Номер:
69514d652609483493365208acf5f22b
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
18.05.2023 10:56
Опис:
Шановний Замовнику!
Детально проаналізувавши тендерну документацію на проведення закупівлі робіт «Капітальний ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О040507 Тернівка - Софіївка - /Кривий Ріг – станція Гейківка/ км 0+000 - км 8+300 Криворізького району Дніпропетровської області» (ДК 021:2015: 45230000-8 «Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь»), було встановлено наявність дискримінаційних вимог, які суперечать чинному законодавству у сфері публічних закупівель та порушують наше право брати участь у даній закупівлі згідно встановленого законом порядку, а саме:
Відповідно до п. 2 Додатку 1 до тендерної документації Учасником для підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, у складі тендерної пропозиції потрібно надати наступні документи:
«1. Довідка, за формою, зазначеною у Додатку 7 до тендерної документації, що містить інформацію про залучення Учасником до виконання робіт працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. До переліку обов’язкових ключових посад інженерно-технічних працівників відносяться:
- головний інженер або інша особа, яка здійснює технічне керівництво діяльністю будівельної організації;
- сертифікований провідний інженер-консультант (будівництво) з досвідом роботи не менше 4 років (що підтверджується датою видачі сертифікату*) - не менше 1 особи;
- сертифікований провідний інженер-консультант (будівництво) з досвідом роботи не менше 3 років (що підтверджується датою видачі сертифікату*) не менше 1 особи;
- сертифікований інженер з охорони праці (будівництво)** не нижче 2 категорії – не менше 1особи;
- сертифікований*** аудитор безпеки автомобільних доріг – не менше 1 особи.
- дорожні робітники.
2. Для підтвердження кваліфікації та досвіду працівників мають бути надані наступні документи на кожну особу зазначену в Таблиці:
2.1. Для штатних працівників - копії наказів про призначення на посаду, або інші документи, що підтверджують трудові відносини з працівниками.
2.2. Для працівників залучених по цивільно-правовим угодам (або іншим договорам включаючи договори з ФОП, фізичними особами) – копії відповідних документів.
*сертифікати мають бути видані в порядку, встановленому положеннями Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», органами з оцінки відповідності акредитованими на відповідність вимогам ISO/IEC 17024:2012, ДСТУ EN ISO/IEC 17024:2014 в Національному агентстві з акредитації України, що видали сертифікат(и) із зазначенням номеру атестата акредитації органу із сертифікації персоналу. Інформація про діючі сертифікати фахівців повинна бути внесена до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва(перевіряється замовником);
** на підтвердження надаються чинні сертифікат, виданий відповідним органом із сертифікації персоналу будівельної галузі акредитованим НААУ, про відповідність вимогам стандарту СОУ-С-001:2016 «Процедура сертифікації фахівців будівельної галузі» та відповідне кваліфікаційне посвідчення до сертифікату.
*** на підтвердження надаються чинні сертифікат, видані в порядку, встановленому положеннями Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», органами з оцінки відповідності акредитованими на відповідність вимогам ISO/IEC 17024:2012, ДСТУ EN ISO/IEC 17024:2014 в Національному агентстві з акредитації України, що видали сертифікат(и) із зазначенням номеру атестата акредитації органу із сертифікації, інформація про сертифікат повинна міститись в Реєстрі аудиторів безпеки автомобільних доріг Мінінфраструктури (перевіряється замовником).
На всіх працівників (фахівців), які згідно з умовами тендерної документації мають бути сертифікованими, надаються скановані копії чинних на кінцеву дату подання пропозиції, оригіналів або копій відповідних кваліфікаційних сертифікатів.
Додатково у складі тендерної пропозиції учасник надає:
- страхові поліси до договору добровільного страхування цивільно-правової відповідальності перед третіми особами при здійсненні професійної діяльності на сертифікованих працівників, дійсні на період будівництва, з урахуванням рівня кваліфікації, у разі закінчення строку дійсності у період надання послуг - лист-зобов’язання щодо його пролонгації;
- диплом про профільну ( в галузі будівництва автодоріг) освіту головного інженера (або особу, що виконує його функції)».
ВИЩЕЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА ПРО НАЯВНІСТЬ ДВОХ СЕРТИФІКОВАНИХ ПРОВІДНИХ ІНЖЕНЕРІВ-КОНСУЛЬТАНТІВ (БУДІВНИЦТВО) З ДОСВІДОМ РОБОТИ НЕ МЕНШЕ 3 ТА 4 РОКІВ ВІДПОВІДНО (ЩО ПІДТВЕРДЖУЄТЬСЯ ДАТОЮ ВИДАЧІ СЕРТИФІКАТУ*) Є ДИСКРИМІНАЦІЙНОЮ ТА НЕОБҐРУНТОВАНОЮ, З ОГЛЯДУ НА НАСТУПНЕ:
Станом на сьогодні в Україні запроваджена інжинірингова діяльність у будівництві. Правову основу такої діяльності складають Закон України «Про архітектурну діяльність», Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668, ЄДИНІ ВИМОГИ щодо проектування, нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1065.
Наразі визначення інжинірингової діяльності у сфері будівництва міститься в Законі України «Про архітектурну діяльність». Так, статтею 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначено, що інжинірингова діяльність у сфері будівництва (інжиніринг) – діяльність з надання послуг інженерного та технічного характеру, до яких належать проведення попередніх техніко-економічних обґрунтувань і досліджень, експертизи проєкту, розробка програм фінансування будівництва, організація виготовлення проєктної документації, проведення конкурсів і торгів, укладання договорів підряду, координація діяльності всіх учасників будівництва, а також здійснення технічного нагляду за будівництвом об’єкта архітектури та консультації економічного, фінансового або іншого характеру.
Тобто законодавством встановлено, що інжинірингова діяльність включає в себе консультації Замовника з питань реалізації проєкту, об’єктивне і незалежне управління будівництвом на майданчику, супроводження проєкту будівництва на всіх стадіях, незалежний контроль якості робіт.
Відповідно до частини 6 статті 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» обов’язок щодо здійснення технічного нагляду може бути покладений Замовником на спеціалізовану організацію чи спеціаліста з технічного нагляду або на інженера-консультанта, з визначенням у договорі підряду їхніх повноважень.
Відповідно до Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668, передбачено, що Замовник має право залучати до управління проєктом, організаційного і консультаційного супроводження комплексу робіт, пов’язаних із створенням об’єкта будівництва, виконання інших функцій, визначених договором про надання інженерно-консультаційних послуг, інженера-консультанта із зазначенням у договорі підряду його повноважень та зобов’язання підрядника щодо надання інженеру-консультанту доступу до будівельного майданчика.
Таким чином, Замовник може покладати нагляд за процесом будівництва інжиніринговій організації або спеціалісту, що забезпечує організаційне та консультаційне супроводження проєктування і будівництва об’єкта.
Відповідно до п. 5 ЄДИНИХ ВИМОГ щодо проектування, нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1065, «Замовник має право залучати інженера-консультанта за ДОГОВОРОМ ПРО НАДАННЯ ДОРОЖНІХ КОНСУЛЬТАЦІЙНИХ ПОСЛУГ. У разі залучення Замовником інженера-консультанта закупівлі дорожніх консультаційних послуг проводяться відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі». У разі залучення інженера-консультанта обов’язок щодо здійснення технічного нагляду під час нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування може бути покладений Замовником на інженера-консультанта з визначенням у договорі підряду його прав та обов’язків», відповідно до п. 6 – «Інженер-консультант виконує свої обов’язки відповідно до єдиних вимог та умов договору із Замовником», відповідно до п. 9 – «Основним завданням інженера-консультанта є забезпечення якісного виконання підрядником дорожніх робіт».
Отже, чинне законодавство встановлює МОЖЛИВІСТЬ НАЯВНОСТІ ІНЖЕНЕРА-КОНСУЛЬТАНТА ВИКЛЮЧНО ДЛЯ ЗАМОВНИКА ТОРГІВ ТА НЕ МІСТИТЬ ОБОВ’ЯЗКОВИХ ВИМОГ СТОСОВНО НАЯВНОСТІ ІНЖЕНЕРІВ-КОНСУЛЬТАНТІВ У ПІДРЯДНИКІВ РОБІТ.
Крім того, звертаємо увагу, що окремо в електронні системі Prozorro оголошено Відкриті торги з особливостями (ідентифікатор закупівлі UA-2023-05-15-012502-a) на роботи «Виконання технічного нагляду по об’єкту: «Капітальний ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О040507 Тернівка - Софіївка - /Кривий Ріг – станція Гейківка/ км 0+000 - км 8+300 Криворізького району Дніпропетровської області», відповідно до яких Замовник планує здійснення незалежного технічного нагляду.
Окремо хочемо наголосити, що Антимонопольний Комітету України неодноразово у своїх рекомендаціях про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобіганням порушення законодавства про захист економічної конкуренції вказує, що Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінації учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасників торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вживаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов Замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам (виконавцям, підрядникам), які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) НЕДИСКРИМІНАЦІЯ УЧАСНИКІВ ТА РІВНЕ СТАВЛЕННЯ ДО НИХ;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Частиною 4 статті 5 Закону передбачено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Враховуючи вищевикладене, ПРОСИМО ЗАМОВНИКА:
1. Для дотриманням принципів максимальної економії, ефективності та пропорційності, добросовісної конкуренції, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, недискримінації учасників та рівного ставлення до них та запобігання корупційним діям і зловживанням усунути порушення, шляхом внесення змін в тендерну документацію та виключенням з переліку обов’язкових ключових посад інженерно-технічних працівників сертифікованого провідного інженера-консультанта (будівництво) з досвідом роботи не менше 4 років (що підтверджується датою видачі сертифікату*) - не менше 1 особи; та сертифікованого провідного інженера-консультанта (будівництво) з досвідом роботи не менше 3 років (що підтверджується датою видачі сертифікату*) не менше 1 особи;
2. Розглянути це звернення та надати відповідь у встановлені законодавством строки.
Відповідь:
Шановний учасник, дякую за питання та повідомляю наступне. Закупівля проводиться відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» зі змінами (далі – Особливості).
Відповідно до пункту 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, при цьому замовником застосовується один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Таким чином, відповідно до вимог чинного законодавства саме замовником визначається застосування кваліфікаційних критеріїв та способів підтвердження учасників процедури таким критеріям.
На підставі вищевказаних норм чинного законодавства у тендерні документації було встановлено вимогу щодо наявності в учасника ключового персоналу в кількості необхідній для виконання робіт, зокрема сертифікованих провідних інженерів-консультантів (будівництво) з відповідним досвідом роботи.
Оскільки предметом даної закупівлі є капітальний ремонт великої ділянки автомобільної дороги, а очікувана вартість закупівлі становить велику суму (через значний обсяг робіт) Замовником було встановлено критерій відбору виконавців, зокрема критерій щодо наявності у учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, замовник виходить із структури робіт (послуг) та компетентності, професійної спеціалізації, рівня кваліфікації та знань, необхідних для виконання функцій ключових працівників.
Залучення інженера-консультанта (будівництво) обумовлюється необхідністю забезпечення дотримання якості та графіку виконання робіт, своєчасного аналізу прийнятих рішень, адміністрування договірних відносин, та інших функцій визначених розділом 1 «Керівники, професіонали, фахівці» Випуску 64 «Будівельні, монтажні та ремонтно-будівельні роботи» Довідника кваліфікаційних характеристик професій фахівців (зміна № 11, внесена наказом від 29.12.2017 р. № 350 Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України) та Професійним стандартом «Інженер-консультант (будівництво)» затвердженим наказом Міністерства економіки України від 13.01.2022 року №108-22 (надалі – Професійний стандарт).
Трудові функції інженера-консультанта, визначені пунктом 6 Професійного стандарту, серед іншого передбачають забезпечення організаційних заходів, спрямованих на створення умов реалізації проекту будівництва, управління ризиками, вирішення спорів, забезпечення інженерного контролю кількісних та якісних показників виконання будівельних робіт, організаційне і консультаційне супроводження комплексу робіт, пов’язаних із створенням об’єкта будівництва, надання пропозицій щодо удосконалення проектної документації, координація проведення пуско-налагоджувальних робіт тощо.
Таким чином, інженер-консультант є важливим учасником будівництва, функції і компетентності якого необхідні для якісного і своєчасного виконання договору підряду, ефективного використання та заощадження бюджетних коштів.
Звертаємо Вашу увагу, що залучення інженера-консультанта учасниками реалізації проектів будівництва є поширеною практикою і відповідає міжнародно-визнаними принципам та умовам реалізації проектів будівництва, а також сприяє покращенню організаційних схем управління будівництвом.
З огляду на зазначене, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у статті 5 Закону та з дотриманням законодавства в цілому, замовник не вбачає порушення чинного законодавства, у тому числі законодавства у сфері публічних закупівель при встановленні кваліфікаційного критерію «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» щодо наявності у складі виконавців інженерів-консультантів.
Окрім цього, Закон України «Про публічні закупівлі» не забороняє учасникам процедури закупівлі для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучати спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Дата відповіді:
19.05.2023 14:04