-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника
Завершена
1 017 984.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 10 179.84 UAH
мін. крок: 1% або 10 179.84 UAH
Період уточнення:
27.03.2024 16:00 - 01.04.2024 00:00
Відповідь надана
щодо незаконних та дискримінаційних вимог
Номер:
2993d5c609d24bc79c35dbf951aba8c3
Дата опублікування:
28.03.2024 18:46
Опис:
Шановний замовнику!
Відповідно до умов п.2 додатку 3 до тендерної документації у складі пропозиції учасник повинен надати Довідку про створення Учасником на території Сумської області Центру обслуговування споживачів, згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів. Довідка надається за наведеною формою 1 Додатку 3 тендерної документації.
На підтвердження інформації, зазначеної в Довідці (форма 1 Додатку 3 тендерної документації ) учасник в складі тендерної пропозиції надає:
- Положення про Центр обслуговування, яке затверджено у встановленому законодавством порядку;
- На підтвердження наявності права власності (користування) нерухомим майном, в якому розташований центр обслуговування споживачів, Учасник надає копію(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, в якому розташований центр обслуговування споживачів. Відомості щодо вартісних показників даного майна (оренди даного майна) можуть бути приховані Учасником.
Учасники для яких створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим, надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Сумської області або посадової особи, з робочим місцем на території Сумської області, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (довідка надається за формою 2 Додатку 3 тендерної документації).
На підтвердження інформації зазначеної в Довідці (форма 2 Додатку 3 тендерної документації) учасник в складі тендерної пропозиції надає:
- Копія(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений у п.1 Довідки підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи учасника. Відомості щодо вартісних показників даного майна (оренди даного майна) можуть бути приховані Учасником.
- Положення про власний структурний підрозділ учасника, яке затверджено у встановленому законодавством порядку, та яке згідно вимог ст. 64 Господарського Кодексу України, підтверджує створення Учасником такого власного структурного підрозділу, який за визначеними у цьому положенні функціями забезпечує дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому;
- Затверджену у встановленому законодавством порядку посадову інструкцію посадової особи Учасника, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (у разі наявності такої особи та зазначення про неї інформації у довідці). Посадова інструкція повинна передбачати виконання обов‘язків, необхідних для забезпечення розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів;
- Наказ про призначення посадової особи учасника, з робочим місцем на території Сумської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (у разі наявності такої особи та зазначення про неї інформації у довідці);
- Для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії"), такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані в поточному році.
Звертаємо увагу, що вказані вище вимоги є незаконними з огляду на наступне.
По-перше, відповідно до п. 29 Особливостей:
- у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
- у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Тобто, Замовник при здійсненні закупівлі електричної енергії не може вимагати:
1) підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
2) будь-які документи, які не передбачено відповідним національним стандартом. Предметом закупівлі за цими торгами є Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника. Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ ЕN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (ЕN 50160:2022, IDT), який також не передбачає обов’язковість наявності в Постачальника електричної енергії зазначених в п.2 додатку 3 до тендерної документації документів.
По-друге, встановлюючи вимогу до учасників стосовно надання учасниками копії(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений у п.1 Довідки підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи учасника; затвердженої у встановленому законодавством порядку посадової інструкції посадової особи Учасника, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (у разі наявності такої особи та зазначення про неї інформації у довідці); наказу про призначення посадової особи учасника, з робочим місцем на території Сумської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (у разі наявності такої особи та зазначення про неї інформації у довідці), Замовник знову ж таки порушує вимоги п. 29 Особливостей. Як зазначено вище, під час закупівлі електричної енергії замовник не може вимагати підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
По-третє, відповідно до п.8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312, учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим.
Отже, Правилами роздрібного ринку електричної енергії чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом не встановлено вимог щодо місця створення Центру обслуговування споживачів/структурного підрозділу, зокрема і щодо їх створення за місцезнаходженням клієнтів електропостачальника.
Таким чином, знову є таки вимога про надання довідки про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Сумської області або посадової особи, з робочим місцем на території Сумської області, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів, є також незаконною.
Наголошуємо, що аналогічна позиція викладена також в рішеннях Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема: № 110-р/пк-пз від 02.01.2024, № 175-р/пк-пз від 03.01.2024, № 329-р/пк-пз від 05.01.2024, № 4109-р/пк-пз від 05.03.2024.
Пропонуємо вам також ознайомитися з Узагальненою практикою розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії, опублікованою на офіційному веб сайті Антимонопольного комітету України за посиланням https://amcu.gov.ua/napryami/oskarzhennya-publichnih-zakupivel/uzagalnena-praktika-kolegiyi-amku-z-oskarzhennya-publichnih-zakupivel/uzahalnena-praktyka-kolehii-amku-za-2024/uzahalnennia-praktyky-rozghliadu-orhanom-oskarzhennia-skarh-shchodo-zakupivel-elektrychnoi-enerhii.
Отже, зазначені в п.2 додатку 3 до тендерної документації вимоги є незаконними, оскільки порушують вимоги пункту 29 Особливостей, дискримінаційними та такими, що значно звужують коло потенційних учасників закупівлі, а тому мають бути вилучені з тексту тендерної документації Замовника.
В іншому випадку будемо змушені звернутися за захистом своїх прав за законних інтересів до уповноваженого органу оскарження.
Відповідь:
Шановні учасники! У відповідь на вашу вимогу повідомляємо наступну обгрунтовану відповідь. Відповідно до вимог п. 8.3.6 та п.8.3.17 «Правил роздрібного ринку електричної енергії» електропостачальник зобов‘язаний проводити особистий прийом споживачів. У свою чергу споживач має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії. Крім того, споживач електричної енергії має законодавчо закріплене право при укладанні договору на постачання електричної енергії обирати зручний для нього спосіб отримання платіжних документів, отримання необхідної інформації та зручний для нього спосіб оплати за спожиту електричну енергію. Чинне законодавство не надає електропостачальникам права нав‘язувати споживачам способи отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації, а також ускладнювати реалізацію права споживача на особистий прийом посадовими особами через значну територіальну віддаленість. Тому, вважаємо, що намір замовника реалізувати свої законодавчо закріплені права на можливість отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації безпосередньо у електропостачальника, а також права на особистий прийом та оперативний розгляд і вирішення звернень, скарг і заяв не суперечать вимогам законодавчих актів України та жодним чином не порушують Закон України «Про публічні закупівлі». Будь-який електропостачальник має право та можливість відкрити свій територіальний підрозділ на території будь-якої області України. На даний час на території Сумської області існує велика кількість центрів обслуговування клієнтів та інших структурних підрозділів електропостачальників, які забезпечують проведення особистого прийому споживачів, видачу рахунків, первинних розрахункових документів, отже жодного обмеження можливості потенційних Постачальників прийняти участь у зазначеній закупівлі немає. Відповідна вимога відповідає вимогам антимонопольного законодавства. Частиною 3 ст. 22 «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» визначено: «Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.». Отже, вимога тендерної документації є ґрунтовною, не упередженою та не дискримінаційною.
Дата відповіді:
01.04.2024 10:25
Відповідь надана
щодо центрів обслуговування на території Сумської області
Номер:
6c53cb2ca62c40ffa264d5fc9e11f239
Дата опублікування:
28.03.2024 16:08
Опис:
Шановний, Замовнику! В Додатку 3 до тендерної документації вимагається наявність в учасника центру обслуговування клієнтів або окремого структурного підрозділу (посадової особи)на території Сумської області . Дана вимога є дискримінаційною та такою, що суперечать природі відкритих торгів, йде в протиріччя з принципами, передбаченими Законом України «Про публічні закупівлі». Жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язок створення власних окремих структурних підрозділів по всім регіонам України або призначення посадових осіб з робочим місцем по всім регіонам України, чи мати більше ніж один зазначений об’єкт чи посадову особу. Це виключно бажання Ліцензіата, який одержав ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії на всій території України. Висування вимоги, щодо територіального розміщення вищевказаного підрозділу або посадової особи, – звужує вибір для Вас, як замовника та суперечить принципам закупівлі. Встановлення подібних умов обумовлює створення дискримінаційних вимог. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у окремих Постачальників виникає необґрунтована перевага над іншими учасниками ринку. На підтвердження існує безліч рішень АМКУ стосовно визнання даних вимог дискримінаційними. Таким чином, вищевикладене тягне за собою порушення, зокрема, Закону України «Про захист економічної конкуренції», Ліцензійних умов та низки інших нормативно-правових актів. Просимо усунути Вас недоліки Тендерної документації у цій частині. В іншому випадку ми змушені будемо звернутись за захистом своїх прав та законних інтересів до Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель із відповідною скаргою щодо виявлених порушень.
Відповідь:
Шановні учасники! У відповідь на вашу вимогу повідомляємо наступну обгрунтовану відповідь. Відповідно до вимог п. 8.3.6 та п.8.3.17 «Правил роздрібного ринку електричної енергії» електропостачальник зобов‘язаний проводити особистий прийом споживачів. У свою чергу споживач має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії. Крім того, споживач електричної енергії має законодавчо закріплене право при укладанні договору на постачання електричної енергії обирати зручний для нього спосіб отримання платіжних документів, отримання необхідної інформації та зручний для нього спосіб оплати за спожиту електричну енергію. Чинне законодавство не надає електропостачальникам права нав‘язувати споживачам способи отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації, а також ускладнювати реалізацію права споживача на особистий прийом посадовими особами через значну територіальну віддаленість. Тому, вважаємо, що намір замовника реалізувати свої законодавчо закріплені права на можливість отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації безпосередньо у електропостачальника, а також права на особистий прийом та оперативний розгляд і вирішення звернень, скарг і заяв не суперечать вимогам законодавчих актів України та жодним чином не порушують Закон України «Про публічні закупівлі». Будь-який електропостачальник має право та можливість відкрити свій територіальний підрозділ на території будь-якої області України. На даний час на території Сумської області існує велика кількість центрів обслуговування клієнтів та інших структурних підрозділів електропостачальників, які забезпечують проведення особистого прийому споживачів, видачу рахунків, первинних розрахункових документів, отже жодного обмеження можливості потенційних Постачальників прийняти участь у зазначеній закупівлі немає. Відповідна вимога відповідає вимогам антимонопольного законодавства. Частиною 3 ст. 22 «Тендерна документація» Закону України «Про публічні закупівлі» визначено: «Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.». Отже, вимога тендерної документації є ґрунтовною, не упередженою та не дискримінаційною.
Дата відповіді:
01.04.2024 10:24