Номер:
2c86dbda6bf84057b384ed91299c9c08
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
28.10.2024 13:38
Опис:
Згідно п.32 р.6 Додатку № 4 до ТД передбачено, що Учасник ПОВИНЕН до кінцевого строку подання пропозицій оглянути об’єкт Замовника де будуть виконуватися Роботи та ознайомитися з розробленою та затвердженою кошторисною документацією.
За результатами огляду оформляється Акт обстеження місця виконання Робіт, НЕОБХІДНИЙ для подальшої об’єктивної оцінки ситуації та МОЖЛИВОСТЕЙ!!! Учасника.
Учасник ПОВИНЕН у складі тендерної пропозиції надати підписаний Замовником та Учасником Акт обстеження місця виконання Робіт, який ПОВИНЕН бути датований не раніше дати оголошення про проведення процедури закупівлі та підписаний у період звернення за роз’ясненнями. Відсутність Акту обстеження місця виконання Робіт, підписаного Замовником та учасником буде вважатись невідповідністю умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації Замовника.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (в подальшому Закон) закупівлі здійснюються за принципами:
1) добросовісної конкуренції серед учасників;
2) максимальної економії, ефективності та пропорційності;
3) відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінації учасників та рівного ставлення до них;
5) об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Частиною 4 статті 5 Закону передбачено, що замовники НЕ МАЮТЬ ПРАВА встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Замовники ПОВИННІ добросовісно користуватися своїми правами, визначеними Законом. При цьому, ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ зловживання правами (ч.5 ст.5 Закону).
Відповідно до частини 6 статті 11 Закону уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі повинна забезпечити об’єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель в інтересах замовника.
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Відповідно до частини 3 статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, однак лише у тому випадку, якщо вимоги щодо наявності такої інформації прямо передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до частини 2 статті 25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб'єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.
Відповідно до частини 2 статті 31 Господарського кодексу України дискримінація суб'єктів господарювання не допускається.
Зазначена вище вимога тендерної документації щодо відвідування потенційними учасниками процедури закупівлі об’єкту Замовника з метою огляду об’єкту, де будуть виконуватися Роботи та ознайомитися з розробленою та затвердженою кошторисною документацією, та надання в складі тендерної пропозиції Акту обстеження місця виконання Робіт, ДИСКРИМІНУЄ учасників процедури закупівлі, порушує їх права на конфіденційність інформації до моменту розкриття тендерних пропозицій в порядку, передбаченому Законом з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в подальшому Особливості), обмежує їх право на участь у даній процедурі закупівлі.
Відповідна вимога несе у собі КОРУПЦІЙНІ РИЗИКИ, адже для участі у закупівлі потенційним учасникам необхідно зустрітись з представником Замовника, відвідати його об’єкт. Встановлені вище вимоги тендерної документації є незаконними та такими, що порушують права учасників та наступні принципи закупівель:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Крім цього, встановлення Замовником зазначеної вище дискримінаційної вимоги є необґрунтованою та такою, що суперечить вимогам Закону з урахуванням Особливостей, адже за таких умов, з підстав, незалежних від суб'єкта господарювання Замовник може маніпулювати ситуацією та не надати можливості відвідати об’єкт Замовника, що в подальшому може стати з не залежних від суб'єкта господарювання підстав причиною відхилення його тендерної пропозиції.
Слід також зазначити, що Замовник при оголошенні закупівлі, виходячи зі ст. 23 Закону, зобов'язаний розробити технічне завдання та вкласти в нього максимум інформації, яка сприятиме потенційним учасникам правильно зрозуміти об'єми, обсяги та вимоги до виконуваних робіт, що запитуються предметом закупівлі. Зокрема, технічна специфікація ПОВИННА містити опис УСІХ необхідних характеристик робіт, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики.
На підставі викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України, умови якої містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників.
Наразі існує усталена практика з розгляду скарг такого або подібного характеру Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які 100% розглядаються на користь скаржників, тобто на користь потенційних учасників процедури закупівлі (наприклад, Рішення № 13433-р/пк-пз від 07.08.2024 р., Рішення № 20243-р/пк-пз від 30.10.2020 р., Рішення № 19212-р/пк-пз від 13.10.2020 р., Рішення № 4448-р/пк-пз від 05.05.2022 р., Рішення № 5702 від 06.09.2022 р. та ще багато інших...).
Отже, просимо не порушувати вимоги чинного законодавства в сфері публічних закупівель та видалити дискримінаційну вимогу, передбачену п.32 р.6 Додатку № 4 до ТД у повному обсязі.
Відповідь:
Доброго дня шановний Учасник. Дякуємо за ваше звернення та повідомляємо наступне.
Дана вимога встановлена Замовником не задля дискримінації.
Виїзд та огляд місця виконання робіт надає Учаснику можливість усвідомити обсяг робіт та максимально точно скласти свою цінову пропозицію і не допустити в подальшому її безпідставного коригування, що безумовно відповідає принципу максимальної економії та ефективності, закріпленому у ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Також, даний підхід, забезпечує максимальну ефективність і економію, бо усуває можливість для недоречних затрат Учасника на переробку підготовлених документів для розгляду. Водночас, цей підхід відповідає принципам прозорості та відкритості в публічних закупівлях, оскільки, крім названого вище, також дозволяє уникнути корупційних проявів.
Потенційні Учасники, без ознайомлення з особливостями проведення робіт та без ознайомлення з технічною частиною документації та виїзду на потенційний об’єкт, на якому планується виконання робіт за предметом закупівлі, не зможуть визначити кількісні, якісні, технічні та інші характеристики зазначені в Технічному завданні.
Вимога про огляд/ознайомлення місця виконання робіт, не може бути дискримінаційною, що обмежує Учасників, оскільки будь-який суб’єкт підприємницької діяльності має право ознайомитись на загальних/рівноправних підставах з об’єктом тендерної процедури до складання цінової пропозиції та документації.
Запрошуємо Вас ознайомитись з об’єктом процедури закупівлі і після чого, у разі задоволення оглянутих обставин і особливостей, взяти участь у процедурі відкритих торгів з особливостями.
Отже, вважаємо, що вимога Замовника, про виїзд фахівця для огляду об’єкту тендерної процедури, є обґрунтованою та відповідає законодавству України щодо публічних закупівель.
Дата відповіді:
29.10.2024 12:21