-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Відновлення та заправка картриджів
Завершена
68 135.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 340.68 UAH
мін. крок: 0.5% або 340.68 UAH
Період уточнення:
09.10.2024 10:56 - 14.10.2024 00:00
Відповідь надана
Щодо неправомірної вимоги
Номер:
2748cca79f514477b0718bc9f8357c0e
Дата опублікування:
09.10.2024 18:05
Опис:
Шановний Замовнику! Просимо звернути увагу на дискримінаційну вимогу в тендерній документації, а саме: У таблиці 2 додатку 3 до Тендерної документації "Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону та іншим вимогам" зазначено, що учасник має надати наступне: "1.1. Копія дійсного на момент розкриття пропозицій висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на підтвердження того, що тонер який використовується Учасником під час надання послуг за договором, відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України.". Ця вимога є дискримінаційною, у зв'язку з тим, що з 01 жовтня 2023 року отримання висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які видавала раніше виключно Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, більше не передбачене чинним законодавством (і відповідно не здійснюється єдиним уповноваженим на те державним органом), оскільки набули чинності зміни, внесені: - на підставі Закону № 2573-ІХ від 06.09.2022, відповідно до якого втратив чинність Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", статтями 10-12 якого саме й передбачалося отримання висновків державної санітарно- епідеміологічної експертизи; - введеним, натомість, в дію з 01.10.2023 Законом України "Про систему громадського здоров’я" від 06.09.2022, яким не передбачене складання висновків державної санітарно- епідеміологічної експертизи. У зв’язку з цими змінами законодавства Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на дату оголошення даної закупівлі НЕ видає висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, тому їх неможливо отримати під вищезазначену вимогу. Тобто, взяти участь у даній закупівлі можуть тільки учасники, на пропоновану якими продукцію наявні раніше видані висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які було видано в порядку, що передбачений вже нечинним законодавством України. Наразі наберає обертів практика оскарження в АМКу таких вимог Замовниками, пропонуємо переглянути Вам рішення АМКу по закупівлі UA-2024-02-06-005585-a, в якому оскаржувальний орган визнав не правоправною таку вимогу, яка суперечить законодавству України. Просимо внести зміни до Тендерної документації шляхом виключення вищевказаної вимоги,
Відповідь:
Вітаємо! Державна казначейська служба України (далі – Казначейство) розглянула Ваше питання, предметно проаналізувавши наведені обставини, та повідомляє, що найближчим часом буде внесено до тендерної документації відповідні зміни.
Дата відповіді:
11.10.2024 16:23
Відповідь надана
Щодо підпису пропозиції
Номер:
4052454eb72e48b887d2f046ed0a319e
Дата опублікування:
09.10.2024 18:00
Опис:
Шановний Замовнику!
Кабмін постановою № 1298 від 12.12.2023 «Про затвердження вимог до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг, та вимог до створення та перевірки удосконалених електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» (далі — Постанова № 1298) затвердив вимоги до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг. Ця постанова набрала чинності з 31.12.2023.
У зв’язку з набуттям чинності Постановою № 1298 з 31.12.2023 замість кваліфікованого електронного підпису можна використовувати удосконалений підпис, якщо законом не вимагається інше, при цьому замовники та учасники торгів можуть після 31.12.2023 продовжувати й надалі використовувати кваліфіковані електронні підписи. Це також підтверджує Мінцифри у своєму роз’ясненні, з яким ви можете ознайомитися у матеріалі «Мінцифри про використання КЕП та Постанову № 1298».
Просимо дозволити підписання тендерних пропозицій УЕПом.
Відповідь:
Вітаємо! Державна казначейська служба України (далі – Казначейство) розглянула Ваше питання, предметно проаналізувавши наведені обставини, та повідомляє наступне.
1. Статтею 6 Конституції України визначено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
2. Нормативно-правове регулювання сфери публічних закупівель підпадає під дію спеціального Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) та підзаконних актів, виданих на його виконання.
Відповідно до положень частини 3 статті 12 Закону № 922-VIII під час використання електронної системи закупівель (далі – ЕСЗ) з метою подання тендерних пропозицій / пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до положень частини 5 статті 22 Закону № 922-VIII замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через ЕСЗ із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до абзацу третього пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 (далі – порядок № 1082), що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893, після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи.
Слід зазначити, що відповідно до Закону України від 01.12.2023
№ 2801-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення укладення угоди між Україною та Європейським Союзом про
взаємне визнання кваліфікованих електронних довірчих послуг та імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері електронної ідентифікації» внесено зміни до назви Закону України від 05.10.2017 № 2155-VIII, слова «Про електронні довірчі послуги» замінено словами «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Відповідно до пункту 27 частини першої статті 1 Закону України
від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155-VIII) кваліфікований електронний підпис (далі – КЕП) – удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
Водночас пункт 59 частини першої статті 1 Закону № 2155-VIII визначає, що удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (далі – УЕП), – удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням кваліфікованого сертифіката електронного підпису, виданого кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг та не містить відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису.
Тобто поняття «КЕП» та «УЕП» законодавчо розмежовані.
Водночас відповідно до частини шостої статті 18 Закону №2155-VIII КЕП має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису.
При цьому, враховуючи вищезазначене, спеціальними нормами у сфері публічних закупівель (а саме – порядком № 1082) чітко передбачено застосування саме КЕП, а не УЕП.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 193 реалізовано експериментальний проект щодо забезпечення можливості використання не пізніше ніж до 05.03.2022 удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2022
№ 300 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг» (далі – постанова № 300) надано можливість використовувати УЕП на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування. При цьому дану постанову відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.01.2024 № 88 визнано такою, що втратила чинність (з 01.02.2024).
Ваше звернення від 09.10.2024 (18:00) до закупівлі UA-2024-10-09-003524-a містить, серед іншого, посилання на оприлюднену на веб-ресурсі Радника у сфері публічних закупівель від 24.01.2024 статтю «Мінцифри про використання КЕП та Постанову № 1298», яка містить текст листа-відповіді Мінцифри від 22.01.2024 № 1/06-11-984 на лист ТОВ «Тендерне Агентство Радник» від 20.12.2023 № 20/12.
У зазначеному листі Мінцифри також розмежовує поняття «КЕП» та «УЕП» та зазначає, серед іншого, що «Законом може встановлюватися обов’язковість використання кваліфікованих електронних довірчих послуг в інших сферах суспільних відносин.».
При цьому останні 2 абзаци листа Мінцифри містять наступний текст:
«Постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2023 р. № 1298 «Про затвердження вимог до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг, та вимог до створення та перевірки удосконалених електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» спрощено отримання та використання удосконалених електронних підписів. Замість кваліфікованого електронного підпису можна використовувати удосконалений підпис, якщо законом не вимагається інше.
Враховуючи зазначене, замовники торгів (державні установи, підприємства, організації), а також учасники торгів (юридичні особи приватної/державної власності, фізичні особи-підприємці) можуть продовжувати і надалі використовувати кваліфіковані електронні підписи після 31.12.2023.»
Тобто Мінцифри робить однозначний висновок про те, що замовники та учасники й надалі можуть використовувати саме КЕП, а не УЕП.
При цьому вбачається, що процитований текст листа Мінцифри «якщо законом не вимагається інше» має трактуватись у широкому розумінні цього терміну: законодавством (як Законами України, так і підзаконними актами Кабінету Міністрів України, міністерств і відомств), тобто якщо нормативно-правовим актом не встановлено обов'язку використовувати КЕП, то тоді дозволяється використання УЕП.
Проте у сфері публічних закупівель порядком № 1082 встановлено обов'язок, що «після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи».
З огляду на зазначене визначена Казначейством вимога щодо накладення учасниками процедури закупівлі на тендерні пропозиції виключно КЕП є обгрунтованою.
3. Слід зазначити, що під час розробки тендерної документації до закупівлі UA-2024-10-09-003524-a вимоги щодо накладення КЕП учасниками процедури закупівлі було визначено з урахуванням оприлюдненої 02.10.2024 відповіді Міністерства економіки на вебпорталі Міністерства економіки (Головна / Публічні закупівлі / Консультації з питань закупівель / Консультації з питань публічних закупівель) на запит Казначейства № 436/2024 щодо того, чи вправі замовники (у розумінні Закону № 922-VIII) вимагати від учасників процедур закупівель накладення ними виключно КЕП (без можливості накладення УЕП) у процесі подання тендерних пропозицій.
Так, у своїй відповіді Міністерство економіки рекомендувало врахувати відповідь Міністерства економіки на запит Управління освіти, молоді та спорту Солотвинської селищної ради № 241/2023, а також лист Мінцифри від 01.03.2024 № 1/11-2-С-493-24-220-2024.
Відповідь Міністерства економіки на запит № 241/2023 містить, серед іншого, посилання на постанову № 300, яка з 01.02.2024 втратила чинність.
Лист Мінцифри № 1/11-2-С-493-24-220-2024 містить, серед іншого, висновок про те, що «якщо інше не встановлено законом, законодавством у сфері електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг дозволяється використання електронних підписів, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритого ключа.».
Таким чином, враховуючи вищезазначене та з огляду на положення порядку № 1082, визначена Казначейством вимога щодо накладення учасниками процедури закупівлі на тендерні пропозиції виключно КЕП є обгрунтованою.
Дата відповіді:
11.10.2024 16:18