Номер:
ddbbc6cb8dfa4851becbd4fb26ff763f
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
01.10.2021 11:07
Опис:
Замовником допущено порушення законодавства у сфері публічної закупівлі та встановлено у Тендерній документації додаткові, дискримінаційні вимоги до Учасників.
Зокрема, відповідно до Тендерної документації Замовника, Учасник має надати: Довідку торгово-промислової палати станом на кінцеву дату подання пропозиції або станом на попередній день.
Так, Замовник намагається нав’язати Учасникам закупівлі додаткові, не передбачені чинним законодавством України умови.
Подібні положення Тендерної Документації суперечать чинному законодавству та йдуть в розріз з загальноприйнятими принципами, як публічної закупівлі. акий товар як газ природний є товаром, постачання якого відбувається в силу технологічних особливостей його видобування, зберігання, транспортування та наступного постачання.
Крім того, відповідно до ст. 12 Закону України «Про ринок природнього газу» - ціни встановлюються вільно, довідка не повинна впливати на формування Учасником своєї Тендерної пропозиції (рішення Антимонопольного комітету з аналогічного питання No19429-р/пк-пз 16.10.2020). Більше того, Замовник має можливість самостійно вивчити кон’юнктуруринку, провівши аналіз ринку та встановити прийнятні ціни на ринку. Керуючись проведеним аналізом, Замовник може оцінити рентабельність кожної пропозиції.
Зокрема, інформація доступна у вільному доступі на ресурсі ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» та ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг», Української енергетичної біржі, тощо.
В свою чергу, Замовник, змушує Учасників звертатися до третіх осіб, що не мають відношення до даної закупівлі.
Жодним чинним нормативно-правовим актом не передбачений прямий обов’язок для Постачальника на отримання довідок щодо коливання ціни від уповноваженого органу. Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, ч. 11ст.26, документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі) З огляду на зазначене, та з урахуванням вищевикладеного, наявність подібної вимоги нівелюється.
Крім того, зазначаємо, що такі довідки враховують лише вартість газу на ринку України без зазначення часових меж ринку, кон’юнктури, методики розрахунку ціни, та відображають лише ціни окремих біржових котирувань, що не враховує можливе різноманітне ціноутворення газопостачальних підприємств у меншу сторону.
Отже, вимога щодо надання у складі Тендерних пропозицій довідок Торгово-промислової палати України та/або інших експертних організацій про ціну газу на ринку є необґрунтованою, оскільки замовник може самостійно, на будь-якому етапі проведення процедури закупівлі, вирахувати мінімальну вартість природнього газу із врахуванням складових цін. (наведене кореспондується з Рекомендаціями АМК України № 4-рк «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням норм законодавства про захист економічної конкуренції», пп. 56-59)
Крім того, акцентуємо увагу на тому, що новелою чинної редакції Закону України «Про публічну закупівлю» є поняття – «аномально низька ціна». Так, законодавцем встановлено механізм, завдяки якому Учасники не мають змоги встановити необґрунтовано занижену (демпінговану) ціну тендерної пропозиції. Так, самим законодавцем передбачено механізм заниження/завищення тендерної пропозиції Учасників.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (ч.4 ст.22 Закону України «Про публічну закупівлю»). Враховуючи вище наведені положення законодавства, Замовник не повинен необґрунтовано обмежувати та звужувати метод та порядок формування тендерної пропозиції. Згідно положень Закону України «Про ринок природнього газу» для підтвердження відповідності зазначеній вимозі достатньо підтвердити (гарантувати) формування ціни за добросовісним підходом.
Просимо: внести зміни до тендерної документації, зокрема, видалити вимогу щодо надання довідки про ціну. Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною третьою статті 5 Закону Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Законом України «Про публічну Закупівлю» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Наголошуємо, що у разі ігнорування цієї вимоги, потенційний Учасник буде вимушений оскаржити дії Тендерного комітету до АМК України, що потягне за собою блокування тендеру на невизначений строк.
Звертаємо увагу, що за порушення вимог, установлених Законом України «Про публічні закупівлі» – несуть відповідальність члени тендерного комітету.
Відповідь:
Відповідні зміни внесені до тендерної документації
Дата відповіді:
01.10.2021 14:44