-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія на 2025рік
Завершена
750 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 750.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 3 750.00 UAH
Період уточнення:
12.11.2024 10:18 - 17.11.2024 00:00
Відповідь надана
Електрична енергія
Номер:
f19d283620e6480fab3f279b5c766347
Дата опублікування:
15.11.2024 10:00
Опис:
Доброго дня! Шановний Замовнику відповідно Додатку до ТД: Учасник у складі тендерної пропозиції має надати наступні документи: - Гарантійний лист про те, що Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. НЕК "Укренерго" публікує інформацію щодо учасників ринку, яким надано статус преддефолтний/дефолтний на своєму веб-сайті згідно з п.п.1.9.2. "Правил ринку", затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307. Тобто, така інформація є публічною, знаходиться у відкритому доступі та Замовник має можливість ознайомитись, чи не перебуває та чи не перебував учасник в статусі "дефолтного" за посиланням https://ua.energy/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj/. Вважаємо вимогу про не набуття статусу «переддефолтного» дискримінаційною виходячи з наступного. "Правила ринку" затверджені Постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168. Відповідно до пункту 1.1.1 "Правил ринку". Правила визначають порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов'язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України. "Правилами ринку" передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з трьох подій або обставин, що передбачені пунктом 1.7.1 Правил. У випадку визнання за суб’єктом господарювання статусу "переддефолтний" та/або "дефолтний", про це офіційно повідомляється на вебсайті адміністратора розрахунків (НЕК "Укренерго"). Інформація про учасників ринку, що набули відповідного статусу, оновлюється щоденно. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу «переддефолтний». У разі тривалості статусу «переддефолтний» для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу «дефолтний» (п.1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі набуття статусу «переддефолтний». Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі «переддефолтний». Статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Помилковою вимогу про надання гарантійного листа щодо дефолтного та переддефолтного стану вважає й Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), який надав обов’язкові для розгляду рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо вдосконалення вимог до учасників процедур закупівель електричної енергії від 05.03.2020 № 5-рк. Комітет зазначає, що при закупівлі електричної енергії замовники виписують до постачальників вимоги, яким можуть відповідати тільки найкрупніші гравці на ринку Однією із таких вимог Комітет визнає надання гарантійного листа про те, що потенційний постачальник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" за період 2019-2023 року. Хоча насправді у випадку визнання такого статусу про це офіційно повідомляється на вебсайті Адміністратора розрахунків. Інформація там оновлюється щодня, тому перевірити відсутність в переліку учасника торгів на день закупівель можна без додаткової вимоги надати гарантійного листа. Комітет зазначає (пункти 45-48 наведених вище рекомендацій), що відповідно до пункту 1.7.2 "Правил ринку" Адміністратор розрахунків на період існування такого статусу, зокрема, публікує на офіційному веб-сайті Адміністратора розрахунків повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу. Отже, чинним нормативно-правовими актами, що діють у сфері енергетики, а саме - "Правилами ринку", передбачено обов’язок Адміністратора розрахунків публікувати на офіційному вебсайті інформацію щодо учасників, які набули статусу "Переддефолтний". Отже, Замовник може безперешкодно перевірити, чи не набув учасник відкритих торгів такого статусу за допомогою даних з відкритих джерел (офіційний веб-портал Адміністратора розрахунків), а отже, встановлення в Документації вимог щодо надання гарантійного листа про те, що Скаржник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного", може бути додатковим бар’єром для учасників відкритих торгів, а також давати необгрунтовані підстави для Замовника щодо недопуску Пропозиції певного учасника до оцінки. Комітет також підкреслює, що допуск до публічних торгів якомога більшої кількості учасників призведе до цінової конкуренції, а відтак і до здешевлення електроенергії для кінцевого споживача. Таким чином, гарантійний лист, що має надати учасник, абсолютно не гарантує Замовнику неможливість настання негативних наслідків під час виконання останнім договірних зобов’язань. Наявність статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2024 році, адже після ануляції відповідного статусу суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаного гарантійного листа носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника. Відповідно до скарги тендерної документації № UA-2022-08-12-008230-a, яку Антимонопольний комітет задовільнив, Замовник повинен внести зміни до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційну вимогу.
Відповідь:
Шановний Учаснику, уважно розглянувши Ваше запитання, вважаємо за необхідне повідомити наступне:
Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил.
Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання.
Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку.
Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуг з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 2019р. по 2024р. (включно) Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання!
Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання.
Звертаємо Увагу замовника, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче за період з 2019р. по 2024р..
Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити.
Підсумовуючи вказане Замовник не має наміру вносити зміни в умови тендерної документації, що стосується виключення вимоги не набуття учасником статусу «дефолтного» або «переддефолтного» в період з 2019р. по 2023р. (включно), оскільки дана вимога не містить ознак дискримінацією учасника, а одним із показників якості надання послуг постачання Учасником закупівлі!
Крім того Вами як учасником процедури не наведено доводів чому саме для Вас дана вимога тендерної документації є дискримінаційною в чому полягає дискримінація.
Дата відповіді:
15.11.2024 13:30
Відповідь надана
Щодо Заяви-приєднання
Номер:
0a36cace9803402e8c14cad228ed9319
Дата опублікування:
13.11.2024 16:35
Опис:
Шановний Замовнику!
Просимо Вас доповнити бланк Заяви-приєднання рядком 8 (в таблиці) «Попередній Постачальник», дана інформація необхідна для надання інформації оператору систему розподілу при виконанні укладеного договору та можливості постачання Вам електричної енергії.
Дякуємо.
Відповідь:
Зміни внесені
Дата відповіді:
14.11.2024 10:55
Відповідь надана
заява-приєднання
Номер:
665e993636c64d98aa02dc2694f713c6
Дата опублікування:
13.11.2024 16:34
Опис:
Шановний Замовнику!
Просимо звернути увагу та внести зміни до додатку №1 до договору «Заява-приєднання» та викласти його в зміненій редакції. Запропонована Вами Заява-приєднання застосовується між Сторонами виключно при приєднанні Споживача до публічного договору.
Ви не приєднуєтесь до публічного договору, а укладаєте договір відповідно до результатів аукціону, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», отже формулювання додатку №1 до Договору не відповідає фактичним Вашим діям.
Пропонуємо викласти зміни в наступній редакції:
«Керуючись Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – Правила роздрібного ринку), та ознайомившись з умовами договору про постачання електричної енергії споживачу №__________ від «__» ___________ 20__р. (далі – Договір), приєднуюсь до умов вказаного Договору з такими нижченаведеними персоніфікованими даними.
Персоніфіковані дані Споживача:»
Дякуємо.
Відповідь:
Зміни внесені
Дата відповіді:
14.11.2024 10:55
Відповідь надана
Цифровий підпис
Номер:
21b980125c3c450fb1bf15982c0493dd
Дата опублікування:
13.11.2024 16:34
Опис:
Шановний Замовнику!
Ваша вимога щодо підписання документів кваліфікованим електронним підписом є дискримінаційною та такою, що порушує Закон України “Про електронні довірчі послуги”, тому пропонуємо Вам внести зміни до тендерної документації і замість вимоги накладення КЕП вказати КЕП/ УЕП.
УЕП - (удосконалений електронний підпис) – удосконалена форма електронного підпису, призначена для використання пересічними громадянами для зручності та мобільності останніх. Зберігається на звичайних флешках або на файлових носіях.
КЕП - (кваліфікований електронний підпис) – передбачає найвищий рівень безпеки даних. Зберігається лише на захищених носіях – токенах.
Відповідно до п.23 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. КЕП/ УЕП застосовується для ідентифікації особи, яка підписала документ, а відповідно до п.20 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» ідентифікація особи - процедура використання ідентифікаційних даних особи з документів, створених на матеріальних носіях, та/або електронних даних, в результаті виконання якої забезпечується однозначне встановлення фізичної, юридичної особи або представника юридичної особи.
І КЕП, і УЕП містить інформацію, яка ідентифікує особу, яка підписала документи тендерної пропозиції.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2023 р. № 1298 використання удосконалених електронних підписів учасниками не забороняється.
Також в тендерній документації чітко визначено, що «Відповідно до частини третьої статті 12 Закону під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». Учасники процедури закупівлі подають тендерні пропозиції у формі електронного документа чи скан-копій через електронну систему закупівель.», а далі по тексту, в порушення Закону, вимагається підписання документів кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
Приватний бізнес має право використовувати в своїй діяльності Удосконалені електронні підписи (УЕП) чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів. .
До того ж ч.5 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» також дозволяє використання Учасниками УЕП, так як Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Жоден, чинний на сьогоднішній день, законодавчий нормативно-правовий акт, не містить прямої заборони або обмеження у використанні Учасниками, які є приватними юридичними особами, при поданні пропозиції саме удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті.
Отже, виходячи з викладеного, внесіть зміни у тендерну документацію та її додатки і замініть КЕП на КЕП/УЕП, щоб не перешкоджати приватним юридичним особам брати участь у закупівлі і таким чином штучно звужуючи кількість учасників.
Врахуйте також, що при аварійних відключеннях світла електронний підпис (КЕП) не зчитується системою, так як мережі Інтернет (в т.ч. мобільних операторів) не вистачає потужностей.
Дякуємо.
Відповідь:
Зміни внесені
Дата відповіді:
14.11.2024 10:56
Відповідь надана
Щодо порушення законодавства в сфері постачання електричної енергії
Номер:
6d59c22863894cc689dfceaf3ffdf1f0
Дата опублікування:
13.11.2024 14:20
Опис:
Замовником в тендерній документації зазначено, що з метою підтвердження виконання вищевказаних умов ліцензійної діяльності та вимог ПРРЕЕЕ, Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати Довідку* (складену у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою (у разі її наявності)), про наявність центру обслуговування споживачів та кол-центру, якщо він обслуговує більше 50000 споживачів.
У разі якщо Постачальник обслуговує менше 50000 споживачів, з метою підтвердження виконання вищевказаних умов ліцензійної діяльності та вимог ПРРЕЕЕ, Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати Довідку* (складену у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника) про наявність окремого структурного підрозділу (посадової особи) та підтвердження від ОСР з якими в Учасника укладені Договори про надання послуг з розподілу, щодо кількості споживачів.
Учасник, який обслуговує менше зазначеної кількості споживачів, не зможе прийняти участь в тендері та забезпечити належну конкуренцію та принцип максимальної економії, оскільки отримати такі довідки від ОСР під час воєнного стану, займає значно довший проміжок часу, ніж період для подачі пропозицій у тендері. Оскільки кожен ОСР, в першу чергу забезпечує належне та стабільне електропостачання побутовим та непобутовим споживачам, в умовах воєнного стану. Строк опрацювання подібних звернень, щодо надання довідок - значно перевищує строк подачі пропозиції. Постачальник здійснює свою діяльність Згідно до виданої ліцензії постановою НКРЕЕКП, а також згідно укладеного договору з ОСР на території замовника. Довідки та листи від інших ОСР не вплинуть на виконання договору та постачання електроенергії на Ваші об'єкти. Просимо звернути увагу, та видалити дані вимоги з метою забезпечення дотримання принципів здійснення публічних закупівель, та дотримання норм чинного законодавства.
Відповідь:
Шановний учасник, на Вашу вимогу повідомляю, що Законом України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) визначено правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Метою Закону є зокрема створення конкурентного середовища та розвиток добросовісної конкуренції. При цьому закупівлі здійснюються за принципами, визначеними статтею 5 Закону, серед яких добросовісна конкуренція серед учасників. Також звертаємо увагу, що однією з передумов успішного проведення публічних закупівель та виконання договору є підготовка тендерної документації. Відсутність у ній дискримінаційних умов сприяє високому рівню конкуренції на ринках торгівлі, а положення тендерної документації захищають інтереси як замовників так і постачальників.
Відповідно до вимог п. 8.3.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником.
Відповідно до п. 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50 000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Отже, споживач має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору постачання електричної енергії.
Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію прав споживача електричної енергії, оскільки відрядження потребують значних витрат робочого часу та коштів. В такому випадку не може навіть йти мова про оперативне вирішення будь-яких проблемних питань на місці. Тим більше з огляду на ускладнену ситуацію з пересуванням по території країни у зв’язку з обмежувальними заходами, пов’язаними з веденим в дію воєнного стану. Крім того, споживач електричної енергії має законодавчо закріплене право при укладанні договору на постачання електричної енергії обирати зручний для нього спосіб отримання платіжних документів, отримання необхідної інформації та зручний для нього спосіб оплати за спожиту електричну енергію.
Для нашої установи такими способами є використання персональної сторінки споживача на веб-сайті електропостачальника і можливість отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації безпосередньо у електропостачальника.
При цьому, очевидно, що у разі значної територіальної віддаленості постачальника від місцезнаходження об’єкта постачання електроенергії та місця діяльності підприємства, реалізація такого права буде економічно недоцільною. Чинне законодавство не надає електропостачальникам права нав’язувати споживачам способи отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації, а також ускладнювати реалізацію права споживача на особистий прийом посадовими особами.
Будь-який електропостачальник МАЄ ПРАВО та МОЖЛИВІСТЬ відкрити свій територіальний підрозділ на території будь-якої області України та в будь-якому місті. На даний час, на території діяльності ОСР до якого приєднанні обєкти Замовника є в наявності центри обслуговування клієнтів та інших структурних підрозділів електропостачальників, які забезпечують проведення особистого прийому споживачів, видачу рахунків, первинних розрахункових документів, отже жодного обмеження можливості потенційних Учасників прийняти участь у зазначеній закупівлі немає.
Вважаємо, що намір Замовника реалізувати свої законодавчо закріплені права споживача жодним чином не порушують принципи, встановлені в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата відповіді:
15.11.2024 13:50
Відповідь надана
Обмеження кола учасників
Номер:
0f20cf73e2de4cce93fc919757d4be3d
Дата опублікування:
13.11.2024 14:16
Опис:
Замовником встановлено обов'язок надати Сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018, Сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT), Сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT), Сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT), Сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT). Зазначені вимоги є незаконними та безпідставними і жодним чином не забезпечать постачання Замовнику «найякіснішої продукції», оскільки електрична енергія НЕ ОБИРАЄТЬСЯ ПОСТАЧАЛЬНИКОМ, а за її якість відповідає Оператор системи розподілу. Отримання вище описаних сертифікатів не є обов'язковим. Це добровільна справа будь-якого постачальника. Діяльність постачальників електроенергії регулюють низка законів та підзаконних нормативно-правових актів, зокрема, Закон України «Про ринок електричної енергії»; Правила роздрібного ринку електричної енергії (затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312) та інші нормативно-правові акти, прийняті на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії», які не встановлюють обов'язкову наявність ЖОДНОГО сертифікату ISO у постачальників електричної енергії. Вимога щодо наявності даних сертифікату є дискримінаційною, оскільки суттєво зменшує коло можливих учасників аукціону, а наявність такого чи подібного сертифікату в того чи іншого учасника жодним чином не впливає на якість, своєчасність та ефективність при здійсненні постачання електроенергії .
Вами вимога про ISO є незаконною: по-перше, відповідно до статті 31 Господарського кодексу України, дискримінацією суб'єктів господарювання є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), направлених на обмеження чи позбавлення права на здійснення господарської діяльності та ставлять суб'єкта господарювання у гірше становище порівняно з іншими суб'єктами господарювання. Звідси бачимо, що вимогою щодо надання Сертифікату на систему управління якістю Ви ставите учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, при чому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і при чому НЕ ЗОБОВ’ЯЗАНІ його отримувати), а інших – у вигідне становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі. Отже, дана вимога порушує один із основних принципів здійснення публічних закупівель (відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі»). І знову ж таки, отримання такого Сертифікату не є обов’язком для учасників, тому вимога щодо наявності такого Сертифікату прямо порушує один із основних принципів здійснення публічних закупівель, а саме максимальна економія та ефективність (відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі»). В нормі частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» вказано, що інформація повинна бути «відповідно до законодавства». А наявність в учасника Сертифікату системи управління якістю не передбачено і не закріплено на законодавчому рівні, отже, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Відповідно до Наказу Держспоживстандарту від 22 червня 2009 року №225 затверджено Національний стандарт України «Системи управління якістю», а саме пункт 0.1 «Загальні положення»: «запровадження системи управління якістю має бути стратегічним рішенням організації». Тобто, запровадження такої системи це виключне право, бажання і волевиявлення самої організації, а не обов’язок.
Отже, з вище викладеного випливає, що підприємство в праві самостійно приймати рішення про сертифікацію. Крім того, в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар, який не підлягає обов’язковій сертифікації. Тому Замовник не має права вимагати те що не передбачено Законом.
Так, відповідно до частини 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Разом з тим, втановлення таких вимог порушує основні принципи здійснення публічних закупівель (стаття 5 Закону) , а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Ураховуючи викладене та мету Закону, якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі, необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників. Слід зазначити, що відповідно до ч.4 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до ч.1 ст.5 Закону, закупівлі здійснюються з дотриманням принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції серед учасників. Згідно з ч.4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Просимо Вас усунути порушення норм законодавства в сфері публічних закупівель шляхом виключення (видалення) з тендерної документації вищезазначених дискримінаційних вимог. На підставі вище викладеної інформації, просимо внести зміни до ТД та прибрати дискримінаційні вимоги.
Відповідь:
Доброго дня!
У відповідь на вашу Вимогу, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується та вважає її безпідставною, необґрунтованою та незаконною, так як тендерна документація сформовано до вимог Закону України «Про публічні закупівлі»(далі – Закон) з врахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) і є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації, до яких висунута вимога, є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії.
Положеннями ч. 1-3 статті 22 Закону та вимогами Особливостей, закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації.
Звертаємо увагу, що предметом закупівлі є Електрична енергія та супутні послуги, зокрема послуг з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу (ДК 021:2015:09310000-5).
Отже, предметом закупівлі є не лише Електрична енергія, як товар, а і супутні послуги пов’язані з ним, без яких закупівля електричної енергії відповідно до вимог законодавства, зокрема Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії.
Таким чином, Вам як учаснику процедури закупівлі слід уважніше вивчати умови тендерної документації, зокрема і предмет закупівлі.
Відповідно до Закону та вимог Особливостей, тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії.
Зазначені посилання у Вимозі, що документ не передбачений чинним законодавством — є не вірним. Замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону та вимог Особливостей. А кожен Учасник має рівні можливості отримати зазначений сертифікат або аналогічний із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов тендеру та підтвердити можливість постачання електричної енергії на належному рівні.
Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001, 14001, 37001.
Для підтвердження якості процесу постачання електроенергії необхідно отримати сертифікат ISO 14001:2015, а саме для підтвердження екологічності процесу в здійснені його діяльності для виконання Договору про постачання електричної енергії в інтересах Замовника або ж Учасник може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації.
Стосовно надання підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління ISO 9001:2015 (або еквівалент), вважаємо за необхідне повідомити наступне: одним із доказів необхідного рівня якості товарів чи наданих послуг є підтвердження відповідності технічних і споживчих характеристик товару (послуги тощо) загальновизнаним вимогам (ДСТУ, ГОСТ, ТУ) шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації. ISO 9001 – це стандарт, що входить в серію міжнародних стандартів ISO 9000 і описує вимоги до систем управління якістю на підприємствах і в організаціях. На сьогоднішній день системи управління якістю, розроблені відповідно до вимог стандарту ISO 9001, є найкращим загальновизнаним у світі запобіжним механізмом, який забезпечує якість продукції на всіх етапах її виробничого (життєвого) циклу і сприяє підвищенню результативності роботи підприємств. Як свідчить міжнародний досвід, впровадження на підприємстві чи в організації системи управління якістю, розробленої на основі стандарту ISO 9001, сприяє спрощенню системи надання послуг та підвищенню їх якості, встановленню налагодженого зворотного зв’язку зі споживачами, покращенню робочого клімату, забезпеченню стабільної роботи в умовах плинності персоналу, прийняттю раціональних та ефективних рішень на основі фактів. У результаті діяльність підприємства (організації) стає більш зрозумілою та прозорою, в ній встановлюється чіткий розподіл відповідальності, підвищується рівень внутрішньої організованості та зменшується кількість помилок. Саме тому, Замовник вимагає від Учасників надання Сертифікату системи управління якістю ISO 9001:2015, котрий підтверджує відповідність системи управління діяльністю учасника з постачання електричної енергії. Стандарт ISO 9001 визначає вимоги до систем менеджменту якості у сфері постачання продукції та надання послуг, що підтверджується пунктом 01. Національного стандарту України ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT). Наявність у підприємства сертифікату на систему менеджменту якості відповідно до вимог ISO 9001 свідчить про спроможність підприємства надавати послуги у відповідності з вимогами діючої нормативної – правової документації, та не містить жодних дискримінаційних елементів. Окрім того, пройти відповідну сертифікацію на відповідність системи управління діяльністю учасника з постачання електричної енергії стандарту ISO 9001:2015, може будь-який учасник. Жодних обмежень щодо проходження учасниками – постачальниками електричної енергії такої сертифікації не має. Звертаємо також вашу увагу, що дискримінаційними вважаються тільки ті вимоги, яким можуть відповідати лише один або не більше двох учасників / або якщо такі вимоги встановлюють переваги чи привілеїв окремим учасникам. Наша умова щодо надання учасниками підтвердження відповідності вимогам стандартів на системи управління ISO 9001:2015 (або еквівалент) не являється дискримінаційною, оскільки не встановлює жодних переваг чи привілеїв окремим учасникам. Окрім того, ми проаналізували за допомогою відкритих джерел, зокрема через електронну систему закупівель ProZorro, вже проведені іншими замовниками процедури відкритих торгів на закупівлю електричної енергії. Також розглянули значну кількість поданих тендерних пропозицій учасників, що знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель ProZorro. Враховуючи проведений аналіз документів, ми дійшли висновку про наявність достатньої кількості учасників із наявними документами на підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління ISO 9001:2015. Також, як вбачається із багатьох рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія) (рішення від 07.05.2019 № 5576-р/пк-пз; № 2309 -р/пк-пз від 06.02.2020; №19422-р/пк-пз від 27.12.2019; № 2165-р/пк-ск від 01.12.2016), Колегія схвально відноситься до умови тендерної документації щодо надання документів на підтвердження відповідності Учасників вимогам стандартів системи управління якістю. Таким чином, вважаємо дану вимогу тендерної документації правомірною та доцільною.
Крім того з метою, підтвердження якості процесу постачання електроенергії необхідно отримати сертифікат ISO 37001:2015, а саме для підтвердження відповідності національному стандарту, що установлює вимоги та настанови щодо застосування до системи управління щодо протидії корупції в здійснені його діяльності для виконання Договору про постачання електричної енергії в інтересах Замовника або ж Учасник може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації.
Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів. Сертифікат ISO — документ, який підтверджує відповідність систем управління та якості продукції підприємства державним або міжнародним стандартам. Для замовника наявність сертифікату відповідності в постачальника є одним зі способів підтвердження якості товарів і послуг.
На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою. Це рішення прийнято відповідно до Закону та вимогами Особливостей, а також практики АМКУ (Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021).
Дата відповіді:
15.11.2024 13:50
Відповідь надана
Щодо порушення законодавства в сфері постачання електричної енергії
Номер:
89086e6798d74eb081aca7e3d5332d49
Дата опублікування:
13.11.2024 13:50
Опис:
Добрий день, Замовнику! Просимо звернути увагу, що вимога надати Гарантійний лист (складений у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірений печаткою (у разі її наявності)), щодо гарантування виконання договірних зобов’язань з постачання електричної енергії, в разі перемоги на торгах. В тому числі, що у разі невиконання або неналежного виконання свого зобов’язання щодо забезпечення постачання електричної енергії, а саме: у разі непогодження оператором системи розподілу (ОСР) зміни постачальника, зважаючи на що покупець буде змушений укласти договір з постачальником «останньої надії» або у разі набуття постачальником статусу «дефолтного», в зв‘язку з чим постачання електричної енергії покупцю буде здійснюватись постачальником «останньої надії», постачальник зобов’язаний відшкодувати різницю між тарифом постачальника «останньої надії» та договірною ціною (тарифом) договору та повне відшкодування збитків завданих у зв’язку з неможливістю виконання постачальником своїх гарантійних зобов’язань - суперечить вимогам чинного законодавства, оскільки зміна електропостачальника не залежить лише від Постачальника. В тому числі, можливі непогодження оператором системи розподілу (ОСР) зміни постачальника,через дії та/або бездіяльність самого Споживача. На якій підставі Замовник вимагає даний Гарантійний лист?
Вимагаємо внесення змін до тендерної документації та видалення даної вимоги з переліку необхідних документів, а також надання пояснень з посиланнями на нормативні акти щодо правомірності встановлення такої вимоги!
Відповідь:
Шановний учасник, на Ваше запитання повідомляю, що Законом України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) визначено правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Метою Закону є зокрема створення конкурентного середовища та розвиток добросовісної конкуренції. При цьому закупівлі здійснюються за принципами, визначеними статтею 5 Закону, серед яких добросовісна конкуренція серед учасників. Також звертаємо увагу, що однією з передумов успішного проведення публічних закупівель та виконання договору є підготовка тендерної документації. Відсутність у ній дискримінаційних умов сприяє високому рівню конкуренції на ринках торгівлі, а положення тендерної документації захищають інтереси як замовників так і постачальників.
Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил.
Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання.
Крім того наголошуємо, що Замовник може в своїй тендерній документації на власний розсуд визначати вимоги, зокрема посилатися на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що надання гарантійного листа стосовно якого стосується Ваше запитання є обґрунтованими, не підтверджують неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та ні яким чином не доводять, що наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із запитанням.
Дата відповіді:
15.11.2024 13:46
Відповідь надана
Щодо дискримінаційних вимог!
Номер:
8f611c7943db4b78af1c855618debb6d
Дата опублікування:
13.11.2024 13:43
Опис:
Добрий день, Замовнику!
Просимо звернути увагу, що вимога надати Довідку (складену у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою (у разі її наявності)), щодо забезпечення дотримання загальних та гарантованих стандартів якості надання послуг, яка має містити наступну інформацію за 2023рік: Загальні стандарти якості надання послуг електропостачальника: 1. рівень сервісу кол-центру протягом 30 секунд (відсоток дзвінків, з’єднаних з оператором кол-центру протягом 30 секунд) у звітному році (%); 2. відсоток втрачених дзвінків кол-центру (без урахування втрачених дзвінків у меню голосового самообслуговування) у звітному році (%); Гарантовані стандарти якості надання послуг електропостачальника: 1. надання даних про споживання електричної енергії у строк 5 робочих днів з дня отримання запиту споживача (кількість випадків шт., сума компенсації тис. грн.); 2. розгляд звернень/скарг/претензій споживачів з дня отримання звернення/скарги/претензії споживача: – у строк 30 днів (кількість випадків шт., сума компенсації тис. грн.); – у строк 45 днів, якщо під час розгляду звернення необхідно здійснити технічну перевірку або провести експертизу засобу обліку (кількість випадків шт., сума компенсації тис. грн.); 3. розгляд звернень споживачів щодо перевірки правильності рахунку на оплату у строк 5 робочих днів з дати отримання звернення (кількість випадків шт., сума компенсації тис. грн.); 4. урахування суми відповідної компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг ОСР у кінцевому рахунку споживача за електричну енергію (якщо постачання електричної енергії споживачу здійснюється постачальником універсальних послуг або якщо відповідно до комерційної пропозиції електропостачальника плату за надання послуг з розподілу електричної енергії забезпечує електропостальник) у строк 30 днів з дня отримання повідомлення від ОСР щодо виплати компенсації (кількість випадків шт., сума компенсації тис. грн.) - є такою що обмежує конкуренцію та суперечить принципам здійснення публічних закупівель, оскільки не всі Учасники зобов'зані створювати кол-центри, відповідно до законодавства! Крім того, кол - центр може бути створено пізніше 2023 року! Альтернативи для цієї довідки ви не передбачили, цим самим звузили коло учасників та посприяли відсутності конкуренції у даній закупівлі, що є прямим порушенням норм чинного законодавства та тягне за собою персональну відповідальність уповноваженої особи!
Враховуючи вищевикладене, вимагаємо усунути порушення законодавства та привести тендерну документацію у відповідність шляхом виключення з неї даної вимоги. Просимо врахувати, що у випадку відсутності належного реагування на дане звернення ми залишаємо право звертатися до Антимонопольного комітету України та/або інших контролюючих чи правоохоронних органів.
Відповідь:
Шановний учаснику, відповідно до п. 7.7. Розділу 7 «Інформування споживачів та НКРЕКП щодо дотримання загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання» постанови НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 «Про затвердження Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання» (далі – Постанова), електропостачальник, ОСР та ОСП щороку до 20 лютого року, наступного за звітним, надають до НКРЕКП та оприлюднюють на своїх офіційних вебсайтах інформацію щодо дотримання загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання за формами, наведеними в додатках 6-8 до цього Порядку.
З огляду на вищевикладені положення Постанови, кожен постачальник, ОСР та ОСП, БЕЗ ВИКЛЮЧЕННЯ, оприлюднюють на своїх офіційних вебсайтах інформацію щодо дотримання загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання за відповідними формами. Таким чином, у разі якщо постачальник не зобов’язаний створювати кол - центр або його створено пізніше 2023 року, учасник надає інформацію у вигляді довідки, що відповідає інформації наданій НКРЕКП та оприлюдненій на своїх офіційних вебсайтах.
Тендерною документацією також передбачено, що документи, подання яких передбачено тендерною дкументацією, але які не складаються Учасником, подаються у вигляді сканованого оригіналу або нотаріально посвідченої копії (у разі відсутності оригіналу документа, про що Учасник додатково інформує Замовника у вигляді довідки довільної форми).
Таким чином, у разі якщо учасник є новоствореним у 2024р., та не подавав відповідної звітності за 2023р., він має можливість інформувати Замовника у вигляді довідки довільної форми, з обґрунтуванням неможливості надання такого документа, що відповідно до Законодавства не може бути підставою для відхилення такого Учасника.
Таким чином, зазначена вимога тендерної документації жодним чином не обмежує коло учасників та не дискримінує їх, оскільки формування та надання такої інформації передбачено чинним законодавством України, зокрема постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 «Про затвердження Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання».
Дата відповіді:
15.11.2024 13:45