-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Антена
Завершена
159 375.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.6% або 1 000.00 UAH
мін. крок: 0.6% або 1 000.00 UAH
Період уточнення:
22.07.2024 10:54 - 16.08.2024 00:00
Відповідь надана
Дискримінаційні умови закупівлі
Номер:
18b88553d9484dba8c1393302168520b
Дата опублікування:
26.07.2024 18:30
Опис:
Шановний замовнику закупівлі:
просимо ознайомитися із законодавством України у сфері проведення закупівель, а саме із Законом України "Про публічні закупівлі" та постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12 жовтня 2022 р. «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Згідно статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються із дотриманням встановлених принципів проведення закупівель та недискримінації учасників, а саме закупівлі повинні здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до пункту 1 Додатку №2 «Технічні, якісні та кількісні вимоги до предмету закупівлі» Тендерної документації Замовником встановлено обов’язок Учасника надати :
«ДСТУ EN ISO 9001:2018, виданий органом з сертифікації, що акредитований НААУ, в сфері якого повинен бути (ДК 021:2015 або КВЕД-ДК 009:2010) чинний атестат про акредитацію органу з сертифікації, звіт про аудит та Настанову з якості, якою встановлюється документована система управління якістю учасника відповідно до вимог стандарту ДСТУ EN ISO 9001;
- ДСТУ EN ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015,IDT) "Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування", виданий органом з сертифікації, в сфері якого повинен бути (ДК 021:2015 або КВЕД-ДК 009:2010), чинний атестат про акредитацію органу з сертифікації та Настанову з якості, якою встановлюється система екологічного управління відповідно до вимог стандарту екологічного управління відповідно до вимог ДСТУ ISO 14001
- ДСТУ EN ISO 27001:2023, виданий органом з сертифікації. що акредитований НААУ, та Настанову системи управління інформаційною безпекою (СУІБ) відповідно до вимог стандарту екологічного управління відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 27001;»
Вважаю вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Сертификация ДСТУ EN ДСТУ EN ISO 9001:2015, ДСТУ EN ISO 27001:2023, ДСТУ EN ISO 14001:2015, ДСТУ EN ISO 27001:2023, ДСТУ EN ISO 14001:2015 не поширюється до предмету цієї закупівлі «Антени» згідно ДК 021:2015:32350000-1: Частини до аудіо- та відеообладнання згідно чинних норм законодавства України, який хоче запропонувати у складі своєї тендерної пропозиції учасник, тому немає підстав та учасник не зобов'язаний отримувати зазначений сертифікат, а також Замовник не має права впливати на замовника з вимогою про отримання будь-яких документів,
Що стосуються акредитації чи сертифікації, якщо такі документи не є обов'язковими. Крім того, такий сертифікат жодним чином не впливає на технічні характеристики запропонованого товару, також не є обов'язковим для здійснення продажу товарів даної категорії, а тому є дискримінаційною вимогою Замовника, що штучно звужує коло учасників.
Таким чином вимагання Замовником у Учасників закупівлі, сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2015, ДСТУ EN ISO 27001:2023, ДСТУ EN ISO 14001:2015, є безпідставним та дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, фізичної особи-підприємця Гуменюка Ю.В.
Слід звернути увагу, що Замовником встановлено надмірно формально сурове (бюрократичне) застосування правових норм й вчинення дій, без врахування їх доцільності (розумності, добросовісності).
Отже зазначені Замовником вимоги щодо сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2015, ДСТУ EN ISO 27001:2023, ДСТУ EN ISO 14001:2015, який не має відношення до визначеного товару у тендерній документації, свідчать про прояв надмірного формалізму у своїй діяльності.
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Крім того, сертифікація не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими. Крім того, наявність сертифікату в учасника ніякі не впливає на порядок виготовлення товару, якщо учасник є постачальником, а не прямим виробником.
Також встановлена вимога є дискримінаційною та такою, що порушує чинне законодавство України. Частиною 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що у Документації зазначаються такі відомості, в тому числі:
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
При цьому, згідно ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Крім того, ч. 5 ст. 23 Закону встановлено, що маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Відповідно до пункт 11 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Отже, згідно чинного законодавства України Замовник може вимагати відповідності лише у випадках визначених чинним законодавством України. Крім того, такі сертифікати відповідності повинні бути видані згідно чинного законодавства України, а сертифікація ДСТУ EN ISO 9001:2015, ДСТУ EN ISO 27001:2023, ДСТУ EN ISO 14001:2015 не має встановленого порядку до предмету цієї закупівлі «Антени» згідно ДК 021:2015:32350000-1: Частини до аудіо- та відеообладнання, а тому у відповідно відсутні належні акредитовані органи, що безпосередньо можуть провірити такі критерії до «Антени» згідно ДК 021:2015:32350000-1: Частини до аудіо- та відеообладнання, такий порядок не визначений на законодавчому рівні в Україні як нормативно-правовий акт, не впроваджений. Так як, в офіційній державній базі даних "Законодавство України", що знаходиться за посиланням така інформація відсутня і є публічною.
Враховуючи вище зазначене, Скаржник повідомляє, що вимога про сертифікація ДСТУ EN ISO 9001:2015, ДСТУ EN ISO 27001:2023, ДСТУ EN ISO 14001:2015 до предмету цієї закупівлі «Антени» згідно ДК 021:2015:32350000-1: Частини до аудіо- та відеообладнання суперечить чинному законодавству України, виходячи із вище зазначеного відсутнє зобов'язання, що в Україні до предмету цієї закупівлі «Антени» згідно ДК 021:2015:32350000-1: Частини до аудіо- та відеообладнання щодо наявності сертифікатів чи проходження відповідності до в органів певної акредитації.
Вимога щодо такого сертифікату дискримінацією не тільки по відношенню до Скаржника, а і до інших Учасників. Так як за таких умов в даній Процедурі закупівлі зможуть взяти участь тільки ті Учасники, що запропонують предмет закупівлі із сертифікатом, що його не стосується та не є обов'язковим стандартом в Україні.
Враховуючи вищенаведене, потенційний учасник що має великий анаолгічний досвід в сфері закупівель за цим ДК 021 2015 вимагає видалити у Додатку 2 Документації вимогу як таку, що є дискримінаційними: відповідність учасника стандарту сертифікація ДСТУ EN ISO 9001:2015, ДСТУ EN ISO 27001:2023, ДСТУ EN ISO 14001:2015 до предмету цієї закупівлі.
Крім того, відповідно до абзацу 4 пункту 1 Додатку №2«Технічні, якісні та кількісні вимоги до предмету закупівлі» Тендерної документації Замовником встановлено обов’язок Учасника надати :
- Сертифікат на систему менеджменту якості AQAP 2110:2016:2016, виданий органом із сертифікації на території України, у відповідності до чинного законодавства України, сертифікат повинен бути дійсний на дату розкриття тендерних пропозицій та надати Настанову, якою встановлюється, що система управління якості відповідає AQAP-2110..»
Стандарт AQAP 2110:2016 встановлює вимоги до систем менеджменту, які застосовуються в оборонних та промислових підприємствах, що співпрацюють з НАТО. Він охоплює такі аспекти, як керівництво, контроль якості, управління ризиками, постачання, технічні вимоги та безпеку інформації.
Стандарти НАТО серії AQAP ґрунтуються на тому, що обороноздатність залежить у значній мірі від якості оборонної продукції (систем озброєння), включаючи комплекс технічних засобів, програмного забезпечення, засобів обслуговування, персоналу і процесів, а якість найкращим чином може бути досягнута шляхом застосування комплексного системного підходу до якості на всіх стадіях життєвого циклу продукції.
Відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі» : цей Закон визначає загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель.
Стаття 17. Критерії оцінки пропозицій учасників закупівель.
2. Державний замовник може додатково застосовувати такі критерії:
1) рівень експлуатаційних витрат;
2) проходження державних та інших випробувань державним замовником або факт прийняття державним замовником на озброєння;
3) наявність сертифікованої системи менеджменту якості (якщо це не є вимогою тендерної документації та якщо не встановлено відповідних кваліфікаційних критеріїв);
4) наявність сертифікатів відповідності вимогам стандартів НАТО (AQAP) за раніше виконаними учасником відбору протягом попереднього календарного року державними контрактами (договорами).
Замовник закупівлі - Виконавчий комітет Золотоніської міської ради не здійснює діяльність у сфері оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони.
Стандарт AQAP встановлює вимоги до систем менеджменту, які застосовуються в оборонних та промислових підприємствах, що співпрацюють з НАТО
Таким чином вимагання Замовником у Учасників закупівлі UA-2024-05-27-005041-a, сертифікату AQAP є безпідставним та дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, фізичної особи-підприємця Гуменюка Ю.В.
Слід звернути увагу, що Замовником встановлено надмірно формально сурове (бюрократичне) застосування правових норм й вчинення дій, без врахування їх доцільності (розумності, добросовісності).
Отже зазначені Замовником вимоги щодо сертифікату AQAP, який не має відношення до визначеного товару у тендерній документації, свідчать про прояв надмірного формалізму у своїй діяльності.
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Крім того, сертифікація AQAP не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Крім того, відповідно до «Концепції створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення», схваленої Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 976-р від 01 листопада 2022 року встановлено, що на першому етапі розробити нормативно-правові, зокрема законодавчі, акти щодо функціонування системи державного гарантування якості у мирний час та особливий період, її організаційної структури, повноважень, функцій та відповідальності державних замовників та виконавців, інших суб’єктів системи державного гарантування якості, які гармонізовані з вимогами міжнародних стандартів ISO та стандартів НАТО серії AQAP, на даний момент відбувається розроблення порядку нормативного регулювання сертифікату стандартів НАТО серії AQAP, а тому належний порядок його впровадження/використання та дотримання на території України відсутній.
Також встановлена вимога є дискримінаційною та такою, що порушує чинне законодавство України. Частиною 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що у Документації зазначаються такі відомості, в тому числі:
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
При цьому, згідно ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Крім того, ч. 5 ст. 23 Закону встановлено, що маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Отже, згідно чинного законодавства України Замовник може вимагати відповідності лише у випадках визначених чинним законодавством України. Крім того, такі сертифікати відповідності повинні бути видані згідно чинного законодавства України стандарт НАТО серії AQAP не визначений на законодавчому рівні в Україні як нормативно-правовий акт, не впроваджений. Так як, в Базі даних "Законодавство України", що знаходиться за посиланням
Крім того, стандарт НАТО серії AQAP не імплементований в чинне законодавство України та не є обов'язковим стандартом в Україні.
Враховуючи вище зазначене, Скаржник повідомляє, що вимога про відповідність учасника сертифікату стандарт НАТО серії AQAP суперечить чинному законодавству України. Так як, стандарт НАТО серії AQAP не визначений на законодавчому рівні України як нормативно-правовий акт та не є чинним стандартом в Україні. Замовник не має права вимагати в Документації сертифікат згідно не діючого в Україні стандарта НАТО серії AQAP. В тексті EN 840-2 вказано, що відповідно до внутрішнього регламенту він поширюється на виробників обораного комплексу країн НАТО.
Отже, виходячи із вище зазначеного відсутнє зобов'язання, що в Україні EN 840-2 мають бути реалізовані як стандарти.
Вимога щодо сертифікату EN 840-2 є дискримінацією не тільки по відношенню до Скаржника, а і до інших Учасників. Так як за таких умов в даній Процедурі закупівлі зможуть взяти участь тільки ті Учасники, що запропонують товар із сертифікацією: сертифікат EN 840-2. Скаржник зауважує, що EN 840-2 не є обов'язковим стандартом в Україні.
В Україні відсутній прийнятний нормативно-правовий акт, що встановлює порядок впровадження учасниками стандарту НАТО серії AQAP та відсутній регламентований порядок отримання відповідного стандарту НАТО серії AQAP учасником. Крім того, Україні відсутні установи, організації, що видають підтвердження стандарту НАТО серії AQAP в порядку, що встановлений нормативно-правовими актами законодавства України.
Враховуючи вищенаведене, Скаржник вимагає видалити у Додатку 2 Документації вимогу як таку, що є дискримінаційними: відповідність учасника стандарту НАТО серії AQAP.
На підставі наведеного просимо від Замовника:
1) Врахувати зазначені вище порушення в тендерній документації, та наведену практику АМКУ в сфері закупівель аналогічного предмету, та тому здійснити внесення змін
В разі необґрунтованої відмови або ігнорування щодо виконання вищезазначених законних дій, учасник буде вимушений звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту його законних інтересів, як учасника закупівлі.
Відповідь:
Шановний потенційний учаснику процедурі закупівлі!
Замовник розглянув Ваше питання щодо встановлення у тендерній документації вимоги про надання, Сертифікатів (наділ – Вимога) та повідомляє наступне:
Ця Вимога встановлена з огляду на те, що товар, який предметом закупівлі, закуповується Замовником для потреб здійснення ремонту/заміни безпілотних літальних апаратів (дронів), що експлуатуються підрозділами Збройних Сил України та відповідно до «Концепції створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення», схваленої Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 976-р від 01 листопада 2022 року (надалі – Концепція), яка спрямована на забезпечення реалізації положень Закону України “Про оборонні закупівлі” та запровадження процедур взаємного державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у сфері експортно-імпортних поставок та передбачає запровадження процедур взаємного державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у сфері експортно-імпортних поставок.
Разом із тим, розпорядженням № 172 від 24.02.2023 року, КМУ затверджено План заходів щодо реалізації «Концепції створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення», одними із пунктів якого є: формування реєстру органів з оцінки відповідності, які в установленому порядку уповноважені на провадження діяльності з державного гарантування якості та інформування Офісу НАТО із стандартизації про прийняття стандартів НАТО серії AQAP, які охоплюються Угодою НАТО із стандартизації.
Звертаємо Вашу увагу на те, що підзаконними нормативно - правовими актами, на державному рівні, передбачено впровадження вищеназваної системи гарантування якості.
Наголошуємо та тому, що товар, який є предметом закупівлі, не являється товаром для цивільного використання, а виключно - для задоволення потреб оборони держави, а тому, активна стандартизація виробництва та постачання товарів оборонного призначення відповідно до стандартів НАТО серії AQAP, не лише не являється дискримінаційною, а й повинна здійснюватися суб’єктами господарювання.
Крім того, впровадження стандарту AQAP допомагає забезпечити високі стандарти якості та безпеки виробництва, що є важливим фактором для оборонної промисловості.
Беручи до уваги наведене, з метою здійснення закупівлі товару відповідної якості, такого, що відповідає встановленим національним та міжнародним стандартам, Замовник правомірно встановив у Додатку 2 до тендерної документації вимогу щодо надання у складі тендерної пропозиції Сертифікату AQAP.
Щодо вимоги про надання сертифікатів системи управління якістю, системи екологічного управління та системи управління інформаційною безпекою, повідомляє наступне:
Так, згідно положень частин 3-4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон), у тендерній документації зазначаються такі відомості: 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби).
При цьому частина 5 статті 23 Закону передбачає, що Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Окрім цього частиною 6 статті 23 Закону, встановлено вимогу, про те, якщо учасник не має відповідних маркувань, протоколів випробувань чи сертифікатів і не має можливості отримати їх до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, від нього не залежних, він може подати технічний паспорт на підтвердження відповідності тим же об’єктивним критеріям. Замовник зобов’язаний розглянути технічний паспорт і визначити, чи справді він підтверджує відповідність установленим вимогам, із обґрунтуванням свого рішення.
Якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Звертаємо Вашу увагу на те, що Сертифікати ISO не підтверджують відповідність предмета закупівлі технічним характеристикам товару. Щодо Вашого твердження про те, що наявність Сертифікати ISO не впливає на якість товару, що виготовляється чи постачається, таке твердження не відповідає дійсності, оскільки такі сертифікати видаються органами з оцінки відповідності (до речі Замовник вимагає, щоб такі органи були акредитованими), які проводять аудит та підтверджують введення системи менеджменту на підприємстві відповідним звітом про перевірку таких систем менеджменту, за результатами, якої видають відповідні сертифікати.
Сертифікат ISO - документ, який підтверджує відповідність систем управління та якості продукції підприємства державним та/або міжнародним стандартам. Для замовника, наявність сертифікату на систему менеджменту якістю у постачальника є одним зі способів підтвердження якості товарів і послуг.
Окрім цього наявність діючого на підприємстві Сертифікату ISO дає впевненість у безпеці товару, який купує споживач. Ці загальноприйняті стандарти визначають виробничі характеристики й норми, згідно яких мають виготовлятися товари та надаватися послуги. Саме завдяки стандартизації споживач може бути впевнений у належній якості продукції та послуг.
По-друге, у розробці стандартів беруть участь не лише виробники продукції та постачальники послуг, але й споживчі організації різних країн. Це означає, що продукти та послуги сертифікованих підприємств, відповідають повним урахуванням усіх вимог споживачів.
Для замовника важливим є те, що в умовах війни потенційний постачальник здатний якісно виконувати свої зобовʼязання. Сертифікація – це як гарантія для замовника, якою підтверджується відповідність постачальника міжнародним стандартам, а ще – готовність його до будь-яких форс мажорів.
Беручи до уваги наведене, з метою здійснення закупівлі товару відповідної якості, такого, що відповідає встановленим національним та міжнародним стандартам, Замовник правомірно встановив у Додатку 2 до тендерної документації вимогу щодо надання у складі тендерної пропозиції Сертифікатів ISO.
Дата відповіді:
29.07.2024 09:08
Відповідь надана
Дискримінаціна вимога
Номер:
755c32e7b2aa41b4b4d6ffac8a9f9a84
Дата опублікування:
25.07.2024 16:10
Опис:
Сертифікація ISO не поширюється до предмету цієї закупівлі згідно чинних норм законодавства України, який хоче запропонувати у складі своєї тендерної пропозиції учасник, тому немає підстав та учасник не зобов'язаний отримувати зазначений сертифікат, а також Замовник не має права впливати на замовника з вимогою про отримання будь-яких документів, Що стосуються акредитації чи сертифікації, якщо такі документи не є обов'язковими. Крім того, такий сертифікат жодним чином не впливає на технічні характеристики запропонованого товару, також не є обов'язковим для здійснення продажу товарів даної категорії, а тому є дискримінаційною вимогою, що штучно звужує коло учасників.
Сертифікату стандарт НАТО серії AQAP суперечить чинному законодавству України. Так як, стандарт НАТО серії AQAP не визначений на законодавчому рівні України як нормативно-правовий акт та не є чинним стандартом в Україні. Замовник не має права вимагати в Документації сертифікат згідно не діючого в Україні стандарта НАТО серії AQAP.
Принцип недискримінації учасників закріплений у ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), у ст. 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників.
Така ж позиція визначена у рішеннях колегії АМКУ:
- Рішеннях колегії АМКУ № № 265-р/пк-пз від 04.01.2024 – 10 арк;
- Рішеннях колегії АМКУ № 10060-р/пк-пз від 07.06.2024 – 6 арк.
На підставі вищесказаного просимо видалити дискримінаційні вимоги в додатку 2 тендерної документації та привести документацію в порядок згідно чинного законодавства.
Відповідь:
Шановний потенційний учаснику процедурі закупівлі!
Замовник розглянув Вашу питання щодо встановлення у тендерній документації вимоги про надання, Сертифікату AQAP, виданого органом з сертифікації* (наділ – Вимога) та повідомляє наступне:
Ця Вимога встановлена з огляду на те, що товар, який предметом закупівлі, закуповується Замовником для потреб здійснення ремонту/заміни безпілотних літальних апаратів (дронів), що експлуатуються підрозділами Збройних Сил України та відповідно до «Концепції створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення», схваленої Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 976-р від 01 листопада 2022 року (надалі – Концепція), яка спрямована на забезпечення реалізації положень Закону України “Про оборонні закупівлі” та запровадження процедур взаємного державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у сфері експортно-імпортних поставок та передбачає запровадження процедур взаємного державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у сфері експортно-імпортних поставок.
Разом із тим, розпорядженням № 172 від 24.02.2023 року, КМУ затверджено План заходів щодо реалізації «Концепції створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення», одними із пунктів якого є: формування реєстру органів з оцінки відповідності, які в установленому порядку уповноважені на провадження діяльності з державного гарантування якості та інформування Офісу НАТО із стандартизації про прийняття стандартів НАТО серії AQAP, які охоплюються Угодою НАТО із стандартизації.
Звертаємо Вашу увагу на те, що підзаконними нормативно - правовими актами, на державному рівні, передбачено впровадження вищеназваної системи гарантування якості.
Наголошуємо та тому, що товар, який є предметом закупівлі, не являється товаром для цивільного використання, а виключно - для задоволення потреб оборони держави, а тому, активна стандартизація виробництва та постачання товарів оборонного призначення відповідно до стандартів НАТО серії AQAP, не лише не являється дискримінаційною, а й повинна здійснюватися суб’єктами господарювання.
Крім того, впровадження стандарту AQAP допомагає забезпечити високі стандарти якості та безпеки виробництва, що є важливим фактором для оборонної промисловості.
Беручи до уваги наведене, з метою здійснення закупівлі товару відповідної якості, такого, що відповідає встановленим національним та міжнародним стандартам, Замовник правомірно встановив у Додатку 2 до тендерної документації вимогу щодо надання у складі тендерної пропозиції Сертифікату AQAP.
Щодо вимоги про надання сертифікатів системи управління якістю, системи екологічного управління та системи управління інформаційною безпекою, повідомляє наступне:
Так, згідно положень частин 3-4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон), у тендерній документації зазначаються такі відомості: 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби).
При цьому частина 5 статті 23 Закону передбачає, що Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Окрім цього частиною 6 статті 23 Закону, встановлено вимогу, про те, якщо учасник не має відповідних маркувань, протоколів випробувань чи сертифікатів і не має можливості отримати їх до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, від нього не залежних, він може подати технічний паспорт на підтвердження відповідності тим же об’єктивним критеріям. Замовник зобов’язаний розглянути технічний паспорт і визначити, чи справді він підтверджує відповідність установленим вимогам, із обґрунтуванням свого рішення.
Якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Звертаємо Вашу увагу на те, що Сертифікати ISO не підтверджують відповідність предмета закупівлі технічним характеристикам товару.
Сертифікат ISO - документ, який підтверджує відповідність систем управління та якості продукції підприємства державним та/або міжнародним стандартам. Для замовника, наявність сертифікату на систему менеджменту якістю у постачальника є одним зі способів підтвердження якості товарів і послуг.
Окрім цього наявність діючого на підприємстві Сертифікату ISO дає впевненість у безпеці товару, який купує споживач. Ці загальноприйняті стандарти визначають виробничі характеристики й норми, згідно яких мають виготовлятися товари та надаватися послуги. Саме завдяки стандартизації споживач може бути впевнений у належній якості продукції та послуг.
По-друге, у розробці стандартів беруть участь не лише виробники продукції та постачальники послуг, але й споживчі організації різних країн. Це означає, що продукти та послуги сертифікованих підприємств, відповідають повним урахуванням усіх вимог споживачів.
Для замовника важливим є те, що в умовах війни потенційний постачальник здатний якісно виконувати свої зобовʼязання. Сертифікація – це як гарантія для замовника, якою підтверджується відповідність постачальника міжнародним стандартам, а ще – готовність його до будь-яких форс мажорів.
Беручи до уваги наведене, з метою здійснення закупівлі товару відповідної якості, такого, що відповідає встановленим національним та міжнародним стандартам, Замовник правомірно встановив у Додатку 2 до тендерної документації вимогу щодо надання у складі тендерної пропозиції Сертифікатів ISO.
Дата відповіді:
27.07.2024 09:08