складі пропозиції учасника надаються відповідні підтверджуючі документи щодо АБ, а саме: відповідний документ про створення АБ, письмове повідомлення відповідної ради адвокатів регіону про створення (або реорганізацію) АБ від адвокату, який створив АБ, подане згідно з вимогами законодавства України
У разі надання висновку (звіту) про проведення антикорупційного аудиту адвокатським об'єднанням (надалі – АО) у складі пропозиції учасника надаються відповідні підтверджуючі документи щодо АО, а саме: відповідний документ про створення АО, статут (в чинній редакції) АО з наданням пошукового коду доступу (результатів надання адміністративної послуги), за яким існує можливість перевірити достовірність наданого статуту, письмове повідомлення відповідної ради адвокатів регіону про створення (або реорганізацію) АО від такого АО, подане згідно з вимогами законодавства України.
У разі надання висновку (звіту) про проведення антикорупційного аудиту адвокатом у складі пропозиції учасника надаються відповідні підтверджуючі документи щодо такого адвоката, а саме: свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю, витяг з Єдиного реєстру адвокатів України.
Керуючись чинним законодавством України, вважаємо, що зазначена вимога до предмета закупівлі, порушує чинне законодавство про закупівлі, виходячи із наступного.
1. Порушення принципів рівності учасників
Згідно з частиною 2 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Вимога щодо надання висновку про антикорупційний аудит, який має бути виданий виключно адвокатськими об'єднаннями, адвокатськими бюро чи адвокатами України, є надмірною та дискримінаційною, оскільки обмежує можливість участі інших учасників, які не залучали адвокатські послуги, але при цьому дотримуються антикорупційного законодавства.
2. Відсутність обґрунтування необхідності такої вимоги
Частина друга статті 61 Закону України «Про запобігання корупції» не встановлює обов’язковості проведення антикорупційного аудиту для юридичних осіб у формі, описаній у тендерній документації. Закон передбачає лише можливість залучення незалежних експертів, але не зобов'язує учасників мати саме такий висновок для участі у тендері. Замовник перевищує свої повноваження, фактично нав'язуючи додаткові вимоги, які не мають прямого зв’язку з предметом закупівлі.
3. Альтернативні способи підтвердження антикорупційної відповідності
Учасник може підтвердити свою антикорупційну відповідність іншими способами, передбаченими чинним законодавством, зокрема:
• наявністю антикорупційної програми, затвердженої відповідно до статті 62 Закону України «Про запобігання корупції»;
• наявністю уповноваженої особи з реалізації антикорупційної політики;
• відсутністю інформації про учасника у відкритих реєстрах як суб'єкта, що порушив антикорупційне законодавство.
4. Надмірна деталізація вимог до документів
Вимога щодо надання підтверджуючого документа, який передбачений пунктом 4 частини 1 статті 1 вказаного Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (договір про надання правничої допомоги), може бути розцінена як дискримінаційна, оскільки не всі учасники обов’язково повинні залучати адвокатів для підтвердження своєї антикорупційної відповідності. Замість цього учасник міг би надати:
- висновок/звіт про аудит незалежного експерта без додаткових вимог до договору;
- документи, які підтверджують дотримання антикорупційної політики (антикорупційна програма, звіт про результати виконання антикорупційної програми тощо).
Також, така вимога є надмірною, оскільки:
- не передбачена законодавством як обов'язкова умова для підтвердження дотримання антикорупційної політики учасника;
- обмежує коло учасників, які можуть подати тендерну пропозицію, лише тими, хто залучав адвокатів чи адвокатські об'єднання, хоча законодавство дозволяє підтверджувати антикорупційну відповідність іншим способом.
Згідно з частиною 2 статті 61 Закону України «Про запобігання корупції», юридична особа має право залучати незалежних експертів для виявлення та усунення корупційних ризиків. Однак ця норма не вимагає обов’язкового укладення договору про надання правничої допомоги чи підтвердження відповідності учасника саме за допомогою адвокатів.
Така вимога не випливає з положень статей 61, 62 або 64 Закону України «Про запобігання корупції» і суперечить принципу свободи вибору способу забезпечення антикорупційної політики.
Також, звертаємо Вашу увагу, що наявність таких дискримінаційних вимог в складі ТД спрямована на забезпечення участі та перемоги в цій процедурі одного, учасника. Підсумовуючи наведене, вважаємо, що Замовник порушує основні принципи здійснення публічних закупівель, такі як відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; запобігання корупційним діям і зловживанням, оскільки встановлює очевидно дискримінаційні вимоги ТД, спрямовані на досягнення єдиного результату – забезпечення участі і визнання переможцем конкретно визначеного Учасника.
Нагадуємо, що за такі порушення Замовникам передбачається адміністративна відповідальність за порушення статті 164-14 КпАП та передбачає покарання у вигляді штрафів.
Окрім того, що при зверненні до органів ДАСУ буде встановлено порушення і Вас зобов’яжуть вчинити дії для їх усунення, то, у зв’язку з цим, можуть бути певні незручності для Вас у проведенні подальшої закупівлі, підписанні договору з можливим переможцем, виконанні умов договору та змушені будете проводити нову закупівлю, якщо вже етап укладення договору пройшов.
Беручи до уваги вищевикладене, ми вимагаємо привести тендерну документацію у відповідність до чинного законодавства.
Відповідь:
Шановний Учаснику, дякуємо за запитання. На виконання Закону України «Про запобігання корупції» юридичні особи забезпечують розробку та вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи. Кожна юридична особа, насамперед та, що виконує або має намір долучитися до виконання робіт та надання послуг за рахунок коштів державного бюджету, повинна мати відповідну систему менеджменту протидії корупції. Згідно з частиною другою статті 61 Закону України «Про запобігання корупції» для виявлення та усунення корупційних ризиків у діяльності юридичної особи можуть залучатися незалежні експерти, зокрема для проведення аудиту. Учасник у складі пропозиції надає висновок (звіт) про проведення антикорупційного аудиту в учасника, що свідчить, зокрема, про наявність та дотримання антикорупційної політики в учасника та дотримання ним антикорупційного законодавства та міжнародних стандартів у сфері запобігання корупції, зокрема, Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 173) та Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції, Цивільної конвенції про боротьбу з корупцією, що ратифіковані Україною, статей 61, 62, 64 Закону України «Про запобігання корупції», у тому числі: відсутність фактів вчинення (участі у вчиненні) посадовими та службовими особами учасника, іншими особами, які виконують роботу та перебувають з учасником у трудових відносинах, корупційних правопорушень, пов’язаних з діяльністю юридичної особи (учасника), відсутність фактів поведінки, яка може бути розціненою як готовність вчинити корупційне правопорушення, пов’язане з діяльністю юридичної особи (учасника); підтвердження наявності в антикорупційних документах учасника вичерпного переліку та опису антикорупційних заходів, стандартів, процедур та порядку їх виконання (застосування), зокрема, порядку проведення періодичної оцінки корупційних ризиків у діяльності юридичної особи (учасника), а також порядку регулярного звітування уповноваженої особи, відповідальної за реалізацію антикорупційної програми учасника перед засновниками (учасниками) юридичної особи (учасника). Вимога щодо надання учасником вищевказаної інформації встановлена у відповідності до пункту 28 Особливостей, а саме: "тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей", відповідно до вищезгаданої статті: "тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації". Дана вимога встановлена для всіх учасників і всі учасники процедури закупівлі можуть її виконати.
Дата відповіді:
20.12.2024 16:09
Відповідь надана
Вимога щодо усунення дискримінаційної вимоги
Номер:
56242789c029400bb9883bc041f7caea
Дата опублікування:
18.12.2024 16:27
Опис:
Доброго дня. Шановний Замовнику!
Ми є учасником, який планує та розглядає можливу потенційну участь у Вашій закупівлі. Але звернули нашу увагу, що у тендерній документації Вами зазначено наступне:
Так, відповідно до пункту Додатку 3 до тендерної документації «ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ. ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» Замовником зазначено: «Параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). З метою запобігання ризиків щодо постачання неякісного товару за результатами закупівлі, учасники повинні у складі своїх пропозицій надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2024 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом».
Тендерна документація (надалі – ТД) Замовника не відповідає чинному законодавству та містить дискримінаційні умови, що обмежують конкуренцію, порушують законодавство і права та законні інтереси Учасників та створюють неможливість Учасників взяти участь у процедурі закупівлі.
Зазначимо, що з рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, випливає, що дискримінаційними визнаються зокрема «специфічні» вимоги до предмета закупівлі, відповідати яким може лише один учасник/обмежене коло учасників, та відсутність яких у тендерній документації жодним чином не може вплинути на якість товарів/робіт/послуг (недостатня їх обґрунтованість або навіть недоцільність).
Звертаємо увагу, що ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» розрізняє поняття «електропостачальник», «оператор системи передачі» та «оператор системи розподілу».
Відповідно до п. 7 ст. 72 Закону саме оператор системи передачі та оператори систем розподілу забезпечують якість електричної енергії відповідно до укладених договорів.
Відповідно до п. 11.4.14. постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 310 «Про затвердження Кодексу систем розподілу» (далі – «Кодекс») перелік показників якості електропостачання повинен зазначатися у договорі про надання послуг з розподілу електричної енергії. Відповідно до п. 11.4.5. Кодексу якість електричної енергії характеризується фізичними параметрами поставленої споживачу електричної енергії та їх відповідністю встановленому стандарту.
Однак, дана тендерна документація не передбачає укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії. При цьому в проекті договору до тендерної документації (Додаток 4) в п. п. 3.1., 4.2., 6.2 зазначено наступне: «Обов'язковою умовою для постачання електричної енергії Споживачу є наявність у нього укладеного в установленому порядку з оператором системи розподілу (далі – ОСР) договору про надання послуг з розподілу, на підставі якого Споживач набуває право отримувати послугу з розподілу електричної енергії. Товар, який постачається Споживачу, повинен відповідати вимогам, що встановлені чинним законодавством та національними стандартами України, іншими нормативно-технічними документами щодо якості та технічних характеристик. Оператор системи передачі та оператори систем розподілу забезпечують якість електричної енергії відповідно до укладених договорів. Споживач зобов'язується мати діючий договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії з оператором системи, на території здійснення ліцензованої діяльності якого приєднана електроустановка Споживача».
Таким чином, ми, як потенційний учасник, який є «електропостачальником» і не є «оператором системи передачі» або «оператором системи розподілу», не можемо нести відповідальності за параметри якості електричної енергії.
Згідно зв ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», закупівлі повинні здійснюватися на основі принципів добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного ставлення до них, а також прозорості та об’єктивності. Зокрема, замовники не мають права встановлювати дискримінаційні вимоги, які можуть обмежити доступ учасників до участі у процедурі закупівлі. Встановлення вимоги надання протоколу перевірки якості електричної енергії є непропорційною та недоцільною для учасника, який є лише постачальником електричної енергії, а не оператором системи розподілу.
За своєю суттю ця вимога може бути кваліфікована як дискримінаційна, оскільки вона ставить учасників у нерівні умови. Постачальники електричної енергії не мають можливості здійснювати контроль за якістю електричної енергії в мережах, оскільки цю відповідальність несе оператор системи розподілу, що прямо регламентовано Законом України «Про ринок електричної енергії» та іншими нормативно-правовими актами.
Таким чином, вимога надання протоколу перевірки якості електричної енергії порушує принципи недискримінації та рівного ставлення до учасників, встановлені в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки створює необґрунтовані перешкоди для участі в закупівлі постачальників, які не мають відношення до забезпечення якості електричної енергії, що є виключною компетенцією операторів систем розподілу.
Враховуючи зазначене, просимо переглянути та виключити зазначену вимогу, щоб забезпечити рівні умови для всіх учасників та відповідність принципам законодавства про публічні закупівлі.
Відповідь:
Шановний потенційний Учаснику, дякуємо за запитання. Відповідно до чинного законодавства параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ. Також разом з тим повідомляємо, що Замовник хоче пересвідчитись, що в потенційного учасника налагоджена взаємодія із Оператором системи розподілу та можлива технічна можливість здійснювати постачання на об'єкти Замовника. Вимоги щодо надання учасником вищевказаної інформації встановлена у відповідності до пункту 28 Особливостей, а саме: "тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей", відповідно до вищезгаданої статті: "тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації". Дана вимога встановлена для всіх учасників і всі учасники процедури закупівлі можуть їх виконати.
Дата відповіді:
20.12.2024 16:07
Відповідь надана
Просимо усунути вимогу щодо сертифікату якості ЕЕ
Номер:
ccd750c8a9b340fa9cc6d5554978b820
Дата опублікування:
18.12.2024 16:27
Опис:
Шановний Замовнику!
У тендерній документації, а саме у Додатку 2 до тендерної документації, Вами встановлені наступні вимоги щодо надання учасником у складі пропозиції «Довідка від оператора системи розподілу, до електричних мереж якого приєднані об’єкти Замовника, щодо наявності або відсутності у Учасника віртуальних точок комерційного обліку (ЕІС-коди типу «ZV») електропостачальника по площадках вимірювання групи «А» та групи «Б»» та «З метою запобігання ризиків щодо постачання неякісного товару за результатами закупівлі, учасники повинні у складі своїх пропозицій надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2024 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом.»
Доводимо до Вашого відома та наголошуємо, відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу", п. 11.4.1, Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), та інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відповідальним за якість електричної енергії – є Оператор системи розподілу. Зокрема, відповідно до пункту 5.1.2 глави 5.1 розділу V ПРРЕЕ оператор системи зобов'язаний, зокрема, дотримуватись показників якості електропостачання, які характеризують рівень надійності (безперервності) електропостачання, комерційної якості надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, а також якості електричної енергії, перелік та величини яких затверджено Регулятором; здійснювати компенсацію та/або відшкодування збитків користувачу системи передачі та користувачу системи розподілу та/або споживачу у разі недотримання оператором системи показників якості послуг, визначених Регулятором та відповідним договором про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії. Таким чином, отримання протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2014 здійснюється ОСР, так як він є відповідальним за якість електричної енергії, але ніяк не постачальник. Таким чином не зрозуміла природа походження цієї вимоги, оскільки, враховуючи вищенаведене, як підставу її включення до вимог тендерної документації не можна застосувати навіть ч.3 ст.22 Закону. Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до постачальників електроенергії, оскільки не знаходиться у компетенції останніх.
Зокрема, АКО розробляє та затверджує регламенти та протоколи інформаційної взаємодії учасників ринку щодо обміну даними комерційного обліку електричної енергії через центральну інформаційно-комунікаційну платформу Датахаб. АКО розробляє проєкти інших нормативних документів (положення, методики, порядки тощо) та зміни до них, необхідні для виконання положень Закону України «Про ринок електричної енергії», цього Кодексу, Правил
роздрібного ринку, Правил ринку, Кодексу системи розподілу та Кодексу системи передачі з питань:
1) установлення, налаштування, заміни, модернізації, введення та виведення
з експлуатації, а також технічної підтримки та обслуговування засобів
комерційного обліку, допоміжного обладнання та автоматизованих систем, що
використовуються для комерційного обліку електричної енергії, їх програмного
та апаратного забезпечення;
2) здійснення процесів збору, керування та адміністрування даних щодо
комерційного обліку, зокрема, обробки, перевірки та валідації даних
комерційного обліку, формування оціночних даних комерційного обліку;
формування профілів та профілювання даних комерційного обліку, агрегації та сертифікації даних комерційного обліку з використанням центральної інформаційно-комунікаційної платформи Датахабю.
В свою чергу, електропостачальник здійснює виключно комерційний продаж електричної енергії споживачам на умовах договору про постачання електричної енергії споживачу.
Слід зазначити, що відповідно до ч.4 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до ч.1 ст.5 Закону, закупівлі здійснюються з дотриманням принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції серед учасників. Згідно з ч.4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Наголошуємо, що дані вимоги прямо не стосуються діяльності учасника, як Постачальника електричної енергії і Ви, як Замовники має право вимагати документи та підтвердження спроможності учасника виконати умови постачання електричної енергії як Товару, та не зловживати даним Вам законом правом! Просимо внести зміни до тендерної документації з дотриманням норм чинного законодавства та нормативно-правових актів.
Відповідь:
Шановний потенційний Учаснику дякуємо за запитання. Відповідно до чинного законодавства параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ. Також разом з тим повідомляємо, що Замовник хоче пересвідчитись, що в потенційного учасника налагоджена взаємодія із Оператором системи розподілу та можлива технічна можливість здійснювати постачання на об'єкти Замовника. Вимоги щодо надання учасником вищевказаної інформації встановлена у відповідності до пункту 28 Особливостей, а саме: "тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей", відповідно до вищезгаданої статті: "тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації". Дана вимога встановлена для всіх учасників і всі учасники процедури закупівлі можуть їх виконати. У зв’язку з викладеним та зважаючи на те, що предметом закупівлі є електрична енергія разом з розподілом, з метою всебічного дослідження якості товарів та послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, та уникнення потенційних спорів та розбіжностей стосовно відповідальності сторін, було встановлено такі вимоги.
Дата відповіді:
20.12.2024 16:06