-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 3
09310000-5 Електрична енергія
Торги не відбулися
1 840 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 9 200.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 9 200.00 UAH
Період уточнення:
08.04.2024 12:28 - 02.05.2024 00:00
Відповідь надана
Порушення законодавства при складанні тендерної документації (п.29 Особливостей) - незаконні вимоги документів про матеріально-технічну базу, працівників, технології та документів, що не передбачені національним стандартом
Номер:
d4757d686bb344029a88b51cf0f82e41
Дата опублікування:
12.04.2024 13:59
Опис:
Тендерна документація складена не у відповідності до вимог законодавства. На підставі вищезазначеного, вимагаємо ПОВНІСТЮ вилучити вимоги з п.11, 12, 13 Додатку 7. Ще раз наголошуємо, що п.29 Особливостей ЧІТКО та ПРЯМО ЗАБОРОНЕНО вимагати будь-які (!) документи щодо матеріально-технічної бази, обладнання, технологій, працівників саме у закупівлях електроенергії без будь-яких виключень, також докмуентів, що не передбачені національним стандартом. Саме це вимагається вами у кожній вимозі п.11, 12, 13 Додатку 7 та Додатку 1 (починаючи з слів «1. Під час постачання електричної енергії учасник повинен забезпечити» до п.8 цього Додатку 1) (підтвердження наявності центрів, певних співробітників, нерухомості, документів на них, інформації щодо технологічних та інших внутрішніх документів тощо), що є прямим порушенням законодавства. Це не залежить від ваших бажань чи від того, що постачальник повинен мати певні технології, обладнання, працівників тощо згідно ліцензійних вимог, а є прямою забороною законодавства вимагати у закупівлях електроенергії ці документи взагалі.
Відповідь:
Добрий день.
Розглянувши звернення учасника, повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 28 Особливостей, здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Згідно ч. 3 ст. 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Уразі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються (п. 28 Особливостей).
Пунктом 19 Додатку 7 до тендерної документації для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» встановлена лише одна вимога передбачена пунктом 3 частини другої статті 16 Закону: надання Довідки про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору, згідно з Додатком 6 до тендерної документації.
Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі регулюються та встановлюються Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII, Правилами роздрібного ринку електричної енергії (Постанова НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312) (далі-ПРРЕЕ), Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (Постанова НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1469), Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (Постанова НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1470), Порядком забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсації споживачам за їх недотримання, затвердженим постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 та іншими нормативно-правовими актами чинного законодавства у сфері електроенергетики, які регулюють взаємовідносини сторін в процесі постачання електричної енергії.
Пунктом 1.1.2 глави 1.1 розділу І ПРРЕЕ визначено, що якість електропостачання - це перелік визначених Регулятором показників (і їх величин), які характеризують рівень надійності (безперервності) електропостачання, комерційної якості надання послуг з передачі, розподілу та постачання електричної енергії, а також якість електричної енергії. Для забезпечення безперервного постачання електричної енергії замовнику учасник зобов'язується здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії в обсягах, що за належних умов забезпечать задоволення попиту на споживання електричної енергії Замовником. Учасник зобов'язується забезпечити комерційну якість постачання електричної енергії, що передбачає вчасне та повне інформування Замовника про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються, надання роз'яснень положень актів чинного законодавства, якими регулюються відносини Сторін, ведення точних та прозорих розрахунків із Замовником, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання. Параметри якості електроенергії в точках приєднання споживача в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ ЕК 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення».
Відповідно до п. 8.3.17. Правил роздрібного ринку електричної енергії, учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог установлених Регулятором.
Відповідно до п.8.3.17 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» вказано, що для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Згідно статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» роздрібний ринок електричної енергії (далі – роздрібний ринок) – система відносин, що виникають між споживачем електричної енергії та електропостачальником у процесі постачання електричної енергії, а також іншими учасниками ринку, які надають пов’язані з постачанням електричної енергії послуги.
Таким чином, відділ освіти Колківської селищної ради є споживачем на роздрібному ринку, а тому у разі, якщо учасник обслуговує більше 50 000 споживачів/менше 50 000 споживачів, має право на обслуговування в центрі обслуговування споживачів/окремому структурному підрозділі (посадової особи) учасника роздрібного ринку та кол-центрі, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. А також має право на інформацію щодо майбутнього постачальника та порядку взаємодії з електропостачальником.
Замовник має право знати про кількість споживачів учасника та/чи не повинен був учасник створити центр обслуговування споживачів та кол-центр, тобто чи це добросовісний учасник, який дотримується вимог законодавства України.
У свою чергу споживач має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії, оскільки відрядження потребують значних витрат робочого часу та коштів. В такому випадку не може йти мова про оперативне вирішення будь-яких проблемних питань на місці. Тим більше з огляду на утруднену ситуацію з пересуванням по території країни у зв’язку з введенням воєнного стану в Україні.
Крім того, споживач електричної енергії має законодавчо закріплене право при укладанні договору на постачання електричної енергії обирати зручний для нього спосіб отримання платіжних документів, отримання необхідної інформації та зручний для нього спосіб оплати за спожиту електричну енергію.
Зазначене також підтверджується моніторингом ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (UA-2023-01-09-005434-a).
Підсумовуючи, відділ освіти Колківської селищної ради забезпечує себе можливістю якісно та оперативно контролювати хід постачання електричної енергії, яка закуповується за бюджетні кошти з урахуванням вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року. Крім того, до тендерної документації, на підставі ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», включені вимоги, які передбачені законодавством i які замовник вважав за необхідне включити, щоб за результатами закупівлі укласти договір із надійним постачальником, який дотримується у своїй діяльності вимог галузевих нормативних документів.
Дата відповіді:
13.04.2024 11:13
Відповідь надана
Невідповідність тендерної документації
Номер:
064603c4b8fb4e80bfb7ede312606362
Дата опублікування:
11.04.2024 16:20
Опис:
ДСТУ ЕN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності», на який ви посилаєтесь, втратив чинність 01.03.2024.
Відповідь:
Добрий день.
Розглянувши звернення учасника повідомляємо, що посилання на ДСТУ ЕN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» в тендерній документації відсутнє.
Дата відповіді:
12.04.2024 13:54
Відповідь надана
стосовно довідок від усіх ОСР
Номер:
1c8b53bd77be49c298db0df2877cc1e4
Дата опублікування:
10.04.2024 14:17
Опис:
Шановний Замовнику! Наше підприємство є досвідченим постачальником електричної енергії, та має намір взяти участь в оголошеній вами процедурі закупівлі.
Разом з тим, проаналізувавши умови тендерної документації, ми дійшли висновку, що тендерна документація містить дискримінаційні вимоги, що перешкоджають нам взяти участь в процедурі закупівлі.
Зокрема, додатком 7 тендерної документації встановлено наступні вимоги: Учасник, у якого не створено Центр обслуговування споживачів (клієнтів) відповідно до вимог «Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від14.03.2018 № 312, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50 000 споживачів, повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані не пізніше 20 календарних днів відносно кінцевої дати подання тендерних пропозицій.
Отримання та надання у складі пропозиції довідок необхідно для документального підтвердження відсутності обов’язку створення Центру обслуговування споживачів (клієнтів), який відповідає вимогам «Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від14.03.2018 № 312, в зв’язку з тим, що учасником обслуговується менше 50 000 споживачів.
Учасник, у якого не створено кол-центр, який відповідає вимогам Постанови НКРЕКП «Про затвердження Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами» № 373 від 12.06.2018 р., в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 100 000 споживачів, повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу. Довідки повинні бути видані не пізніше 20 календарних днів відносно дати розкриття тендерних пропозицій.
Отримання та надання у складі пропозиції довідок необхідно для документального підтвердження відсутності обов’язку створення кол-центру, який відповідає вимогам Постанови НКРЕКП «Про затвердження Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами» № 373 від 12.06.2018 р., в зв’язку з тим, що учасником обслуговується менше 100 000 споживачів.
Зазначаємо, що вимога щодо надання довідок від усіх ОСР є дискримінаційною та незаконною з огляду на наступне.
Згідно з пунктом 29 Постанови 1178 У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Зауважимо, що вимога щодо надання зазначених довідок не передбана національними стандартами для електричної енергії.
Окрім того, зазначені документи взагалі не передбачені жодними нормативними документами, у зв’язку з чим, вимога щодо їх надання є дискримінаційною та такою, що суперечить вимогам статті 22 Закону та пункту 29 Особливостей. Також зазначимо, що строк для подання пропозицій складає 7 днів, разом з тим, навіть у разі звернення нашого підприємства до усіх операторів системи розподілу, відповідь не може бути отримана вчасно. А в більшості випадків, оператори ОСР не надають відповіді на подібні запити, оскільки, повторимось, видача таких довідок не передбачена законодавством. Вищенаведене свідчить, що дана вимога встановлювалась з метою надання конкурентної переваги для конкретного постачальника.
Підсумовуючи, просимо вас внести зміни до тендерної документації та вилучити дані вимоги з тендерної документації. У протилежному випадку, ми будемо вимушені звернутись до АМКУ для захисту наших прав та законних інтересів.
Відповідь:
Добрий день.
Розглянувши звернення учасника, повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 28 Особливостей, здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Згідно ч. 3 ст. 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Уразі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються (п. 28 Особливостей).
Пунктом 19 Додатку 7 до тендерної документації для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» встановлена лише одна вимога передбачена пунктом 3 частини другої статті 16 Закону: надання Довідки про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору, згідно з Додатком 6 до тендерної документації.
Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі регулюються та встановлюються Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII, Правилами роздрібного ринку електричної енергії (Постанова НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312) (далі-ПРРЕЕ), Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (Постанова НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1469), Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (Постанова НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1470), Порядком забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсації споживачам за їх недотримання, затвердженим постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 та іншими нормативно-правовими актами чинного законодавства у сфері електроенергетики, які регулюють взаємовідносини сторін в процесі постачання електричної енергії.
Пунктом 1.1.2 глави 1.1 розділу І ПРРЕЕ визначено, що якість електропостачання - це перелік визначених Регулятором показників (і їх величин), які характеризують рівень надійності (безперервності) електропостачання, комерційної якості надання послуг з передачі, розподілу та постачання електричної енергії, а також якість електричної енергії. Для забезпечення безперервного постачання електричної енергії замовнику учасник зобов'язується здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії в обсягах, що за належних умов забезпечать задоволення попиту на споживання електричної енергії Замовником. Учасник зобов'язується забезпечити комерційну якість постачання електричної енергії, що передбачає вчасне та повне інформування Замовника про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються, надання роз'яснень положень актів чинного законодавства, якими регулюються відносини Сторін, ведення точних та прозорих розрахунків із Замовником, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання. Параметри якості електроенергії в точках приєднання споживача в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ ЕК 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення».
Відповідно до п. 8.3.17. Правил роздрібного ринку електричної енергії, учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог установлених Регулятором.
Відповідно до п.8.3.17 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» вказано, що для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Згідно статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» роздрібний ринок електричної енергії (далі – роздрібний ринок) – система відносин, що виникають між споживачем електричної енергії та електропостачальником у процесі постачання електричної енергії, а також іншими учасниками ринку, які надають пов’язані з постачанням електричної енергії послуги.
Таким чином, відділ освіти Колківської селищної ради є споживачем на роздрібному ринку, а тому у разі, якщо учасник обслуговує більше 50 000 споживачів/менше 50 000 споживачів, має право на обслуговування в центрі обслуговування споживачів/окремому структурному підрозділі (посадової особи) учасника роздрібного ринку та кол-центрі, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. А також має право на інформацію щодо майбутнього постачальника та порядку взаємодії з електропостачальником.
Замовник має право знати про кількість споживачів учасника та/чи не повинен був учасник створити центр обслуговування споживачів та кол-центр, тобто чи це добросовісний учасник, який дотримується вимог законодавства України.
У свою чергу споживач має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії, оскільки відрядження потребують значних витрат робочого часу та коштів. В такому випадку не може йти мова про оперативне вирішення будь-яких проблемних питань на місці. Тим більше з огляду на утруднену ситуацію з пересуванням по території країни у зв’язку з введенням воєнного стану в Україні.
Крім того, споживач електричної енергії має законодавчо закріплене право при укладанні договору на постачання електричної енергії обирати зручний для нього спосіб отримання платіжних документів, отримання необхідної інформації та зручний для нього спосіб оплати за спожиту електричну енергію.
Зазначене також підтверджується моніторингом ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (UA-2023-01-09-005434-a).
Підсумовуючи, відділ освіти Колківської селищної ради забезпечує себе можливістю якісно та оперативно контролювати хід постачання електричної енергії, яка закуповується за бюджетні кошти з урахуванням вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року. Крім того, до тендерної документації, на підставі ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», включені вимоги, які передбачені законодавством i які замовник вважав за необхідне включити, щоб за результатами закупівлі укласти договір із надійним постачальником, який дотримується у своїй діяльності вимог галузевих нормативних документів.
Дата відповіді:
12.04.2024 13:53
Відповідь надана
Невідповідність тендерної документації п. 29 Особливостей (Постанова КМУ № 1178)
Номер:
9657340ba4864e4a87c28cfc6c7f6990
Дата опублікування:
09.04.2024 11:26
Опис:
Тендерна документація суперечить п. 29 Особливостей, оскільки для закупівлі саме електроенергії заборонено вимагати будь-які документи щодо підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; будь-який документ, який не передбачено відповідним національним стандартом. Заборона вимагати ці документи у закупівлях електроенергії відповідно до п.29 Особливостей є імперативною нормою, що має виконувати замовник при складанні тендерної документації, та не вимагати дані документи, незалежно від того чи повинен мати постачальник їх чи ні. Зазначені документи незаконно вимагаються вами у п.11, 12, 13 Додатку 7 та Додатку 1 (починаючи з слів «1. Під час постачання електричної енергії учасник повинен забезпечити» до п.8 цього Додатку 1) тендерної документації, що є порушенням чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Таким чином, тендерна документація складена не у відповідності до вимог законодавства. На підставі вищезазначеного, вимагаємо ПОВНІСТЮ вилучити вимоги з п.11, 12, 13 Додатку 7. Ще раз наголошуємо, що п.29 Особливостей ЧІТКО та ПРЯМО ЗАБОРОНЕНО вимагати будь-які (!) документи щодо матеріально-технічної бази, обладнання, технологій, працівників саме у закупівлях електроенергії без будь-яких виключень, також докмуентів, що не передбачені національним стандартом. Саме це вимагається вами у кожній вимозі п.11, 12, 13 Додатку 7 та Додатку 1 (починаючи з слів «1. Під час постачання електричної енергії учасник повинен забезпечити» до п.8 цього Додатку 1) (підтвердження наявності центрів, певних співробітників, нерухомості, документів на них, інформації щодо технологічних та інших внутрішніх документів тощо), що є прямим порушенням законодавства. Це не залежить від ваших бажань чи від того, що постачальник повинен мати певні технології, обладнання, працівників тощо згідно ліцензійних вимог, а є прямою забороною законодавства вимагати у закупівлях електроенергії ці документи взагалі. Зазначене також підтверджуються моніторингами Державної аудиторської служби України, наприклад, UA-M-2023-12-21-000002, оголошення UA-2023-12-11-019833-a; UA-M-2023-12-27-000027, оголошення UA-2023-12-11-006590-a; UA-M-2023-12-20-000015, оголошення UA-2023-12-11-005694-a тощо, а також рішення АМКУ №3062 -р/пк-пз від 19.02.2024 (UA-2024-02-07-009838-a), № 9915-р/пк-пз від 04.07.2023 (UA-2023-06-13-010888-a), № 13539-р/пк-пз від 28.08.2023 (UA-2023-08-14-014436-a), № 14088-р/пк-пз від 05.09.2023 (UA-2023-08-17-012915-a) тощо. На підставі вищезазначеного, вимагаємо повністю виключити п.11, 12, 13 Додатку 7 та Додатку 1 (починаючи з слів «1. Під час постачання електричної енергії учасник повинен забезпечити» до п.8 цього Додатку 1).
Відповідь:
Добрий день.
Розглянувши звернення учасника, повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 28 Особливостей, здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Згідно ч. 3 ст. 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Уразі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються (п. 28 Особливостей).
Пунктом 19 Додатку 7 до тендерної документації для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» встановлена лише одна вимога передбачена пунктом 3 частини другої статті 16 Закону: надання Довідки про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору, згідно з Додатком 6 до тендерної документації.
Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі регулюються та встановлюються Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII, Правилами роздрібного ринку електричної енергії (Постанова НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312) (далі-ПРРЕЕ), Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (Постанова НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1469), Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (Постанова НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1470), Порядком забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсації споживачам за їх недотримання, затвердженим постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 та іншими нормативно-правовими актами чинного законодавства у сфері електроенергетики, які регулюють взаємовідносини сторін в процесі постачання електричної енергії.
Пунктом 1.1.2 глави 1.1 розділу І ПРРЕЕ визначено, що якість електропостачання - це перелік визначених Регулятором показників (і їх величин), які характеризують рівень надійності (безперервності) електропостачання, комерційної якості надання послуг з передачі, розподілу та постачання електричної енергії, а також якість електричної енергії. Для забезпечення безперервного постачання електричної енергії замовнику учасник зобов'язується здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії в обсягах, що за належних умов забезпечать задоволення попиту на споживання електричної енергії Замовником. Учасник зобов'язується забезпечити комерційну якість постачання електричної енергії, що передбачає вчасне та повне інформування Замовника про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються, надання роз'яснень положень актів чинного законодавства, якими регулюються відносини Сторін, ведення точних та прозорих розрахунків із Замовником, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання. Параметри якості електроенергії в точках приєднання споживача в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ ЕК 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення».
Відповідно до п. 8.3.17. Правил роздрібного ринку електричної енергії, учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог установлених Регулятором.
Відповідно до п.8.3.17 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» вказано, що для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Згідно статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» роздрібний ринок електричної енергії (далі – роздрібний ринок) – система відносин, що виникають між споживачем електричної енергії та електропостачальником у процесі постачання електричної енергії, а також іншими учасниками ринку, які надають пов’язані з постачанням електричної енергії послуги.
Таким чином, відділ освіти Колківської селищної ради є споживачем на роздрібному ринку, а тому у разі, якщо учасник обслуговує більше 50 000 споживачів/менше 50 000 споживачів, має право на обслуговування в центрі обслуговування споживачів/окремому структурному підрозділі (посадової особи) учасника роздрібного ринку та кол-центрі, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. А також має право на інформацію щодо майбутнього постачальника та порядку взаємодії з електропостачальником.
Замовник має право знати про кількість споживачів учасника та/чи не повинен був учасник створити центр обслуговування споживачів та кол-центр, тобто чи це добросовісний учасник, який дотримується вимог законодавства України.
У свою чергу споживач має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії, оскільки відрядження потребують значних витрат робочого часу та коштів. В такому випадку не може йти мова про оперативне вирішення будь-яких проблемних питань на місці. Тим більше з огляду на утруднену ситуацію з пересуванням по території країни у зв’язку з введенням воєнного стану в Україні.
Крім того, споживач електричної енергії має законодавчо закріплене право при укладанні договору на постачання електричної енергії обирати зручний для нього спосіб отримання платіжних документів, отримання необхідної інформації та зручний для нього спосіб оплати за спожиту електричну енергію.
Зазначене також підтверджується моніторингом ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (UA-2023-01-09-005434-a).
Підсумовуючи, відділ освіти Колківської селищної ради забезпечує себе можливістю якісно та оперативно контролювати хід постачання електричної енергії, яка закуповується за бюджетні кошти з урахуванням вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року. Крім того, до тендерної документації, на підставі ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», включені вимоги, які передбачені законодавством i які замовник вважав за необхідне включити, щоб за результатами закупівлі укласти договір із надійним постачальником, який дотримується у своїй діяльності вимог галузевих нормативних документів.
Дата відповіді:
11.04.2024 16:12
Відповідь надана
Етична поведінка
Номер:
44063a6f709a4e88b6ef332692afd650
Дата опублікування:
09.04.2024 09:41
Опис:
Доброго дня. Шановний замовник. У квітні 2019 року Мінекономрозвитку видало лист від 01.04.20219 № 3304-04/13647-06 «Щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель», але шляхом реорганізації Міністерства економіки України 29 серпня 2019 р. перейменовано в Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Згідно чого вступає в силу новий наказ Мінекономіки від 15.11.2019 3301-04/47784-06 «Щодо етичної поведінки під час публічних закупівель». Згідно з ч.4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Просимо Вас усунути порушення норм законодавства в сфері публічних закупівель шляхом заміни в тендерній документації вищезазначених дискримінаційних вимог. На підставі вище викладеної інформації, просимо внести зміни до ТД та прибрати дискримінаційні вимоги.
Відповідь:
Добрий день.
Розглянувши звернення учасника, повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Пункт 9 Додатку 1 до тендерної документації передбачає посилання на лист Мінекономрозвитку від 01.04.2019 року №3304-04/13647-06 «Щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель», додатком якого є Настанови щодо етичної поведінки замовників під час здійснення публічних закупівель (далі лист Мінекономрозвитку).
Лист Мінекономрозвитку який розміщений на офіційному сайті Міністерства економіки України на сьогоднішній день перебуває у статусі «чинний».
У своєму зверненні учасник посилається на новий НАКАЗ Мінекономіки від 15.11.2019 3301-04/47784-06 «Щодо етичної поведінки під час публічних закупівель», якого не існує.
В той же час наявний ЛИСТ Мінекономіки «Щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель» від 15.11.2019 3301-04/47784-06 додатком якого є Настанови щодо етичної поведінки учасників/потенційних учасників під час участі в публічних закупівлях (далі лист Мінекономіки).
Відповідно до листів Мінекономрозвитку та Мінекономіки: «листи, настанови Міністерства не встановлюють норм права, носять виключно рекомендаційний та інформативний характер».
З метою дотримання принципів здійснення закупівлі встановлених ст. 5 Закону, а також норм моралі, свідомості та порядку, реграментованих у Настановах до зазначених листів, що суттєво впливає на кінцевий результат закупівлі, враховуючи положення ч. 3 ст. 22 Закону, вимога передбачена пунктом 9 Додатку 1 до тендерної документації є недискримінаційною, а організаційною для учасників і не суперечить законодавству України.
Дата відповіді:
11.04.2024 16:10
Відповідь надана
Статус Переддефолт
Номер:
e8e82a4972bc40a896ab0ba5b4ea65ee
Дата опублікування:
09.04.2024 09:39
Опис:
Шановний замовник. У додатку 1 до тендерної документації замовника міститься вимога "Для підтвердження добросовісного виконання своїх фінансових зобов’язань учасник у складі пропозиції повинен надати гарантійний лист про те, що за час роботи нового ринку електричної енергії, а саме з 01.07.2019 року по день подання пропозиції, учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168. Відповідно, передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з подій, передбачених пункті 1.7.1 Правил ринку. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу "переддефолтний". У разі тривалості статусу "переддефолтний" для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу "дефолтний" (пункт 1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності в разі набуття статусу "переддефолтний". Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі "переддефолтний". Статус "переддефолтний" анулюється в разі вирішення подій або обставин пункту 1.7.1 Правил ринку. Отже, статус "переддефолтний" носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Лише статус "дефолтний"може ставити під сумнів постачання електричної енергії. Відповідно, якщо постачальник електричної енергії протягом 2019 року набував статусу "переддефолтний", і, відповідно, цей статус був анульований, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. Тому вимога надання такого листа має дискримінаційний характер. Просимо виключити дискримінаційні вимоги та внести відповідні зміни до тендерної документації, а саме виключити статус "переддефолтний" .
Відповідь:
Добрий день.
Розглянувши звернення учасника, повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Пунктом 10 Додатку 1 до тендерної документації, для підтвердження добросовісного виконання своїх фінансових зобов’язань, передбачено подання учасником у складі пропозиції гарантійний лист про те, що за час роботи нового ринку електричної енергії, а саме з 01.07.2019 року по день подання пропозиції, учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168.
Згідно п. 1.7.1. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Переддефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин:
1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату;
2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил.
Згідно п. 1.7.2. При набутті статусу «Переддефолтний» АР на період існування такого статусу:
1) надсилає учаснику ринку та Регулятору повідомлення про набуття учасником ринку статусу «Переддефолтний»;
2) публікує на офіційному веб-сайті АР повідомлення про набуття учасником ринку статусу «Переддефолтний» із зазначенням дати набуття такого статусу;
3) призупиняє реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії учасником ринку;
4) кожного дня (о 18:00) скасовує реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії на післязавтра;
5) використовує фінансові гарантії, що надаються учасником ринку, для покриття його заборгованості перед ОСП;
6) установлює нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН та ВДР для такого учасника ринку;
7) якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника, після набуття ним статусу «Переддефолтний» кожного банківського дня (о 12:00) направляє до уповноважених банків довідку, що містить інформацію щодо повного та скороченого найменування учасника ринку або ПІБ (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа-підприємець), ЄДРПОУ або РНОКПП (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа - підприємець), розмір простроченої електропостачальником оплати вартості його небалансів електричної енергії.».
Таким чином, статус «Переддефолтний» не «носить виключно попереджувальний характер», як стверджує учасник, а застосовується до недобросовісних учасників ринку, які неналежним чином виконують свої фінансові зобов‘язання. Крім того, статус «Переддефолтний» суттєво впливає на можливість постачання електричної енергії, оскільки для такого учасника установлюється нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН (ринку на добу наперед) та ВДР (внутрішньодобовому ринку).
Згідно п. 1.7.4. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Дефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин:
1) тривалість статусу «Переддефолтний» для учасника ринку становить більше двох робочих днів;
2) судом прийнято рішення про визнання учасника ринку банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або учасником ринку або його уповноваженими органами прийнято рішення про ліквідацію учасника ринку;
3) у випадку анулювання ліцензії учасника ринку.
Згідно п.п. 5 п. 1.7.5. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника (або споживача), після набуття ним статусу «Дефолтний» постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку (або такому учаснику ринку) здійснюється постачальником «останньої надії» відповідно до Правил роздрібного ринку. Тобто статус «Дефолтний» не просто «може ставити під сумнів постачання електричної енергії», а повністю унеможливлює постачання, внаслідок чого споживач переходить до постачальника «останньої надії», тарифи якого значно вище ринкових, що призведе до фінансових втрат замовника. Отже замовник не може укласти договір про постачання електричної енергії із недобросовісним учасником ринку електричної енергії, який допускав невиконання своїх фінансових зобов‘язань, оскільки це несе великі ризики для замовника та збільшення фінансових витрат для замовника.
Враховуючи те, що за інформацією з сайту НКРЕКП в Україні видано більше ніж 800 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу, більшість учасників є добросовісними та здійснюють свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства, дана вимога не може звужувати конкуренцію серед учасників.
Вважаємо, що вимога надати підтвердження, що учасник не перебував у статусі «переддефолтний » або «дефолтний» є недискримінаційною, а організаційною для учасників і не суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та є обґрунтованою.
Необхідно зауважити, що аналогічна позиція викладена в рішенні постійно діючої адміністративної колегії України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 09.10.2019 № 14553-р/пк-пз.
Дата відповіді:
11.04.2024 16:09