• Відкриті торги
  • Безлотова
  • КЕП

КНУ «Реконструкція Білозерського закладу повної загальної середньої освіти № 2 ім. Богдана Хмельницького Білозерської селищної ради Херсонської області» (СРV за ДК 021:2015 – 45214000-0: Будівництво освітніх та науково-дослідних закладів)

Торги не відбулися

19 482 992.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 194 829.92 UAH
Період уточнення: 08.02.2022 10:11 - 14.02.2022 00:00
Відповідь надана

Порушення норм статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі"

Номер: d311d6cf3a514ab696a77ac0a86c92f8
Дата опублікування: 08.02.2022 15:47
Опис: Учасник зазначає, що відповідно до пункту 2 розділу 3 Документації, що має назву "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції" Пропозиція учасника обов’язково супроводжується документом, що підтверджує надання забезпечення тендерної пропозиції, яке має бути подане у виді гарантії в електронному форматі з накладанням електронного цифрового підпису банка-гаранта. У цьому ж пункті Документації міститься вимога про те, що банківська гарантія повинна бути видана обслуговуючим банком. Виходячи з наведеного вище, можна зробити висновок, що взяти участь у Закупівлі зможуть виключно суб'єкти господарювання, які нададуть у складі своєї Пропозиції банківську гарантію видану виключно обслуговуючим банком. Замовник, встановивши вищезазначену вимогу, суттєво обмежує коло потенційних учасників та порушує право, в тому числі і Учасника, на оформлення банківської гарантії в банку, який не є обслуговуючим для учасника. Додатково звертаємо увагу, що чинне законодавство України (Постанова Правління Національного банку України від 15.12.2014 № 639 "Про затвердження Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах") пунктом 17 розділу ІІ встановлює, що принципал або особа, яка діє в його інтересах, для отримання гарантії подає до банку-гаранта заяву про надання гарантії. Виходячи з наведеної вище норми в законодавстві відсутнє формулювання щодо "надання банківської гарантії, яка повинна бути видана обслуговуючим банком". Учасник звертає увагу на те, що чинне законодавство України не обмежує учасників публічних закупівель у їх праві оформлювати банківські гарантії для участі у торгах у банках, які не є постійно обслуговуючими для такого учасника. При цьому, Учасник в праві самостійно обирати банк у якому він бажає обслуговуватись виходячи із власних інтересів, банківських тарифів та ін. В свою чергу, у разі відмови конкретного обслуговуючого банку у оформленні банківської гарантії учаснику такий учасник автоматично позбавлятиметься можливості взяти участь у Закупівлі. Обслуговуючим банком Учасника є АТ "Перший український міжнародний банк". Учасник неодноразово брав участь у інших процедурах закупівель, в ході яких вимагалось подання банківських гарантій. Разом з тим, при отриманні відповідних гарантій Учасник користувався послугами банку, що не є для нього обслуговуючим, а саме АТ "БАНК СІЧ". Таким чином, використання Учасником банківської гарантії, виданої АТ "БАНК СІЧ", призведе до відхилення нашої Пропозиції. Отже, зазначена вимога Замовника ґрунтується лише на його власних бажаннях, є дискримінаційною, нічим не обумовленою та такою, що суперечить вимогам чинного законодавства України та звужує коло потенційних учасників закупівлі, адже учасники мають право оформлювати забезпечення тендерної пропозиції у вигляді банківської гарантії у будь-якому банку, який має ліцензію, видану НБУ та який не є обслуговуючим для учасника. Учасник просить Замовника внести зміни до Документації шляхом виключення з неї дискримінаційних вимог щодо необхідності подання у складі Пропозиції банківської гарантії, виданої виключно обслуговуючим банком. Додатково звертаємо Вашу увагу на те, що за практикою рішень АМКУ встановлено, що «…За таких умов, участь у Процедурі закупівлі зможуть взяти учасники, які нададуть банківську гарантію, що видана обслуговуючим банком, реквізити якого зазначені у тендерної пропозиції учасника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника…» рішення АМКУ №27135-р/пк-пз.
Відповідь: Враховуючи що вартість закупівлі є дуже великою та складає 68 821 074,00 грн, а закупівля здійснюється за бюджетні кошти Замовник, як орган державної влади, зобов’язаний більш ретельно та зважено визначати критерії та умови публічних закупівель та серйозно підходити до вибору підрядної організації. Системно важливий банк (далі – СВБ) – це банк, діяльність якого впливає на стабільність усієї банківської системи. Національний банк щороку визначає системно важливі банки та здійснює посилений нагляд за ними. Підвищена увага регулятора до діяльності системно важливих установ необхідна для збереження фінансової стабільності. Співпраця учасника з банками СВБ гарантує професійність Учасника. Для системно важливих банків визначено підвищені вимоги, покликані забезпечити їх вищу стійкість. По-перше, додатково до нормативного значення достатності основного капіталу для них передбачено буфер системної важливості, який залежить від рівня системної значимості фінустанов. По-друге, ці банки зобов’язані розробляти плани відновлення діяльності згідно вимог Національного банку. Такі плани покликані швидко стабілізувати роботу системно важливих установ в умовах кризи. По-третє, системні банки мають виконувати посилений норматив максимального розміру кредитного ризику на одного контрагента (Н7) - не більше ніж 20% (для банків, що не є системно важливими його встановлено на рівні 25%) Національний банк здійснив щорічний перегляд переліку системно важливих банків. Кількість системно-важливих банків на сьогодні складає 13 шт. У зв’язку з цим для замовника дуже важливо щоб банківська гарантія була надана саме одним із системно важливих банків, перелік яких затверджується НБУ, цей перелік є досить великим, а ця вимога є однаковою для всіх учасників і не є дискримінаційною. Звертаємо увагу, що Замовник не обмежив отримання банківської гарантій від конкретного банку, або банку, що має маленьку кількість філіалів, які розповсюджені у певному регіоні. Учасникам ніщо не перешкоджає у с троки, що встановлені для подання тендерної пропозиції отримати банківську гарантію від системно важливих банків, які мають велику кількість філіалів у кожному місті України. Надання банківської гарантії від обслуговуючого банку є гарантією того, що як Учасник так і банк-гарант виконають свої обов’язки, оскільки мають триваючі відносини та зацікавлені у подальшій співпраці. Вимога про те, що банківська гарантія повинна бути видана обслуговуючим банком є обґрунтованою, з огляду на те, що очікувана вартість даної закупівлі становить 68 821 074,00 грн., що є дуже значною, особливо з урахуванням того,що це кошти бюджету. Надання банківської гарантії від обслуговуючого банку є гарантією того, що як Учасник так і банк-гарант виконають свої обов’язки, оскільки мають триваючі відносини та зацікавлені у подальшій співпраці. Враховуючи вищевикладене, Замовником дотримано усіх вимог Закону та принципів здійснення публічних закупівель.
Дата відповіді: 11.02.2022 17:23
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги

Номер: c2fddf1035c24fecb4dbe28e3565932a
Дата опублікування: 08.02.2022 15:44
Опис: Учасник зазначає про положення Документації визначають, а саме: "банківська гарантія з повним грошовим покриттям повинна бути надана одним із системно важливих банків, перелік яких затверджується НБУ.". Учасник вважає дискримінаційною вимогу, що банківська гарантія, що надається в якості тендерного забезпечення, повинна бути видана лише системно важливим банком. Згідно з рішенням Правління Національного банку України від 26 лютого 2021 року № 76-рш "Про визначення системно важливих банків" системно важливими на даний час є 13 банківських установ.Станом на 01.01.2021 р. в Україні діє 73 банки. Вимога, яка зобов’язує отримувати ліцензію лише у 13 визначених банках, що складає менше 18% від загальної кількості банківських установ в Україні, безперечно є обмежувальною та такою, що порушує конкурентне середовище. Одне лише віднесення банку до переліку системно важливих не є ані показником надійності банку, ані показником його фінансової спроможності (достатньо пригадати, що у 2015 був визнаний неплатоспроможним та ліквідований АТ "Дельта-Банк", який відносився до переліку системно важливих). Показником фінансової надійності міг бути кредитний рейтинг банку, але Замовник з цього приводу жодних вимог не висуває. Замовник не мав жодних обґрунтованих підстав для зазначення у Документації Оскаржуваної вимоги, яка обмежує конкуренцію та є дискримінаційною у т.ч. для Учасника. Економічні, організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків визначені у Законі України "Про банки і банківську діяльність", метою якого є "правове забезпечення стабільного розвитку і діяльності банків в Україні і створення належного конкурентного середовища на фінансовому ринку, забезпечення захисту законних інтересів вкладників і клієнтів банків, створення сприятливих умов для розвитку економіки України та підтримки вітчизняного товаровиробника". Ані Закон України "Про банки і банківську діяльність", ані Цивільний кодекс України, ані постанова правління НБУ від 15.12.2004 № 639 "Про затвердження положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах" не визначають будь-яких особливостей надання банківських гарантій чи виконання банками своїх зобов’язань за ними в залежності від того, відноситься банк до системно важливих чи ні. Згідно зі статтею 17 Закону України "Про банки і банківську діяльність" "юридична особа набуває статусу банку і право на здійснення банківської діяльності виключно після отримання банківської ліцензії та внесення відомостей про неї до Державного реєстру банків. Забороняється здійснювати банківську діяльність без отримання банківської ліцензії. Особи, винні у здійсненні банківської діяльності без отримання банківської ліцензії, несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом". Законодавством передбачені обмеження щодо можливості здійснювати банківську діяльність (зокрема, оформлювати банківські гарантії) лише тими юридичними особами, які мають банківську ліцензію (відповідають відповідним ліцензійним вимогам) та внесені до Державного реєстру банків. Проте, якщо банк має банківську ліцензію і внесений до Державного реєстру банків, то оформлена ним банківська гарантія є нічим не гіршою, аніж банківська гарантія будь-якого іншого банку. І банк, який відноситься до переліку системно важливих, і будь - який інший банк, який має ліцензію НБУ, має однакові права на видачу банківських гарантій та однакові обов’язки щодо виконання своїх зобов’язань за ними. Визначення Національним банком України системно важливих банків базується на критеріях розміру банку, ступені фінансових взаємозв’язків та напрямів діяльності, в залежності від чого НБУ визначає особливості регулювання та нагляду за системно важливими банками (ст. 4 Закону України "Про банки і банківську діяльність"). Проте ці "особливості регулювання та нагляду" не мають нічого спільного з процедурою оформлення банками банківських гарантій чи виконання зобов’язань за ними, яка є однаковою для всіх банків. Порушення прав Учасника пояснюється тією обставиною, що Учасник має довготривалі відносини з ПАТ "МТБ БАНК". Саме з цим банком у Учасника укладено Генеральний договір на здійснення документарних операцій, на підставі якого підприємство Учасника оформлює гарантії для участі у процедурах закупівель, а також забезпечує повне грошове покриття для наданих гарантій. Довгостроковий кредитний рейтинг ПАТ "МТБ БАНК" за Національною рейтинговою школою становить "uaAA", що характеризується дуже високою кредитоспроможністю порівняно з іншими українськими позичальниками або борговими інструментами. Прогноз вказаного кредитного рейтингу "стабільний" (докази додаються). У ст. 4 Генерального договору сторони визначили значний перелік майна та майнових прав, які виступають забезпеченням виконання Учасником перед банком зобов’язань за наданими гарантіями. Учасник не має можливості оперативно отримати банківську гарантію в інших банках (у т.ч. із переліку системно важливих), у т.ч. тому, що згідно з ч.4 ст. 20 Закону України "Про заставу" "при частковому виконанні боржником забезпеченого заставою зобов'язання застава зберігається в початковому обсязі". Тобто для того, щоб надати іншому банку хоч невелику частину забезпечення, що зараз знаходиться у заставі ПАТ "МТБ БАНК", Учасник повинен спочатку повністю погасити всі свої поточні забезпечені заставою зобов’язання, тобто дочекатись припинення дії всіх раніше отриманих банківських гарантій (наданих як в якості забезпечення тендерної пропозиції, так і в якості забезпечення виконання договору). Таким чином, оскаржувана вимога фактично унеможливлює участь підприємства у даній процедурі закупівлі. Додатково звертаємо Вашу увагу на те, що за практикою рішень АМКУ встановлено, що «…Відповідно до вимог Документації банківська гарантія з повним грошовим покриттям повинна бути надана одним із системно важливих банків, перелік яких затверджується НБУ. Відповідно до Документації банківська гарантія з повним грошовим покриттям повинна бути надана одним із системно важливих банків, перелік яких затверджується НБУ. Перелік цих банків є загальнодоступним та публікується на сайті НБУ. Слід зазначити, що вимога тендерної документації в частині надання гарантії саме одним із системно важливих банків, перелік яких сформовано Національним банком України, не передбачена законодавством. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище умови. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати електронну банківську гарантію системно важливого банку, перелік яких сформовано Національним банком України, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині….» рішення АМКУ № 5499-р/пк-пз
Відповідь: Враховуючи що вартість закупівлі є дуже великою та складає 68 821 074,00 грн, а закупівля здійснюється за бюджетні кошти Замовник, як орган державної влади, зобов’язаний більш ретельно та зважено визначати критерії та умови публічних закупівель та серйозно підходити до вибору підрядної організації. Системно важливий банк (далі – СВБ) – це банк, діяльність якого впливає на стабільність усієї банківської системи. Національний банк щороку визначає системно важливі банки та здійснює посилений нагляд за ними. Підвищена увага регулятора до діяльності системно важливих установ необхідна для збереження фінансової стабільності. Співпраця учасника з банками СВБ гарантує професійність Учасника. Для системно важливих банків визначено підвищені вимоги, покликані забезпечити їх вищу стійкість. По-перше, додатково до нормативного значення достатності основного капіталу для них передбачено буфер системної важливості, який залежить від рівня системної значимості фінустанов. По-друге, ці банки зобов’язані розробляти плани відновлення діяльності згідно вимог Національного банку. Такі плани покликані швидко стабілізувати роботу системно важливих установ в умовах кризи. По-третє, системні банки мають виконувати посилений норматив максимального розміру кредитного ризику на одного контрагента (Н7) - не більше ніж 20% (для банків, що не є системно важливими його встановлено на рівні 25%) Національний банк здійснив щорічний перегляд переліку системно важливих банків. Кількість системно-важливих банків на сьогодні складає 13 шт. У зв’язку з цим для замовника дуже важливо щоб банківська гарантія була надана саме одним із системно важливих банків, перелік яких затверджується НБУ, цей перелік є досить великим, а ця вимога є однаковою для всіх учасників і не є дискримінаційною. Звертаємо увагу, що Замовник не обмежив отримання банківської гарантій від конкретного банку, або банку, що має маленьку кількість філіалів, які розповсюджені у певному регіоні. Учасникам ніщо не перешкоджає у с троки, що встановлені для подання тендерної пропозиції отримати банківську гарантію від системно важливих банків, які мають велику кількість філіалів у кожному місті України. Враховуючи вищевикладене, Замовником дотримано усіх вимог Закону та принципів здійснення публічних закупівель.
Дата відповіді: 11.02.2022 17:21