• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 5

комплекс послуг з розмінування земель лісогосподарського призначення

90520000-8 комплекс послуг з розмінування земель лісогосподарського призначення

Завершена

11 425 192.28 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 57 125.96 UAH
Період уточнення: 29.05.2024 17:44 - 23.06.2024 00:00
Відповідь надана

дискримінаційна вимога, та вимога, яка не передбачена зконодавствм

Номер: 709b276e65194f1c9b7fd63bb15ac0c3
Дата опублікування: 22.06.2024 20:17
Опис: Основні вимоги до змісту та складу тендерної документації визначено частиною другою статті 22 Закону ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), відповідно до якої тендерна документація повинна містити, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Відповідно до частини першої статті 16 Закону замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник відповідно до частини другої статті 16 Закону установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Таким чином, Законом встановлено, що тендерна документація має містити не лише перелік кваліфікаційних критеріїв, а й перелік документів на підтвердження відповідності учасника зазначеним критеріям, які мають бути надані учасниками торгів у складі тендерних пропозицій. Умови сертифікації операторів ПМД (далі- Оператор) визначають вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання оператором, та вичерпний перелік підтвердних документів, що додаються до заяви про отримання сертифікації на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт пмд. Разом із цим, з огляду на положення Закону та специфіку предмета закупівлі, замовники самостійно визначають умови тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам. Проте такі диспозитивні дії замовника щодо вільного (на власний розсуд) та досить широкого трактування положень Закону щодо вимог до порядку підготовки тендерної документації, зокрема, в частині визначення кваліфікаційних критеріїв та способу підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям несуть в собі багато порушень. Найбільш поширеними порушеннями з боку розгляду замовників(за звітами АМКУ) визначаються порушення в частині встановлення підтвердження відповідності учасників процедур закупівель кваліфікаційним критеріям є такі наступні. 1. Вимоги щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Умови сертифікації Операторів встановлюють вичерпний перелік кадрових вимог, зокрема, щодо виконання робіт з НТО, а саме: • Відомості щодо кваліфікації й практичного досвіду її керівництва та персоналу з урахуванням роботи в інших організаціях з ПМД (за зразком). • Копію документів про освіту: - для керівного складу – відповідно до вимог посадових інструкцій; - для особового складу, залученого до виконання процесів, - свідоцтв про проходження спеціальної підготовки, зокрема й навчання надання допомоги в надзвичайній ситуації, документів відповідно до посадових інструкцій та, за наявності, свідоцтв/сертифікатів про проходження спеціалізованих курсів/тренінгів; - для водіїв транспортних засобів – документи на право керування транспортним засобом відповідної категорії; - для спеціаліста з управління інформацією – свідоцтва (або аналогічного документу) про проходження спеціального навчання відповідно до стандарту. Отже, за тендерною документацію та Додатком 1 до тендерної документації вимагається – п. 1.1.3.2. Додатку 1 вимагається копія документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку. Єдиними документом, хоча його не можна назвати ні законом, ні нормативно-правовим актов, що згадує IMSMA Core, є ДСТУ 8820-3:2024. Просимо звернути увагу, що ДСТУ 8820-3:2024 Протимінна діяльність. ПРОЦЕСИ УПРАВЛІННЯ. Частина 3. Система управління інформацією – набуло чинності 01.06.2024 року (далі – ДСТУ), в той час, як оголошення торгів відбулося 29.05.2024 р. Отже, Замовник не мав права змінювати умови тендерної документації, враховуючи, що ДСТУ набрав чинності 01.06.2024, такими діями Замовник обмежив конкуренцію учасників. Навіть, якщо Замовник керувався тим, що в силу вступив новий ДСТУ, ніде не зазначено у вимогах на сертифікацію операторів МПД на НТО, що для спеціаліста з управління інформацією – є обов’язкова наявність свідоцтва про проходження курсу з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core. Навіть у самому ДСТУ – п. 7.2. зазначено, що Після проведення НТО на рівні мінімальної адміністративно-територіальної одиниці — територіальної громади (у частині територіальної громади з чітко визначеним географічним периметром) оператор ПМД відповідно до ДСТУ 8820 надає до ЦПМД (ЦГР) звіт про завершення НТО. Звіт надають у паперовому вигляді з підписом керівників оператора ПМД, відповідального за проведення НТО. Форму звіту визначає ЦПМД (ЦГР) та погоджує її із секретаріатом НОПМД. Разом зі звітом оператор ПМД надає інформацію про загальну площу громади (у межах території з чітко визначеним географічним периметром), загальну площу ідентифікованих ІЗТ/ЗТ та різницю цих значень. Різницю зазначених значень вважають площею територій громади (у межах території з чітко визначеним географічним периметром), що не містить доказів наявності забруднення ВНП. Після верифікації звітів ЦПМД (ЦГР) інформує секретаріат та відповідну ОВА (ОДА) про завершення первинного НТО. Згідно п. 7.4 ДСТУ Дані про зменшення ІЗТ/ЗТ є частиною звіту про завершення робіт з вивільнення територій (звіту про завершення виконання робіт з гуманітарного розмінування). Звіт про завершення робіт з вивільнення територій надають в електронному вигляді через СУІПМД (система управління інформацією у сфері протимінної діяльності). До того ж зазначені звіти оператор ПМД передає до ЦПМД (ЦГР) у паперовому вигляді з підписом керівника оператора ПМД, відповідального за звітування про завершення заходів гуманітарного розмінування, що необхідно для проведення зовнішнього контролю якості. Форму звіту визначає ЦПМД (ЦГР) та погоджує її із секретаріатом НОПМД. Однак, ДСТУ не визначає, вид СУІПМД, а навпаки у Додатку Б до ДСТУ зазначає, що цей документ не має на меті змусити іншу організацію змінити наявну систему обміну даними та форми введення даних, а органом який визначає форму звіту є ЦПМД (ЦГР) за погодженням із секретаріатом НОПМД, а не Замовник. Згідно до узагальнення практики АМКУ розгляду органом оскарження - скарг щодо закупівель у сфері послуг, зазначено, що замовники у тендерній документації встановлюють додаткові (надмірні) вимоги до учасників процедур закупівель у цій частині, які не передбачені законодавством, зокрема, умовами сертифікації, наприклад: 1. підтвердження кваліфікації працівників вичерпним переліком документів, наприклад – виключно дипломом тощо. Отже, вимога щодо наявності копії документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку. - є дискримінаційною. Та такою, що не може вимагатися замовником, адже Форму звіту визначає ЦПМД (ЦГР) та погоджує її із секретаріатом НОПМД Під час встановлення кваліфікаційних критеріїв та інших вимог до учасників процедур закупівель потрібно пересвідчитись, що такі вимоги не є надмірними. Враховуючи вищезазначене, надмірні вимоги, що висувають замовники в тендерній документації, значно ускладнюють процес підготовки учасниками процедур закупівель своїх тендерних пропозицій та процес здійснення закупівель в цілому, а також порушують основні принципи здійснення закупівель, визначені статтею 5 Закону про публічні закупівлі (далі- Закон). Замовникам під час проведення процедур закупівель насамперед слід керуватись визначеними Законом принципами здійснення публічних закупівель. Особливу увагу слід звернути на те, що Вимоги сертифікації операторів ПМД визначають вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання оператором ПМД, та вичерпний перелік підтвердних документів, що додаються до заяви про сертифікату на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт з НТО. Під час встановлення кваліфікаційних критеріїв та інших вимог до учасників процедур закупівель замовникам необхідно пересвідчитись, що такі вимоги не є надмірними й узгоджуються з Сертифікаційними вимогами. Відповідно до частина 11 статті 26 Закону передбачає, що документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. Згідно зазначених норм, замовник не може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, коли учасником в складі тендерної пропозиції не надано документи, які не передбачені законодавством. До «документів, які не передбачені законодавством» варто відносити ті, які не передбачені жодним нормативно-правовим актом і об’єктивно учасники не можуть надати такі документи в складі тендерної пропозиції. Відповідно ненадання таких документів в складі тендерної пропозиції не може слугувати підставою для відхилення тендерної пропозиції. Таким чином, наявності копії документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку – не передбачена жодним законодавства чи нормативно-правовим актом України. у відповідності до практики ДАСУ, Колегії АМКУ та суду до документів, які не передбачені законодавством для учасників, варто відносити ті, які не передбачені нормативно-правовими актами, зокрема в цілому для учасників. Аналогічні справи з порушенням законодавства з публічних закупівель - Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі № 826/4080/18 від 12.10.2021 Рішення АМКУ Рішення № 15477-р/пк-пз від 28.09.2023 , У відповідності до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону замовники можуть встановити певну умову в тендерній документації виключно у випадку, коли така умова передбачена законодавством. Відхилити тендерну пропозицію учасника на підставі абзацу 5 підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону замовник може виключно у випадку, коли замовник включив до тендерної документації певну умову та така умова передбачена законодавством. Отже, враховуючи вищевикладене вимагаємо виключити умову із Тендерної документації, Додатків 1,2, 4 про надання - копії документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання истеми IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку, як таку, що є дискримінаційною та такою, що не передбачена жодним законодавством.
Відповідь: Згідно пункту 1.1.1. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації учасник торгів повинен надати у складі тендерної пропозиції довідку у довільній формі про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, а саме: №п/п Найменування кваліфікації Кількість осіб 1 Сапер (розмінування) не менше 2-х осіб Виходячи з вимог підпункту 1.1.3.2. пункту 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації для підтвердження кваліфікації працівників вказаних у довідці учасник повинен надати копію документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку. Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) (надалі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей. У відповідності до абзацу 7 пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень Особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Виходячи з норм частини 2 статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Враховуючи норми Закону, положення Особливостей та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 3302-06/3812-06 від 07.02.2017 р., Замовник при обранні кваліфікаційних критеріїв виходив із специфіки предмета закупівлі (об’ємів закупівлі та строків), обираючи самостійно критерії з тих, що передбачені статтею 16 Закону, що повністю відповідає характеру закупівлі та вимогам чинного законодавства. При цьому, Закон не містить вимог про необхідність обґрунтовувати та документального підтверджувати обрання тих чи інших кваліфікаційних критеріїв. Звертаємо увагу на те, що положення п. 1.1.1. та 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації не містять вимоги, що саме виключно працівник з кваліфікацією «сапер (розмінування)» повинен мати документ про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core. Виходячи з вимог підпункту 1.1.3.2. пункту 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації, учасник торгів може надати копію такого документу на будь-якого працівника, незалежно від його посади, спеціальності, робітничої професії тощо, інформація про наявність якого буде зазначена у довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для надання послуг, що є предметом закупівлі. Виходячи з наведеного, замовником не обмежено найменування кваліфікації працівника учасника, що має необхідні знання з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core. Також, згідно статті 2 Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» в Україні діють нормативні документи у сфері протимінної діяльності (національні стандарти), що розробляються з урахуванням положень міжнародних стандартів протимінної діяльності та чинного законодавства і є обов’язковими в ході виконання заходів з протимінної діяльності. Так, відповідно до пункту 4.2.7. Розділу 4 Міжнародного стандарту з питань протимінної діяльності МСМПД (IMAS) 07.10 «Керівництво з управління операціями з розмінування» Національний орган протимінної діяльності та організації з розмінування зобов’язані створювати і підтримувати на належному рівні ефективні системи управління інформацією. В рамках ООН було розроблено Інформаційну систему управління для протимінної діяльності (ІСУПМД) з метою створення механізму для своєчасного збору, узагальнення і поширення інформації на місцевому рівні і на рівні головного офісу. Всі програми з питань протимінної діяльності мають доступ до ІСУПМД. Згідно пункту 5.3. Розділу 5 Міжнародного стандарту з питань протимінної діяльності МСМПД (IMAS) 05.10 «Управління інформацією у сфері протимінної діяльності» IMSMA - найбільш переважна система управління записами, використовувана в протимінній діяльності. Вона містить повний цикл управління інформацією протимінної діяльності й розроблена так, щоб бути гнучкою, дозволяючи зміни необхідних процесів. IMSMA зараз використовується фактично в усіх програмах протимінної діяльності в усьому світі і є переважною системою управління інформацією для протимінної діяльності ООН. Виходячи з інформації, яка є у відкритому доступі на офіційному сайті Кабінету Міністрів України спільними зусиллями Мінреінтеграції, Женевського центру з питань гуманітарного розмінування (GICHD), Секретаріату Національного органу з протимінної діяльності та Центру протимінної діяльності МОУ було розроблено спеціальну систему збору даних, яку під’єднано до глобальної системи управління інформацією у сфері протимінної діяльності IMSMA CORE. Також, виходячи з Порядку реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 123 заявник подає до органу сертифікації заявку в паперовій або електронній формі згідно з додатком, яка підписується керівником, та перелік таких документів та/або відомостей, зокрема, інформацію про систему управління інформацією. При цьому, виходячи з вимог цього Порядку заявник подає щодо кожного процесу протимінної діяльності такі документи та/або відомості, зокрема, відомості щодо кваліфікації й практичного досвіду її керівництва та персоналу з урахуванням роботи в інших організаціях з ПМД (за зразком); копію документів про освіту: - для керівного складу – відповідно до вимог посадових інструкцій; для особового складу, залученого до виконання процесів, свідоцтв про проходження спеціальної підготовки, зокрема, й навчання надання допомоги в надзвичайній ситуації, документів відповідно до посадових інструкцій та, за наявності, свідоцтв/сертифікатів про проходження спеціалізованих курсів/тренінгів; для водіїв транспортних засобів – документи на право керування транспортним засобом відповідної категорії; для спеціаліста з управління інформацією – свідоцтва (або аналогічного документу) про проходження спеціального навчання відповідно до стандарту. Відповідно до вимог пункту 1.6. Додатку 2 до тендерної документації та пункту 1.7. Додатку 1 до проекту договору про закупівлю, наведено у Додатку 4 до тендерної документації за результатами НТО, виконавець надає Звіт з нетехнічного обстеження (далі – Звіт з НТО) Замовнику та Національному органу з питань протимінної діяльності для внесення в національну систему збору даних, а також самостійно вносить такий звіт в Глобальну систему управління інформацією у сфері протимінної діяльності (IMSMA). Таким чином, виходячи з вищенаведеного, враховуючи те, що за результатами НТО, виконавець має подати Звіт з нетехнічного обстеження, у тому числі, в Глобальну систему управління інформацією у сфері протимінної діяльності (IMSMA), замовником у тендерній документації встановлено вимоги для оператора протимінної діяльності мати у своєму складі працівника, який відповідає за управління інформацією протимінної діяльності та пройшов відповідне навчання, що має бути підтверджено відповідними свідоцтвами/сертифікатами про проходження спеціалізованих курсів/тренінгів, відповідно до вимог Порядку реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 123. Крім того, відповідно до положень п. 47 Особливостей та п. 5 Розділу ІІІ тендерної документації учасник торгів для підтвердження кваліфікаційних критеріїв відповідно до частини 3 статті 16 Закону, встановлених у тендерній документації, таких як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Отже, враховуючи викладене тендерна документація повністю відповідає вимогам законодавства та не потребує внесення змін в цій частині.
Дата відповіді: 25.06.2024 17:08
Відповідь надана

Щодо кваліфікаційних критеріїв та забезпечення виконання мети закупівлі

Номер: 58dbab200fa443a8a019b071bee513f2
Дата опублікування: 20.06.2024 18:59
Опис: 1. Кваліфікаційний критерій «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» - критерій, за допомогою якого Замовник може пересвідчитись чи наявний в Учасника саме людський ресурс для забезпечення ефективного виконання договору про закупівлю. В той же час визначений Замовником, критерій щодо наявності у Учасника саперів в мінімальній кількості дві (!) особи, не забезпечує участь у закупівлі лише тих операторів, які дійсно спроможні якісно і вчасно надати послуги з розмінування території, враховуючи складність процесу розмінування в лісистій місцевості, тому ставить під загрозу виконання мети закупівлі. Для того, щоб виконати зазначений обсяг робіт/послуг на 27,7 га за 90 днів при наявності двох саперів, кожен з них має очищати (розміновувати) більше 1500 квадратних метрів за робочий день, що є фізично неможливим та суперечать вимогам до якості та безпеки виконання робіт/послуг. Враховуючи, що за умов наявності густої рослинності, швидкість розмінування в ручну варіюється в межах 5-15 метрів квадратних на сапера за один робочий день, а очищення районів ведення бойових дій (на глибину не менше 40 см) в умовах лісу навряд чи дасть продуктивність більшу за 150 метрів квадратних, не складно порахувати мінімальну кількість саперів для виконання зазначеного обсягу робіт (з урахуванням попереднього проведення НТО, залишок часу на проведення очищення/розмінування складе орієнтовно 80 днів). Враховуючи викладене, та для виконання мети закупівлі, просимо внести відповідні зміни до Додатку 1 тендерної документації щодо мінімально необхідної кількості саперів, збільшивши її до обґрунтованого рівня, або повернути вимогу щодо підтвердження наявності кваліфікаційних критеріїв у вигляді наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), що в більшій мірі підтверджує спроможність оператора протимінної діяльності виконувати роботи саме такої складності і в таких обсягах, а не просто констатує відповідність оператора мінімальним вимогам для проходження сертифікації. 2. В п 1.1.3.2. Додатку 1 до тендерної документації Замовник вимагає 1.1.3.2. копію документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І Додатку 1. При цьому в довідці зазначається інформація про працівників кваліфікації «сапер (розмінування)», тобто відповідно до вимог, встановлених Замовником, Учасник, в штаті якого є працівник, що пройшов курс, але має кваліфікацію іншу, ніж сапер (розмінування), не відповідає кваліфікаційним вимогам Замовника. Проте пройти курс цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core може працівник і іншої кваліфікації, так як жодним нормативним документом не встановлено вимог, що фахівці з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core повинні мати кваліфікацію «сапер (розмінування)». Крім того, відповідно до вимог ДСТУ 8820:2023 п. 10.2.5 «Вимоги до груп технічного обстеження», під час проведення ТО організації з розмінування повинні забезпечувати кожну групу кваліфікованим лікарем та засобами першої медичної допомоги, але якщо за наявних умов та ситуацій забезпечення групи кваліфікованим лікарем неможливо, то в такому разі принаймні один з членів групи повинен бути навчений наданню першої медичної допомоги. Враховуючи викладене, просимо внести відповідні зміни до Додатку 1 тендерної документації. 3. П. 3.1.3. Замовник вимагає Довідку у довільній формі про наявність інформації про учасника, або учасника і його співвиконавця, у Переліку операторів протимінної діяльності (далі – Перелік), що ведеться секретаріатом Національного органу з питань протимінної діяльності та наявність у нього(них) чинного(их) сертифікату(ів) відповідності процесам протимінної діяльності за процесами протимінної діяльності, що визначені Додатком 2 до тендерної документації. В додатку 2 визначені наступні процеси: НТО, ТО, ОРВБД, РВР та ЗВНП. Хочемо зазначити, що станом на 20.06.2024 до Переліку операторів протимінної діяльності, які пройшли сертифікацію включено 42 суб'єкта (https://ua.imsma.org/portal/apps/webappviewer/index.html?id=f56cac5195da46118c0534c1554663c6) при цьому тільки 7 з них пройшли сертифікацію знешкодження (знищення) мін/вибухонебезпечних залишків війни з яких 3 це аварійно-рятувальні загони ДСНС. Таким чином, внесенням такої вимоги в тендерну документацію, Замовник обмежив коло учасників до чотирьох компаній, що суперечить принципам, встановленим частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема досягти максимальної економії та ефективності від проведення тендеру. Наша компанія має значний досвід виконання робіт з розмінування в тому числі таких що вже пройшли зовнішній контроль якості (інспектування) Міжрегіональним центром гуманітарного розмінування та швидкого реагування ДСНС України. При цьому знищення виявлених вибухонебезпечних предметів здійснювалось на безоплатній основі з залученням підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, що не є суб’єктами господарювання (відповідно до ст. 22 Кодексу цивільного захисту України, одним з основних завдань сил цивільного захисту є проведення піротехнічних робіт, пов’язаних із знешкодженням вибухонебезпечних предметів, що залишилися на території України після воєн, сучасних боєприпасів та підривних засобів). Тобто наявність чи відсутність в учасника чинного сертифікату відповідності процесам протимінної діяльності за процесом «Знешкодження (знищення) мін/вибухонебезпечних залишків війни» не впливає на спроможність виконання робіт/надання послуг, що передбачені у додатку 2 до тендерної документації. Крім того необхідність знешкодження (знищення) мін/вибухонебезпечних предметів може бути встановлено тільки після проведення нетехнічного та технічного обстеження. Виходячи з наведеного вище, вважаємо що вимога щодо наявності в учасника чинного сертифікату відповідності процесам протимінної діяльності за процесом «Знешкодження (знищення) мін/вибухонебезпечних залишків війни» є дискримінаційною, а його наявність не є необхідною (обов’язковою) для якісного виконання робіт. Просимо вилучити з тендерної документації умови, що стосуються зазначеної вимоги.
Відповідь: Щодо першого питання. Згідно пункту 1.1.1. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації учасник торгів повинен надати у складі тендерної пропозиції довідку у довільній формі про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, а саме: №п/п Найменування кваліфікації Кількість осіб 1 Сапер (розмінування) не менше 2-х осіб Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) (надалі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей. У відповідності до абзацу 7 пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень Особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Виходячи з норм частини 2 статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Враховуючи норми Закону, положення Особливостей та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 3302-06/3812-06 від 07.02.2017 р., Замовник при обранні кваліфікаційних критеріїв виходив із специфіки предмета закупівлі (об’ємів закупівлі та строків), обираючи самостійно критерії з тих, що передбачені статтею 16 Закону, що повністю відповідає характеру закупівлі та вимогам чинного законодавства. При цьому, Закон не містить вимог про необхідність обґрунтовувати та документального підтверджувати обрання тих чи інших кваліфікаційних критеріїв. Відповідно до норм пункту 4 частини 1 статті 5 Закону одним з основних принципів публічних закупівель є принцип недискримінації учасників та рівне ставлення до них. Виходячи з вимог частини 4 статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Звертаємо увагу на те, що з метою розширення кола потенційних учасників торгів, для підтвердження кваліфікаційного критерію щодо наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для надання послуг, що є предметом закупівлі, замовником встановлено у пункту 1.1.1. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації мінімальну необхідну кількість працівників з кваліфікацією сапер (розмінування). Отже, під час подання тендерної пропозиції учасник торгів у довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід може зазначити більше працівників з кваліфікацією сапер (розмінування), або інших працівників, яких він планує залучати для надання послуг, що є предметом закупівлі із дотриманням вимог, встановлених п. 1.1.2 – 1.1.4 Розділу І Додатку 1 до тендерної документації. Крім того, виходячи з даних, які є в Переліку операторів протимінної діяльності, які пройшли сертифікацію, розміщеного на офіційному веб-сайті секретаріату Національного органу з питань протимінної діяльності https://ua.imsma.org/portal/apps/webappviewer/index.html?id=f56cac5195da46118c0534c1554663c6 переважна більшість суб’єктів господарювання пройшла сертифікацію на право проводити роботи із нетехнічного та технічного обстеження, розмінування в ручну та очищення району ведення бойових дій лише наприкінці 2023 р. та початку 2024 р. З метою розширення кола потенційних учасників торгів та враховуючи попередні звернення потенційних учасників торгів, замовником були внесені відповідні зміни до Додатку 1 до тендерної документації та виключено такий кваліфікаційний критерій, як підтвердження учасником наявності досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Отже, враховуючи викладене тендерна документація повністю відповідає вимогам законодавства та не потребує внесення змін в цій частині. Щодо другого питання. Згідно пункту 1.1.1. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації учасник торгів повинен надати у складі тендерної пропозиції довідку у довільній формі про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, а саме: №п/п Найменування кваліфікації Кількість осіб 1 Сапер (розмінування) не менше 2-х осіб Виходячи з вимог підпункту 1.1.3.2. пункту 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації для підтвердження кваліфікації працівників вказаних у довідці учасник повинен надати копію документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку. Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) (надалі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей. У відповідності до абзацу 7 пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень Особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Виходячи з норм частини 2 статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Враховуючи норми Закону, положення Особливостей та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 3302-06/3812-06 від 07.02.2017 р., Замовник при обранні кваліфікаційних критеріїв виходив із специфіки предмета закупівлі (об’ємів закупівлі та строків), обираючи самостійно критерії з тих, що передбачені статтею 16 Закону, що повністю відповідає характеру закупівлі та вимогам чинного законодавства. При цьому, Закон не містить вимог про необхідність обґрунтовувати та документального підтверджувати обрання тих чи інших кваліфікаційних критеріїв. Звертаємо увагу на те, що положення п. 1.1.1. та 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації не містять вимоги, що саме виключно працівник з кваліфікацією «сапер (розмінування)» повинен мати документ про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core. Виходячи з вимог підпункту 1.1.3.2. пункту 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації, учасник торгів може надати копію такого документу на будь-якого працівника, незалежно від його посади, спеціальності, робітничої професії тощо, інформація про наявність якого буде зазначена у довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для надання послуг, що є предметом закупівлі. Виходячи з наведеного, замовником не обмежено найменування кваліфікації працівника учасника, що має необхідні знання з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core. Також виходячи з пункту 21 Порядку реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 123 заявник подає до органу сертифікації заявку в паперовій або електронній формі згідно з додатком, яка підписується керівником, та перелік таких документів та/або відомостей, зокрема, інформацію інформацію про заходи безпеки та охорони праці. При цьому, виходячи з вимог пункту 31 цього Порядку заявник подає щодо кожного процесу протимінної діяльності такі документи та/або відомості, зокрема, відомості про безпеку, охорону праці та медичне забезпечення функціонування процесу (якщо їх ще не внесено у стандартні операційні процедури). Таким чином, оператор протимінної діяльності повинен мати у своєму складі працівника, який відповідає за медичне забезпечення функціонування процесу та пройшов відповідне навчанні, що має бути підтверджено відповідним документом (свідоцтвом). Так, як кваліфікований лікар безпосередньо не приймає участі в наданні послуг, що є предметом закупівлі, а його наявність перевіряється Органом сертифікації під час проведення відповідної процедури сертифікації операторів протимінної діяльності, замовником не виставляється вимог щодо його наявності в учасника. Отже, враховуючи викладене тендерна документація повністю відповідає вимогам законодавства та не потребує внесення змін в цій частині. Щодо третього питання. Згідно вимог пункту 3.1.3. Розділу І до тендерної документації учасник торгів повинен надати у складі тендерної пропозиції довідку у довільній формі про наявність інформації про учасника, або учасника і його співвиконавця, у Переліку операторів протимінної діяльності (далі – Перелік), що ведеться секретаріатом Національного органу з питань протимінної діяльності та наявність у нього(них) чинного(их) сертифікату(ів) відповідності процесам протимінної діяльності за процесами протимінної діяльності, що визначені Додатком 2 до тендерної документації. Дія сертифікатів відповідності повинна закінчуватись не раніше строку надання послуг, що є предметом даної закупівлі. У разі якщо дія сертифікатів відповідності спливає раніше закінчення строку надання послуг, учасник повинен надати гарантійний лист щодо пролонгації/поновлення сертифікатів відповідності. У Переліку не повинно бути відомостей, що сертифікат відповідності тимчасово припинений. Згідно частини 2 статті 28 Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» виконавці заходів у сфері протимінної діяльності набувають статусу операторів протимінної діяльності з моменту отримання відповідно до чинного законодавства сертифіката відповідності процесів з протимінної діяльності, які здійснює оператор протимінної діяльності. Виходячи з вимог Додатку 2 до тендерної документації, предметом закупівлі у тому числі є послуги з нетехнічне обстеження (НТО), технічне обстеження (ТО), очищення районів ведення бойових дій (ОРВБД): розмінування в ручну (РВР) та знешкодження (знищення) мін/вибухонебезпечних предметів (залишків війни) (ЗВНП). Згідно п. 6. Порядку реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 123 Орган сертифікації відповідно до національного стандарту ДСТУ 8820:2023 “Протимінна діяльність. Процеси управління. Основні положення”, здійснює сертифікацію таких процесів протимінної діяльності (далі - процеси): 1) нетехнічне обстеження; 2) технічне обстеження; 3) розмінування вручну; 4) розмінування з використанням машин і механізмів; 5) застосування кінологічних розрахунків мінно-розшукової служби; 6) очищення району воєнних (бойових) дій; 7) розмінування акваторій; 8) порядок знешкодження (знищення) мін/вибухонебезпечних залишків війни; 9) інформування населення про ризики, пов’язані з мінами та вибухонебезпечними залишками війни. Відповідно до вимог частини статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» переможець процедури закупівлі/спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати, у тому числі, копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом. Таким чином, враховуючи вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» замовником вимагається довідку у довільній формі про наявність інформації про учасника, або учасника і його співвиконавця, у Переліку операторів протимінної діяльності (далі – Перелік), що ведеться секретаріатом Національного органу з питань протимінної діяльності та наявність у нього(них) чинного(их) сертифікату(ів) відповідності процесам протимінної діяльності за процесами протимінної діяльності, що визначені Додатком 2 до тендерної документації. Виходячи з практики рішень Антимонопольного комітету України щодо порядку складання тендерної документації на проведення торгів, які базуються на нормах законодавства у сфері захисту економічної конкуренції, зокрема, Закону України «Про захист економічної конкуренції», Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у разі, якщо вимогам тендерної документації відповідають хоча б два суб’єкта господарювання то такі торги вважаються конкурентними. Крім того, виходячи з положень п. 47 Особливостей та п. 5 Розділу ІІІ тендерної документації та п. 3.1.3. Розділу І до тендерної документації учасник торгів має право залучити потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Отже, враховуючи викладене тендерна документація повністю відповідає вимогам законодавства та не потребує внесення змін в цій частині.
Дата відповіді: 21.06.2024 16:37
Відповідь надана

усунення порушень та дискримінаційних умов тендерної документації

Номер: 7857a4d8e2904103a49e6f334d3fb702
Дата опублікування: 20.06.2024 10:57
Опис: Відповідно до ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» встановлюються принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, у п. 4 цієї ж статті зазначено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. 18 червня 2024 були внесені кардинальні зміни до тендерної документації та з’явилась вимога про надання копії документа про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку (тендерної документації). Вважаємо, що такі вимоги призводять до порушення ч. 1 та ч. 4. Ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі». Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, Пунктом 3 частини 2 статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» встановлено, що у тендерній документації зазначаються, у тому числі інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. Частиною 4 статті 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» визначено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб'єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент". В частині 4 статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» в т.ч. визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. У додатку 2 до Тендерної документації, а саме у п.1.6. зазначається наступне: «1.6. За результатами НТО, Виконавець надає Звіт з нетехнічного обстеження (далі – Звіт з НТО) Замовнику та Національному органу з питань протимінної діяльності для внесення в національну базу даних, самостійно вносить такий звіт в Національну систему управління інформацією (IMSMA) та проходить верифікацію відповідним органом протимінної діяльності. Звіт з НТО надається протягом двох робочих днів після проведення обстеження. На підставі даних Звіту з НТО Виконавець складає Акт наданих послуг». Однак, не існує ніякої Національної системи управління інформацією (IMSMA) (далі – Система). Ця система IMSMA– не має ніякого національного статусу, адміністрування цієї системи не здійснюється на території України. Статус національності набувається на вищому державному рівні та визначається органами державної влади, що мають право законотворчості, у відповідності до ст. 75 Конституції України. Ця Система належить та адмініструється Женевським міжнародним центром гуманітарного розмінування. Ні положення ЗУ «Про протимінну діяльність в Україні», ні положення Порядку реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, затвердженого постановою КМУ від 2 лютого 2024 р. № 123, – не містять серед кваліфікаційних вимог до операторів протимінної діяльності та їх співробітників - наявність проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, як і не міститься така вимога у Професійному стандарті «САПЕР (РОЗМІНУВАННЯ)», затвердженому Наказом командувача Національної гвардії України від 17.10.2023 № 859, при чому на основі Професійного стандарту відбувається присвоєння кваліфікації сапер. Для підтвердження своїх підозр у дискримінаційності вимог тендерної документації, нами було здійснено звернення до Geneva International Centre for Humanitarian Demining (далі - GICHD) щодо правомірності таких вимог, на що представниками GICHD було надано наступну відповідь, цитую: «Також хочу зазначити, що ці курси не є обов'язковими. Оператор сам визначає необхідність в участі та зацікавленість в навчанні. Відсутність сертифіката у оператора з курсів IMSMA Core не може бути причиною відмови в участі в тендері, тому що ці курси не визначені в переліку державних вимог до оператора. Женевський міжнародний центр не являється організацією з оцінки відповідності. Для цього в державі визначені установи, які сертифікують операторів згідно Закону про «Протимінну діяльність» на процеси, які визначені державою. Тому організації та особи, які приймають участь в курсах від Женевського міжнародного центру не проходять сертифікацію на процеси ПМД. Мета цих курсів збільшити спроможність держави в сфері ПМД, шляхом надання технічної підтримки та навчання користування продуктами IMSMA Core учасників ПМД в Україні. Але після участі в тренінгах учасники отримують свій власний сертифікат про участь». Окрім того, такі курси на яких здійснювалась відповідна сертифікація останній раз мали місце лише аж січні 2023 р., в той час, як наша Компанія зареєстрована у вересня 2023 р., отже ніяким чином наші співробітники не могли отримати участь у вищезгаданих курсах. У 2024 році ці цільові курси и не проводились, і нам відомо, що дуже невелика кількість осіб з України отримали документи про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, через їх дуже нечасте проводження. В той час як вами були прибрана з надуманих причин про відсутність забезпечення економії умова про аналогічність договору та наявність відгуку, що могли б підтвердити професійні навички, кваліфікацію та досвід учасника та включена не зрозуміла, дискримінаційна умова. Окрім того, не зрозуміло чому ця вимога застосовується до саперів, в той час, як користувачами цієї програми – є здебільшого картографи та інженери з якості, оскільки IMSMA Core за своєю природою є географічною системою. Отже, вимога документа про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, є дискримінаційною з огляду на те, що проходження таких курсів не є можливим у будь-який відрізок часу, а лише за умови їх анонсування GICHD, а це означає, що інші учасники отримують обмеження відносно участі у тендері через дискримінаційну вимогу, а загалом наявність таких курсів не є обов’язковим для операторів протимінної діяльності. Частиною 4 статті 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» визначено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб'єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент". Тендерна документація не містить жодного обгрунтування щодо необхідності документа про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core та не зазначається аналог. Серед аналогів є курсу "ArcGIS", від IMMAP, який є аналогом системи IMSMA Core. IMMAP покривають більшу кількість знань та навичок ніж IMSMA. Оскільки АrcGIS це програмне забезпечення, на базі якого зроблена IMSMA Core. Навички отримані по курсу "ArcGIS" від IMMAP перевищують стандартні навички користувача IMSMA Core. З огляду на вищевикладене просимо усунути дискримінаційні умови тендерної документації, які порушують права учасників, шляхом вилучення з тендерної документації та її додатків умови про надання копії документа про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І Додатку 1 (Тендерної документації), п. 1.6. Додатку 2. (Тендерної документації), в інакшому випадку ми будемо змушені звернутися до АМКУ щодо захисту від дискримінаційних умов тендерної документації.
Відповідь: Згідно пункту 1.1.1. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації учасник торгів повинен надати у складі тендерної пропозиції довідку у довільній формі про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, а саме: №п/п Найменування кваліфікації Кількість осіб 1 Сапер (розмінування) не менше 2-х осіб Виходячи з вимог підпункту 1.1.3.2. пункту 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації для підтвердження кваліфікації працівників вказаних у довідці учасник повинен надати копію документу про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core, на не менше ніж одного працівника зазначеного у довідці наданої на виконання вимог підпункту 1.1.1. пункту 1.1. Розділу І цього Додатку. Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) (надалі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей. У відповідності до абзацу 7 пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень Особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Виходячи з норм частини 2 статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Враховуючи норми Закону, положення Особливостей та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 3302-06/3812-06 від 07.02.2017 р., Замовник при обранні кваліфікаційних критеріїв виходив із специфіки предмета закупівлі (об’ємів закупівлі та строків), обираючи самостійно критерії з тих, що передбачені статтею 16 Закону, що повністю відповідає характеру закупівлі та вимогам чинного законодавства. При цьому, Закон не містить вимог про необхідність обґрунтовувати та документального підтверджувати обрання тих чи інших кваліфікаційних критеріїв. Звертаємо увагу на те, що положення п. 1.1.1. та 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації не містять вимоги, що саме виключно працівник з кваліфікацією «сапер (розмінування)» повинен мати документ про проходження курсу цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core. Виходячи з вимог підпункту 1.1.3.2. пункту 1.1.3. Розділу І Додатку 1 до тендерної документації, учасник торгів може надати копію такого документу на будь-якого працівника, незалежно від його посади, спеціальності, робітничої професії тощо, інформація про наявність якого буде зазначена у довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для надання послуг, що є предметом закупівлі. Виходячи з наведеного, замовником не обмежено найменування кваліфікації працівника учасника, що має необхідні знання з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання системи IMSMA Core. Також слід зазначити, що за наявною інформацією у відкритих джерелах мережі Internet курси цільового призначення з підготовки фахівців з управління інформацією у протимінній діяльності щодо використання Системи IMSMA Core проходили неодноразово протягом 2023 року та у 2024 році. Крім того, відповідно до положень п. 47 Особливостей та п. 5 Розділу ІІІ тендерної документації учасник торгів для підтвердження кваліфікаційних критеріїв відповідно до частини 3 статті 16 Закону, встановлених у тендерній документації, таких як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Згідно статті 2 Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» в Україні діють нормативні документи у сфері протимінної діяльності (національні стандарти), що розробляються з урахуванням положень міжнародних стандартів протимінної діяльності та чинного законодавства і є обов’язковими в ході виконання заходів з протимінної діяльності. Так, відповідно до пункту 4.2.7. Розділу 4 Міжнародного стандарту з питань протимінної діяльності МСМПД (IMAS) 07.10 «Керівництво з управління операціями з розмінування» Національний орган протимінної діяльності та організації з розмінування зобов’язані створювати і підтримувати на належному рівні ефективні системи управління інформацією. В рамках ООН було розроблено Інформаційну систему управління для протимінної діяльності (ІСУПМД) з метою створення механізму для своєчасного збору, узагальнення і поширення інформації на місцевому рівні і на рівні головного офісу. Всі програми з питань протимінної діяльності мають доступ до ІСУПМД. Згідно пункту 5.3. Розділу 5 Міжнародного стандарту з питань протимінної діяльності МСМПД (IMAS) 05.10 «Управління інформацією у сфері протимінної діяльності» IMSMA - найбільш переважна система управління записами, використовувана в протимінній діяльності. Вона містить повний цикл управління інформацією протимінної діяльності й розроблена так, щоб бути гнучкою, дозволяючи зміни необхідних процесів. IMSMA зараз використовується фактично в усіх програмах протимінної діяльності в усьому світі і є переважною системою управління інформацією для протимінної діяльності ООН. Виходячи з інформації, яка є у відкритому доступі на офіційному сайті Кабінету Міністрів України спільними зусиллями Мінреінтеграції, Женевського центру з питань гуманітарного розмінування (GICHD), Секретаріату Національного органу з протимінної діяльності та Центру протимінної діяльності МОУ було розроблено спеціальну систему збору даних, яку під’єднано до глобальної системи управління інформацією у сфері протимінної діяльності IMSMA CORE. Також виходячи з пункту 21 Порядку реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 123 заявник подає до органу сертифікації заявку в паперовій або електронній формі згідно з додатком, яка підписується керівником, та перелік таких документів та/або відомостей, зокрема, інформацію про систему управління інформацією. При цьому, виходячи з вимог пункту 31 цього Порядку заявник подає щодо кожного процесу протимінної діяльності такі документи та/або відомості, зокрема, копії свідоцтва про проходження підготовки для всього персоналу, задіяного у виконанні процесу, зокрема, навчання з надання домедичної допомоги в надзвичайній ситуації. Таким чином, оператор протимінної діяльності повинен мати у своєму складі працівника, який відповідає за управління інформацією протимінної діяльності та пройшов відповідне навчанні, що має бути підтверджено відповідним документом (свідоцтвом). Отже, враховуючи викладене тендерна документація повністю відповідає вимогам законодавства та не потребує внесення змін в цій частині. Разом з тим, пункт 1.6. Додатку 2 до тендерної документації, а також пункт 1.6. Додатку 1 до проекту договору про закупівлю, наведеного у Додатку 4 до тендерної документації потребують відповідного уточнення. Отже, до тендерної документації внесено відповідні зміни в цій частині.
Дата відповіді: 21.06.2024 16:35
Відповідь надана

Вимоги до учасників

Номер: 157f422075924a71960d7e7611500cca
Дата опублікування: 13.06.2024 16:42
Опис: Реалізуючи своє право, передбачене пунктом 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), звертаємось через електронну систему закупівель до замовника з проханням щодо недопущення порушення під час проведення державним спеціалізованим господарським підприємством «ЛІСИ УКРАЇНИ» (далі – Замовник) тендеру на закупівлю: «ДК 021:2015 90520000-8 Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (комплекс послуг з розмінування земель лісогосподарського призначення)», оголошення про проведення якого оприлюднене на вебпорталі Уповноваженого органу за № UA-2024-05-29-011457-a (далі – Процедура закупівлі). Вважаємо, що встановлення Замовником у тендерній документації (далі – ТД) умов, що стосуються надання документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), не дозволить Замовнику здійснити відповідну закупівлю із дотриманням принципів, встановлених частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема досягти максимальної економії та ефективності від проведення тендеру. Так, підпунктом 1.1 пункту 1 розділу І додатку 1 ТД встановлені вимоги стосовно надання учасником у складі його тендерної пропозиції (далі – ТП) таких документів, як копії аналогічного договору та копії відгуку. При цьому інформуємо, що з 1991 по 2014 рік діяльності з розмінування була фактично монополізована, адже такі роботи мали право здійснювати лише визначені державні установи та організації. Позаяк з 2014 року попит на цей вид діяльності зріс у зв’язку з початком бойових дій на території України. Двадцять п'ятого січня 2019 року набрав чинності Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» (далі – Закон), а протягом 2020 року до цього Закону було внесено ряд змін, зокрема доповнено статтею 29-1. Так, відповідно до стаття 29-1 Закону передбачено обов'язкову сертифікацію операторів протимінної діяльності. Сертифікат відповідності є підставою для реєстрації оператора протимінної діяльності та допуску його до проведення робіт та (або) надання послуг у сфері протимінної діяльності. Також постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1150 затверджено Порядок ведення обліку операторів протимінної діяльності. Водночас, фактично активна видача відповідних сертифікатів розпочалась лише в 2024 році, оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 № 123 «Про реалізацію експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності» був затверджений Порядок реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності. Наразі сертифікацію операторів і процесів протимінної діяльності в Україні здійснюють такі органи сертифікації: Центр протимінної діяльності Державної спеціальної служби транспорту (ДССТ), м. Чернігів; Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ДСНС), м. Мерефа; Центр розмінування Збройних Сил України, м. Кам’янець-Подільський. Облік операторів протимінної діяльності веде секретаріат Національного органу з питань протимінної діяльності. Він формує та постійного оновлює Перелік операторів протимінної діяльності, які пройшли сертифікацію (далі – Перелік). Цей Перелік ведеться в електронному вигляді та є загальнодоступним. Завдяки цьому інформацію щодо операторів протимінної діяльності можуть отримати всі зацікавлені органи: Національний орган з питань протимінної діяльності, міністерства, центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громади. До Переліку можуть включати операторів протимінної діяльності, які отримали сертифікат та мають ресурси для виконання процесів і надання послуг у сфері протимінної діяльності. Станом на 11.06.2024 до Переліку включено усього 42 суб'єкта (https://ua.imsma.org/portal/apps/webappviewer/index.html?id=f56cac5195da46118c0534c1554663c6). Враховуючи обставини, що склалися, процес сертифікації від самого початку (подання заявки) до фінального результату (включення до Переліку) відбувається дуже повільно через значне зростання кількості компаній, які здійснюють цей вид діяльності. Водночас, сам процес сертифікації та сам факт отримання суб'єктом господарювання відповідного сертифікату є гарантією наявності усіх необхідних професійних навичок, здібностей, hard та soft skills (у тому числі в розрізі досвіду та experience-характеру), матеріально-технічної бази тощо в учасника та його фахівців. При цьому інформуємо, що одними із перших, які пройшли сертифікацію та включені до Переліку було Представництво Датської Ради у справах біженців в Україні (код за ЄДРПОУ 26619688), яке отримало право з 22.02.2023 проводити роботи із нетехнічного та технічного обстеження, розмінування в ручну та очищення району ведення бойових дій. Однак, переважна кількість юридичних осіб, пройшли сертифікацію та були включені у Перелік лише у другій половині 2023 року та у першій половині 2024 року. На підтвердження зазначеної інформації Замовник може перевірити дані, відповідно до загальнодоступного Переліку, посилання на яке наведено вище. Таким чином, фактична демонополізація ринку та розширення кола потенційних учасників аналогічних до Вашої процедури закупівлі відбулося лише наприкінці 2023 року, на початку 2024 року. Також звертаємо Вашу увагу на те, що переважна більшість закупівель за даним предметом закупівлі відбувається шляхом укладання договорів без застосування електронної системи. Станом на 11.06.2024 в електронній системі Prozorro наявна інформація лише про 7 (сім) тендерів з надання послуг розмінування (один з цих тендерів – дана Процедура закупівлі); лише 6 тендерів завершено і у всіх цих тендерах фігурує лише один учасник, що є додатковим підтвердженням того факту, що закупівля даного виду послуг неодмінно потребує розширення кола учасників та створення належного рівня конкуренції при проведенні тендеру. При цьому переважна кількість укладених у 2023-2024 років договорів були укладені без дозволу на їх оприлюднення, оскільки такі роботи в переважній більшості проводяться в районах ведення бойових дій, або в не мілітаризованих зонах, а розповсюдження інформації, неведеної у договорах ставить ризики для життя як для працівників підприємств, які здійснюють відповідні роботи, так і для уповноважених на їх супровід працівників замовників таких робіт. В нашому ж випадку, ми не отримали дозвіл від відповідної військово-цивільної адміністрації на надання копій укладених договорів за відповідним предметом закупівлі та, тим більше, унеможливило отримання відгуку про виконання аналогічного договору. Разом з цим, гарантуємо, що ми, як потенційний учасник Процедури закупівлі, здатні надати послуги, що є предметом закупівлі, якісно та вчасно, із дотриманням усіх умов договору, маємо в розпорядженні усю необхідну технічну складову, професіоналів у штаті, а також найсучасніше обладнання та інструменти, проте не можемо надати аналогічний договір, у зв’язку з тим, що ми отримали сертифікат відповідності лише в цьому році та ще не встигли виконати в повному об’ємі договір за предметом закупівлі або договір предметом якого є послуги з розмінування. Враховуючи викладене, з метою уникнення порушення принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, таких як максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та рівне ставлення до них, а також створення належного рівня конкурентного середовища, просимо або вилучити з ТД умови, що стосуються надання документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), або зробити дану вимогу опціональною – не обов'язковою (на розсуд учасника).
Відповідь: До тендерної документації будуть внесені відповідні зміни.
Дата відповіді: 14.06.2024 16:20
Відповідь надана

Уточнення

Номер: 59b7adfc140a4bb082d268ebb7c6125b
Дата опублікування: 06.06.2024 23:07
Опис: Познаки та скорочення. НТО — нетехнічне обстеження; ТО — технічне обстеження; ОРВБД — очищення району ведення бойових дій; ВЗВ — вибухонебезпечні залишки війни; ВНП — вибухонебезпечні предмети; ПНТ — підозрювана небезпечна територія; ПоНР — потенційно небезпечний район; ОО — оперативний орган органу координації питань з протимінної діяльності; Уточнення 1. Згідно з запитуваним комплексом послуг, є невідповідність у процесі надання цих послуг. А саме: Після Нетехнічного обстеження (НТО) , наступним етапом вказане Очищення районів ведення бойових дій (ОРВБД), без проведення технічного обстеження ділянок, не проводяться роботи по ОРВБД. Причина: Неможливість проведення етапу ОРВБД, так як після проведення НТО, надається тільки поверхнева інформація, тобто після НТО має бути проведене Технічне обстеження для виключення безпечних ділянок, та уточнення загроз ВНП їх кількості та типу по факту, так як при наявності протипіхотних або протитранспортних мін ОРВБД не може бути проведено, тобто проводиться буде розмінування вручну, що тягне за собою зміни часу надання послуг і процесу надаваємих послуг. згідно з Державними стандартами України про гуманітарне розмінування ДСТУ 8820:2023 пунтк 11.4 Очищення району ведення бойових дій під пункт 11.4.1 Загальні положення ОРВБД — систематичне й контрольоване очищення небезпечних ділянок, про які достовірно відомо, що на них немає мін. Діяльність з ОРВБД охоплює виявлення та знищення (знешкодження) ВЗВ. Залежно від пріоритетів і цільового використання земель ОРВБД передбачає очищення поверхні ґрунту або очищення землі на визначену глибину. Необхідність в ОРВБД може виникати як у міській, так і в сільській місцевості. Діяльність з ОРВБД не поширюється на утилізацію накопичених боєприпасів на складах і сховищах. Не допустимо проводити ОРВБД на ділянці, де є міни. Після розмінування замінованих територій застосовують процедури ОРВБД. згідно дсту 8820:2023 пункту 10.1.2 Мета нетехнічного обстеження Головна мета НТО — надання рекомендацій щодо проведення подальших операцій з ТО та очищення/розмінування або вилучення територій з переліку ділянок, збирання та аналізування інформації, пов’язаної з зареєстрованими раніше небезпечними територіями. НТО проводять для: — оцінювання небезпеки наявності мін/ВЗВ на визначених територіях; — вилучення площі, меж ПоНР/ПНТ; — вилучення з обліку ділянок на яких більше немає ризиків наявності мін/ВЗВ; — встановлення соціально-економічних чинників небезпеки, які можуть впливати на подальше визначення пріоритетності. НТО проводять без практичного застосування засобів розмінування та входження на небезпечні території. 2. Також заявлені терміни по проведенню робіт повинні будуть переглядатися після проведення НТО\ТО. Так як невідома такі фактори як рослинність, та повна характеристика ділянок, кількістю ВНП, типом забруднення ВНП, яка вліяє на швидкість проведення комплексу послуг, а також які послуги будуть надаватися. Так як нашим критерієм являється безпека особового складу, та якість надаваємих послуг. 3. Питання очищення в товщі ґрунту на глибину не менше 40 см, чи дійсно доцільна дана глубина за цільовим призначенням, якщо глибина суцільного розмінування має становити не менше ніж 15 см ? згідно ДСТУ 8820:2023 11.1.2 Вимоги до глибини ручного розмінування Глибину розмінування вручну визначає ОО з урахуванням пропозицій організації з розмінування на підставі результатів проведення НТО і ТО. Також враховують подальше використання землі в цій місцевості та інші достовірні відомості, які встановлюють передбачувану глибину небезпеки, при цьому глибина суцільного розмінування має становити не менше ніж 15 см. У разі, якщо подальше призначення щодо використання землі невідомо або глибину розмінування не визначено, вона має становити не менше ніж 15 см від первинного незруйнованого шару ґрунту.
Відповідь: Щодо першого питання. Згідно умов Додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації в межах комплексу послуг з розмінування земель лісогосподарського призначення замовником було передбачено проведення нетехнічного обстеження (НТО); очищення районів ведення бойових дій (ОРВБД); очищення в товщі ґрунту на глибину не менше 40 см; розмінування в ручну (РВР) та знешкодження (знищення) мін/вибухонебезпечних предметів (ЗВНП). У зв’язку з неможливістю якісно виконати послуг з очищення районів ведення бойових дій без попереднього проведення технічного обстеження (ТО), зауваження викладені у зверненні є слушними. Тому замовником прийнято рішення винести відповідні зміни до тендерної документації. Щодо другого питання звернення. Відповідно до пункту 1.2. Додатку 2 до тендерної документації загальний строк надання послуг: 90 (дев’яносто) робочих днів з дати підписання договору. Згідно пункту 31 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) тендерна документація – це документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 у редакції, що діяла на момент проведення зазначеної закупівлі (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей. Згідно підпункту 7 частини 2 статті 22 Закону замовником самостійно встановлюються у тендерній документації такі відомості, як, зокрема, строки поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг. Слід зазначити, що об’єм послуг, що є предметом закупівлі, наведений у Додатку 2 до тендерної документації, є орієнтовним. Відповідно окремі послуги, що є предметом закупівлі, можуть бути замовлені Замовником лише у разі виявлення відповідних загроз за результатами попередньо проведеного учасником – переможцем торгів нетехнічного обстеження. Зважаючи на інформацію про потенційну забрудненість території місця надання послуг, загальний строк надання послуг, встановлений у п.1.2. Додатку 2 до тендерної документаціє є цілком достатнім для надання послуг, що є предметом закупівлі. Отже, враховуючи викладене тендерна документація повністю відповідає вимогам законодавства та не потребує внесення змін в цій частині. Щодо третього питання звернення. Згідно підпункту 2.1. пункту 2 Додатку 2 до тендерної документації очищення в товщі ґрунту має бути на глибину не менше 40 см. Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Згідно підпункту 3 частини 2 статті 22 Закону замовником самостійно встановлюються у тендерній документації такі відомості, як, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). У зв’язку зі специфікою ведення лісового господарства, виходячи з норм чинного законодавства у сфері лисого господарства, після проведення суцільного рубання деревостану у замовника виникає обов’язок у проведені робіт з лісовідновлення. При підготовці ґрунту під посадку нових лісових культур використовується автотракторна техніка з навісним спеціалізованим ґрунтообробним обладнанням, глибина заглиблення якого у грунт становить не менше 35 см. Таким чином, з метою забезпечення безпечних умов праці працівників замовника при виконанні лісовідновлювальних робіт, замовником було встановлено у тендерній документації необхідну глибина розмінування на рівні не менше 40 см. Отже, враховуючи викладене тендерна документація повністю відповідає вимогам законодавства та не потребує внесення змін в цій частині.
Дата відповіді: 07.06.2024 16:04