-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Квадрокоптер FPV (в комплекті) (34710000-7 «Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном)
Завершена
267 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 335.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 335.00 UAH
Період уточнення:
27.05.2024 12:34 - 14.06.2024 00:00
Відповідь надана
Вимога по сертифікату дронів
Номер:
d5abd907c2484c2f850a98951769fdf4
Дата опублікування:
28.05.2024 14:49
Опис:
Доброго дня, шановний замовнику,
просимо ознайомитися із законодавством України у сфері проведення закупівель, а саме із Законом України "Про публічні закупівлі " та постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12 жовтня 2022 р. «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», та повідомляємо наступне :
Згідно стаття 24 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено порядок, що надання роз’яснень щодо тендерної документації та внесення змін до неї, а саме передбачено Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру.
Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
Згідно з пунктом 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Отже, замовник самостійно у тендерній документації установлює вимоги, які передбачені законодавством, з дотриманням принципів здійсненняпублічних закупівель, не призводячи своїми діями до штучного та/абоформального обмеження кола потенційних учасників. Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» здійснено оформлення тендерної документації закупівлі та дотримано принципів здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників, а саме закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу 4 Додатку №2 «Технічні, якісні та кількісні вимоги до предмету закупівлі» Тендерної документації Замовником встановлено обов’язок Учасника надати :
«З метою уникнення поставки товару, який є відновленим, надати у складі тендерної пропозиції сертифікат AQAP, виданий органом з сертифікації на ім'я Учасника. Сертифікат має бути чинним на дату подання тендерної пропозиції.»
Вважаю вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного :
Стандарт AQAP 2110 встановлює вимоги до систем менеджменту, які застосовуються в оборонних та промислових підприємствах, що співпрацюють з НАТО. Він охоплює такі аспекти, як керівництво, контроль якості, управління ризиками, постачання, технічні вимоги та безпеку інформації.
Стандарти НАТО серії AQAP ґрунтуються на тому, що обороноздатність залежить у значній мірі від якості оборонної продукції (систем озброєння), включаючи комплекс технічних засобів, програмного забезпечення, засобів обслуговування, персоналу і процесів, а якість найкращим чином може бути досягнута шляхом застосування комплексного системного підходу до якості на всіх стадіях життєвого циклу продукції.
Відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі» : цей Закон визначає загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель.
Стаття 17. Критерії оцінки пропозицій учасників закупівель.
2. Державний замовник може додатково застосовувати такі критерії:
1) рівень експлуатаційних витрат;
2) проходження державних та інших випробувань державним замовником або факт прийняття державним замовником на озброєння;
3) наявність сертифікованої системи менеджменту якості (якщо це не є вимогою тендерної документації та якщо не встановлено відповідних кваліфікаційних критеріїв);
4) наявність сертифікатів відповідності вимогам стандартів НАТО (AQAP) за раніше виконаними учасником відбору протягом попереднього календарного року державними контрактами (договорами).
Замовник закупівлі - Виконавчий комітет Золотоніської міської ради не здійснює діяльність у сфері оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони.
Стандарт AQAP встановлює вимоги до систем менеджменту, які застосовуються в оборонних та промислових підприємствах, що співпрацюють з НАТО
Таким чином вимагання Замовником у Учасників закупівлі UA-2024-05-27-005041-a, сертифікату AQAP є безпідставним та дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, фізичної особи-підприємця Гуменюка Ю.В.
Слід звернути увагу, що Замовником встановлено надмірно формально сурове (бюрократичне) застосування правових норм й вчинення дій, без врахування їх доцільності (розумності, добросовісності).
Отже зазначені Замовником вимоги щодо сертифікату AQAP, який не має відношення до визначеного товару у тендерній документації, свідчать про прояв надмірного формалізму у своїй діяльності.
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Крім того, сертифікація AQAP не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими. Крім того, наявність сертифікату в учасника ніякі не впливає на порядок виготовлення товару, якщо учасник є постачальником, а не прямим виробником.
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто “дискримінація” у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими. Крім того, наявність сертифікату в учасника ніякі не впливає на порядок виготовлення товару, якщо учасник є постачальником, а не прямим виробником.
На підставі наведеного вище просимо Замовника на підставі цієї вимоги:
1) Прийняти рішення про внесення змін до тендерної документації та прибрати дискримінаційну вимогу .
В разі необґрунтованої відмови щодо виконання вищезазначених законних дій, учасник буде вимушений звернутися до Антимонопольного комітету України для оскарження умов тендерної документації, що містить дискримінаційні вимоги, яка обмежує коло учасників, а також є необґрунтованою та необ’єктивною, а тому такі зміни будуть внесені в примусовому порядку на підставі рішення Антимонопольного комітету України щодо цього предмету закупівлі, одночасно із цим процедуру розгляду скарги в Антимонопольному комітету України створить додаткові часові періоди для закупівлі, тому в інтересах Замовника здійснити заходи для дотримання принципів та норм законодавства України в сфері публічних закупівель.
Дякую, чекаємо на Ваше рішення по даній ситуації із врахуванням норм законодавства.
Відповідь:
Відповідно до Статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" тендерна документація може містити іншу інформацію , вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Товар, який є предметом закупівлі, не являється товаром для цивільного використання, а виключно - для задоволення потреб оборони держави, а тому, активна стандартизація виробництва та постачання товарів оборонного призначення відповідно до стандартів НАТО серії AQAP, не лише не являється дискримінаційною, а й повинна здійснюватися суб’єктами господарювання. Крім того, впровадження стандарту AQAP допомагає забезпечити високі стандарти якості та безпеки виробництва, що є важливим фактором для оборонної промисловості. Беручи до уваги наведене, з метою здійснення закупівлі товару відповідної якості, такого, що відповідає встановленим національним та міжнародним стандартам, Замовник правомірно встановив у Додатку 2 до тендерної документації вимогу щодо надання у складі тендерної пропозиції Сертифікату AQAP.
Дата відповіді:
30.05.2024 16:24